• Radez

    Nemáte nějakou radu jak seřídit přesmyk?

    Stalo se asi tohle. Chodil v pohodě, ale při nejtěžších dvou převodech vzadu mi řetaz šmrkal o vodítko přesmyku. Tak sem se do toho pustil, že to vyladím, a tím sem všechno posral. Začal sem se v tom rejpat a nějak sem zjistil, že mi vubec nejde vyladit ani základní nastavení na nejlehčím převodu mi to totiž taky šmrká, ale kurňa dolejš mi vodítko už nejde posunout (když točím pedálama, tak to šmrnká jen v určitým otočení, takže nepatrná osma tam bude). Na nejlehčí stejně nejezdím, a na ostatních to už nedělá, tak sem si říkal, že na to kašlu a vyladím aspoň ty nejtěžší, ale ty taky nejdou a je to ještě horší než to bylo.

    1.) Je nějaká možnost to vyladit? Popř. mohly byste mi napsat jak na to?

    2.) Je možný, že by to mohlo mít nějakou souvislost s podělaným středem, když nedávno mi v něm začalo slabounce lupat, ale ne pořád, a z toho plynoucí nepatrná osma?

    0 0
    • lacco  

      Nastavenie prešmýkača je o držku-aspoň mne to trvá dlho a dlhšie. 1.Skús postupovať podľa postupu na ivelo.cz; ale treba jemne dolaďovať pri jazde, proste skúšať a ladiť. 2.súvis to môže mať.

      0 0
      • Radez  

        Jo, jo ten postup sem četl. Zkoušel sem to několikrát a jediný co mi vždycky zbylo, bylo rozdrbanej přesmyk a bolavý hlasivky po mým klení.

        0 0
        • nemeto  

          Nevím, co píšou na iVelu, ale chce to trpělivost a pochopení jeho funkce. Je třeba nastavit správnou výšku (aby byl co nejníž, ale řetěz pod vodítkem bez problémů prošel a vodítko bylo rovnoběžně s převodníkem. Pak nastavit dorazy tak, aby řetěz v obou krajnostech (nejlehčí a nejtěžší převod) těsně neškrtal o vodítko. Pak zbývá doladit předpětí lanka. Za předpokladu, že není vodítko zdeformované, převodník křivý a je správné délka osy to není až takový problém.

          0 0
          • micsvo  

            Presne.

            A jeste je dobry mit pri napinani lanka to lanko na packach uplne vysunuty ven (jako pri razeni na nejmensi prevodnik). Pokud to po tomhle vsem co jsme psali jeste skrta, tak se to da doladit sroubem u pacek, kterej je zas dobry mit pri napinani lanka vysroubovanej „na pul cesty“, abys pak mohl stelovat tam i zpatky :-)

            0 0
            • Radez  

              Thý jo, sem nevěděl, že muže mít nějakej efekt otáčet s těma blbincema na páčkách, ale tím sem to vylatil dobře, ale teda jen ten nejtěžší převod, o to mi taky šlo s nejlehčím si budu lámat hlavu až bude víc času a hlavně nebudou při tom tak mrznout ruky . Takže dík za rady.

              0 0
              • pepek  

                „otáčet s těma blbincema na páčkách“ – a vzadu nemáš problém bez těch blbinců ? 

                0 0
                • Radez  

                  Vzadu nic štelovat nepotřebuju (nic neobvyklího to nedělá), takže nemám.

                  0 0
          • Radez  

            No, on šmnrkal jen po stranách nikoli nahoře nebo dole. Každopádně při nejtěžším převodu sem to vyladil dobře, ale při nejlehčím s maximálně povoleným šroubkem dokonce i s uplně volným lankem pořád šmrnká, ale když zkouším rukou zatlačit na vodítko, tak by blíž k rámu ješlě šlo uplně v klidu, ale jinejma prostředkama než tou rukou sem to tam nedokázal dostat. Ať točím, nebo povoluju všechno co vidím :-).

            0 0
            • Blade  

              No tak pokud by přesmyk za pomoci jiné síly, než je pouze síla pružiny, šel ještě blíž k rámu, tak pak tam bude nějaká nečistota. Vyčistit, promazat, rozhejbat, aby chodil lehce po celé dráze.

              0 0
              • Radez  

                Ty jo, vyčistil sem to uplně maximálně drhnul sem to zubním katáčkem, nožem aji jehlou vypadlo z toho trochu bordelu, ale ne nějakej, kterej by mohl na to mít vliv a dělá to pořád stejný do kola zkoušel sem to vyfotit, ale měl sem zmrzlý ruce jako prase, takže to je nehorázně rozmazaný a nic tam nejde poznat, ale prostě, i když je šroubek dorazu uplně vyšroubenej a lanko volný, tak to pořád šmrnká a když na to prstem trochu zatlačím, tak se to posune do polohy, ve které to už nešmrnká, ale když to pustím, tak se to vrátí zase nazpět.

