• Tom23

    Zdravim, mohl by mě někdo ze skušenějších poradit co se týče tohodle oboru? Jaké jsou nejlepší…jestli vzduchové olejové atd…zajmá mě to proto, že třeba dost často vidim doporučovaného epicona, ale zajmalo by mě jestli je i něco lepšího a jak fungujou…třeba ten epicon zrovna…nevyznam se vtom pruzeni a tlumeni jaky je vtom rozdil?…mozna stupidni tema, ale kdyby me nekdo odpovedel byl bych rad diky

    0 0
    • Lišák  

      Tady jsem to kdysi zhruba sepsal. Pro začátek by Ti to mohlo stačit, potom už se budeš trochu orientovat.

      0 0
    • marapara  

      Sice se to tu probralo už hodněkrát, ale OK.

      Vlastnost, která tě na vidlici zajímá asi nejvíc, je pružení. Pružení u normálních vidlic je buď pružinové nebo vzduchové. Elastomerové neberu jako slušné vidlice, proto se jimi nebudeme zabývat.

      U pružinové vidlice je pružícím médiem ocelová pružina, která často bývá v otevřené olejové lázni, která vidlici zároveň maže. Výhodou takové vidlice je to, že bývá většinou malinko citlivější a mají často i lineárnější průběh pružení, než třeba vzduchové, ale dneska už je ten rozdíl spíš opravdu malý. Často jsou levnější, než vzduchové a celý systém je jednodušší. Dneska pružinové vidlice snad už žádné jiné výhody nemají. Hlavní nevýhody jsou, že pokud jsi těžší nebo lehčí váha a nesedí ti tuhost pružiny, musíš koupit jinou měkčí nebo tvrdší pružinu, abys docílil optimálního pružení. To jsou další peníze navíc. Další podstatná nevýhoda je většinou větší váha, často o stovky gramů, klidně i půl kila navíc. Pružina je samozřejmě těžší než vzduch :).

      Tlumení (zpětný útlum) u vidlice je vždy olejové. Tlumení znamená to, jak rychle se ti vidlice po stlačení vrátí zpět. Většinou se dá regulovat a vidlice se tím nastaví tak, aby nekopala po stlačení a uvolnění.

      Vzduchové vidlice jsou dneska asi nejčastější. Dražší jsou lehké, tuhé a jsou velmi dobře nastavitelné, prostě dají se poladit tlakem vzduchu dle potřeby každého člověka. Většinou se systém dělí na dual air a solo air. Solo air jsou 2 komory, pozitivní a negativní a jeden ventilek, kterým se vidlice fouká. Mezi pozitivní a negativní komorou je další ventilek, kterým se vzduch dostane na stejný tlak i do negativní komory, aby vidlice správně fungovala. Někdy je negativní komora nahrazena malou pružinkou.

      Systím dual air pracuje také s dvěma vzduchovými komorami, ale každá z nich lze zvlášť nafoukat vlastním ventilkem. Tím se možnost ladění pružení ještě zvětší oproti solo air. I když většinou se komory foukají na stejné tlaky, aby vidlice chodila optimálně. Není to ale podmínkou.

      Tlumení je opět olejové s možností nastavení.

      Vzduchový Epicon se tu často doporučuje kvůli ceně, kolem 4–5 tisíc. Když se vzduchový Epicon upraví, cena je cca 1000 Kč, ale přesně nevím, dá se dosáhnout chodu o hodně dražších vidlic i s rozumnou váhou. Možná je takto upravený Epicon i ještě lepší. Proto se tu o něm často píše.

      0 0
      • hctr  

        hezke:)

        0 0
      • Rychlej turista  

        Čoveče, původně jsem to ani nechtěl číst, když jsem viděl tu délku, ale musím přiznat, že jsem to přečetl napoprvé a v jedním tahu a to, aniž bych musel dumat, o čem že to vlastně píšeš. Za tu chviličku jsem se dozvěděl víc, než z těch tun, co tady je o vidlicích napsáno, protože jsem většinou vůbec nevěděl, o čem je tam řeč. Takže pro moji potřebu úplně maximální :-)

        0 0
      • gorre  

        Já si ještě pamatuju dobu, kdy se tvrdilo, že vinutá pružina v oleji je nejlepší systém k odpružení předního(a asi i zadního)kola. Důvod rozšíření vzduchových vidlic bude hlavně v tom, že budou výrobně i montážně pro velkovýrobce jednodužší.

        0 0
        • Lišák  

          Důvod rozšíření vzduchových vidlic bude hlavně v tom, že budou výrobně i montážně pro velkovýrobce jednodužší.

          Nemyslím si, že utěsnit vzduch i olej a zároveň nemít velké pasivní odpory bude jednodušší, než utěsnit pouze olej a ponořit do něj pružinu.

          Myslím, pro vzduchové pružení hovoří:

          1. Větší rozsah nastavení tvrdosti
          2. Hmotnost
          3. Progresivita chodu (to je sice individuální, ale přeci jen bude více

          uživatelů požadovat chod s citlivým začátkem a přitvrzením na konci,

          než se rozhodnout mezi citlivým začátkem a chozením na doraz, nebo

          nechozením na doraz, ale s menší citlivostí.

          Srovnatelné vidlice budou v pružinové verzi asi vždy o něco citlivější, než vzduchové, právě pro ty odpory těsnění.

