• J3NDA

    Spoustu let mám trekingové kolo a jsem s ním nadmíru spokojený. Nicméně už se odebírá do cyklo důchodu

    a tak plánuju pořízení nového kola. Trekingová kola jsou už spíš na ústupu a v módě je gravel.

    Když koukám na YT videa ať už od influencerů, tak i od prodejců kol, kteří dělají videa, tak jsem z toho dost rozčarovaný.

    Všichni svorně tvrdí, že Gravel je super a je to dokonalý kompromis silničky a horského kola (myšleno, že je rychlý jak silnička

    a zvládne i lehký terén) a že konečně máme kompromis pro spoustu lidí. Já si ale tak říkám, že tohle přeci před X lety už zvládlo trekingové kolo. Takže konečně moje otázky: Jaký je praktický rozdíl mezi trekingovým kolem a gravelem? Já mám odpruženou vidlici i sedlovku,

    takže o ten komfort nechci přijít. U gravelu jak jsem pochopil, tak se to supluje karbonovým rámem a představcem.

    Jenže to jsme pak na úplně jiných penězích…

    Preferuju bike packing, což gravel splňuje. Mám převody 3×9, takže nechci menší rozsah, Jediné, co jsem z YT vypozoroval, že gravel je o něco rychlejší a trek o něco pohodlnější na delší cesty. Moje užití je 90% asfalt silnic 3. třídy a 10% lesní cesty.

    Nechci něco výrazně méně pohodlného než mám teď, na druhou stranu jestli je gravel o dost rychlejší, tak jsem ochoten o pár procent pohodlí slevit. Z pohledu videí na YT prodejců kol mně přijde, že se jim to prostě hodí do krámu kvůli zisku, ale třeba se pletu.

    Change my mind. Díky moc za reakce.

    0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      1 0
    • MTBIKER doporučuje
      GT Grade Elite 28 kolo, bordó Skladem 2 ks

      Výprodej -22% GT Grade Elite 28 kolo, bordó

      19 899 Kč -22% MOC 32 899 Kč

      GT Grade Carbon Pro 28 kolo, černé Skladem 1 kus

      Akce -12% GT Grade Carbon Pro 28 kolo, černé

      od 82 799 Kč -12% MOC 104 999 Kč

      Cannondale Topstone Carbon Lefty 3 dámské kolo, alpine Skladem 1 kus

      savings Cannondale Topstone Carbon Lefty 3 dámské kolo, alpine

      76 499 Kč savings MOC 119 999 Kč

    • Fofrník  

      Tak hlavně jde o rozdíly v geometrii rámů trekingového kola a gravelu. Na trekingu sedíš v podstatě téměř vzpřímeně, kdežto na gravelu jsi oproti tomu trekingu ve výrazném předklonu. Velmi podobně jako na silničce.

      Je tedy otázkou, co konkrétně pro tebe znamená slovo pohodlí. Pokud je to rychlost a přesnost řazení, potom ano, gravel nabízí vyšší pohodlí, protože současné pohony jsou úplně jinde, než pohony staré deset patnáct let. Pokud chceš rychlejší kolo, tak ano, gravel bude rozhodně rychlejší než starý treking a to znamená vyšší pohodlí.

      Samotný karbonový rám sice dokáže do určité míry pohlcovat vibrace, ale ani od kombinace s karbonovým představcem, jak píšeš, nečekej plnohodnotnou náhradu za odruženou sedlovku a vidlici. To už dokáže větší pružení/tlumení zajistit optimální tlak v pláštích – na gravelu či MTB rozhodně. Karbon už je jen takový bonus navíc. Funguje, ale není samospásný, to fakt ne.

      Odpruženou sedlovku můžeš dát i na gravel a podle mě lze sehnat také odpruženou vidlici. Oficiálně se však gravelovská odružená vidlice nedělá. Pasovala by vidlice určená pro trekingová kola a tou by jsi změnil celkovou geometrii kola, čili jeho jízdní vlastnosti. A upřímně, já bych nechtěl kolo s berany v kombinaci s odruženou vidlicí, nicméně každému podle chuti.

      Myslím, že nejlépe uděláš, pokud zajdeš někam, kde tě nechají na gravelu svézt, aby jsi sám ochutnal, jak velký/malý rozdíl to je proti tvému trekingu.

      3 0
      • Markony  

        Odpružení vidlice na gravel se dělají, https://www.cyklosvec.cz/gravel i Santur na nějaké modely .

        0 0
        • scortis  

          no tak ale tipuju, že nechce za výměnu vidlice dát skoro cenu nového kola, když píše že karbon modely už jsou poměrně drahé, hádám že hledá něco okolo 30–40k :)

          0 0
          • J3NDA  

            Přesně tak. 35k bych za vidlici fakt nedal. :-D

            0 0
          • Markony  

            Santur stojí okolo 12 000. Jen sem napsal že vidlice na gravel se dělají o ceně nebyla řeč .

            0 0
      • J3NDA  

        Díky za super obsáhlý a hodnotný příspěvek. Preferuju pohodlí, takže další kolo bude asi zase trek,

        ale zkusím se na gravelu aspoň projet, abych měl představu, jak moc je to jiné.

        3 0
        • Honzis  

          pokud se nebojíš bazaru, tak bych viděl jako nejlepší řešení koupit jeté kolo a za ušetřené peníze vylepšit na místech co udělá nejvíc – tzn zapletená kola (střídat 2páry?), pláště, vidlice, …

          0 0
      • Charles2k  

        V čem jsou současné pohony úplně jinde, než pohony staré 10/15 let? Já tedy žádný významnější rozdíl nepozoruji.

        (u MTB jsem měl za posledních 20 let srovnání Deore 3×9/10, XT 3×9/10, 2×11, SRAM X5/X9 2/3×9/10, u silničky 105 2×9, Ultegra 2×11)

        2 0
        • Hykal  

          To by mě taky zajímalo. Mám na 25 let starém kole stx rc a funguje úplně stejně jak xt na novém kole.

          0 0
          • VooDooM  

            Přesně nad tímto přemýšlím nějaký pátek…

            0 0
          • Honzis  

            Pokud jsou v pořádku lanka, bowdeny i komponenty tak chodí i staré sady pěkně, pokud přehlédneme možnost odřazování na obě strany a mnohem větší rozsah kazet. Sehnat teď kvalitní nové věci na 8/9 skoro nejde.

            0 0
            • orm  

              Nove ne, ale zase sezenes kvalitni jete 9s sady, na urovni slx, xt, x9, za hubicku.

              0 0
              • Honzis  

                Ano, 3×9 XT sadu bez kazety jsem prodal v minutě -) nicméně koupit třeba nové XT převodníky na 3pilu vyjde fakt draho pokud jsou sjeté. Kazeta za 1500 taky není šlágr

                0 0
                • orm  

                  Ja toho tu mam plnou krabici :-). Prevodniky nemusis menit vsechny, vetsinou staci prostredni. Kazety se daji koupit levnejsi, treba alivio se uz dela v 11–36.

                  0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
    • Honzis  

      Na bikepacking bych zůstal asi u crossa, gravel je rychlejší primárně posedem za berany ale naložené kolo, natož někde v kopcích, nedosáhne moc potenciálu jet na rovině 30kou. Kvalitní cross s dobrými komponenty a disk brzdama bude v pohodě i nadále, nicméně od někoho vyzkoušet , případně v obchodě , nemusí být na škodu

      5 1
      • novas752  

        Cestovní kola mají velmi často berany. Víc možností úchopu, v táhlých mírných sjezdech nebo na rovinách se ty spodní úchopy hodí

        3 0
    • bodlak2  

      Kdysi jsem jezdil na trekingovem (nebo krosovém) kole, teď už jen na silničce. Pokud bych se měl vrátit na lesní/polní cesty, šel bych do gravelu kvůli beranům. Dle mého umožňují mnohem větší variabilitu úchopu

      3 1
    • TK75  

      https://www.canyon.com/…-riding.html

      Tady máš od Canyonu vše hezky vysvětleno (opravdu pěkný průvodce pro začátečníky)…potom se podívej na jejich nabídky, mají i model Pathlite a bůh ví co všechno od silnicek az po mtb

      Cenově jsou hodně vstřícný a málokdo jim konkuruje

      Co je ale skladem to je otázka, ale aspoň si uděláš obrázek

      1 0
    • novas752  

      Doporučuju si někde něco půkčit a vyzkoušet. S tim že testovací kola jsou většinou na duších, na bezduších to je ještě o něco pohodlnější, ale to může být i to trekové.

      0 0
    • easton  

      Priorita bude pozice při jízdě, pak možná ještě variabilita úchopu. Asi vyzkoušet obojí a rozhodnout se podle toho, co bude vyhovovat.

      Na trekovém kole není nic špatného.

      Co bych ale rozhodně doporučil změnit je ten pohon 3 x cokoliv. To bude velká úleva. A jednou provždy – ne, žádné převody nikde chybět nebudou. :)

      0 1
      • Tomcat  

        Na trekové , crosovém kole je zádrhel , že v lepší kvalitě se skoro nedělají. Takže počet úchopů může byt tři ****** a špatný je většina treku od základu.

