Manželka zatoužila po MTB elektrokole. Nemůžu ji to rozmluvit, už se jí nechce moc šlapat do kopců. Co jsem se tak díval, ty váhy kol jsou pro mne nepochopitelně vysoké – všechny přes 20 kg. Hledám něco lehčího. Můžete něco lehčího doporučit?
Manželka zatoužila po MTB elektrokole. Nemůžu ji to rozmluvit, už se jí nechce moc šlapat do kopců. Co jsem se tak díval, ty váhy kol jsou pro mne nepochopitelně vysoké – všechny přes 20 kg. Hledám něco lehčího. Můžete něco lehčího doporučit?
Rozpočet?
Motorky, co používají závodníci, jsou lehoučké, ale stojí sto litrů jen motorek. Taky mají dost omezenou kapacitu baterky.
20 kg není v dnešní době moc. Jen baterie mívá v reálu 2,5–2,7 kg a samotný motor (např Bosch Performance) 4 kg. Těsně pod 20 kg je třeba tahle mašina:
Ta váha není nepochopitelná, ta má svoje jasné důvody, jak už padlo výše, baterie cca 3 kg, motor cca 4 Kg, takže když si odečtu 7 Kg a podívám se na vybavení, komponenty kola, tak to chápat lze.
Máme doma Agogs City Liner váží 24,5 Kg což je mimo jiné dáno i výbavou, má to robustní nosič a hromadu dílů, které kdyby se vyměnily za vyšší řady půjde váha dolů a není to vůbec problém. Manipulace s ním je trochu horší, ale za jízdy o tom člověk neví, pochopitelně to není kolo na skákání po lese, ale to u cílové skupiny stejně asi nehrozí :-)
U elektrokola MTB používaného pro jizdu po silnici a zpevněných polních a lesních cestách pro oblast Českého ráje a Jizerských hor byste preferovali středový nebo zadní pohon?
Pocitově nejlepší mi přijde středový pohon s baterkou v rámovém trojúhelníku.
Jedno pro co, vždycky středový!
My si ze zvědavosti na 3 dny půjčili Haibiky, přítel měl motor Yamaha, já Bosche…doporučuju si aspoň na víkend takové kolo půjčit a uvidíte jak vyhovuje. Na výlety si umím představit HT 29 s nějakými pohodlnějšími plášti, na rovinách se dá klidně jet bez příšlapu, do kopce postačí i nejmenší příšlap a hodně to pomůže, hlavně ženská, která výkonnostně samozřejmě na chlapa nemá, ocení každou pomoc. My kola nešetřili ani v terénu a třeba mně to tam dost pomohlo, v těžším terénu, kde jsou rygoly, šutry, kořeny a stoupák, tak díky motoru to fakt vyletíš i na místech, která by člověk s menší výkonností na normálním kole fyzicky nedal.
Jinak samozřejmě upozorňuji, že použití ebiku je nečestné a nesportovní :)
Edit – to mělo být samozřejmě na zakladatele
Chvilku pockej, IronHide tu bude coby dup :-)
a co vyšlo jako vítěz? Yamaha nebo Bosch, a kdo má jaké výhody a nevýhody?
Tady je nějaké porovnání. Já můžu soudit spíš jen subjektivně, a to ještě zkresleně, protože šlo o rozdílná kola 19"full a 16" HT, takže když jsem chvíli jela na fullu, tak jsem ještě ráda přesedlala zpět na svoje HT s Boshem, protože mi to kolo vůbec nesedlo (pochopitelně). I ten projev při asistenci mi lépe sedl u Bosche. Yamaha mi přišla ještě ke všemu hlučnější. Příšlap u Boshe mi přišel kultivovanější a citlivější, absence druhého převodníku mi vůbec nevadila. Přítel byl zas s Yamahou spokojen, prý by si ji klidně pořídil na stará kolena :) Opravdu těžko radit, Yamaha motory jsou prý pro příští rok o polovinu tišší jak letošní, mají dva převodníky, což může být výhoda, ale třeba pro méně technického jezdce nemusí. Bosch taky dodával baterie s vyšší kapacitou jak Yamaha, ale nevím jak pro příští rok. Moc se o to teď nezajímám, ebike přece jen ještě neplánuju. I když třeba tohle by mně teda neurazilo :))
Jo jo Levo se chytlo i u nás doma, nechápu jak je to možné, ale ženě se líbí :-)
Tomu nemůžeš rozumět :P
Je to černý, macatý a dohromady to má 18–22 cm zdvihu v závislosti na velikosti. =)
No a je to venku…
Motor v zadním kole pouze u přestavby z běžného kola a i to je již dnes řešitelné moterem ve středu, jinak není důvod pro jiné řešení, než středový motor.
