• l.smetana

    Zdravím,

    co všechno je třeba udělat na tlumiči po sezóně?

    Rád bych se na to vrhnul doma sám s tím, že bych ho zatím jenom otevřel a dokapal mazací olej, zatím bych se nikam dál moc nepouštěl..

    Představu mám nějakou takovou:

    1. rozdělám
    2. kouknu,co tam jak je
    3. nakapu „pár kapek“ mazacího oleje (kolem 5–10ml?)
    4. tlumič zase zavřít

    Zapoměl jsem na něco?

    Co jsem cvičně zkoušel, nejde odšroubovat „expanzka“ (?) tlumiče od samotného těla, blbě se to tam chytá a drží to více něž je zdrávo. Máte nějaký tip jak s tím, nebo kde nepomůže síla, pomůže ještě větší?

    Díky moc za postřehy :)

    0 0
    • l.smetana  

      Oprava – tlumič už se mi podařilo otevřit, ten černý obal mám dole ale nic moc tam nevidím. Oleje tam moc není a vidět tam taky není nic.

      Měl bych se pustit i do odvzdušnění? Podle „tohohle:http://www.ridemonkey.com/…-air-201454/ to zas tak těžce nevypadá,akorát mám jenom 7.5W olej.

      0 0
    • l.smetana  

      Nikdo neví,jak odvzdušnit? :)

      0 0
      • soap  

        je to složitější

        http://4.bp.blogspot.com/…dhx5coil.jpg

        být tebou tak se na to vyseru a pošlu to svecovi

        pokud nevyměníš těsnění tak bude zas vzduch v oleji

        jěště to tam cpou dusíkem :/

        0 0
          • l.smetana  

            Přesně na tohle jsem se díval a nic tam o dusíku nepsal a z tohohle návodu to ani nevypadá nijak složitě.

            Akorát mě zmátli ty IFP hloubky,či co, ale to budu muset ještě pořádně přelouskat..

            0 0
        • mr.antik  

          dusík, kam?

          0 0
          • l.smetana  

            Určitě ne do těch částí, kde bych lezl kvůli odvzdušňování a navíc to měli jenom ty starší modely 06 a níže, co vím.

            A nejsem si jistý,jestli to náhodou neměla jenom Vanilla RC a DHX ne.. :)

            Nicméně, nezkoušel jsi někdy odvzdušňovat tlumič?

            0 0
            • mr.antik  

              ne, dokud nebudu mít rezervní, pak to klidně zkusím :-)

              0 0
              • l.smetana  

                Jak tak koukám,nikomu se do toho nechce :)

                Celkem z návodu chápu první část,ale potom začíná něco nastavovat v té menší expanzce (možná?) a jsem v háji.

                0 0
                • goofy  

                  Za chvili se budu do toho poustet… Mozna to i nekdy popisu az nekdy vystrizlivim… ;-D

                  btw: uz to tu nekde bylo a do DHX dusik fak neni treba…

                  0 0
                • mr.antik  

                  tam se dává ten pístek do nějaké polohy, asi bych tu výchozí. Což nějak nechápu, myslel jsem, že ten pístek je v takové poloze, kam ho dotlačí olej.

                  0 0
                  • l.smetana  

                    No to ono ještě nebude, poněvadž se tam nastavuje přímo nějaká IFP hloubka, nebo jak jsou ty 3 písmena a ty se odměřují podle typu tlumiče. Tak jsem to alespoň pochopil já..

                    EDIT:

                    Tady to je:

                    190mm, 50mm = 32mm (IFP depth)

                    200mm, 50mm = 32mm

                    200mm, 57mm = 33mm

                    215mm, 64mm = 34mm

                    222mm, 64mm = 34mm

                    241mm, 76mm = 38mm

                    Jinak, na straně „3:http://forums.mtbr.com/…91668–3.html je dole co je to IFP depth a jak se nastavuje.

                    goofy, nemáš to už nějak zmáknuté,co se toerie týče?

