jak se jezdí v Itálii & čemba

49 nepřečtených
  • jizby

    Tak jsem byl letos v létě s rodinou v Pesaru v Itálii a jezdil tam trochu na kole. Přesto, že jsem zažíval totéž asi už podesáté, mé cyklistické dojmy jsou natolik výrazné, že se o ně chci podělit. Raději je píšu s odstupem. Taky nemusí platit všude v Itálii. Pesaro leží převážně v rovince u moře, ale okolí je kopcovaté poměrně dost. První, čeho si všimnete je, že tu jezdí doslova každý. Hlavně pro starší lidi kolo znamená druhé nohy. Je tam relativně menší podíl sportovních jezdců a jezdí se tam v průměru pomaleji, pohodově.

    0 0
    • jizby  

      ---Druhá věc, které si všimnete je to, že se tam jezdí téměř na všem. Většina Italů evidentně nemá mindráky ohledně technické úrovně svých velocipedů a proto dokáží bez uzardění sedlat neuvěřitelné plečky. Přiznám se, že je mi tento jejich rys sympatický, protože sám něco podobného leta praktikuji. Ale jak se říká ocaď až pocaď a z toho, co tam bylo vidět mi občas padala čelist. Některá kola pamatují snad Duceho éru. Většina kol je městská, s blatníky a vlajdami, jednorychlostní, obvykle bez torpéda, které se tu nějak neujalo. Slabinou jsou tudíž brzdy, což na rovině příliš nevadí a ze stejného důvodu nevadí uvolněnost a vakly na všem. Díky zdravému přímořskému vzduchu plnému soli pak pak vše rychle pokrývá vrstva rzi, což většinou taky nevadí. Některé konstrukční odlišnosti: jsou k vidění bubnové brzdy, jak z mopedu, stupačky na nábě zcela vážně míněny pro jízdu spolujezdce na zadní ose. Táhla a páky místo brzdových bowdenů i na ne příliš starých kolech. Asi před 10lety jsem tam na nějakém bajku „tesko“ úrovně dokonce viděl čtyřtác. Téměř nikdo nepoužívá blikačky, o předních Led nemluvě. Pokud se svítí, tak na dynamo. Podíl svítících kol je nižší, než u nás. Dětské sedačky se užívají do značného věku dítěte, takže běžný obrázek je vpředu drobná matka a za ní adolescent s pokrčenýma nohama, aby je netahal po zemi. Do sedačky se dá šikovně zapasovat líska s 10Kg rajčat či karton balených vod. A obojí drží bez gumicuku, což jsem sám ověřil. Přepravě nákupů slouží mohutné drátěné koše, přidělané na nosičích obvykle vpředu i vzadu, pokud tedy není vzadu ta dětská sedačka. Karavana tří kvalitně naložených bicyklů se přepravní kapacitou již vyrovná menšímu autu. Zážitky při přepravě nákladů jsou novou dimenzí cyklistiky. Tvary rámů jsou podivné a originální, k čemu je například zdvojená horní rámová trubka? Jedině mě napadá, že to je čistě designový prvek, asi jako triple triangle. Tak tohle bych nazval double stangle.

      0 0
      • Bully  

        :o))) Roztomile postrehy..!

        0 0
      • blue  

        pěkný postřehy, ale nějak mi uniká souvislost s čembou

        0 0
        • jizby  

          k tomu se dostanu

          0 0
        • jizby  

          souvislost s čembou je v tom tématu, jak fungujou vztahy k cyklistům jinde, než u nás. Chtěl bych tímto všem, co se s tím problémem potýkají trochu podpořit morál a povědomí, na co máme právo. Když člověk poslouchá ty „rozumné“ ovšem skeptické hlasy, jak jsou vlastně všechny ty restrikce správně zdůvodněny a jak cyklista nepatří na silnici a ani na chodník, že a v přírodě je vlastně taky nežádoucí, eště by se tím nakazil. V té Itálii jsem si uvědomil zcela jasně, jak jsou určité postoje lidí a některé naše zákony pitomé. Takovej nadhled mi to dalo a už si ho chci udržet a šířit dál. Už vím, že to, co jsem zcela přirozeně cítil jako svý právo není deformací z mýho sobeckýho zájmu, ale má oporu ve smýšlení mnoha lidí, i když v cizí zemi.

