Jakou roli hraje hmotnost kola? Dejme tomu, ze budes mit kola 13,5 a 12,5 kg – da se rict, ze v terenu budes placnu o 1 km/hod rychlejsi? Kilo uz mi nepride tak malo. Co si o to myslite?
Jakou roli hraje hmotnost kola? Dejme tomu, ze budes mit kola 13,5 a 12,5 kg – da se rict, ze v terenu budes placnu o 1 km/hod rychlejsi? Kilo uz mi nepride tak malo. Co si o to myslite?
Vliv to urcite mit bude, ale jelikoz jsem to nikdy nezkoumal, tak nevim jak moc velkej.
Si to můžeš ostetovat pomocí bidonu v rámu. Je dobré dávat pozor, kde gramy šetříš. Velmi znát je to na kolech.
A nejvíc ušetříš váhu na jezdci :) Třeba i několik kilo :)
No ono se to da psat i bez toho smajlika. Myslim si, ze co se kola tyce, cim lehci, tim se lip zrychluje nebo vyjizdi do kopce, nejvetsi vyznam maji pochopitelne rotujici a neodpruzene casti, jak se tu o tom taky zminujete (plaste, duse a rafky nejvic- ale neprehanet- riziko defektu, poskozeni rafku apod.). Ale asi by se melo mluvit prave o cele soustave kolo+ cyklista. Shodit 1 kg na hmotnosti cyklisty je nejenom mnohem jednodussi (a levnejsi :o))), ale ma to urcite i vetsi vyznam. Jako u snizeni vahy u kola samotneho se tim zvysi pomer vykon na kg hmotnosti, ale snizi se teziste = lepsi ovladatelnost, odstrani se necinna mrtva hmota (predpokladejme, ze jde o tuk) na rozdil od kola, kde u snizovani vahy nejde jit do nekonecna a prinasi to uz riziko snizene zivotnosti komponentu.
„na rozdil od kola, kde u snizovani vahy nejde jit do nekonecna a prinasi
to uz riziko snizene zivotnosti komponentu.“
O jezdci platí dtto.
Já vážim 54 kg a mam ubírat váhu na sobě a né na kole?!
Jsou lidi, kterých se to netýká…:-DDD
a kolik měříš??
Vliv to urcite mit bude – ale jak velky, je druha vec. Bude hodne zalezet na tom jak a kde jedes a taky kolik vazis.
Nejjednodussi bude, kdyz pojedes konstantni rychlosti po rovny silnici, tam ti nepatrne vzroste treni, ale to bude tak vsechno, rozdil minimalni. Kdyz pojedes do kopce, tak rozdil by ve vakuu odpovidal tomu, o kolik procent se zvysi hmotnost souctu jezdec + kolo… takze tak 1 %… v realu diky treni a odporu vzduchu bude rozdil jeste mensi. Pri zrychlovani to bude podobne, jen se prida setrvacnost kol.
V terenu uplatnis to same, nejspis trosku vic zrychlovani a zpomalovani a navic se ti vyssi hmotnost kola nejspis odrazi v jeho trosku horsi ovladatelnosti (resp. to bude stat vetsi usili).
na hmotnosti kol to ale jde poznat
Hmotnost (resp. moment setrvacnosti) kol jsem uvadel – ale to hraje roli vyhradne pri zrychlovani/zpomalovani. Predpokladam, ze gyroskopicky efekt se u kola neprojevi:).
Urcite sa prejavi, keby sa neprejavoval tak na dvoch kolesach nejazdis ;) Podla mna je riadne citit, aj ked dam o 100g lahsie plaste, v tom ako to toci.
Přidám pár čísel z Eurosportu ze dneška. Týká se silničních kol.
Úspora hmotnosti na ráfku 10g 4,5s na 50km 20g 18,5s na 50km 80g 37s na 50km
Aerodymika Ploché dráty proti kulatým uspoří 27s Vysoký ráfek Mavic Cosmic proti klasice uspoří cca 50s na 50km Dres speciál, dlouhý rukáv, proti klasickému dresu + oholené ruce – úspora cca 1min na 50km
ten dres je hustej :) no na bajku to až zas tolik neplatí protože rychlosti jsou průměrně nižší (gr ráfek, plášť) takže odpor vzduchu kterej roste exponenciálně není tak velikej (dráty, ráfky, dres)
No odpor vzduchu nastesti roste „jen“ kvadraticky…
…, coz plati do rychlosti zvuku.