                    Nejlépe,pokud bys udělal nějaké video :)

                    0 0
                    • goofy  

                      Co se tyce teorie, tak budu cerpat tady z toho navodu

                      Dulezite je hlavne vyhonit vsechny bublinky a Risanek doporucoval misto krabicky od leku tam nasadit primo vzduchovou komoru

                      0 0
                      • Tomínos  

                        IFP hloubka je jak hluboko je pístek v expanzce, potom co napníš pístnici olejem a začne přetékat do expanzky tam dej ten pístek, má uprostřed šroubek takže když ten povolíš a budeš ho tlačit na tu požadovanou hloubku přebytečný olej dírkou odteče a zároveň by se to mělo odvzdušnit, trošku poklepeš, ze spodní strany na pístnici tlumiče protlačíš třeba ještě olej abys to měl odvzdušněné uplně.

                        0 0
                        • l.smetana  

                          Takže postup je že odšroubuju vrchní kryt za exapanzky, zároveň odšroubuju, v pístnici odšroubuju ten malý šroubek co je u oka, nasadím vzduch. komoru a naliju do toho olej, zároveň budu pístem jezdit nahoru a dolů abych dostal pryč vzduch. Při tomhle se mi začne zvedat pístek i v expanzce, u kterého ale potom jenom povolím šroubek a nastavím posuvkou IFP hloubku. Zašroubuju šroubek u malého pístku v expanzce, vyleju přebytečný olej z expanzky (?) a expanzku zavřu.

                          Zároveň do pístu zastrčím šroubek,aby se mi tam nedostal vzduch, dám pryč z pístu vzduchovou komoru a šroubek zašroubuju.

                          Otřu od přebytečného oleje, do vzduchové komory kápnu pár kapek mazacího oleje a zašroubuju vzduch. komoru zpátky k tělu.

                          Je to tak? :)

                          0 0
                          • Tomínos  

                            Tak nějak by to mělo jít jen šroubek v expanzce povol na začátku, jinak bys všecko tlakoval proti pístku. Šroubek na pístnici zašroubuj hned jak budeš mít naplněno, nevím jak máš udělaný ten spodní plnící šroubek, až budeš tlumičem pumpovat opatrně abys nevymaloval. Já měl pístek z expanzky jinak uplně venku a odsával jsem ten olej který začal vytékat, protože první který tam naliješ po starém ti stejně vymeje všecky sračky co tam zůstaly po vylití. Jo, kvůli mazaní používám hustší, převodovej. Ten šroubek jde utáhnout docela pěkně. Teď si nejsem jistej, ale myslím, že pístek v expanzce má dvě těsnění za sebou, takže má docela odpor. A v podstatě jak ho trošku zašroubuješ, tak už olej nemá kam vytékat, takže když se o pístek opřeš už ho není kam zatlačit, vlastně pokud ho zatlačíš, je jasný, že to je zavzdušněný.

                            0 0
                            • l.smetana  

                              Takže jinak..

                              Jakmile začínám pumpovat, mám úplně vytáhnout pístek z expanzky a olej co začíná vytékat nechat téct pryč?

                              Potom ten největší píst nechám v poloze „nahoře – bez zatížení“ a zašroubuju šroubek u spodního oka tlumiče – plnící otvor. Přitom zasunu malý pístek v expanzce, vysaju opět všechen olej z expanzky pryč a zadělám ten IFP včetně zašroubování toho malého šroubku a nastavení hloubky IFP, navrch toho IFP plíšku nakapu trochu převodového oleje a komplet všechno složím.

                              Ještě dotaz, jak si vydoloval pístek ven, nebo šel sám?

                              Jaké oleje si dával místo toho? Nakonec bych to viděl, že to nahradím tlumičovým 5W a převodový olej jako mazání do vzduchové komory a expanzky.