          0 0
        • marapara  

          Výhoda pružin je i v jednoduchosti a citlivosti, jinak vzduchovky jsou lehčí a lépe nastavitelné.

          0 0
          • vitki  

            Vyuzijem toto vlakno a spytam sa na rozdiel medzi pruzinovou Reba Race U-turn a vzduchovou rebou, nejde o nastavenie zdvihu, ale o chod a citlivost vidlice. Pytam sa preto, lebo pruzinovu montuju na cube

            AMS PRO Elixir R, co je jeden z kandidatov na moj novy bike.

            0 0
            • kubad  

              obě vidlice jsou vzduchové :-)

              ta pružina je jen v U-Turnu a slouží ke změně zdvihu, největší rozdíl bude ve váze vidlice, rozdíl v citlivosti bude minimální, v chodu nedokážu popsat Rebu s pružinovým Uturnem sem neskoušel

              0 0
              • soc  

                Pokud se nepletu, byt tam rozdil v progresivite, Mlok to tady nekolikrat prezentoval. Ale pro jistotu bych doporucil prohledat historii.

                0 0
                • Lister  

                  Myslím, že máš pravdu. Uturnová Reba by měla být méně progresivní a ve většině případů o něco málo citlivější.

                  0 0
                  • kubad  

                    jj ale Mlok to psal pro vzduchový U-Turn, jak se chová pružinový nevím, proto sem nepsal :-)

                    0 0
              • vitki  

                diky za info, ja som myslel, ze tam je normalna pruzina:)

                0 0
      • blaf  

        pěkný, konečně vím jak to funguje

        0 0
      • fousek  

        S tim solo-airem a dual-airem nemas uplne pravdu (reseni Rockshoxe), hodne vzduchovek ma negativni ocelovou nebo titanovou pruzinu, nekdy dokonce elastomer (tou titanovou se nezapomene pochlubit) mezi nima je i Suntour, Manitou a Fox. Negativka pokud ma clovek nejaky nestandartni rozmery tak by se mela taky vymenit

        0 0
        • marapara  

          Když si dobře přečteš co jsem napsal, tak jsem psal, že někdy je i soloairu negativní komora nahrazena pružinkou. Vím, že Fox to třeba používá.

          0 0
    • Tom23  

      Ještě bych se chtěl zeptat co je pravdy na tom, že kámoš říkal že prý 29 bike s pořádnou karbonovou vidlicí, se prý vyrovná normal 26 ted nevim jestli rikal se zdvihem 140 nebo co?

      0 0
      • Lister  

        Nevěř všemu co slyšíš. Kámoše bych nechal vyšetřit :-P

        0 0
      • Rychlej turista  

        Pevná vidle se nikdy nemůže chovat jako odpružená. I kdybys ji poléval svěcenou vodou :-)

        0 0
      • Ruprt2  

        pořádné karbonové vidlice dělá DT Swiss a Cannondale a určitě i další výrobci.

        Ale nevím jestli se dělají i pro 29 navíc s takovým zdvihem :-D

        0 0
      • Martin  

        ten dotyčnej by měl přestat hulit :-)

        0 0
      • t29  

        29 s pevnou karbovidlí se určitě vyrovná a bude i lepší než 26 s odpruženou vidlí cca 140 mm, ale záleží na tom, v čem :) Například si troufnu tvrdit, že v rychlosti na asfaltu určitě :))

        Pevná vidle se nikdy nevyrovná odpružené z hlediska pohodlí. Bez ohledu na velikost kol ;)

        0 0
      • fousek  

        Kamos asi nechape co ma za ukol odrpuzena vidlice, 29" kolo s pevnou nikdy nenahradi temer jakoukoliv odpruzenou vidli. Karbonova v idlice pruzi, ale v jinym smeru nez je potreba a navic bez tlumice, takze bych rek ze ve vysledku muze mit karbonova 29" horsi jizdni vlastonsti nez supertuha duralova 26"

        0 0
    • Tom23  

      Heledte a kdyz mam tu vidlici RST a je fakt tvrda, tak ona by se dala koupit ta pruzina mekkci, nebo podle me vahy? Jestli ano tak kde, a kolik by stala vymena?

      0 0
      • marapara  

        Otázka je, jakou máš RST. Tuším úplně ty nejzákladnější modely byly právě elastomerové.

        Na druhou stranu, pokud je to šitovka, což je docela pravděpodobné, pokud to není F1 nebo něco takového, tak bych raděj koupil pořádnou vidlu.

        0 0
      • kubad  

        cena bude větší než je hodnota vidlice je to nesmysl, navíc funkce vidle stejně výrazně lepší nebude, kup jinou funkční vidlici

        0 0
        • Tom23  

          Ok tak dik za reakce ;)

          0 0
          • Tom23  

            Jo a od kolika by se dala sehnat nejaka funkcni vidle?

            0 0
            • Esi  

              Záleží co od toho čekáš, třeba tohle bude na nějaké to ježdění stačit

              0 0
              • Chiron  

                Přidej pár korun a máš upraveného Epicona který je o 650g lehčí. Díku vzduchu lépe nastavitelný a podle mě má i lepší chod. A nebo za cca 3300 neupraveného Epicona. Tora sice není špatná, ale ta váha je hrozná.

                0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.