          0 0
          • blue  

            chápu tě, taky jezdim ven, ale cyklostezky ve městech a chování řidičů a chodců k cyklistům opravdu nejsou záležitostí čemby

            0 0
            • Rolei  

              Proč by ne? Je to záležitost nejen čemby, ale i jí. Slušné a ohleduplné chování na nás z nebe nespadne, je k tomu potřeba výchova…

              0 0
            • jizby  

              Aha. A já tady dosud napsal jenom o tomhle? Já žiju v domnění, že jsem zde napsal něco k problematice, která je i tématem čemby. Zdá se mi, že to tak něteří chápou.

              0 0
              • kolombo  

                Zpřesním to: ČeMBA pohyb cyklisty po městě nepovažuje za základ svojí činnosti. Jsme toho názoru, že je několik jiných, v dopravní problematice znalejších, organizací, které do téhle problematiky v městech šijou a snaží se o změnu. ČeMBA v tomhle postupuje podle zásady: Nemůžeme držet hubu, když umírají cyklisti !!! Takže na tomhle hodláme spolupracovat a vstupovat do jednání tam, kde to nedělá nikdo jiný. Ale soutěžit s organizacemi typu Olomoučtí kolaři, Automat a podobně není náš cíl.

                0 0
      • jizby  

        ---třetí věci, které si všimnete, která je ze všeho nejzajímavější a která je hlavním důvodem, proč to vše píšu, je způsob, jak se tu vlastně na kole jezdí, podle jakých předpisů, jaké vztahy panují mezi cyklisty a účastníky místní dopravy. Vládne tu těžko uvěřitelná tolerance a ohledy k cyklistům. Je zde bráno jako samozřejmost, že cyklisté jezdí v protisměru v jednosměrkách, krom těch kde to nemá smysl, a po všech chodnících. Někde je v jednosměrkách jízda v protisměru výslovně povolena dopravní značkou. Je to hlavně v případech ulic, které slouží jako korzo s hustým pěším provozem. To tedy neznamená, že jinde to není dovoleno. Trvalo mi chvíli, než jsem to pochopil, protože tam se uvažuje jinak, než u nás. Všeobecně zažitá praxe je taková, že je to jinde samozřejmé a proto se to nemusí značkou zdůrazňovat. Ale tam kde chodí husté davy lidí, je to povolení zdůrazněno, pravděpodobně proto, aby nějakého škarohlída nenapadlo ani v těchto případech zpochybňovat všeobecně uznávané právo cyklistů jezdit prakticky všude, kde chtěj. A když s tím kolem neprojedete davem, tak přeci sesednete a chvíli vedete. Jak prosté. Italové očividně netrpí fobií z ubližování cyklistů chodcům. Lze říci, že jsou v tomto směru duševně normální. Na rozdíl od některejch jinech národů. Radši se k tomu nebudu upřímně vyjadřovat, abych se nedopustil toho tentononc „hanobení“. Řidiči aut se chovají k cyklistům obvykle velmi slušně. Dávají Vám přednost i tam, kde ji nemáte. Bez protestů jedou za Vámi, když nemohou předjet, při předjíždění Vás nepískují, o vytlačování do škarpy nemluvě. Přitom je tam hustý provoz, jako v každém městě, úzké ulice. Při hodnocení míry opatrnosti, s jakou se Vám řidiči vyhýbají je třeba brát v úvahu i fakt, že Italové jako všichni jižani mají menší vzdálenost fyzického odstupu při osobním jednání. Je to nějak psychologicky dáno. Seveřani to mají zase obráceně. No a takhle vlastnost se projevuje i na silnici. Pokud řídíte auto, máte často pocit, že se tam jezdí více na sraz, pořád Vám někdo strká čumák do dráhy, auta se míjejí těsněji. I jízdní pruhy jsou užší než u nás. Jako řidič auta si na to musíte chvíli zvykat. Z pohledu cyklisty to tak zlé není, protože to vyrovnává ta vyšší míra ohledů.

        0 0
        • fík  

          .. zkušenost z Milána, na většině velkých křižovatek se řadí auta v min. o jednu více řadách, než je vyznačených jízdních pruhů, jezdí se prostě „plech na plech“, a nikdo netroubí, žádný škrábanec nebo jakýkoliv problém, když vidí cizince počkají, uhnou, zastaví, poradí …, máme se ještě hodně co učit nebo převychovávat?

