Chcel by som pocut vase nazory na stare bicykle FAVORIT. Akej kvality boli ked sa este vo velkom vyrabali v porovnani s vtedajsim trhom? Všeobecne čo si o tychto bicykloch myslite? Bplo to bicykle s velkym B, alebo nie?
Chcel by som pocut vase nazory na stare bicykle FAVORIT. Akej kvality boli ked sa este vo velkom vyrabali v porovnani s vtedajsim trhom? Všeobecne čo si o tychto bicykloch myslite? Bplo to bicykle s velkym B, alebo nie?
pro každýho kluka, kterej vyrůstal před revolucí byl favorit snem :-) ¡Já jsem ročník 78 a po favoritu jsem taky slintal, i když te´d mám na silniční pojíždění po městě jen starej olpran tony
Vyrůstám po převratu a je pro mně taky sen.
heh, jeden favorit doma mam. sice uz poriadne ani neradi, ani nebrzdi (teda brzdi, len s procesom brzdenia treba zacat tak 50 metrov pred krizovatkou :-)), ale vdaka nizkej atraktivite tohto priblizovadla sa s tym dobre jazdi po meste. to mozes nechat aj pred obchodom/krcmou/hocicim, a ked sa odtial vratis, este ho tam najdes. aj ked este mam jedno podobne priblizovadlo, stary fort. vek polovicny, jazdne vlastnosti stejne, a kedze je po jeho 50 000 km este odrbanejsi, pouzivam ho na tento ucel este viac
já na tohle mám Olpran Tony – už má shimano osazení,a le vypadá tka odporně, že byhc ho snad ani nemusel zamykat :)
a nesníš náhodou o těch novejch závodních modelech za 100 litrů? :)
po těch ne. To radši za sto litrů třeba colnago. Ale na zimáka f1 dobrá :-)
Tak z mojich 7 bicyklov sú dva favority. Jeden na tenkých gumách 622/23 s baranmi a blatníkmi – zimák na najazdenie jarných kilometrov, vpredu 52–46, vzadu 6kolo 22–13 Druhý taký super turistický, ktorý má dvojprevodník 46–32, vzadu šesťkolo 26–13, volant vlaštovky, plášte 630/32. Síce sa už nedajú doladiť lokre na oskách (aj tak ma prežijú) na tieto dva stroje nedám dopustiť.
mě si líbily ty staré favority, co měly hezkou přehazku a páčky, ty novější, to bych jen takový plech a plast. Jo a prý docela praskaly (ocel!) ale zas se daly v pohodě svařit. Jinak největší slabinou byly snad ložiska (pedály, střed, náboje), které vůbec nic nevydržely, ale meloucháři z LIAZu apod. to dokázali docela vytunit.
Krome F1 specialu osazenych campou to byly levny kola vyrabeny aby to stalo co nejmin – vsechno osuleny, mizerny material, lozska neutesneny, proste takovy tescokolo.
A co Walter ?
počti si…
super dakujem
ahoj, netušíš co to bylo skládat před revolucí v 89 kolo.Tatík mě prostě motivoval k přeskládání klasického favorita na lehce závodní stroj. Pro mne tehdy dostupné-cenově díly byly díly od Sachsu, a i když cena byla daleko níž než Schimano silniční řady, řazení fungovalo perfektně, k tomu jsem ještě přidal mou vychytávku řazení na konci triatlonových řidítek,což v té době bylo unikum-tedy v ČR-pak ti tu hodím fotku. Zrovna jsem uvažoval co s tou favoritkou-už nemá nějakou hodnotu-chtěl jsem ji jak to říct-„odejmout“ prostě vyhodit nebo prodat,ale teď jsem se rozhodl si ji nechat. Jednou možná ještě poslouží.Jinak doma máme 3 silniční favority v lehce nepojízdných stavech-prostě otec přesedlal na trekinga-bolest zad a já moc vyrostl:-)teď spíš enduro/fr.Tatík má jednu z prvních výrobních řad, pak jeden závodní rám a já klasickou z 90 let.Ježiš úplně mi to vypadlo z hlavy já tu svou prodal a v tom 89 koupil rám u Vlastibora Konečného(bronzový olympionik a vítěz závodu míru)v té době ze super materiálu-dural a na tom jsem postavil tu svou mašinu:-) Jo,ještě bych rád připomenul,že na ty favoritky byly pořadníky.já tu svou měl podpultovkou, tatík sehnal rám F1 na burze v Ostravě. Jej,co jsme se nachodili než sehnali na tu dobu za nekřesťanské peníze třeba Představec Shimano 600 :-)
u mne je to hlavne..znacka bez designu s kycem..a hnusem!..vim ze kdysi kdyz ja jeste byl v tatovi to tu hodne uradovalo..ale dnes na favoritu muze akrat krava Sablikova..... znacka hnus......