        Malo kdo má komplet Deore a lepší O mizerných a těžkých rámech a vydlicich nemluvě.

        0 3
        • teffe  

          Třeba Merida XT – Edition je velmi slušně vybavené kolo, 11,92 kg rozhodně není špatná váha a je i dostupná, alespoň podle vyhledavače

          1 0
        • Honzis  

          Na bazaru jsou občas i karbonové Authory nebo crossy z éry komplet Deore/XT. Rozdíly v rámech jsou max 0,5kg, odpružená vidlice je těžká vždy tudíž na 10 se fakt dostat nedá z principu, ale při turistice a bikepackingu to je stejně jedno. Crossu mi prošlo rukama hodně a od určité hranice na nich nic špatného nevidím když se člověk smíří s 13kg , případně s pevnou pod 12

          3 0
        • scortis  

          a ta vYdlice bude asi k tomu ještě pěkně tvrdá :D

          1 0
        • J3NDA  

          Přesně to jsem taky zjistil. Nicméně já mám z výroby osazeno přehazavočkou XT a zbytek Deore, což se dneska už moc nevidí.

          0 0
      • teffe  

        Tohle je věc názoru. Já s tím rozhodně nesouhlasím. Znám několik lidí, kteří jezdí jen občas a naprosto jim nevyhovuje jednopřevodník pro příliš velké skoky mezi jednotlivými převody a buď kolo se zklamáním prodali, nebo pokud to bylo technicky možné nechali přestavět na 2×10 nebo 11.

        I tohle si chce vyzkoušet. Zvlášť s naloženým kolem je jednopřevodník podle mého názoru velká nevýhoda, pokud někdo nemá špičkovou výkonnost.

        6 0
        • J3NDA  

          Špičkovou výkonost fakt nemám :-D Každopádně, co jsem vysledoval, tak jednoplacku určitě ne a jak píšeš minimálně 2*10. Nechci slevovat z toho, co teď mám, a to je 3*9. Takže nějaký ekvivalent, aby byl nejtěžší a nejlehčí převod minimálně stejný jako mám teď.

          3 0
        • HonzaRez  

          I přes mnohé negativní reakce trvrdím, že jednoplacka s tisícem zadních převodů je hloupá móda. Naopak velká variabilita trojpřevodníku byl geniální vynález…

          4 7
          • JachymP  

            Myslim, že ne. 2-převodník nemá oproti 3-převodníku nevýhodu a hlavně eliminuje velký překryv převodů a zjednodušuje použití při jízdě. Jestli je 1 převod navíc nebo není je úplně jedno, to nejsou závody v počtu převodů.

            2 0
            • bara2  

              Dvojpřevodník akorát neumožňuje větší rozdíl, jak nějakých 16 zubů ;-) A to je málo, a proto tam musí být ten prostřední :-)

              0 5
    • jIrI___  

      Zcela zásadním rozdílem mezi trekovým kolem a gravelem je poloha jezdce za řidítky. Pokud jsi byl doteď zvyklý na poměrně vzpřímený posed na trekovém kole, gravel pro tebe může být velkým zklamáním. Stejně jako každému jinému, kdo si chce pořídit svůj první gravel, ti před koupí důrazně doporučím si ho někde vyzkoušet. Z mého pohledu je gravel super pro lidi, kteří už mají něco najeto a přesně vědí, co od daného kola očekávají. Naopak hodně z těch lidí, kteří předtím jezdili jen na MTB, nedejbože spíše víkendově, a gravel koupili, protože to je momentálně moderní a jezdí na něm influenceři, ho pak velice brzy prodávali… A určitě nepočítej s tím, že karbonový rám plně nahradí odpruženou sedlovku a vidlici, tak to opravdu nefunguje.

      Máš pravdu v tom, že trekingová kola z trhu bohužel v podstatě zmizely. Nedávno jsem tento problém řešil u své partnerky (jezdí výhradně po asfaltu a maximálně o víkendu, takže gravel kvůli svým specifikům nepřícházel v úvahu) a skončilo o stavbou na MTB rámu s lehčími záplety, odpruženou vidlicí a rychlými 42 mm gravelovými plášti. Takže můžeš uvažovat i tímto směrem.

      A pokud už se pro gravel rozhodneš, může při prvotním výběru pomoci tento článek https://www.bike-forum.cz/…tecniky.html

      10 1
      • J3NDA  

        Díky za super a hodnotnou reakci. Já najezdím ročně cca 2000 km a nechci se vzdávat pohodlí trekingového kola.

        Takže gravel někde vyzkouším, ale vidím to předem jako jasnou volbu pro trek.

        0 0
    • JachymP  

      Jestli jsi s trekingem nadmíru spokojený, tak u něj zůstaň ne? Těžko tě přesvědčí, že třeba já jsem nadmíru spokojený s gravelem na treking bych nesednul ani za nic.

      I když se může zdát, že ty dva typy kol jsou si blízko, cílová skupina jejich uživatelů mi naopak připadá od sebe dost vzdálená ;)

      4 0
      • orm  

        Muze, nemusi byt. Na zimu mam trekove kolo, na leto gravel. S obojim jezdim stejne trasy. Na snehu a ledu jsou sirsi riditka lepsi nez berany.

        1 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
      • J3NDA  

        Díky za příspěvek. Taky si to myslím. Jen jsem byl zvědavý, co na tom gravelu všichni mají…

        Nicméně vyzkouším a uvidím.

        0 0
    • skaj  

      Nechci něco výrazně méně pohodlného než mám teď, na druhou stranu jestli je gravel o dost rychlejší, tak jsem ochoten o pár procent pohodlí slevit.

      Tohle je tak subjektivni, ze ti nikdo dobre poradit nemuze (a kdo tvrdi ze jo, tak keca:)). Rozhoduji plaste, jejich husteni, schopnost akceptovat ohnuti, delka posedu, velikost pandera, chut jezdit sportovne – milion veci, ktery udela obrovsky rozdil. A vetsina z nich je specificka prave a jen pro tebe. Jedina cesta je kolo pujcit a udelat si obrazek sam. Ac je gravel i treking kolo urcene na podobne tereny, tak nejsou stejne. Priklad – v podstate stejnou silnici muzes taky projet v Porsche a nebo Bentley a oboji bude mit jinou kvalitu.

      3×9 a rozsah – pokud skutecne mluvis o rozsahu, tak ten neni na jednoprevodnikovych systemech problem docilit. Pokud o odstupnovani, uz je to slozitejsi. Ale nemalou roli hraje cena. Kazdopadne v mem okoli se nikdo k 3×9 dobrovolne nevratil a vracet nechce…

      Change my mind.

      Proc? Treking neni nic spatneho a treba pro tvoje jezdeni presne sedi. Gravel je taky super, ale treba nesedi. Nikdo jiny nez ty to nezjisti…

      2 0
      • orm  

        Nedocilis, max. se priblizis. Systemy 3×9, napr 44–33–22 s kazetou 11–34. Predpokladejme, ze u systemu 1×12 pouzijes nejvetsi dostupnou kazetu 10–52. Nejtezsi prevod u 3×9 bude 44/11 = 4, tj. u systemu 1×12 musis pouzit prevodnik 40z abys dostahl stejne rychly prevod. Nejlehci prevod u 3×9 bude 22/34 = 0.647 a u 1×12 40/52 = 0.769, coz odpovida priblizne 22/28 nebo 22/29, coz fakt stejne neni :-). Nekdy si to vyzkousej u systemu 3×9 nepouzivat posledni dva pastorky na kazete :-).

        1 0
        • Singlespeed  

          Trekingová kola mají velmi často nesmyslné převody 48/38/28×11–32. 48/11 je zbytečně těžký převod a 28/32 je těžší než 40/52. Klasický bajkový trojtác 44/32/22 se na trekingy/krosy moc často neosazoval. Předpokládám, že podobné složení převodů má i zakladatel vlákna.

          0 0
          • teffe  

            Merida v odkazu má 48–36–26 s kazetou 11–34. Je otázka co má na současném kole, ale 1×11 ani 1×12 neposkytne komfort v odstupňování jako 3×10 nebo 3×9. V profilu uvádí že jezdí v Jizerkách a kolo chce i na bikepacking. Podle mého názoru je pro něj cokoli 1×XX nepoužitelné.

            https://www.cyklopoint.cz/…_d64642.html

            1 0
          • orm  

            To stale nic nemeni na tom ze 3×9 ma vetsi rozsah nez 1×12. Jak si clovek posklada prevodniky je individualni. Drive se trekove prevody ladil do silnicna, tj. odpovidaly silnicnim prevodum po zapocteni vetsiho plaste.