          0 0
      • jizby  

        ----čtvrtou věcí, které si po čase také všimnete, te to, že zde jsou vybudovány i cyklistické stezky. Plní zde zásadně jiné funkce, než u nás. Jsou totiž vybudovány s tím záměrem, aby sloužily svému praktickému účelu a je to na nich vidět. Často je stezka ve formě vyhrazeného jízdního pruhu,

        0 0
        • jizby  

          někde s oddělovacím rantlem. Po něm jde taky jet :-), ale pro kola je to myšlený vpravo od něj. V protisměru můžou spolu s cyklisty jezdit i auta.

          0 0
        • jizby  

          Pokud je vedena na chodníku, bývá zřetelně oddělena od chodců. Mívá vhodný povrch – zde je v oblibě jakýsi tartan, nebo cosi ( obyčejný asfalt to není) hladký rovný, barvy modré.

          0 0
        • jizby  

          Neuvidíte zde kandelábry, trčící zprostřed vyznačeného pruhu pro stezku, jako je to běžné u nás. Nepěstuje se tu ani speciální systém směrovek a zbytečných cedulek. Zato oceníte, že po stezce se dá vcelku rozumně jet. Je Vám na ní dobře. Pokud je stezka vytvořena z chodníku a značena jako oddělená od pěšího provozu, pěšáci to v podstatě respektují. Těmi zbytečnými cedulkami mám na mysli speciální označení směrů. Projektanti zřejmě usoudili, že většina cyklistů to tam zná a ti, kteří ne, se mohou řídit stejnými směrovkami, jako ostatní řidiči. Připadá mi to rozumné. Pokud jde o ty legrační zákazy a příkazy, jako „cyklisto veď kolo.“, tak to tam samozřejmě taky není. Když je někde stezka, tak se po ní jezdí. Samozřejmě se stává, že stezka může končit, třeba i před nebezpečným místem. To je ale stav, který se vyskytuje při postupné výstavbě. Tou výstavbou se ta místa řeší, za čas je přes to místo stezka protažena a konec je dále, nebo nikde. Ale ne, jak u nás, že by se tu na problémových místech stezky přerušovaly, aby zase po pár metrech vesele pokračovaly. Taková stezka by tam nebyla považována za funkční, tak se to tam nedělá.

          Příklad téměř „normální“ stezky, skoro jako u nás. Na druhý pohled je patrné, že ani tohle nespravili s kýblem barvy a výhodnou zakázkou pro spřátelenou firmu na cedule. Figuruje můj synek.

          0 0
          • Cryzyy  

            jedna cervena cyklostezka…

            0 0
            • Cryzyy  

              druhej pokus ?!

              0 0
              • jizby  

                paráda. V Pesaru byla nová stezka podle pobřeží taky. Modrá. Sice sloužila i jako korzo, ale to nevadilo. Sám jsem na ni večer chodil běhat.

                0 0
      • jizby  

        Další příklad. Příznivcům moderní architektury by se mohl tento rám líbit:-/ Bohužel jsem moc nenafotil. Snad se příště polepším.

        0 0
      • martin_bakov  

        tak ono to taky spociva v tom ze pekne citybajky se snadno kradou, to samy v holandsku

        0 0
    • ptak1000  

      Ta dvojitá rámová trubka je výsadou specielních vysokotonážních bicyklů. Je na ně potřeba specielní povolení pro řízení(něco jako u nás papíry na nákladní auto, nebo třeba buldozer):o)

      0 0
    • Opice  

      Pěkné.., cyklista v Itlošce je zřejmě uznávaným účastníkem provozu. To není jako zde u nás nebo třeba v Řecku (když už jsme u těch jižanů), kde je přednost právem většího a silnějšího.

      0 0
      • OCG  

        nejen v Itálii. Před pár lety jsem byl rok na studiích v Mnichově, kterej je protkanej neuvěřitelnou sítí cyklostezek. Bydlel jsem v Olympiadorf a jezdil do školy do centra, kromě třeskuté zimy furt na kole (staré italské poštovní kolo, které jsem koupil za 30 EUR na blešáku, moc mě pak mrzelo, že jsem ho nemohl dovézt do čech, byl to solidní veterán). Značení a) na chodníku, které je respektováno i chodci (btw. cizince v Mnichově poznáte tak, že chodí po cyklostezce), b) na silnici vám auta dávají přednost, teda na řidičích je vidět, že jsou opatrní a raději počkají, než by vás srazili. Cyklista je brán jako součást dopravního provozu a za celý rok se mi stalo jednou jedinkrát, že by se někdo nechoval ohleduplně, to když mě při odbočování srazil týpek v nadupaným bavoráku. Naštěstí se mi nic nestalo , ale řidičova reakce byla okamžitá: brzdy a hned se omlouval, že spěchal a nevšiml si mě, no dostal jsem hned od něj do ruky 150 EUR na opravu zadního kola a asi i za mlčenlivost. Týpek věděl, že kdyby u toho byli policajti, měl by velkej problém…

