Gravel/Trek či něco jiného...

88 nepřečtených
  • Greeen_day

    Přeji hezké odpoledne,

    předem se omlouvám, pokud vytvářím duplicitu, ale domnívám se dle svého oka, že nikoliv.

    Bohužel o víkendu mi ukradli horské kolo a tím po 15 letech skončila jedna etapa mého cyklistického života. Už dříve sem nejezdil výhradně terén, ale převažoval spíše lehčí terén a silnice. S pořízením nového kola se nabízí otázka, jakou jít cestou. Protože s věkem se mění i priority. Dříve sem navíc kolo tahal silou, která se po transplantaci lehce vytratila a lásku ke kolu budu spíše opět hledat…

    terén:

    dnes to vidím na z 40% silnici, 40% polnačky, šterk, lesní a polní cesty, 15% kořeny a těžší převýšení v přírodě a zbylých 5% nechávám pro zbylé neřešené aktivity, které by se tam teoreticky určitě vešli :))

    rozpočet:

    ideal kolem 40 000 v případě racionálních argumentu až 55 000.

    úvahy:

    horské kolo mi přijde vzhledem k vysokému podílu silnic jako zbytečný boj s valivým odporem. Silnička, fitness a městské kolo nepřipadá v úvahu u náznaku terénu. Nabízí se tedy Trek, Gravel nebo hybrid obojího.

    Nedokáži říci, který z kol je s vhodnější. U Gravelu se mi líbí rychlost, ale bojím se jiného úchopu, než sem z horáka zvyklý a absence vidlice. U Treku si nejsem jistý geometrii a pláštem.

    Vlastně by to možná chtělo najít něco mezi Trekem a Gravelem. Vzít výhody a sloučit je do jednoho kola.

    Pokud někdo máte nějaké nápady nebo jste ochotni mi pomoci, tak budu rád za vaše příspěvky. Přeji hezký den.

    Daniel

    1 0
    • JFtryall  

      Hlinikovy gravel na top zapletenych kolech a bezdusich o sirce 40–45mm. Dvojita omotavka, kvalitni sedlo a budes spokojeny. Na tohle pouziti ideal.

      2 0
        MTBIKER doporučuje
        GT Grade Elite 28 kolo, bordó Skladem 2 ks

        Výprodej -22% GT Grade Elite 28 kolo, bordó

        19 899 Kč -22% MOC 32 899 Kč

        GT Grade Carbon Pro 28 kolo, černé Skladem 1 kus

        Akce -12% GT Grade Carbon Pro 28 kolo, černé

        od 82 799 Kč -12% MOC 104 999 Kč

        Cannondale Topstone Carbon Lefty 3 dámské kolo, alpine Skladem 1 kus

        savings Cannondale Topstone Carbon Lefty 3 dámské kolo, alpine

        76 499 Kč savings MOC 119 999 Kč

      • Greeen_day  

        bavíme se spíše o ručním složení kola nebo znáš model, který by tohle splnoval ? Než abych sám vymýšlel hlouposti, tak raději naslouchám moudřejším a zkušenějším jezdcům..

        0 0
        • JFtryall  

          No vzhledem k dostupnosti dilu a cenam bude vzdycky lepsi vzit hotovku, rozprodat dily ktere nevyuzijes a trosku poladit. Pekny je treba Cube nebo neco podobneho. Jen to chce trosku odlehcit a opravdu zainvestovat do kol a pneu, protoze ty jsou alfa omega. Klidne se muzes pridat i k nam na FB skupinu Gravel Bike CZ, kde radi poradi a napisou konkretni zkusenosti.

          1 0
          • Greeen_day  

            Děkuji za doporučení, pokud to nebude příliš hloupé, tak tam položím totožnou otázku, abych měl jistotu stejných argumentu tady i tam.

            0 0
      • cyklista86  

        Ja bych spis vrazil vsechny prachy do lepsiho karbon ramu. Beru ho jako ten zaklad, kterej to vsechno spojuje. To ostatni se da postupne vylepsovat. Pojezdil bych na kolech co to ma. Setril na lepsi a ty stare pak nechal na zimu do sracek. Nez koupit hlinik..

        0 0
    • Alojs01  

      Ještě dej vědět, jak dlouhé vyjížďky jezdíš. U kratších vyjížděk pozbývají berany smysl. Je to vlastní zkušenost, jezdil jsem obě varianty na tomtéž kole (rámu). A na vyjížďky do cca 50–60km jsou berany zbytečné.

      0 1
      • Greeen_day  

        bohužel se mi už nedaří původní příspěvek editovat. Po transplantaci cca 2 roky zpět sem ještě pořádně nejezdil. Ale dříve sem jezdil jako běžné okruhy 30–40km, měsíčně delší výlet cca 100, ale delší výlety jen ojediněle. (párkrát do roka).