            2 0
          • mira13  

            S tím bych úplně nesouhlasil, že nesmyslné převody. Mně to s ohledem na použití kola naopak vyhovovalo. Přesně na tom 48/38/28×11–32 jsem dřív jezdil snad víc než 10 let (a doteď mám jeden takový starý cross jako zimák), tehdy jsem jezdil tak 90 % silnice různé kvality a zbytek lehčí terén. Na silnici jsem byl za 48/11 rozhodně rád a nejmenší převodník nepoužil snad nikdy, ten jen v terénu. No a nejlehčí převody jsem používal jen párkrát do roka na těch fakt nejprudších cestách v horách. Takže si moc nedokážu představit, že by na tomto typu kola byly nutné převody ještě víc do lehka.

            1 1
            • Singlespeed  

              Zakladatel vlákna hovoří o preferenci bikepackingu, ale tvoje povídání je o jízdě na nenaloženém kole. To je poměrně masivní rozdíl, co se týče využití lehkých převodů. Zřejmě jsi s pořádně naloženým kolem do kopce nikdy nejel, jinak by sis ty lehčí převody představit dokázal :-).

              2 1
              • orm  

                A jel jsi nekdy s nalozenym kolem z kopce (mirna dlouha rovinka)? Tam zase vyuzijes tezsi prevody.

                1 2
                • Atilla  

                  :)

                  0 0
                • Singlespeed  

                  Spíše nevyužiješ. Něco jsem se s naloženým bajkem najezdil a těžké převody opravdu nechyběly.

                  1 0
                  • HonzaP9  

                    Taky bude otázka, jakou tazatel jezdí kadenci. Asi je to subjektivní dojem, ale přijde mi to, že na trekových kolech vídám zdaleka nejvíc lidí (elektromotorkáře nepočítám!) drtit těžké převody s kadencí asi tak 30. A někteří jsou tak schpní jet i docela rychle.

                    2 0
                    • teffe  

                      Přijde mi, že se to nějak rozjelo v debatě o těžkých převodech a jejich využití na trek kole, ale já si z dotazu a profilu tazatele myslím, že jemu půjde spíš o opačný problém, dostatečně lehké a vhodně odstupňované převody. Bikepacking a hory, z kopce to pustí na volno, ale musí to utáhnout do těch kopečků nahoru a tam je to s naloženým kolem o druhém konci rozsahu a v některých je to chuťovka i s nenaloženým…

                      5 0
                      • Prazak0  

                        To mi přijde asi lepší mít dvoje kliky. Jedny na běžné sportovní ježdění a potom na nějaké ty výlety s bagáží. Mít 3×9 mi nepřijde moc výhodné. Nejlépe se řadí na dvojpřevodníku, tam nemusím moc řešit křížení řetězu. Občas jedu velká – velká, často jezdím velký převodník a druhý největší pastorek. Pak ani pocitově mi nevyhovuje mít více převodů, které nikdy nevyužiji. Resp. které využiji leda na nějaké expediční jízdě, jinak ne.

                        Měnění převodů je běžné i během závodů jako TdF nebo kdysi Závod míru. Horská etapa, jiné převody. Nakonec krom těch klik či převodníků to jde řešit jen kazetou. Těžší na sportovní ježdění, velké pastorky na expedice, tj. zde třeba začít na více zubech nebo hrubší stupňování.

                        0 0
                        • gersa  

                          U systémů 3×9/10 zas tolik možností výběru kazet nemá. Max bude pravděpodobně u kazety 36z protože to nedá přehazovačka

                          0 0
                          • Prazak0  

                            U dvojpřevodníku může mít převod 34/36,tenhle převod většinou ani nevyužije. U silničních kol bývá i 34/25 jako nejlehčí převod, u závodů bez kopců s tím vystačí, jen pro nějaké horské etapy dá větší pastorky. Ale mám i devítkovou kazetu 11–40, kupodivu mi na ní zařadí i Sora s rezervou, odhaduji 42 by to zvládlo v pohodě. Kazetu zas sundám, pastorek 34 jezdím stejně jen jako 50/34. Tu kazetu jsem pořídil na kopce se sklonem nad 10% a dobu, kdy nemám natrénováno. Na druhou stranu, naložené kolo nebo někde v horách, tam požadavky na lehký převod můžou být jinde. Nemyslím, že je nejlepší mít jednu univerzální kazetu, je lepší jich mít více a na té, co člověk má mít sice nějakou rezervu, ale ne takovou, že nějaké převody nejede nikdy.

                            Nezmínil jsem ani kazety Advent od Microshiftu. Tam jsou ty devítkové nebo i osmičkové snad i s 46 zuby na největším pastorku. Tady by mi vadilo víc to hrubé stupňování. A ty kazety jsou dělané spíš pro jednopřevodník, u dvojpřevodníku mi nedávají smysl. Ale u devítkových kazet je nabídka menší, je to nižší řada a potom v kombinaci s dvoj nebo trojpřevodníkem často nedává smysl ta mít víc než 36 z vzadu.

                            0 0
                    • J3NDA  

                      Jezdím kadenci ta ta ta ta ta ta ta. A někdy i rychlejší. Ale teď vážně. Nikdy jsem to nepočítal, ale hádám, že tak 50–60.

                      0 0
        • skaj  

          Tak vetsinou treking nema tyhle kliky z MTB… A pak je teda fakt, ze beru lidi z tehle planety – treba 38*10 je pri kadenci 80 po rovine cca 38km/h. To mi prijde jako „v praxi docilis“. (jezdcum tocicim na trekingu vysi rychlosti po rovine se omlouvam a posilam prihlasku na Tour de Francel jezdcum, co neumi slapat doporucuji resit svuj problem jinak, nez vozenim zbytecnych prevodu:))

          0 0
          • orm  

            Vis ze se slape i z kopce a treba s vetrem v zadech pri rychlostech pres 50km/h? Na silnicce jsem mel nejtezsi prevod 53×11 a rozhodne jsem ho pouzival. V cem je to u treka jine?

            0 0
            • skaj  

              Mam (nejenom) silnicku a neco o tom vim:) Nicmene, zatim jsem nepotkal typka na trekingu, co by me predjizdel z kopce v cca 50 a pritom slapal. Nebo treba i jen po vetru v 38km/h. Cimz ti i odpovidam – ano, teoreticky mas pravdu – 100% teoreticky rozsah se docilit neda. Prakticky uplne v pohode, protoze treking neni silnicka, zde lezi ten rozdil. Silnicka i treking maji jine urceni pro jinou sortu lidi, pro jiny styl jizdy. V zivote jsem nevidel nikoho na trekingu jezdit rovinky 35+ (natoz aby ho to vubec napadlo). Teroreticky to samozrejme jde, ale proc? (Btw. uz jen posed treking vs silnicka v tehle rychlosti udela aerodynamicky vic, nez nejake chybejici tezsi prevody).

              Takze pokud nekdo fakt jezdi s naprimenym posedem na trekingu 35+ po rovinkach, tak sakra vi co dela a nepotrebuje se ptat na bf na prevody (a kamosi mu rikaji Filippo).

              3 0
              • orm  

                Jak jsem psal, jezdim oboji. V zime trek, pres sezonu gravel. Na treku mam agresivnejsi posed nez na gravelu. Pres 30km/h s nim jezdim obcas po rovince a muj nejtezsi prevod 40×11 mne obcas nestaci, stejne jako na gravelu 40×10, ale vim proc to mam. Na univerzalni kolo na turistiku by 3×9 bylo lepsi.

                2 0
                • skaj  

                  Na univerzalni kolo na turistiku by 3×9 bylo lepsi.

                  Agree to disagree. Podle me absence presmykace plne vyvazi to, ze ti teoreticky chybi nejaky prevod. Protoze do turistiky (kam podle me treking patri) slapani s kadenci 90 pri prevodu 40×11 rychlosti cca 41km/h moc nepatri:) Jeste jinak – absence presmykace je podle me vetsi vyhoda, nez ze v 0.5% trasy nemuzes tocit 60 kadenci v 50km/h. A konec koncu – rekl bych, ze praxe moje slova potvrzuje. Vratit se k 3×9 (2×?) jsem nikoho na tomhle typu kola nevidel… (cimz nerikam, ze pro nekoho se specificklym pouzitim to smysl nedava, ale pro vetsinu teda fakt ne).

                  0 2
                  • Honzis  

                    Taky jde o to, že pustit funkční 3×9 kvůli 1×11/12 se může dost prodražit už jen z důvodu nemožnosti použít kola. Já vyměnil 3×9 za 1×10 neb na silniční použití jsem měl malý převodník beztak sundany. Nicméně kdo nedokáže přehodit smykem (nejlíp) pod kopcem, když se tak jezdilo 30let nebo kolik, taky nechápu. Ano, u 3×9 leckdy škrtaji krajní polohy, ale není to zásadní problém.

                    0 0
                  • teffe  

                    Znám několik lidí, kteří po vyzkoušení 1×XX řešili přechod na 2×XX, právě pro příliš velké skoky mezi převody. Znám i lidi, kterým dělalo řazení na přesmykači problém a raději volí jednopřevodník.

                    V Jizerkách mám najeto celkem dost a vždy se tam rád vracím, ať už na bike nebo silničku. Nejsou výjimkou 15% kopce, i strmější. Na silničce normálně vozím kazetu 12–25, na Jizerky dávám 12–30. Neumím si představit naložit kolo ještě nějakou zátěží a matlat se s jednopřevodníkem. Patřím mezi ty, kteří ho zkusili, sice jen na XC, ale i tam dávám přednost 2×10.