                Na rámu s celým přesmykem nejde potočit, protože pak už si to točím do zadního kola, takže tohle je hranice.

                0 0
                • Blade  

                  Z toho prvního snímku vypadá, že nemáš vodítko přesmyku rovnoběžně s převodníky. Stačilo by pootočit přesmyk trochu dovnitř. Co máš za pláště, že by ti už brnkal do přesmyku? Já kdysi vozil nějakou obří Tiogu, tak to bylo o prsa, ale jinak při „normálním“ plášti by neměl být problém.

                  0 0
                  • Radez  

                    Právě když to pootočím dovnitř, tak dochází k většímu dotyku, když ven jde to do pláště, jako trošku by to ven šlo, ale jen minimálně a to nechcu riskovat kvůli sněhu a blatu, který bude v drapáku. Pláště sou jakýsi WTB, na 4EVERech sou normálně to neni pláštěm bude to něco stím, že mi nejde posunout uplně do minima ten smyk. Jen vnější silou to tam dostanu, ale v té poloze to nezůstává, vrací se to. Ale po tom jak sem měl nasračky zmrzlý prsty, jak sem se s tím drbal to asi nechám na jaro :-).

                    0 0
    • destr  

      Jakej máš přesmyk a kolik úhel sedlové trubky? Já totiž před chvilkou řešit to samo a zjistil sem, že můj přesmyk x-gen má rozsah úhlů 66–69 stupnů, ale uhel sedlové trubky je 73.

      0 0
      • Radez  

        Přesmyk mám Deore, ale o nějakejch úhlech nemám ponětí :-). Teď už sem to docela vyladil, až na nejlehčí převod,ale ten beztak nepoužívám.

        0 0
        • raceman  

          tak povol doraz na presmyku…

          0 0
          • Radez  

            To myslíš jak? zkoušel sem to viz příspěvek vejš „při nejlehčím s maximálně povoleným šroubkem dokonce i s uplně volným lankem pořád šmrnká, ale když zkouším rukou zatlačit na vodítko, tak by blíž k rámu ješlě šlo uplně v klidu, ale jinejma prostředkama než tou rukou sem to tam nedokázal dostat“ O jinejch šroubkách než sou ty dva nahoře nevím s kterýma by se dalo štelovat.

            0 0
            • raceman  

              tady máš návod… pokud ti i potom bude škrkat vodítko, tak zkus pootočit přesmyk vodítkem jakoby blíže k zadnímu kolu..

              0 0
        • 4xMM  

          A proč nepoužíváš nejlehčí převod?

          0 0
          • Radez  

            Na nejlehčí se nedá jezdit, dyť to staví na zadní jak prase. Nejhorší věc je dupat do nějakýho pruťáku na nejlehčí a začne se ti to zvedat a celej předek padat někam do strany a pak začne člověk padat celej a ani se nevycvakne a namele si uplně zbytečně. V zájmu vlastní bezpečnosti rač kopec vydupu na těžší no…

            0 0
            • jIrI___  

              Špatná technika ;-). Já osobně si u nás nedovedu představit, že bych neměl malou pilu :-)

              0 0
              • 4xMM  

                No právě, já taky moc ne – některé krpály bych na těžší prostě nevyjela. Ale je fakt, že když člověk nedobrovolně zastaví o kořen, šutr apod., pak už to jen tak nerozjede a na ten lehký převod to dělá to, co popisuješ + podkluzování atd. … :-( Přesto si myslím že nejlehčí převod má smysl :-)!

                0 0
                • Radez  

                  Zas takovej rozdíl třeba mezi druhým a třetím nejlehčím neni a právě v těch největších pruťácích se mi vyplatí jet rychlejc, pá furt lepčí než to pak tlačit z důvodu nerozjetí :-). Ale dobrá zitra jesi zbyde čas mezi študijem to pudu štelovat.

                  0 0
                  • pitos  

                    už to nemohu vydržet:)…Jak už ti bylo řečeno,špatná technika,navíc ne každý bike má tendenci se stavět na zadní.Když se zastavíš a nerozjedeš tak zato zase může technika.Takže to máme práci s těžištěm+sta­bilita.Navíc na biku jsou podle mě v terénu důležité právě dva nejmenší převodníky a velký je téměř zbytečný.To ale také závisí na tom kde jezdíš a také jak.

