Ahoj, co si myslíte o tom, že bych na Gravel dal rovná řídítka? Nemáte s tím někdo zkušenosti? Zajímali by mě vaše postřehy
Ahoj, co si myslíte o tom, že bych na Gravel dal rovná řídítka? Nemáte s tím někdo zkušenosti? Zajímali by mě vaše postřehy
si kup 29er s pevnou a dej na to hubeny gumy :-D
+1
to je asi pravda, to bude asi jednoduší varianta, ale teď zase přemýšlím jakými převody kolo osadit, MTB sady mi přijdou, že by mi nenabízely dostatečně těžký převod.
dáš větší převodník na kliky
Jsou například kliky Shimano GRX 30–46 kompatibilní s MTB sadami?
S MTB sadami kompatibilní budou. Přehazovačce je to jedno a přesmykač jde vždycky vyladit. Problém však může být se samotným rámem – mnoho MTB rámů nepobere silniční převodníky. Kvůli menší řetězové lince a fyzické velikosti existuje možnost kolize se zadní stavbou, která u MTB rámu bude typicky širší. .
Toto je právě jeden z důvodů proč si tak málo lidí staví gravel na MTB rámu – musíš si ohlídat věci které se v parametrech obvykle neobjevují a v mnoha případech ti to ani samotný výrobce neověří.
Tak. Nebo krosové kolo.
No jo, a těch 29erů s pevnou vidlicí jsou na trhu mraky, že?
Koupí co je a vidlici vymění.Kde je problém??
Takže si má koupit 29er, dát tam tenké gumy a vyměnit vidlici. OK. Teď teda ale nechápu v čem je to lepší, než koupě kola kde ty tenké gumy a pevná vidlice (která jako bonus bude designem odpovídat rámu) budou už v základu. Nehledě na malý výběr pevných vidlic.
Tak výměna silničních pák a dalších připadných komponent za MTB náhrady bude pravděpodobně dražsí a složitější, vidli jen řízneš a přehodíš, řešit kompatibilitu silničních a MTB komponent, popřipadě měnit celou sadu mi jednoduché nepřijde.
Já to ale myslím ve srovnání s pevnými koly s rovnými řidítka, ať už tomu člověk chce říkat kroska nebo fitness kolo.
Jinak silniční sady mají přehazovačky i pro rovná řidítka.
máš nějaký typ? silniční sady pro rovná řidítka? Myslíš nějaké časovkářské speciály?
Náhodně třeba sl4700
Shimano SL-RS700, kompatibilne s kazdou 11sp cestnou sadou Shimano (105, Ultegra, Dura Ace, predosle aj aktualne generacie):
Nebo si kup trekingové kolo.
+1
Gravel nemá moc omezení, ale jedno jsou právě berany. Takže gravel s rovnýma není gravel, ale cross nebo treking.
Neurážej crossy a trekingy, gravel je na berany, s rovnými řídítky to tedy bude podobné peklo jako fitness.:-)
Zato těch 60–80% cykloturistů, co píglujou asfaltové cyklostezky s crossy a trekingy si určitě vybrali to správné kolo… Fitness kolo neni silnička, ale pro značnou část cyklistů je to do města a na cyklostezku lepší kolo než cross/trek. Navíc osazení bývá málokdy tak tragické, jako se často vyskytuje u zbylých dvou skupin kol…
tak většina cyklistů si nechá vnutit to, co se právě propaguje…a pak vidíte kolem Hradce -po rovině jezdit šoumeny po hospodách na 1×12 a 29..(a z ojetých pastorků poznáte, jak je asi využívají) .ale je to jedno…když je to baví :-)
nevědomost hříchu nečiní a výrobci a obchodníci mají alepsoň kšeft
a myslím si, že většina z nás je vlastně jedno, do jaké kategorie jeho kolo zdejší bajkfóroví odborníci zařadí..
Jako ze do hospody je lepsi prehodit kola na 26"?
Jasně! Tím se posune těžiště i sedlo blíž k zemi a pády pak tolik nebolí. 1×12 na hospodském kole je výhoda, neplete se tam páčka přesmykače.
tak do hospody jedině na kololběžce!…na ní mně chlupatý pár promile odpustěj
Ahoj,
dokáže mi někdo laicky popsat, jak se geometrií a dalším liší rámy (vše je na stejná kola):
Za sebe chápu, že MTB má větší odolnost rámu a Gravel+Silnička jsou designovány na úzké pláště.
PS: mám jako doplněk fulu 150/150 „gravel s rovnými řídítky“ postavený na MTB MRX 29" s karbonovou vidlicí a lehkými XC 29" koly + treking pláště a za mě spokojenost. Jede to jako čert a lesní cesty a pěšinky v pohodě.
Jeste, ze tam mas ty uvozovky, protoze to je normalni horak s pevnou na uzkejch gumach.
jojo – jen jsem chtěl srovnání těch kol. Mi ta pevná 29 na moje brouzdání asfaltem a lesními cestami vyhovuje – po beranech netoužím
když něco vyhovuje, tak se toho drž
Jeden zdejší pseudocyklista s pseudodušemi říká pseudogravel :)
Jak se to vezme. Komerční pojetí gravelu diktuje berany, ale disciplína jako taková berany nevyžaduje (aspoň co se týče původních Amerických závodů). Ty se začaly osazovat hlavně kvůli lepší ergonomii na dlouhých tratích.
Kdybych neměl silnou preferenci pro berany kvůli bolesti rukou, tak bych se na berany vakašlal, MTB sady jsou výrazně levnější.
Ani ne. Uz jsou i Gravely s rovnymi riditky :D
Třeba Románek si myslí, že jeden má :) a akorát neví, že má krosové kolo.
Ale houby. Ma Gravel Fitness :D
Ale beze srandy, nekde jsem to uz zahledl v nabidce :D.
Mít krosa je v snobích kruzích ostuda, tak to balí do pěkného nápisu :)
Chce byt in a nema na to chechtaky? :D
Mam pocit, že gravel vznikl jen proto, že na trhu neexistovali trekingove kola s kvalitním lehkým rámem, lehkou vidlici, dobrým osazením :) Co jsem víděl treky – levná, relativně spolehlivá kola, ale těžká jak svině a na podprůměrných komponentách.
Co je gravel za kolo, jsem pochopil až poté, co někdo napsal, že je to vlasně cyklokroska. Jen na americký způsob :-)
A protože se asi některým zdálo, že to drncá, tak z toho začali dělat bajky s berany.
Prostě je to jeden obrovskej marketink, masírka a moudní vlna.
Hlupák nepochopí -:)
My víme, že nechápeš.
Nebuď zlý…
Jak já bych mohl!
v tom souhlas..musíme potenciální zákazníky masírovat stále něčím novým..za každou cenu..
nová sady ..např. GRX ..to je fakt převratná bomba..ha ha ..a přitom stačilo jen udělat jiný q-faktor u MTB klik..a posunout trochu osu u pák duálů
ale to by vypadalo blbě…třeba XT 44/32 G..že? z hlediska výroby, by to zase takový problém, nebyl..ale obchod prostě tlačí na spotřebu za každou cenu. zisk..a uživit tu bandu zaměstnanců…
Pro Shimano jsou silniční a MTB sady úplně oddělený trh, což je taky hlavní důvod proč se nikdy nesnažili je synchronizovat z hlediska kompatibility.
GRX za mě docela průšvih. Velmi drahé, přitom pořád stejné tahy lanek jako na 11sp sadách.
Každopádně logika, že výrobci tlačí nové věci aby vydělali je nesmyslná. Vývoj nových komponent je drahý a výrobcům vyjde mnohem lépe tlačit ty staré věci. Gravel už je dost velkým trendem více než pět let, a Shimano teprve teď přišli se sadami pro gravel. To si docela odporuje s tvrzením, že se snaží zákazníky masírovat něčím novým. Oni jen splňují poptávku a to s hodně velkým zpožděním.
máš pravdu byl jsem nepřesný to „tržní mechanismus -tedy mamon“ tlačí na vývoj stále nových dílů (tedy obchodníci).
Nic zásadního a originálního ve vývoji cyklokomponent ale nevidím-to není přechod spalovacích motorů na elektrické
a u shimana je to evidentně často jen disajnová záležitost…
PS: a právě proto se mi GRX z hlediska vzhledu nelíbí-ty patvary -uchycení převodníků. O to já nestojím-stojím o kvalitu , kompatabilitu a možnost snadno zajistit náhradní díly (převodníky , ložiska)..v tom jsem konzervativní .
ale asi jsme nějaký jiný než tradiční konsumenti cyklomateriálu…klidně jezdím na 20 let starém kole i komponentech..(závody už nejezdím)…
Kliky Grx mají větši Q faktor? To je budu muset vyměnit za 5800… Je třeba vyměnit i smyk?
to musíš na zdejší odborníky…já jsem o této sadě uvažoval. zajímala mě řetězová linka (50mm-OK) a q-faktor
je rozdíl, jestli máš kliky od sebe 150 nebo 170 mm- já to tedy poznám určitě (bolí kolena)..
z hlediska biomechaniky (účinnosti šlapání) je lepší ten menší q-f)
ne menší na rozdíl od XT, MTB sad
Hej, lidi, máte taky ten pocit?