Můžeš mi prosím říct proč je Sábliková kráva?
chlapec žije v trošku jiné době holt – kdyby vyrůstal v komunismu tak chodí tak max. do pionýra a drží ústa:-) Ps: nejsem příznivcem komunismu-zase by si to mohl někdo špatně vyložit. Však ty Ruprechte určitě souhlasíš že za hluboké totality byla favoritka F1 jediným dostupným náčiním na trhu. Dnešní děti žijou prostě v jiném světě kde je dostatek všeho a proto se tak taky vyjadřují…
Souhlas s Blackbikerem, jsem ještě starší a mám dojem, že jsem snad fakt až do loňska(MTB) neměl koupený nový kolo jako komplet(„dospělý“,protože leta ježděný Pionýr 22 byl komplet,ale nevím už jestli nový) . Otec se kdysi na kolech vyučil a tak jsem měl všechny kola od 15 let skládaný, ze všeho možnýho, přehazky různého stáří a systému atd. Kvůli „dvojtácu“ jsme korespondovali dokonce i s výrobci a marně.Jen trochu lepší verze Fáva byly podpultovky.Jenom perlička ještě z roku 1985.Jeli jsme s bráchou cyklovandr od Prahy až do Hodonína a tam jsem udělal „úlovek“ sehnal jsem šestikolečko a celou cestu domů, asi 4 dny jsem ho vlekl jako svátost v báglu na zádech a snil o tom, jak ho doma nasadím a budu lítat.To jen tak na okraj, bylo by to na knihu.Vy mladý, co se Fávu smějete, buďte rádi že už si o tom dneska můžete jen číst.
Mám na chatě naprosto zachovalý téměř nejetý fávo. Pokoušel jsem se ho prodat, ale teď si ho možná nechám. Přece jen mě začíná hlodat červíček, zvláště po tom, co tu čtu, jestli neokusit silnici. :)
Nech to, pokud je to komplet, tak bude brzo sběratelský kousek. U kerdy maj ještě dokonce nějaký originální díly favorit, v modré textilní krabičce
to máš zbytečné, takoví to stejně nepochopí, když vyprávíš, co se tu dřív dělo, hledí jak zjara a připadáš jim jako exot.asi je to dobře, že to už nemusí zažít,jen než plácnou takovouhle blbost,měli by 2× měřit.např.přečíst Volfův odkaz výše. Já na F v dětství nedosáhl,máma po dlouhém zhánění sehnala pod pultem Velamosku, 24", prohnutá horní roura,dnes by se mohlo říct cruiser.tehdy téměř v ceně fava,trochu mi to bylo líto(všechny děti měly F), ale nakonec jsem byl štěstím bez sebe.před nedávnem bohužel ukončil karieru,rám měl ne mou vinou dost.
… souhlas; jezdil jsem snad do dvanácti na kole Pionýr a to bez štangle – prostě jiné nebylo. Když mi potom rodiče „sehnali“, dodnes nevím jak, v r. 76 bleděmodrého Favorita s dvoutácem a čtyřkolečkem, byl jsem mnoho let na vrcholu blaha… Je ok, že to nemuseli zažít, snad na to i mají právo (?) ncm trochu pokory by nezaškodilo. Nebo?
Snad ještě dodám, že i když jsem ho nijak nešetřil, vydržel toho neskutečně. Dnes, (po třiceti letech – kurňa!) po projetí stejných tras na úplně jiném kole, si říkám, jak je to možné? Jo, a stálo tenkrát 1.430,–Kčs, takže dnešní ceny vlastně ani nejsou tak hrozné (berte, prosím, s rezervou).
stane,sakra, bál jsem se, že ty mladé vyděsím cenou:) dík za postřeh,vím, o čem mluvíme…
:-) … a nostalgie? No jasně.
ano paanove s tim ja souhlasim:)..ja jsem narozen po prevratu..a vim jaky byl favorit pred tim..z vyoraveni..z clanku..ze vseho..ale rikam..ze dnes favorit..ne!.. jen muj nazor..tak bez poznamek prosim..:)
Ber to tak, ze pro vola je kravou kazda ;-)
zajímavě řečeno:-) a já musel tolik napsat:-)
neboli pro hlupáka každý hloupý
Forest Gump :)
:-) Tam jsem miril, trefa. Na pravdivosti ale tahle parafraze nic nemeni.
to si odprosuju..videls casovku jak jela proti terce hurikove?..jak se mila sablikova zachovala?..
Je mi jedno jak se zachovala, aspon v tomhle pripade nesoudim Sablici ale Tebe. Projevil ses jako sudokopytnik, tak co muzes cekat. Ale jses mladej, mas jeste prostor na tom pracovat :-P
strycku, zase o tolik moc moc..starsi nejste:)..a kdybys videl co udelala..mno..taky bys ji asi nerekl…:jejej ta je hloupa,nebo…to nebylo od ni pekne.....v tom pripade prehodnocuji mou vypoved na…ach jo..ta slecna sablikova je ale nesikovne trdlo..ze haze se zavodnima specialama..
Tento thread je o bicykli favorit. Naco si sem tahal Sablikovu? Ach jaj… :/
mohls ji ignorovat?…mohl..
