Jáké hydraulické médium do brzd?

121 nepřečtených
  • cuki

    Díky tomu, ře v předchozím vláknu se diskuse odvedla úplně jinam.

    Založil jsem toto vlákno a doufám, že se zde najde někdo kdo o tom něco ví. Zajímalo by mě jakej je rozdíl mězi klasickou brzdovkou a minerálnim olejem, proč daný výrobce to či ono médium zvolil, jaké jsou jeho výhody a nevýhody a co on něj vlastně chceme?

    Předpokládám, že základem je teplotní stálost a co nejmenší stlačitelnost. Viskozita by měla být taková aby i při stlačení pístu kapalina neucházela těsněním. Nic jiného mě nenapadá. Bohužel netuším ani jaké je srovnání těchto 2 (případně i jiných) kapalin.

    Kdo o tom něco ví?

    ps: a prosím tentokrát už bez hlášek, že tam mam nalejt co mi doporučí výrobce. Rád bych toto téma vedl v teoretické rovině. děkuji.

    0 0
    • scalar  

      A není lepší nalít tam za pár minut to, co doporučuje výrobce a věnovat čas cyklistice v praktické rovině, tedy jezdit?

      0 0
    • KubaBajk  

      Pokud vím, tak olej je jednoznačně vhodnější…nepoh­lcuje vodu, má vyšší bod varu než DOT 3 a 4, pomaleji se přehřívá (ovšem i ochlazuje), stlačitelný není ale to ani brzdovka ne, a delší intervaly výměny (tedy méně časté vyměňování), obecně méně chemicky agresivní.

      Vlastně neznám jedinou výhodu brzdovky oproti oleji, která by stála zato…snad cena?

      0 0
      • scalar  

        Olej v chladu tuhne.

        0 0
        • cuki  

          takže problem při zimních vyjíždkách? kolo používám, za jakéhokoliv počasí. Jezdit v cca –20°C se poštěstí celkem často, Pokud to tuhne v –40°C tak mě to ale tankovat nebude :-) Teda doufám, globální oteplování/ochla­zování je mrcha :-D

          0 0
      • cuki  

        a proč je to v autech? nebo má nějaký auto olejový brzdy?

        0 0
        • Kouba_2005  

          já mám olejový brzdy na kole i v autě :-)

          0 0
        • gustik  

          protože olej při 120°C degraduje a přestává mazat…

          0 0
          • Kouba_2005  

            LHM má bod varu 280°C a bod tuhnutí –65°C.

            0 0
            • StuntJ  

              Ono taky LHM nebylo navrženo původně na Brzdy, ale na hydraulické tlumení vzduchových vaků, kde měla být stálost tlumení ať se děje, co se děje …

              0 0
              • Kouba_2005  

                Taky jim to i skvěle funguje. Na „brzdovku“ je myslím 280°C dostatečná odolnost.

                0 0
                • StuntJ  

                  Mám pocit, že první citrony měli něco společného jak pro brzdy, tak pro tlumení, proto nemohli používat rozdílné kapaliny, máme (měli jsme) v rodině XM a tchán jezdí s ním občas k jednomu Guru na tenhle systém a ten nám to kdysi vykládal. Už si to přesněji nepamatuji

                  0 0
                  • Kouba_2005  

                    Pořád je to stejný, teda u starších modelů. Řízení, podvozek i brzdy, všude LHM. Okruhy ale propojený nejsou, jen to sosá všechno z jedný nádrže. Mám Xantii, takže nějaký zkušenosti jsou. Je to parádní svezení, jen to chce jednou za pár let doplnit koule dusíkem, jinak bezúdržbový.

                    0 0
                    • StuntJ  

                      Už nevím, ale byla to luxus kára, dřív to bylo jak ufo z jiný planety, ty origo poklice s vytlumením + vyklápěcí dvířka na ventilek, svezení jak na obláčku, úsporný dehet se slušným výkonem, prostě pecka.

                      Škoda že ji strávil čas …

                      0 0
          • Vilém  

            No to mazani, je v pripade brzd, hodne dulezita vlastnost:)

            0 0
            • StuntJ  

              No to je, když se ti zadřou písty, tak jsi v pr*eli

              Vím co se stalo, když se kamošovi ucpal mazací kanálek pístku u páky a jak pak koukal, že mu od tam chčije brzdovka a nebrzdí to …

              0 0
            • gustik  

              :D věděl jsem,že se někdo chytne…jak píše níže například pístek..