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          1 0
      • skaj  

        Sorry, ale to je uplny nesmysl, ktery rozhodne neni obecne platny. Mozna to tak mas ty, to nerozporuji. Ale presto si troufnu tvrdit, ze 99% lidi vhodnost beranu fakt neposuzuje podle delky vyjizdky.

        0 0
        • cyklista86  

          Mas pravdu. Napsal nesmysl. Protoze berany nejsou jen o zmene uchopu na dlouhych trasach, ale i o aerodynamic­tejsim posedu. Tzn. mensi odpor vetru zadarmo a logicky cim kratsi jizda. Tim intenzivnejsi. Teda aspon u me to tak je. Takze naopak vyuziju berany(spodni uchop) maximalne..

          0 0
        • Alojs01  

          Taky si ale troufnu tvrdit, že většna lidi si koupí kolo s danýma řidítkama a už to nemění. Při hodinové jízdě po lese ruce z pák nesundám…

          0 0
          • skaj  

            Namyslim to zle, ale to mas neco spatne s posezem, tvarem riditek atd. Mozna moc velky drop pro spodni uchop atd. Normalni je vyuzivat ruzne uchopy, na dobre naladenem kole neexistuje duvod proc jezdit v (gravel) terenu jen za paky. Kvuli tomu prece berany mas.

            Tedy znovu, nerozporuji, ze ty to tak mas (a fakt bych se zamyslel na tim tvarem riditek). Ale rozhodne to neni spravne a nejde podle toho novackovi radit. Cimz nerikam, ze musi mit berany, nekomu nesedi. Ale tvrdim, ze resit riditka podle delky vyjizdky je uplny nesmysl.

            0 0
            • jendabek  

              Řekl bych, že tady záleží dost i na fyzické kondici, stačí větší břicho nebo jakékoliv potíže se zády, krční páteří apod. a do beranů (spodní úchop) se pak moc nechce. Je to prostě sportovní posez, kterým nezískáš nic jiného než jednotky km/h navíc. Rozhodně to není pozice na nějaké uvolnění.

              0 0
              • skaj  

                No tak samozrejme, pokud se neohnes, tak potrebujes melci, vyssi riditka, jiny posez atd. PRoto jsem to tam take explicitne napsal:)

                Proto taky nepisu, ze berany musi mit vsichni, nekomu se nelibi. Vsechno v poradku. Ale, a to uz se opakuju, resit vyber podle delky vyjizdky s argumentem – v terenu jezdim jen za paky – je proste kravina, co nekoho, kdo berany nejezdil, muze jen zmast.

                0 0
          • Lišák  

            Na tom kole, co jsem si poskládal jako zimní silničku na dojíždění do práce jsem měl napřed rovná 580mm řídítka s rohy. Pak jsem je po necelé tisícovce km zkusmo vyměnil za berany (460 mm) a už tam zůstaly. Kolo by se dalo s trochou fantazie považovat za gravel – pláště 35 mm s jemným vzorkem, 36–22 /11–30. Na silnici to prostě s beranama frčí daleko líp a nejvíc si užívám spodní úchop v protivětru, kterého si na silnici užiju, oproti terénu, fakt dost. Jezdím s tím i polní / lesní cesty a berany mě ničím neomezují. Kde bych potřeboval širší řídítka tam už mě nepustí 35mm pláště.

            0 0
            • Alojs01  

              Vždyť ano, psal jsem to výš, na silnici jezdím spodní úchop běžně, ale v terénu ne.

              Já nikomu nic nenutím, jen jsem chtěl upozornit zakladatele vlákna, že kdyby se objevila nabídka na kros s rovnými řídítky, tak bych to úplně nezatracoval.

              Ten je navíc po nějaké zdravotní indispozici, takže pro něj bude zřejmě důležitější pohodlí, místo honění KOMů.

              0 0
              • Lišák  

                Píše 40% silnice. To se mi nezdá málo. Stejně to uza něj nevyřešíme. Musí zkusit a uvidí sám. V Dekáču si může kolo s beranama půjčit.

                Jo a já se svojí „výkonností“ a převodem 36 / 11 na 35mm pláštích fakt KOMy nehoním. Přesto bych tam rovný nevrátil. ;-)

                0 0
              • LM  

                Můžeš trochu podrobněji popsat jaký „terén“ jezdíš v úchopu za páky?

                Když jsem to jednou zkoušel na fest rozbité cestě z kopce, tak:

                • jsem si málem rozbil hubu, protože mi nárazy málem vyrazily páky z rukou (musel jsem rychle řidítka chytit ve spodním úchopu)
                • a pod kopcem jsem tahal inbus a rovnal páky zpět do původní polohy (nárazy je posunly trochu dolů, jednu víc)
                0 0
                • Alojs01  

                  Obcas mam pocit, ze cteni dela nekterym problem…

                  Zkus si procist, cele vlakno a uvidis o jakem terenu pisu. O „fest rozbite ceste“ ne.