Jako bysme žili
na planetě opic :D
Z ****** klika…
Je ale otázka, jak a kdo definuje, co jsou opice a kdo něco jiného. Jako nadčlověk a podobně.
Jó. Tak to jo. :-) Ten pocit je zcela oprávněný.
cítíš se snad nějak utlačovanej?
mám pseudo gravela: fitneska s karbonovou vidlicí, 2×11 Ultegra, rovný rodla s hydraulickejma kotoučema, pneu 40–42 mm, vnitřní rohy sqlab pro změnu a prodloužení úchopu, nevidím důvod krčit ze za nepohodlnejma obloukama
Začal jsi výborně a na konci ještě přidal:))
Nezmínil tubolita, takže závěr pěkně prodrbal.
na ty jsem pozapomněl, prozatím na pseudogravelu najeto s tubolitama cca. 1500 km bez ucházení a především bez defektu:-)
:D
Takze si postavil pekny bike
Krosové kolo :)
Freestyle heavy terrain gravel
Tak abych nebyl pozadu a nevypadal, že jsem nějakej tydýt, co v dnešní době nemá gravela, mám taky pseudogravela, s rovnýma řidítkama, odpruženou vidlicí a 2,2" gumama :-)
ano, různorodosti vybavení to jsou pseudogravelové :-)
Stejně jsi, teď už letí celopéra pseudogravely… :D
Jo, to bych bral, ale loni jsem kupoval pseudogravela s motorem, volantem a čtyřma kolama, tak musím počkat :-))
Tyhle pseudogravely sežerou fakt hodně peněz…
Endurospecific?
Jj… :-)
To přesně mám :D
Od pohledu to vypadá docela krátký. Dát na to berany, tak jsi minimálně v Česku trendsetter a dost možná i influencer:D
Jo, je to krátký, taky je to cross… To mě teda nenapadlo, dát na to berany :D
Mám z toho udělanou 27,5", obutou RK 27,5×2,0, vidle Marvel, vypadá to trochu jinak než na tom obrázku, ale poznat to je.
Takže budouci full gravel 650b+ :)
Já taky, zeleného.
tak hlavně máš kolo , které ti sedne a baví tě! na nějaký kategorie bych se z vysoka…
já se marně snažím vyladit kolo dle svého přání..když už si myslím, že je to ono, zklame mě kvalita komponentů…
Každou sezonu se mi opravdu nechce měnit ložiska ve šlapacím středu , pastorkynebo konusy v nábě…takže systematicky kolo tuním …a štve mě , že výrobci prostě nemají zájem dělat pár let stejné komponenty v perfektní kvalitě a vymýšlejí stále nějaké chujoviny, jen kvůli tomu, aby komponenty nebyly kompatabilní s těmi stašími..
Taky jsem myslel , že vše poladim a pak budu jen jezdit(Aspoň rok např.)A ono ne, pořád něco musím kupovat, ladit atd.Kde je ten konec? Zajímavé je, že si nepamatuju, že bych se takhle musel starat před dvaceti lety o Meridu.
Ja pamatuji, ze i v roce 1998 jsem na HT Meride na STX musel minimalne jednou rocne menit stred, znicil jsem odpruzenou vidlici RockShox Quadra 5 a muzel koupit Marzocchi Bomber, asi jednou rocne probrzdil rafek, naboje odesli po dvou letech komplet, par retezu a kazeta kazdou sezonu, gumy taky, potom jsem zlomil kliku a taky zlomil ram.
A kdyz vezmu ve srovnani s tehdejsimi platy, bylo i to STX o dost drazsi, nez je ted XT
joo jo..kde sou ty časy..já pamatuji ještě klínkové středy…peklo…A když přišel český Walther to byla bomba!
Když si s nima uměl, tak klínky byly úplně v pohodě, když si správně sedly, pak už byly bezúdržbový.
to souhlas-ale problém byl spíše s středovými miskami..stále mně praskaly na pravé straně ..takže každou sezónu měnit…a stále dostávat ven klínky, kvůli jejich výměně…Walther už dělal kvalitnější misky
Jak jen to děláte? Kolo na XT/Ultegře, při občasné údržbě nevyžaduje příliš dalších nezbytně nutných investic. Nebo svá kola moc šetřím.
Asi za to může kupování levných a nekvalitních dílů.Jo, to je dobrý, tohle řeknu ženě: Miláčku to Chris King hlavové složení a Ultegru potřebujeme.Tam stačí jen občasná údržba.Tím pádem budu mít víc času na tebe :-)
ale to je přece logické..nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci! žena to jistě pochopí..drahoušek
ale o tom to přece je ! vypiplat si to kolo podle svého a kašlat na nějaké kategorie a na to, co nám vnucují obchodníci a „pop“ výrobci natož zdejší bajkforguruové, že?
Nebo si kup větší rám, aby se vykompenzovala konstrukce na berany a dej rovná řídítka tam, jen si vyber něco s větším slopingem, aby sedlovka trochu pružila :-D
doporučuji spíše operaci u nějakého neurochirúrga…zkrátit páteř o pár obratlů..
když barbín silikony..my …
Mrkni na Giant ToughRoad nebo Canyon Roadlite.
Jeden Giant ToughRoad SLR 1 2018 zrovna prodávám, kdyby byl zájem.
Já asfalt, rozbitý asfalt, polňačky a lehký terén jezdím momentálně na viz foto. Dají se na tom dokonce přejet i tři kořeny za sebou! Mám i silničku (viz profil), ale letos jsem ji ještě nevytáhl. Bušit kopce ve stoje zapřený v (relativně) širokých řidítkách (68 cm) je prostě radost. Z kopce to samozřejmě jede o dost hůř než silnička (limitem je i nejtěžší převod 38×11 na 650B), ale mě to nevadí :-)
Ten Racing Ralph vepředu je na tohle použití trochu overkill, ale jsem líný to vyměnit :-)
Jaka je tam vidlice a jakou mas vpredu osu?
Hledal jsem karbonovou vidlici pro osu 110×15 a nasel jen v Cine.
https://www.kupkolo.cz/…70mm_z97840/
Osa je 15mm, součást dodávky vidlice
hm, takze nic, ja potrebuju osu 110. Asi budu muset risknout ty cinany, i kdyz vidlice se bujim vic nez ramu.
To už je dnes pseudopřežitek řídítka/baroše!
Folant ten frčí ,ale bacha do zatáček není to jak v trambusu:)
Řidítka model Limberský :-)
jen malý postřeh..mám gravela s berany…samozřejmě prvotní nadšení ( když 20 let před tím) jezdíš jen na MTB 26-pevnější rám, lepší záběr, více variant úchopů na beranech…
ale čeho jsem si všiml jako prvního …berany nejsou moc do terénu- úchopy , které na nich většinou používáš nejsou v terénu tak jisté -stačí větší díra, kořen a doslova ti to vykopne řidítka z ruky (většinou „proti palci“)…Takže rovná řidítka jednoznačně do těžších (hrbolatějších) terénů jsou lepší …
tedy vlastně nevidím smysl tam dávat rovná řidítka-gravel tím ztrácí svoje kouzlo a poslání (a to i právě díky variantám úchopu na řidítkách)
Jo, tohle zajímavý psychologický rébus – na bajku každý potřebuje řídítka pomalu na rozpětí paží, aby kolo mohl dobře ovládat a pak si k bajku pořídí kolo s berany a úzká řídítka a terénní neúchop vůbec neřeší. Protože je to gravel, přeci :-D
To není rébus.Každý nemá peníze a prostor na dvě kola(Horské a silniční).No a mám sice rád terén, ale víc jezdím po silnici, no tak co si koupím? Prostě univerzální kolo.Gravel.
Naprostý souhlas.
Jestli by to neresila odpruzena vidlice? I na biku s pevnou dostanes obcas hodne neprijemnou ranu.
není teda lepší si dát na MTB berany?
jo už sem viděl gravela s odpruženou vidlí…to bude asi trend
nebo možná slepá větev ?
slepá jako 26 ? Ale i ten Eagle 1×12 skončí až nastoupí bezřetezové převody..přirozený vývoj ..
takhle jsem to nemyslel, spíše to, že hodně lidí si kupuje gravel jako druhé kolo k MTB (alespoň z mého okolí) a mimo jiné kvůli jednoduchosti. Pro ně je to určitě slepá větev.
Přesně, gravel je super díky bezúdržbovosti. Cpát tam pružení je trochu nesmysl popírající jednoduchost původní myšlenky.
a co odpružený představec? Spešl Diverge-má někdo?
Mám Diverge s Future Shock. Zkoušel jsem gravel bez future shock a gravel s ním. V terénu, který měl určitý charakter je to velký přínos. Jde zejména o cestu s pevnými kameny do určité velikosti, řekněme do velikosti golfových míčků. Při větších kamenech už rozdíl tak patrný není, ale to už je spíše terén pro MTB. Pravověrní silničáři ale future shock nemají rádi, ale pro mě jednoznačný přínos.
