Hmotnost kola vs jízdní vlastnosti

298 nepřečtených
  • Teejay

    Dokáže tu někdo říci, jestli průměrný cyklista dokáže rozpoznat rozdíl hmotnosti na svém biku řekněme 0,5kila? Má vůbec cenu se hnát za hmotností, když se to ve výsledku třeba vůbec neprojeví? Nebo má někdo vypozorováno, co půl kila, to kilometr v hodině navíc v průměrné rychlosti?

    0 0
    • Vilém  

      Zalezi kde bys toho pul kila odlehcil. Pokud nekde na ramu, kokpitu ap., tak to mozna ani nepoznas. Pokud bys odlehcil pul kila na kolech, tak tam to poznas urcite.

      0 0
      • Obi-wan  

        přesně…

        0 0
      • Rychlej turista  

        Pokud nebudeš brzdit, tak je to úplně jedno.

        0 0
        • Vilém  

          Nebo slapat.

          0 0
        • MlokCZ  

          Třeba v trošku technickém výjezdu mi to nutí velmi často zrychlovat na překážky (dostatečnou rychlost rovnoměrnou nemám šanci v takovém výjezdu udržet, takže musím zrychlovat jen kde je to nutné), takže v terénu se může zrychlovat a tedy projevit rotační hmotnost docela často.

          0 0
          • McBlacky  

            jízda do kopce je ovšem z tohoto pohledu neustálá akcelerace, takže právě kde nejvíc poznáš váhu kol je do kopce.

            proč se asi TT do kopců jezdí na setech okolo 1kg

            0 0
            • MlokCZ  

              Tak jasně, v prudkém kopci je tam ta akcelerace trochu znát i pro každý záběr i bez situace, že musím zrychlit na překážku.

              0 0
        • fousek  

          zatacet a zrychlovat tak mas pravdu

          0 0
          • Rychlej turista  

            Zrychlovat musíš jen tehdy, pokud budeš brzdit. Pokud zpomalíš bez brdzdění, tak se energie neztratí, protože je využita na pomalejší zpomalení oproti lehkým kolům, ty zpomalí rychleji. Takže lehká kola mají velký význam pro ty, co brzdí. Těm, co moc nebrzdí, jsou v tomto ohledu lehká kola celkem buřt a zajímá je spíše celková váha celé soustavy :-)

            0 0
            • MlokCZ  

              Takhle ideální to není. Tahle teorie má dva háčky.

              První je ten, že nic není ideální a ve variantě s větším zrychlováním (těžší kola) budou větší ztráty v různých částech systému (tím myslím například menší efektivita s horším kruhovým šlapáním pro větší zrychlení, významné zvlášť na fullech).

              Takže i energeticky na tom budeš malinko hůře pro případ s větším zpomalováním a zrychlováním (bez toho brždění). Tohle ale nebude až tak moc velký rozdíl.

              Druhý problém, který se projeví pro ty náročnější technické výjezdy je o dost horší.

              V obou případech pojedu stylem co nejpomaleji, abych měl sílu na zrychlení na překážky, abych to vůbec vyjel.

              Ve chvílích, kdy v tom už prudkém výjezdu ještě zrychluju na překážky, tak dochází k intenzivním špičkám výkonu jezdce (tepově jdu klidně až téměř k maximálce, každopádně vždy výrazně nad ANP).

              A i když se ta energie neztratí a využije se na to menší zpomalení za překážkou (brzdit v takovém výjezdu určitě nebudu), tak tím jak jsou větší intenzivní špičky výkonu organismu, tak tohle mě výrazně více unavuje i když dodaná energie bude celkově podobná (jen podobná, protože budou lehké ztráty kvůli tomu prvnímu problému).

              0 0
              • Rychlej turista  

                Proto přece teorie existují, aby se daly aplikovat v praxi. Pro mě a mé ježdění tato aplikace znamená, že dávám přednost výrazně lehčímu celku na úkor maličko těžších kol, protože na tom budu na dlouhé štrece díky úspoře energie prostě rychlejší. Ty jezdíš jinak a proto máš i kolo jiné.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Jasně, já to chápu, že to tak bude při tom co jezdíš a hlavně při Tvojí výkonnosti (která umožní v některých situacích udržet rovnoměrné tempo i v rozbitějším výjezdu a zrychlování se konat nebude).

                  Co se ale týká hmotnosti, tak tam to řeším jednoduše. Hmotnost šetřím všude, tak aby to nebylo na úkor funkce a tak, aby to bylo z mojeho pohledu finančně přijatelné (takže jen kvůli váze bych třeba už nikdy neměnil nic, co by bylo dražší než úspora 10Kč/g).

                  Takže na kolech také přehnaně negramařím a v klidu vozím odolná kola + UST pláště, i když menší váhu kol při tom zrychlováním ocením.

                  0 0
                  • Rychlej turista  

                    To je přesně i můj případ. Proto prachy, co ušetřím na RM3 oproti zerům, vrazím do brzd, váhově na tom budu minimálně stejně a nějaký peníz ještě zbude. Navíc ten hmotnostní rozdíl v těch kolech je stejně hlavně v nábách a tam už je to celkem jedno, jestli mám lehčí nábu nebo brzdu. A co mi sežerou UST svojí váhou, to mi bohatě vrátí při defektech a klidu v duši :-)

                    0 0
                • jonti  

                  Jasne, ale ty treba jezdis i na biku stylem jako na silnici = plynulost maximalni a teren taky spis lehci, vzdalenost velka.

                  Kdybys mel prumernou delku jizdy 45km, prevyseni 1000m, prumer 18km/h, tak bys mel uplne jine priority :)

                  0 0
    • roud  

      Nemá cenu hnát HT pod 9kilo a FULL pod 10 většinou už pak je to buď na úkor životnosti nebo funkčnosti…

      0 0
      • maajkee  

        hehe, myslím, že málokdo tady bude hnát HT pod 9 kilo :) každej není extrémista jako ty :)

        0 0
        • roud  

          já nemám HT pod 9 :O( a ani bych nechtěl zaprví by to byl kotel peněz a ještě bych musel mít na kole nějaký lehký šlupky a další zvláštní díly…

          0 0
          • maajkee  

            no s těma 9,2kg na bejvalým kanónu ses tomu teda hodně blížil, myslím, že kdyby sis ho bejval nechal, tak už teď pod těch 9 kilo bude :)

            0 0
            • roud  

              Mno já jsem si ho nechal ale trošku nabral na váze má těsně pod deset ale jede furt hezky :O)

              0 0
          • jecnak  

            Nevim, ale na Supu mam normalni komponenty, nic extra.

            0 0
            • roud  

              nvm o tom že by tvůj sup měl pod 9 kilo…

              0 0
              • jecnak  

                Ty toho nevis. Spis jsem chtel svym prispevkem naznacit, ze HT pod 9kg nemusi stat ranec. Stacilo by prezout na vitrinarsky plaste a pod 9kg mam s prehledem.

                0 0
        • Neil100  

          Pár by se jich našlo .), kor když je to na dostřel .)

          0 0
      • JSt  

        na to se nikdo neptal :-))

        0 0
      • matts1  

        Pěkná odpověď :o)

        Já bych napsal, že nemá cenu hnát HT nad 13 kilo a full nad 15 :o)

        0 0
        • pitos  

          a já bych zase napsal že nemá cenu hnát ht nad 16kg a full nad 19kg.

          0 0
          • Nimrod  

            já bych napsal, že jsem měl 18kg ht a 23kg fulla ;-)

            0 0
          • vikicek  

            Optimální váha HT je 11,5kg a full nikoho nezajímá :o)

            1 0
            • roud  

              Optimální váha pro HT je 10 kilo jde to postavit lehce neni to drahý a je to plně funkční…

              0 0
              • matts1  

                Teď jde o to, co to znamená: není to drahý…

                Určitě to není nejdražší, ale levný to taky nebude, postavit HT na deset kilo.

                0 0
                • roud  

                  mno rozhodně tam nebude takovej finanční rozdíl mezi kolem 11–11,5kilo bude to hodně záležet na výběru komponentů…

                  0 0
                • maajkee  

                  Teď jde o to, co to znamená: není to drahý…

                  Přesně to jsem chtěl taky napsat, to je hódně relativní pojem :)

                  0 0
              • pitos  

                nesmysl,10kg není žádná optimální váha pro ht…všichni nejezdí jen na xc kole.

                0 0
                • roud  

                  všichni ne jen drtivá většina…

                  0 0
                  • pitos  

                    jistě, ale ani tak to neznamená že bude 10kg optimální váha pro ht.

                    0 0
                    • roud  

                      to mi řekni proč by ne ?

                      0 0
                      • pitos  

                        protože třeba s ht bikem na Dh či fr se k 10 kg ani náhodou nepřiblížíš.A do­konce ani s en ht se moc blízko k této hranici nelze dostat…prostě si se zaměřil jen na xc ale kategorie kola v tomto vláknu určena nebyla.