                              0 0
                              • Tomínos  

                                Pístek uplně sám nešel, ale nějak jsem ho vem dostal, už si ale nepamatuju jak, možná nějak kleštěma, nebo jsem místo toho malýho šroubku dal delší a za něj??? Do tlumiče jsem na zkoušku dával 2.5 (na jaře) a jsem spokojenej, zdá se mi tlumič citlivější,ale není potom tolik znát zapnutí propedalu mi příjde.

                                0 0
                                • l.smetana  

                                  Super, díky moc. A postup sedí? :)

                                  0 0
                                  • Tomínos  

                                    Jojo, já si teda udělal na ten spodní otvor nějakej dutej šroub na stříkačku, začal jsem plnit a když to začlo z expanzky téct otočil jsem tlumič ať se to v ní zachytává, odsál jsem bordel co tam začal plavat, nacpal tam tolik oleje až byla expanzka skoro plná a zkusil do stříkačky (která teď je vlastně nejvýš) zase zpátky nasát trošku oleje zpátky a koukal jsem jestli to nebere bublinky, takhle jsem s tím olejem udělal třeba dvakrát tam a zpátky a koukal jestli tam nejsou bublinky a když ne, tak jsem to složil, mě při tom pumpování něco ještě vypěnilo, poprvé jsem to neudělal a tlumič byl trošku zavzdušněný.

                                    0 0
                            • l.smetana  

                              A hádám, že tahle

                              fotka je asi když je venku pístek,že? Já jen,že ještě na tadyté fotce je to pojištěné ještě nějakou segerovkou a plíškem,nebo čím.

                              Takže oddělat segerovku, vysunout pístek, viz. foto 1 a začít lít olej přes tu malou dírku u spodího oka tlumiče. Jakmile přes vysunutý pístek v expanzce začne téct olej tak odsávat, zadělat pístek zpátky a zašroubovat šroubek kuďma tekl olej dovnitř.

                              Zbývá už jenom nastavit IFP hloubku a všechno skompletovat.

                              Opravte mě někdo,pokud jsem něco zapoměl :)

                              Snad bych mohl udělat i nějaký obrázkový návod v češtině, hádám,že tenhle týden se do toho pustím.

                              0 0
                    • mr.antik  

                      Ty kroky s instalací IFP pístku zatím chápu takhle

                      • Máš naplněno olejem, vložíš do patřičné hloubky (vzhledem k tomu,že jde o rozdíly v milimetrech, tak nevim jak je nutný dodržetpřesnosti). Středový šroubek musí být otevřený.
                      • Pak máš ten šroubek utáhnout, uzavřít. To vůbec netušim, jak setechnicky provede – jak to držet, aby to vůbec šlo a pístek seneprotáčel a nepohnul o milimetr.
                      • Olej odstaješ a přidáš nějaký hustší, asi kvůli mazání.
                      0 0
                      • goofy  

                        Na tom IFP je o krouzek, ktery ten pistek celkem drzi v poloze, takze to by melo jit usadit docela dobre (aspon si myslim)

                        0 0
                      • navlcinci  

                        na fotce jde vidět , že tam je místo na přidržení kleštěma nebo spec. klíčem(dvě plošky naproti sobě) ,aby se ti IFP neprotáčel ,když tam ten malý šroubek budeš přitahovat.

                        0 0
                      • Risanek  

                        Ten šroubek na IFP pístku jde dotáhnout celkem dobře i bez držení, hloubku jen tak nezměníš – je třeba vyvinout celkem sílu, aby se pístek zanořil více a změnila se tak jeho základní hloubka. V reálu to jde fakt snadno.

                        0 0
    • mr.antik  

      Ještě jeden dotaz, hodláš měnit těsnění a kde je případně budeš shánět?

      0 0
    • l.smetana  

      Ještě jeden dotaz, jak jste oddělávali víčko expanzky?