                  Zkus se nekdy kouknout na nejaky cyklokrosovy zavod, abys videl, kdy ze se ti profici chytnou dole.

                  Ale jinak jsi si sam odpovedel. Na takove ceste, co popisujel, jsou rovna riditka lepsi, jistejsi uchop, brzdeni 1prstem…

                  0 0
                  • JFtryall  

                    Na cx se nejede tak rychle, jet sjezd po rozbite ceste v 50+ a hornim uchopu je dost risk.

                    0 0
                    • cyklista86  

                      Asi tak. Hlavne v cyklokrosu kdyz se vysekas, tak v 90% pripadu se ti vubec nic nestane bo sebou seknes do travy, bahna.. Na silnici jsi mrtvej raz dva..

                      0 0
                      • TK75  

                        Ono to ani v horním úchopu nejde…jak se jede rychlej sjezd a je podklad volný kameny atd tak to začne lítat do stran a chce to pevnej spodní úchop

                        0 0
      • Prasopes  

        to je úplný nesmysl s těma beranama, prostě buď je chceš, nebo nechceš. Délka vyjížďky je to poslední, co na to má vliv

        0 0
        • Alojs01  

          Píšu vlastní zkušenost, takže nesmysl to určitě není. 2 roky (cca 11tiskm) s rovnýma řidítkama a to stejné teď s beranama na stejném rámu.

          Spodní úchop jsem mimo silniční přesuny nikdy nepoužil. A i na vcelku hodně intenzivní vyjížďky do 2 hodin v lehkém terénu byly rovná řidítka s rohama skvělé.

          Ale 100 lidí, 100 chutí a každej tu bude psát tu „svojí“ pravdu :-).

          0 0
          • mira13  

            A třeba já to mám zrovna opačně :) I když teda na silnici. Na krátký intenzivní sportovní jízdy tak do těch 2 h jsou berany super. Prostě do toho lehnu a dupu. Ale půldenní vyjížďky mě mnohem víc baví na finess kole (prakticky stejná silnička, ale rovná řidítka a rohy), kde mě nebolí tak brzo ruce a ramena a mnohem líp snáším i rozbité silnice.

            Tohle bude fakt hodně individuální.

            0 0
            • Alojs01  

              Tak jasně, silnice je něco úplně jiného. Bavíme se o jízdě v lehkém terénu, lesní, polní cesty, šotolina…

              0 0
    • jendabek  

      Šel bych do lehkého XC s gravel plášti, pokud nejezdíš výhradně po asfaltu nebo hladké šotolině, protože na všem ostatním gravel zdržuje a omezuje. S věkem navíc většinou člověk chce spíše pohodlí a ne plýtvat energii zvedáním se ze sedla či rovnou nadskakováním před každým hrbolkem.

      Zvlášť pokud jsi předtím jezdil na MTB (a ne na silničce), s gravelem budeš akorát trpět (z vlastní zkušenosti). Alespoň pro mě ta efektivita gravelu nepřevažuje diskomfort absence odpružení a troufám si tvrdit, že HT se stejným obutím i pojede viceméně stejně (navíc bude výrazně levnější).

      Zkrátka gravel vnímám jako dost specifikou záležitost do specifických podmínek, vyžadující specifický jízdní styl, ale jako jediné kolo bych jej po vlastní zkušenosti doporučil málokomu.

      1 0
    • TK75  

      Taky jsem tohle řešil po krádeži mého horského kola.

      Gravel tě může hodně posunout a naučit… když tě to chytne.Servis je vcelku jednoduchý, nejlíp naučit se vše dělat sám.Časem si můžeš kolo celkem slušně přizpůsobit tomu co tě baví.

      0 0
      • jendabek  

        Tenhle argument nikdy nepochopím. Co tě gravel může naučit, oproti HT? Možná tak brzdit před každým výmolem nebo kořenem … jestli dotyčný x let nejezdil, bude se chtít spíše pohodlně a efektivně projíždět, ne se podřizovat specifikům gravelu s tím, že ho to něco naučí… Pokud jeho trasy alespoň z malé části tvoří jakýkoliv terén, první přizpůsobení gravelu bude nákup Redshiftu za 4k.

        0 0
        • TK75  

          No vidíš mě naučil hodně…už jen to, že kvůli jízdě po silnici jsem se musel naučit jezdit s spd.Predtim jsem měl platformy.Ze zacatku jsem gravel proháněl spíš po silnici a učil se kolo ovládat jako žiletkář..