                        0 0
                        • roud  

                          psal sem že drtivá většina lidí jezdí XC a tam těch deset je optimální hranice :O)

                          0 0
                          • TJK  

                            jj jezdim XC a 10 je pro me opravdu idealni hranice :-)

                            0 0
                            • roud  

                              vidim to stejně jak FULL tak HT :O) kdypak už to sem vložíš ? ? ? nemůžu se dočkat :O)

                              0 0
                              • TJK  

                                Mam pujcenej fotak tak, kdyz vyjde pocasi tak do konce tydne :-)

                                0 0
                                • roud  

                                  vypadá líp než si sám čekal co ? :O)

                                  0 0
                                  • TJK  

                                    ani ne.. je to hnusnej kyc… sama barvicka vsude… kliky co se vohejbaj… tuctova vidle… asi to vymenim za sobika :-)

                                    0 0
                          • pitos  

                            Nemá cenu se přít,to že drtivá většina jezdí xc jsi napsal až když jsem reagoval,stačí se mrknout nahoru na příspěvky.

                            Je to jedno,také jezdím i xc a na xc jsem také začínal(když nepočítám začátky na silnici)

                            Nemám jen rád když někdo upřednostňuje to co jezdí a vůči jiným má klapky na očích.

                            0 0
                            • roud  

                              nemám klapky na oči ale většina lidí zde je prostě zaměřená na XC nic víc v tom nehledám a tak to prostě beru stačí jen nahlídnout do našich biků…

                              0 0
                            • black.horse  

                              i když si myslím, že se hádáte o „ptákovině“ a souhlasím s tím, že většina lidí jezdí spíše XC pojetí MTB… ale když jde o masové využití, tak masovka bude turistický kolo za 15–25litrů, takže HT s vahou kolem 12–13kg tedy toto bude optimum:-D

                              PS. máš recht, že roud moc škatukuje a vidí všude jen chrty, dneska pro mě by taky bylo optimum HT lehce pod 10kg.

                              0 0
                              • pitos  

                                takový netolerantní přístup k jiným odvětvím bikingu jako má roud vidím třeba na dolekopu (jen obráceně)a vadí mi to,proto jsem reagoval.

                                0 0
                                • roud  

                                  nejsem netolerantní :O) nemám nic proti ostatním disciplínám jen prostě tady na fóru beru jako kmenový XC na dolekopcom by mě to třeba vůbec nenapadlo tam bych HT netipoval pod 13–14 kilo a to možn=a dost přehánim nemam ponětí kolik můžou mít pevný FR a DH kola…

                                  0 0
                                  • KRAJIC  

                                    Mi teda BF moc nepřipadá jako kmenové XC – to bych tady nechodil a koho jsem pomocí BF osobně poznal XC až na vyjímky nejezdí.

                                    0 0
                                  • pitos  

                                    naštěstí to není pravda a jediné co by se dalo označit za kmenové na BF je horské kolo.

                                    Víš z čeho jsem měl vždy tady na tomto fóru dobrý pocit?…že se tady nikdy neupřednostňovalo žádné odvětví bikingu před druhým a že lidé jezdící a vyznávající různé druhy cyklistiky v pohodě mezi sebou dokáží diskutovat a tolerovat se,což bohužel ta jiných fórech není samozřejmostí.

                                    Až se to tady začne ubírat jenom jedním směrem(a je jedno jakým) tak tady přestanu přispívat.

                                    Omlouvám se že diskutuji mimo téma ale napsat jsem to musel.Dále to tady rozvádět nebudu.

                                    0 0
                              • fousek  

                                Masovka je mezi 2–9t., ono i ti co jezdi na maratony jsou mensi cast z lidi co ma doma kola a vetsinu z tech „zavodniku“ by normalni necyklista nazval, ze je to ten blazen na kole.

                                0 0
    • scalar  

      Si to vyzkoušej, vem si do flašky 0,5 litru vody a pak ji vylej (nebo vypij a vyčůrej…) a uvidíš, jestli poznáš rozdíl…

      0 0
      • roud  

        nalej si půl litru vody do pláště garantuju ti že tos ještě nezažil a poznáš to hned :O)

        1 0
        • maajkee  

          ono stačilo když jsem si koupil nouzovku carreru vulcan vyměnil původní pláště, na každým plášti jsem ušetřil přes 200g a bylo to znát fakt hodně!

          0 0
    • jIrI___  

      Já osobně to nepoznám. Ale tím se nevylučuje, že existují i ultracitlivé jedinci, kteří poznají každý shozený gram.

      0 0
    • PKQ  

      cca 400g co jsem shodil dolů na kolech bylo hooodně znát ;)

      0 0
    • Daf  

      Půl kila nemůžeš poznat.

      0 1
      • maajkee  

        na rotační hmotě stoprocentně jo!

        1 0
        • jIrI___  

          Půl kila možná jo, ale 400 g na pláštích jsem nepoznal.

          0 0
          • maajkee  

            já fakt hodně.

            0 0
            • PKQ  

              já taky hodně a když teď sednu ze zimáka na letňáka,tak to je teprv rozdíl :D

              0 0
          • MlokCZ  

            Záleží na situaci. Při rovnoměrné jízdě je celkem fuk, že je to rotační hmotnost a pak těch 400g není vůbec až tolik. Pro časté zrychlování (což může být třeba v technickém výjezdu jak jsem psal výše) to už může být znát dost.

            0 0
      • JSt  

        to moc generalizujes. opravdu zalezi, kde toho pul kila uberes. treba na vidlici jsem absenci 500g poznal a myslim, ze objektivne.

        0 0
        • Daf  

          Poznáš, že máš kolo lehčí. Ale jen když ho zvedneš na místě. Ale za jízdy tomu nevěřím. Většinou, když si člověk kupuje něco lehčího koupí zároveň něco kvalitnějšího. Tím chci říct, že ten rozdíl nemusí vždy dělat jen ta váha, ale mnohem větší přínos na jízdní vlastnosti má např. tuhost komponentu. Ta může být díky lepšímu materiálu vyšší i při nižší hmotnosti.

          0 0
          • maajkee  

            myslím že by to člověk poznal, kdyby měl kolo a pak dostal to samý kolo, akorát by byl rám naplněnej olovem, kolo by bylo defakto stejný, akorát mnohem těžší a vsadím se, že by to bylo na jízdě sakra poznat :)

            0 0
          • Blade  

            Vždyť si to zkus třeba s tím bidonem. Ano, nepoznáš to když pojedeš po silnici, ale na nějaký hravý trati, na úzkých cestičkách se zatáčkami, kde budeš muset různě pracovat s těžištěm, tam poznáš, že i o půl kila těžší kolo bude na tvý povely reagovat o něco míň ochotně.

            0 0
          • JSt  

            jak rikam, zalezi, kde tu hmotnost uberes. jak bylo receno vyse na kolech 100%. ja dodal svou zkusenost s vidli. vymena tory za revelation udelala toho pul kila a kolo slo o kus lip na zadni, lip se s nim manevrovalo. pul kila na ramu si myslim, ze bych pri jizde opravdu nezaznamenal, pac bidon nebidon mi je uplne burt :-).

            0 0
      • Blade  

        Já třeba poznám, jestli mám v bidonu půl litru vody, nebo ne a to nemám ani žádnýho osmikilovýho chrta.

        0 0
    • Flegmatik  

      Já když sundám podsedlovou brašnu, která se vším všudy váží přesně 500 g (zajímavé), tak to docela poznám. Už když vezmu kolo do ruky – zadek je lehčí. V terénu pak při potřebě dostat zadní kolo do vzduchu – bez brašničky to jde lépe.

      0 0
    • joudys  

      … půl kila, pokud to zrovna není na pláštích nebo ráfcích, podle mě čistě subjektivně poznat téměř nejde. Pokud to někdo pozná, předem totiž ví že jede na lehčím, pokud by to předem nevěděl, hodně by váhal anebo by to nepoznal vůbec.

      Rozdíl je ale poznat nějakou objektivní metodou, např. pokud se jede na čas, zvlášť do kopce, je lehčí kolo rychlejší (za předpokladu, že s tím jede stejný člověk při stálé fyzičce). To je fyzika.

      1 0
      • matts1  

        Řešilo se to v nějakým velu, nebylo to přímo o váze, ale byli tam tři modely od authoru, základní, pak něco uprostřed a pak ten nejlepší a porovnávali rozdíly na určité dráze. S ohledem na cenový rozdíly těch kol, byly ty rozdíly v čase minimální :)

        0 0
        • joudys  

          pokud měly podobnou váhu, stejné pláště, stejného jezdce ajánevímco, tak bych tomu věřil – nenapadá mě důvod, aby dražší jelo výrazně rychleji. Ale pokud se šáhne na váhu …

          0 0
          • matts1  

            Pláště byly stejný, jezdec taky, dokonce myslím, že předělávali zadní kolo z jednoho na druhý, protože na tom měli nějakej měřící bazmek…

            Bylo to dělaný na silničkách.

            0 0
            • roud  

              nj to je pak test naprd když máš vše stejný zkus vyměnit kola a pláště a rozdíl bude hned…

              0 0
        • Flegmatik  

          A nebylo to o silničkách? Nevím, nečetl jsem, jen jsem něco o podobném testu z Vela slyšel.

          0 0
        • fousek  

          Jj byl to test silnicek a nemerili zrychleni, ale jen jizdu po rovine a dokopce pri urcitym vykonu, menili jen zadni kolo, protoze tam meli wattmetr, nakonec vpodstate priznali ze testovali vlastne blbost a proto jim vysledky vysly tak jak vysly.

          Vaha kola se prave provevi pri akceleraci, brzdeni a zmenach smeru jizdy. V kopci se taky projevy, ale bud ve velkym sklonu neb velkym prirustku hmotnosti. Pri jizde po rovine konstantni rychlosti je to teoreticky uplne jedno, tam rozhoduje valivej odpor, ztraty v prevodech a hlavne aerodynamickej odpor, pokud by se tyhle veci zanedbali, nebylo by potreba pro jizdu po rovine na ruzne tezkejch kolech zadna energie.