                    Už to tu několikrát padlo, je potřeba si to zkusit, berany, jiný posez, jiné převody a ideálně i více různých kol. Současné gravely se často přibližují spíš k HT a výrazněji se odlišují od silniček, ale není to u všech výrobců stejné. Alespoň to je můj dojem.

                    Střídám 4 kola, mezi nimi i asi dvacetiletý treking, ale vím na co které kolo mám.

                    2 0
                  • orm  

                    Ja bych na zimaku 3×9 uvital, ale musel jsem si vybrat mezi prevodama a funkcnosti za hodne spatnych podminek – hlavne namrzajici led, a vybral jsem si funkcnost, ale musel jsem obetovat jizdu v lese v zime, protoze na snehu to nejde. Jednoplacka je vzdy o kompromisu.

                    1 0
                    • tsunami  

                      Asi jsem něco nepochopil – co nejde v na sněhu?

                      0 0
                      • orm  

                        Jezdit silove, protoze se pak bori kolo, pripadne to vubec kvuli odporu neuslapes. Kdybych dal na 1× lehci prevody, abych mohl slapat do kopce na snehu a uslapal to, tak zas nebudu mit tezke na roviny kde primarne v zime jezdim. Tj. 1× je kompromis. 3×9 to resi, ale problem byl s funkcnosti v zimnich podminkach.

                        0 0
                        • tsunami  

                          V pohodě se na sněhu proháním s 32z vepředu a kazetou 10–51 na 29”, samozřejmě když ho není příliš mnoho, protože mám normální 2,25” pláště (nobby nic) a ne fatbike ;-)

                          0 0
                          • orm  

                            Na treku vozis uzsi plaste, v mem pripade mam plaste s hroty 35mm siroke. Ted mam 1×10 s 40×11–36. Kopce ktere pres rok vyjedu v pohode, tak v zime se uz neda, protoze ten odpor snehu uz je vetsi. 1×12 by asi pomohla, ale to na zimaka davat nebudu, narozdil od 3×9 :-).

                            0 0
                  • MlokCZ  

                    Kromě toho drcení nízkých kadencí na 0,5% trase se tu přidá ještě další věc a to, že to je často stejně zcela neefektivní.

                    Pokud někdo nemá profi výkonnost, tak stejně je lepší v 50km/h pořádně zalehnout a nešlapat a bude to tak rychlejší než jakékoliv pokusy o šlapání (a to včetně kombinace zalehnout a šlapat, protože při šlapání nejde tak dobře zalehnout). Na to už musí být opravdu super výkonnost, aby to při šlapání jelo rychleji. A pak se přenáší zase už takový výkon, že to s tou extra nízkou kadencí ani pořádně nejde.

                    Mně tohle kdysi dávno (když jsem ještě řešil nějaké maximálky ve sjezdu, což už mě hodně let vůbec nebere) vyškolilo ve sjezdu Lhůta → Štáhlavy na silničce. Je to asi nejlepší sjezd na silnici v okolí Plzně a já tam dlouho nemohl překročit sólo 80km/h. Pořád všechny pokusy kolem 78–79km/h. A problém byl právě v tom, že jsem se snažil moc šlapat. Vždy jsem na začátku se snažil točit až do 60km/h (lehce zalehnutý, abych mohl ještě šlapat) a až pak zalehnout pořádně. S utočením kadence jsem přitom problém neměl žádný (ani na 50/12).

                    Pak jsem zkusil v jednom pokusu zalehnout pořádně už na začátku při 40km/h a okamžitě se podařilo a dal jsem 83km/h.

                    To mi hezky vysvětlilo, jak kontraproduktivní byla ta snaha tam šlapat.

                    A to samozřejmě nebylo na těžko.

                    2 1
                    • Singlespeed  

                      Natěžko je jízda rychlostí nad 50 km/h kvůli horší ovladatelnosti celku už docela dobrodružství :-) .

                      1 0
                      • skaj  

                        No hlavne je takova jizda na trekovem kole (nejenom) natezko uplna scifi – potreba prislapavat v 50km\h na turistickem kole je naprosto licha… Vetsina lidi, co potrebuje tyhle prevody jenom proste neumi slapat a nechce si to priznat. Tak, a ted se na me sesypou:)

                        5 0
                        • orm  

                          Myslim, ze chybna je uz ta premisa trek = turisticke kolo. Stejne jako horske kolo, gravel muze mit hodne kategorii, tak i trekove kolo muzes postavit ruzne.

                          0 0
                          • skaj  

                            Sorry, to je ale tvoje chybna premisa. Protoze 99% lidi co na tom jezdi ho ma jako turisticke kolo. To, ze ho nekdo pouziva jinak, neni nic spatneho – vubec nic proti, ja ti to preju. Jen je pak chyba zobecnovat svoje pouziti trekingu na sportovni jizdu kolem 35km/h na vsechny. Proste sis vychytal pro nejakou niche sveho pouzivani treking – super! Ale fakt mi nevypravej o tlupach brazdicich krajinu rychlostma 30+ s vetrem v zadech na trekingovych kolech s trojplackou:)

                            5 0
                            • orm  

                              Ty zas zobecnujes na druhou stranu.

                              0 0
                              • skaj  

                                Jako ze jsem zobecnil obecne platny fakt? Tak jo, v tom te asi necham:)

                                0 0
                                • orm  

                                  Z jakych udaju vychazis, ze sve bubliny co vidis kolem sebe :-)? Ani jeden nemame data. Stejne tak nemuzes tvrdit o gravelu, ze je to zavodni kolo. Kazdej si to naladi odle sveho. Trek mozna je primarne pouzivan jako turisticke kolo, ale to i gravel nebo mtb, ale davat tomu diky tomu rovnitko je podle me spatne.

                                  0 0
                                  • skaj  

                                    Tak je samozrejme mozne, ze ty stovky trekaru kolem me litaj po silnicich tak rychle, ze je zamenuju se silnicarema… A ze v ty Treboni jezdej uz jenom kompenzace kadenci cca 30 pri rychlosti 20km/h – ostatne nedivil bych se po tom poletu 35+ v treninku… A nebo ze jezdi dokonce po nocich apod. Ale spis mi prijde, ze tobe jenom dosli argumenty a nebo nechapes, co znamena zobecnit:)

                                    1 0
                      • Atilla  

                        Mě zase přijde, že to pak jede jako po kolejích. Samozřejmě jsem s tím nikdy nejezdil nějaké serpentýny, ale 80km/hod s naloženým už párkrát padlo. Ale, že by mě napadlo přišlapávat z kopce:) … To ani ne. Aero poloha stejně dělá z kopce víc a aspoň si člověk odpočine, nebo točím na prázdno aby si nohy odpočinuli.

                        0 0
                    • orm  

                      Ja treba uz nejsem na gravelu s prevodama co tam ted mam schopen ve sjezdech, kde je potreba si prislapnout, dosahovat stejne casy jako jsem jezdil na silnicce, natoz nekde dat ve sjezdu KOM. Prave kvuli tomu, ze nejsem schopen pri nejake rychlosti slapat. To neni o zalehnuti. Jinak cim jsi tezsi, tim rychleji z kopce jedes a tim vice potrebujes z kopce slapat, abys dohnal ztratu do kopce :-).

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        O zalehnutí to právě je. Tedy samozřejmě za předpokladu, že umíš opravdu dobrou aerodynamickou pozici, to není jen o tom se předklonit. Pokud umíš, tak prostě můžeš šlapat jak chceš (i kdybys měl mnohem těžší převody) a stejně budeš při těch rychlostech nad 50km/h pomalejší než když pořádně zalehneš.

                        A nerozumím tomu, proč bys měl na gravelu dokázat jezdit stejné časy ve sjezdu jako na silničce. To by šlo pouze v případě, že bys měl předtím úplně nah.vno silničku, která nejede a teď skvělý gravel.

                        A pokud máš problém se samotným šlapáním při rychlostech, kde na to očividně převody stačit musí (teď nezávisle na tom, že to bude/nebude rychlejší v tom sjezdu), tak trénuj techniku šlapání, abys problém neměl. Třeba válce hodně pomohou. Měl jsem je sice jen jednu zimu, ale technika šlapání včetně vysokých kadencí šla hodně nahoru.

                        PS: Z kopce stejně nezískáš skoro nic i proti případům, kdy ten druhý ani nešlape, ani nezalehne a nikam nespěchá.

                        4 0
                        • orm  

                          Se zalehnutim to plati jen pro prudsi rovne kopce. Kdyz si v zatacce potrebujes pribrzdit a pak se rychle dostat na rychlost jakou jsi mel, tak si musis prislapnout.

                          Na gravelu nikdy nebudu mit casy co na silnicce, ale diky prevodum se jim ani nepriblizim, protoze nemohu slapat nebo si prislapnout. Snazil ses nekdy o KOM z kopce? Pokud tu zkusenost nemas, tak nechapu proc to komentujes? Jako teoretik se tu prezentujes dobre, ale myslim, ze moc praxe nemas. Zbytek nekomentuji, protoze to jsou blaboly.