                    0 0
                    • Radez  

                      Myslím, třeba když vyjíždíš nějakej pruťák (sjezdovku apod.), ne když jedeš do Jednoty pro rohlíky :-). Když zastavíš ve sjezdovce a chceš se znova rozjet, tak je už pak jednodušší to vystrkat, páč za dobu co jednou tlápněš na nejlehčí nestihneš (nebo aspoň já :-) ani dát druhou nohu na pedál natož se zacvaknout, to samý platí pokud je někde v kopcu listí a prokluzuje to, nebo jedeš po sněhu, ledu a prostě na ten nejlehčí jet nemužeš páč by ses „zahrabal“ do statiscké polohy. V těchle situacích přece musíš jet trošku rychlejc abys nedal okolí ani trochu šanci Tě přinutit zastavit :-), nebo ne?

                      0 0
                      • pitos  

                        Jezdíš na fullu nebo ht? V profilu to totiž nemáš a je to docela důležitá informace pro tohle téma.

                        Někdy je třeba něco vyjet rychleji jindy pomaleji,to záleží na daném terénu a také na typu kola na kterém jedeš.Víc bych to tady  raději nerozváděl…záleží na tobě:)

                        0 0
                    • vili  

                      JA NEVIM, ALE POKUD NEJSU UPLNE BLBEJ, TAK SE MNE ZDA, ZE SI TADY POLOVINA LIDI SEDI NA USICH, TEDA LEPE RECENO NA OCICH :-)

                      0 0
                      • Radez  

                        Proč? :-)

                        0 0
                        • vili  

                          protozes uz dvakrat rikal, ze nemuzes otocit vic presmykacem kvlui kontaktu s plastem a raceman nebo kdo ti opet poradil at otocis presmykacem a taky pises ze ti to skrka na nejlehcim prevodu, teda jestlki sem pochopil spravne na male pile a nejvetsim pastorku a ze na druhym nejlehcim uz ti to nbedela(teda mala pila a druhej nejvetsi pastorek) a dalsi tri lidi se tady divi jak muzes jezdit bez male pily o cemz podle me nebyla vubec rec…pochopil jsem to spravne?

                          0 0
                          • Radez  

                            :-)), jo no, ale tak v podstatě to je už jedno, když už u nás je sněhu jak cip, budu se tím zabývat asi až na jaře :-).

                            0 0
                          • raceman  

                            kdyby sis to PORADNE precetl, tak jsem mu jako první radil, ať povolí doraz… a taky si PORADNE precti data mojeho prispevku a jeho, kde psal o skrtani o plast!!!!!!!!!!!

                             

                            peace

                            0 0
                      • pitos  

                        to opravdu sedí…prvně si všechno přečti a pak něco napiš.

                        Ja konkrétně reagoval na rozhovor Radez-4×MM a případně ještě jIrI.

                        0 0
                    • 4xMM  

                      No tak já asi tedy tu špatnou techniku mám, protože se mi právě stává to co výše popisuji – v nějakém strmém krpálu v lese zastavím nedobrovolně o nějakou překážku (která třeba pod listím nebyla moc vidět) a už to pak nerozjedu :-(. Na ten nejlehčí převod to podkluzuje a nestihnu se zacvaknout a rozjet, na těžší zase nemám sílu (a podkluzuje to ostatně taky)…

                      Takže když už o tom je řeč: Neznáte na to nějaký fígl? Strašně mě štvě, když to musím vytlačit přestože původní pocit byl, že to vyjedu! A ted na podzim se mi to stalo opakovaně… :-/

                      Slyšela jsem radu, opřít se zadním kolem o strom a tak se rozjet. Dělá to tak někdo z Vás?Nebo jak na to?

                      Nebo mám třeba nevhodné pláště (i když to zcela omlouvá nedostatečnou techniku)? Jaké jsou podle Vás vhodné do terénu a přijatelné i na silnici? (Já vím to je téma samo o sobě, ale kdyby přeci jen někdo k tomu něco měl, budu ráda…)

                      Dík všem!

                      0 0
      • Daf  

        Coz je uplne normalni rozsah, nebot se jedna o uhel mezi sedlovou trubkou a spodnimi savlemi zadni vidlice ;)

        0 0
    • destr  

      No mě při asi 5 nejmenších vzadu škrtá řetěž o „spojnicu“ vodítka, a celej smyk dám níž, tak už se nedostane velkou placku, nevíte co s tím?

      0 0
      • Blade  

        Víme. Nejezdit 5 nejmenších pastorků s malou plackou :-D

        0 0
      • M_ishak  

        Možná nevhodně řadíš „do kříže“. Pokud ne, a přesto to nejde vyladit na maximální polohy, je možné, že nastavovací šroubky jsou v takové poloze, kdy ti zvětšit vůli zamezují. Když i ty máš na max., tak převodník prostě nezvládá rozsah n-kolečka.

        Pokud člověk ladění provádí poprve, je třeba nejdřív pochopit princip funkce, co se stane když těmi šroubky pohne tak či onak, či co se děje, když nanko natahuješ/povoluješ nastavovacími šroubky na řidítkách. Dřív, než člověk chápe co dělá, nemá cenu do toho rýpat – ještě víc to dorýpe. Až si vše člověk nastaví, zjistí, že při jízdě to stejně není ono. Takže dolaďuj až za jízdy.