..tak to je přesně na polňačky, jakými jezdím…karbon vidle na Sequoii nic nebere..jen úspora hmotnosti
můžeš nějak porovnat jízdu na Diverge s jinými koly , co jsi kdy jezdil?
Diverge a Scott Addict Gravel, na malých šutrech byl Future shock hodně cítit.
Co jsem zkoušel Future Shock loni já, tak mi přišlo, že nejlíp žehlí hodně hrubý asfalt. Větší nerovnosti jako mizernou cestu po louce nebo šotolinovou cestu už by víc braly pláště. Srovnávám se svým RX na rozumně nafoukaných bezduších.
Future Shock a bezduše by asi udělaly mnohem víc práce, ale kolo jsem měl bohužel na duších.
ono je vyzkoušeno, že bezduše tlumí lépe než sduše ? Dá se to nějak vysvětlit ?
Můžeš s nimi jezdit nižší tlak, při němž bys už procvakával duši.
Jo takhle jenom klepneš ráfek nebo ti to ufoukne v zatáčce :)
Pokud nafoukáš málo, tak samozřejmě ano :)
U všeho platí, že člověk musí aspoň trochu vědět, co dělá.
Bez duší jezdím už sadu let, ale ráfek jsem ještě neklepl a gumu nevyzul. Ale nejezdím tvrdý endůro.
a jak defekty? Já se bezduším stále vyhýbám…umím si představit, jak prorazím někde v terénu plášť a ještě budu zasviněnej od mlíka, ..výměna duše bývá vcelku rychlá a jistá…
a taky výměna pláště za jiný ..opět tečou srágory..
viděl jsem na závodech MTB…u profíků, jak mu bezduše někde na šutrech odfoukla a jak mu to v depu musely dofukovat
Takže pro mě zatím spíše převažují negativa..ale je fakt, že ty terény , co jezdím není žádnej extrém.
V podstatě sis odpověděl sám.
no někdy asi není třeba vše zkoušet…a stačí prostě používat zdraví selský rozum.
Možná jsi příliš defenzivní, ale řešení defektu není vůbec složité a netřeba se toho bát. Odšroubuji dělený ventilek, vytáhnu malou lahvičku s tmelem (vejde se do brašničky) a doleju čerstvý tmel. Zašroubuji ventilek, dofouknu a jedu. Pokud je díra větší a tmel to nezalepí, tak tam vrazím knot. Celá akce trvá 5–10 minut, záleží jakou mám u sebe pumpu. Už jsem tak oprsklý, že posledních 4–5 let už ani nevozím náhradní duši, neboť jsem ji nepotřeboval (zásadně kupuji pláště se zesílenou stěnou proti proříznutí).
Ja si nedokazu predstavit rvat do bezdusaku, ktery je zevnitr zasvineny od tmelu plus jsou v nem uz nejake knoty a zajiste napichano spousta trnu apod, rvat nekde na ceste dusi… taky ji s bezdusakama nevozim, protoze by mi byla k nicemu :)
a není v představci vakl? nějaká vůle tam být musí-tedy řidítka s Futurem se „nevyklají“ třeba při jízdě ze sedla?
Většina těchto řešení (odpružení mezi rámem a řidítky) nějakou vůli má. Nicméně během jízdy a hlavně při jízdě ze sedla vikláš celým kolem a ta vůle nikdy není taková, aby to ovlivnilo ovládání – to by samotný koncept odpružení řidítek byl nefunkční. Ono když na to dojde, tak například i většina levných odpružených vidlic má nějakou vůli.
Abych se vyhnul střelbě, jako u všeho, není to pro každého.
viklají…
Nemám ten pocit
to byla oprava..viklat za vyklat..se divím , že mě tady někdo neopravil
Tak si ještě oprav,,,, zdraví selský rozum,,,, :-))
Anebo nám řekni, koho že to zdraví :-)
V terénu je hlavně kontraproduktivní se držet na pákách, chce to jezdit na obloucích, kde jednak řidítka nejvíc pruží, a kde máš nad kolem největší kontrolu. Samozřejmě to chci i náležitě situovat posed, tj. dát řidítka výš.
Dnes už se prodávají i berany vlaštovky.Nebo hodně vyhnuté do stran s nízkým dropem a to pak už je ta jistota držení v terénu dobrá.Jen je třeba vyzkoušet a najít pro svůj styl ježdění to pravé.Třeba Ritchey Venturemax – jezdil jsem s nima a v terénu supr, ale na silnici to nebylo dobrý.Teď mám takové co jdou jak v terénu, tak na silnici.Chci ale zkusit ty Funn G-Wide 480mm.
Geometrie beranů je téma na dlouhou debatu, každopádně osobně jsem toho názoru, že na gravel/advanture kolech nemá smysl se držet konzervativního silničního designu a hlavně taky posunovat celkově posed někam jinam. Za mě vyosení i stoupaní určitě stojí za to vyzkoušet.
Bohužel, ne všichni výrobci tu geometrii řidítek mají dobrou, nebo ji mají vyloženě nesmyslnou. S tímhle je nutno experimentovat.
Například Richey ErgoMax vypadá jako velice solidní nápad, mají tam to stoupání, jenže oblouk pak nesmyslně klesá o 130mm, což neguje tu hlavní výhodu stoupání.
Měl jsem řidítka s vyosením a stoupáním od Specialized (momentálně mají jen jeden model). Ti sice mají to stoupání a oblouk perfektní, ale podělali vyosení – páky jsou vyosené víc než spodek oblouků, takže když jedeš na obloucích, musíš ruce jakoby vytočit dovnitř, abys ukazováčky dostal na brzdy, což během pár minut drncavé jízdy způsobuje bolesti rukou.
Bombtrack Beyond Bar má suprový spodní oblouk a to extrémní vyosení funguje hodně dobře, ale přední oblouk je trochu nešťastný. Páky musíš dát buďto vysoko, nebo nízko, a efektivní reach těch řidítek je podstatně větší, než napovídají parametry.
Teď mám něco přes měsíc Salsa Cowbell Deluxe. I když bych uvítal stoupání, geometrie je super, jen teda cena už je dost vysoko, leč teda musím poznamenat, že na 440mm hlínu to velmi příjemně pruží.
Jo jo, vlaštovky od Specialized jsou tady k sehnání jen 440mm, jenže já potřebuju 460mm a více.Ty ErgoMax mají i 460mm, ale přesně jak píšeš jsou hluboké.Salsa Cowchipper ty mám v merku a ty tvoje Cowbell ty jsou podobné těm co teď vozím na Roninovi – Ritchey EvoMax.Ještě jsem kupoval gravel řidítka od Authora, ale ty jsou dost tvrdý, nepružej.
co tohle: https://8bar-bikes.com/…p-handlebar/
ale jsou jen 440 max
Pěkný a co tohle? Už ses rozhoupal a něco pořídil?
letos to doklepu na tom author AL rámu, přes zimu bych to rád na 8bar mitte steeel rámovku přeskládal.
Nejsem příznívcem dualů a jednoplacky, tak prohodim rám a zbytek Deore nechám, je to jetý 1 sezonu. Koukám, že jsem nedal aktuální fotku do profilu, už tam mám mechanický kotouče s obyč shimano třmeny, tam přidou spyre. Ty 8bar rodla se mi líbí, tak už bych to vzal rámovku komplet i s řídítky a představcem ať to má štábní kulturu.
zatím jsou však jiné priority … Holt musím vyčkat na jezulátko.
to je fajn, že máš tu možnost si to takto testovat…Tohle mě vůbec nenapadlo řešit – geometrii beranů…
Kdyz koukam na Beyond Bar, tak to uz rovnou muzu nasadit: https://www.on-one.co.uk/…ff-handlebar
Vyzkousel jsem na CX taky hodne riditek, pravda, nehnal jsem se do tak silenych geometrii, ale nakonec jsem zakotvil jen na mirnem vyoseni. Vetsi vyoseni uz mi neni moc prijemne pri jizde na pakach (jezdis vubec na pakach? Kdyz jsi psal ze kvuli jezdeni za dropy jsi dal riditka vys?) plus se mi to fakt spatne drzi, kdyz si chci sahnout vice dovnitr do dropu a zalehnout.
A jeste mozna blby dotaz. K cemu je tak vyhodne to zdvizeni? Koukam na ty riditka od ritchey a nevidim nejak rozdil mezi tim, kdyz mam riditka se zdvizenima kdyz si dam vys predstavec a budu mit riditka bez zdvizeni.
Kolega chtěl menší rám, ale řídítka vysoko jako na o číslo větším, tak s výhodou použil berany se zdvihem. A nechtěl dávat podložky pod představec z estetických důvodů.
Tak jasne, myslel jsem nejakou realnou vyhodu, zda to ma, kdyz sprcha pise ze stoupani stoji za to vyzkouset. Tak jestli o neco prichazim :)
Ja zase zpravidla potrebuju vetsi ram a riditka jako na mensim ramu,takze mam opacny problem :D
je tam jedna reálná nevýhoda, zmenšuje to prostor pro computer, světlo.