                          0 8
                          • virtualcop  

                            Opravdu jsem si slíbil, že na tebe už reagovat nebudu, ale koukám, že tvůj styl diskuze je jasnej – někdo má jinej názor = nemá praxi, nemá našlapáno, píše bláboly…, tak jsem se neudržel :)

                            Bláboly teď píšeš jen ty, protože jen asi ty (99.9% lidí, co se ptaj na rozdíl gravel vs. trek to nepotřebuje) potřebuješ nutně šlapat z kopce dolů při 50km/h+, abys mohl honit KOMy (nevím, kolik už si těch „nelokálních“ – vytvořených jen proto, aby je někdo s patřičným egem mohl alespoň na pár dní překonat) zajel.

                            Tady je obecná diskuze s dotazem člověka, který asi moc zkušeností s ježděním na kole nemá (asi by se tu takto neptal, protože by jinak informace měl, či si je jinde zjistil a načetl). A věř, nebo ne – priority těch 99.9% lidí jsou při jízdě na kole asi jiné, než tvoje – honit KOMy z kopce na treku, ještě třeba natěžko – komu to dává logiku? Mně teda ne…

                            K tomu všemu evidentně nedokážeš šlapat kadenčně, protože dle všeho jinak opět popisované převody všem „normálním“ lidem na rychlost stačí – vždy se řeší spíše dostatečně lehké převody do těžka, zvlášť zase s bagáží – něco jiného je šlapat pár kilometrů do kopce jen v tričku a něco jiného je pak šlapat ten kopec s kolem ověšeným 20kg, po celodenní námaze a nájezdu.

                            Ale o to tobě evidentně nejde – ty si musíš prosadit svou nesmyslnou pravdu, že tobě by to nevyhovovalo, tedy nemůže ani ostatním.

                            Jseš asi jednorožec (se specifickými nároky a názory), ale proboha – nevnucuj to ostatním, že musí být oni také.

                            Nikdo, kdo chce jezdit s kolem dlouhé štreky, natož s bagáží, nebude řešit, zda může při plus 50km/h ještě efektivně přišlapávat z kopce. Tedy skoro nikdo, vždy se nějaký podobný orm najde, který bude hledat problém, tam, kde pro naprostou většinu populace není…

                            A můžeš mne zase „utřít“, že píšu bláboly a že nevím, kolik máš najeto… :)

                            6 1
                            • orm  

                              Necetl jsem tvuj elaborat, ale kdyz mas nejake predsevzeti, tak ho dodrzuj a neblabol. Praskne ti zilka a co pak.

                              0 6
                              • virtualcop  

                                Takhle se dobře poznají ti, jenž mají vždycky pravdu – tvůj názor neznám (jelikož je to na mne moc písmenek a k tomu jsem se nenarodil, něco číst…) a proto tedy platí, že mám pravdu…:)

                                Druhým znamením je – nemám pádné argumenty, hodím to do roviny – nebudu diskutovat, jseš prostě debil, blábolíš…

                                Tak super – jsem rád, že si mně přesvědčil, že do téhle skupiny pologramotů a egomaniaků právem patříš… :)

                                5 0
                                • orm  

                                  Kdyz ti to dela radost si tu vylejvat srdicko, tak klidne pokracuj. Jinak fak nevim co mas za problem, ze se mermomoci musis chovat jako picus. Klidne si v tom pokracuj.

                                  0 7
                                  • virtualcop  

                                    Reaguji jen proto, že někdo své „bláto v hlavě“ doporučuje nesmyslně ostatním – takže tyhle „rady“ od zabedněnce pak někdo může chápat jako „pomoc“. A to mi hrozně vadí – že svým debilním a ničím nepodloženým „názorem“ můžeš ovlivnit nějakého chudáka, co na tvoje „skvělé“ rady dá…

                                    Jinak bych se v tvém případě opravdu neobtěžoval – vést diskuzi s kamenem o elementárních základech fyziky, aerodynamiky a principech fungování lidského těla je totiž úúúplně zbytečné…

                                    Chování jako ******* (tvoje slova)? Že mi to píšeš právě ty mne fakt pobavilo… :D)

                                    2 0
                          • MlokCZ  

                            Opravdu nikdy jsem nejel žádný sjezd rychleji na silničce za těch mnoho let, co jsem silničky míval…

                            Já jsem ale narozdíl od tebe nikdy problémy ve sjezdech se šlapáním neměl. Na 50/12 jsem utočil i 60km/h, v krátkodobém maximu i 70km/h (ale žádný smysl to nemělo, bylo to pomalejší, ale problém to nebyl). A hranice, kdy je efektivní za zatáčkou přišlápnout je o dost níže.

                            Já si tedy mohl přišlapávat za zatáčkou zcela libovolně dle aktuální chuti to hrotit nebo jen odpočívat.

                            Zajímavé je, že profíkům dokonce stačí při spurtech 53/11 i na 80km/h+ (co mívají při některých dojezdech závodů). Možná bys jim mohl napsat, jestli se vlastně snažili jet někdy rychle, když jim ten převod na to stačí…

                            3 0
                            • orm  

                              Ok, tak proc se k tomu vyjadrujes kdyz tu zkusenost nemas? Najel jsem desitky tisic km na silnicce a ted jezdim stejne trasy na gravelu. Ten rozdil citim a vidim na casech. Co na tom chces rozporovat? Uz v minule diskusi jsem ti dal ukol, aby ses zamyslel, kdy potrenujes jet rychle a kdy nechces slapat jako krecek. Ocividne jsi se nad tim vubec nezamyslel. Proto bych raf navrhl to co minule a ukoncil to, protoze jinak tu budes dal teoretizovat. Ps: sprinteri v rychlejch dojezdech vozej vetsi prevodniky nez 53.

                              0 9
                              • MlokCZ  

                                Napovím ti, ta první věta byla ironie, to jsem opravdu nečekal, že by mohl někdo nepochopit.

                                Profík i když náhodou dá o něco těžší převod a veze třeba 55/11 (i ti sprinteři dost často vozí jen těch 53/11), ale klidně spočtěme případ ještě těžšího převodu, tedy těch 55/11), tak nemá problém těch 80km/h+. Vezmu pouze těch 80km/h (i když občas je ten spurt ještě rychlejší).

                                Ty vozíš 40/10 a ještě dokonce ani nebudu brát v potaz, že máš o něco objemnější pláště (to by pak vyšla ještě o to větší rychlost), což při stejné kadenci (jako mají při tom sprintu) vychází na rychlost 64km/h (započítat i rozdíl obvodů plášťů a že profíci dají i větší rychlosti, tak jsi i na 70km/h)…

                                Ale dále to opravdu nemá cenu rozebírat, klidně si dál drť nízké kadence. Ale nesnaž se tu přesvědčovat ostatní, že opravdu vysoké výkony je nutné podávat na nízkých kadencích, když je to v reálu přesně naopak (bez vyšší kadencí to nejde).

                                6 0
                                • orm  

                                  Souhlasim, ze nema cenu to tu rozepisovat. Ja popisuji svoji realnou zkusenost a ty svoje teorie. Ja vidim, ze jezdim nejake useky z kopce pomaleji a vidim, ze je to kvuli tomu, ze si nemohu prislapnout. To jsou realna fakta. Z kopce budu jezdit rychleji nez ty, uz jen kvuli tomu, ze vazim mnohem vice nez ty a nez treba ty profici, ktere tu rad zminujes. Casto z kopce jedu vyssi watty nez do kopce. Kadence jezdim v prumeru 80 – 90. Chapu, ze na tebe je to nizke, mne to ale vyhovuje.

                                  Podstrkujes mne tu neco co jsem nepsal. Ja psal, ze nekdy je dobre slapat nizsi kadence nez slapat jako krecek a at se zamyslis, kdy to tak je, coz jsi neudelal.

                                  0 2
                                  • Atilla  

                                    Jediný člověk na světe co jezdí z kopce po silnici větší waty než do kopce. To jenom potvrzuje to co říkají ostatní. Udělal jsi si vlastní škatulku.

                                    6 0
                                    • orm  

                                      Nemyslim si, ze jsem jediny. Mohu pohledat nejake segmenty. Neslapes celou vysoke watty, ale kdyz slapes, tak jsou vysoke. Nevidim na tom nic zvlastniho. Pokud to tobe nebo mlokovi prijde zvlastni, tak tu zkusenost jen nemate, protoze jezdite neco jineho. To je vporadku. Co neni vporadku je tvrdit, ze preci nikdo z kopce nepotrebuje rychlejsi prevod nez 40×10. Zeptej se lidi co na silnicce jezdej, jestli jim to stavi. Je to mimochodem stejny pomer jako 44×11 co se jezdil na mtb a i tam to nekdy nestacilo v nekakych marathonech. Proste si obcas z kopce potrebujes prislapnou a potrebujes tezkej prevod, stejne jako potrebujes obcas kasparka. Ani na jednom nejezdis porad.