      Je tam 6hran na 24ku klíč,ale ne a ne to povolit, zkoušel jsem to nahřívat, poklepat do toho kladívkem abych uvolnil závit, ale pořád nic. Olej tam nedostanu,je to utáhlé a pomalu se začínají okusovat hrany 6hranu. Nemáte někdo nějaký grif jak na to?

      0 0
      • navlcinci  

        musíš mít pořadný gola klíč, ale ne ten s tisíci hranem ,ale klasický 6 ti hran. je dobré i čelo té golovky zbrousit at tam naní ta hrana a golovka dosedne pěkně na dno. pak musíš tlumák pořádně upnout a povolit.nahřát je možná varianta(horkov­zduškou můžeš sundat nálepky),protože se může stát ,že nepovolíš víčko ,ale celou expanzku až dole v těle tlumiče. což by byl problémek,ale i to pak jde vyřešit.

        0 0
        • l.smetana  

          A pokud bych povolil celou expanzku,tak se to potom řeší jak?

          0 0
          • Risanek  

            Když pořádně zabereš tak to povolíš, taky jsem měl strrach, ale když zabereš, jde to.

            0 0
          • navlcinci  

            pak musíš mít něco takového,aby si upnul expanzku a dotáhl+ loctite aby se to nepovolilo při další rozborce. ale jak píše Rišánek jde to ,ale musí se zabrat.U některých tlumáků (x-fusion H3) se expanzka utahuje spec.klíčem ,který se strčí dovnitř expanzky nebo (starý vector DH 1nebo 2)kde je zase spec. klíč z vnějšku expanzky.Mi se nikdy u foxe celá expanzka nepovolila.Zřejmě slušnej oddíl :)

            0 0
            • l.smetana  

              No, chtěl jsem to řešit hadrem mezi celý tlumič a svěrák,aby se nepodřel, šetrně přitáhnout a zabrat gola klíčem.. :D

              0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
    • l.smetana  

      Tak už mám hotovo, nějaký foto-návod hodím hned jak ho napíšu.

      Jinak, všechno se dá udělat podle postřehů odsud,sice 05L oleje v háji,ale co nadělám..

      0 0
      • l.smetana  

        Tak tady je odkaz ke stažení, snad všechno bude fungovat.

        Zatím to vypadá,že tlumič se podařilo odvzdušnit bez jediné bublinky, připomínky tady a nebo mě na mail :)

        Snad to někomu pomůže..

        0 0
        • navlcinci  

          pěkná práce L. :) a to víčko hyd.dorazu a páčka propedalu je tvůj tunning? jde vidět , že když už ,tak se vším všudy :)

          0 0
          • l.smetana  

            Jojo, udělali mi to v Bomexu za pár korun, posílal jsem tam ještě pár dalších věcí z kola :)

            A je fakt,že na tlumiči už nemám moc co ladit, jehlová ložiska tam jsou,odvzdušněné to je – já jsem spokojený :)

            0 0
        • mr.antik  

          paráda, bude se hodit

          0 0
        • goofy  

          Presne tak to planuju… Akorat me napadlo pak privrit expanzku, at tam tudy neprotika zbytecne moc oleje. Uvidim v realu

          0 0
        • Risanek  

          V bodě 7 (článek na dolekopu) píšeš že znova překontrolovat IFP a pak píst uplně vytáhnout – mělo by tam zaznít že IFP hloubka se má nastavovat při plně vytažené pístnici (jinak se hloubka změní, pokud ji plně vytáhneš až po nastavení). Dále by tam mohlo být, že tento postup je časově dost náročný – neoplatí se spěchat, a pokračovat třeba i po pár hodinách – odejdou i maličké bublinky. Taky není špatné tlumič ve svěráku vychýlit – opět se může podařit dostat pár bublin ven. Není také špatné postupně přidat rebound – „pumpování“ jde pak sice hůře, ale opět to vytlačí další vzduch…

