• strapal

    Hoj. Mam dilema. Pouzivam brzdy Shimano BR M615 (dvoupist) a A2Z kotouce 180mm, ktere se daji k memu uzasu pomerne lehce uvarit. Takze otazka zni: Co prinese vetsi efekt – zvetsit kotouce na stavajici dvoupisty nebo nechat kotouce a dat ctyrpisty? Samozrejme reseni je 200mm a ctyrpisty, ale to se mi moc nechce na enduru vozit..

    0 0
    • Vilém  

      Jaky je to kotouc? Dost pomuzou desky s chladicem.

      0 0
    • Spider_29  

      Taky bych zacal deskama, sintrovanyma. A pro jistotu odmastit kotouce.

      0 0
    • JakeF  

      Moc brzdíš…

      0 0
    • Chlebovnik  

      Já se při vstupu do tohoto vlákna domníval, že otázka zní: „Jak fungují brzdy?“

      A najedou tady na mě útočí nějaké čtyřpístky a 200mm kotouče.

      Úplně mi z toho jde hlava kolem.

      0 0
    • strapal  

      Hahaha.. No muj dotaz vychazi z vlastnosti 200mm a ctyrpistu co jsem honil na DH gambleru, ale netusil jsem, ze muze byt tak diametralni rozdil v pouziti rekneme o stupen nizsich brzd aspon v prumeru. Mel jsem tam par roku porad Code 5, Avidy CS G2 200mm a pytel orig sintr desek stejne znacky. Nikdy se neuvarily. Mozna je trosku problem v tom, ze chci na enduru absolvoval to same co s gamblerem a to proste zrejme na stavajicich brzdach neni mozne.

      Spider, nebojuju s ucinnosti, bojuju s prehrivanim…

      JakeF – ano, nekdy jeste vic :-)) konkretne korytem z Velkeho Javorniku k pramenu Jičínky. Pravda to neni az tak extrem padak, ale klickovani na brzde trva ponekud dlouho…

      CHlebovnik – dotaz je jasny – co vic zabere – vetsi kotouc nebo vetsi brzdic.

      0 0
      • Spider_29  

        Z moji zkusenosti organiky vadnou po zahrati mnohem driv nez sintrovany. Proto je radim. A je to taky ta nejlevnejsi cesta. Konkretne Formule The One s organikama nebyl problem upyct, se sintrovanyma jen hodne vyjimecne.

        0 0
      • Spider_29  

        Z moji zkusenosti organiky vadnou po zahrati mnohem driv nez sintrovany. Proto je radim. A je to taky ta nejlevnejsi cesta. Konkretne Formule The One s organikama nebyl problem upyct, se sintrovanyma jen hodne vyjimecne.

        0 0
      • JakeF  

        200m na 2km, to by mě fakt zajímalo, co tam je tak drsnýho, že na tom upečeš brzdy… Schválně jsem kouknul na Sokolowsko, což z toho co znám je jeden z těch sjezdů, kde opravdu brzdám moc odpočinout nejde a má podle Stravy 286m na 1,2km, Shimana na 180 kotoučích to daly v pohodě. Takže pokud nevážíš 90+kg, tak bych se nad tou technikou brždění přecijen zkusil zamyslet…

        0 0
    • -b-n-x-  

      Tak jestli jsi zvykly na DH, tak si tam hod ty 200 kotouce. A kdyz to bude porad malo tak pridas chladice.

      0 0
    • strapal  

      Vi nekdo k cemu vlastne dochazi kdyz zvadnou brzdy? Mechanicky vzato kotouci je jedno jestli ma 200° nebo 600° samozrejme se bavim o stavu kdy nema 900° a sviti, takze jde zrejme o desky podle vseho…

      0 0
      • Bubaaak  

        Jde jak o desky tak o kotouč, prostě vzroste teplota, začnou degradovat vlastnosti materíálů, tím se sníží tření, a čím víc pak brzdíš tím je to horší a začne mizet materiál.