              0 0
              • gustik  

                rozdělovací ventily,zátěžový regulátor…

                0 0
              • Vilém  

                Ale zase nekdo ti tu rekne, ze pistek se v tesneni v podstate nehybe, ze se vysunuje jen pruzenim gumy tesneni.

                Do paky se zase takova teplota tezko dostane.

                Jinak ma tuto popisovanou vlastnost i hydraulicky olej? Je treba aby to nejak vyrazne mazalo, kdyz se jedna o pohyb v radu mm (paka) a prakticky zadne namahani?

                DOTka maze? Maze v celem rozsahu teplot?

                0 0
                • gustik  

                  u kol je to jasný,tam je v podstatě jedno co tam naleješ :D já jsme myslel u aut

                  0 0
    • Vilém  

      Co do tech magur dat uz ti bylo, myslim zcela jasne, odpovezeno.

      0 0
      • scalar  

        Asi ne v dost teoretické rovině :-)

        0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • cuki  

        1ú nevim proč jsem taháš ty magury? Pokud o tom nic nevíš tak jsem nepiš. 2) ani nevim jestli u nich zůstanu

        0 0
        • Kouba_2005  

          A proč ty tu řešíš pičoviny, se kterýma stejně nic neuděláš? Ať vezmeš brzdy s DOT a nebo olejem, tak to stejně na funkci nepoznáš. Fungují oboje. Další hledisko je servisovatelnost, jestli jsi pako, tak ber s olejem – ty mi přijdou jednodušší.

          0 0
          • cuki  

            můžu si vybrat jaký brzdy si pořídim…

            Jednodušší servisovatelnost? Tedy mají jinou k-ci? Musí se servisovat méně často? Na výměně oleje mi nic složitého nepřijde, ale předpokládám, že z brzdovkou je to podobný

            0 0
            • kubad  

              výměna media a odvzdušnění je vcelku dost rozdíl, a to odvzdušnění je u některých výrobců dost napikaču

              0 0
              • cuki  

                já pochopil že nejůčelnější je odvzdušnění výměnou media odspodu. Největší problém v odvzdušnění je sehnast ty ventily, ale zrovna do magury prej pasuje nejakej auto ventil M6 tak doufám že ho seženu. U ostatních výrobců netušim.

                0 0
                • kubad  

                  i u té Magury je potřeba to poslat několikrát nahoru a dolu, není to jen o protlačení nové kapaliny

                  0 0
                • parduba  

                  Já jsem tam dal odvzdušnovák tuším snad s feldy a závit byl M5

                  0 0
                  • kubad  

                    taky mám jeden z mototechny, ale myslím že je tam M6, ale měřit se mě to jít nechce :)

                    0 0
                • pepek  

                  Ventil z M6 bude dost drahej a budeš muset koupit celou sadu, to se fakt nevyplatí.

                  0 0
                  • cuki  

                    proč celou sadu? pár stríkaček daného objemu mam kadičku koupim jen ten ventil co stoji prej asi 10Kč jen ho sehnat

                    0 0
                    • kubad  

                      to asi ale nebude z M6 :(

                      0 0
                        • kubad  

                          to ale není ventil z M6 :(

                          0 0
                          • cuki  

                            ???? a co to je?

                            0 0
                            • kubad  

                              šroubení s M6

                              ty ten rozdíl nevidíš?

                              0 0
                              • cuki  

                                a magura je taky m6ka nebo ne?

                                0 0
                                • kubad  

                                  to ti vysvětí pepek :D

                                  ale pokud si to dobře pamatuju tak je ve třmenu magurackých brzd zavit M6

                                  0 0
                                  • cuki  

                                    takže by to použít jít mělo?

                                    otázkou je co strčit nahoru aby mi to nechcalo na zem… tak žádnej závit není

                                    0 0
                                    • kubad  

                                      nevím přesně kterou verzi těch Magur máš, ale u těch starších se sundá víčko expanzky a stříkačkou odsává, nebo přidává

                                      2 ruce ti na odvzdušnění většinou nestačí :(

                                      0 0
                                      • cuki  

                                        jo takže nahoře to prostě přiložim jen k tomu otvoru a musim to dobře držet.

                                        A tedy zespodu „protáhnout“ novou až nahoru a pak zase zpátky? jakej to má smysl to zas lifrovat dolu? jde přeci o vytlačení vzduchu, nebo ne?