          Potom jsem jezdil víc a víc do terénu, kde to zase vyžaduje trochu jiné ovládání.V horších pasážích jsem sice jezdil pomaleji, ale daleko víc jsem si s tím kolem vyhrál.Hardtail jsem jen dával do servisu…gravel jsem se naučil servisovat všechno sám, protože mě to baví.Mám dnes o dost větší akční rádius…a kupodivu taky trávím víc času v lese než předtím s hardtailem

          Tisíc lidí… tisíc chutí :-)

          0 0
    • cyklista86  

      Tezko ti nekdo takhle muze poradit co si mas koupit. Chce to si vyzkouset ten gravel. Klidne i silnicni kolo. Ono myslis si, ze by te to na silnici nebavilo, ale karbonove silnicni kolo(treba neco takoveho https://www.cyklobazar.cz/…lnice-trigon) o nejakych 6kg lehci nez tvuj horak, ktery jde krasne za pedalem. To je uplne jiny pozitek z jizdy po silnici nez MTB. Nekoho to chytne tak, ze proda celoodpruzene kolo a stane se z nej silnicar. Nekomu to nic nerekne a zustane u MTB. Co se gravel vs MTB tyce, tak prednost gravelu urcite rychlost na silnici a diky beranum, kde muzes pouzit nejakych 5 ruznych uchopu, ktere ti meni jak delku, tak vysku uchopu. Muzes pohodlne dojet dal a taky masn a tech uzsich beranych vic aerodynamicky posed. Po cyzkouseni endurance silnicky/gravelu by sisi mel urcite kde si to chces uzit nejvic a co od toho cekas. Chces jet rychleji/efek­tivneji po silnici, cyklostezce, sotolinove ceste, chces dojet dal s vyssi prumernou rychlosti a nebo te tohle nezajima a chces pokud mozno co nejuniverzalnejsi kolo. Se kterym projedes uplne vsechno a rychlost neresis a neplanujes zadne delsi jizdy.. Jestli to druhe tak urcite MTB. Protoze to je stale nejuniversalnejsi kolo pro naprostou vetsinu lidi. Zamknes vidlu. Mas tam rychle plaste, tak to pojede pekne i po silnici a v terenu sirsi riditka a vidle ti pomuzou bez problemu a pohodlne projet defakto vsude..

      9 0
    • Pavell  

      Co tohle, pokud mas L, tak je koncem rijna k mani a jen lehce pretahnes horni limit budgetu:

      https://www.canyon.com/…-7/2712.html?…

      0 0
      • Lister  

        Ulovit letos Canyona bude jak vyhrát v loterii.

        Navíc ta udávaná dostupnost se tam měnit každý den.

        Ale jinak tohle bych si na dané použití koupil já.

        0 0
        • Lister  

          Ha, tak kdeže dny. L už je zase vyprodané…

          0 0
          • grafik  

            Exceed L byl pryč za pár hodin : /

            0 0
            • TK75  

              Já mám trochu obavu, že se to bude obecně ještě zhoršovat… rámovou sadu co bych chtěl, tak není skladem ani prd a bůhví jestli někdy bude

              0 0
              • Lister  

                Bude. Některé velikosti a barevné varianty byly třeba ještě před týdnem uvedené jako dostupné na podzim nebo v zimě a po týdnu u poloviny z nich svítí vyprodáno…

                0 0
          • Pavell  

            …no pravda, kdyz jsem posilal ten navrh, byl jeste objednatelny. Psal jsem to v jinym vlakne, mam objednany Grizl CF SL 8 1by velikost L, ktery jsem chtel nekdy od cervna…ale byl to porod…kazdej den se 5× podivat, jestli je k dispozici…a pak 2.8. nekdy rano k dispozici s dodanim zacatkem rijna. Objednal jsem, dostal potvrzenou objednavku a vecer se vsechny velikosti zmenily na “vyprodane”…borec na podpore mi k tomu rekl, ze uz budou az nove typy 2022…proste uz 2 roky obiednat slusne kolo stredni cenove kategorie je peklo…

            0 0
    • from hell  

      Já mám 2 XC rakety, Trance na traily a od té doby co jsem koupil gravel (Giant Revolt + jakž takž kola DT Swiss 1600) jen na ně padá prach ve sklepě. Za léto jsem na gravelu nalítal 3k km a jsem nadšený. Jezdím 50% silnici 50% terén (klidně i ty kořeny) a hodnotím to jako výborný univerzál. Trail bike už budu jen vozit autem do trail center a XCéčka prodám. Jak se tu radí, na kole za ty prachy co na to máš tam budou dost sračky kola, výměna za lepší je posun jak blázen. A proč ne XC? Sice je to pohodlnější, ale žehlička jako full z toho stejně nikdy nebude a rozdíl v rychlosti na asfaltu proti gravelu je fakt znát. Ale co člověk to názor. Držím palce, nebudeš to mít v dnešní době lehký…

      3 0
    • šlapatko  

      100 lidí 100 chuťí. Radím něco vyzkoušet. Jezdím i oblouky s 40mm plášti a je to kompromis. Je spoustu míst kde odpružená vidlice chybí. Nebál bych se vyzkoušet i slušného crosse.

      https://www.mojekolo.cz/…s-essential/

      1 0
      • cyklista86  

        Co ma lepsi kros oproti MTB?? Ja ho vidim jako spojeni nevyhod MTB a gravelu. V terenu to nepojede jako MTB a na silnici to nepojede jako kravel bo rovna riditka, tezsi vaha, apod..

