Dynamo do náboje a nabíjení baterie

105 nepřečtených
  • Tobiash

    Zdravím pánové obrácím se na vás s velkou prosbou. Pořídil jsem si dynamo do náboje předního kola a přes olšové ruce jsem vše zvládl, ale teď mě čeká zřejmě nejtěžší úkol. Tahám sebou na cyklotoulky externí baterii, abych i v kempech a pod stanem mohl nabíjet mobil a tablet popřípadě i digitál. Externí baterka pod náporem zařízení dá 2 dny. Je super, ale prose na tolik zařízení to neni dělaný. Teď mám z dynama udělaný zdroj na USB a dokážu nabíjet za jízdy jedno zřízení, ale je to poměrně velká pakárna nabíjet všecko po jednom a pak když je to nabité, tak to nevíte a plýtváte energií. Mnoheme lepší je mit potřebné zapojené v externí baterce a nabíjet to z toho. Takže jsem vymyslel že budu exterku napájet z toho dynama jenže ona je samozřejmě na 230V. Tak jsem to rozdělal a zjistil jsem že tam je obvod a nějaký klasický články a ty jde stejnosměrnym nabíjet. Jo jedná se o tuhle exterku: http://nabaterie.cz/…3325732.html . Neřešil jste někdo podobný problém? Nebo jak řešíte nabíjení elektroniky když jste v přírodě? Nějaký kraviny se solárama prosím ani nepiště.

    0 0
    • Rubi  

      k cemu je proboha v prirode a v kempech dobry tablet? maly kompakt fotak mi vydrzi cely tyden dovolene a mobil v kempu nechas nabit kdyz veceris nebo nekde obedvas, mam nejradsi takove ty kempove typy co sebou musi mit pul obyvaku :)

      0 0
    • Jakobo  

      Lepsi bude urcite zdroj, ktery dobijes z USB. Ta elektronika v tomto akupaku bude nepruhledna na jednoduche zapojeni a ztraty v pripade nabijeni z 3 W dynama pres nejaky menic nebo dalsi elektroniku budou neunosne.

      Taky se celkem divim, proc nechces aspon kombinovat se solarnimi panely nekde na nosici kola, nabijis bez namahy. To dynamo si rekne o nemalou extra zatez. A v kempu mas vetsinou zasuvku.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • Jakobo  

      No ale ja tam vidim konektor pro vstup 5 V, to mas k tomu asi externi zdroj? Potom at ti nekdo udela zapojeni regulatoru s LM7805, je to velmi jednoduche, treba tady: http://www.elektroportal.xf.cz/index.php…

      Ale radeji dat jeste jednu diodu paralelne na vystup, aby v pripade odpojeni zdroje se IO neznicil proudem z akumulatoru, aspon teda myslim by tam mela byt.

      0 0
    • HonzaRez  

      Já myslím, že se to tady už mnohokrát probíralo a závěr byl vždycky jasný – je to všechno napíp. Nemobiluj, netabletuj a dělej něco užitečného…

      0 0
    • Hajis  

      Ahoj, ozveš se mi prosím na mail? Rád bych s tebou probral, jak jsi udělal z dynama v náboji nabíječku USB. petrhajek88@gmail.com

      0 0
    • huricane  

      ja bych ti za kolo připojil centrálu když máš sílu na to vozit sebou někam elektroniku a takovy hovadinky

      0 0
      • nitraq  

        Kvůli takovýmu blábolu jsi vytáhnul tohle vlákno?

        0 0
        • huricane  

          tak jistě se mužu vyjádřit k jakýmukoliv tematu nebo je to zakázaný nebo co

          0 0
          • Josef Panek  

            Musíš brát v potaz jednu zdejší důležitou věc: datum registrace. Podívej se na jeho, na svojí a z toho by ti mělo vyplynout, že tak nějak automaticky se s tebou bude bavit jako s blbečkem. U mnohých to tak funguje.

            0 0
            • huricane  

              silně pochybuji o tom že týpek tu sedí 10 hodin denně a pročita každý téma. To že jsem se vyjadřil k tématu které není až tak staré tak týpek si potřeboval jenom rejpnout protože ma nějakej mindrák. To že je zaregistrovanej dřív to nic neznamená.

              0 0
              • nitraq  

                Kdybys měl něco k tématu, případně poradil nějakou další možnost, tak neřeknu ani popel, ale pokud je to jen takovém žblept, tak nevidím důvod vlákno vytahovat.

                0 0
                • huricane  

                  když si to veme k srdci a přebere si to tak pozná že je to velmi cenná rada nechapu ten význam brat na cesty tablety, notebooky a takove hovadinky na co aby mohli být nonstop na internetu kdyby si radši užívaly výletu. Dřív počítače nebyly a taky to šlo bez toho.