To je právě to, že ne všude je ta geometrie dobrá. Na pákách jezdím, ale nemám rád když mě do předklonu tlačí posed, takže na nich mívám dost pokrčené ruce. V drncavém terénu jezdím téměř jenom na obloucích, což někdy může být i přes hodinu v kuse.
Neměl jsi ty páky nasměřované jakoby do stran místo do středu? Pak by ti totiž část dlaně jen tak plavala ve vzduchu, což by určitě bylo nepříjemné. Já při držení za páky nepoznám rozdíl oproti klasickým řidítkům. Na vyosených řidítkách by páky měly směřovat dovnitř dle míry vyosení. Viz foto.
Klasický silniční posed má výšku oblouků vhodnou hlavně pro sprint ze sedla a docela limituje možnosti práce s vlastní vahou (tzn. ve sjezdu to může být o držku). Dlouhodobá jízda na nich je pak nepříjemná i na silnici.
Ne každý rám má dostatečně vysokou hlavu a ne každá vidlice má dostatečně dlouhý krk, abys ta řidítka dostal tak vysoko jak bys chtěl. Mít příliš dlouhou hlavu může být problém pro ty, kteří ta řidítka tak vysoko nechtějí. Dávat velké množství podložek může být problematické a používat představce s větším zdvihem značně limituje výběr.
Hele a jsou teda vubec berany pro tebe prinosem? Co tak ctu tak mas oblouky nastavene tam, kde se normalne nastavuji paky a paky mas pak tak vysoko, ze to bude fakt tak na presuny ala pani radova, bez moznosti nejake extra kontroly nad kolem. Kdyz jsem ladil posed tak riditka vysoko proste okamzite znamenaly maly pritlak a grip predniho kola.
Paky jsem mel nasmerovane dovnitr. Ono ja je vozim i na regulernich berenech se silnicni geometrii trochu dovnitr, presne kvuli tomu co pises. Hraju si s nastavenim vzdy dlouho a jsem na to pedant.
Ja mam klasicky silnicni posed nastaveny tak, abych to nemel moc nizko na sprinty ze sedla a moc vysoko na sjezdy a dupacku po rovince. Nesouhlasim s tim ze dlouhodoba jizda na nich je nepohodlna – pak je mas moc nizko, nez ti dovoluje vlastni telo, at uz proporcema, nebo ohebnosti. Moje CX ma o nejake 2–3cm pratsi posed, nez silnice, takze tam prave je prostor pro praci s tezistem. Samozrejme s tim nejezdim veci, co jsem jezdil na fullu s teleskopkou, nebo bikeparky :)) Limituje me odolnost kola. Kdybych mel nejake JF-style mtb s beranama, asi by to bylo jine,ale narovinu rikam, na takove kolo bych uz mel regulerni rovna riditka.
Uprimne receno, tohle pochopim u klasickych CX geo, jako je Ridley Xnight atd. Koukam ted po ramech a temer vsechno je to hrozne kratke a vysoke, takze pokud nekomu nestaci treba 3cm podlozek, a predstavec v pozitivu, chapu ze musi mit riditka se zdvihem, ale v tom pripade bych asi trochu prehodnotil vyber kola.
V priloze jen pro info, jak mam nastavenou silnici a jak CX. Trochu zkresluje perspektiva, v predsini moc mista na foceni neni, ale pro nazornost to staci.
Berany jsou pro mě přínosem v rozlišných možnostech úchopu, plus oblouky pruží více než rovná řidítka.
Nezbytnost jsou pro mě kvůli bolesti rukou na rovných řidítkách, někdy už po 45 minutách jízdy. Na rovných řidítkách máš ruce v ne zrovna přirozené rotaci, která pro mě osobně je při jízdě v terénu po nějaké době nesnesitelná.
U rovných řidítek neshledávám žádnou výhodu v ovladatelnosti kromě šířky, a například ty zmíněné Bombtrack Beyond mají ve 460mm na obloucích šířku nad 550mm, což jsou konzervativní XC šířky.
Páky mám cca v úrovni sedla, oblouky pak mírně pod úrovní XC kola. V tomto jsem se hodně inspiroval Meridou Silex.
Co se osazení týče, zrovna třeba ta zmíněná sequoia má berany se stoupáním už v základu.
Pořád tady někdo píše o přehodnocování výběru kola, ale tak nějak ignorují to, že mnozí si tato kola staví po desítkách tisíc kilometrů najetých na něčem jiném. Respektive se tady mnozí snaží hádat, že ostatním by mělo vyhovovat to samé co jím.
Ano, někteří rádi popichují, že už je to v podstatě MTB, ale realisticky se v dnešní době už skoro žádné takové MTB neprodávají. Proto se taky gravel/adventure kola těší stále větší popularitě, protože hodně lidem dochází, že na mix který jezdí MTB nepotřebují.
Výběr na trhu není neomezený a prostě jenom proto, že na jedné možnosti ti nevyhovují dvě věci neznamená, že budeš schopný najít jinou možnost, kde ti bude vyhovovat vše. Řešení jako zvednutí řidítek nabízejí možnost pracovat s větší škálou rámů.
Co jezdím s beranama, tak je to poprvé co nemám žádné problémy se zápěstim.Předtim jsem na to celkem trpěl.Proto jsem tak nadšený z tohoto druhu kol.Je to pohodlné, nic mě nebrní, nebolí a můžu všude.Zrovna Sequoia je opravdu kolo, kde se nemusíš bát, že něco neprojedeš.Ronin to je větší princezna, tam se musí víc s citem vybírat stopa.
Hele, nic ve zlém, ale většině toho, co tady o tom nastavování píšeš, jsem vůbec neporozuměl a celkově mi to přijde jako velmi přeteoretizované. Z dálky to vypadá, že máš vše propočteno, proměřeno, teoreticky zmáknuto, ale v praxi, když na to sedneš, tak tě bolí ruce, kolo je novladatelné a nevím co všechno ještě za neduhy má.
Já nikdy nic takového nedělal – sedl jsem na kolo a když mi něco nevyhovovalo, tak jsem to prostě upravil. Co si pamatuji, tak rám jsem vždy vybíral tak, aby pasoval k představci zhruba 110 mm (měřím 182 cm), rám byl co nejmenší, ale já se na něj ještě poskládal, no a pak jsem pouze přesně doupravil délku představce (na čtyřech kolech mám 100 mm, 110 mm, 115 mm a 120 mm) a natočil řídítka, aby mebrněly ruce. S tím jsem si vždy vystačil, žádnou velkou vědu a propočty jsem s tím nikdy nedělal.
No díky bohům, že nemusím takhle intenzivně teoretizovat, abych pak mohl mít nástroj na terén, kam si běžný člověk bere bajka. To by mi asi praskla hlava a možná i močák.
jen ti tiše závidím, tu možnost si otestovat tolik kol…
Kdo umí, umí :)
ty se tím živíš? stavbou kol, opravami, prodejem…?
Ne, živím se prostitucí a drobnými krádežemi :)
Jako pasak, ze jo?
Kdes prosimte prisel na to, ze je moje kolo neovladatelne a boli me z nej ruce.
Ke svemu osazeni jsem si prisel uplne stejne – co nevyhovovalo slo pryc, ale vybiram presne obracene – predstavec max 90, idelane pod 80, a ram radeji vetsi.
Tak staci rict, ze mas berany jako zdravotni pomucku. Protoze jinak mas setup jak na rovne…
Nechci abys prehodnocoval vyber sveho kola, sam vis proc to mas. Je vsak blahove si myslet, ze je to nejlepsi cesta i pro ostatni, protoze ti treba takova omezeni nemaji. Ne pro kazdeho je super sileny flare, berany se zdvihem, odpruzena sedlovka.
To je hodně silně řečeno. Doposud jsem ještě na beranech nenajezdil tolik, co mám najezděné na rovných, a vždy jsem si cyklistiku užíval. Zlom přišel po koupi bazarové silnice, kdy jsem zjistil, že se mi na těch podělaných beranech jezdí líp (a tím nemyslím jen bolest rukou). Po pár docela zajímavých (a to nemyslím úplně v dobrém) návštěvách lesa s 25mm plášti a ráfkovými brzdami jsem začal uvažovat o gravelu.
Nikde nepíšu, že to je cesta pro všechny, jen myslím že hodně lidí by se dobralo k jinému osazení, kdyby s koly experimentovali. Respektive hodně lidí jezdí na čem jezdí, protože to měli na kole když ho koupili a místo aby si něco vyzkoušeli tak sčítají názory jiných a nakonec stejně nemají reálnou představu o tom, jestli by jim to vyhovovalo nebo ne. Taky není špatně něco zkusit a pak se vrátit k tomu starému, protože tím pak dotyčný lépe porozumí v čem byla předchozí věc lepší a může ho tak navést úplně jiným směrem. Jinak myslím, že i v tomto vlákně jsem užití rovných řidítek na takovémto kole obhajoval.