          0 0
      • Rychlej turista  

        Pokud pojedeš trať, kde nebudeš vůbec brzdit, tak je úplně jedno, kde to půlkilo máš a i když se ti subjektivně bude zdát, že s lehčími koly na úkor rámu jsi rychlejší, pojedeš úplně stejně. Energii odlehčením kol nevytvoříš. Energie se dá pouze ztratit. A ztrácí se při brzdění, kdy brzděním těžkých rotačních součástí se té energie při stejné váze celé soustavy ztratí více. Pokud ale brzdit nebudeš, energie se neztratí, jen bude průběh zrychlování a zpomalování jiný a to je to, co subjektivně pociťuješ. Teď neberu trať, kde je třeba zrychlení k překonání obtížných úseků ap., ale řekněme hladký asfalt, nahoru a dolů.

        Z toho plyne, že je nebetyčná blbost jezdit s účinnými brzdami a širokými zubatými plášti, které člověka svádí k brutálnímu brzdění a tím umožňují obrovské ztráty energie :-D

        0 0
        • joudys  

          … no právě a horský kolo je o tom, že se hodně brzdí a zase zrychluje, často jezdí větší procentní stoupání … takže odlehčení, i když podle mě jde subjektivně těžko jasně rozpoznat, má objektivní smysl

          0 0
          • Rychlej turista  

            Odlehčení má smysl vždy. Psal jsem však o rozdílu mezi těžkými a lehkými rotačními součástmi při stejné váze celkové. Z toho plyne, že mít lehoučké rotační části má extrémní význam na krátkých a hodně technických XC, kde se jede na hraně možností kola i jezdce a prakticky se jen brzdí a nastupuje. Naproti tomu to ztrácí na významu při klidné a plynulé jízdě, což lidé často neberou v úvahu a žijí v domnění, že i tady jim lehká kola přinesou stejný užitek.

            0 0
            • Shooter1  

              nezdůrazňoval bych pouze to, že se „nebrzdí“, ale taky že se „nezrychluje“, pokud zpomalíš bez brždění, tedy jen vlivem odporů, tak tu energii ztratíš taky, jen pomaleji, a pokud chceš zrychlit, tak ta kola musíš rozhýbat tak či tak, zkrátka pokud jedeš plynule, rovnoměrnou rychlostí, tak váha kol má malý vliv…

              0 0
              • Rychlej turista  

                To brzdění je právě nutno zdůraznit, protože je při tom všem klíčové a jen při něm dochází ke ztrátám energie a u těžších kol je ta ztráta vyšší. Z toho logicky vyplývá, že i na rozjetí těžších kol bude té energie zapotřebí více, ale jen proto, že při brzdění těžších kol jí bylo znehodnoceno více. Pokud nebudeš brzdit, tak je pouze jiný průběh zpomalování i zrychlování (to je to, co subjektivně pociťuješ), ale energeticky to vyjde nastejno.

                0 0
                • Shooter1  

                  aha, už jsem asi pochopil co myslíš; když rozjedeš těžká kola a tu KE do nich „uložíš“ tak pak když přestaneš šlapat (bez brždění), tak ta vyšší KE (ve srovnání s lehkými koly) tě zase doveze dál … takže před zatáčkou můžeš třebas přestat šlapat dřív… je to tak?

                  0 0
                  • Rychlej turista  

                    Heuréka :-D

                    Je jasné, že na XC tohle asi moc nevyužiješ, ale jestli někdo jede třeba 24 hodinovku, tak má spočítanou každou kcal vynaložené energie :-D

                    0 0
        • MlokCZ  

          To co píšeš je pravda, ale je to o tom co a jak kdo jezdí. Je vidět, že moc nejezdíš třeba ty mnou zmiňované výjezdy, kde je to jedno zrychlení za druhým na větší technickou překážku a nebo je rozdíl v tom, že máš motor na to držet tam dostatečnou rychlost po celou dobu, což já nedokážu.

          0 0
          • Rychlej turista  

            Proto tyhle debaty vedeme, aby lidi pochopili jednotlivé vlivy na jízdu a při volbě kola a jeho součástí volili podle toho, co má pro ně největší význam.

            Protože třeba já jezdím klidně a plynule, má pro mě větší význam menší váha celé soustavy na úkor těžších kol. Jinými slovy, pokud za stejné peníze mám možnost mít lehká kola nebo kola sice o něco těžší, ale celkově za ten peníz výrazně odlehčím kolo jako celek, beru možnost druhou. Kdo ale jezdí XC, bude pro něj výhodnější mít za stejný peníz sice celek o něco těžší, ale s extrémně lehkými koly.

            0 0
            • Volf  

              A to ještě nemluvíš o tom, že lehčí plášť který zde dávají někteří jako argument toho, jak poznají gramovou úsporu má jinou směs gumy, často jiný vzorek a to co poznají je menší valivý odpor pláště a ne jeho nižží hmotnost.

              0 0
              • Rychlej turista  

                Jo, já taky řeším spíš odpor pláště, než jeho váhu. Proto třeba nemám problém jezdit na třičtvrtě kilovém Conti Double Fighter II 1,9". Sice nemá skoro žádný záběr, ale na suchu je to jedno. Když chci odlehčit a mít větší záběr i pohodlí, prostě plášť do většího terénu, nasadím FF, který jede prakticky stejně rychle, ale u toho je zase větší roziko defektu, takže si člověk musí spočítat, co je pro něj výhodnější.

                0 0
              • Mr.Duck  

                Já teda rozdíl ve váze na kolech rozhodně poznám, jedno kolo má obutý Karmu 2.0/SS 2.1(obojí kevlar), druhý na obou Michelin HOT S 2,5, a ten rozdíl při rozjíždění, manévrování a vůbec je sakra znát :P

                0 0
                • Volf  

                  No je otázkou kdo je na tom líp. Jestli ten co to pozná a nebo ten co to nepozná :-)

                  0 0
                  • Cvak  

                    Něco jako:"Blahoslavení chudí duchem.?:)

                    0 0
                    • Rychlej turista  

                      Asi tak. Já si taky (do doby, než jsem obul FF) myslel, že bajk je hodně pomalé kolo :-)

                      0 0
                  • Mr.Duck  

                    No myslim že v tomhle případě, kdy je rozdíl na každym plášti přes půl kila, by bylo docela blbý to nepoznat ;)

                    0 0
        • obda  

          Pěkně popsáno. Zvláště ten subjektivní pocit rychlosti s lehčími koly. Docela dobře to má popsané wikipedie: http://en.wikipedia.org/…_performance I nějakej vzoreček se tam najde :)

          A můj oblíbený citát:

          For instance, lowering a bike's weight by 1 lb, a major effort considering they may weigh less than 15 lb (6.8 kg) to start with, will have the same effect over a 40 km time trial as removing a protrusion into the air the size of a pencil.

          Volný překlad: Snížení váhy kola o 1 libru (458g) má na 40km časovce stejný efekt jako odstranění přečuhujícího předmětu velikosti tužky :)

          0 0
        • fousek  

          Pri zrychleni je to to samy co pri brzdeni, na rozhejbani vetsi hmotnosti bud potrebujes vetsi okamzitej vykon aby si zrychlil za stejnej cas, nebo stejnej vykon, ale za delsi cas.

          0 0
          • Rychlej turista  

            Jenomže zpomalení a zrychlení musíš to brát jako celek. Pokud nebudeš brzdit, tak ti to energeticky vyjde nastejno. Ty vůbec nebereš v úvahu využití energie těžších kol při zpomalení. Kde tyto kola pořád ještě jedou, tak lehká už dávno musíš pohánět.

            0 0
            • fousek  

              Ale zas na roztoceni tezkejch kol spotrebujes vic energie nez na rozoceni lehkejch kol. Proste tu energii co das zezacatnku tezkejm kolum davkujes lehkejm prubezne. Myslim ze setrvacnosti si nepomuzes.

              0 0
              • Rychlej turista  

                To je pořád dokola. Tu potřebnou energii na zrychlení přece vezmeš z toho zpomalení. Subjektivně to cítíš, ale když se to takto nasimuluje v laboratoři, tak je to energeticky prašť, jako uhoď :-)

                0 0
                • fousek  

                  Kde se bere energie ze zpomaleni na zrychleni? Podle me kolo zadnou rekuperaci nema a brzdenim premenujes kinetickou energii na teplo (pokud neuzivas rekuperace)

                  0 0
                  • Rychlej turista  

                    Tak jinak: zatímco těžká kola při zpomalování ještě jedou, tak ty lehké už dávno stojí. Tady hledej :-)

                    0 0
                    • McBlacky  

                      na druhou stranu ubrzdit lehčí lze snáz takže jdeš později na brzdy před zatáčkou.

                      Jediná výhoda těžších kol je klesání bez šlapání, ale ve finále v rychlostech který stojí za to zmínit je důležitější odpor vzduchu

                      0 0
                      • Rychlej turista  

                        Já to nemyslím tak, že bych propagoval těžší kola a že jsou výhodnější, protože vždycky jsou výhodnější ta lehčí. Ale jsou situace nebo způsob ježdění, kde ta výhoda lehčích kol není tak významná a pak můžeš ty prachy účelněji vrazit jinam.