A ty nie?
napodobne..ale ked fandim nekomu jinemu proc si nevzpomenout na konkurenci?…bo fandis sablikove?..
ani neviem kto to je
tak to je potom tezke..je to uspesna ceska brusalrka …co dovadi na olympiadach..a dala se na jezdeni na kole..a nevedela..tak se ji chopil favorit..a ted dovadi s favoritem.....a jedni lidi fandi terezce hurikove..druzi…bruslari a jini…sablikove…
Na tom Favoritu jezdej i jine, treba i z BF.. A ty s tim netriskaj .-) www.bike-forum.cz/…_v_akci.html?…
videl jsem…slecnu to omlouva at jezdi:)kdyz ho ma rada..kdyz se nebude chovat jak namachrovana sablikova..
Rada nerada to nevim, ale objektivne to je dobry kolo, nevim jestli jsi nekdy jel na 7kg kole ale je to strela…
jel jsem na 6ti kilovem scottu..mno rad bych zkusil i 7 kioveho favorita..ja jen tak ze sme ho videl zatim malokrat v zavodnim pouziti…v pritomne dobe..
není zas takový problém postavit 7 kg kolo pro někoho tak malého jako je Sáblíková. Byl jsem rád, když jsem favorita sehnal a měl, ale jsem ještě radši, že dnes mám jiné kolo.
Nejsem o tolik starsi, ne. Zapomen na moji reakci a zij blaze.
muj nazor demokracie..zadny komunismus..nemam ji rad..kvuli tomu jak slahla s kolenm na casovce pred terezkou:)..jak si stezovala..kdesi cosi..neresim..proste favorit nesnasim..a jestli dostanu kritiku je mi to jedno..jsem dite moderni doby..a z obchodu s favoritem si delam srandu…tim koncim monolog..drive to byla mozna masa o ktere snil kazdy ale dnes je jina doba!..pa
chlapec dospej! som rovnako stary ako ty a chcel by som mat doma favorit! pre mna je to kus cyklistickej historie.
kamarade..nelez tady panum do zadnice..a nerikej mi neco s dospivanim..ja mam jenom jine sny nebo cile nez favorit..favorit je u mne uspesna minulost..stagnujici pritomnost..a v budoucnu buh vi..
tady nikdo neřekl,že to kolo bylo nějak vyjímečné.že by jelo líp než ostatní,že se na něm běžně vítězilo.neber lidem vzpomínky,sám je jednou snad budeš mít. bylo to v té době jediné -a navíc blbě-dostupné kolo.pochop už to, že lidi na něj čekali dlouho.peníze pod polštářem,teď jen vystát frontu,když jsi dostal tip. proto asi lidiu na to kolo vzpomínají. sám po něm netoužím,leč dostat se mi do ruky neupravovaný původní kus,nechám si ho.jako legendu,kus historie.
paneboze..ja nikomu nic nekradu…ctete..rikam ze v minulosti to bylo s favoritem jinak…ja nikomu vzpominky neberu..ja jen rikam ze ted favorit nechcu!..a nic jineho..tak si nepridavejte neco co jsem nenapsal…proste ano snete..ale dnes o favorit nemam zajem!..a sablikovou nemam rad..moje myslenky..moje monology..a nic si k tomu nepridavejte:)..a konec**
Nerad to pisem, ale si asi zakomplexovany adolescent, ktory okrem skolskych ucebnic (aj to si dovolim pochybovat ze celych), toho vela neprecital – az na diskusie na nete a primitivne spravy na ICQ. Hovori Ti nieco Babicky ?
Ram s jeho signaturou! Jajaj! Ten by byl…
Pardon, nedopisal som – ak si to meno niekde najdes, zistis, ze vo Favorite sa robili ramy na urovni spickovych svetovych. Okrem toho prd vies, ako a co bolo pred '89.
rekl jsem snad nejake krive slovo..okrem favoritu pred 89 rokem?
mam super pevnaka ADIDAS…to uz je lepsi na image? Co treba O'Neil to uz by mozna vlhla i silnice :-P
Možná kdybys měl možnost si na to kolo sahnout, tak mluvis jinak. Nebo ty jsi vlastne pouzil tu tvoji ironii se sarkasmem? :P
Je (byla?) to legenda.. :)
tos neviem ci tu poniektorich strasich nechyta nejaka nostlagia za starymi casmi ked citam ake boli super a nedam na ne dopustit a pod. ja si pamatam ze to bol absolutny magashit napriek tomu ze to bol bike snov(s brzdami centrik) lebo ine velmi nebolo dostupne a nejazdil som na tom dost. akurat si pamatam ze pomaly po kazdej jazde cosi prasklo (ram na zvare dole pri oske), utrhlo sa (pedal z kluky), puklo (rafik), prasklo (spajle), posrali sa loziska resp. zarazky v kazete(to bol fakt genialny patent s tou 0.02mm akoze strunkou), vykevlaly sa spoje kluka-oska – ten patent zo zatlkacim srobikom ako zarazkou bol fakt uplne bezchybny a pod. nehovoriac o tom ze nic nebolo dostat kupit nahradne. skartka vacsiu sracku vyrabali uz iba v sov. zvaze s nazvom ukajina. napriek tomu sa na tom jazdilo vela ale len preto ze nic ine nebolo. tak neviem ci hovorime o tom istom favorite alebo je to ako ked babky hovoria jak to bolo fajn ked stalo mlieko 2 kcs.