A ty si myslis, ze jsi jediny, kdo zkousi? Jediny kdo tomu rozumi? Nekdy mi trochu prijdes ze pises jak nejaky prorok :o)
Zase bych byt tebou ostatni tolik nepodcenoval…
Opět jsem nikde nic takového neřekl, každopádně lidí co s kolem experimentují je absolutní menšína. Zdejší vzorek uživatelů je hodně nereprezentativní s celkovým trhem.
Primo nerekl, ale to co pises na me tak teda pusobi. Ja mam za to ze diskutujeme tady a ne na nakym priblblym facebooku apod. takze bych ten zdejsi vzorek pro tuto diskusi bral jako dostatecne reprezentativni :)
Klasický silniční posed má výšku oblouků vhodnou hlavně pro sprint ze sedla a docela limituje možnosti práce s vlastní vahou (tzn. ve sjezdu to může být o držku). Dlouhodobá jízda na nich je pak nepříjemná i na silnici.
Zvláštní představa. Buď ses minul povoláním nebo výběrem kola nebo. Nebo jsi nikdy neměl dobře vybranou a nastavenou silničku.
Limit pro výšku silničních řidítek je především dán proporcemi jezdce, pak ohebností, zároveň musí být možná efektivní jízda že sedla. Takže hraje roli i délka rámu a technika šlapání. Pak výběr tvaru (zakřivení a hloubka oblouků) a šířka řidítek.
V rychlostech nad 50 km/hod už se kolo stejně ovládá v podstatě jen prací těžištěm, patří k tomu i úchop v obloucích (i se tak lépe brzdí).
Prostě řidítka není účelné posunovat na sportovních strojích neomezeně nahoru „tam je chci mít“, rozpadne se tím efektivní šlapání i ovladatelnost.
Mně to přijde, že sis nevybral dobře geometrii a možná ani typ kola a tak musíš řešit spoustu podivností.
Pořád ale řešíš posed na silničce, ne na terénním kole.
Já posed neřeším, to Ty. Já mám jasno. Buď se to dá i s berany projet relativně rychle, pak nevadí, že je mám podobně silnici a pláště 35 mm, nebo už tam patří MTB s rovnými, 2.25" a odpruženou vidlicí, abych se nemusel strachovat o svou maličkost. :-)
2.25" pláště s odpruženou vidlí jsou dost abys sjížděl rozbitou kamenitou cestu s 5cm volným kamením rychlostí přes 50kmh. Mezi 35mm a 57mm je naprosto propastný rozdíl, který vyplňují právě pláště 40–47mm.
Jakože na rovinu, nikomu neberu to, že chce mít na kole relativní pohodlí, ale ten terén, kteří na tom většina lidí jezdí, jde naprosto v pohodě jezdit na podstatně lehčím kole. Respektive „na co horské kolo když nejsme v horách“ :)
Mohu Tě ubezpečit, že jsem na RX zkusil projet všechny běžné trasy, které jezdím na MTB (a něco navíc). Část úplně v pohodě, něco pomaleji, ale zábava, něco pomalu a něco utrpení stroje i jezdce. Za sucha.
A manželka má trekové s pevnou a na 40 mm, takže i tyto limity znám. Rozdíl mezi „užít si“ a „přetrpět“ je často právě jeden průjezd traktoru nebo nějaké vyvážecí soupravy.
Každá konstrukce má své limity a přesahy. Podívej se na GCN video srovnání gravelu a MTB z Islandu, jestli jsi je neviděl. Tak, jako vypadají kvalitou povrchu jejich polňačky, tak tady vypadají lepší z okresek.
Jo jo, užít si s nebo přetrpět, to je oč tu běží… s RX mě baví terén směrem nahoru, za sucha toho v lese vyjedu skoro tolik, co na bajku, dokud mě nezarazí převod 1:1. Ale dolů je to očistec. Takže dolů pěkně po áčku. Nemám rád, když se moc třepu :)
Porad ale tak nejak ignorujes, ze jsem jezdil jak MTB, tak gravel, a mel jsem i silnivi a treka. Srovnani se vsim mam a rozhodne nemuzu rict, ze bych kdekoliv trpel (pravda, nejezdim 35mm plaste, to uznavam ze bych trpel). Jizdu si uzivam i na lehkych horskych trailech.
Ja netrpim ani na 35 plastich, za me trpi kolo :)))
Ale pravda, mam asi tu hranici trpeni oproti vetsine posunutou, jak to tak tady ctu.
Masochismus je subjektivní :)
Je to tak.
Spíš jde o to, kde jezdíš. 33–35 bych si dovedl představit na běžné polňačky a lesíky se spoustou asfaltu mezi tím, ne pro volný pohyb po krajině a občasné navštívení lehčích MTB trailů.
Volny pohyb po krajine urcite ne (mysleno skrz les, pole a louky mimo jakoukoliv cestu). Hlavne lesiky a to jak sirsi sotolinove, tak mensi vyslapane cesticky s co nejmene asfaltem mezi. Stavel jsem to presne za ucelem jezdit s tim kolem Prahy, kde me i celopevny 29er nudil. Uz jsem tu x-krat psal, ze to mam jako silnicku do terenu. Coz ale neznamena, ze to obcas na nejaky ten MTB trail nevezmu.
Nejlip to jelo na open tubular challenge 33 gumach, ale nebyly bezdusove. Co ttam mam ted ma realnou sirku nakych 38 pres boky, vzorek je uzsi. Uz je znat ze je to lenivejsi, ale jeste se da. S tlustejsima pneu mi ty gravely uz moc pripominaji jizdne MTB. Sice to lepe zehli, ale chybi tomu odpich a agilita.
Tak to jsme se ke svým kolům dobrali stejně, akorát já jezdím Zlínský a Jihomoravský kraj. Takže například Karpaty. Nebo třeba lesíky u Moravského Písku (spoiler: je tam plno písku). XC 29er nebyl úplně ono, akorát já to pak nesmyslně bral oklikou přes trailové kolo, protože jsem si myslel, že mě to bude bavit víc.
Loni jsem jezdil 40mm pláště a měl jsem problémy s narážením ráfků ve sjezdech. Povedlo se mi dokonce cvaknout bezdušový plášť (přiznávám, jezdím jako prase), takže teď pod 42 nechodím a nechci kecat, ale myslím že od té doby jsem neměl jediný defekt který bych řešil mimo garáž.
Já od ledna také žádný defekt.Už je mi to divný:-)
Tak ja cvakam a rezu bezdusove plaste bezne :) (zpravidla, kdyz vletim nekam, kam bych s takovym kolem nemel) Je to dan za pomerne lehke plaste s poddajnyma bocnicema, ktere pak maji dobre jizdni vlastnosti. Ale beru to tak, ze to je treba 5 procent kdy bych vyuzil odolnejsi, nebo sirsi plaste a zbylych 95 procent vyjizdky by to bylo spis k zlosti.
Jinak uplne hlavni je asi provoz moji CX od podzimu do jara, kdy je mokro, bahno… tam to cyklokrosce slusi a specialne na blativych trailech jsem si piskal oproti kamosum na XC HT s 2.25 Ikonama, co se bezmocne klouzali.
Me bavilo i trailovy kolo, ale tak nejak uz se mi to tady v okoli ojezdilo a hlavne me na tom bavilo jezdit akorat z kopce :)
To se zmenilo s CX a nasledne silnici.
Jo, užším plášťům se musí nechat, že na rozbláceném povrchu s tuhým podkladem jedou pekelně.
Mně teda nedělá problém v terénu ani držení za páky, nikdy mi nic řídítka z ruk nevyrazilo, ani na nějakých skočkách… :-) Pravda je, že v obloucćch je tlumení vibrací lepší, ale od té doby, co mám karbony, to moc nevnímám ani v úchopu za páky.
Ono je taky otázka, jestli má člověk gravel jako odolnou silničku a nebo si na tom hraje na tvrdé endůro. Přístupů je víc.
Jo a to je na tom to nejlepší.Když se mi chce, tak je to odolná silnička, ale když dostanu chuť si zahrát na monstercross, tak to taky jde.
Osobně to mám spíš jak odolnou silničku, narvu tam stejně max 35c s odřenýma šavlema, ale občas na nějaké ty scchody, či kořeny, čověk vždycky natrefí… :-)
To já se na 42mm širokých pneumatikách cítím spíš jak v devadesátých letech na horském kole.
Taky jsem stavěl Gravel spíš jako odolnou silnici s 28mm. Ale teď mám druhý kola s 43mm a to už je super na lesní stezky ala Jedovnice.
A to nemáš strach, že se to kolo rozpadne, když tam pereš velkou přes kořeny?
Záleží na úrovni masochismu :)
To mi řekni, co by se na například na takovém kole, mělo rozpadnout?
Přijde mi to celé takové divné. Po lese bych s tím jezdit nechtěl.