        Občas jsou desky tvrdší a chyba je na kotoučí, občas obráceně, někdy uvaříš kapalinu a ta se začne stlačovat (ztracíš brzdný účinek), u shimana roztlačovat (zabrzdí ti kolo)

        0 0
        • Kouba_2005  

          S tou kapalinou jsi to někde nastudoval nebo sám vymyslel? :-)

          0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • wladeq  

          To si děláš prdel, žejo?

          0 0
          • Bubaaak  

            S kapalinou? Asi jo, ale když vemu že klasická DOTka když jí uvaříš, tak zaznče vodnatět a začnou se ti propadat brzdy, tak tady si prdel nedělám :) Po každým uvařením by se měla vyměnit

            U minerálu si asi prdel dělám, pač mi to bylo takhle vysvětleno, „př vyšších teplotách by se mělo z bezpečnostní důvodů roztáhnout, aby si nemohl pokračovat a měl by si počkat až ti to vychladne“

            Co se desek a kotoučů týče, tam si prdel taky nedělám. Když je uvaříš, tak prostě změknou a nefungujou dokud je zas neochladíš. Pomůže jiná směs desek, nebo kotoučů. Tím můžeš prodloužit bod kdy ti začnou vadnout, většinou zas ale „nebrzdí“ v nižších teplotách

            0 0
            • Kosta  

              Blbost – Avidy po „uvaření“ – páka nulový chod, brzda imrvére brzdila..... žádné propadání se nekoná, ba právě naopak..

              0 0
              • Mr.Duck  

                Asi zalezi kde a kolik je v nich vzduchu. Me se avidy taky uvarily tak, ze se paka propadla a konec.

                0 0
                • Breakpain  

                  Tak tak, stejná zkušenost … mačkám, mačkám … a prd :)

                  0 0
                • Vilém  

                  A nebo vody.

                  0 0
                • MlokCZ  

                  Hodně bude záležet také na deskách. Při použití organických se téměř vždy dříve uvaří desky než kapalina/olej. V případě sintrů je už daleko větší šance, že desky to ještě dají a uvaří se kapalina/olej.

                  Samozřejmě na to má vliv co jsi už napsal.

                  0 0
              • Jenda  

                dokud je páka tvrdá tak jsou jen přehřátý a znamená to, že je příliš malá expanzka a nebo jsi nebyl schopnej paku aspoň na okamžik pustit aby se kapalina dostala do expanzky. Jakmile skutečně dojde k varu tak se propadne. Otestováno jak na magurách tak na formulách a shimanech. Pochybuju že by zrovna avidy v tomto směru vykazovaly nějakou anomálii ;-)

                Takovej veselej problém je, že pokud to držíš dlouho a páka je už úplně tvrdá tak se kapalina ještě nevaří ale to je i díky vysokýmu tlaku který zvýší teplotu varu. No a jakmile to povolíš a klesne tlak, může dojít k náhlému varu a najedou je páka měkká a už nezabrzdíš :-)

                0 0
                • Mr.Duck  

                  Vysoky tlak bod varu snizi ne?

                  0 0
                  • JendaH  

                    Ne.

                    0 0
                    • Mr.Duck  

                      Ajo. Tak to mám celou dobu mylnou představu o tom, k čemu je papiňák :)

                      0 0
                      • kyl  

                        :-D a nejen ty

                        0 0
                      • Kosta  

                        Vtipné to je třeba vysoko v horách, kde si ani čaj neuvaříš, páč ti začne vařit ve 40°C :D

                        0 0
                      • JendaH  

                        Nebo spíš zmatek v sníží/zvýší. V papiňáku je vysoký tlak, takže se bod varu zvýší, takže vaříš třeba při 115 °C.