                        0 0
                        • McBlacky  

                          jasně že pod určitou hranici to už tolik smysl nemá. Každý ji má jinde. Já osobně preferuji co nejlehčí kola /ráfky, dráty/ za cenu nižší tuhosti. Je to dáno stylem jízdy. Daleko radši uvisím do kopce skupinku, než že si ji pak budu riskantně sjíždět z kopce. Nehledě na to, že kdybych díky tuhosti v technickém sjezdu získal tak si mě pod kopcem stejně skupinka dojede, když bude spolupracovat.

                          0 0
                        • fousek  

                          Z tohodle pohledu souhlas

                          0 0
                        • JSt  

                          vzdycky nejsou vyhodnejsi lehci. sosenkovi na hodinovku kola privazovali, kdvuli setrvacnosti, tudiz tezsi = lepsi v tomto pripade ;-).

                          0 0
                  • Shooter1  

                    myslí to tak (konečně jsem ho snad pochopil :-), že čím víc energie vložíš do roztočení kol (tedy čím těžší kola), tím dále tě pak dovezou pokud přestaneš šlapat (zpomalení bude nižší)…

                    0 0
                    • fousek  

                      Ano ale na roztoceni tezkych kol na stejnou rychlost jako lehkych spotrebujes vic energie. Vysledna spotreba energie by mela byt stejna, akoratze do tezkych kol ji vlozis na zacatku a do lehkych kol ji vkladas postupne

                      0 0
                • joudys  

                  jestli tady je nějaký dráhař, mě by zajímalo, jak je to u dráhové cyklistiky, když se jede pouze na čas, bez taktizování, zda pouívají lehčí nebo naopak těžší rotační části. Něco mě říká, že ty těžší by měly být lepší, na začátku to roztočí a pak už to jede samo. Ale jak je to v praxi?

                  0 0
                  • Rychlej turista  

                    Sosenka při své hodinovce měl olověné zadní kolo, ale říkal, že ke konci už to bylo peklo :-)

                    0 0
                    • joudys  

                      …takže asi používají těžší pro lepší využití získané energie, co?

                      0 0
                      • Rychlej turista  

                        Tohle už je spíš takova alchymie, kdy každý věří něčemu jinému, ale ve výsledku je to asi jedno :-) Tady rozhoduje aerodynamika a to je bez debat.

                        0 0
                      • MlokCZ  

                        Rozhodně ne, Sosenka byl speciální případ v tom, že to bylo hodinovka sólo.

                        Hodně dráhových závodů jsou krátké tratě od 200m sprintu po nějaký ten kilometr a akcelerace je tam velmi důležitá.

                        A i na delších závodech typu bodovačka je to o častých nástupech a zrychleních.

                        Takže cílené navyšování hmotnosti vůbec nehrozí, jen tam bude velký důraz na tuhost, takže to nebude gramařaní za každou cenu na úkor tuhosti.

                        Větší váha mohla pomoct právě jen na tom specifickém typu jako hodinovka, kde je to celé o maximálně rovnoměrném tepmu po celou tu hodinu a žádné zrychlování.

                        0 0
                        • JSt  

                          jo, proto vozi disky a loukote, ze :-))

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            Tak tohle jsem nepochopil. Disky a loukotě vozí kvůli aerodynamice, která je pro ty jejich velké rychlosti stěžejní.

                            Nebo jsi tím chtěl říct, že disky a loukotě vozí jen kvůli vyšší váze? A že tedy běžně vozí na dráze zadní kolo typu co vezl Sosenka na hodinovce?

                            0 0
                            • JSt  

                              nejen ale i ;-).

                              bezne se samozrejme kola nedovazuji. ale disk se vozi jednak kvuli aerodynamice a druhak kvuli setrvacnosti. ano, disk je tezsi nez zapletena klasika.

                              hlavne na draze si musis uvedomit, ze je to trosku jinaci nez s volnobezkou. kolo ti pomaha slapat, odpada mrtvy bod, rozhamtas to snadneji i snadnej udrzujes konstantni rychlost.

                              0 0
                              • pepa30  

                                Jj, myslím, že JSt vý moc dobře co říká. Kdysi dávno jsem si na svou silničku dozadu koupil dost těžký a vysoký ráfek.Vyjel jsem do rovinatějšího terénu s občasnými vlnami a byl jsem nadšen.Bylo to jako bych měl za zadkem setrvačník a každou teréní vlnu jsem přeletěl mnohem lehčeji. Od té doby vým, že rotační hmota má velkou sílu. Nedivím se že při silničních časovkách vozí disky.

                                0 0
            • t29  

              Moje praktická zkušenost, když jsem poprvé sednul na horáka (předtím jen cross), tak jsem v každém kopci citelně zpomalil, protože jsem byl zvyklý, že mě setrvačnost 28" kol vyveze nahoru.

              Když jsem pak pořídil 29" MTB, bylo vše v pořádku a jezdil jsem jako na crossu :)

              0 0
        • karliner  

          To bude pravda. Někde jsem četl, že Sosenkovo zadní kolo na dráhovce se kterou zajel světový rekord v hodinovce vážilo 3,4 kg.

          0 0
          • JSt  

            coece, prave si nejsem jisty, jestli to nebyl par…

            0 0
            • karliner  

              No, já to vím docela přesně, ale nechtěl jsem být za nejmenovaného Všeználka B-F :-)

              Je to ve Velu 9/2005, ale seknul jsem se, to zadní kolo vážilo 3,2 kg

              0 0
    • nox159  

      ja sem poznal prechod z 14,5kg na cca 11–12 :D

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • black.horse  

      Podle mě cejtit je výraznější úspora skoro kdekoliv, někde víc někde míň. Ale lehčí kolo když ponechám jízdu do kopce a akcelerační schopnosti je i dle mě obratnější v technickém terénu… a líp se nosí do schodů nebo tlačí do kopce:-D

      0 0
      • mr.antik  

        Na tu obratnost maj větši vliv jiný vlastnosti, hmotnost snad vůbec. Ale nošení a tlačení těžké mrchy, to je celkem opruz. No a do prudkejch kopců se to taky projeví.

        0 0
        • Rychlej turista  

          Na obratnost má váha vliv velký taky. Když jsem si na stejném místě skočil (poskočil) s novým kolem o 4 kg lehčím, podivil jsem se, jak si můžu ještě ve vzduchu vybrat místo dopadu. A to nemluvím o přenesení kola přes padlý strom. Tady je ten rozdíl opravdu obrovský, protože člověk má z ničeho nic o jednu ruku navíc. A to se vyplatí :-)

          0 0
        • Vilém  

          K te obratnosti. Schvalne si zkus roztocit kolo bez plaste, kdyz jej budes drzet v rukach za osu a tim kolem jakoby zatoc. Potom zkus totez s kolem obutym.

          0 0
          • maajkee  

            no jenže nikdo z nás nejezdí tak, aby se kola otáčela volně ve vzduchu že? :)

            0 0
            • Vilém  

              A to myslis, ze vidlice tyto sily neprenasi na rizeni?

              0 0
              • maajkee  

                no já myslel, že řešíš setrvačnost.

                0 0
              • joudys  

                jo to má tady Vilém pravdu. Pokud se těžší rotační části roztočí, tak se kolo chová stabilněji a méně obratněji, klade větší odpor při snaze změnit jeho polohu, hůř se pak brzdí nebo naopak roztáčí. U lehčího to jde lépe, kolo je „vratší“ a lépe se ovládá. Extrémě těžká kola asi budou v zátáčkách vynášet, v rozbitém terénu budou klidnější, určitě to bude mít řadu efektů.

                Nějaký fyzik by to určitě popsal nějakým gyroskopickým efektem nebo momentem setrvačnosti neboco.

                0 0
            • JSt  

              jsi tu spravne? :-))

              0 0
          • MlokCZ  

            Naštěstí ten gyroskopický efekt není znát až tolik díky tomu kolik váží samotná kola a kolik celá soustava a netočí se kola mimo rychlé sjezdy zase až tak rychle.

            0 0
            • Rychlej turista  

              Já bych řekl, že má rozhodující podíl na tom, že na kole vůbec umíme jezdit :-D

              0 0
              • MlokCZ  

                Podle mě nemá rozhodující vliv. Ten má pouze na válcích a tam pak je jízda oproti reálu taky mnohem obtížnější, když to drží jen ten gyroskopický efekt.

                0 0
                • fousek  

                  No to je otazka, pokud zastavis a stojis na miste v pedalech tak neni zadnej gyro efekt a udrzet se v pedalech nedokaze uplne kazdej. Ovsem pri jizde bude pusobit jeste neco jinyho, rek bych ze to bude mit neco spolecnyho s uhlem hlavovky a stopu.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    V reálu hlavně působí setrvačnost celé soustavy s jezdcem.

                    0 0
                • jizby  

                  tak já vás s dovolením opravím voba:-)

                  Hlavní mechanismus udržení rovnováhy spočívá v rejdování předním kolem, tím se mění poloha opor proti těžišti tak, aby vznikal žádoucí moment dle potřeby. A to platí úplně stejně i na válcích, proto se ten přední točí, aby rejdováním mohlo to kolo jet do stran.