Mě upřímně zaráží že máš potřebu řešit jednu a tu samou věc v pěti různých vláknech.
po lesních cestách v pohodě…po kořenech už horší..Nova Cup bych s tím nejel
No právě. Toto kolo musí strašně omezovat. Furt musíš myslet na to, abys mu neublížil. Na standardním celopevňáku, co jezdím, můžu jet bez omezení tolik, kolik snesu já a ne kolo :-)
jo a kolik sneseš? …já snesu taky hodně..ale pak se z toho týden vzpamatovávám :-)
To je individuální. Proto na tom někteří lidé nejezdí. Mně to vyhovuje, jinak bych na tom přece nejezdil.
no jen jsem chtěl odhadnout tvoji osobní míru masochismu..
Jezdím na tom vše, jen měním pláště (kola). Když jedu sám a je sucho, jezdím na hladkých Marathon Supreme 2,1", a když čekám něco drsnějšího s chasníky, vyměním někdy akorát kola. A když jsem ještě jezdil závody (na FF 2,0"), brával jsem si s sebou ještě přední kolo s bahenním speciálem, kdyby zapršelo. No a na úplně poslední závod jsem dokonce nasadil Sid Team, protože se hodně jezdilo po souvislých kořenových úsecích na celém okruhu, takže tam měl smysl.
máš to moc pěkný!
Jen jako příklad.Otso Waheela C.Já mám Ronina
jak RONIN dobrý?
Také jsem o něm přemýšlel-chtěl jsem ocelový rám…ale nakonec ta geometrie nesedla (příliš krátký)
No Ronin je fajn.Já jsem naštěstí koupil větší velikost (56cm) než doporučujou na mých 180cm a sedl perfektně.Koupil jsem karbonovou vidlici, která je mírně prohlá a tak mám rozvor kol větší než velikost 58cm.Je krásně stabilní a zatáčky jsou radost.Rám je pohodlný.
to prostě taky vypadá dobře…kolik to Váží?
Kousek pod 10kg, ale je to váženo na obyčejné staré váze.Každopádně to těžké není.
uff..to je slušný..já to mám asi 12,5 kg – s blatníkama a nosičem (Sequoia)
Sequoia má těžký kola.Stačí dát slušný zapletený kola a je to hodně znát.
zadní už jsem přepletl (nába a ráfek dartmoore..)…
PS: s tímhle mě ale Spešl naštval..co tam dává za vypletená kola…pro mě na jednu sezónu. Ale jak jsem tak pročítal fora, je s touhle kvalitou-nekvalitou Spešl známý.
Bohužel jsem měl smůlu, že už neměli letos rámovku 58 cm na Sequoiu
Spešl hlavně podělal to, že Sequoiu už neprodává jako samostatnou rámovou sadu a že tam rve takové kola. Ta rámovka sama o sobě je luxusní – já pořídil plně ocelovou variantu a bomba. Jen se to nedovedu doporučit komukoli jinému, i přes kvalitu jízdy. Osazení je zcela úměrné vzhledem k cenám CrMo rámů, ale ty výplety jsou objektivně špatné. Pokud si dobře pamatuju, vážily 2,7kg což je vtip i na enduru. Já tam dal trailové MTB ráfky, ocelový ořech a neztenčované dráty. Vlezl jsem se pod dvě kila a mám výplet co vydrží nesmysly.
Kdyby Spešl prodával jen samotnou Sequoiu jako rámovku, pošlu celé RB s jejich termíny do kytek a jdu do oceli. Ten rám je moc hezký.
Ještě loni prodával, viz. odkaz. Sice jen ta nejvyšší varianta, ale když vezmeš v potaz karbonovou sedlovku (5000Kč) i vidli, plus řidítka s představcem s prodejkou tuším 1500, tak ta cena je zajímavá.
Pokud nekdo chce tu silenou sedlovku tak za tu slevovou cenu asi jo. Jinak by bylo lepsi, kdyby meli fakt samotny ram s vidli.
Co je na sedlovce šíleného? Pokud ji nechceš, za 3500 střelíš hned.
Design :) Ale tak pokud se streli treba sedlovka a kokpit za 5000, tak je ramovka za necelych 19.
Predpokladam, ze kdyz pisou CrMo, tak zaklad bude klasicka 4130. Plus stainless steel, coz by me zajimalo, co konretne na tom je z nerezu?
Kdyz vezmu, ze carbon vidle bude za 10 a to asi i prehanim, tak mas za 9 uplne obycejny ocelovy ram (pokud teda podil nerezu neni nejak velky, coz netusim).
A to se bavime o ramu ve sleve. Jako neni to nejak extra prehnane, ale nejaka top cena mi to taky neprijde.
V cem je ten ram tak peckovni, jak jsi psal vyse? Oproti ostatnim?
Řešit ten design u sedlovky s elastomerem není na místě, už samotný koncept tak nějak vylučuje konzervativní přístup. Abych pravdu řekl, mě se to právě líbí.
U starších modelů byla trubka pod řetězem z nerezu. Nechci kecat, ale zdá se mi, že to na letošních není. Spešl neuvádí jaký materiál přesně používají, píšou že se jedná o nějaké „premium“ trubky, takže úplný základ bych neočekával. Mají taky zvlášť vyrobené trubky pro každou velikost, aby se zachovala stejná tuhosti a pružení (akorát vidlice jsou stejné)
Na otázku v čem je lepší oproti ostatním neumím odpovědět. Nevím totiž s čím by rám šel přímo srovnávat. Geometrie vhodná na touring i do terénu, vysoká stabilita se snadnou ovladatelností a značným pohodlím, venkovní vedení lanek v jednom kuse, průchodnost 45mm plášťů s dostatkem místa pro bláto, pevné osy, doživotní záruka na rám.
Plus jemný, decentní design
tak mě mile (abych je jen nepomlouval) překvapila „živá“ geometrie rámu-jsem na to zvyklý MTB 26..takže paráda.
trochu jsem poklukoval po modelu DIVERGE – ale hlavně kvůli chybějícím úchytům na nosiče jsem to vzdal a a ni ten hliník mně moc nevoní..
Proto bych tu sedlovku okamzite vykopal. Ram jinak se mi libi, ten je prave konzervativni designem i materialem. ta sedovka mi k tomu vubec nesedi. Ja tohle resim :)
Pisou premium CrMo. Tezko rict, co se pod tim skryva, ale podle me jen marketing. Ty trubky pro velikosti se budou lisit zeslabovanim.
OK, chapu, proste ti vyhovuje.
Já jsem kvůli tomu, co se skrývá pod názvem Specialized Premium CrMo, prolezl web a prostě to nikde není.U svého kola jsem se nejdříve bál, aby to nerezlo.Vystříkal jsem dutiny voskem, ale ono nic.Nerezne to vůbec a co mám odřený lak pod bowdeny, tak má rám krásně stříbrnou barvu.V dešti jsem od ledna jel xkrát.Teď už to neřeším.
tím vykopáním té sedlovky by ses připravil o velkou porci pohodlí. Když jsem půjčil kolo kamarádovi (ryzímu silničáři), tak prohlásil, že měl dojem, že jede na celoodpruženém kole. Možná to vypadá divně, ale funguje to perfektně.
Až budu chtít mít dojem, že jedu na celoodpruzenem kole, pojedu na celoodpruzenem kole.
Ale ono je to i o posedu. Čím sedíš vzprimeneji a jedeš pomaleji, tím máš víc hmotnosti na sedle a pak potřebuješ nějak zvednout pohodli.
Ja to nepotřebuju.
Neni uplne pravda, ze by to bylo jen o pohodli. U techto sedlovek nemusis resit co zrovna prejizdis, pokud to neni zrovna nejaky zlabek nebo kamen velikosti obrubniku. Vetsinu veci si muzes odslapat v sede. Bez legrace se na hodne rozbitych mistech slape slape nez na hardtailu s MTB plasti.
Akorat ve sjezdu je vyhoda nulova, protoze stejne stojis :)
asi tak, dobře jsi to shrnul
Tak jinak. Kdyz uz slapu a myslim to s tim slapanim vazne (ne ze si to odsedim jak pecka a jen tak lechtam pedaly, coz me fakt nebavi, to si rovnou muzu koupit e-bike) tak zpravidla v terenu, kde jsou zlabky kameny velikosti obrubniku s kolem pracuju, diky sile vynakladane ke slapani moc vahy na sedle neni a sedlo je fakt to posledni odkud citim razy.
Ale chapu ze pro lidi co maji takove kolo ke „sjizdeni cest s 5cm volnymi kameny rychlostma nad 50kmh“ to muze mit smysl. Takova cyklistika me ale nebavi, takze ja bych se takove sedlovky s klidem vzdal a prenechal ji potrebnejsim.
To ti vůbec nevyčítám, naopak! Já bych osobně ocenil, kdyby lidí jako ty bylo víc, protože se tu sedlovku už delší dobu snažím sehnat na bazaru a je stále větší riziko, že ji nakonec koupím za plnou pálku.
Jenze ono lidi jako ja si moc nekupuji kola ke kterym se davaji tyhle sedlovky :)
Ja treba ted zoufale shanim nastupce caadx, ale nemuzu najit dostatecne dlouhou ramovku s nizkou hlavou…
kazdy holt resime nejake problemy :)
Ty čím dál víc delší hlavy se mi taky nelíbí.Proporčně to pak vypadá příšerně.
