Téma jsem už nakousl v „Dětské kolo 24“ vol.2", ale nakonec jsem se rozhodl založit nové vlákno. Jednak nechci zmíněné vlákno zaplevelovat podrobnostmi a jednak se to týká i jiných dětských rozměrů, hlavně asi 20". U čtyřiadvacítky to u větších dětí už nemusí být problém. Já to řeším proto, že stavím KID 240, což je taková dvacítka s většími koly. Stále čekám na rám, prozatím jsem zkusil dát dohromady jednoduchý „trenažér“ složený z dílů, které má na KIDa připravené. Konkrétně jde o přehazku RD-M981 a řazení SL-M670. Výsledek s neupravenými díly nevalný, oběma směry zařadí, ale s obtížemi. Dcera zatím jezdí na Nipperu, kde je Gripshift, s tím jí to jde podobně – jde to, ale je to boj.
Dosavadní postřehy:
- V našem případě vychází neupravené páčkové řazení podobně jako gripshift, sedmiletá dcera utáhne obojí, ale obojí s obtížemi.
- Největší, ale ne jediný zdroj problémů je společný pro oba systémy: tuhá pružina přehazovačky. Ztěžuje řazení směrem na lehčí převody, nejhůř jde řazení z velkých pastorků na největší.
- Vadí i tuhé odřazování na těžší.
- Na odřazovací páčku malé dítě špatně dosáhne (palcem i ukazováčkem).
- Tuhost pružiny přehazky i řadícího mechanismu páček je větší u novějších generací, skokové zhoršení jsem vypozoroval mezi devíti a desetirychlostními Shimano MTB sadami.
- Poměrně slabou pružinu mají low-end přehazovačky (Acera, Tourney), ale nemám porovnání se stejnou generací vyšších řad.
- Nepříznivý vliv má brzda napínání kladek – pokud je zapnutá (a není úplně povolená), tak řazení znatelně ztěžuje. U jedenáctirychlostních ji nechávám vypnutou, desetirychlostní přehazku jsem sehnal bez brzdy, což je výhodné i kvůli nižší váze.
- Ve vlákně „dětské 24“ zazněla zkušenost, že SLX páčky jdou lépe než vyšší řady stejné generace. Nemám bohužel možnost porovnání, nicméně chod desetirychlostního SLX mi připadá srovnatelně tuhý s velmi tuhými jedenáctirychlostními XT a XTR.
Možnosti řešení k podrobnější diskusi:
- Použít starší řadící sadu.
- Úprava pružiny přehazovačky roztažením.
- Transplantace pružiny přehazovačky.
- Tuning řadící páčky.
- Elektrická sada.
- Úprava vedení bowdenu pro lehčí chod
- Kombinace výše uvedeného
- Jiné možnosti?