                  S gyroskopickým jevem je to trochu složitější. Jeho přímý vliv na rovnováhu je naprosto minimální a tvrzení, že hlavně díky němu držíme rovnováhu patří mezi urban legend. Gyro efekt spočívá hlavně v tom, že při náklonu kola vznikne moment, který ne, že by to vracel z náklonu zpátky, ale slabě nám stáčí řidítka (precese). To má jistý zklidňující vliv na jízdu při vyšší rychlosti a přímo se to dá poznat při jízdě bez držení. Ale i v tomto případě se uplatní ještě úhel hlavy a předsazení (stopa) kola), které dělají podobný efekt jako ta precese. Proto různý kola se různě dobře řídí bez držení. Pak se dá říct, že gyro efekt se uplatňuje spolu s dalším při jízdě bez držení.

                  Měl jsem kdysi kolo jako malej kluk, nějaká dámská plečka a to dovedlo jet samo, když se z něho sestoupilo za jízdy a postrčilo se ještě vpřed, tak krásně drželo rovnováhu, samo rejdovalo až v poměrně malý rychlosti začlo tančit a spadlo. To jsme se v 10letech vyblbli. To už pak žádný jiný kolo tak dobře neumělo a dělá ta hlavně geometrie na předku + ten gyro efekt.

                  0 0
                  • Rychlej turista  

                    Takže zjednodušeně řečeno: kdyby se ta kola netočila, tak bychom nemohli jet :-D

                    0 0
                    • jizby  

                      Jinak k tomu, cos psal výše o tom brzdění, tak to se mi líbilo. Souhlas.

                      0 0
                  • JSt  

                    jet samo umi kazdy kolo, jen z nej musis sikovne seskocit ;-)

                    0 0
                    • DaSnail  

                      po rovinke ano. slušný bajk zvládne aj 4X (alebo čo to je) 8o)

                      0 0
                    • jizby  

                      Uznávám, že asi většina z těch dobrejch a určitě to není žádnej zázrak. Ale mý další mladistvý plečky jako favorit, skládačka se tak nechovaly. Horáka už jsem nezkoušel, to už mi pak nebylo -náct.

                      0 0
                      • JSt  

                        jestli tam bude neco krivyho, pretazena hlava apod. tak to samo jit nemusi :-))

                        0 0
                        • jizby  

                          řekl bych, že jen v tomhle to být nemusí. I na dobře funkčních kolech můžou bejt citelný rozdíly v řiditelnosti bez držení a tohle s tím souvisí.

                          0 0
                          • JSt  

                            do jiste miry ano, ale pokud neni neco v neporadku, tak ti kazdy kolo z podzadku odjede. no zkousel jsem to teda jen na peti, ale cyklistickou indukci by to melo platit pro vsecky ;-).

                            0 0
                            • jizby  

                              OK, nemám důvod nevěřit, já to zkoušel jen nedostatečně. A neúmyslně se mi to nestalo.

                              0 0
          • mr.antik  

            Doporucuju to zkusit pri jizde, nechce se mi to teoreticky popisovat. Nikdy jsem pri technicke jizde necitil odpor gyroskopu. Zaplatpambu ze ten odpor je, predstav si ze v 50km by te rozhodil kazdej kaminek.

            Ale to neni podstatny, jen jsem chtel rict ze geometrie kola, sirka riditek atd. ma vetsi vliv nez o 200gramu lehci kola…

            0 0
            • DaSnail  

              skúsil som to pri jazde a rozdiel medzi ťažkým (motoraptor 2.4) a bežným ( MK 2.4) plášťom rozoznám spoľahlivo. ten odpor tam je hodne cítiť a že by ten vplyv bol pozitívny, to ani ne.

              pri malých rozdieloch hmotnosti a malých rýchlostiach to neni moc výrazné.

              0 0
    • vikicek  

      „Má vůbec cenu se hnát za hmotností, když se to ve výsledku třeba vůbec neprojeví?“ To víš, že to má cenu. Odpověď je „B-F“ :P

      0 0
    • MlokCZ  

      Na co půl kila to 1km/h rozdílu na průměru, na to samozřejmě zcela zapomeň. Rozdíl bude mnohonásobně nižší.

      Už jsem tu psal několikrát srovnání celopevňák x full na trati bez pořádného terénu (tedy na trati, kde nebude vůbec celopevňák limitován).

      Rozdíl jsem měl pouze kolem 10% na průměru (typu 19,3×21km/h).

      Obě kola totožné osazené, včetně stejný stejně nafoukaných plášťů.

      Rovnoměrná jízda, ztráty odpružením malá.

      A hlavní rozdíl byl tedy ve váze kol a to 3kg. Trošku z toho rozdílu opdružení ale udělalo, takže mohlo zůstat tak maximálně 0,3km/h na 1kg hmotnosti. A mohlo to být klidně ještě nepatrně méně.

      Průměry dostatečně nízké na to, aby to nějak významně ovlivňovala aerodynamika (tím myslím, že pro větší rychlosti budou rozdíly kvůli aerodynamice mnohem nižší, protože na stejný rozdíl v rychlostech bude potřeba mnohem větší nárůst výkonu).

      0 0
      • JakeF  

        1km/h na 0,5kg? To by bylo vcelku zajímavý, když na Authoru jezdim průměry na asfaltu přes 25km/h i v mrazu, teď na Treku vyšší tuhost, cca o 2kg dolů váha, lepší tuhost a za chvíli i bezdušáky, to bych musel jezdit v létě průměry kolem 33km/h :-D.

        Nicméně i pokud by jenom ten rozdíl váhy udělal 0.6km/h, tak to je na závodech velkej přínos a když to sečtu s tuhostí, Foxkou a bezdušákama, tak jsem docela zvědavej, jak velkej rozdíl to hodí reálně…

        0 0
        • MlokCZ  

          Jak jsem psal, pro větší rychlosti jak bude mít větší význam aerodynamika ten rozdíl na průměru bude výrazně klesat a těch 0,3km/h na 1kg vidím jako maximum.

          Takže pro větší rychlost se to může dostat klidně jen někam k 0,1km/h.

          A samozřejmě záleží na tom, jak je kopcovitá trať, já měřil na dost kopcovité. A 95% toho rozdílu udělaly výjezdy.

          0 0
          • JakeF  

            Hele, hele, nekaž mi radost :-). Prostě to bude o kopec rychlejší :-).

            0 0
            • nox159  

              za me si na zavodech typu 30–50 km polepšiš min o 5–8 min.

              Takove jsou teda moje zkusenosti z praxe :)

              Ale nejde jen o vahu ale o kolo jako celek :)

              0 0
              • JakeF  

                Já si netroufám odhadovat… Bude to hodně faktorů, celkově to kolo je výbavou jinde, lehčí do výjezdů, lepší brzdy a nesrovnatelně lepší vidle do sjezdů, tužší rám, závodní geometrie a ještě k tomu přechod z 600g Michelinů (na RK jsem nejel žádnej závod) na 460 – 470g šlupičky bez duší, pořádný tretry místo turistickejch bot s kuframa… Pokud by jenom to kolo mělo udělat těch 8 minut na klasický 50km trati, tak bych byl naprosto šťastnej a docela bych si začal věřit na slušný výsledky :-). Jaká bude realita se uvidí v dubnu, už se těšim, kondicí jsem na tom taky jinde, než loni…

                0 0
                • Kedarr  

                  hlavně ta kondice…ta asi nejvíc přinese. 8 min nebude kolem..:)

                  0 0
                • JSt  

                  8min kolem na 50km trati? pokud mas obe serizeny, vynde te to sulnul a bude spis zalezet, do kolika spuntu se dostanes :-)). sorry, ze ti beru iluze.

                  0 0
                  • JakeF  

                    Mně to přišlo moc… Ale bylo by to hezký. :-)

                    0 0
                  • nox159  

                    pokud by tu trasu jel jako casovku tak to neudělá skoro nic ale jde o to ze jede se skupinkou na špici a aby se udrzel když nekdo pred kopcem nastoupi, nebo aby vydrzel tempo ve sjezdu tak mu to kolo pomuze, kdyz už tu prvni skupinku ztrati nepojede takovou kudlu jak by jel s tou prvni skupinou… takze kolo mu da jen minutku a ten zbytek je to ze se za nima udrzel, treba v rozbitem terenu kde by s gilou ztratil 30s ktere by už nebyl schopny stahnout se z foxkou za tou prvni skupinkou udrzi :)

                    jen pro vysvetleni, ale jak říkam nemma na to meření… říkám jen to co sem zažil ja. U me ale mozna hrala jeste podstatnou roli zmena geometrije a to dost velka.

                    0 0
                    • JSt  

                      kolik toho mas najezdeno s prvni skupinou? pokud nemas nejakou rozhrkanou plecku, ale spolehlivy kolo kolem 12-ti kg necekej, ze te snizeni hmotnosti treba o dve kg nejak vyrazne posune vykonnostne.

                      0 0
                      • DaSnail  

                        pre predstavu si to môže hodiť do kalkulačky ;o)

                        0 0
                        • McBlacky  

                          to je hodně dobrý,

                          při 350watech dělá 1kilo na kilometovém stoupání sklonu 5% rozdíl 8metrů, povrch asfalt, hmotnost soustavy 82kg.

                          0 0
                      • nox159  

                        tak kdyz ti vadi pojem prvni skupina tak dejme tomu treba druha nebo třetí ;-)

                        mam vyskousene z 14kg na cca 12kg a rozdil byl jak jsem psal vyse. Jinak cenove to bylo z kola za 13–15 na kolo za 25–30.

                        jinak nešlo samozrejme jen o snizeni hmostnosti ale taky o kvalitnejsi komponenty lepsi vidlice / jen kola zustaly zatim stejne jako u predchoziho biku.

