• HockeyBiker

    Jsem majitelem všem asi známé htéčka od giantu XTC a jsem v přípravné  fázi  na novou sezonu, kdy se rozhoduju pro vidlici.  Proto se ptám, jak moc by se narušila geometrie rámu vidlicí se  zdvihem 130mm? 130mm ovšem uvažuji jen ve verzi u-turn, tudíž by se nejednalo o stále řešení. Jezdím spíše chrtí XC, ale říkám si proč si to v terénu trochu nezpestřit.

    0 0
    • jIrI___  

      130 mm se mi zdá už moc.

      0 0
    • Deathklaat  

      Jako vubec bych se nebal klidně 140.Pokud uvažuješ o změnách zdvihu,tak si myslim,že tvé ježdění bude pestřejší.Při sjezdu poznáš rozdíl mězi 100 a 130 a určitě větší zdvih oceníš.

      0 0
    • misak.kadlec  

      Pro začátek bych zkusil změřit úhel hlavovky třeba tímhle, s tím že si podložíš něčím přední kolo, tak aby si tam jako by měl zdvih 130, poku výrazně nevybočíš z běžně aplikovaných hodnot nebál bych se toho. Akorát bych asi volil jiný způsob regulace zdvihu, třeba ten od suntouru poněvadž u-turn se mi nezdá být zrovna dobře použitelný.

      0 0
      • HockeyBiker  

        Ještě by mě zajímalo jestli je nastavení air-u-turnu rychlejší než coil u-turnu?

        0 0
        • misak.kadlec  

          Přesně by to věděl asi mlok, ale mi přišlo že je to strašně moc otoček prostě ve srovnání se stlačením páčky k ničemu.

          0 0
          • misak.kadlec  

            U-turn bych spíš bral jako nástroj ke snížení zdvihu než k jeho zvýšení pro určitý úsek. Např. vím že teď pojedu 5 km do krpálu tak zastavím a trochu to sešroubuju a nahoře vrátím, k využití ve stylu teď tady bude asi 2 min pěknej sjezdík  tak si to vyšroubuju naplno mi to moc vhodný nepřijde.

            0 0
            • HockeyBiker  

              No ja bych to myslel tak že třeba 90procent budu jezdit na 110. A když třeba pojedu nákou delší trasu jenom lesem tak si to vyšroubuju a před dlouhým vyjezdem to dam zas na 100. Se zdvihem 100 mám závodní vidli a se zdvihem 130 vidli na pohodový odpoledne v lese. Proto mi to přijde tak skvělý. Navíc to má spousta dalších nastavení, který epicon nenabídne.

              0 0
              • misak.kadlec  

                A do čeho bys to chtěl jít? Revelation?

                0 0
              • MlokCZ  

                Mně se to takhle používat taky moc nezdá z několika důvodů:

                • na kole máš vše nastaveno na nějaký konkrétní zdvih, tedy např. sklon sedla, když pak takhle jen někdy i pro rovinu změníš zdvih, tak se ti to vše rozhodí
                • normálně jsi zvyklý na nějaké chování kola (jak točí, jak vede stopu, atd.) a tím ho najednou změníš
                • změní se posed a to nejen výška řídítek, ale i to změní úhel sedlové trubky a tedy změní předozadní polohu sedla vůči pedálům

                Nevylučuju, že nic z toho ti nebude vadit, mně by vadilo úplně vše. Kdyby to byla trvalá změna, tak bych si pro oba zdvihy vše poladil (tím myslím sklon a předozadní polohu sedla, výšku řídítek), takže by to šlo pro oba zdvihy a jediné, co by bylo rozdílné by byl hlavový úhel. Ale pro občasnou změnu, kde vše nastavím pro jeden zdvih tam dávat ten druhý, to by se mi nelíbilo vůbec. Třeba konkrétně když mám vše poladěno na plný zdvih Talasu (snižuju jen do výjezdů), tak bych na 120mm delší úseky po rovině jezdit nemohl, to by mi vadilo a to dost.

