Instalace negativní pružiny do Epicon TAD

18 nepřečtených
  • rexa

    Ahoj, plánuji v Epiconu TAD 150 mm doplnit vinutou negativní pružinu namísto gumového válečku, který tam je sériově. Viz. zakládající příspěvek tohoto vlákna.

    Předpokládám, že použiju váhu (třeba závěsnou) pro zjištění jakou silou tlačí vzduchová komora při plné expanzi a pak bych vybral pružinu, která bude mít při stejné síle deformační délku stejnou jako onen váleček, aby byl zachován zdvih. Po smontování ověřím funkci a případně dám o něco tvrdší/měkčí pružinu. Snad si to nepředstavuju jako hurvínek válku :)

    Bohužel jsem ještě neměl patronu rozdělanou a nevím jaké rozměry má onen váleček – jakou délku, vnější,vnitřní průměr, případně jaké je uchycení k táhlu nebo patroně.

    Neznáte někdo prosím rozměry? Nebo není tu někdo kdo toto zkoušel? Díky.

    0 0
    • kubad  

      nemá TAD negativku vzduchovou? podobný system jak SoloAir u RS ?

      nevím jestli si to nepletu teda :D

      0 0
      • Jenda  

        ma ale jen pokud neni v plnym zdvihu, v plnym zdvihu je delka negativky 0 a sedi to na tom gumovym dorazu.

        Pri vymene toho valecku bych se bal aby tam pruzina nekde nelitala a nedojebala ten vnitrek nejakejma skrabama :-(

        Spis bych se poohlidnul po nejakym elastomeru, asi to nebude tak super jak pruzina ale fungovat by to mohlo lip jak ten valecek.

        0 0
        • kubad  

          jasné, ale co to bude mít za smysl? změkčení dorazu?

          0 0
          • rexa  

            No v podstatě to. Zdá se mi dále taky, že kvůli tomu má vidlice velký počáteční odtrh, myšleno z nulového zdvihu.

            Teď mě tak ale napadá, že to je vlastně nevýznamné. Pokud sednu na kolo tak vidlice zajede dle tlaku do zdvihu cca 4 cm a pružina by tak vlastně zůstala viset a už by netlačila proti vzduchu pokud by teda nebyla dost dlouhá.

            0 0
          • rexa  

            Ještě mě napadlo – nepozorovals u Epiconu TAD velkou progresivitu v závěru zdvihu?

            Již jsem tady v jednom vlákně psal, že i když fouknu extrémě nízký tlak, třeba pod 50 psů, tak stejně ta vidle nejde k dorazu. Zbývá cca 1 cm. Obviňuju z toho pružinu v pozitivní komoře, která nese pístek který uzavírá záklopku přepouštění mezi pozitivkou a negativkou, viz.foto ve ve vlkově vlákně

            Vozím kvůli tomu pomněrně velký sag a vidle stejně i při skocích nevyužívá celý zdvih :(

            0 0
            • kubad  

              neměl sem ten problém, ale ehm mám výrazně vyšší váhu :D

              ale ano Epicon byl poměrně progresivní ke konci, jinak cc 1cm sem dam měl rezervu nad dorazem pro větší zablbnutí, na doraz sem to byl vyjíměčně schopný poslat

              0 0
        • rexa  

          Hm, to je fakt. To by mohlo poškrábat tu pístnici, která čouhá směrem z patrony ke korunce. To bych musel pořešit nějaké vhodné zafixování té pružiny :/

          User vlk tady už psal, že už to dělal, ale ještě se neozval.

          Elastomer mě nenapadl. To by bylo pravda bezpečnější.

          Však kubad to tak myslím má ne?

          0 0
          • kubad  

            nevím mě to dělal milan, a s odtrhem fakt problém nebyl :D

            0 0
      • rexa  

        Teď jsem velice hlubokou intelektuální úvahou dospěl k poznatku, že to s tou absencí negativní pružiny u TAD v plné extenzi není tak úplně pravda :)

        Při stlačení páčky na nastavení zdvihu se přece otevře ventil v pístku, který propouští vzduch mezi pozitivní a negativní komorou. Propojí se komory a vzduch v oblasti kde se nalézá onen váleček(v negativní komoře) bude mít stejný tlak jako v pozitivce. A jelikož ten váleček určitě nevyplňuje celý prostor pozitivní komory, tak tam vlastně negativní pružina, ač malá, vznikne. A to o stejném tlaku jako pozitivní. Podobně jako u RS Solo Airu, kde je ale přepuštění automatické a negativka má jistě znatelně větší objem.