                                        0 0
                                        •  
                                          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                                          0 0
                                        • Tomínos  

                                          Ony ty bublinky kolikrát odevšad nevyjedou na první pokus, takže tam a zpět, tak abys nepřisál nový vzduch a kontolovat dokud bublinky nepřestanou.

                                          0 0
                                          • kubad  

                                            přesně tak, je to sice nelogické, ale je to tak,vzduch je sfiňa a umí se dobře schovávat :D

                                            0 0
                                            • cuki  

                                              a jak poznám že tam už nic není?, teď mi tam chybí pár ml oleje takže to nevyzkoušim, ale pak to poznam jen že už z toho nepujsou bublinky?

                                              0 0
                                              • kubad  

                                                poznáš to jen tak že to po zavření bude fungovat :D

                                                0 0
                                                • cuki  

                                                  bys jim měl psát manuály :-)

                                                  0 0
                                                  •  
                                                    Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                                                    0 0
                                          • pepek  

                                            Ale soudruzi, nekomplikujte to zase: „Rád bych toto téma vedl v teoretické rovině. děkuji

                                            0 0
                  • parduba  

                    Na autokelly odvzdušnovák zadní na feldu 11kč

                    0 0
                •  
                  Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                  0 0
            • Kouba_2005  

              DOTka je agresivnější, takže určitě nedělá dobře pokožce a už vůbec ne povrchové úpravě komponent a rámu.

              0 0
        • Vilém  

          Tvl tak co chces vlastne vedet?

          Ve vedlejsim vlakne jsi resil Magury, proto je sem taham, aby te treba nenapadlo tam nalit DOTku, nebo motorovej olej, o kterym jsi vedle spekuloval.

          A psal jsem sem, protoze o tom neco malo vim, narozdil od tebe.

          Ale vis co, nekterejm lidem patri fakt akorat ******, kdyz jsou takovi chytraci.

          0 0
          • cuki  

            nechad bych se tě nějak dotknul, ale už vedle jsem psal že mě zajímá v řem mam hledat rozdíl a proč to či ono. To že je to nezaměnitelné vím taky. I když je pravda že mě napadla jen agresivita dotky do olejového systému. a ne to že kdybych udělal opak tak se těsnění nafoukne (ani netuším z čeho je).

            BTW jen motorovej olej je taky minerální a navíc 15W je uvedeno i oficiálním videu od magury

            0 0
            • kubad  

              nevém kde co magura uvádí, ale jediné povolují je modrý Magura Royal blood

              a nevím jak chceš srovnávat hydraulický olej s motorovým ?

              0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
              • cuki  

                tak srovnávat v čem je rodíl, tady zde na foru jsem se dočetl že magura povoluje i kuchynský olej, tak předpokládám, že motorovej by nemusel bejt problem. sintetika nijak agresivní není, co by se stalo?

                0 0
                • kubad  

                  nevracela by se ti páka, co dál netuším tenhle problém je myslím dostatečný

                  0 0
                • Vilém  

                  Magura povoluje jen a pouze svuj originalni olej.

                  0 0
            • teffe  

              Minerální olej v brzdách má zcela jiné vlastnosti než minerální olej pro spalovací motory.

              Základní rozdíly mezi kapalinami na bázi glykolů a na olejové bázi jsou ve stálosti viskozity. Kapaliny na bázi glykolů jsou

              viskozitně stabilnější a rozdíl je poměrně velký.

              Na druhou stranu kapaliny na olejové bázi není nutné měnit tak často z důvodu změny bodu varu, která je způsobena hydroskopičností.

              0 0
              • cuki  

                tak to byla zatim jen odpověď

                tedy stručně výhoda dotky je stejný brzdný průběv v běžném rozsahu teplot

                a u oleje krom ekologie je to jednodušší údržba (respektive delší intervaly)

                0 0
                • teffe  

                  Hodně zjednodušeně to tak u kola je. V běžných podmínkách, pokud nepojedeš na Sibiř, nepoznáš na funkci rozdíl ve viskozitě kapaliny.

                  Klasické brzdové kapaliny (DOT 5.1) mi přijdou pro použití u kol spíš zbytečné.

                  0 0
            • Vilém  

              Jenze je trosku rozdil mezi hydralickym a motorovym olejem, at jsou treba mineralni oba.

              I 10W olej je do magur moc, pomalu se pak vraci paka.

              Original magura blood nebo treba to LHM je tak odhadem 5W.

              Nevim zda to pouzivaji stale, ale v minulosti byl jako Magura blood pouzivan rozlivany olej Shell do hydraulik lesnich stroju.