                Když se to používá klasickým způsobem, tedy normálně se jezdí plný zdvih a snižuje do výjezdů a ještě především u fullu, tak to naopak kompenzuje negativní projev změny geometrie fulla ve výjezdu a případně ještě trošku navíc tedy i trochu sklon kopce, tedy tady to naopak ty popsané negativní vlivy odstraňuje.

                0 0
                • HockeyBiker  

                  Napr u Axonu sem si vzdy pred kopcem snizil vidli treba i o 6 centaku a jelo se mi do kopce lip i presto ze sem kompletne zmenil pozici kol, riditek, sedla…

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Ale vždyť to je ten případ jízdy do kopce, který popisuju na konci, kde kompenzuješ změnu geometrie danou kopcem. Tedy to je ten případ, kdy tu vše tím snížením zdvihu přibližuješ tomu, jak si to měl na rovině.

                    0 0
                • HockeyBiker  

                  Ptal sem se ještě na rozdíl air u-turnu a coil u-turnu? Je tam nákej co se týče nastavení? Mechanickej a funkční je smi samozřejmě jasnej…spíš se ptám jestli se u air kroutí stejně jako u pružinovky?

                   
                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Ten u-turn jsem psal níže.

                    Jinak osobně bych v případě RVL šel jednoznačně do vzduchové verze kvůli průběhu, který je u vzduchové u-turnové verze RVL výborný už v originálním sta­vu.

                    A co se týká Epicona, tak můžeš vzít upraveného Epicona TAD, cenově je pořád levnější než RVL a ohledně snižování zdvihu nabídne mnohem více, tady je to už použitelné na častější snižování velmi dobře. A zdvih si můžeš nechat upravit tak, aby to bylo rozumné pro ježdění s plným zdvihem + snižování do výjezdů, tedy např. 80–120mm. Průběhem bude s RVL vyrovnaný, citlivost bude u upraveného TAD nepatrně lepší (i když záleží na jaký bys narazil kus RVL, tedy může to být od téměř stejné po stav, kdy Epicon TAD bude znatelně lepší).

                    0 0
                    • HockeyBiker  

                      No TAD ale levnějc nevyjde. Když RVL bych měl za 7,5.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        OK, když je cena na RVL až tak dobrá, tak cenově je to nastejno. A odkud budeš mít RVL za tu cenu?

                        0 0
                    •  
                      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                      0 0
                • JSt  

                  ty prvni tri vyhrady jsou dovedeny ad absurdum. na rvl, kde zmenis zdvih o 3cm jsem zadnej z tebou popsanych problemu nepozoroval. tohle bych cekal spis u ramu, ktery bude konstruovan primarne na 13cm vidlu a ja ji moc snizim. v opacnym pripade nevidim problem.

                  u-turn je za jizdy de facto nepouzitelnej. tocil jsem s nim prvni 1, 2 mesice nez mi doslo, ze je mnohem pohodlnejsi jezdit vse na max zdvih. pro pouziti hockeybikera bych ale nevidel problem. 10cm vidlu na kole ma, coz mu splni i ten rvl a muze si vyzkouset, jestli pujde jezdit i s vyssim zdvihem. vidla neni nijak prehnane tezka, chod ma dobrej.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Nedávno na HT než jsem dal pevnou jsem si s u-turnem dost hrál (ne že bych snižoval do výjezdů, ale hledal jsem optimální výšku vidlice, která mi k tomu rámu bude sedět) a změna o 3cm na Rebě během vyjížďky (tedy bez jakýchkoliv dalších změn) změnila úplně vše a to opravdu hodně. Osobně neregistruju změnu tak do 1cm, pak už jednoznačně ano. A hrál jsem si s tím pro oba směry, tím myslím, že jednou jsem vše poladil pro nižší zdvih a pak na vyjížďce zdvih zvyšoval a jednou pro vyšší a pak na vyjížďce snižoval. Znát to bylo v obou případech.