                  0 0
                  • Hajis  

                    Takový chytrolíny miluju, kdybys neměl v profilu napsáno Brno, vsadil bych se že jsi z Prahy. Absolutně nevíš co na cestách dělám, čemu se věnuji a potřebuju nabíjet, ale zjevně je tvůj názor středobod vesmíru a jenom tvoje názory jsou ty správné. Prosímtě už se u mých postů nevyjadřuj, nejsem na ty camry zvědavý.

                    0 0
    • Hroch obojzhivelnyj  

      USB nabijecka z dynama

      Nic o tom nevim, jen na to nahodou narazil.

      0 0
    • hanstup  

      Mění se s dynamem nějak jízdní vlastnosti kola? Je například výrazně těžší, jezdí se hůř, nebo je to k nepoznání?

      0 0
      • Jakobo  

        Co jsem zkousel setrvacnost nezatizeneho dynama, tak ta je mnohem mensi, nez u normalniho predniho naboje. Neco malinko sily si to asi vezme. Ten pohyb je takovy trhavy, asi jak behaji poly magnetu nad civkou. Pri slapani to ale asi nepoznas.

        Ale kdyz si vezmes dynamo a zkratujes nebo zatizis vystup, tak s uz nim pujde otacet dost tezko.

        Celkem me to lakalo dat si to na expedicni bike, ale oproti normal naboji je ta naba slozitejsi. Na nejake kolo na dojizdeni proc ne, ale na expedicni bike mam obavu z mozne poruchy. Uz jen to, ze draty jsou vic namahane a ja mam na predni vidlici nosic.

        0 0
        • kamaro  

          Jak to myslíš s tím, že jsou více namáhané dráty? Myslíš těmi pár watty, které ten náboj odebírá a tudíž trvale brzdí? Oproti zatížení drátů vyvolaných brzdným účinkem kotoučové brzdy je toto naprosto nevýznamné.

          Nába je sice složitější, nicméně u Shimana tam budou konusy a ložiska jako u jiné jejich náby. Dále tam bude pole magnetů a cívka, ale ta by neměla mít nějaký výrazný vliv na poruchovost samotného náboje. Myslím to tak, že v případě poruchy to třeba přestane fungovat jako dynamo, ale jako běžná nába to bude fungovat dále.

          0 0
          • jecnak  

            Presne tak. Nekde jsem nedavno videl pekny test ruznych dynamo-naboju. Naprazdno maji odpor vetsinou kolem 2W, pri zatizeni do 10W. Nektere naby maji prumyslova loziska, jsou na 15mm osy a kotouce atd. Vyber je uz celkem slusny, jen ceny tech zajimavych jsou opravdu vysoke.

            0 0
            • kamaro  

              Mohl by jsi ten test pohledat a poslat odkaz? Díky, zajímá mě to.

              0 0
          • Jakobo  

            Ne, u niple. Po rozpleteni jsou konce dratu v zacatku zavitu pred niplem uz dost zohle, zvlast u 26" rafku. To u naby s nizkou prirubou neuvidis nebo snad jen nepatrne, u takovych nab s vysokou prirubou je to vyrazne.

            0 0
            • Vilém  

              Tak potom pouzit niple ktere umoznuji „naklon“ a nekoukaji kolmo z diry v rafku.

              0 0
              • Jakobo  

                Tak Sapim Polyax by byla jasna volba. Tys mel ten Rohloff zapleteny jak? Tam ta priruba musel byt minimalne 80 mm. A navic tam asi vychazelo lip 4× krizeni podle tangencialniho uhlu paprsku k nabe.

                0 0
                • Vilém  

                  Clovece ja uz ani nevim, ale drzel jsem se doporuceni vyrobce. Myslim, ze tam bylo 2× krizeni a Sapim niple.

                  Ono taky zalezi jak je vrtany rafek.

                  0 0
      • mvd  

        Na co ho budeš používat? Pořídil jsem si ho na napájení telefonu, ale na první pokus se moc neosvědčilo. Připojený mobil se zapnutou GPS to ani neudrželo na stejném stavu baterie. Mám podezření na nabíjecí logiku mobilu, že když je nabíjecí proud srovnatelný se spotřebou, tak to vůbec nenabíjí. Navíc každé zpomalení pod cca 8 km/h přeruší nabíjení. Druhý pokus bude, že mezi dynamo a telefon vřadím powerbank. Telefon bude mít stálý zdroj a powerbank se bude dobíjet sice přerušovaně, ale snad dostatečně. Jako hlavní problém nabíjení na kole vidím malý výkon – jen 0,5A. Chtělo by to dvoustupňový zdroj. Při jízdě po rovině a do kopce základní 0,5A. Při jízdě z kopce možnost zapnout „elektrickou odlehčovací brzdu“, která by dávala 2A, které je powerbank schopen pobrat. Takové řešení jsem ale ještě neviděl. Výrobci předpokládají, že je to použito jen na osvětlení a větší výkon není potřeba.

        Jo – samozřejmě se bavíme o alternátoru, který dává střídavý proud a naprázdno je schopen dát napětí i přes 50V, které po zatížení spadne na cca 6V. Takže pro nabíjení musí být vřazen usměrňovač / stabilizátor.