                        porad si stojim za tím ze lepsi kolo te posune o dost dal :)

                        0 0
                        • JSt  

                          ja nic takovyho nepocitil. a to jsem postupoval z acery pres deore/lx na xtr. citim rozdil ve funkci, ale jezdim stejne pomalu s xtr jako s acerou ;-)

                          0 0
                          • nox159  

                            tak to ti pak klesa kondicka, to je jedine mozne vysvetleni :D

                            0 0
                          • MlokCZ  

                            Nestává se často, ale naprostý souhlas :-)

                            Akorát, já šel od SIS přes všechno možné včetně STX a zkončil u mixu XT/X9.

                            0 0
                        • McBlacky  

                          a právě kola dělají při závodech obrovský rozdíl…

                          0 0
                          • nox159  

                            to vim ale jeste sem se neodhodlal koupit do tech " novych " nove loziska :) ale do prvniho zavodu za cca mesic uz chcu mit i ty nove kola ( pomuzu si cca o 400–500g ) nove kola maji cca 1550g i s upinakama tak doufam ze to pojede jeste lip :)

                            0 0
            • Rychlej turista  

              Lehčí kolo ti hlavně umožní zůstat ve skupině, z níž bys jinak už odpadl. To jsou ty nepatrné rozdíly, které se pak projeví v konečném výsledku obrovským (na silnici) rozdílem :-)

              0 0
              • obda  

                Proto jediná objektivní disciplína je časovka :) (ok, dráha je na tom ještě líp ;)) Tam nejsou ty zesilující efekty balíku, taktiky atp. Jen to napálit a jet :)

                0 0
                • JSt  

                  co neni na jizde v baliku objektivniho? kdyz si to nekdo umi poladit, je dobrej, tak z toho tezi. na tom prece neni nic spatnyho. ve fotbale taky nereknes, ze je neobjektivni, pac jeden umi lip kliku nez vsici ostatni, ze ;-).

                  0 0
                  • obda  

                    Ale jo :) Ja proste preferuji discipliny typu „ja proti hodinam“ nebo „ja proti jinemu mereni“, kde pro celkovy vysledek na souperi primo nezalezi. Naopak moc nemusim takove to taktizovani. At se ukaze fyzicka. Ale pokud se sportovci primo neovlivnuji (napr. kazdy ma svou drahu – sprinty, rychlobrusleni), tak je to ok. Nemam na to ani povahu, ani dost ostre lokty. Proste pokud bych nekdy zavodil, tak mi bude vyhovovat vic intervalovy start, nez hromadny. Pri tom bych si asi radeji stoupl na konec, a pak zvolna predjizdel.

                    Ale obcas se na neco podobneho podivam :)

                    0 0
    • R-A-D-I-U-S  

      Nebudu to tady číst celý ale docela dost se pozná odlehčení na rotující hmotě (kola,pláště) Pokud je hmotnostní úspora dost velká (0.5Kg+) tak to poznáš okamžitě při zrychlování ale co víc, díky menšímu gyro efektu je kolo mnohem živější (ochotněji zatáčí).

      Dám příklad: moje původní kola měli něco přes 2Kg a pláště co tam byli z fabriky měli každý 750g. V nové sestavě mám kola 1,5Kg a plaště 550g každý, čili úspora cca 1Kg. Z energetického pohledu je to jako bys kolo odlehčil na nerotující hmotě cca o 1.5Kg Najednou je to kolo vratký ako prase :-)

      0 0
    • Kedarr  

      můj názor je že to je vše jen o psychologii a v pocitu..kruci proč si neudělat nejlehčí kolo co to dá..:)přiznám se , že s tím bojuju neustále..ale samo..že potom už je tu limit finanční..a potom je tu asi u každého tzv.zapálenost pro kolo..další věc je asi ta že na zapletných kolech je to nejvíc poznat, tím myslím váha.ale pokud člověk vytvoří kompaktní, tuhý, lehký celek určitě to přinese minimálně dobrý pocit..a každý sport je jen o tréninku a o hlavě…:) nic víc nic míň..:)

      0 0
    • maajkee  

      ono i když se daj na auto lehký hliníkový kola, tak má větší zrychlení než s těžkejma plechovejma. V obou případech se stejnejma pneumatikama.

      Setrvačnost je pak zas o něčem jiným.

      0 0
      • TJK  

        Mel jsi nekdy v ruce kola? ty obycejny hliniky co se prodavaj sou ve vetsine pripadu tezsi nez plechace :-)

        0 0
      • fousek  

        Bohuzel moc hliniku neni lehcich nez plechace. Ty lehky kola jsou vetsinou kovani a horcikovy. Ty tuningarsky chromovy valce lezi na druhy strane vahovyho spektra

        0 0
    • Richi  

      Je to uplně šumák.

      Lidi jako Lance Armstrong nám dají všem i na kole Favorit z roku 1970.

      Pokud si k závodu vezmete kolo za 200k, potom dostanete o pět sekund méně.

      0 0
    • Nimrod  

      abych také napsal něco ze zkušenosti. 350 – 400gramů (vidlice/přední brzda) jsem na 10,5kg trialu nepoznal. 1/2 kila (zadní plášť) jsem na 20 kilovým sjezďáku nepoznal. Takže pokud jde o mě, tak sice na váhu koukám, ale rozhodně není na prvním místě při výběru komponentů. nejdřív je funkce, spolehlivost, design, trošku cena a pak teprve váha…

      0 0
    • radek80  

      zajímavá otázka. já jezdím na 3 kolech 8,5kg, 10,5kg a 12,5 kg (trekový s širším pneu 42). To nejlehčí má skvělou akceleraci, výborně se zvedá při přeskakování a celkově je to znát. Dvě kila rozdílu poznáš jak ve výjezdech, tak na sjezdech při překonávání překážek. Ale to nejtěžší trekový má zase výbornou průchodnost terénem, asi je to těma kolama, ale fakt mě to překvapilo. Mnohem líp drží stopu a má lepší přenos sil. Já za ním často tahám vozík s dětmi, je to lepší než za MTB 26. Ale to už utíkám z tématu – váha kola.

      Zdar

      0 0
    • op  

      Souvisi volne s tematem: V breznovem vydani Moutain Biking UK je kratky clanecek, kde testuji pro-jezdci vykon na obyc kolech za 300 liber, o kolik se zhorsi cas oproti jejich profi >3000liber kolum, rozdil nebude jen ve vaze. Jezdi 12h zavod a stridaji kola, pri stejny unave dosahuji o cca 2 min horsi cas na okruh na levnem kole (prumerny cas na okruh je 30min horsi kolo, 28 minut lepsi kolo). 2 min rozdil, tj. cca 6% + pro horsi kolo. To mi prijde pro zavodni ucely jako hodne, pro vyletni ucely jako zanedbatelny.. Jako pro-kolo je zminovano SantaCruz Superlite XTR 10,9kg, znacka levneho kola neni zminovana, jen vaha 13.5 kg. Zaver v clanku je, ze trenovanost a schopnosti jsou mnohem dulezitejsi nez kolo, a to i v pripade takovyho extremniho rozdilu v kvalite a vaze kola..

      0 0
      • fousek  

        2 minuty na pul hodine je sakra dost. To az si precte JakeF tak bude skakat radosti:-)

        0 0
        • Hornet  

          jj :-) a to nie je az tak velky rozdiel vo vahe, „len“ 2,6kg

          :-D

          0 0
        • JakeF  

          :-) Zase já nemám bike na XTRku a ten rozdíl bude něco lehce přes 2kg… Za chvíli se uvidí. Sám jsem zvědavej, skok to bude určitě výraznej…

          0 0
          • fousek  

            No XTR podle me ubralo tech 1:59 a tu 1s zpusobylo to lehci kolo:-)

            0 0
            • Rychlej turista  

              Ale jen tehdy, pokud to XTR bylo řádně vidět, na špinavém kole to je jinak :-D

              0 0
              • fousek  

                jj to je jasny

                0 0
              • jizby  

                Sugesce „jedu na ixtérku“ je nepochybně zásadní faktor. Měli to udělat jako slepej pokus, nebo ty nálepky vyměnit.

                0 0
            • JakeF  

              Tak jsem to nemyslel… Spíš jsem myslel, že ten rozdíl mezi těma kolama neni až takovej, jako měli v tom srovnání…

              0 0
              • Rychlej turista  

                To už nevysvětlíš, prostě 6% kolo a vzhledem k tomu, že vloni jsi začal závodit, tak letos už to musí být skokově lepší, řekněme o 10%. Tak to máme nějakých 16,6%, ale méně se od tebe určitě neočekává :-D

                0 0
                • JakeF  

                  Jenže to bych musel Dobříš 53km vyhrát ;-). Tak naivní nejsem ani já :-).

                  0 0
                  • fousek  

                    Prozatim bude stacit kdyz vyhrajes Plesiveckou drzku:-)

                    0 0
                    • JakeF  

                      To neni o moc snazší cíl, vzhledem k tomu, že když vezmu Gorgova jako základ pro srovnání, tak ta úroveň jezdců na bedně je zhruba stejná jako na Galaxy. Ale hodně se těšim, sám jsem zvědavej, jak dojedu, jen ještě nevim, jestli už tam zkoušet bezdušáky nebo ne…

                      0 0
                      • fousek  

                        Kde jinde je chces zkouset? Na zavodech typu transbrdy jsem jeste nikdy neprorazil, na Plesivci se mi to obcas povede.