                    A ten muj rám také není primárně určen na 115mm na Rebě (ale na menší zdvih), tedy také to není ten případ, kde píšeš, že bys to čekal.

                    0 0
                    • pepek  

                      Tak to pak v každým  kopcu zastavíš a poladíš vše na tento nový sklon, nebo jak? Dyť ty změny polohy kola, dané sklonem tenrénu jsou daleko větší, než nějaká změna na U turnu.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        U fullu pořád využívám rychlé snižování zdvihu + platformu tlumiče a jsem naprosto spokojený. A pokud to je někde jen na pár metrů, kde zdvih třeba nesnížím, tak to samozřejmě nijak zásadně nevadí.

                        Na celopevňáku hodně prudké kopce (jako na fullu) až tak moc nejezdím a hlavně díky zcela jinému stylu jízdy tam ty negativní projevy moc nevadí. Tím jiným stylem jízdy myslím to, že na celopevňáku chodím hodně ze sedla (narozdíl od fulla, kde téměř vůbec).

                        A poslední věc, změna chování typu točivost, vedení stopy není ve výjezdu a tedy v malé rychlosti tak podstatná jako na rovině nebo mírně z kopce v terénu ve větší rychlosti.

                        0 0
                        • JSt  

                          tak zrovna ke zmene tocivosti v terenu u me dochazi v kazdym hodne prudkym sjezdu, ktery pomalu sesoupavam a drzim to na brzdach. vidla se zanori a rizeni je mnohem strmejsi nez na rovine s beznym sagem. nicmene problemy mi to necini ;-).

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            Tahle změna bude do určité míry u každého kola. V tomto případě mi to také problém žádný nečiní a to z více důvodů:

                            • jedná se o velmi malou rychlost, kde mi to vadí minimálně, tedy stejný případ jako ty prudké výjezdy
                            • aby to ale nebylo ve sjezdu extrémní, tak také proto vyšší zdvihy vidlic potřebují výrazně menší hlavový úhel, jinak by to ve sjezdech vadilo, že se to dostane na příliš velký úhel; tohle teď myslím hlavně pro sjezdy o trošku mírnější, kde se nepojede krokem;
                            • a hlavně v tu chvíli je to jediná z těch změn, která má vůbec nějaký vliv, úhel sedla je úplně fuk, stejně na něm sedět nebudeš a půjdeš za sedlo
                            • změna posedu je také fuk, opět ze stejného důvodu, že nezůstáváš v sedle
                            0 0
                        • pepek  

                          Přestože tento dialog nemůžu nikdy vyhrát :-), dovolil bych si nesouhlasit: „změna chování typu točivost, vedení stopy není ve výjezdu důležitá“ – mně se zdá, že právě dlouhá stopa je v prudkým výjezdu někdy zásadní – v situaci, kdy jedu na pádové rychlosti, tak kličkování, dané usilovným šlapáním, způsobí ve střední poloze (při dlouhé stopě) nadzvednutí předku a tím ztrátu stability a zastavení. Platí to ovšem pouze pro velmi nízké rychlosti a pro „podmotorované“ stroje, kde není rezerva výkonu pro zrychlení na kritických místech.

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            Nejsme na soutěži, takže nic vyhrát opravdu nemůžeš :-)

                            V těhle extrémních situacích částečně souhlasím, já ty změny hlavně myslel pro dlouhodobé situace typu např. několik kilometrů po rovině. V extrémních krátkodobých situacích by se dle situace hodilo vždy trošku něco jiného, ale protože ty situace nejsou tak časté, tak k tomu nepřikládám takovou důležitost.

                            0 0
              • misak.kadlec  

                Mi to teda zas tak skvělý nepřijde, tím že u pevňáka občas zvýšíš zdvih vpředu o 30 mm si podle mě oproti normální slušně funkční vidli na těch 100 mm nijak moc nepomůžeš možná spíš naopak. Nechal bych to tak a pořídil si teda když už, tak nějakou vidli která bude fungovat líp. Snižování zdvihu má podle mě hlubší význam opravdu jen u fulla kde si výrazně pomůžeš ve stoupání a tím to hasne.