                                      0 2
                                      • Atilla  

                                        Hele jezdím rychle z kopce, ale v lese. Točit na asfaltu mi přijde tak trochu nesmysl. Honit komy na silnici z kopce to je vyloženě vtip. Ale jak chceš pár se Vás asi najde, ale jste jen výjimka potvrzující pravidlo.

                                        2 1
                                        • orm  

                                          Tak mne to zas muze prijit nesmysl v lese. Honit komy na silnici je vtip stejne jako je honit v lese, jen na silnici je to bezpecnejsi, hlavne pro okoli.

                                          0 1
                                      • Honzis  

                                        Vysoké watty právě pro to, že to je chvíli, třeba akcelerace ze sedla za zatáčkou, proč ne, jen to opravdu není moc vypovídající k tomu, co psal tazatel.

                                        1 0
                                  • scortis  

                                    Přijde mi komické si myslet že na gravelu s gravel plášti budeš jezdit stejně rychle jako na silničce. Tady si myslím že ta diskuse měla skončit.

                                    Určitě máš naježděno víc než já, ale základní principy fyziky pro jízdu na kole jsi evidentně vůbec nepochopil a doporučil bych je nastudovat, jinak můžeš jít radit profi teamům do pelotonu že to dělají blbě, ať radši místo tech silničních galusek nazujou 29×2.6 a převod 60/11 aby ušlapali těch 90+ s kopce :D

                                    2 0
                      • jIrI___  

                        Vidím, že se svým pravidlem, že nad 30 km/h se nešlape, nevědomky předcházím spoustě rozčarování během sjezdů :))

                        1 0
                        • Georrge  

                          Nad 40 bych to chápal, ale 30 mi přijde dost málo, zvlášť na grevlu.

                          0 0
                          • jIrI___  

                            Prostě jsem líný a navíc se slabým motorem, nenaděláš nic :D

                            2 0
                          • xtonda  

                            Já šlapu do 40 km/h, ovšem na to mi na 622–57 pláštích stačí převod 32/11.

                            0 0
              • J3NDA  

                Přesně tak… Já jezdím rovinky tak 25 km/h. Vyšší rychlost mi přijde nereálná. Ano, dá se to, ale byl bych sedřený jak kůň a nemohl bych se kochat krajinou. Nejsem typický polykač kilometrů, ale spíš si vychutnávám jízdu a vždy mám naplánováno kam dojedu. Myšleno nějaký zajímavý bod nebo zajímavá trasa a ne, že za každou cenu pojedu, jen abych něco najel a z vyjížďky nic neměl.

                3 0
            • bodlak2  

              Mě tedy z kopce na silnici stačí 50×12 a fakt si neumím představit na treku šlapat 53×11

              0 0
              • TK75  

                To je ta kategorie....­.dragster-trekouš

                Na přilbě je vzadu nádoba (můžeš použít sifon) naplněná rajskym plynem …a hadičkou do pusy si připouštíš, když chceš letět jako Evel Knievel

                0 0
      • J3NDA  

        To máš pravdu. Vyzkouším gravel a uvidím. S těma převodama jsem to myslel tak, že chci mít i nadále ekvivalent nejlehčího a nejtěžšího převodu 3*9. Chápu, že to nejde obecně říct, protože záleží na počtu zubů, stavbě kola, pneumatikách atd. Zatím, co jsem tak pochopil, tak ideál pro mě je 2×11.

        1 0
        • t29  

          Ad počty zubů. Pokud máš crossové převodníky 48–36–26, tak u systému 2×11 s převodníky 38–28 ti budou chybět dva nejtěžší převody. Naopak získáš jeden nejlehčí převod navíc. Pokud máš horské převodníky 44–32–22, tak ti bude chybět jenom jeden nejtěžší převod a u nejlehčích převodů to bude cca nastejno.

          0 0
    • detoxy  

      Za mě je gravel pro sportovněji smýšlející cyklisty. Je to o tom, že ti záleží na efektivnějším využití energie, čemuž jsi ochoten ohnout záda, akceptovat berany, zahodit těžkou odpruženou vidlici a zapomenout na nesmysl 3×9. I ten bikepacking jde obvykle cestou minimalizace výbavy, snížení váhy a použití brašen bez nosičů.

      Co se týká pohodlí tak to je složité. U gravelu se pohodlí myslí obvykle to, že máš berany, kde jsi schopný měnit úchop, což třeba mě pomohlo odstranit brnění rukou, které jsem míval na trekovém kole. Berany pomůžou i pro efektivnější a pohodlnější jízdu proti větru, což lze také vnímat jako pohodlí. Odpružení na gravelu většinou není a proto je za mě třeba přejít na bezduše a nižší tlaky, což pomůže vrátit část ztraceného odpružení. Je to ale o tom, že je třeba se tomu víc věnovat a přistoupit na vyšší cenu plášťů. Takže zase je to pro cyklisty, kterým stačí část toho pohodlí, které se dá dosáhnout energeticky efektivně. Ano jsou i gravely s odpruženými komponenty, ale to je pro jezdce, kteří hledají spíš efektivnější pojetí lehkého MTB. Rozhodně ale nelze očekávat, že absenci odpružených komponent lze dohnat karbonem, nebo bezdušemi. Ne u gravelu je to o tom, že drobné nerovnosti do cca 3cm (hrubý asfalt, polní cesta, šotka apod.) jsou odtlumeny velmi dobře a to co je větší nerovnost už cyklistovi nepřijde jako omezující, protože to řeší uzpůsobením jízdního stylu, nebo se preferencí cest s tímto setkává pouze vyjímečně.

      Podobné je to i u toho zpřevodování. Ano lze dosáhnout stejného rozsahu jako 3×9, ale často mnohem lepší je vypustit nesmyslné, nepoužívané převody a nebo přistoupit na to, že se třeba někdy hecnu a zaberu. Já u 3×9 2 nejtěžší a 2 nejlehčí používal naprosto minimálně, přitom jsem je však stále vozil.

      Problém u trekových kol je, že mizí z nabídek a zákazníci odchází buď k MTB, nebo na druhou stranu ke gravelu a silnici. V nabídce tak zůstávají pouze levná kola, s levnými komponenty.

      Asi bych to shrnul takto. Pokud jsi ochoten pro zlepšení efektivity změnit některé své návyky, pak pro tebe gravel je rozhodně lepší řešení než trek. Pokud očekáváš, že gravel ti bude sloužit stejně jako dosavadní trekové kolo, tak to je řekl bych krátkozraké.

      8 0
      • J3NDA  

        Jak říkám, nemám z gravelem zkušenosti a musím ho prostě vyzkoušet. Každopádně mě zaráží, že jsi u 3*9 nepoužíval 2 nejlehčí a nejtěžší převody. To mi přijde jako hodně velké scifi. I kdybych připustil, že na naloženém kole na celodenním výletu nepotřebuješ 2 nejlehčí převody a jsi schopný je stejnou rychlostí vyšlapat jako na těžší převodový stupeň, tak respekt a smekám. Ale po rovině na mém kole bys jel na třetí nejtěžší převodový stupeň max. 20 km/h i při kadenci 100-Enterprise.

        0 0
        • skaj  

          Jsi si jisty tim tretim nejtezsim prevodem? Protoze pri kadenci 80 (coz neni nic sileneho) bys jel po rovine cca 30 a pri kadenci 100 cca 35 – pocitam tedy 44×15. To jezdis fakt extremne nizke kadence – kolena z toho radost mit nebudou…

          0 0
        • detoxy  

          2 nejlehčí jsem občas řadil, ale už jsou to tak lehké převody, že se dá jít pěšky stejně rychle a smysl mi to moc nedává. Celkem se hodily, když jsem měl dítě na sedačce, což by mohl být ekvivalent naloženého kola :). Nicméně pak je celkem problém udržet přední kolo na zemi. Opravdu to na těžší převod, v horší kadenci, jde taky ušlápnout. Co se týká nejtěžšího 36/11, tak s ním jde šlapat cca 42 km/h po rovině, teď mám 40/11 a to je tak na 47 km/h.

