Existuje univerzální horské kolo pro začátečníka?

5 nepřečtených
  • postman

    Ahoj, nedávno jsem si pořídil po letech kolo (Hardtail, XC, Merida Big.Nine 400) a hrozně mě to začalo bavit :-)

    Průměrně jsem teď jezdil 100–150km/týden. Krom jiných pedálů jsem žádné úpravy na kole nedělal.

    Jezdím převážně „účelové“ cesty – cyklostezky a lehčí terén v lese, tam kolo bohatě stačí i s přední vidlí 100mm zdvihu. Je krásně rychlé a bylo to původně kupováno právě na tyhle podmínky…

    Rád bych se víc přesunul do terénu a to kolo začal využívat v horách, to mě chytlo. Přidat i víkendově nějaké bike parky – traily.

    Ale když jsem se dostal do hor, tak sjíždění bylo dost o hubu – chci určitě vyměnit sedlovku za teleskopickou, místy jsem měl pocit že ty brzdy nebrzdí, ty bych taky rád lepší, vidlice samozřejmě taky bída.. prostě tady už to kolo bylo na mě moc nepohodlné.

    Neplánuju žádné ultra strmé vraždy s velkými skoky/dropy. Na to nemám zkušenosti, hlavu a ani zodpovědnost mi nedovolí takové věci zkoušet. Pořád chci aby to kolo jelo i do kopce, ale ty víkendové parky bych si rád užil taky a těším se až je zařadím do programu :-)

    Co byste mi poradili za kategorii? Peníze mě příliš nelimitují, ale hledám nějaký správný mix, kdy to nebude úplně přepal na to moje ježděníčko, ale zároveň mi ty peníze dovolí jezdit pohodlněji, případně bezpečněji.

    V horách bych ale měl i výšlapy, pořád zůstanou i cyklostezky, tak jsem ze všeho teď dost nejistý, zda jít do nějakého celopéra a nebo zůstat u hardtailu a věřit, že fakt stačí :-) jen ho eventuálně vyměnit za něco „trailovějšího“.

    Budou ty výšlapy na celopéru o tolik horší? Má smysl to řešit, když nemám žádné závodní ambice..? Je mi jedno, že pojedu trochu pomaleji, spíš jde o pohodlí, pocit z jízdy..

    Můj aktuální pohled:

    1. Koupit „trailovější hardtail“, něco na úrovni Rock Machine BLIZZ CRB 50–29
    2. Koupit „XC celopéro“, něco na úrovni Rock Machine Blizzard XCM 70–29, což je mix toho co asi ocením nejvíc.. ale mají tyhle ultra univerzály fakt smysl? Není to ve výsledku blbý všude? :-) respektive – není lepší potom mít ta kola dvě..? Nechat si stávající hardtail na cesty kolem komína, a nějaké trailové kolo na jen na ty traily..?

    Nevím ani jaká je běžná praxe s otestováním kol, jestli se dá někde napůjčovat třeba víkendově kde co a otestovat si to, to by byl asi ideál…

    Budu vděčný za každý názor.

    (zmíněná kola berte jen jako měřítko, značku, model.. to bych řešil až následovně)

    0 0
    • t29  

      Zkušenosti s Big.Nine 400 odpovídají tomu, že je to entry-level kolo. Vylepšovat ho nemá smysl, musel bys vyměnit všechny díly. Takže o novém kole uvažuješ správně. No a jestli univerzál nebo dvě kola… správný počet kol je n+1, kde n je aktuálně vlastněný počet kol :) Nechat si staré kolo doma jako zálohu pro případ špatného počasí, servisu nového kola nebo třeba na vození dětské sedačky dává smysl, pokud máš dost velký skladovací prostor.

      Rozdíl do kopce mezi hobby kolem, trail HT a XC fullem bude malý. Z kopce se můžou limity projevit různě: u hobby kola narazils na slabé brzdy, u trail HT by tě mohla omezovat absence zadního odpružení, u XC fullu zase tuhost rámu.

      Půjčovny existují:

      https://singlekras.cz/…na-jedovnice

      https://rychlebky.rezervator.cz/

      https://rentabike.singltrek.cz/

      https://sumava.spicak.cz/…ovna-kol-79/

      0 0
    • scota  

      Podle mne je nevíce univerzální full kolem 120–130 mm zdvihu – trailbike

      0 0
    • novas752  

      Najdi nějakou půjčovnu a pár různých kategorií si vyzkoušej. Nějaký moderní xc full, trailové kolo…

      Ono je totiž dost možné že to nové kolo změní tvoje preference, když už tě teď baví na mizerném xc ht jezdit po lese, je dost pravděpodobný že tě to na lepšim kole bude bavit o dost víc a na cyklostezky už nepomyslíš.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.