        0 0
        • Manzak  

          Nemusis delat zadny pokusy, nebot vse jiz bylo vykoumano tak, aby to fungovalo. Staci trochu pohledat na netu. Strucne, powerbank ano, „dvoustupnovy zdroj“ (co to sakra ma byt?) ne. Za zaklad se rozumi mit dynamo 3W a ne 2,4W.

          0 0
          • mvd  

            Ano, mám 3W. Po usměrnění a stabilizaci to ale dává 5V 0,45A, což je 2,25W. Dvoustupňovým zdrojem jsem myslel takový, který by byl schopen při zapnutí druhého stupně dávat (opět po usměrnění a stabilizaci) 5V 2–3A, tedy 10–15W. Byl by to výborný způsob, jak z kopce zužitkovat energii, která se jinak spálí v brzdách. Vím, že se nic takového nedělá, ale je to škoda. Jak jsem už psal, výrobci nábojových generátorů vůbec nepočítají s tím, že by se to využívalo jinak, než na osvětlení. Proto dostupné USB nabíjecí sady nejsou od výrobců generátorů. Otázkou je, kolik by takový dvoustupňový generátor stál. Aby jeho odpor při zapnutí pouze prvního stupně byl stejný, jako u obyčejného 3W, musely by asi být magnety druhého stupně přestavitelné, aby je bylo možné oddálit od cívek a nekladly odpor. Technicky řešitelné to ale je. Mám dokonce dojem, že SON to dělá u jeho 3W generátorů, aby při nepoužívání byl odpor stejný, jako u obyčejného náboje.

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
            • Manzak  

              Proc se nedela to cos vymyslel? Protoze by to bylo tezkopadny a tezky jako krava, a nikdo by to stejne nevozil, nebot na vyuziti v kratkych sjezdech bys to musel tahnout jalove celou cestu. Nevidim v tom ani nutnost, nebot soucasne dynama stihaji dobijet mobily i s pustenou navigaci. A ani jsem si nevsiml, ze by me dynamo brzdilo vic nez normalni naboj.

              0 0
              • mvd  

                Proto by to lukas aka mitro musel postavit lehký a s nulovým odporem naprázdno, ne? :o)

                0 0
                •  
                  Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                  0 0
              • Jakobo  

                No zas takove sjezdy na Korzice, kdy jedes 6–8 km z kopce a mas co delat, abys mel jakous takous kontrolu nad rychlosti, tak tam bych videl celkem potencial. Se mi vybavuje nejake Ziccavu nebo Verzani, ale nejaky delsi sjezd byl kazdy den. Prepnout na max a byl by dobity accupack nez bys dojel pod kopec, to je fakt.

                0 0
                • kamaro  

                  No ony ty baterie taky pro nabíjení nesnesou takový proud, aby byly během 6–8km dlouhého sjezdu (řekněme cca 10minut) plně nabité. Takže představa, že nahoře zapnu nabíjení naplno a dole pod kopcem je nabito je špatná. Nábojové dynamo dává ty 3W při rychlosti kolem 20km/h, při nějakých ztrátách by to mělo při běžné jízdě po rovině dávat 5V/0,5A a dlouhodobě tak nabíjet baterii (když jede člověk na takovou expediční dovolenou tak na tom kole denně tak 6 hodin stráví). Tady jsou nějaká měření.

                  0 0
                  • Jakobo  

                    Nekdo tady psal, ze ten akupack muze nabjet az 2 A. Pri nejakem 30 min sjezdu, to byl na Korzice nejdelsi souvisly sjezd, by pri 2 A zvysil nabiti o 700 mA, to uz je celkem slusne, ta energie jde jinak do haje. Do jake miry je vyhodnejsi solarni panel na nosici je taky otazka.

                    0 0
      • Manzak  

        K nepoznani, a to i pri zatizeni.

        0 0
    • xander  

      Mam dynamo shimano LX s CL uchycenim, k tomu jsem mel jakysi usmernovac od Nokia, ale to jsem pri jizde s plnou bagazi z Grossgloeckner hocha. strasse pri cca 65km/h odpalil… Na dalsi expedici jsem poridil vyrobek firmy KEMO (nemci) a to ma ochranu proti prepeti a nabijet zacina uz pri cca 14km/h. Ma to 2 vystupy a funguje to skvele – telefon se zapnutou navigaci (zaznam+mapa) to dokaze prubezne dobijet. Plny vykon je od cca 20km/h. A kdyz se slape, tak ten odpor neni skoro citit.. Bal jsem se toho, ale je to zanedbatelny…

      0 0
      • nitraq  

        Na takových řidítkách bych se docela bál sjíždět Grossgloeckner.

        0 0
    • jecnak  

      Nevide nekdo o dalsim vyrobci, ktery dela dynamo na 15mm pevnou osu a kotouc? Nasel jsem jen SON a Shutter Precision.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.