                        0 0
                        •  
                          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                          0 0
                        • Mr.Duck  

                          To ne, jen jsem nepremyslel, nejak jsem usoudil ze papinak vari diky tlaku v mensi teplote a nevim k cemu je to dobry, nikdy sem v nem nevaril :( Vim ze ve velke vysce se vari voda pri nizsi teplote, ale na to jsem nepomyslel. Jinymi slovy sem mel jeden ze svych mnoha momentu kdy mozek moc nepouziju :)

                          0 0
            • wladeq  

              Jak mineralka tak DOTka pri urcite teplote zvetsi nepatrne objem, paka „ztvrdne“, Zadne bezpecnostni opatreni se nekona. Degradace matrialu se sice kona, ale pri tech teplotach je to neznatelne, driv uvaris brzdovku, driv se ti unavi prsty. Jina smes desek ti zajisti akorat jiny prubeh, jinou funkci pri ruznych teplotach. Pises kraviny ;)

              0 0
      • Wojtik123  

        očividně ty nevíš jak fungujou brzdy!!! Je to přemena kynetické energie na teplo!!! Takže jakmile se dostaneš na teplotní limit pojiva v desce tak nebrzdíš! Ale pomalu tavíš tu desku o ten kotouč. takže jedeš jako brusle na ledu. Ono brusle taky nejede po ledu ale po vodě:-D

        0 0
        • JakeF  

          Ta energie má něco společnýho se psy?

          0 0
          • -b-n-x-  

            Kyneticka energie udává kolik energie produkuje psí zprezeni.

            0 0
            • Martin  

              no tys tomu moc nepomohl ;)

              0 0
              • Kosta  

                Jaktože ne? Ty psy někdo přáhl tak moc, až byli zpražení, ne? :D

                0 0
    • Mr.Duck  

      V kazdem pripade sintry, jestli nemas s chladicem, tak myslim ze se vyplati desky s chladicem poridit.

      Ja teda na M615 se 180mm na Enduru, kdyz jsem jezdil to co normalne jezdim na DH mel problem spis s vykonem nez ze bych je uvaril, smrdely sice na cely les, ale brzdily porad stejne. Coz ale oproti Saintum s 203mm proste neni ono :)

      0 0
    • Tehu  

      Takže by jste prostě co se vydrze a brzdneho ucinku dali klasiku Shimano sintry s chladičem jo ???

      http://www.koloshop.cz/…-kovove.html

      Nebo jinak?

      0 0
    • embi  

      Mám M615 203mm kotouč a desky s chladičem, stejně to vadne. Enduro v pohodě, bikepark už tak ne.

      0 0
    • Wojtik123  

      Průměr kotouče neřež. 203mm uvaříš zkoro stejně rychle jako 160mm. Moc velkej rozdíl v tom není. 203 mm akorat má vetší páku takže brzdný ůčinek je ostřejší. Kup si chlazene desky a kotuče a máš po problému. Každopadně sintrovane desky vydrží větší teplotu a sjiždějí se pomaleji. Na druhou stranu jak budeš mít hodně kvalitní chlazení tak bych si dal organiku. Lépe to brzdí:-D Závodaci třeba jezdí na organikach. Protože brzdí kratce ale prutce. Kdežto zpousta lidí je schopna brzdit 3km svah v kuse a pak se diví že uvaří ice kotouče:-D. Když se podivaš na xx desky od avidu tak to jsou organiky na hlinikove desce:-D Já tedka uvažuju na kevlarovýma deskama. Zatím jsem k tomu nic nečet ale jsem na to docela zvědavej:-D http://www.superstarcomponents.com/…-pad-kit.htm

      0 0
      • JakeF  

        Řezání kotoučů je opravdu špatnej nápad… Podobně jako brždění prutem.

        0 0
      • Tehu  

        Co třeba dozadu sintry a dopředu organický? Přeci jen na přední hamsnes a „pustis“, kdežto v zadu to bývá trvalejšího rázu… I když samozřejmě že se vetsinu casu používaj současně.