To si si musel s niecim popliest – Favorit pred '89 nemal kazetu ale srobovacie viackolecko(3–6), nemal ani zatlkacie srobiky, ale klinky(kajliky) a po kazdej jazde na nom cosi neprasklo. Vystriedal som 3 + 1ks ram F1. Malo to svoje muchy – makky ram, uzke riadidla, vysoku hmotnost, tazko dostupne ND – ale jazdit sa na tom dalo. A pomerne slusne. Dokonca boli dostupne pastorky – bezne do 26z. (co som vyuzival a robil si svoju skladbu prevodov).
ty ma chytas za slovicka – srobovacie viackolecko versus kazeta, zatlkaci srobik versus klinky ale hovorime o tom istom. a to ze to bol shit kde kazdu chvilu volaco odislo, bolo to cele makke a stale vrzgalo (ked nic ine tak pedale) tak za tym si stojim. a to ze sme na tom jazdili a dost je fakt lebo potom uz bola varianta len ta ukrajina (z „bezne“ dostupneho) takze ked som ho od rodicov dostal bol som rad jak blcha. nicmenej rovnako rad som ze uz v zivote na nieco take nesadnem.
Bolo ich viac verzii, na ten moj nespominam v zlom. Ja som mal ten drahsi galuskac (existovali dve verzie, lacnejsia s brzdami special a drahsia s centric). Potom po zlomeni povodneho ramu F12 som mal ram F1.
Nekazil sa nijak neprimerane. Povedal by som, ze som na nom nieco musel opravit tak asi kazdych 3000 km. Boli ludia co tolko nepresli za cely zivot a nemuseli opravovat nikdy nic.
Naboje a stred nemali vobec ziadne tesnenie a po kazdom dazdi ich bolo treba rozobrat a vymenit vazelinu. To bol trening na nastavovanie konusov!
Klinky bolo najlepsie po kazdom stiahnuti stredu vzdy vymenit za nove.
Makky bol skutocne. Celkom tazky tiez.
Pedale boli velmi zle.
Na ebay som pred par rokmi za jedno euro kupil take velmi podobne dva bicykle, jeden je Puch, druhy Radiant. Povedal by som, ze kvalitativne je to uplne rovnake ako favorit pred 30 rokmi. Jeden z nich pouzivala rok dcera medzi stanicou a skolou, nabehal par tisic km bez problemov a aspon ho spred tej stanice nik neukradol.
Ram F1, kluky Walter (4-hran, neskor Shimano Dura Ace-4hran), stredova oska, pedale a klipsne Lyotard. Skoda ze som nezohnal Walter radenie a saltre (ale mal som stare Campy Record, aj naboje), ostatne klasika. Nebolo to az tak tazke ako klasicke z obchodakov, ale zohnatelne veci (to som kupil vsetko uz pouzivane), funkcne, vydrzalo to aj jazdu v dazdi bez nutnosti menit vazelinu (aj ked stare Record naboje mali dierku na maznicu). Stazovat sa nemozem, mal som menej kg, tak ten ram celkom usiel. Spice mi praskali iba na jednom kuse, inak som problem nemal.
apropo galuskac…potom neskor som na tom mal aj ja nejake galulskove kolesa dokonca s upinakmi(dost shitovymi) a ked si spomeniem jak som na to chemoprenom lepil galusky a potom isiel z kopca 60-tkou… mama moja sa divim ze zijem. btw ja sa to robi s tymi galuskami dnes? som od 88 na cestnom biku nesedel.
dnes rovnako chemoprenom. Alebo obojstrannou paskou.
žádná nostalgie po komunismu – jsem rád, že tu máme jinou dobu, kdy můžem mít to nejlepší co trh poskytuje-předtím byla jen favoritka nebo eska. Prostě to jezdilo a jezdili na tom všichni. Toť celé-mělo to být jen vysvětlení těm mladším co o tom nic neví a netuší kde byla cyklistika předtím.Já nejsem zas tak extrémně starej, mám 30 a jsem rád, že jsem se bikově dožil:-)dnešní doby a můžu si koupit kolo na to co chci jezdit .Nevím co jsi měl za favritku, ale ta moje je docela v pohodě-teď myslím jen rám-jinak z původní favoritky tam nezůstalo prakticky nic-vše tehdy kolem roku 89 zahraniční díly.(už si ani nepamatuju kdy to bylo přesně tipuju 1991-fakt nevím) Docela jsem byl hrdej na 600 ultegru představec:-)To kolo už roky nejezdí, ale home made vyrobené řazení funguje jak před těmi roky:-)
když vidím tu fotku mé favoritky tak se teď musím smát:-)hlavně ta triatlonová řidítka. Nastavené podloketníky trubičkama(z vysloužilé antény:-)), na těch loketnících je nalepena karimatka:-) a to helblo které drží objímky na řazení je děláno z kusu širšího a tvrdého plechu.Jelikož jsem byl mladý a neuměl svářet tak objímky jsou k tomu přišroubovány a zality do epoxidu:-) Opravdu DODO(dodělej doma):-) Prostě teď sedím za compem a co chci si objednám z netu. A jsem tomu rád. Tak to dřív nebylo a tak se experimentovalo:-)Znalci: co je se značkou Sachs? měl jsem od nich dost věcí na kole a fungovaly dobře.