No ja nejsem chrt, tak pro me plati tohle:).
Tedy linearne v oblasti laminarniho proudeni, kvadratiky pri podzvukovych rychlostech, kubicky pri nadzvukovych… exponencialne nastesti nikdy:).
no nic stane :)ú
Ty cisla jsou nesmysl, pokud nereknes pri jaky rychlosti. Tipnul bych pri 40ce.
víc bych tipnul já, dokonce bych řekl že to je na rovný silnici za bezvětří. nebo úplně uměle vzorcema :)
Bakalář to uváděl při dnešní časovce do 23 let, takže předpokládám, že to platí pro časovku rychlost 45–50km/hod.
S těma grammama u ráfků se mi to zdá taky hodně neuvěřitelný, ale mám to nahraný – opravdu mluví o gramech ne o dekagramech.
Nevím jestli jde o hodnoty vypočtené nebo prakticky vyzkoušené – jak jsem „koupil prodávám“. ;-)
Jen tak mimochodem. Spolukomentoval Ježek. Ten uváděl, že na přední kolo se používá karbonová loukoť Mavic IO původně určená pro dráhu. Nemá prakticky žádnou brzdnou plochu! Ale u časovky to zase tak moc nevadí a loukoti se nic moc nestane. Výhodou je aerodynamika a boční tuhost, takže se při jízdě ze sedla neztrácí žádná energie. Ale byli k vidění jak drátový výplety, vysoký ráfky i loukotě. Vzadu je samozřejmostí disk.
Koukni sem: www.bajk.cz/…a/clanek.asp?…
Pekny clanecek – ma ovsem jeden drobny nedostatek – tyka se vyhradne okamziku, kdy zrychlujes, pri jizde konstatni rychlosti je jedno, jestli hmota rotuje nebo ne (jizda do kopce). Dokonce na zacatku kopce je vyhodnejsi, kdyz se usetri hmota jinde nez na rotujicich castech (naakumulovana energie, byt pujde o par J).
Samozrejme v situaci, kdy se kazdou chvili brzdi a pak zase zrychluje ma clanek pravdu.
ale když je ten kopec dlouhy tak jsou výhodnější lehčí kola
U dlouheho kopce je prakticky jedno, jestli mas lehky ram a tezka kola nebo tezky ram a lehka kola. Rozdil je dole (vyhodu maji tezsi kola) a nahore (kdyz zrychlujes na vrcholu, tam jsou vyhodnejsi lehka kola). Pokud jedes konstantni rychlosti, tak je jedno, jestli ti neco rotuje nebo nerotuje.
ještě kombinace lehke kola lehky rám a těžký jezdech :-)
No tak jednak jsem se domnival, ze se predpoklada, ze jezdec je konstantne tezky, druhak je vetsinou levnejsi nejdriv odhmotnit jezdce a pak az kolo (kdyz ma jezdec idealni hmotnost). Prece jen kilo dolu z jezdce vetsinou obnasi min zrat, tedy je vyrazne levnejsi:o)))
no ta hmotnost ale není konstantní, já na priessnitzi zhubl 2.5 kg, z toho vyplývá že čím víc toho při závodě shodíš tak tím si teoreticky o něco rychlejší :-), jinak s tebou souhlasím ale když už máš tu idealni hmotnost tak je na řadě kolo.
u me to je jinak.kdyz pri jizde ztratim vic jak 2 kila,tak to uz byvam hodne na kasi,cili mi to urcite lip nejede.