                        0 0
                        • JakeF  

                          No, problém je v tom, že bych tam je měl hodně čerstvě, tak nevim, jestli je dobrý jet Plešivec skoro s nezajetejma bezdušákama, ještě s tim, že budu dávat klasický Ralphy, ne UST. Možná se to ještě vyřeší tim, že do tý doby ještě nebudu mít pásku do ráfků, takže duše budu muset…

                          0 0
                      • Rychlej turista  

                        Co na nich chceš zkoušet? Jestli je máš, tak jeď na nich.

                        0 0
                        • JakeF  

                          Protože bych měl tak tejden na to je nasadit a vyzkoušet, jestli to drží, těsní, jestli se mi to v terénu nezuje… Úplně jistej si tim nejsem, navíc zatim ani nevim, kdy budu mít tu pásku, Bontrager RL maj nějakej divně profilovanej ráfek, mám ten pocit… Dneska bych měl vědět aspoň blíž, kdy páska bude…

                          0 0
                  • Rychlej turista  

                    Tohle je ideální stav, když jediným tvým soupeřem je čas :-)

                    0 0
      • Rychlej turista  

        Mi to vychází podobně. Ale i tak mě to docela šokovalo, když jsem to zjistil, protože subjektivně to člověk cítí jako aspoň 20% :-D Jinak pro závodní účely je 6% hodně, prakticky rozdíl třídy. Třeba na 24 hodinovce je to zhruba hodina a půl a tolik tam (při přepočtu z ujetých km) zpavidla naděluje vítěz druhému, někdy se do toho vejde i třetí, čtvrtý už myslím ne.

        0 0
        • McBlacky  

          přesně. i 1% rozdílu ve výkonu znamená, že v klíčovém okamžiku odpadneš v kopci skupince. Kterou pak sám rozhodně nedojedeš, když se střídá. A je jasný, že jakmile odpadlík zůstne pozadu, tak se nevíc i přidá, zvlášť pokud předtím jenom hákoval.

          podle mě má cenu řešit každou setinku na poměru watt/kg a jak to uděláš je tvoje věc :) Někdo tréninkem, jiný nabitou prkenicí.

          0 0
          • obda  

            A nebo jezdit jen časovky a drsné mtb, kde se v háku moc nejezdí :)

            0 0
      • Nimrod  

        přidám své porovnání sjezďák versus xc :-) sjezďák je franta co mám v profilu, xc je starý author spirit sx s rs mag 21 + pár dalšíma drobnostma. rozdíl váhy 18,6 x cirka 12

        okruh je můj oblíbený kolem řeky, začátek úplná placka, zpátky po druhém břehu takový singlík, jeden úsek poměrně dost do kopce, jinak takový hezký, hravý :-)

        sjezďák to měl za hodinu, xc za 3/4 hodiny. jenže na sjezďáku jsem si to užíval, na xc ani moc ne, není zrovna dvakrát pohodlné, ale o to tu nejde :-)

        0 0
        • Evilcleaner  

          jaké byly tvoje zkušenosti s těmi brzdami (nejstarší kotoučové xt br-m755)?

          0 0
          • Nimrod  

            no, byly tam obyč, tak z poloviny sjeté shimano desky, takže se od toho nedalo čekat nic extra. v podstatě mi to přišlo celkem i srovnatelné s 525. nicméně furt ty xt jsou podle mého nejhezčí brzdy a kdybych stavěl zas něco na kotoučích, tak bych je tam lupnul zas :-) problém jen byl s pákama. byl to rok asi 2002 a zdálo se mi, že už nemají tuhost, že pruží jakoby v samotném těle, nejen ten poslední díl, při brždění. ale když je miluješ… :-)

            0 0
      • MlokCZ  

        Na ilustraci je dobrý i takový extrém, ale mohli zvolit kola tři a dát tam jedno za třeba 1000 liber a bylo by zajímavé pozorovat jak moc se ještě vyplatí ten příplatek za tu extratřídu 3000+ liber.

        Můj odhad je ten, že by to kolo za 1000 liber i když je cenově blíže tomu levnému vyšlo časem naopak blíže tomu drahému tedy něco ve stylu 28,5 minuty na kolo.

        0 0
        • Hornet  

          Myslim,ze mas pravdu, za 1000 libier je uz celkom dobry bike a rozdiel v case by bol malo vyrazny. Zalezalo by dost od kolies a obutia.

          0 0
          • Rychlej turista  

            To už zase chceš srovnávat nesrovnatelné, pláště ti na kole udělají v pohodě rozdíl i 50 000 Kč.

            0 0
            • Hornet  

              Myslel som to tak, aby na tej strednej triede neboli moc dobre kola a plaste(teda primerane cene), aby ten rozdiel bol adekvatny. Teda to co spomynas ty. Mal som sa vyjadrit presnejsie :-)

              0 0
              • Rychlej turista  

                Pláště, šířka ráfků i tlak v nich musí být stejné, jinak se ničeho nedobereš.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Pláště a tlak určitě, šířka ráfku už podle mě ne (stejně tam bude jen 17–19mm). Šířka ráfku ovlivní chování pláště v extrémnějších situacích, což nebude tenhle případ (tedy tak aby to významně ovlivnilo čas kola).

                  0 0
                  • Rychlej turista  

                    Určitě změní šířku a tím i valivý odpor. Otázka zase je, jak, takže další zbytečná neznámá.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Šířku změní ale příliš málo na to, aby to mělo nějaký zásadnější vliv.

                      Ale souhlas, že je zbytečné to tím komplikovat, když stejně 17mm ráfek je dneš přežitek :-)

                      0 0
                      • Rychlej turista  

                        To už je jedno, jestli 17 mm nebo 19 mm, ale pro účely testu by to mělo být co nejobjektivnější a tedy stejné.

                        0 0
                    • Rychlej turista  

                      Ideálně by ty pláště měly být takové, aby výrazně neomezovaly ani jedno kolo. Takže určitě ne FF, které zvýhodní levné kolo, protože drahé na těchto pláštích pojede pod své možnosti a tedy výrazně pomaleji, než na jiných.

                      0 0
        • Rychlej turista  

          Já si to taky myslím. Někde jsem to tu už psal, že ty vložené prachy x výkon není lineární. Proto na extra levných kolech nemá smysl jezdit a stejně tak, extra drahá si dopřávají jen ti, co peníze nepočítají.

          0 0
          • radek80  

            Extra levný, to myslíš asi ty kola do 10tisíc z mountfieldu. A extra drahý, to myslíš asi ty předražený Authory, GarryFisch, Specialy?, nebo ty lahůdky od bicyclecafé, jejichž cena je adekvátní použitým komponentům? Na mě se často obracejí známí, ať jim seženu kolo. Dávají mi hranici od 18 až po asi 30 tisíc. Jde většinou o MTB nebo trekový. Musím říct, že za 25tis dostanu super kolo s kvalitním rámem, zapletenýma Mavicama, kompletní sadou třeba SLX a třeba i se povede zabudovat nějaký karbon. To se mi daří např. s bikesportem, koloshopem, kupkolem, kolokramem. A výsledek je fakt dostačující i třeba na Sudety. Kolo za vyšší cenu a vyšší řady komponentů už chce osobní úchylku do cyklistiky a vůbec cyklotechniky. Tak jsem dopadnul i já, třeba rok nežeru, abych si koupil to nejlepší a nejdražší.

            0 0
            • fousek  

              Slusnej ram 25t. (full nebo carbon) kola cca 8t., vidle cca 7t. a na ostatnim uz tolik nesejde. Takhle podle me vypada kolo, ktery te nebude omezovat v dosazenejch vysledcich.

              0 0
              • radek80  

                slušnej rám za 25, to přesně sedí na Duratec caneer. Ale jezdec by měl asi stejnej výsledek na kole viz foto. To je poskládaný ze starých komponentů na nejlevnějším rámu, co jsem sehnal. K mojemu překvapení ten rám za necelý 4 tisíce není zase tak špatnej (váha 2 kg). Ale třeba No Saint Angel za 5tis, to už je dobrej rám, nebo nejlevnější Al rám od Prodoli. Na tom už můžeš závodit velice slušně.

                0 0
                • fousek  

                  S tim ramem sem to myslel tak ze HTcko uz nema cenu porizovat a kdyz uz tak naky extra lehky.

                  0 0
    • ravag3r  

      Já nevim, jezdim na 16kg kole a nijak mě to neomezuje:) A žádný rovinky, hezky nahoru dolů terénem. 100km za den bez problémů, víc nemám důvod jezdit. Poznám rychlý/pomalý pláště, jezdivou/nejezdivou geo, ale hmotnost jenom pokud to kolo nosim na zádech.

      0 0
    • black.horse  

      hmmm, padaj tady samé vědecké a fyzikální hypotézy, ale ještě jednu a dle mě taky velmi důležitou nikdo nezmínil: psychologie a placebo efekt… jak bylo naznačeno výše, umytej nápis XTR jede rychleji, stejně jako vědomí, že člověk sedí na raketě a netrápí ho depka z plečky. V tomhle je hlava mocná a velká část výkonu/zážitku/pro­žitku/pocity či čehokoliv z jízdy je daná „hlavou“… (abych nediskriminoval jednou chrtí disciplínou: s dobrou technikou na fullu 100/100 sjedu sjezd stejně rychle jako na 130/130, ale na trail-biku budu víc IN a bude mít lepší pocit:-) )

      0 0
      • Peslezedirou  

        Yes, máš recht. Si myslím, že to bude fungovat i u 29 :-).