Cyklisticku diviziu Sachsu predsa kupil SRAM. Co sa tyka cestnych sad, nazov Rival mal aj „stary“ Sachs. Aj „bezzube kazety“ uz mali, SRAM to oprasuje.
Rivala mam na svem Favoritu taky a jeste Sunrace a to jak ten puvodni, tak kazetu soucasnou :-)
Jo cyklo divizi Sachs koupil Sram a např. dnešní řazení X.O (otočné) je prakticky identické se Sachs Qartz.
2 djdano a Ruprecht: jo už jsem si vzpomenul, jo díky kluci za informace. Prostě mi ten Sachs řadil a fungoval ganz gut:-)
a neni to nahodou nejako tak, ze v tej dobe bola skoda 100 alebo trabant Auto, a vselico, co dneska povazujeme za megashit, bolo vtedy dost dobre alebo aspon priemer? co je dneska dobre uz len ako plecka na jazdenie po meste, bol na vtedajsiu dobu trebars nadpriemerny bicykel. co je dneska dobry horak s hodnotenim v nasich bikoch super odzhora az dole, bude za 30 rokov plecka dobra uz len na jazdenie po meste
Musis to vidiet v kontexte doby. Si mladsi ako moje deti a zjavne nechapes ako to vtedy chodilo. Predstav si, ze si mal 2000 plat a ta S100 stala 60,000. Takze si na nu setril nekonecne dlho, skutocne nekonecne. Takze to bolo AUTO. Dnes na plechovku strednej triedy nasetris ovela rychlejsie a tym si ju aj menej vazis.
ved prave presne tak som to myslel s tym, ze „v tej dobe bola skoda 100 alebo trabant Auto, a vselico, co dneska povazujeme za megashit, bolo vtedy dost dobre alebo aspon priemer“. inac my sme mali skodu 110, aj 120, obe auta si este pamatam, moja matka za mladych cias jazdila na trabante a nestazovala si. na tu dobu kedy otec kupil stodesinu, alebo ten trabant, to neboli spatne auta (120 sme kupili okolo 1999 miesto uz vcelku rozpadnutej 110, ale dovtedy sa na tom jazdit tolko dalo…)
pokud si matně vzpomínám(jsem 69.r.) tak v době,kdy byl cca plat 2000 Kčs,tak ten favorit stál kolem 1100,přibližně.trabant tuším 45 000 a žigulík byl v Mototechně asi za 57 000,ten byl teda už luxus žasl jsem nad centrikami,byl to vrchol techniky a když jsem měl favo půjčený,hlavně jsem teda brzdil:) V prodejně Kola-šicí stroje byly prodavačky nešťastné z otázky,kdy čekají kola.ne konkrétní typ či značku,ale jízdní kola jako taková.později šlo teda sehnat beze snahy Ukrainu.odjet na ní už dalo práce víc.
odjet na ni uz dalo prace vic :DDDDDDDDD
a takto ako dneska ukrajinam a favoritom sa budeme za 30 rokov smiat tomu co dneska dostava v „nasich bikoch“ super odzhora az dole
nebudu se asi smát.nějak doba pokročila a old s. už není nadávka,ale respekt,teda,občas.
aby bylo jasno.važme si lidí,kteří upletli z hovna bič,stavěli rámy na koleně z mat.,který si po papaláších vyškemrali, aby JE reprezentovali.a udělali pro to hodně.jen pro dobrý pocit.asi pohádka,dnes.
Do takové prodejny jsem chodil asi rok dráždit prodavačky otázkou: „máte duralové ráfky ?“ Až jednou mě dostaly odpovědí „máme“. Vyplázl jsem asi 60 peněz a učil jsem se vyplétat kola. (občas na tom favoritu jezdím dodnes.)
Jinak jsem z čtyřkolečka udělal pětikolečko – jak už tady bylo řečeno – daly se sehnat jednotlivé pastorky a nejmenší (13 zubů) bylo možno našroubovat na stávající sestavu.
pár komponentů pro tazatele, aby byl v obraze na čem se jezdilo tehdy:-) tady přehazka-výhody: přehazovala-toť vše:-)
kliky Favorit = pravá těžká ocel:-)Kliky na klínek:-)nebyl třeba stahovák na kliky-stačilo pořádné kladivo:-):-)
a celé kolo(otec říká že jeden z prvních favoritů): Spoje trubek bez svárů a luxusní „pohodlné“ kožené sedlo:-).