        0 0
      • Mr.Duck  

        Ja bych rekl ze v EN zavodaci organiky moc nepouzivaji. V DH rozhodne ne, ten maximalni brzdny ucinek je proste u sintru snad vzdy lepsi, a na EN ani DH nebyva problem brzdy dostat na nejakou provozni teplotu at jsi sebelepsi :)

        0 0
        • Esi  

          brzdy jsou nepřítelem rychlosti :-)

          0 0
        • Tehu  

          Jelikož jsem dneska musel jednat ve stresu, tak jsem v Jihlave po obchodech nesehnal chlazeny sintry, jediné chlazeny metal tzn organiku. Zkusil jsem vzít to. Originál nechlazeny mi vydrželi od zimy tzn 700km, uvidíme jak ucinost či výdrž. Zajímavé co jsme koukali do sad tak Shimano do XTcek dodává originál organický.

          0 0
          • Vilém  

            Metal jsou sintry.

            0 0
          • MlokCZ  

            Jak psal Vilém, tak jsou to sintry.

            U Shimana v případě použití jak desek s chladičem, tak ICEtech kotoučů, tak vydrží docela dost i organiky. Na dřívějších brzdách kdykoliv jsem měl organiky, tak jsem je někdy uvařil. A pak už jsem vozil výhradně sintry a bez problémů.

            U SLX brzd jsem se po delší době vrátil k organikám (když nejezdím v horách, tak mám raději chování organik, většinou se brzdí s nezahřátou brzdou) a ještě je neuvařil ani na dovolené v horách.

            Kombinace sintry s chladičem + ICEtech kotouče musí být už hodně odolné proti uvaření i se 180mm kotouči.

            0 0
      • Nikovlas  

        Docela dost pochybuju o tom, že 160 mm ICE kotouče se chladěj líp než kterékoli 203 mm kotouče, které se už jen z podstaty ohřívají o víc jak 20% míň.

        0 0
      • TeryPV  

        já bych kotouče taky neřezal :)

        0 0
    • strapal  

      Samo ze paka na kolo pri brzdeni na prumeru 203 je samozrejme vetsi nez na 180 a podobne, ale je tam zase vetsi obvodova rychlost, takze to muze byt dalsi podnet k uvaham, ale **** s tym.

      JakeF – prijed na valachy, pomerime komu to chcipne driv. Jmenovany usek je pro DH se zavrenyma ocima. JENZE tu mame jine gumy, jine zdvihy a hlavne 203 na ctyrpistu. Vazim 89kg. Na zavodech v CZ jsem takove useky nikde nezaznamenal, snad jen stredni cast v Koutech nebo spodek ve Spindlu, takze vzdy si maji brzdy jak oddychnout, ale tuto debatu neresim, nejsme na zrusenem foru dolekopu..

      OK, vyzkousim sintry s chladicema na puvodnich 180mm.

      0 0
      • Nikovlas  

        Nějak jsem nechytil tu myšlenku s obvodovou rychlostí. Obvodová rychlost kotouče? To je snad jedno, ne? Třecí síla závisí na normálové síle a součiniteli tření – nikoli na rychlosti. Brzdný moment je třecí síla krát rameno (poloměr kotouče). Brzdný moment (a výsledná brzdná síla na celé kolo) by tedy měl být přímo úměrný průměru kotouče.

        Co se týče chlazení – vyvinuté teplo na kotouči nezávisí – to je prostě dané spotřebovanou energií – ale větší kotouč má jednak větší tepelnou kapacitu (teplota stoupá pomaleji) a jednak větší plochu, přes kterou se chladí. (Brzdná plocha je opět přímo úměrná průměru.)

        0 0
        • novas752  

          No čim větší rychlost, tim menší čas stráví určitý místo kotouče pod destičkou, ale to má minimální vliv oproti tomu ostatnímu co si popsal.