          Diskutabilní je přilití hustého mazacího oleje nad pístek – pod ním je přeci oleje dost (ikdyž tlumící, pravda) a aby to zbytečně nesnižovalo objem zbylé vzduchové části expanzky a nestoupla tak progresivita (viz. zvýšení progresivity u Floatu přilitím hustého oleje do vzduchové komory – vidlice)

          0 0
        • goofy  

          Tak jsem taky vcera odvzdusnoval/menil olej a pridam par postrehu:

          1. je to sakra piplacka! :-)
          2. original Fox olej je 10W. Pouzil jsem ho taky, a zda se, zeby to mohlo

          sedet. 7,5W bych asi mohl pouzit taky vklidu, ale u 5W bych uz se asi nevlezl s rozsahem utlumu.

          1. vyplati se delat pomalu, a pred zapumpovanim vzdycky nechat sednout bubliny

          v tlumici

          1. doporucuju lit pres vrch, a az se naplni expanzka tak do pulky, tak ji

          zavrit. Vystaci si tak clovek cca s deci a pul oleje (pripadne by slo odebirat olej strikackou z expanzky zpatky do nadoby na odvzdusnovani ale proc, kdyz to jde zavrit)

          1. nejvetsi porod u mne bylo spravne zaslepeni otvoru tesnenim. Doporucuju

          sirsi nadobku, a min volsove ruce, nez mam ja :-D

          btw: uzasne je, kdyz si clovek pri konecne odvzdusnenem tlumaku omylem zhodi nadobku s olejem a zamasti celou garaz… :-D A navic muze zacit odvznusnovat znova – aneb Pat a Mat v akci

          0 0
          • l.smetana  

            úžasné je, když to dělá v podkrovní místnosti a zapumpuje trochu více – o zábavu na víkend postaráno :)

            O doporučeném oleji jsem nevěděl, použil jsem myslím 5W – vyřadilo to z provozu propedal,ale beztak sem ho nepoužíval.

            A jinak sem odvzdušňoval tak,že jsem měl na pístu nádobku s olejem a přes expanzku sem to nechával všechno odtéct, potom samozřejmě znova použil a dokolečka-dokola. Nakonec jsem do expanzky když byla plná oleje dal zpátky to víčko(přebytečný olej se vzduchem šel přes díru od šroubu), zatlačil na IFP hloubku co byla třeba a zašrouboval. Pak už jenom zadělat otvor v pístu a hotovo :) Podařilo se mi tak udělat jednak můj tlumič a potom ještě jednu starší DHX 3ku.

            0 0
            • goofy  

              Jo nastaveni IFP a zadelani otvoru bylo vklidu. Navic jsem IFP pistek maznul silikonovou vazelinou, at lip chodi. Nejvic jsem bojoval se zadelanim diry nahore. Furt se mi to tesneni pretacelo, az jsem myslel, ze to tam snad nedam :-)

              0 0
              • l.smetana  

                Myslíš te malé,na šroub? :) To chce jemně vložit prstem na začátek a dotlačit imbusem :D

                0 0
                • goofy  

                  Jo jo.. ten bazmekt :-D

                  btw: kolik tak vozis psu v tlumici? uvazoval jsem totiz o tom, zebych tam hodil tu 7,5, ale bal jsem se, at se vlezu rozsahem s tlumenim (mam ted kolem pulky rozsahu), tak zebych tam priste hodil ridsi…

                  0 0
                  • l.smetana  

                    nafoukáno nemám moc, kolem 120 myslím, ale je to nástřel. Zkrátka sag 20% + bottom out utažený na max. Ještě ale chci trochu upustit. Zatím to jede tak,že nějakou lesní pěšinku necítím, doslova to pluje ale zároveň to tím bottom outem nejde nijak moc k dorazu (běžným ježděním, sem tam větší hrbol se dostanu 1cm před konec zdvihu,takže by to mohlo být ok).