já taky byl na kasi :-), a navic sem napsal teoreticky, prakticky to líp nepojede protože nebudeš mít sílu
uplne nejvic zalezi na geometrii kola.mam kola dve,jedno da se rict chrti a druhy spis vic terenni.CRX proste moc nedokazu donutit dupat.zato na visionu je to jina kava.ale beda s tim do terenu:-)
Velkou, při nasazování na auto :)
ja bych v tehle vahach nevidel tkaovej velkej rozdil.. spis bych ale k tomu chtel rict,ze 12,5 kilo na XC HT je moje maximum,pri vic uz bych mel velky potize verit tomu,ze mi to nejede jenom diky mne:-)
Původní bike – Merida Kalahari + Top Gun – hmotnost tak těch 13,5 kg (možná i více) Po postupné přestavbě – Merida Mag Elite + Sid Team a 10,5 kg… V prvé řadě nemám pocit, že bych jezdila nějak rychleji – spíš jde o to, že lehčí kolo se mi daleko lépe ovládá a navíc jde i o „vyšší“ funkčnost jednotlivých komponentů, což se podílí na vytvoření takového kompaktního celku. Asi nejpodstatnější rozdíl je pro mě v tom, že po najetí stejného množství km jsem méně unavenější (ale ne významně rychlejší)… Na druhé straně nekompromisně stojí hmotnost jezdce. Po zhubnutí cca 5–6 kg se mi na biku jezdí o 20 % lépe… Takže především doporučuju hubnout, hubnout a hubnout. „Ideální“ parametry: 70 kg na 180 cm výšky. Já při 164 cm váhu stěží držím pod 70 kg ⇒ krize. Člověk 20 let chodí do školy a ještě se ani nenaučil pořádně jíst…:-(((((((((((((((
tyhle idealni parametry co uvadis.. asi mas pravdu,ale vis jak takovej chlap vypada?ja uz se dlouho utesuju ze zas tak hubene nevypadam:-)
No to ještě jde – mi je vždy tak nějak všeljak, když vidím skokany na lyžích – to už je docela hardcore… Takovej Janda 178 cm a 60 kg… Uffffffff.
no a ???.....to mam taky…:-)
Hmm… Tiše závidím. By mě zajímalo, kolik toho takovej člověk za den sní, když vezmu v úvahu, že by neměl tak 5 dní větší fyzickou aktivitu (žádný kolo, žádný trénink). Protože já mám prostě furt hlad ( :-( ), a to jsem se úspěšně přestala dopovat buchtami, bílým pečivem a sladkostmi. Místo toho jsem přešla na ovesné vločky, rýži popř. špagety vařené al dente, tvaroh, bílé jogurty (⇒ komplexní sacharidy + bílkoviny) a za 2–3 h po jídle mám beztak hlad. No když někde čtu, že někomu stačí na snídani 1/2 ovesné kaše Emco nebo 30 g ovesných vloček, tak asi nejsem normální, neboť kaši zásadně připravuju ze 60 g oves. vloček a že bych by nějak přejezená, tak o tom nemůže být ani řeč…
Je to i otázka stavby těla a schopnosti „spalovat“. Někdo může jest pořád, nepřibere; někdo se hlídá, sportuje a má problémy si váhu udržet… . Geny jsou potvory, :-). Taky muž a žena je rozdíl, :-).
Helejte ja sniim vsechno co najdu a mam 178/62 :D ale nejsem takovej chudacek teda … ( hokej + kolo dela svy ) mam 8,4% klidovyho tuku
no na hokej ideální parametry xD xD
Ty v tom hokeji musíš slušně vlát :)
Ja mam 182cm a pohybuji se porad mezi 65–68 kg. Sportuju opravdu hodne (krome kola, basket, hokej a jine) a taky hodne papam, ale proste nepriberu ani nahodou. Svaly mam pekny, ale objemu se nechce, taky na me nenajdes jedinej tuk, pze vsechno spalim. Jak ja bych chtel pribrat, ale genove mi to neni souzeno.:-((( A k tomu hladu. Tata tomu rika syndrom roztahlyho bachoru.:-) Kdyz se parkrat poradne nazeru, a to jako ze hodne, tak si na to nak zvyknu a telo chce porad tolik. Potom je tezky se treba najist v menze a nemit za 15 minut hlad…
to užje fakt málo pole mě :) 68 jsem měl vloni v sezoně na 183cm a bylo to už nahraně…
To je klasický princip stravování se → vícekrát v menších dávkách než méněkrát ve velkém množství. Někdy taky „převratné objevy zaručených diet“.
no ja stravu teda neresim…proste sem se tak narodil…a to ze nejim malo bych stvrdil tim, ze mi nekteri lidi rikaji kyselinak :-)))
Moment, já mám 64kg na 183cm, živim se naprosto normálně (pro holky nepochopitelně) stylem normální oběd a večeře, k snídani sušenka, co se najde doma, ve škole většinou Snickers + 100g čokoláda, po návratu ze školy většinou ovoce, zelenina + mléčný výrobky. Je to opravdu o těle, já nepřiberu ani kdybych se zbláznil, výkonnost mám řek bych velmi slušnou, jen se mi netvoří ani tuky, ani svaly do objemu. Takže na váze už moc neušetřim, to mi zbývá už jen to kolo :(.