          0 0
          • Nikovlas  

            Snad jen v tom, že o tenhle kousek se zmenší plocha, kterou chladí vzduch… To už je fakt zanedbatelný :-D

            0 0
      • podvlada  

        Nevim jestli tušíš nebo ne, ale mohli by mít desky s chladičema na tyhle brzdy i na superstar.tibol­ts.co.uk. Se současnym kurzem to může bejt zajímavá alternativa k originálům ;)

        0 0
      • JakeF  

        Spodek Špindlu neznám, ale pokud by to bylo celý jak střední část v Koutech, tak převýšení musí být tak dvoj až trojnásobný, celá pasáž má přes 20 % a ta prudká přes 30… 10 % je sotva kopec, na Stravě je segment a tam to píše dokonce jen 9 % a člověk na KOM tam má průměrku 50 km/h, to fakt nezní jako něco, kde by člověk visel na brzdách… Jo, jsou to jenom čísla, ale vážně si nedovedu představit, jak by musel vypadat takhle rychlej sjezd při tak malým převýšení, abych tam upek brzdy. Co jsem zmiňoval to Sokolowsko, tak proti němu je střední pasáž v Koutech s prstem v nose… Ale zase mám 75 kg a ICE kotouče, chápu, že 90 kg a nějaký plechový A2Z můžou bejt dost jiná situace… Osobně bych zkusil dát dopředu 200ku ICE kotouč, o nějakým významným efektu chladičů na deskách nejsem přesvědčenej.

        0 0
    • strapal  

      Ono tady v tom nasem enduro – cyklo – turismo – kamenolomu (coz jsou vlastne komplet Beskydy) ani moc dobre nechavat hlavni praci na predni brzde nejde, coz je problem zejmena u mladych perspektivnich zen a divek, kde jsou trvale utavene vyhradne zadky..

      0 0
    • strapal  

      Mne se libi ty rady – nebrzdit, povolovat brzdy.. atd. Samozrejme dekuji, ale o tom ja se prece vubec nebavim. Debata je o predchazeni vadnuti brzd a vyzkumu toho, CO vlastne za to muze. Pritelkyne ma BR M775 a jelikoz mne stale verne nasleduje do kopce a kupudivu v ramci moznosti i z kopce, tak ma trvale vytavene zadky. Nevidel nekdo nekde chlazene desky na zminovane M775? Jinak ji do zadu budu muset fakt dat chlazenou 203jku… Nebo budu muset premyslet nad vstrikovanim vody, jak se jezdi v truck racingu… :-)))

      0 0
    • kesu  
      • Význam chladiče na Saint deskách je konkrétně asi tak nulovej..
      • Není ani tak rozdíl v průměru kotouče jako spíš v jeho hmotnosti. Ice tech váží 100g ve 160mm. Rozhodně to na chlazení není žádnej zázrak. Doporučuju ultra těžkej magura ventidisc, ten je fakt extra odolnej na přehřátí.
      • Sitry desky brzdí za tepla líp a to podstatně, ale zase za studena a mokra je nástup bídnej a za tepla umí rezonovat a vydávat zvuk jak brzdící vlak (zkoušeno na Saintech na dvou kolech a více třmenech, aspekt křivý navářky tedy eliminován)
      • Rozdíl v přehřívání u 4 pístků (Saint,Maguta MT5,Hope V4 nebo Extrémní GistavM) je oproti 2pístkům podstatnej. Zvlášť tam, kde je třmen ingot (Magura).
      • Na chlazení má vliv i materiál rámu, v extrému je hliníková zadní stavba zahřátá ještě slušně daleko od brzdiče.

      Takže bych oproti davu doporučil spíš vzít jiný brzdy. Ty MT5 váží stejně jako XT. Jsou sjezdy, kde prostě brzdy šetřit nejde, jestli tu někdo tvrdí že ano, tak ještě pořádnej trail nejel. A na enduru je to o to horší, protože na těžkejch DH tratích to musíš trochu šetřit.

      0 0
    • strapal  

      Tak parada, konecne neco z praxe.. :-) Vliv materialu ramu na chlazeni – to je dobra past pro hospodske debaty po celodennim hrkani po kopcich.. :-)))) Souhlas, par procent tam, par procent sem a najednou to brzdi. Zvlast posledni dve vety bych prosil zaramovat.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.