        0 0
        • pepek  

          A nebylo to nemorální, chtít 150 eček za kolo v ceně: 10 eur?

          0 0
          • KubaBajk  

            Otázkou je,zda si o těch 150E řekl nebo mu byly ještě v šoku vecpány do ruky. Z toho,co píše bych to pochopil spíš jako tu druhou možnost.

            0 0
            • OCG  

              děkuji, kubo, nechci slevu zadarmo… Samozřejmě mi je vrazil do ruky, odmitl diskutovat o tom, že bych si je nevzal a odjel. Sám jsem se sotva zmohl na to, abych mu česky vynadal.

              Každopádně Pepku překvapení, že někdo uvažuje tak, jak teď ty, jakože dej 150 EUR nebo… :o(

              0 0
              • pepek  

                Jen se mi to zdálo v rozporu s některými Tvými moralistickými postoji zde na fóru :-)

                0 0
                • OCG  

                  Ono je dobrý si to přečíst, viz věta: „Naštěstí se mi nic nestalo , ale řidičova reakce byla okamžitá: brzdy a hned se omlouval, že spěchal a nevšiml si mě, no dostal jsem hned od něj do ruky 150 EUR na opravu zadního kola a asi i za mlčenlivost.“ Pak by se ti to v rozporu s mými „moralistickými postoji“ (můžeš mi napsat co považuješ za moralistický postoj?) nezdálo.

                  Vidíš tam někde, že jsem si řekl (nebo jak ty píšeš CHTĚL) o 150 EUR na opravu zadního kola? A btw. ta oprava mě stála víc než to celý kolo…

                  0 0
      • jizby  

        Až jsem se toho uznávání bál, že si na to zvyknu a pak v naší realitě nepřežiju první jízdu. Naštěstí už je kvartál pryč a tak můžu říct, že se mi po návratu podařilo zas se adaptovat na české poměry :-)

        0 0
    • Včelda  

      Na ježdění v Itálii má zcela totožný pohled. Na Gardě už jsem byl mnohokrát. V ostatních částech Itálie též a popravdě řečeno, tak se mi tam jezdí příjemně i jako řidiči auta.

      0 0
    • jizby  

      Proč tam jde, co u nás ne? V základu je všeobecný vztah k cyklistům. V Itálii jezdí na kolech tolik lidí, že nejsou vnímáni jako skupina, vůči které se ti „normální“ mohou vyhraňovat. U nás je tomu naopak. Jezdit na kole není norma, což je základ pro pěstování averzí. Asi by tu muselo jezdit na kole mnohem víc lidí. Ovšem jak tohle zařídit, netuším. Situace je dlouhodobě stabilní a setrvačnost naší společnosti v názorech, cítění a kulturních zvyklostech je obrovská. V obou případech je to výsledek nějakého vývoje. U nás jezdí spíše sportovně zaměření lidé a ostatních moc ne. Jsme národ páprdů, kteří si raději vozí prdel autem. Italové jsou motorizovaní více, než my, přesto je tu kolo přirozeným dopravním prostředkem.

      Zlepšovací návrhy perte sem :-) Ono to sice bude marný, ale aspoň se pobavíme

      0 0
      • BH  

        diky za zajimavy a podnetny prispevek. na otazku proc to jde v Italii a u nas ne jsi si odpoved vicemene sam.Hlavni pricina je jiste v nasi mentalite, jezdit na kole do prace se holt nenosi a cim vice pujdes na vychod (napr. Slovensko) tim to bude markantnejsi. druha pricina je v podminkach a vzhledem k doposud vybudovanym cca 10 km skutecnych mestkych cyklostezek v CR je jasne , ze ty podminky tu holt nejsou. treti pricina je v tom, ze i kdyz se nekdo rozhodne u nas vybudovat takovou cyklostezku je vzapeti ukamenovan prisnivci siglntrack..... mozna takto jsi myslel to spojeni " jak se jezdi v italii a Cemba ",ne beru to zpet, tak uplne to neni. trochu jsem si rypnul to nasich sklanich priznivcu Cemba (napr. Opice),Ale k veci, tedy za treti, je spatne realizovana cyklopolitika tohoto statu. Uprednostnuje se znaceni a budovani dalkovych cyklotras a obecne cyklostezek v extravilanu na ukor mestskych cyklo stezek(intravilan). asi to je ten hlavni rozdil mezi nami a talosi