        1 1
        • šlapatko  

          Je to právě kompromis. Dnešní krosy nabízí pneu až 50mm. Komfortní posed, dostaneš tam i pořádný převodník. Slušná odpružená vidlice je fajn. Nechci řešit problematiku převodů atd. Turysti často ocení velký převodník, neradi šlapou velké kadence. Spousta lidí jezdí gravela, silnici a spodní úchop nevyužijí. Je to jen můj osobní pohled. Pár let jsem pracoval v servisu a musel řešit nevhodný posed na silničním kole. Spousta zákazníků po koupi silnice vystřízlivělo a řešili jak se na to na skládat.

          1 0
    • grafik  

      Letos mám vše nalitano snad jen na xc. Nějak mě to chytlo. Z bajka je hezčí pohled na svět. Silnicku mám v komoře a sedá na ni maximálně prach.

      0 0
      • Lister  

        To má každý jinak. Já se letos zamiloval do delších vyjížděk na silnici k tomu jezdím už jen co nejtěžší terén na těžkém MTB, HT jsem nevytáhl a lehke MTB vzal jen na dovolenou s rodinou.

        Lehký terén mě na MTB přestal bavit, když chci vytočit nohy beru silničku.

        PS: příští rok to bude pravděpodobně zase jinak.

        0 0
      • grafik  

        Ještě bych to doplnil emocemi, strašně moc mne baví systém 1×12, velká placka, tichý chod, plaste vittoria, bezduse, tři bowdeny, na riditkach uklizeno. Proste minimum pi… a radost z jízdy i do práce místo autem.

        0 0
        • TK75  

          To je fajn…:-)

          0 0
        • Pavell  

          Jj…mam to podobne, i kdyz na gravelu…jedno­placka, cistej kokpit…jednoduchost a co nejmin at se muze pokazit…

          0 0
    • futurama  

      Tak hodně štěstí, endurance silničku jsem objednal včera s termínem dodání 11.6. 2022

      Edit: a prý jsem zavolal 5 minut po 12té

      0 0
    • tl-brq  

      Mám to podobné z hlediska vzdáleností který jezdím, ale terén převážně kombinace silnice cyklostezek a polních cest. Takže není zcela srovnatelné, těžší terén nejezdím. Jezdil jsem trekové kolo, když mi ho ukradli tak fitness. Ale i na těch 30–40 vyjížďkách mi začalo vadit že nemohu změnit úchop, takže jsem před dvěma lety přešel na gravel a jsem nadšený. Pravda ale je, že v mládí jsem jezdil na Favoritu (jako většina z mé generace), takže jsem se beranů nebál a věděl jsem do čeho jdu. Máme doma i MTB, které si půjčuji do horšího terénu nebo hor. Při srovnání s gravelem, je stejně drahé kolo podstatně těžší, a při jízdě po kvalitním podkladu pomalejší kombinací váhy, aerodynamiky posedu a pneu.

      Pokud chceš jediný kolo a občas na něm chceš jezdit horší terén a kořeny, obávám, se, že potřebuješ MTB, i když v 85% ježdění pojede hůře. Stejně jako někteří jezdí v SUV po městě a dálnicích jen proto, že jednou do měsíce to mají poslední kilometr na chatu do kopce lesem (a v zimě po sněhu). Holt auto do lesa i dálnici bude vždy kompromis a s koly je to stejné.

      Při rozpočtu který máš, bych možná zkusil se držet blíže těm 40 tis a gravel, za to by se kvalitní hliníkový gravel měl dát pořídit a na karbon asi stejně nestačí ani těch 55. A za ušetřené peníze časem koupit MTB (třeba i z druhé ruky), které uspokojí občasnou touhu vyrazit do horšího terénu. Ale každý to má jinak, tak to neber jako radu a udělej si to po svým.

      1 0
    • Pavell  

      2.pokus…Alu ram, 40-ky plaste a jsi v budgetu. K dispozici v rijnu.

      https://www.canyon.com/…-7/2370.html?…

      1 0
    • Greeen_day  

      Děkuji pánové za reakce. Zatím vaše názory zpracovávám a utvářím si vlastní názor. V tuto chvíli jen vím, že si Gravela budu muset zkusit, abych věděl, o čem to vlastně je. Ikdyž myšlenka MTB/treka se 40 pláštěm z Gravela je také zajímavá…

      A jen pro upřesnění, tak měřím 176 cm a vážím cca 70kg. Pokud se bavíme o MTB, tak určitě nechci celo-péro a silničce rozhodně neuvažuji.