To nie je jeden z prvych. Tato prehadzovacka a nosic sa zacali robit niekedy v sedemdesiatych rokoch (snad 1973?)
Ja mam z roku 1960 a tiez nebol z prvych
brzdy,přehazka,nosič-a jiné jsou vlatně už evoluce -tuning-staré původní komponenty bohužel vzaly dávno za své:-)Ale souhlasím že byly starší favoritky
to mam mozna este starsiho,tenhle ma koukam uz naky vytuneny packy od brzd…
v te dobe sem mel esku skladacku.....vzdycky sem ji urval blatniky (coz strasne rozcilovalo meho otce) aby vypadala jako BMX...... no takze asi to sen byl, nicmene ja sem pak rovnou zacal jezdit na biku.....
já začínal na Sobi 20:-)
Sobi 20…nekdo ho mel, nebylo to modre a nemelo to nahodou prehazovacku? ja vim ze se mi na tom kole furt nicily nejaky klinky do klik od kterych sem mel vecne zniceny kotniky, kdyz sem pak koukal na svy novy bazarovy prevodniky SIS z Hi-Ten oceli zality v plastu tak sem byl v rausi neb zadny klinky to nemelo…
muj nazor na favorit z dnesniho pohledu je ten,ze to neni zadna gramarina,vetsina komponentu vcetne ramu je paskvil(cely to nevazi o moc min nez muj molotov),krom presmykace a saltru(ty sou asi celkem bytelny)…nicmene davam si dohromady zrovna takovyho,jakyho sem blackbiker hodil…nevite nekdo,jestli ten presmykac(je na tom napsano romet) zvladne prehazovat mezi 44 a 52 zubama? a da se sehnat naka klasicka sedlovka s normalnim uchycenim sedla?…a daj se do tech brzd dat spaliky z vecek?…vim,ze se to da zjistit,ale nejjednodussi je se zeptat:-)
„…vim, ze se to da zjistit,ale nejjednodussi je se zeptat“ – opravdu?
lépe zkusit.....
Jde vsechno na co se ptas, zvladne to i 53–39 a 8kolo 11–28. Kdybych mel polohovaci packy na 9tku, tak tam Sram990 a to by byla palba :-) Viz muj profil.
romet byl, tuším, nějaká substituce z PLR.můj tatínek tomu všemu říkal stejně:Krivojrožské bláto.plival na podlahu ,když jela na vagonech kolem ruda,pelety Michajlovskie či koncentrát z Ukrainy
nicméně úcta k hodnotám Tě šlechtí:)
tak to kolo jako takovy se mi libi,ale holt doba je doba…s vahou bohuzel asi nic nenadelam…navic kdyz v tomhle pocasi neni do ceho pichnout,tal proc nerestaurovat faforita?…tady prikladam foto,jak to zatim vypada…par lidi mi nadavalo za pretmeleni tech spojek,ale myslim ze ve finale to neni zas az tak zly..
se nediv – ty spojky – to byl favorit:-) teď je to jen silnička:-)
tak ok…stejnak mu vetsina tech favoritackejch rysu zustala…proste me bavi experimentovat
Mna v poslednom case chytila mania na bicykle tejto znacky.
Pred asi 18 rokmi, ked som konecne dostal bicykel bez pridavnych koliesok, bola to skladacka a jazdil som na nej rovnako ako chalani zo sidliska na BMXoch (ale nevedeli ziadne extra kusky), potom som presedlal na Esku Premier (rok vyroby 1989) – konecne prehadzovacka! (4pastorky a ziadny presmykac) Pred 6 rokmi prisiel konedce horak ( jeden z najlacnejsich DEMA Adro, v Ceskych zemiach asi neznamy). – prosim nevysmievajte sa mi za to ;-)
Teraz som si postupne zadovazil tri stare favoritky (na obrazkoch r.v. 1973, 74, 71) na tom prvom jazdim, druhy poziciavam a treti je momentalne v rozklade a rozmyslam medzi repasom a ND. Urcite aspon ten prvy chcem mat ako veterana s povodnymi komponentami! (hoci brzove packy a kolesa su novsie (najneskor1989))
Kazdopadne jazdi sa mi na nom skvele (ale zatial som nepresiel viac ako 80km v kuse – nie vinou bicykla) a po kazdej jazde ho skontrolujem a co to dotiahnem, ale to je snad doporucene pri kazdom bicykli…
Hoci musim priznat, ze zovna v nedelu som zlomil pravy pedal… Neviete niekto, kde by sa nan dala zohnat oska?