Díky všem za rady. Jdu do středového pohonu.
Teď už jen, co vybrat. Bosch, Yamaha nebo EV Bike. Já jsem mamce cca 3 týdny zpátky předělával na sadu EV Bike. A sám bych to určitě nechtěl. Pokud to dobře chápu, má to čidlo jen na rychlost a šlapeš/nešlapeš. Pak jsou tam výkonnostní profily, kde budou zřejmě (opravte mě) dva parametry výkon a rychlost. Já, kdybych to někdy za 30 let potřeboval, bych ocenil aby mi to k mému výkonu stabilně přidávalo X % výkonu navíc. Na druhou stranu, co jsem tak pročítal, celkem výhoda toho EV Bike (Bafang) je páčka „plynu“. Prostě máčkneš, když je nouze. Hodí se někde v technice nebo velikém stoupání. Táta najezdil ve střech dnech svoje oblíbené trasy v rozmezí 40 – 60 km. Nikdy se nedostal na polovinu kapacity baterie. Většinou minul jen jednu čtvrtku. Schválně chtěl zkusit, kolik si to vezme, když jede člověk na pohodu, aby se mohl kochat a zároveň si zbytečně nepomáhal. Takže nad očekávání dobré. Tímhle stylem by dal hravě 100 km a ještě by měl rezervu.
Nevím jak u toho kola o kterém píšeš, ale co jsem měl v ruce já, tak vždy bylo na výběr 5 stupňů asistence, což znamenalo, jakou intenzitou motor pomáhal při šlapání, pokud nešlapeš, nebo brzdíš, motor nejede. Žádná věda na jedničku ti to zlehounka pomáhá, na pětku pouze točíš nohama a pracuje motor. Tlačítko je super, ale je to spíš na přípomoc při rozjezdu, nebo pokud potřebuješ kolo vytáhnout třeba po schodech, používat to jako nějaké Turbo myslím, že moc nefunguje.
x
Já nejdříve špatně četl, že to napsal iron hide :-)
hehehe :)
inak co by on chcel, 10 kilovy elektrobajk? tak na to si este peknych par rokov pockame.
To tady jeste nikdo nehejtovatl ty zverstva?
Lehni! :)
Nelehnu, ebajky jsou opravdu svinstvo… fuj!
Se divám na Tvoje kola… Ty si ze mě dělás srandu co? :-D
:)) Hele řeknu to takhle. Čím jsem starší, tím jsem tolerantnější. Nebudu opravdu nikoho kádrovat, co si má koupit za kolo, za auto, za barák, kam má jet na dovolenou atp :) Elektrokola jsme si půjčili ze zvědavosti, fakt mně to zajímá jak to jede, co od toho čekat. A umím si opravdu představit, že s pokročilejším věkem si takové kolo na výlety pořídím.
Jezdění na kole mně baví, protože mám tolerantního partnera, tak nejsou problém společné výlety nebo i cyklodovolené, vyhovíme si, nemistruje, neujíždí, nexichtí se. Jasně, že jako ženská nemám takovou páru jako on. Taky často jezdím sama (les mám za barákem) a to si můžu jet svoje tempo, svoje trasy, takže si jedu podle sil a motorek ještě nepotřebuju. Občas si i autem někam popojedu a jezdím si tam. Co až ale už tolik nebudu moct? To mám jezdit kolečko za domem a jinak sedět doma, nebo si jezdit po výletech jen autem? To je stokrát lepší si pořídit ebike.
Respektuju názor, že někomu ebiky nevoní, rozumím i některým obavám z jejich rozšíření. Ale taky nemám ráda nadávání a ponižování těch, kteří si takové kolo pořídí. Proč taky? Je to jen další větev cyklistiky. Kdo chce, koupí, kdo nechce, nekoupí :) Jo a ještě si myslím jednu věc – když je někdo „od přirození“ línej, tomu ani ebike nepomůže. A naopak, spoustě lidem určitě ebiky pomůžou k návratu ke sportu, který měli/mají rádi, jen už prostě tolik nemůžou.
Tolik filozofování :)
+1
+1
Na rady výše diskutujících jsem se rozhodl pro středový motor. Nekamenujte mě někteří za elektropohon, ale manželce je 65 let a je stále ještě fit a v ještě teď jí to docela šlape. Ale výšlap z Jablonce na Bedřichov se jí už dost zajídá.
Takže uvažuji o středovém motoru EV Bike 250 W. Budu přestavovat její stávající kolo CANYON (Grand Canyon), které má kazetu Shimano SLX 11–36 – 10 speed a převodníky 42/32/24.
Přestavbový středový motor se standardně dodává s převodníkem 46 zubů a jako náhradní díl je možno objednat k motoru převodníky se 44 nebo 48 zuby.