        Toto své revoluční zjištění jsem ověřil sofistikovaným experimentem :) Vypustil jsem vzduch z pozitivky a současně jsem stiskl páčku snížení, ale netlačil jsem vidli do zdvihu. Tím jsem odstranil tlak z pozitivní i negativní komory. Dále jsem vidlici nafoukal na původní tlak. Po nafučení jsem zkusil citlivost vidlice z kraje zdvihu a ta bylo dost nízká. Bylo potřeba poměrně velké síly na řidítka aby se vidle dala do pohybu. Pak jsem při odlehčené (nadzvednuté) vidli stisknul páčku snížení a uvolnil ji. Tím se vyrovnal tlak v komorách. Poté jsme opět zkusil zatlačit na řídtka a ejhle, vidlice měla značně vyšší citlivost a dala se do zdvihu při znatelně nižší síle.

        Suma sumárum – jistá negativní pružina tam dle mne funguje. Jen její objem dost malý (komoru z větší části vplňuje váleček). Pro ovlivnění by tedy stačilo zmenšit objem válečku při zachování délky (např.odvrtáním). Negativka se zvětší a při návratu vidle ze zdvihu začne dříve působit silou proti pozitivce při brždění extenze. Ideál by tedy zřejmě bylo stejně použít tuhou pružinu jako doraz zdvihu. Použitím pružiny se výrazně zvětší negativní komora.

        Víte někdo jestli má Solo Air taky nějaký pružinový doraz v negativce?

        0 0
        • rexa  

          Ještě mne napadlo, že by se TAD systém dal možná nastavit jako Dual Air. Nejdříve by se vidlice nafoukla na tlak, který je zhruba požadován v negativní komoře. Při nadzvednuté vidlici by se stiskla páčka snižování a tím by se natlakovala negativní komora. Pak by se dal upravit tlak v pozitivce upuštění nebo přifouknutím.

          Nesměla by se pak už ovšem stisknout páčka snižování :)

          Takže by to bylo použitelné pouze kdyby se nevyužívalo snižování :/ To by asi někomu nemuselo vadit, ale proč by si pak pořizoval TAD, že :P

          0 0
          • kyl  

            Ono zas Epicona překopat na DualAir není tak složité pokud je přístup k technice.http://www­.bike-forum.cz/forum/sr-suntour-epicon-rld-dualair-2012.html#unread1

            0 0
            • rexa  

              Jop, tvoje vlákno jsem četl! Pěkný :) Jaký prosímtě foukáš poměr vzduchových komor a jaký je zhruba poměr v jejich objemech?

              0 0
              • kyl  

                Tlaky v obou komorách jsou vždy stejné,nafoukat víc jde jen + komora.To je u všech vidlic s tímto systémem stejné.Jaky je poměr netuším ale snažil jsem se aby nový píst s pístnicí byl stejně dlouhý jako originál píst + pístnice.Poloha pístu v noze proto při tlaku 50psi odpovídá poloze pístu u původního řešení.

                0 0
    • rexa  

      Dovolím si oživit a doplnit svoje novější poznatky. Nakonec jsem se kvůli výše zmíněným vlastnostem TAD patrony vzdal. TAD patronu jsem demontoval a namísto ní do nohy instaloval klasický vzduchový systém z Epicona LOD. Nevědel jsem:

      a]zda má TAD verze na spodku pravé nohy závit pro zašroubování matky o kterou se opírá negativka

      b]zda má pravá noha TAD verze vnitřní povrchovou úpravu vhodnou pro instalaci klasického pístku.

      Odpovědi:

      a] má

      b] má, pístek chodí pěkně a tlak to drží, zatím :)

      Takže teď je z toho hybrid – Epicon s klasickým vzduchovým pružením a s tlumičem s HS expanzí, kterou Milan nabízel jen k TAD verzím.

      Také jsem převrtal dírku pro kolík na zdvih 155 mm. Těch 5 mm navíc jsem tam dal pro jistotu, protože jsem si nebyl jist jak bude působit negativka, tak aby při nízkém tlaku nebyl zdvih pod 150 mm. Ale je to drobnost.

      0 0
      • rexa  

        Když už jsem to rozdělával, tak jsem vyměnil i olej v tlumící patroně a zkontroloval pístky. Zajímalo mě, jak vypadá pístek odskoku s úpravou na HS expanzi od Milana. Viz. foto. Nemá prosím někdo fotku pístku bez úpravy pro srovnání?

        0 0
        • Georrge  

          psal jsi mi na mejl, odpovím ti tady – píst z klasické patrony vypadá vesměs úplně stejně, moc rozdíly nevidím, maximálně uprostřed to vypadá že tam je možná něco upraveno, kdyžtak vytáhnu starou patronu a zkusím píst nafotit.

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.