Musím se smát, že tu píšete o jakoby veteránech a historické hodnotě a přitom jich v republice určitě jezdí tisíce a jejich majitelé ani nevědí že mají takovou vzácnost… Já mam toho svého z roku 1972 (světle modrý). Od roku 1989 na něm jezdím denně cca 12 km do práce a zpět, takže už má najeto cca 30000 km (v letech 1972–1989 jsem jezdil jen občas a neevidoval si km). Zatím se 2 x svařovala pravá zadní patka. Úplně původní je jen rám, ale z doby před 1989 je tam ještě přehazka, přesmykač, brzdy a představec. Manželka má Favorita z roku 1985 a protože na něm nejezdí (jezdí jen během rodinné dovolené na MTB), jsou na něm ještě všechny díly původní.
pokial udrzis favorita v slusnom stave a nie ako vrak ako je vacsina z tych co sa na nich bezne jazdi po dedinach, bude mat za nejakych tych 10–20 rokov hodnotu veterana
no vlastne konstatuji ze mam kladny vztah k voboum jak Favorit kolo tak Favorit auto nato ze bylo vyrabeny v dobach rudych fungovalo dobre a vydrzelo taky dost.
nejde než souhlasit
tak tak
Auto Favorit bylo ale ve srovnání s ostatníma autama mnohem nebezpečnější než kolo Favorit ve srovnání.. Debilní umístění a upevnění motoru, co i při celkem malých nárazech zpřelámal lidem nohy, jak se nahrnul pod palubovku… i 105 s reservou vepředu byla míň nebezpečná…
To je dost od tématu :-|
Nemam ten pocit u Š100 až 130 je smtelných 50km\h, to tě „poznávací značka praští do obličeje“ A nějaká rezerva ti je na ho… Zlatej motor a přelámaný nohy ve Fávu. Tedy pokud nejseš kamikatze, tam je Š120 jasný plus.
U nás v oddělení pro crashtesty myslím vědí své ;-). Jeden prohlasil že svou ratolest radši zabije sám než aby jí nechal jezdit v Š120, ať si prej koupí toho Favorita
Kazdá blbost navíc před tebou je plus.
U nás na ARO toho taky víme své, to mi věř. Co se týče bouraček, především čelních střetů, jsou favority a formani fakt nejhorší- myslím , co se lidí týče… u „crash test dummies“ je to možná jinak.. nic ve zlém peace!
To bude tím, že ty ze Š120tek nevozej k vám ale na patologii ;-)
Potom je možný taky to, že testy se nedělají podle scénáře Fero rychle a zběsile. Tedy takových těch kokotů co maj hustou koncovku na vejfuk, zkracovaný pružiny a jiný tunig a hlavně duduc audio. Zajímalo by mne, jak ti co sou rostřelený u vás na ARU jeli normálně a to auto bylo normální (čti vylepšený)
ja mam aj normalne auto s osmimi airbagmi a aj nostalgicku S120. Sice v nej moc nejazdim, ale v lete sa v nej vzdy rad povozim.
No o airbagu si myslim (vím) svý :-\. Prostě nejdůležitější sou deformační zony.
pamatuju si na pár srovnání- náraz do stromu nebo jinýho auta v nicmoc rychlosti- ve vysoký jsou na tom obě tydle auta stejně/ na hov../, ze 105 a 120 tak celkově potlučený, ale nicmoc vážnýho, z favoritů polámaný femury- u drobnejch ženskejch, nebo rozdrcený kolena a bérce u vyšších chlapů- motor natlačenej na sedačku, nohy mezi tim… vše tedy u připásanejch… ale je to fakt dost off topic, nechci se hádat. Na kolo favorit supr vzpomínky, přivedlo mě ke kolu, měl sem 2 po bráchovi/ za sebou, ne najednou/ a sloužily dobře…
Hmm zajimavy. Jak rikam zajimalo by mne jak tyhle zraneni koresponduji v kontextu se standarnima crash testama.
Tak to netušim
po favoritu sem nikdy neprahnul, nikdy me nebavilo na nem jezdit, nikdy se mi nelibil a nikdy sem nepochopil co na tom klumpru lidi videli a videj. uznavam ze na vyber moc nebylo, ale dneska je a presto na tom jezdi dost lidi.
ja bych si s tebou placnul!.....ale uz mne tady seci nadavaji:D..ale PLAAAC!
neboj se jit proti proudu :-D
no, tehdy fakt pro většinu lidí nic jinýho lepšího nebylo..spousta lidí na tom jezdí z nostalgie, spousta proto, že na jízdu po vesnici nic novýho nepotřebuje, pro někoho je to vymazlenej veterán…
Chápu, že jestlis to nezažil, tak si to nedovedeš představit…čas letí, doby mění…
souhlas..ale proste lidi mne nemusi nadavt kdyz nemam rad soucasny favorit.....vsichni tu na mne blakaj..ale ja nerek na minulost nic kriveho..jen proste souca sny jsou shity
taky souhlas, rozumím . Teda snad, ostatně, jakou to tu používáš řeč? :-)
zazil, ale BMX mi bylo milejsi :-D
Nepatrně ukradnu thread. Není někde k dispozici popis jednotlivých modelů kol Favorit? Vím že byli galuskáče, F1, četl jsem článek Franty Babického, ale moc jsem se nedozvěděl. Hledám něco, podle čeho se u kola s nálepkou Favorit dá určit, co je zač (sériovka, F1, F1 Special, rozmezí roku výroby, typ trubek …) Málokdo dnes pozná i tu F1 od sériovky, takže by se to mohlo hodit.