po třech letech už na ni dojem stejně neuděláš :-)
Hehe, nojo… Já měl to vlákno celý oranžový, tak jsem čet od začátku a datumu jsem si nevšim…
Počkej až budeš studovat na VŠ, to poletí váha nahoru jedna báseň. Vlastní zkušenost :)
A nejlepší jsou ty rady – počkej až začneš makat, to zase rychle zhubneš :-)
Jo kéžby: +10kg od konce VŠ, +23kg od maturity
A do háje, tyhle čísla se mi zrovna nelíběj… I když co koukám na svoje příbuzenstvo, tak to u mě asi stejně nehrozí.
Já +7 kg za 3 měsíce na VŠ :-D. Ale teď už to držím na stabilní váze, plus mínus.
To som od toho idealu asi rovnako vzdialeny, 186 cm a 68kg.
To jsi na tom hůře…202cm/82kg
Ja myslim, ze na rovince to bude neznatelny, zato ve stoupani se to asi projevi.. To vis, gravitace je svina.. :-)
Projevi… jenze – kdyz budes mit jezdce, ktery bude s botama, ohozem a batohem na zadech vazit treba 87,5 kg (aby se to dobre pocitalo :)), tak bude mit s kolem dohromady presne 100 kg. Kdyz pojede hodne pomalu (prudky kopec, muzeme zanedbat odpor vzduchu), tak prace potrebna na dostani se nahoru na kopec bude primo umerna hmotnosti jezdce s kolem (zmena potencialni energie, valivy odpor) – tedy kdyz sundas 1 kg (lhostejno zda na jezdci nebo na kole), pak doba potrebna na vyjeti pri stejnem vykonu poklesne o 1 procento… v zavodech velky rozdil… na projizdce je to minuta za vic nez hodinu a pul prudkeho kopce.
no a o to de… o ty závody
No ja tim jen chtel naznacit, ze pro normalni rekreacni projeti se je zbytecny to nejak moc hrotit:).
Vliv to má zejména při větších vzdálenostech, nad 100 km, maratóny, etapáky a kritéria, tj. zejména na silnici, v terénu méně. Toť můj názor, tak mne nechytejte…
bojim se dopnit za co:-O
koukam ze mas podobny syndrom jako ja. pokazdy kdyz vidis neco od olkyce tak musis neco napsat :-)
ja uz jsem tohle praktikoval u vice lidi:-).asi uz na tom neco bude. ale posledni dobou me ten dotycny musi opravdu nadchnout..:-)
uf aspon ze v tom nejsem sam. a to uz sem si myslel ze sem nejakej divnej :-)
Podle me rozdil v rychlosti bude minimalni. Nicmene nejakej tam bude a treba 0.2 km/h na dlouhym maratonu muze ve vysledku znamenat o 3 min lepsi cas.
V rychlosti asi ne, ale v zrychlovani (zvlast pokud to kilco shodis na kolech) bude sakra rozdil. Nevim jak na silnici, ale na MTB je rozdil znat v ovladatelnosti a zrychlovani (na MTB jedes konstantni rychlosti minimalne).
Ted mam bika kolem 10kg podle plastu a nejaky prostor na snizeni vahy jeste vidim a pritom funkcnost nebo zivotnost neutrpi.
10 kg, co bych za to dal…
začni šetřit :) když to dobře postíháš dá se postavit do 50tkč, ale nebude to teda komponentově sladěný :)
No ty jo, mit nesladeny kolo .. to radsi taham o 5 kg vic :-) No ja mam tak co rikat :-)
kde to hraje roli jsou kola jednoznačně a to dost. víc se ale projeví volba plášťů a foukání psi.
bych potvrdil, smes, sirka plaste a nahusteni bude mit daloko vetsi vliv na rovince nez +/- 1 kg na biku.
jasně, nahustíš a najednou vezeš víc vzduchu v pneumatikách, takže jsou těžší a hůř se jede. A nedejbože, když do toho někdo pustí CO2 z bombičky, kterej je těžší než vzduch! :-P
No jo, asi začnu hustit héliem ;o)
Vodik je lehci.