Jedná se mi o to, zda, když po přestavbě bude mít jen jeden převodník se 46ti zuby, namísto dosavadních 3 převodníků 42/32/24, při jízdě do kopce nebude moc těžký převod a nebude jezdit nízkou frekvencí šlapání.
A řešení odpojení při brzdění máš?
Bude ale dnes se dá dozadu pořídit kazeta 11–46 za rozumný peníz, to už by mohlo jít, na jizerský asfalkty určitě
Kadence je trochu problém, to je fakt. Vezmi 46 a uvidíš. Nevím jestli si výrazně pomůžeš 2 zuby u 44. Každopádně bude se celkem křížit řetěz. Možná by stálo za to, trochu posunout řetězovou linku a počítat s řazením větších koleček.
Já bych spíš řešil to, jestli pořizovat jen 250W a nebo vzít 750W. Váhově to není kdovíjaký rozdíl, finančně trochu jo, ale nijak dramaticky. Je to investice do zdraví. No a pak taky otázka, jakou baterku.
Ten Canyon má pressfit? Zjistit si, aby to bylo kompatibilní. Jinak doporučuji senzor na řazení (taková malá věc, kterou protáhneš lanko (pokud to vůbec půjde konstrukčně) a v momentě řazení se vypne motor. Ochráníš tak převody. V momentně když pořídíš toto čidlo, tak počítej s tím, že jedna brzdová páka bude bez čidla. Já nechal s čidlem levou, tedy přední brzdu. Ani nevím, jak se to řeší u kotoučových brzd. Každopádně čidlo na brzdu logicky považuji za nutnost u těchto přestaveb.
Kamarád takovou přestavbu má a pořád vymýšlí, jak zlehčit převody. Má teda kazetu s 32z. 46z vzadu by bylo asi ideál, jak moc je možné dobastlit nějaký menší převodník než 44z netuším. Možná na zakázku?
Díky za konstruktivní radu s kazetou 42 zubů. Jak jsem tak koukal dal by se použít i adapter na 42 zubů na př. zde http://www.velohanak.cz/…-11-42-zubu/.
Další některé příspěvky jsou mimo mísu – zda elektrokolo ano či ne – mi moc nepomohly.
A jak vyřešíš odpojování u hydraulickejch brzd?
Existuji spinace na hydrauliku.
Dokonce to tady již v podobném vláknu bylo včetně odkazu
Edit To Novas752:
možná se mýlím, vyzkoušel jsem přestavbu s koncákem i bez, středový pohon originál na Cube dlouhodobě – vůbec koncák nemá – a konstatuji, že odpínání pohonu brzdou se mi nejeví jako podstatné, spíš jako dva zbytečné kablíky a další prvek nejistoty
Dva pastorky za litr, kdyz 10 pastorku stoji cca stejne?
Máš pravdu
Čau, však nikoho neponižuju, ani nikomu nenadávám :-) Jenom proste nemám rád ebajky kvůli tomu, že mám rád na horách klid a čisto. Díky tem motorkám se dostanou lidi tam, kde by normálně nevyjeli, nedělali kravál, neodhazovali bordel… atd . A není to o věku, to je jenom alibistická obezlička uživatelů e-potfor. Osobně znám XX lidí, starších i o dost než já, kteří by mě, možná i Tobě a většině BF v kopci „natrhla prdel“
A lanovky na horách, které chrlí výletníky na kopce ti nevadí?
Lanovek fungujících v létě je dost málo. :)
A víš že taky vadí? :-) Jenom lanovky s turistama tu jsou dýl, něž jsme začali jezdit na bajkách, tak jsem s tím nějak smířen. I když až jednou budu u moci, tak je zruším :-)
Jet na hory, dělat kravál, odhazovat bordel – na to mají právo pouze ti fyzicky zdatní.
Pleteš koše s baňama… opravdovej cyklista po sobě v lese nic nenechá.
Ach jistě – protože fyzicky zdatní cyklisti jsou dobří a turistický lemry jsou šmejdi. To dá rozum.
A proc by mel elektrocyklista?
Klasika. Nadávat na celou skupina kvůli pár volum.
Je sice pravda, že procento bordelářů bude mezi ébajkerama asi maličko vyšší, ale to neni důvod pomlouvat celou skupinu.
Problém může být spíš v nedostatečnejch zkušenostech.
Šmejdi co odhazujou odpadky kde je napadne mně s.rou neskutečně. Fuk zda jdou pěšky nebo na kole. Nedávno jsem u nás v lese podél pěšiny sebrala asi 10 čerstvě odhozených obalů od nějakého keksu. Tipuju, že do dostaly místní děti ve škole jako sváču nebo k obědu a jak šly odpoledne s družinou ven, tak to tam poházely, jinak to snad není možný. To je na přesdržku (jestli je moje teorie správná, tak i pro učitelku!).