        0 0
        • destr  

          Tak rohodně vím jak to funguje…jinak přesmyk je dělanej na 44 zubů, ty tam taky mám, ale prostě když zařadím vepředu malou a vzadu 5 nejmenších, tak řetaz škrtá o to spojení těch dvou vodítek…nevim jak jinak to popsat. A dolej to dát nemůžu, bo už by to zase nepřešlo přes velkou.

          0 0
          • micsvo  

            :-)))

            No to je prave to razeni do krize, co tu nekdo popisoval. Tak se to proste nedela – na nejmensi placku jezdis nejvetsi kolecka a na nejvetsi zas nejmensi. Naopak to dela to, co pises a je to normalni (i kdyz me to teda neskrta tak brutalne, jako Tobe).

            0 0
            • destr  

              Jenže mě to neškrtá o boky, ale o ten spodek…jinak na starym mi to nedělalo ani trošku. Takže nevím, zda to neni tim přesmykačem, a co mám druhej doma zkusit nemůžu, bo ten má dolní tak a nenarvu ho tam.

              0 0
              • destr  

                Teda objímku dole.

                0 0
                • Blade  

                  Ty vážně jezdíš s malou plackou i nejmenší pastorek? Sem myslel že si jen děláš prdel… To bohužel pak není pomoci.

                  0 0
          • M_ishak  

            To s tím rozuměním principu funkce sem myslel obecně, nebylo to mířeno na tebe :O)

            Tvůj problém je mi už jasný po shlédnutí tvého kola co máš v profilu. Je tu jasně vidět, že řadíš do kříže. Takhle se zásadně neřadí viz. článek.

            0 0
            • destr  

              No na tom kole v profilu to funguje dobře, problém mám na jinym.

              0 0
              • jIrI___  

                Prostě je to řazením, přestaň jezdit takové prasečí převody a hned budeš mít po problémech a navíc ještě prodloužiš životnost hnacího ústrojí ;-)

                0 0
                • destr  

                  Tak jestli malá – 5tej pastorek je prasečí převod…

                  0 0
                  • jIrI___  

                    No já ti nevím. Podle mě už jo, pro mě je schůdné malá pila a vzadu třetí pastorek, pak už řadím větší převodník :-)

                    0 0
      • Honza z H  

        Obecný návod na seřízení je jasný, viz. třeba Velo. Při křížených převodech to ale vždy někde škrtá o vodítko.

        Ale dají se ještě udělat 2 věci. Trochou násilí se vodítko o nějaký ten mm roztáhne. Potom se dá ještě jemně otočit smykem na trubce, takže sice není vodítko rovnoběžně s pilama, ale s řetězovou linkou, jak se měří je třeba na bajk.cz.

        Výsledek je když na střední pile jdou řadit všechny převody. Na velkou škrtají 1–2 nejlehčí a na malou pilu 2–3 nejmenší pastorky, které se fakt nejezdí …

        0 0
        • Radez  

          Násilí právě do toho moc nechcu tahat :-), otáčet s celým na trubce nemužu, protože už to mám tak tak, aby mi to nešlo do kola.

          0 0
    • Daf  

      Pokud mas vuli v ose, tak to samozrejme vliv ma. Nejvic to je poznat na velke pile. Serizeni presmykace je pomerne jednoducha vec. Vnejsi voditko nastav 1mm nad velkou pilu a rovnobezne s ni. Pak se vse steluje jiz jen stelovanim na razeni ;) Pokud to nejde vyladit, tak muze byt chyba treba ve spatne velikosti osy (u ctyrhranu), nebo casto taky ohnuty presmyk. U topswinku casto celej smyk vyhnutej jakoby nahoru. U downswingu se u presmyku prohyba vnejsi voditko jakoby dovnitr. Typicky pri sukovani retezu. V ohou pripadech to resi kombinacky ;)

      0 0
      • Daf  

        No a pokud to i tak bude trochu skrtat v jedne z krajnich poloh, tak nezbyva, nez si vybrat mezi nema tu kterou nejezdis tak casto a tam se se skrtanim proste smirit :)

        0 0
    • umimjennatrikolce  

      mám 3× 10, z továrního nastavení některé lehčí převody blbly…tak jsem se rozhodl, že to přeladím, hrál jsem si s tím 2 hodiny a je to teď lepší jen zas u největšího předního a zadního škrtá o přesmykač. Je to děs, ty šrouby u přesmykače skoro nemají vliv na změnu.

      Nevím co s tím

      0 0
      • pepek  

        u největšího předního a zadního škrtá – ale to je dobře, ne?

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.