        „Tenhle úsek bych těžko s 26 projel, ještě že mám stabilní 29ku“ :-)

        0 0
        • black.horse  

          právě že naopak, neprojedeš prakticky žádnou zatáčku, protože se budeš bát, že ty velký kola se tam nevejdou a je to tak stabilní, že to ani jinak než rovně nejezdí a vrazíš do stromu:-)

          0 0
    • přejetá_veverka  

      gramaření na kole má asi smysl u profíků, pak u lidí co i těch pár závodů co jedou berou smrtelně vážně (ať už z jakéhokoliv důvodu) a potom u těch co chtěj obdiv na fórech – jinak nevidím smysl tohoto počínání…

      0 0
      • roud  

        a co třeba u těch co je kolo baví a trávěj na něm většinu volnýho času ? proto že nezávoděj se snad hned nemusej tahat s těžkou mrdkou ne ? :O)

        0 0
      • prvniodkonce  

        Mám dva bajky – zimáka s blatníkama přes 13 kg a letňáka pod 10 kg. Po pravdě – cítím ten rozdíl proklatě hodně a celoročně bych na zimáku jezdit nechtěl. Nejsem profík, neberu závody smrtelně vážně a obdiv na fórech nepotřebuju.

        0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • jecnak  

      Na 240km, 6000m prevyseni na silnici udela 0.5kg zhruba 10 minut. Stejny prumerny vykon jezdce. Prumerna rychlost kolem 27, se stoupajicim prumerem se snizuje rozdil.

      0 0
    • Draw in soul  

      Gramaření pod 11kg u HT začíná být docela finančně vyčerpávající (jistěže ne pro každýho,ale snad 60% lidí nebere ani průměrnej plat).Hnát se za tím můžou závodníci,lidi,kte­ří žijou bikem víc než čímkoli jiným a ti,jež neví co s prachama a staví showbiky :)

      Jestli máš v plánu nechat projít svůj bike či jiny vozítko odtučňovací kůrou,tak si sežeň rozhodně co nejlehčí kola + lehky pláště s nízkým valivým odporem.Spořit pár gramů třeba na přemykači jinýma šroubkama je už fakt úchylka a začíná mi být tady z těch fotek na váze blivno..

      Slečinky počítaj každy géčko,leckdy na úkor odolnosti a pohodlí,ale dobře stavěným chlapům musí kolo i něco vydržet,takže neřešit a jezdit:)

      0 0
      • mr.antik  

        zrovan dneska jsem vážil představec, resp. jeho šrouby a výměnou šroubů za titan bych ušetřil možná celých 13g, cca za 400,– :-))

        0 0
        • robin!1  

          Není lepší umýt kolo a získat mnohem více :-D

          0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
    • Endurossta  

      když jsme u toho, poznám rozdíl 290 g na každym kole výmenou duše a pláště? Nebo stači jen zadní kolo?!

      0 0
      • Pajas04  

        Odlehčení předního i zadního bys měl (ne)poznat stejně.

        0 0
    • Ltd.mp  

      Využiji tohoto tématu k mému amatérskému dotazu, zamyšlení.

      Jak může ovlivnit výkon váha cyklistických bot?

      Člověk řeší gramy na kole, ale váha bot by se měla přičítat taky ke kolu, ne? Je to rotační hmota a myslím si, že to musí mít vliv na výkon potažmo výdrž. Samozřejmě nijak dramaticky:) Mám teď turistické MTB tretry s váhou 2×500g a zvažuji jaký bude rozdíl s lehoučkými tretry s karbon podrážkou 2×150g. Při kadenci pr. 85kmitů/min a 2 hodiny výjiždce to je 10tis kmitů a při rozdílu váhy 700g to je 7tun rotační hmoty:D Samozřejmě že by se to mělo vynásobit nějakým koeficientem, ale to je teď úplně jedno, jen to je přiblížení mého zamyšlení:)

      Díky za koment:)

      0 0
      • Singlespeed  

        Špičkové mtb tretry (např. S-Works Recon) váží kolem 600 gr/pár v menší velikosti. Obyčejné kolem 800 gr/pár v menší velikosti. Rozdíl cca 100 gr/bota zase není tolik.

        0 0
      • Jáchym 1  

        No, to je asi pravda,ale co váha celých noh.Pokud nemáš ani gram tuku nebo svalové hmoty navíc,tak pak by se tam dalo šetřit.

        1 0
      • Venda  

        Hele a nemuze tam mit vliv to, ze ty dve nohy (boty) jsou proti sobe? Jakoze ta co jde nahoru je zaroven tlacena hmotnosti, co jde dolu? Takze vysledek 0? Jakoze v tech rotacnich silach tam neni rozdil mezi tezkyma a lehkyma botama zadny, bo je nikde nezvedas atd. ale jen na pace preklapis. Rozdil pak akorat v hmotnosti cele soustavy, kolo jezdec…

        0 0
      • Jason Voorhees  

        Čím těžší boty, tím víc posiluješ nohy.

        Proč myslíš, že Emil trénoval v kanadách?

        0 0
    • Ltd.mp  

      Jasně, nohy to už je druhá strana věci:) Boty DTM KM3 mají 285g při vel. 42:)

      0 0
      • Singlespeed  

        Většinou se udává hmotnost jedné boty a většinou výrobce váží stylem „inverzní rybář“. Takže v trošku větší velikosti bude mít pár přes 600 gr.

        0 0
        • Ltd.mp  

          Ups, tak to se omlouvám, to jsem nevěděl. Takže v mém případě by se jednalo o rozdíl 400g. To se musí taky nějak projevit ne?

          0 0
          • J1RKA  

            poznas jestli mas plnej bidon nebo prazdnej kdyz jedes?

            0 0
            • Ltd.mp  

              Kdybych měl s ním za jizdy v kuse žongloval tak ano…mluvím o rotační hmotnosti, ne o statické.

              0 0
              • Singlespeed  

                Tak, jasně, že se každý gram dolů počítá. Někteří experti mají zvážené i všechny další součásti oblečení a na závod berou jen ty nejlehčí kousky. Pokud ovšem nezávodíš, tak to není třeba hrotit.

                0 0
                • Kacko  

                  Kdyby jen oblečení :D

                  1 0
                • Ltd.mp  

                  Závodím sám se sebou na Stravě a 2× do roka nějaký XC závod pro radost:)

                  0 0
                  • Singlespeed  

                    Takže šup úplně vše na váhu a optimalizovat. Tretry jsou jen jeden dílek mozaiky :-) .

                    1 0
              • J1RKA  

                kup si zavazi na kotniky, stoji to par slupek a vyzkousej sam, kdysi jsem s nima chodil, tam to poznas na prvni dobrou < i 250g >

                mam dvoje tretry urcite kazky vazeji jinak, ale rozdil vahy nepoznam, < poznam jenom tvrdost > tipuju, ze uplne nejdulezitejsi jsou nejspis kola a pneumatiky

                0 1
                • Ltd.mp  

                  Jasně, je to na pováženou, váha se rozkládá vyvážením. Kola a pneu jsem pořešil před 2 týdny, úspora 700g (DT Swiss XR391, XT náby, TUFO)

                  0 1
                  • J1RKA  

                    a prineslo to neco ve vysledku?

                    0 1
                    • Ltd.mp  

                      bohužel jsem teď byl nachlazený, takže jsem se ještě na kolo nedostal. Možná zítra:-)

                      1 0
                      • TK75  

                        Asi jezdis moc „nalehko“…to je rýma hned :))

                        0 0
                        • J1RKA  

                          jakoze prvni plasan v kratasech :D

                          0 0
                          • Singlespeed  

                            Použití dlouhých gatí, které jsou cca o 100 a více gramů těžší než kraťasy je v případě ltd.mp pochopitelně vyloučeno. Podobně třeba nošení cyklistické zateplené bundy, která váží klidně i 450 gramů. To se jednoznačně neslučuje s myšlenkou odlehčování systému. Kdo si chce užít lehké jízdy, musí být otužilý.

                            2 0
                      • J1RKA  

                        tak dej vedet, a nakolik mas nafoukano asi bude ale potreba prasknout i vahu < ne kola > :DDD

                        0 0
                        • Ltd.mp  

                          To tu je banda:) Člověk se zeptá na teorii a zvrhne se to kajsik ke trenkam:) Co se týče mojí váhy, tak ta je 30let stabilní, není kam snižovat:)

                          0 0
                          • J1RKA  

                            Vpohode, mam ted tufa ponovu a nejak mi nejde trefit tlak, tak jsem se chtel podelit, zase nemusis prasknout vejsku ze :D

                            0 0
                        • Ltd.mp  

                          Vyjel jsem s tlakem 1,6Bar na obou a dojel jsem nakonec s tlakem 1,3Bar předek a 1,4Bar zadek. Zatím mi to tak přišlo ok, uvidíme jestli to tak zůstane.

                          0 0
                          • J1RKA  

                            Diky, ale bez hmotnosti soustavy jeto jenom udaj, ja jsem na 19 – 20psi a jeto jeste dost, nedrncato, ale na korenech jeto porad takovy nejisty

                            0 0
    • roman 3D  

      Nepozná, nejlepší lék na to je nečíst bf

      0 2

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.