      Když sem před 10lety kupoval Meridu za 15, ta se mi na ní jezdilo poměrně hezky a trochu mě překvapuje, že rozpočet 55K přijde někomu při běžném ježdění nízký. Ale asi se to opravdu posunulo dál,…

      Zatím sem se díval na tato kola ze 3 kategorii od Canyonu (neřeším teď dodání)

      1, MTB:

      https://www.canyon.com/…-9/2621.html?…

      2, Gravel:

      https://www.canyon.com/…-7/2370.html?…

      3, Trek:

      https://www.canyon.com/…-7/2794.html?…

      Určení je takové, jak sem popisoval, tedy převažuji silnice , štěrk a polničky, ale kořeny se občas také objeví.

      Co se týče zmiňované rychlosti, tak sem to brával kondičně a bylo mi jedno na čem jedu, ale dával sem do toho maximum :)

      0 0
      • andy97  

        Co Cube? v karbonu za 50k https://www.bike-discount.de/…lack-1170679 trochu extravagantní barva ale proč ne :)

        případně za 54K už klasická barva https://www.bike-discount.de/…-red-1016055

        za 50K už bych šel do karbonu než do hliníku.

        0 0
        • Pavell  

          Ten Cube je taky moc pěknej…paráda

          0 0
        • cyklista86  

          Ta černo červená se mi líbí hodne a byla by to jasná volba kdyby tam byla dvouplacka. Jak dráha by byla výměna? Pohrávám si s myšlenkou že b,ch ho vzal. Aspoň bych si fakt potvrdil že je jednoplacka na silnici na hovno a vyměnil bych a nebo bych měnil hned no abych tu placku mohl brat jako novou..

          0 0
          • Jan D.  

            Tak s 40z převodníkem ti budou chybět na silnici těžké převody. Já teda vozím převodník 40z a vzadu xd kazetu 10–42 a vyhovuje mi to. Jemnější odstupňování mi chybělo jen na dlouhém rovném úseku po asfaltu, kdy mi nevycházel převod na pohodlnou kadenci. Jinak nezávodím, tak mi nejtěžší převody z kopce nechybí.

            0 0
            • kisa-82  

              Já mám převodník 42z a kazetu 10/42. Oproti compactu na předchozí silničce nepociťuju zásadní rozdíl. Za to za jednoduchost jednoplacky mě fakt baví.

              0 0
      • cyklista86  

        To na co jezdis je proste ideal gravel. Urcite bych se netahal na MTB jen kvuli tomu, ze nekde jednou tydne projedes 2km nekde v lese, kde je sem a tam sutr nebo koren. Hlavne jak budes mit rychlejsi a lehci gravel, tak te zacne bavit vic prave ta jizda po silnici, sotolinach a pod. a prirozene te to nebude tahnout do nejakeho prudkeho a rozbiteho vyjezdu, sjezdu. Mam to stejne jen s tim rozdilem, ze MTB me nikdo neukradl a taky pujdu do gravelu. Mam oblibene okruhy, kde je nejaky teren, ktery gravel bez problemu projede a zbytek si uziju mnohem vic..

        0 0
        • cyklista86  

          Jinak ja mam v hledacku pokud nevemu nejaky bazar nebo neco drazsiho tenhle CUBE myslim, ze dobry pomer cena/vybava.. https://www.cube.eu/…-greynblack/

          1 0
        • jendabek  

          Stále si myslím, že by si ten gravel měl prvně vyzkoušet, protože právě ta nutnost naplánovat si trasu aby byla pro gravel vhodná, může být pro něj omezující – ne každý se chce ve svých vyjížďkách podřizovat kolu, třeba naopak chce, aby ho kolo dostalo relativně pohodlně kam chce on.

          A pokud hodíš na MTB gravel pláště, tak termín „tahat MTB“ mi přijde dost mimo, na asfaltu to pojede skoro stejně, rozdíl ve hmotnosti se za jízdy projeví minimálně, přitom komfort bude úplně jinde… naopak gravel bude tahat přes každý rozbitý úsek (v případě takové kamenité lesní cesty doslova).

          Z vlastní zkušenosti bych mu opravdu poradil si gravel prvně vyzkoušet na svých oblíbených trasách.

          0 0
          • cyklista86  

            Měl určitě nějaký starý horak co mu ukradli. V porovnání s tím bude karbonový gravel na bezdusich pohodlnejsi. Levna vidle vubec nepobere drobné nerovnosti. Maximálně zapruzi kdyz vletis do díry.. a rozdil nějaké 4kg v hmotnosti pozná urcite. Hlavne při jízdě do kopce. S gravelem bude určitě s větší radosti hltat kilometry a oblíbené trasy se asi pozmeni. Nejčastěji jezdíš tam na co máš kolo. Jestli prostě jezdí z 80% vyloženě povrch na silnicku/gravel, tak nevidím důvod proč kvuli obcasnemu terénu se tahat ano tahat s mtb a 80cm riditkama. Tohle je případ drtivé většiny lidí. Tahají masivní MTB dělané na moderní technické xc tratě po silnici, cyklostezkach, polnackach, lesních cestách..