              0 0
              • cuki  

                5W mam jen syntetiku (taky shell helix 5W-40) asi 2 flašky

                0 0
                • kubad  

                  tohle leju do motoru, takže ho v garáži mám taky, ale proti Maguráckému oleji je to výrazně jiné

                  0 0
                  • cuki  

                    proto jsem to chtěl použít, nevim kterej tupec vymyslel že mam v autě 3,1l takže mi zbejvá skoro flaška. qa druhou jsem měl do vidle

                    akorat vim že když jsem scháněj do auta 5W-40 tak jsem našel vždy jen syntetiku minerál se nedělal a nebo jsem ho nenašel

                    0 0
                    • kubad  

                      nejlevnější řešení do Magur je LHM co se dává do pružení Citroenu, bohužel fakt těžko co jiného

                      ale stejně se to asi prodává po litrech :-(

                      0 0
                      • cuki  

                        To vim to už jsem si našel, ale tady nevědi co za to chtít. Když jsem kupoval do auta tak jsem kupoval z netu litr kolem kila za litr a tady po mě chtěli za to samý přes 3 kila!! a kupovat litr oleje přes net mi přijde jako zvrácený

                        0 0
                        • teffe  

                          Zkus se zeptat v servisu Citroen. Myslím že by mohli mít olej v sudech a prodat i 1 dl. Nádobu si ale budeš asi vzít svojí.

                          0 0
                • Vilém  

                  To je fakt marny:( Skoda cokoli psat. X lidi ti napise, ze hydraulickej a motorovej olej jsou neco jinyho a ty tu zase zacnes neco o motorovym shellu:(

                  Tak si tam proste dej co uznas za vhodny, kdyz je podle tedy viskozita jak viskozita a olej jak olej. Potom ovsem nechapu smysl tvych dotazu zde.

                  0 0
                  • cuki  

                    leju ho tam snad? co furt řešíš?

                    0 0
                    • Vilém  

                      Ja neco resim?

                      Ty tu resis ve vlakne o 100 postech to, co uz ti bylo davno odpovezeno.

                      0 0
    • teffe  

      Netuším k čemu ti to bude, protože je naprosto nezbytné použít pouze kapalinu předepsanou výrobcem systému, ale pro základní orientaci je to takto:

      Brzdové kapaliny DOT 3,4,4+,5,1 jsou na bázi glykolu.

      Brzdová kapalina DOT 5 je na bázi silikonu.

      Shimano a Magura je na bázi minerálních olejů.

      Kapaliny jsou nezaměnitelné především proto, že materiál použitý na gumičky(těsnění) je odolný výhradně proti předepsané kapalině, ostatní je zničí(naboptná,roz­leptá)

      Kapaliny se liší i viskozitou, to je ale podstatné pouze u automobilů.

      Kapaliny na bázi glykolů jsou silně hydroskopické, proto je nutná jejich pravidelná výměna, snižuje se bod varu.

      0 0
      • Dejv94  

        Je mi jasné, že Minerální olej a DOT kapalina jsou nezaměnitelné, ale je zaměnitelná DOT 5.1 (resp 4) s DOT 5?

        0 0
        • StuntJ  

          ne

          navíc jsem snad ani nikde DOT5 neviděl používat ..

          0 0
          • kubad  

            Coda brzdy hehe asi největší ******* na trhu tak let zpět

            ale byly krásné

            0 0
          • Dejv94  

            No, mám doma DOT 4 a 5 která se používá do závodních motorek na brzdy (tuším že je obojí Castrol). Mám Avid Elixir 9, takže budu muset použít tu DOT 4. Je nějákej zásadní rozdíl mezi DOT 4 a 5.1 kromě bodu varu? Nejspíš to bude asi nepoznatelnej rozdíl, ne?

            0 0
            • Kouba_2005  

              DOT 5 ti sežere těsnění, je to na bázi silikonu

              0 0
            • StuntJ  

              jen jiný bod varu … Možná tam jsou ještě nějaké fičůrky, aby to tolik nesálo vodu …

              0 0
            • teffe  

              Jak jsem psal už v jiném příspěvku, DOT 4 /4+/5,1 jsou na stejném základu. Odpovídají stejné normě,SAE J1703 a jsou s výhradami zaměnitelné. Bez problémů lze zaměnit DOT4+ a DOT5.1

              Pozor na kapalinu DOT5. Ta je na bázi silikonu a NELZE zaměnit s ostatními kapalinami.

              0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.