        0 0
        • blue  

          trochu zbytečný rejpnutí, když si ho vzápětí sám omluvíš jako špatný, ne?

          0 0
        • jizby  

          Hlavní rozdíl mezi námi a Italy vidím ve vztahu k cyklistům obecně. To všechno ostatní se z toho odvíjí. A protože úlohu čemby vidím hlavně v osvětě – u nás hlavní problém je to myšlení lidí, tak jsem tu souvislost dal do názvu.

          A Opice, že je skalní příznivec čemby? Možné to je, ale z čeho tak soudíš, nevím.

          0 0
          • tk  

            souvislost toho o cem pises s cembou je, ale ponekud ne tak blizka jak si myslis. osveta je jen jednou, i kdyz dulezitou casti. nejsme besib, ani automat / brnonakole / ostravsti cykliste. nema cenu si na tyhle organizace hrat, ale ma cenu s nimi spolupracovat.

            jestli te zajima cyklodoprava, mel by si zacit komunikovat spis s nimi a ne se ohanet cembou!

            je ale fakt, ze se v nekterych stredne velkych mestech ukazuje, ze se o problemy cyklodopravy nejvic zajimaji bajkeri-clenove cemby. v takovem pripade, kde neni nikdo jiny, kdo by na samospravu a stat tlacil, by na sebe cemba cyklodopravni roli asi mela brat.

            1: cemba se snazi predevsim o zlepseni podminek pro terenni cyklistiku (dale jen TC)

            2: to by ale melo znamenat napojeni a) infrastruktury pro TC skrze b) primestske chcete-li nenarocne cykloturisticke stezky na c) sit stezek mestskych.

            3: cyklopolitika tohoto statu je debilni: c) se ji nedari, o a) se tvrdi, ze neni vubec treba, protoze bajkeri jsou mala deviatni skupina a vsechno sezralo b, ale jaky b? v hybridni rekreacne-dopravni forme, ktera se cpe do udoli nasich rek i do prirode citlivych oblasti.

            4: cembe se takova politika samozrejme nelibi a kritizuje ji. penize urcene na podporu cyklodopravy by meli tect do cyklodopravy a ne do prirody: tedy do mestskych stezek a stezek podel dopravnich tahu, ne do stezek v udolich.

            penize na podporu TC nemusi byt nutne cyklopenize, mohou to byt penize na podporu rekreace a penize na rozvoj cestovniho ruchu

            5: jinak verime, ze tim, ze udelame TC pristupnejsi pro vsechny a udelame z ni soucast zivoniho stylu, pomuzeme cyklistice obecne, tedy i cyklistice dopravni. zvlast pokud bude infrastruktura promyslene diferenciovana a pozve bajkery k ucelnemu vyuzivani dopravni a cykloturisticke site na svych cestach za bajkovymi zazitky.

            viz: www.cemba.cz/…klistiky.pdf

            6: s tim zivotnim stylem je to asi takhle: pokud cyklistika nebude cool ve vsech formach, cyklodoprava nepokvete. TC uz cool je a cemba bude makat na tom, aby byl jeste vic cool.

            jenze podporovatele cyklopravy casto bajkem pohrdaji prave proto, ze je cool a snazi se rozvijet cyklistiku v tesilkach, sustakove bunde a igelitce na riditkach. to je ve psolecnosti zalozene na image dost zpatecnicke

            cyklodoprava tak produkuje svoje vlastni hrobniky. a cemba pro cyklodopravu pracuje, i kdyz se venuje uplne jinym vecem

            bajk je nase laska!

            0 0
        • kolombo  

          Nepamatuji se, že by někdo vystupoval proti budování dopravních tras ve městech a podél silnic, můžeš mi, BH, připomenout, kde někdo něco namítal? Mimochodem, když koukám oknem ven, tak vidím jestě jeden drobný problém pro dopravní cylistiku. Napadl sníh.