                    Akorát co se mi nelíbí,tak je celý vzduchový tlumič, je to prostě „tupé“, bez známky života. Oproti Lyrikovi co mám vepředu, který jde do zdvihu už jenom váhou kola, to jsou nebe a dudy. Bohužel do rámu pružinu nedám. To ale koneckonců není problém jenom DHX,ale všech vzduchových, že :)

                    0 0
                    • mr.antik  

                      někdo, myslím tomfree si tu v tomto ohledu pochvaloval Vectora Air, jakože nebe a dudy proti DHX Air

                      0 0
                      • goofy  

                        Jojo… Tam to bude zpusobene tema dvema kompresema. Tohle hodne pomuze co se tyce chovani. Zehlive jak pruzina to urcite nebude, ale zase ty deka min se muzou hodit :-)

                        0 0
                    • goofy  

                      Tim, zeto je tupe bude zcasti vzduch, a z casti, ze to je proste tlumic s jednou kompresi. Taky se DHX-ko nemuze srovnavat s Vanem co mam vepredu, a dost uz mi hlavou myslenka pruziny behala, alenakonec moc v parcich nejezdim, a provozuju hlavne to beskydske XC-cko, tak ted zas uvazuju o lepsim vzduchu. No nevim no.

                      Proc bys tam pruzinu nedal, kdyz tam das vzduchac s expanzkou?

                      0 0
                      • l.smetana  

                        Podívej se mi na rám :) jak je ten 3úhelník co mám v rámu,tak je kolem pístnice úzký natolik,že tam pružinu nedám :) Expanzka je nad ním a neťukne ani ve zdvihu (sice o kousek,ale neťukne).

                        Jinak jezdíme asi to samé, ale na nový vzducháč teď asi kašlu. Zas tak moc mi to nevadí,jenom sem to prostě čekal lepší na jehličkových ložiscích.. :)

                        0 0
    • l.smetana  

      Díky všem za kladné ohlasy a těm,kterým se to nebude chtít stahovat by to mělo zítra vyjít na dolekopu jako článek. :)

      0 0
      • goofy  

        Jeste dotaz. Jaky olej tam ma originalne byt? 7,5W nebo stejne jak ve vidlich 10W

        0 0
        • l.smetana  

          Originálně 7,5W, já použil 5W zatím to vypadá,že ProPedal se tím skoro vyřadil ale není to nejhorší. Citlivost teď moc nezkusím,ještě nemám kolo úplně v rychtyku.

          0 0
          • goofy  

            Hlavne aby ses taky vlezl s rozsahem utlumu, ale kdyz je to OK… Ja dam asi radeji 7,5

            0 0
            • Tomínos  

              Útlum by měl dávat v pohodě, já tam dal taky řidší a vešel jsem se v klidu. Citlivost mi přišlo, že se zlepšila o dost.

              0 0
              • mr.antik  

                Dá se tim ladit třeba compression tune/velocity tune u malých tlumičů? Ne všude to v servisu dokážou interně přenastavit, ale výměnu oleje snad zvládnou.

                0 0
                • Tomínos  

                  CT dělá citlivost a jak moc chodí probedal ne? To by mělo ovlivnit určitě. Teď jde o to aby ses nedivil, že propedal už tolik nepřivírá.

                  0 0
                  • mr.antik  

                    to je jasný,ale to se děje i pri změně CT. A samozřejmě se pak musí o to víc utáhnout i rebound.

                    0 0
                • goofy  

                  Tam bude dle me pruser se vlezt do Reboundu. U DHX je rozsah nejakych 20 kliku, u Floautu je to snad jenom 7 a Rebound Tune se nastavuje stejne jako Compresion Tune na planzetkach.

                  0 0
                  • goofy  

                    Tak ted jsem to nasel. DHX Air 22, DHX 15, Float 8–10 kliku.

                    0 0
                  • mr.antik  

                    Jo, to je mi jasný. Prvně tam dám jehličkový ložiska a myslim že citlivost bude ok.

                    0 0
                  •  
                    Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                    0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.