Koukám se nemůžete dočkat až na tom bude světová věda lépe s výzkumem antihmoty… :-D
no zatim by mozna stalo za uvahu vyplnit tim vodikem i ramove trubky… usetris hmotnost vzduchu, ktery tam ted je.
v ramu by mohlo byt vakum, ale nesmej to bejt tenky trubicky
Jasne – jenze nevyhodou vakua je, ze vnasi do ramu nejake dalsi napeti – coz ti vodik delat nebude… takze usetris mene hmotnosti, ale zase bez jakychkoliv podobnych komplikaci s tlakem.
ale no taaak, jaké napětí vnáší vakuum do rámu? Vždyť mezi vakuuem a normálním tlakem je rozdíl jen 0,1 Mpa jaké napětí by tedy muselo trápit obyčejné plastové vodovodní trubky? Problém je spíše v tom jak vakuum uchránit, v praxi se to skoro nedá a třeba v technologických procesech pracujících za sníženého tlaku se to neřeší vakuuem, ale snížením parciálního tlaku, prostě udržení vakuua není levné.
0,1 Mpa by takove trikrat zeslabovane trubky zmuchlalo jako papir.
to chceš mi říct, že pokud nahustíš rám na dvojnásobek atmosférického tlaku, že se tím zdeformuje?
nahustit a „vycucnout“ je ponekud odlisny pripad – nahustene trubky jsou namahany na tah, ty s vakuem na tlak a mohou se tudiz pridavat problemy se stabilitou.
Navic je nutno vzit v uvahu, ze ty trubky jsou na rozdil od vodovodnich namahany jeste zatizenim plynoucim z pouzivani kola.
olé.. pokud je profil ideálně kruhový tak na trubku působí stejné síly při tlaku jako při podtlaku akorát že s obráceným vektorem… tedy aspoň si to myslím… Druhá otázka je, zda vliv jedné atmosféry je na trubce tak zásadní..
Presne tak, Pelt ma pravdu, 0,7kPa ti dokaze zmackat ocelovou nadrz, ktera na tlak vydrzi nekolikrat vyssi zatizeni
Tak jsem si topromítl v hlavě a máte pravdu, síly budou jiné ale nádrž je zase troškku větší povrch nee? Jdu na radu za strojaři do TPV abych pak mohl machrovat. :-)
jj zalezi taky na povrchu, ale nechce se mi pocitat, jestli 0,1Mpa zmacka trubku o prumeru 40mm a tloustce 1,5mm nebo kolik se ted delaji ramy :-)
Tloustky trubek lehkych ocelaku jsou nekde kolm 0.3–0.5mm
a kolik to byva u hliniku?
0.5 – 1.5mm zalezi na jakym ramu a v jakem miste.
sry 0,7baru samozrejme :)
Jednou jsem videl zlomenou stangli u Meridy HFS a v nekterych mistech se tloustka trubky hodne blizi plechovce od piva :-)
jj vakuum ma nejvyssi unosnost : )
Koukám, že se se svými 86 kg mám co stydět…
Klud. Ja mam pri vyske 183 cm hmotnost (uz len) 92 kg. Mam v plane do buducej jari schudnut o vahu svojho bicykla, teda o cca 14 kg. :))
Já měl do letošního května 94–95kg, to že teď jsem o 10 kg na tom lépe, je jen díky změně stravovacích návyků a trochou pohybu navíc. Ale nečekám, že by hmotnost dále klesala, naopak, poté co jsem přidal kondičně posilovnu se mi malinko zvedla (cca o 1 kg). Když jsem do toho šel, tak jsem za optimum považoval hmotnost 78 – 82 kg, což byla i hmotnost, kterou jsem měl v době kdy jsem hrál. Jo výška: 182 cm.
Obecně mi příjde zbytečné se tady hádat,o „ideálních“ parametrech.Výšku má každej danou,s tou se musí naučit pracovat.Váha záleží na mnoha věcech.Poměry tuk-svaly,rychlý x pomalý vlákna,celkové tělesné proporce.Znám borce co cvičí jen vršek.Ramena maj přes celý futra,ale stejně váží co já,neboť nožičky mají jako párátka.Naopak jsem viděl v posilce cyklisty co dřepali hluboký s 230kg,ale tělíčka měli jak mušky… Každej by se měl snažit držet v mantinelech,kdy se cítí dobře fyzicky=tělo ti samo řekne,že jsi tlusťoch(=nevyjedeš nic na kole),ale i stop,takovou dietu nechci(=je ti blbě,jsi slabej a ten kopec nevyjedeš taky).