          0 0
          • tk  

            mirku, ale ten drobny problem pro dopravni cyklistiku se da vyresit, ze vyjedou pluhy dimenzovane na na silnice, ale na cyklistezky!! myslim, ze se jim rika multikara s radlici jenomze oni zatim bohuzel nemaji kde jezdit.

            0 0
            • kolombo  

              Myslím, že to nebude jen tím, že na cyklotrasách není protaženo :-D

              0 0
              • tk  

                mirku, my se tu bavime o mestskych cyklostezkach, ne o cyklotrasach. nedelej, ze v tom nevidis rozdil. a sam vis jak malo cyklostezek je.

                0 0
        • Opice  

          Zatím ještě nejsem skalním příznivcem, ale uvažovala jsem o angažmá. ŽE. Řiďte se heslem „mít kde jezdit“, a lépe mít možnost vidět do projektů praček peněz jménem „cyklostezka“. NE ? Problém zde v Čechách také JE, že do všeho tečou neskutečné peníze, a výsledek pro nás JE, že se tam promenádují maminky s kočárky a in-lajnisti. Což se dá i pochopit, ale proč se projekt jmenuje „cyklostezka“ ŽE ? Když se tam potom téměř jezdit nedá. Proto single-track, jelikož JE pro nás – skalní příznivce MTB. YEs.

          0 0
    • jizby  

      Původně jsem nechtěl psát taky negativní soudy, protože mi připadalo, že to vlastně nestojí za řeč. Ale vlastně stojí. Mám na mysli zkušenost s terénním ježděním. Tam, kde jsem byl, se o něčem takovém dalo těžko mluvit. Příčinou bylo to, že prakticky jediné cesty v krajině byly cesty pro auta a prakticky jedinými pozemky byly pozemky soukromé. Pro tamní síť cest bylo typické, že skoro všechny slibné odbočky z hlavních komunikací byly slepé cesty do polí, nebo příjezdovky k soukromým rezidencím, zpravidla se značkou „strada privata“ již na svém vjezdu. Vjet na takovou cestu nemělo smysl. Najít polňačku, vedoucí přírodou ze vsi do vsi jako u nás bylo prakticky nemožné. Zle jsem pochodi i jako chodec. Tam se prostě pěšky vůbec nechodí. Jít se projít za město? Absurdní. Malá historka: Jen kousek od kraje vilové čtvrti jsem se zkusil projít. Na konci cesty u meze si řikám, střihnu to tady přes pole a za ním zase nějaká cestička bude. A vida, byla. Tak po ní jdu, za chvíli je z ní solidní asfaltka s bezvadným okolím, najednou dojdu k vratům s kamerama a nikam jinam to nevede. Po chvíli mi dochází, že nejsem před vraty, ale za vraty! V něčí zahradě. Naštěstí se dalo prodrat živým plotem (a to si nemyslete, že živý ploty v itálii jsou nějaká sranda, ale tenhle se dal) a byl jsem rád, že mě nikdo neviděl, nebo se mu nechtělo střílet. Takové zkušenosti Vás z procházek vyléčí. Na druhou stranu v pahorkaté krajině se starými vesnicemi s opevněními na vrcholcích kopců jsem si před lety dobře zajezdil i na svém horáku. S MTB to ovšem nemělo mnoho společného. Na MTB tam jsou hory. Rub italského ježdění. Možná s cyklomapou bych něco našel (nevím), ale bez ní to nejde, zatímco u nás jo. Tak aby to srovnání nebylo jednostranný.

      Važme si i toho dobrýho, co u nás máme. Není toho málo. Mě tam nejvíc vadil pocit, že je tam vše priváto, i když třeba bez plotů. Proto si myslím, že základ rozumného ježdění (a to především z hlediska přístupu čemby) je ve svobodě pohybu. To jak u nás jednou prodrbem, tak to pak nezachrání ani kdyby všichni studentíci chodili na brigády ve stavbě singletracků. Takže prát se hlavně o legislativu. To ostatní je druhé. Můžete mít jiný názor:-)

      0 0
    • weekend warrior  

      nějaká ta diskuze by třeba mohla proběhnout i zde, na fejsku čemby

      0 0
    • xshreck  

      Cože?

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.