Ale to už je mimo ebiky :)
A ted se vem, jak to casto vypada na trase, kterou projel nejaky bikovy maraton, tuby od gelu vsude. Jak to mohli ti nabuseni cyklisti udelat?
Závody nejezdím, netuším jak to funguje. Neměli by takové věci odhazovat jen na vyznačeném úseku? A pořadatel by pak měl trasu projet a uklidit. Nicméně – srovnávat turisty nebo výletníky se závodem je trochu mimo, žejo :)
Jasně že měli.
Akorát ego posilněný závodnim egem některým zavelí „gramy navíc nepovezeš“.
Uklidit to úplně neni v silách pořadatelů – když to lidi nahází pár metrů od tratě do křoví…
Bohužel tuby od gelu nejsou už jen výsledek maratonů nebo závodů :-( Někteří lidi jsou neskutečný prasata.
Nejvíc tuby od gelů vyhazují lidi na elektrokolech ;-)
:-D
:-D
Jj, tohle mě štve neskutečně, právě proto že mezi ebajkama je procento lidí co dělají bordel vetší… Radši už tady končím :-) ještě by se to zvrhlo, nemám dobrou náladu, nový kolo zaparkovaný v pracovně a chytil jsem rýmečku, že jsem ho ještě ani neprojel.
Máš krásny kola, užívej si jich naplno a přeju fůru krásných vyjížděk bez defektů, nebo srážek s e-lenochama :-)
Vždyť je to jen diskuze :) Na bika jdu zítra dopoledne před prací, teď o nádherném víkendu 3 denní migrénka se zvracením, postel, zatažené závěsy a myšlenky na smrt :) Strašně se těším, jak se vyvětrám, úplně super by bylo sychravo a mlha, zajedu si fotit podzimní bukový les.
To mě baví, jak se můžete z těch e-kol podělat, ještě je potřeba zmínit, že hluk motoru jistě plaší zvěř :-)
Zvěř plaším jen tím, že se objevím v lese. Jedna srnka dokonce upadla hrůzou :) A to nemám ebike :)
Trénovanej člověk má pochopitelně větší nárok podívat se na hory, než chirurg, kterej jede přes týden 14hodinové směny a párkrát do roka by se chtěl projet na kole na horách. O tom, že je nechutný prase, který tam akorát bude dělat bordel, raději pomlčím.
Chudak chirurg… Mel by za tu drinu dostat vic.
hrozný sračky meleš
Jé to přece neříkám, že nadáváš :) V klidu…fakt respektuju i jiné názory. Jestli chce někdo „frajeřit“, je mi úplně jedno. Taky si myslím, že není určující, kolik je komu let. Jinak chápu, když se začnou „mastňáci“ na ebikách objevovat tam, kde byl klídek, to je k naštvání. Dost lidí si ebiky půjčuje třeba na víkendy nebo dovolené právě na hory. Na druhou stranu mi neříkej, že tihle lidé jezdí v terénu. Ti jsou rádi, že dojedou po šotolině k hospodě. Kdyby neměli ebika, vyvezli by se tam lanovkou :)
No každopádně ebiky tu jsou a budou se rozmáhat čím dál víc-
To jsou ale kecy. Třeba na to jednou sám přijdeš a nafackuješ si.
Táta s mamkou rozhodně nejsou žádný čuňata. Naopak, jsou to takoví ti, co v přírodě nenechají byť jen papírovej ubrousek. To si radši utřou prdel listem. Mamka má astma a tak kolo neudýchá. Táta má zatím formu dobrou (objednal jsem mu IQ275) ale jednou počítá s tím (poté co si ebike vyzkoušel), že si motor koupí na IQ. Přeci jen projet si za 3 dny 150 km, na který neměl kvůli práci, včelaření a modelaření čas, to je pro člověka v 65 celkem výhra. Podotýkám, že na kole jezdí cca 15 let aktivně. Ale zdraví v 65 letech není to, co v 50.
Chci tím říct, že paušalizovat je celkem primitivní přístup. Je třeba rozlišovat. Taky vidím, že spousta lidí na ebajku jezdí celkem nebezpečně, rychleji, než zvládnou ukočírovat. Ale abych vyčítal lidem, že se podívají někam na ebiku? Stejně větší paseku udělají zpravidla pěší (krásně je to vidět okolo Vydry, kam kola nesmí), ale rovněž nelze paušalizovat.
jestli je ti 70, najeto aspoň 150 000 km a máš alespoň jedno koleno s totálkou tak nezbývá než souhlasit
mínus 1