          Hele ale fakt nemám potřebu tě na něco lámat, ale zkusím napsat s čím jsem na trekové Meridě bojoval a co mi gravel vyřešil:

          1. Brnění rukou (rohy pomohli pouze částečně).
          2. Mrvení mezi nohama (částečně vyřešilo sedlo, úplně až gravel, podle mě jiným rozložení váhy na ruce a zadek).
          3. Vibrující/drnčící pružinová vidlice. Ano větší nerovnosti mi odpružila, ale na pravidelných nerovnostech typu hrubý asfalt se uměla krásně rozdrnčet. Současná karbonka a bezduše toto filtrují mnohem lépe.
          4. Trojplacka. Jezdím hodně potmě a vadilo mi, že nevím jakou kombinaci mám zařazenou. A jestli můžu zařadit lehčí hazkou, nebo budu muset shodit převodník, což ale pak bylo většinou moc a bylo potřeba ještě odřadit hazkou. Když se člověk dostal do velkého křížení, tak to hrkalo o vodítko. Když prasklo lanko, byl to opruz. Celkově to bylo pro mě psychicky velmi otravné.
          5. Nemožnost zaujmout aerodynamicky výhodnější polohu proti větru, které mám velmi často.
          1 0
    • Kos_CZ  

      Ahoj,

      jak už tu padlo, hlavní rozdíl je v geometrii rámu. Otázka je, jak moc po koupi do toho chceš ještě vrážet peněz. Obě dvě kola můžeš výměnou komponent (řidítka, představec, brzdové páky atd.) velmi výrazně posunout směrem k druhé skupině kol (gravel k trekingovým kolům a naopak). To o větší variabilitě úchopu je u beranů pravda, ale na druhou stranu je to vykoupeno jejich užší konstrukcí = pokud rád jezdíš v „terénu“ (slovo terén má pro každého trochu jiný význam), pak Ti mohou rovná široká řidítka chybět. Ale to je o osobních preferencích. Asi bych šel cestou si gravel půjčit na vyzkoušení a poznáš, jestli je to tak jiné, nebo naopak zjistíš, že Ti to vlastně vyhovuje. Tím bych začal a pak hledal podle peněženky a vlastních požadavků konkrétní kolo…

      1 0
    • Georrge  

      Chce si to gravel vyzkoušet, ale tipl bych, že při prvních vyjížďkách se ti gravel vůbec nebude líbit. Posed je proti crosu moc sportovní, odpružení to absolutně nenahradí a z beranů budeš nesvůj. Musel bys toho najet víc, aby sis zvykl, pak by se ti to třeba zalíbilo. Ale na nenáročnou turistiku s lehkým terénem a bike packingem bych zůstal u krose, případně u hodně odlehčeného MTB. Úchopy doženeš rohama, na netu se dá najít plno variant, co lidi s bike packingem vozí. Vzhledově to sice není žádná sláva, ale berany jsou taky hnusné, takže to máš šumák…

      0 0
      • Atilla  

        Záleží co za gravel si koupí. Třeba meridy mají opravdu vysoké hlavové trubky. Najel jsem na beranech asi 300m za život a pak si koupil gravel. Dal širší řídítka a jsem spokojený.

        0 0
      • J3NDA  

        Vyzkoušet ho prostě musím, to je jasné. Nicméně jelikož nejsem nejmladší ročník, tak jsem měl kdysi za komančů klasického favorita, takže na berany jsem zvyklí a nebyl by to problém. Rohy na treku mám už z výroby a je to super věc.

        Nedokážu si to bez nich představit, protože často využívám jejich úchop.

        2 0
    • Dan205  

      Na názory typu „kup si to, co máš teď“ nekoukej. Když si člověk nevyzkouší něco nového, nikam se neposune a možná přijde o něco, co by mu víc vyhovovalo. Gravela si půjč, projeď si s ním svoje oblíbené trasy a budeš mít srovnání, pak budeš vědět, na jaký typ kola dál koukat.

      3 0
    • Prazak0  

      Já mám jak trekingová nebo nyní spíš se tomu říká krosová kola i gravel. U těch krosů mám s pevnou vidlicí, což dnes se moc nevidí. A pokud to je, tak leckdy se to prodává jako kolo fitness nebo „gravel s rovnými řidítky“. Ptáš se narozdíly mezi koly, jenže tady je potíž. Občas prodejci či výrobci jako nějaký typ označí kolo, které je trošku jiné. Jako gravel se „správně“ označuje kolo s podobnou geometrií jako silniční kola, průchodností pro široké pláště, silniční řidítka (i když ty berany se trošku liší). Gravel není cyklokros, má delší horní rámovou trubku. Komponenty původně silniční (třeba kliky), dnes už jsou komponenty specielně pro gravel (kliky, přehazovačky, řazení). Za gravel se občas označní něco trošku jiného.

      Gravel je rychlejší, proti silnějšímu větru je znát, že odpor vzduchu je menší než u krosového kola. Krosová kola dnes obvykle bývají levnější, gravely naopak o něco dražší. I když tu je asi úzké pásmo, kde jde sehnat obojí.

      Výrobce City Bike na stejném rámu staví kola, která označí jako gravel nebo turistická ap. Stejná rám, jen třeba jiná řidítka. Má dosti dlouhou zadní stavbu, což je asi dobré pro bike packing. Pro sportovní jízdu je naopak lepší krátká zadní stavba.

      Krosová kola nejsou, co bývala, díky velkým kolům u horských kol mnohdy není důvod mít krose, ale je lepší rovnou MTB.

      U těch specifických požadavků, je otázka, jestli by nebylo nejlepší si nechat kolo postavit, protože sériové vyráběná tomu asi nevyhoví.

      1 0
    • J3NDA  

      Díky všem za reakce. Drtivá většina byla přínosných a moc za ně děkuji. Až na flame, co se tu strnul, kdy se 3 přispěvatelé hádali,

      jak jezdit z kopce 80 km/h. To je pro mé účely naprosto irelevantní. Gravel si vyzkouším, ale předem to vidím tak, že zase koupím trek.

      Je to hlavně kvůli pohodlí odpružené vidlici a sedlovce. Nechci taky řešit suplování pohodlí tím, že ši koupím širší a bezdušové pláště a budu foukat na míň. Jednoplacka je pro mé účely taky úlet. Ročně najezdím 2000+ km a po rovině jezdím tak 25 km/h. To jsem měl zmínit na začátku a za to se omlouvám. Ještě jednou díky všem.

      6 0
      • Datel Stepní  

        Je to věcí osobních preferencí, proto bych ten gravel vyzkoušel. Řešil jsem kdysi to samé.

        Šel při podobném nájezdu před mnoha lety z trekového kola na gravel (dříve tedy cyklokrosku, gravel asi ještě neexistoval) a vůbec nelituju. Naopak, byl bych o mnohé ochuzen, pokud bych šel opět do trekového kola.

        Ten pocit z jízdy je zcela jiný. To se prostě musí vyzkoušet, psát můžu traktáty, ale 20km zkouška vše řeší ihned.

        Na trekové kolo bych osobně zpátky nikdy nešel, vůbec by mě to nebavilo.

        2 0
        • Prazak0  

          Ano, i když třeba stejně pořídí krose, tak proč nezkusit ten gravel. Někde nechají projet člověka po okolí třeba 20 minut, Decathlon snad zapůjči kolo na víkend. U Decathlonu bych za gravel považoval i silniční kola, prostě kde se vejdou pláště 35/37 mm. Vlastně Trek Domane s diskovými brzdami lze brát taky jako gravel, i když je to silnička typu endurance.

          0 0
        • J3NDA  

          Mně to baví, ale gravel vyzkouším, jinak se nepohnu z místa…

          1 0
      • Gwaihir  

        Klidně ještě pro inspiraci koukni, na čem jezdí místní – konkrétně Rychlej turista:

        https://www.bike-forum.cz/…chlejturista

        Má toho odjetého hodně. Každýmu prostě sedí něco jiného. A opravdu to chce zkusit.

        1 0
    • TK75  

      Tak hoši našel jsem asi jednoho člena toho trekoušgangu :-D

      Rozhodně to vypadá na zábavný kolo …a má i odpruženou sedlovku

      1 4
    • yetti  

      Asi budu za trolla, ale pokud chceš něco pohodlného kup 29", ideálně na 2×11 (ještě pořád se dají nějaké najít) a dej na to pláště takové šířky a dezénu, aby ti to vyhovovalo. Získáš tak velmi pravděpodobně rychlejší a díky funkční vidlici i pohodlnější kolo než máš a díky 2×11 i rozsah převodů na rychlejší silniční přesuny.

      6 1
      • J3NDA  

        Zajímavý nápad. Jen to moc nechápu s tou funkční vidlicí. Mně odpružená taky funguje, takže v čem to teď mám míň pohodlné?

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • TK75  

          A je nutný vůbec uvažovat o kole s vidlicí, když píšeš že jezdíš 90% po silnici a 10% lesní cesty?

          Ale třeba když koupíš mtb tak se z těch silnic přesuneš víc do přírody…to netuším jak to máš

          Ale na 90% silnic bych se po mtb kole nedíval

          1 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • Atilla  

        Hele to co popisuješ je, ale kolo za 60tis +. Gravel co pojede po silnici a polňačkách stejně je za 30.

        0 3
    • Jenda82  

      On i Canyon Pathlite 7 osazenim nevypadá špatně, ale je tam jen 36z prevodnik. Můžou chybět převody do rychla, když tam dá 32–36 mm pláště.

      0 0
      • J3NDA  

        Přesně takový rozsah plášťů preferuji.Teď mám převody 3×10 a je to tak na hraně (jak do rychla, tak do pomala). Takže menší rozsah nechci. Myšleno jakýkoliv ekvivalent toho, co mám na jiném kole.

        0 0
        • t29  

          V zakládacím příspěvku píšeš „Mám převody 3×9“ tak jak to teda je?

          0 0
          • J3NDA  

            Sorry, preklep. Mam 3×9.