No nejsem na tom taky nejak slavne..na svych 160 mam asi 59kg…nechapu,jakto, ze pres leto pribiram i kdyz sem na pohled shodila..budou asi svaly:-DD
oprava..162.5cm merim:-DD
Tak tady ctu spoustu teorii o tom jak hmotnost kola nehraje zadnou roli a rikam si ze musim bejt asi divnej, protoze vahau kola docela dost pri jizde citim. Ted mam bika pres 13 kg tezkyho a kdyz na nej presednu ze silnicky tak mam pocit, ze za sebou tahnu kotvu. Myslel jsem si, ze je to jenom plastema, ale pak jsem se v terenu svezl na kamaradove Schwinnu, ktery ma jen lehce pres 10kg a ta lehkost ovládání a pocit jak to kolo jede me doslova ohromil. Takze ted premyslim jak ze sveho kola ty prebitecny kila shodit :-) Jinak moje vlastni vaha se pohybuje v intervalu 15kg a kdyz mam zrovna nadvahu, tak to vnimam min nez vahu kola.
Přesně tak!Je to důležitý faktor,bez debaty.S tím rozložením váhy kolo-jezdec mám podobnou zkušenost:raději ověsím sebe(=nacpu věci do batohu,kapes)než kolo(=bidon,rámovka).Celková váha je sice stejná,ale líp se mi jede když je lehčí to kolo.
líp se jede hlavně když máš natrénováno :)
Čím vyšší hmotnost (kola + jezdce) tím to rychleji fičí dolu a lépe to kopiruje teren :-)
v terénu stejně přibrzďuješ tak se to stratí
videl bych to na jinou geometrii..resp. pro tebe vhodnejsi mozna. taky jak mas siroky riditka,cili jak za to tahas a tak.ja mam doma 2 kola skoro stejne tezky a rozdil velkej.pritom to pomalejsi je 2× „lepsi“.
divná definice že to pomalejší je 2× lepší, spíš 2× dražší ne :)
na nejaky netovy strance jsem četl vypočet potřebné energie na rozjeti biku na 30km/h.Slo o stejnej bike s rozdilnejma kolama kde byl rozdil jen v obvodove rychlosti a to asi 500g na obouch kolech(tusim,uz si to moc nepamatuju) a ve vysledku vyslo,ze rozjeti lehcich kol je o 1/3 jednoduzsi nez u tech tezsich
jen sem to proletel, mozna to tu zaznelo, ale asi jediny logicky duvod, proc se lehci kolo zda „ovladatelnejsi“ a „zivejsi“ je podle me ten, ze se zvysuje proporcionalne teziste soustavy kolo/jezdec – u sjezdoveho specialu negativni stav, u silnicniho kola je to dost realtivni, tam zalezi na mnohem dulezitejsich parametrech, u xc je to asi vyhoda, kdyz uz nic, tak se to lepe prenasi :)
na rychlost ma podle me mnohem vetsi vliv primerenost geometrie v zavislosti na tom kde jezdis (silnice/teren) a pak plaste .. kilo na kole je zanedbatelny
Jo geometrie – to je kapitola sama pro sebe. Stačí se jen mrknout na rozdíl mezi RB a Duratecem…:-) Mně vyhovuje spíše delší HT a negativní sklon představce – takový posed už člověka tak nějak „donutí“ pořádně zabrat do pedálů. Na eRBéčku bych si připadala asi jako na Harleyi a jen bych se vozila – proto preferuji to, co je vidět na obrázku – a sorry za to, že to je Merida…:-]]
si nekdy sedni na GT s kripltrianglem :D to presne nazyvam harleyem .. ikdyz sjezd je pak tezka pohoda :))
tomu sjezdu neverim, vubec
co se ti nezda? … pro me je to jedina radost kterou mi to kolo udelalo (driv sem na stejnych kopcich jezdil o dost pomaleji a byl vydesenej k smrti) .. jinak po rovinkach ted ztracim jako das :(
no mejak extra pohodlny nepripada ve sjezdu ani mi kolo tak proste neverim ze nejaky HT by bylo pohodlnejsi
no když GT, tak jedině Zaskar – ale ne pro mě – z těch geniálních velikostí si prostě nevyberu…
Mam 2 horska kola. Jedno stare asi 15 let s blatniky a sedmikoleckem,
s pevnou vidli, tzv. zimak. Vaha tak 15 kg.