                0 0
                • HockeyBiker  

                  Ted jsem pomeril delka axona 50cm a delka rvl na  130mm  50,8cm…

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Jestli je ten Axon skutečně tak vysoký, tak to ten vyšší zdvih klidně ano.

                    Jsem teď kouknul na výšku asi 30ti 100mm vidlic a vše se pohybuje kolem 475mm (s rozptylem do 5mm), jen dvě Magury měly 485mm (ale také jim byl naměřený reálný zdvih 107 a 108mm, tedy opět to při přepočtu na 100mm zdvihu sedí se všemi ostatními).

                    A pak jsem našel Axon RLD, ročník 08 (nevim, co máš ty za verzi Axona) a ten má 485mm při naměřených 106mm chodu, tedy výška opět úplně stejná co ostatní vidlice.

                    U toho RVL, tam jsem to sedí, tam jsem našel dle Bige magazinu stejné hodnoty (509mm pro 130mm verzi RVL).

                    0 0
                    • milan1  

                      Tady jsme pořád u stejného tématu, které se živí především zde.

                      Ona „nutnost“ měřit výšku vidlice.

                      Když se k tomuto požadavku přidá chybové měření každého z jezdců vznikají hausnumera a neskutečně složité problémy.

                      Když měření provede někdo shodnou metodikou vyjde mu to, co vyjít musí. Rozměry jsou plus mínu stejné.

                      Tady se to již zopakovalo mnohokrát ale mýtus o nutnosti měřit tento „veledůležitý“ údaj žije dále svým životem.

                      0 0
                      • mr.antik  

                        U nových vidlic asi ne, ale u starších se na ty centimetry tolik nehrálo (např. MZ vs Manitou)

                        0 0
                    •  
                      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                      0 0
          • MlokCZ  

            Tady přesně taky nevim, protože je to z mojeho pohledu dost nepoužitelné (i když třeba v případě, že neví kolik zdvihu si může dovolit, tak se to hodit určitě může). U obojeho se musí točit z mojeho pohledu jak u blbých :-) U vzduchového jsem to měřil kdysi přesně (pro Reb) kolik je to otoček, ale ani to už si nepamatuju (tohle bych mohl přeměřit, ale pružinový tu po ruce nemam). U pružiny jsem to nikdy ani neměřil. Nějaké drobné rozdíly tam budou a to i mezi jednotlivými vidlicemi s u-turnem.

            0 0
        • mr.antik  

          je to asi tak na stejnou. dovedu si představit použití někde ve velkých horách, kde očekáváš půl hodiny stoupání nebo sjezd.

          Co se týká zdvihu, ještě bych se zajímál o výšku vidlce než zdvih. Jeden známej jezdil tento rám na skoro pevné 100mm suntource, takže to mělo možná podobnou geometrii jako 130mm vidle s normálním sagem.

          0 0
          • HockeyBiker  

            No právě. Myslim, že to může být případ stejný jako u mě.  Jezdil sem doposud axona, který má délku od korunky ke stírákům 15cm, přitom „zdvih“ je 100mm.

            0 0
            • MlokCZ  

              Délka od korunky ke stírákům je zcela nic neříkající parametr. Stejně vysoké vidlice ho mohou mít výrazně odlišný.

              Pro stejný zdvih u dnešních vidlic žádné větší rozdíly ve výšce vidlice nejsou. Rozdíl v sagu, jak už napsal mr.antik být může ale poměrně velký.

              0 0
            • mr.antik  

              A sag tam máš nějaký? Ono Xtc má dost závodní geometrii tak nevim nevim… Posed, ten bude v pohodě, to můžeš vyzkoušet otočením představce.

              0 0
              • HockeyBiker  

                Ten už sem otočenej měl…a byl to právě ten axon. A sag? no nákejch 15mm

                0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.