            0 0
            • t29  

              Graficky asi takto: vodorovně rychlost v km/h, svisle skoky mezi převody v %. Převodníky 48–36–26 pro cross, 44–32–22 pro MTB a 38–28 pro systém 2×11. Kazety 11–34 pro 9sp a 11–42 pro 11sp. Uvažovaný obvod kola 2200 mm (zhruba 700×40C) a kadence turistických 70 otáček/min.

              Systém 2×11 ti nejvíc pomůže v rychlostech 19–24 km/h, kde budeš mít výrazně jemnější odstupňování než u 3×9. Naopak ubydou těžké převody nad 35 km/h – je otázka jestli je používáš.

              EDIT: Vzhledem k požadavku na pohodlí vs. cena předpokládám, že i po vyzkoušení různých gravelů skončíš opět u trekového kola, ale u standardní nabídky bys dostal v podstatě to samé, co už máš teď, s trojpřevodníkovým systémem. Zkus oslovit stavitele kol, pár se jich tady na fóru pohybuje.

              1 0
              • J3NDA  

                Diky za reakci. Taky si myslim, ze to tak dopadne a skoncim znovu u trekingoveho kola. Nejtezsi prevod pouzivam i z mirnejsiho kopce bezne. Uvital bych i jeste tezsi. Rozhodne ne lehci.

                0 0
                • t29  

                  Typická B-F odpověď by v takovém případě byla „nauč se šlapat“ ve smyslu místo 70 ot/min točit 90 ot/min. Pokud se nechceš učit frekvenční šlapání, budeš muset vydržet s trojpřevodníkem nebo vzít gravel, kde jsou převody víc do rychla: Pokud vezmeme sadu GRX s převodníky 46–30, s nejtěžším převodem 46×11 bys byl cca tam kde jsi teď. Zase by ti ale chyběl nejlehčí převod až dva (GRX 30/34, kros 26/34, MTB 22/34).

                  1 0
                  • J3NDA  

                    Nedovedu si představit, že by mi chyběly 1–2 nejlehčí převody. To u prudkých a táhlých kopců je pro mě nepředstavitelný. Nebo do prudkého kopce s horším povrchem tuplem.

                    0 0
                    • scortis  

                      Dle toho co říkáš, tak si myslím že možná budeš mít nejlepší udělat repasi toho starýho treka. Nový s nějakou solidní výbavou se už shání blbě a co píšeš tak ten rozsah převodů asi využíváš dobře, tak můžeš zkusit třeba lehčí záplety a bezduše, případně třeba upgrade vidlice (nějaké se ještě dají sehnat) a myslím že budeš jak co se týče rychlosti tak pohodlí spokojený.

                      0 0
                      • Honzis  

                        Jo, ono třeba 15let starý CROSS vs aktuální model není zásadní rozdíl krom výjimečně vzduchové vidle a když nechce 1×12 tak místo 3×9 bude mít 3×10, váha bude víceméně furt stejná u top modelů kolem 12kg, akorát to asi bude mít komfortnější geo a širší řidítka. Zrovna včera jsem jel na 15letem Ravu s 3×9 LX a vidlí ncx s veckama a kolo funguje pořád skvěle.

                        0 0
                      • J3NDA  

                        Mne to blbe radi u 3 nejlehcich prevodu. Pry to nejde seridit lip, protoze je ohla patka a servis man se ji boji narovnat, aby nepraskla. Zaroven pry uz na tohle kolo nejde sehnat. Takze jestli je to tak a sehnal bych patku, tak defacto useteim za nove kolo.

                        0 0
                        • virtualcop  

                          Patky se furt daj sehnat – sice občas z daleka a nestojej málo, ale pokud to „zachrání“ kolo, tak se to asi vyplatí. Dělaj se i různé univerzály (právě pro tyhle případy), které na starší převody bezproblémů stačí.

                          Schválně pošli typ kola a foto patky – nedávno jsem právě prolejzal weby (potřebuju taky specifickou patku, na relativně cizokrajný rám), které se tím zabývají a jsou tam patky i na 20 let stará kola, všeho druhu.

                          Šikovnej dílenskej Ti ji podle originálu bude schopen z hliníku asi taky vyrobit.

                          0 0
                          • J3NDA  

                            Kolo je Ravo Bristol. Patku zitra vyfotim. Diky za pomoc.

                            0 0
                            • Honzis  

                              Nemáš de facto přesně tohle? Tady Conquest , teď to akorát prodávám po holce -) jestli máš disc kolo, tak samozřejmě lepší, jinak sehnat případně celý podobný rám přes bazar či celé kolo je snadné a svoje střelit někomu kdo zase tolik neřadi -) tady z mého pohledu pomůžou lepší kola a pláště což se rovná prodejní ceně celého kola, totéž vzduchová vidlice, ale tady pružina ncx chodí krasně, to spíš kvůli váze karbon ale to bude vůbec oříšek sehnat pokud by to nebylo na disky.

                              0 0
                              • J3NDA  

                                Fotku kola mam na profilu. I kdyz budu muset poridit lepsi… ale az projde ocistou. Patku jsem dnes nestihnul vyfotit.

                                Jo a co je prosimte disc kolo?

                                0 0
                                • Honzis  

                                  Disc jako diskové brzdy, tohle s véčkama je už pro hodně lidí nemoderní, byť je kvalitně vybavené, takže novým crossem si fakt skoro v žádném směru moc nepomůžeš, tohle bývaly topmodely.

                                  0 0
                              • t29  

                                Ke kolu z tohoto obrázku by mohla sedět patka GH-005 – teď ještě jestli J3NDA má stejnou patku

                                0 0
                                • J3NDA  

                                  Posílám alespoň rychlé fotky po návratu z práce. Chápu, že bez demontáže je tam vidět prd.

                                  0 0
                                  • t29  

                                    na Kupkole vypadá podobně GH-022

                                    otázka je, jak má tvoje patka vyřešenou zadní stranu

                                    0 0
                                    • virtualcop  

                                      Tak tak, podobnost tam je, ale k úplné identifikaci je fakt potřeba šaltr odmontovat a nafotit čistě patku, úplně ideálně odmontovat i patku a vyfotit z obou stran, ještě třeba na čtverečkovém milimetrovém papíru, aby se případně daly alespoň hrubě zjistit rozměry/rozteč pro šroub/šrouby, či zjistit, zda nejsou ze zadní strany nějaká vybrání či úkosy (těch patek, co jsou okometricky podobných je fakt mnoho). Pak se dá teprve správně hledat.

                                      0 0
                              • J3NDA  

                                To uchycení je úplně jiný viz. fotky, co jsem dával do příspěvku trochu níž.

                                0 0
                    • stan.zak  

                      klikni

                      tady si to můžeš spočítat sám

                      na 2×11 bych bral 26–38 a kazetu 11–46

                      0 0
    • Baka  

      Můžu se zeptat jak výběr dopadl a proč a jaká je spokojenost? Stojím teď před stejným rozhodováním…

      0 0
      • J3NDA  

        Nakonec to vyřešila výměna přehazovačky a řadí to jako nové, takže nemám důvod kupovat nové kolo.

        Kdyby přeci jenom, tak jsem rozhodnutý pro trekingové s převody 3*9 nebo 3*10.

        1 1
        • Baka  

          Díky moc. Taky se teď spíše přikláním opět k trekovému kolu se vzduchovou vidlicí… něco jako Levit Simur 1, Author Codex, Rock Machine Crossride 700 nebo Pells Crono… hlavně kvůli tomu rozsahu převodů.

          0 0
    • JaaKoo  

      Pokud nový trek,tak jedině Trek a to třeba tenhle

      https://www.joybike.cz/…-4-rage-red/

      0 0
    • JaaKoo  

      Na krossu rychloupinaky ni vidlice nevadí,13 kilo je dobrá váha-Anebo to dělaji i s karbon. vidlí

      0 0
      • bluerider  

        Rychloupínáky jsou opruz na jakémkoliv kole (taky je mám na jednom kole), 13 kg je moc. Dekáč prodává HT 12,5 kg se vzduchovou vidlicí, lepší sadou a pevnými osami za 22 tisíc…

        0 0
        • orm  

          Hmotnost uvadenou vyrobcem, zvlast kdyz ten rozdil je takovej malej, bych bral hodne s rezervou. Osazeni treku odpovida ± tomu co se u treku za cenu kolem 20kkc osazuje. Ano, je to o neco horsi nez konkurence. Asi priplatek za znacku. Tvoje odkazovane kolo je 2 tisice drazsi. Rikas si, ze mozna je to nic, ale je to 10%. V techto nizsich cenovych relacich je kazda koruna navic znat. Canyon ma ted akci a da se tam podobne osazeny trek pathlite 5 s cenou 18399. Komplet na dore, ale take pruzinova vidlice. Super cena je ale za pathlite 7. S tim osazenim (12s xt) a vzduchovou vidlici za 29499kc. Ja osobne, kdybych si vybiral treka, tak pokud bych chtel levneho vezmu pathlite 5 a dam tam karbonku z ali a pokud lepsiho, tak vezmu pathlite 7.

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.