Pak mam kolo zavodni, trek 8500 s odpruzenou vidlici 100 mm, ram 19.5". Vaha
mezi 11 – 11.5 kg. Pocitove se mi na tom starem krumplu jede lepe, nez na
tom zavodnim. Co je hodne znat na rychlosti, je rozjezd na trekovi, kde to je
lepsi a prudke kopce. Pokud jedu s obema koly Praha- Stechovice a zpet, na tom
starem tezkem kole jsem stejne rychly, mozna rychlejsi nez na tom treku. Je to
proto, ze trek je hrozne vysoky a s tou 100 mm vidli na tom sedim jak na
Harley a to stare kolo s 17" ramem je nizke a vice na nem lezim.
To je ten trek teda docela zavodak:-)
Nojo, nemel jsem si porizovat toho zimaka, byl bych byval v klidu :-). Zasadni rozdil u tech kol je krom hmotnosti geometrie. A ta ma docela vliv na rychlost. Ten zimak je asi 17". A protoze mam 186 cm, mam strasne vysoko sedlo oproti riditkum. Odpor vzduchu, to je previt.
Jo, ale to už není o hmotnosti kol, ale o aerodymice. Je rozdíl jestli na kole ležíš, nebo sedíš vzpřímeně a kladeš tak daleko větší odpor (pokud nejezdíš ve vzduchoprázdnu) :)
máš záv oďáka na pytel :) ale to jsi slyšel nechtěl co… není totaky tím že na zimáku máš hladký pláště a na závoďákovi ne?
To ze je to kolo na pytel uz vim taky a nikdy bych si ho uz nekoupil. Vyhodil bych 100mm vidli a kotouce. Na zimaku mam ritchey speedmax 1.95 v dratu a na zavodaku RR 2.1 v kevlaru. Rozdil se mi zase tak velky nezda. Joo, chybama se clovek uci.
spídmax je rychlejší ne RR ikdyž v drátu a to na rovince je poznat zvlášť ve vyšších rychlostech.
zkus vyndat podložky pod předsatvcem, případně ho otočit. podle fotky máš vysoko řídítka. Na dlouhý rovinky jsou lepší rovný řídítka s rohama ne vlaštovky.
Rohy mi chybi, na zimaku je mam. Dalsi vec, kterou bych vymenil jsou tedy riditka :-) Zkusim ten predstavec otocit
Teď mě tak napadlo jak snížit hmotnost hliníkového rámu v místech, kde to nešlo zeslabováním jakoukoliv formingovou technikou. Co zkusit rám bez povrchové úpravy v místě, které chci zeslabit ponořit do teplého roztoku NaOH? To je ale nápad, Jára Cimrman by ze mě měl radost…
Taky by slo do mist, ktera nejsou prilis namahana vyvrtat spoooooustu malych chodbicek :o)))
Geneticky zmanipulovat červotoče aby začal baštit hliník.
taky me to napadlo:o)
Ale musel by si za sebou zametat, aby si nemel spony v trubkach
Hlavne je pak treba dat vedle kola kus trubky z nejakeho chutnejsiho hliniku, aby vcas prestali s odlehcovanim ramu :).
zasadni problem vidim v jejich tvrdohlavosti .. mam tu par tech smejdu v krabicce a misto toho aby zraly hlinik radeji chcipnou hlady .. kuvy spatny
No musej se patricne geneticky upravit, nebo rakosku na ne:-)
Leptani plechu z Al slitin pro snizeni hmotnost je bezny v letestvi, ale u kol je trochu problem. Hlavne s cenou a technologii. Ale kazdopadne by to slo.
U hardtailu, podle mě váha zas tak velkou roli nehraje, pokud samozr. neváží 14kg. Svoradův duratec váží okolo 11,5kg. Moje merida váží 10,7 a stejně mě na závodě natáhne o víc než hodinu. Proč nemá kolo, které váží třeba 10kg? Zkrátka to není potřeba – vše je v nohách :)
wrtwzjbsyyvbndtbfc