            0 0
            • jendabek  

              Moje zkušenost je opačná – díky gravelu jsem si uvědomil, co všechno mi na HT pobrala ta obstarožní vidlice, kterou jsem nikdy neservisoval a vůbec dlabal na údržbu, a tak jsem si myslel, že už třeba ani nefunguje. S gravelem jsem rychle prozřel, že MTB není jenom o terénu, ale o jakékoliv nerovnosti třeba i v rámci jízdy po asfaltu – stačí díra v silnici, širší spára, nájezd na cyklostezku atd. Především ve vyšších rychlostech cokoliv z toho znamená u gravelu tvrdý náraz do řídítek doplněný drnčením v pákách (GRX), letmou kontrolou, zda nemám defekt … a vůbec je to nepříjemný pocit. Člověk musí být neustále na pozoru, aby ho to někde nevytrestalo. Nevěřím, že s karbonem a bezdušemi to bude úplně jiný vesmír. U HT tohle všechno odpadá a nějaké to kg navíc za to dle mého stojí.

              Ale zároveň chápu, že jsou tací, které tohle naopak baví – tj. rádi si skočí přes kořen, hledají si ideální stopu atd., takových je podle mě ale naprosté minimum.

              1 0
              • cyklista86  

                Jaký si mel gravel a jaké plaste? Budou tam fakt velké rozdíly ve schopnosti pohlcovat vibrace, žehlit nerovnosti.. Jinak já taky nechci kupovat gravel do terénu na kořeny a sutry. Bude to prostě odolná silnice na které bez problemu přijedu přes polnacku, lesní cestu.. A určitě mimo silnici pojedu v klidu opatrně.

                0 0
                • jendabek  

                  https://www.focus-bikes.com/…46-atlas-6-7, pláště 45mm, na zkoušku jsem to i dost podhustil a vibrace pak OK, ale HT vidlici z toho samozřejmě neuděláš. Já s tím samozřejmě počítal, ale co jsem si neuvědomil je, kde všude je vidlice užitečná (tj. nejen v terénu) – člověk to zjistí až ji nemá. Moje chyba byla, že jsem si gravel před koupí nevyzkoušel, proto to teď raději každému doporučuji, aby třeba jen nepodlehl trendu.

                  1 0
                  • MlokCZ  

                    Tak ono je to přesně jak píšeš a objemnější pláště nic z toho nevyřeší.

                    Vibrace a opravdu drobné věci ano, ale jinak ne, ať tam budou jakékoliv pláště. To samé platí i pro celopevňák s 2,25" plášti bez duší na rozumně nižším tlaku + celokarbon vidlice. Najezdil jsem na celopevňákách poměrně dost, určitě aspoň tak 15tis. km a nakonec jsem zase vrátil k odpružené vidlici.

                    A problém nebyl menší pohodlí, když jsem jel nějaký opravdu terén. S tím jsem logicky počítal.

                    Vadily mi hodně dvě věci:

                    • špatné chování při brždění na nerovném povrchu (tím nemyslím, žádný extrémní terén, stačí trochu rozbitý)
                    • a právě ta nutnost neustále dávat mnohem větší pozor, za tu dobu, co jsem jezdil celopevňáka, tak se mi i přes snahu dávat pozor dvakrát podařilo narazit zápěstí (naštěstí jsem tedy ani v jednom případě při tom neletěl), vždy to bylo na jinak pěkném jezdivém úseky na podzim, kdy tam bylo listí a pod ním schovaná díra (nebyl to rozbitý úsek, ta díra byla ojedinělý případ), stejná situace s odpruženou je bez problémů a přitom obecně ten úsek i cesta byla jinak vyloženě vhodná i pro pevnou (i pro gravel by byla vhodná)
                    1 0
                    • jendabek  

                      Při brždění je navíc problém, že v každém trochu strmějším sjezdu se musí měnit úchop na spodní, jinak to prostě pořádně nebrzdí (mám 94kg), protože seshora je nemožné páku zmáčknout dostatečně silně jedním prstem a v případě více prstů zase ztrácíš pevnost úchopu řídítek – oboje je o hubu. Kdežto u MTB stačí posunout pracku horizontálně a páčku šimrat na konci jedním prstem …

                      Souhlasím taky s nutností dávat si neustále bacha, jasně, že to člověka asi naučí volit stopu a celkově citu pro kolo, ale pak stačí jednou něco přehlídnout a v kombinaci s těmi úzkými řídítky a vachrlatým úchopem (u většiny lidí seshora) to začíná být docela nebezpečná záležitost.

                      0 0
                      • Jason Voorhees  

                        wt? mám 85/92 léto/zima a úplně v pohodě brzdim v úchopu za páky na ráfkách mechanicky…

                        0 0
                        • jendabek  

                          Ve spodním úchopu mi to brzdí jako blázen, takže brzdama samotnýma to asi nebude, sílu v prstech mám taky … tak nevím, možná jiné páky?