Nic vyčerpávajícího, ale aspoň něco:
Tak … u nás na zahradě. :)
Dělám pozdně jarní úklid, tzv. železnou neděli a objevil jsem kostru staré favoritky, kdyby měl někdo zájem restaurovat, tak nechám zadara, jsou k tomu ještě kliky s dvojplackou a nové klínky přidám :-)
Je fakt, že kdybych objevil ten zahradní (co má Martula), tak bych ho nedal ani za poštovný a balný :-)
to je Tvoje Marto?
jo, Favorit :-)
To byla moje prvni silnicka. Co si pred hodne lety stavel tata. Dostal jsem tedy po nem F1 s klikama Eska 52/44, osazenim Shimano RX100 a galdama Barum a Tufo. Kolo bylo jeste skoro nejety a pro zacatky supr silnicka. Naramne pohodlna a pekelne mekka. Ale vzpominam na tu silnicku rad. Viz. muj nick :-)
a jinak ani ty novy podle mne nejsou spatny. A kdyz si navic vezmu nektery ty jejich mozny slevy…
Jinak, kdo byste shaneli pro ucel rekonstrukce, mam na prodej vycistene kliky Favorit (kompletne ocel), 2tac, 50/36 nebo /37, petiramenny pavouk, nove srouby jimiz je prichycen maly prevodnik k velkemu, nova stredova osa Kinex (prumyslova loziska, misky plast.), nove klinky. Necham to za 15 EUR vcetne posty.
Piste na justra@stz.sk
Favorit, jsem bral jako českou firmu, která má potíže se po převratu a s příchodem mezinárodního obchodu prosadit na trhu… Kola co vyrábějí podle mne vyrábějí proto, že chtějí oslovit širší masy, ale myslím že je to škoda, měli by se spíš zaměřit na Vás favoriťáky :-) a připravit vám retro favorita, klidně i s novým osazením…
Ale nejvíc co mě mrzelo ba nas… , kdy za mnou přišel kolega, snad jsem to tady i někde kdys psal, že mu v Sedlčanech v obchodě, několikrát tvrdil, že kolo favorit ( to byl ten nějaký „lepší“ model XC ) je rám Merida a že ty rámy i Merida používá… no fakt totální blbost… ale to není vina výrobce, ale spíš prodejce…
No vždy když vidim favorita, tak si na to vzpomenu…
vím že tu není bazar, ale potřeboval bych sehnat řadící páčky na rám, nové nebo jeté. Dál nevím jestli se dají sehnat ty bílé gumy na brzdové páky, nebo bude lepší koupit celé páky?? Dejte vědět nevyznám se vůbec v těchhle kolech. dík
jak řikam, mam je doma na favoritovy, ale toho teď plánuju oživit, a jezdit na něm, budu to mít jako silničku, všichni říkaj že silnička je základ
a tak se ptám, nebude to vypadat blbě, když budu jezdit na takovém kole?
a ještě jeden dotaz, jak držíte ty divný řídítka? v tom ohybu dole, nebo jak?
sory za blbej dotaz :-)
Podle mě to jsou fakt povedené kola které něco vydrží. Mám doma hromadu náhradních dílů na ty kola, dřív jsem jezdil na moderním horáku a BMX, ve stodole se mi válel favorit(už to nějakej ten rok bude) tak jsem ho vzal dom, stav byl vážně žalostnej, protože už se na něm někdo pořádně vyřádil, brzdy nechtěly za boha začít brzdit, přehazky trochu přehazovali, časem přestali fungovat úplně. Ovšem já dost dlouho dál jezdil i přez tyto aspekty :-) . Tak nějak už jsem začal shánět nějakýho lepšího, tak jsem sehnal zadarmo pěknýho s galuskama. brzdil jak o život, přehazky taky, největším problémem byly ráfky s extrémní osmicou a protrhané duše. Jeden ráfek se dal vyrovnat a druhej se vyměnil, duše se zalepili. S kolem jezdím do teď, pravidelně jej promazávám, zapisuju si kilometry a nikdy mě nesklamal. Zpřevodovaný je to fakt báječně, že komukoliv na dnešních klasických horských kolech s přehledem ujedu, jízda ani není moc namáhavá. Kolo mám pouze na ježdění po vesnici, občas do lesa atak a nato to bohatě stačí. Podle mě to jsou vážně bicykly s velkým B, doufám že na něm budu moct ještě dlouho jezdit.
Ja ho take dostal pred 3olety zeleneho s modrou brasnou s naradim a cepici favorit strejda mi ho schanel dva roky.Kdyz jsem byl na vojne tak mi jej ukradli dneska mam scota a koukam na AUKRO jestli tam nebude podobnej v uchazejicim stavu,ze bych jej renovoval jestli nekdo o necem vi tak mob 732 651218,