No hlavne v –17 predstavcich neni mocvyber a v –30, kam to speje uz vubec ne :D
ta sedlovka je fajn..a výborně žehlí-přesně jak je potřeba na polňačkách a lesních cestách..
ale ta vidle Carbon , mě dost zklamala…je sice lehká ale tlumí velké kulové
Slysel jsem podobny ohlas na tu vidli a i proto jsem chtel plne ocelovou verzi. Prijde mi prijemnejsi nez moje predesla karbonka a hlavne tam mam klasickeho jezka.
(Kecam, hlavni duvod je, ze se mi libi vic vzhledove, prote DESIGN JEDE *****!)
To jo, černá je pěkná, ale ta světle modrá verze co se dělá teď se mi na fotkách moc nelíbí.Možná naživo je to jiné.Já nejvíc obdivoval tu od Jima Merze.
Myslíš tuhle? https://www.cyclesuk.com/…in-grey.aspx
Tu bych fakt chtěl vidět naživo, bohužel u nás není k sehnání.
Jo přesně tu.A tahle je prostě krásná
Jo, ta limitovaná Merz je nádherná. Sice bych ji já osobně nechtěl, není to můj styl, ale líbí se mi, kolo za kterým se ohléednu :) Minimálně jedna jezdí i tady v ČR, na facebooku ji postoval její majitel.
I když, dá se krásně poladit každá varianta:-)
Tohle je na Sequoia parádní – jeden rám a tolik odlišných kol.
no je malinko problémek…pokud si přestříkáš rám, neuznají ti doživotní záruku..emeričtí soudruzi..což jsem chtěl..černá se mi moc nelíbí ..ta zelená je pěkná..ale byla dražší varianta s převody na h…
No předpokládám, že to je kvůli zakrývání vád po nehodách. Záruka se nevztahuje na poškození vzniklé pádem.
A opět jsme u toho, že měli prodávat jen samotnou rámovku. Ty modely nesednou každému, vzhledem k tomu jak širokou škálu jezdců ten rám může zajímat. Ve výsledku ti nezbude než koupit kolo a přeskládávat. V mém případě to bylo komplet celé osazení :D
Nebude originální vidle potřebná kvůli uplatnění záruky?
uff to je ta samá co na spešlu? Nějaká noname PRC ?
tak tohle vůbec v Česku v nabídce neměli..krásná barva..určitě bych bral, místo černé
jo kdybys chtěl tu ocelovou vidli na Seqoiu. nahradní..pak se ozvi! jedna mně přebývá
to je ta původní ocelová, co jsem vyhodil do šrotu..
..se taky muselo dost dlouho shánět jiné hlav.ložisko pro tu karbonku
Vypadá totožně. Budu teď mít ještě nějaké výdaje na kolo, takže nevím jestli bych ji bral. Co bys za ni eventuálně chtěl? A je to jen samotná vidle bez hlavka a osy?
Tak to silne pochybuju.
také mně to je nějaké divné…těch 10 kg…
No nevím.Na velikost 54 se uvádí váha 11,9kg.Mám lehčí kola než tam byla původně.Vidlice byla těžká jak prase, když jsem ji měl v ruce připadalo mi to jak půlka váhy kola, což je blbost, ale ke dvěma Kg bych se ani nedivil.Váhu mám starou mechanickou a přesná asi už neni.Tahám kolo každý den do třetího patra a teď je to o dost lepší.Ani jsem to nikdy nevážil, jen když se tady uživatel ptal, tak jsem to na tu váhu postavil.
tak přidej na 10,7 ať můžem klidně spát!
na druhou stranu je fakt , že já mám rám 58 cm…a vlastně jsme ho ani nevážil..jen odhad z prospektu..
Ráfky pár zářezů mají, ale zatím šly vždy srovnat a zadní výplet už je nový, jinak pohoda. :-)
krásný kolo…
Tak tohle jsem fakt zakřikl… :-D Jeden obrubník neklapl, ale stejně nechápu, že to ruplo. :-(
To muselo i bolet, nedal sis na budku? To úplně nechceš…to byly ty origo GT?
Celkem v poho, jen to lehce odneslo koleno, snad to bude OK. Byly to karbonové Easton EC70 AX a prostě jen tak rupnout při přejezdu nerovnosti by podle mně neměli, budu je reklamovat…
Jsem si říkal, že hliník by jen tak takto nepraskl…
A jak by praskl?
mne praskly 2 hlinikovy ramy, ale ne tak, aby se neco hned rozlomilo na 2 casti. Tohle je zakerny.
Hlinikovy riditka praskaji stejne, proste se to zlomi.
Mě kdysi aspoň varovaly :D Kolo se ve sjezdu začalo nějak divně vlnit, říkám si, co to je, koukám co se kde děje, a najednou se půlka řídítek propadla. Nějaký italský šmejdy to tehdy byly…
Taky mi nikdy nic neprasklo tak, aby to bez varování šlo úplně od sebe. Vlastně jednou – zlomil jsem kliku, ale to mi nebylo ani 10 let a mentálně jsem se z toho zhojil dříve, než fyzicky. Nádhernou jizvu na koleni mám dodnes :-)
tak to je právě ta krása ocelových rámů..mně praskl jak rám , tak vidle…a vše se předem ohlásilo „vrzáním“…samozřejmě, člověk se musí o kolo starat a znát ho velmi dobře-odhalit zdroj každého pazvuku :-)
pochybuju, že hlína a karbon takhle funguje a varuje předem..ale nevím..nepoužívám takové rámy..jen jednu vidlici mám (no a moc důvěry v ní teda nenám-Tchaj wan)
Si ten značkovej karbon naleptal tou čínskou silikonovou blikačkou… :)
To je poctivý australský Knog, žádná Čína. :-)
Tak tím hůř – silikon jeden australskej… :)
Navíc tam byl tak 4 hoďky, normálně ho vozím na jiném kole. :-)
No vidíš, tím je záhada objasněna – za zničení karbonových řídítek může jasně a jednoznačně ten Knog – když si ho tam neměl, řídítka do té doby držely… :)
:-D
Měl by být rád, že si to nedal na sedlovku.
To nevím, zadní mám na rámu… :-)
tak to tedy gratuluji ke štěstí , že to takto dopadlo a nic vážného se ti nestalo! Byl bych teda asi dost naštvanej a doufám , že s reklamací nebude problém…
ta klasická fráze prodejců „to je normální opotřebení provozem“ tady doufám není argument …
v jakým místě to prasklo? není to v místě zúžení průměru řidítek ?
Jo, přesně tam kde se začínají zužovat.
to by nám asi dobře vysvětlil pan profesor Píč z katedry stavby strojů (skripta pružnost a pevnost)..
úplně stejně mi prdla čína po dvou letech, ale to byla moje chyba :)
tvoje chyba? si s tím lehl a ťukl si do řidítek?
tak samozřejmě.když nárazy čekáš, připravíš si úchop…mně se občas stane , že jedu svižně po polňačce v pohodě a přehlídnu díru, kámen a vykopne mně to řidítka (držím za horní část)..Na MTB dostane pecku do rukou , ale ruce zůstanou na řidítkách..
ale uvědomuji si, že mám na gravelu dost silniční posez..chce to výš řidítka ..ale to je prostě zvyk..
Na MTB jezdíš vidli pevnou nebo odpruženou?
se za to stydím…ale pevnou..no..mám veterána 26..=rám ocel. FORT ONYX na závody to fakt není.. ":-)
nechal jsme ho mladýmu a občas si ho půjčím
Samozřejmě to jde, stačí poladit velikost a nastavení řídítek, myslím výšku. Takže správná kombinace rámu a představce. Každému vyhovuje jiný posed. Na silniční řazení se dělají jiné řadící páčky na rovná řiditka. Jinak třeba kombinace ultegrových třmenů a xt pák brzdí perfektně. Horší by to bylo s mechanickýma brzdama, tam asi výběr nebude nic moc.
Není lepší si to nechat postavit od základu?
Cross nebo klidně 29er rám (gravel je krátkej kvůli beranum) s pevnou vidlí a osazením dle přání a požadavků ?
A odpadne to sundávání a prodej věci co ti nesedí z gravelu nebo 29!!
Cross od Maajkeeho nebo jiného stavitele a není problém.
Maajkee- to je Michal od nás Hradce Králové ? co má teď dovču?
Mam, vozim a na moje ucely naprosta spokojenost.
Kolo mam na jezdeni do prace a z prace se jedu projet (30–60km) s pomerem asfalt/teren (sotolina,les, pole…) 60/40.
Vozim na tom 42 plaste a v kombinaci s karbonovym ramem je to i prijemne pohodlny.
Jo a nedostatkem variant uchopu netrpim, pri mych jizdach se nepotrebuju drzet dole.