                          0 0
                          • Jason Voorhees  

                            síla v předloktí + 105/Ultegra…je zajímavý, že ultegru radši držím pákovej úchop, tak 105 radši brzdim zespodu…

                            0 0
                            • JachymP  

                              Grx mi brzdí jak blázen i v horním, neustále smykuju, nemůžu si zvyknout na ty sranda pláště ;)

                              To je asi první člověk co mu málo brzděj kotoučovky na silnici…

                              0 0
            • grafik  

              Brain na stezky : )

              1 0
    • Greeen_day  

      Rád bych poznal toho z vás, který má jak Gravela, tak třeba zkoušel MTB na menších pláštích, případně Treka a dokázal srovnat.....gravela v lehkém terénu vs MTB/Traka s užšími plášti na silnici.

      0 0
      • JFtryall  

        Treka bych skrtnul to je fakt k nicemu. Dela vsechno spatne, pada na cene atd., gravel je nejlepsi varianta co se tyka delsich vyletu a pohodli uchopu. MTB je nenahraditelne pro regulerni teren a tezsi veci obecne, kdyz fakt vyuzijes odpruzenou vidlici. Na asfalt, polnacku, sviznejsi jezdeni po tvrdsim povrchu bych bral spis gravel. Navic si bude lepe drzet hodnotu a lehci traily projedes taky krasne. Jen davat kvalitni kola a obuti.

        https://www.instagram.com/p/COuO82NhoTG/?…

        1 0
        • jendabek  

          Na delší výlety bych gravel doporučil pouze pokud pro něj vybereš vhodnou trasu, jinak tě to fyzicky odrovná mnohem dřív než MTB.

          0 0
          • JFtryall  

            Proc? To aai myslis v terenu, ja myslim normalne kombinaci polnacky, asfaltu atd. Na biku zacne byt po 2h uchop uz dost neprijemny.

            0 0
            • jendabek  

              Od toho mám na MTB věc, které se všichni štítí, ale pro tenhle účel mi to funguje – staré dobré rohy. :) Případně můžeš koupit pro MTB aerobars nebo jak se to jmenuje. Každopádně pro variabilitu úchopu nepotřebuješ měnit kolo na gravel.

              Berany jsou sice ergonomičtější, ale komfort je celkově na gravelu o dost nižší, takže to pro mě nevyváží.

              1 0
        • TK75  

          Vašek má konkurenci.. :-D

          https://youtu.be/Vg4p25ORNYU

          Trek vypadá teda fakt pěkně

          0 0
      • pumpy  

        Ahoj mám gravel Kellys soot 70 a xc/trail bike Dartmore primal 29 s dle mého rychlými plášti Specialized renegate 2.3".

        Často jezdím s těmi koly jízdu cca 20km místo oběda když sem na HO.

        Cesta je kus cyklostezky, silnice štěrkové cesty, horší štěrkové cesty a kousek ujezdena hlína na louce.

        Gravel jede pekně lehce po tech cestach ale je fakt, ze na ten horší sterk musím spomalit. (Drnci to mam strach abych neprorazil duši). Ale i tak tento okruh jezdím častěji na gravelu.

        Na mém HT je poznat, že na silnici to zas o tolik pocitově nejede. Ale na těch sterkovkach to zas letí vůči gravelu. Žádné asi překvapení.

        Každopádně když srovnám výsledné trasy, tak se liší do minuty což bylo pro mě překvapení, protože jsem pocitově na tom HT byl o dost pomalejší.

        Asi si to musíš přebrat sám jaké kolo je pro tebe nejlepší, ja pokud bych měl mít jen jedno kolo, tak bych bral HT 100–120 zdvih s rychlými plášti typu fasttrack, etc. Gravel bych bral jen tehdy pokud ta silnice vážně převažuje. Ale i tak by to chtělo vyzkoušet dvě kolo na jedné cestě co rád jezdíš.

        2 0
      • jendabek  

        MTB pojede na gravel pláštích po asfaltu téměř stejně pokud se ti podaří docílit aerodynamického posedu. Dělit kategorie kol podle terénu je nesmysl – záleží co kdo od kola očekává. Pro toho, kdo vyžaduje obecně co nejvyšší komfort, je nejlepší celopéro, i když jezdí výhradně po asfaltu (nemusíš řešit kanály, sjezdy z obrubníku, rozbité silnice atd.), naopak koho baví underbiking blbnutí, ten si veme gravel na downhill.

        Z vlastní zkušenosti doporučuji příliš nedávat na zkušenosti ostatních a jednoduše si představit, jak se asi budeš cítit na kole, která má / nemá odpružení na trasách, které tě baví a stylem jízdy, který ti vyhovuje. Moc bych nesázel na to, že tě samotné kolo přiměje jezdit jinak a jinudy.

        1 1
    • DaSnail  

      Dirty drops monster cross ;-)

      2 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.