Boze, to sa tu zase zisli „experti“, co mi urcite vysvetlia, aky je moj Canyton Roadlite „peklo“ a „prasopes“:
Karobonova vidla (komplet, aj krk), karbonova sedlovka, komplet sada 105 5800 (aj kluky a prevodnik), 35 mm g-one plaste, geometria dostatocne agresivna, v podstate identicka s HT MTB. Na asfalte ma predbiehaju len ziletkari a podobni dupaci, co mi vobec nevadi. Rovne riaditka s ergon gripmi by som za barany nevymenil ani nahodou… na gravel a rozbitych polnych cestach su 60 cm siroke riaditka a gripy k nezaplateniu.
Mně se to líbí, ta kombinace matné barvy rámu a nápisu je krásně decentní. Bidony bych dal taky šedé, ale jinak za 1. že to nemá berany mi nijak nevadí, hlavně že to vyhovuje Tobě.
Tie bidony su naschval, dva roky som mal bidony bora-hansgrohe kde dokonale ladila ta tyrkysova farba, tak som chcel pre zmenu nieco kontrastne ine.
no upřímně…pokud by takové kolo nějaký výrobce nabízel, pak bych po něm skočil!
Přesně můj vkus..
No , co si prostě nadšenec sám nepostaví …
Ale to nie je postavene, je to normalne kupene, jedine co som menil su plaste :) Je to teda model 2015, odtvedy sa trochu zmenili konfiguracie a isli hore ceny: https://www.canyon.com/….0/1969.html?…
je pravda , že se mi ta kola líbí..ale nakonec rozhodla ta ocel..mno…
nebyl to snadný výběr..rok jsem váhal..než vyhrála Sequoia
https://www.merida-bike.cz/…peeder-900-1
dáš 40–42mm pláště, vnitřní rohy sqlab a je to :-)
ještě kazetu jsem měnil za 11–36
Já mám Meridu Speeder na 10sp Shimano 105 s FSA klikami, ještě s véčkama, pláště maxxis overdrive 40 mm, moc pěkně se na ní jede. Co mám ale postavenýho gravela na author trekking rámu tak jí bohužel dost zanedbávám. Víceméně jí beru jen když jedu s dětma, když jedu sám preferuju berany.
Reakce zakladateli vlákna: kolo s rovnými řídítky není gravel. V diskuzi to zde několikrát zaznělo.
No jo, ale říkat, že má někdo krosové kolo, to není dostatečně sexy a trendy.
gravel s rovnými, stále víc oblíbený než s beranama v lehkém terénu
Můžu říct že co nemam berany se mi na kole jezdí daleko lip .
taky tak, pár silniček jsem měl a s beranama jsem se nikdy pořádně nezžil
To já jezdil na silničce spoustu let a berany byly výhodou. S přibývajícím věkem a kily jsem zjistil, že už se stejně na spodní úchop neohnu a tak jsem přešel na fitness s rovnými. Úchop je mnohem jistější a brzdění ani nemluvě.
Mně to je jakožto blbý, ale trochu se divím dnešní gravel módě a tomu jak se přibližují gravely bikum z mých začátku na MTB, si tak říkám, ze bych na jednu 26 nechal zaplést silniční ráfky na mtb náboje a dal tam plaste 32–35mm…když nebyly kačky tak jsem na mtb se semislikama najel moře kam po silnici a nestezoval jsem si :-)
Stejně s těmi gravely nikdo do terénu nejezdí. Jsou to spíš zimáky pro silničkáře a taky docela ideální kolo na cyklostezky. Kdo se zvládne položit do spodního úchopu tak má do protivětru ideální kolo.
Tak to bych teda neřekl.Jezdím naprosto stejný cesty jako jsem jezdil na ht29.
Ale je pravda, že až teď co mám 47 mm pneumatiky to konečně můžu pustit pořádně i přes větší šutry
To záleží kde jezdíš. Když si dáš cyklostezku podél Moravy z Kroměříže do UH a pojedeš proti vetru, tak je ten spodní úchop neocenitelný. Musíš to ale zvládnout se zády.
A s báchorem…
Ano, gravel se tomu přibližuje, ale je v jízdních vlastnostech přeci jen lepší, než stará horská kola.A je to skvělý, prostě není to omezující jako silniční kolo a ani to není v terénu tak nudný jako moderní horský kolo na kterém tady lidi brousej obyčejný cyklostezky:-)
Nooo znáš ten pocit, když zastavíš na silničce a říkáš si, nejraději bych to strihnul po té ceste přes les ;-)
A nebo ten pocit, kdy si po půl hodině brodění bahnem a prodírání křovím říkáš, proč já debil z té silnice sjížděl :-)
Jj jsem si jednou rikal, ze půjdu přes pole…bylo to na jaře, po sto metrech jsem nedokázal zvednout nohy :-D
a jaký je teda rozdíl? Mezi tím gravelem a trekkingem, co máš? Jaké vnímáš rozdíly mezi těmi koly?
nejcitelnejěí rozdíl je v převodech, ta merida je vlastně fitness, takže má silniční kazetu a kliky. Takhle z hlavy si nepamatuju převody. Vyfotím to a hodím do profilu. Na gravelu mám sice deaore trojpřevodník, ale velkou jezdím jen po silnici a z kopce.
ohledně pocitu z rámu mi author i ta merida přijde srovnatelně, oba mají pevnou vidli, merida dural, author nejakou trp z horcíkové slitiny. Ta TRP mi přijde pohodlnější.
Protože na Meridě jsou rovná řidítka, tak je posez vice turistický, využívám ho jak jsem psal na ježdění s rodinou na tahání vozíku a děcek. V době když jsem ho kupoval tak jsem měl ještě silničku šírera (dohledáš fotku ve vlákně prodeje komponentů).
Radši jezdím s beranama, řekl bych spíše protože jsem na to odmala více zvyklý (moje první kolo bylo tuctový fáčko ještě za komára). Mám pocit, že v terénu který lze obtížností nazvat gravel mám při nízkém úchopu na beranech větší jistotu než na fitnessu s rovnými řidítky.
Ale já nikdy opravdový terén nejezdil, MTB nemám a kdyby mne na něm někdo poslal na těžký singletrack tak se asi zrakvím, Stejně tak jsem nikdy na kole nezávodil na silnici, takže přestože teoreticky bych asi věděl jak se pohybovat v pelotonu a jak jezdit na větru, ale protože ohledně toho nemám praktické zkušenosti tak se do větší skupiny necpu abych to nesmotal. Jezdim jen tak do práce a pro radost z pohybu bez honění KOMů a Wattů.
tak to jsme na tom, co se týče techniky jízdy a zkušeností obdobně..i věkem
ještě bych dodal, že po té co jsem na authora dal force kola
s kotoučovými brzdami, tak přestože se trošku zvětšila hmotnost tak to
jede o poznání lépe. Je mi jasné pokud bych dal nějaké opravdu lehké a
kvalitní záplety tak to bude ještě o poznání lepší. Prostě mi kolo
s berany do mírného terénu co tu jezdím vyhovuje lépe než
kolo typu gravel s mtb řidítky
(abych nedostal držkovou že to
už není gravel :))
Jinými slovy „kolo typu cross/trek“ :)
ty tvoje trapný škatulky:-), prostě pseudogravel, zvykni si :-)
Naopak, nehrajte si na něco, co nemáte. Prostě krosové kolo. Vím, že to nezní trendově, ale s tím se musíte smířit, trendsetting jde jinou cestou než je krosové kolo.
Dělají machry a přitom mají hazly na chodbě.
Cross über alles
Ono „Kreuziger Fahhrad“ nezni uplne spatne.
marná slova čekatele co nikdy nezačnout prodávat rx:-), my máme pseudogravela
Aneb jak se stydět za krosové kolo. Já chápu, že to není trendy a v elitních kruzích se kros bere jako něco podřadného, ale nemusíte z toho mít takové černé myšlenky. Jezdit na krosu je přece naprosto oukej, dělá to spousta lidí. Akorát za to není tolik lajků a stylařiny.
A nevím, proč sem pleteš nějaké čekání. Já kolo mám. A jezdím na něm.
jsi nezlomný…a to je dobře. Ale to nám nebrání založit novou kategorii kol „pseudogravel“
Untergravel
Jasně, já taky můžu říct, že můj Golf je pseudosupersport, protože má 4 kola a motor. A přitom je to normální kombík.
Kategorie pro kolo s rovnými řídítky a cca 35mm plášti existuje, krosové kolo. Kvůli tomu, abyste byli moderní, nemusíte nic vymýšlet. A můžete i říkat, že kros není žádná módní vlna, protože už je tu dlouho.
gravel s rovnejma je jasnej pseudogravel, kategorie jasná jako že každej den slunce vyjde, my jezdíme 40+, neber to dle svý staromódní RB hrobky:-)
Kategorii jste si vymysleli, abyste nemuseli říkat krosové kolo.
Pleteš si pojmy s dojmy.
ještě jsem dal 68 cm rodla a nemá chybu, budu dávat 44mm pláště až g-one sjedu
Ucházející kros :)
Ahoj když vyměním páky Shimano 105, ST-R7020 za páky ULTEGRA SL-RS700 dají se použít br páky třeba SLX M7000 ? Díky
Ano.
Díky
Tak vyměněno a vše funguje na 100%, jen si musím zvyknout na jíny chod řazení ULTEGRA SL-RS700 .