Ahoj, chtěl jsem se zeptat, jaký je rozdíl (i jak se poznají) mezi hydraulickými a mechanickými brzdami. Už mám kolo déle a nijak moc jsem to nesledoval a nevím, jak se v tom vyznat.
Ahoj, chtěl jsem se zeptat, jaký je rozdíl (i jak se poznají) mezi hydraulickými a mechanickými brzdami. Už mám kolo déle a nijak moc jsem to nesledoval a nevím, jak se v tom vyznat.
Mechanické kotoučovky jsou ovládané lankem, nejde to přehlédnout.
Osobně bych kotoučovky na lanku nechtěl. Hydraulika je líp dávkovatelná a brzdíš jedním prstem.
Mechanické jsou levnější na údržbu. :)
To bez pochyby :-)
A rychlejsi na serizeni. Jeden pistek prisunes akorat a druhy taky :).
Ani bych nerekl, na staré hydrauliky shimana sem nemusel 4 roky sáhnout a pak vyměnil kapalinu a to jen z principu za 200kc. U mechanickych pokud jezdíš minimálně 1 za rok lanka a bovdeny + menší brzdný účinek a davkovatelnost.
Lanko je ale levnější než kapalina + odvzdušňovací sada.
1L LHM+ za 200,–Kc mám už takovejch 8 let a pořád ne a ne dojít.
Prachy bych v tom nehledal.
Lanko má smysl jedině tam, kde když už se podaří hydrauliku poškodit, tak neseženeš náhradního nic. Expediční kolo apod.
A nebo když nechceš utrácet tísíce za hydry na silnici.
No jo, nevzal jsem do úvahy silniční segment…
Kapalina nestoji moc a spotreba je nepatrna. Funkcni sada na odvzdusneni se da dneska koupit za par korun na Ali. Takze naklady uplne minimalni. Lanko taky nestoji petikacku. A kupovat to nejlevnejsi z nejlevnejsich je zrovna u brzd to nejprihodnejsi misto k setreni. Vsak jde jenom o zdravi nebo zivot. Nehlede na to, ze levne tak dlouho nemusi vydrzet a vydira bovdeny a to zvysuje naklady.
Kolikrat ja uz cetl tenhle argument o drazsi udrzbe hyder. Pritom rozdil, pokud vubec je, bude v nejakych desetikorunach. To fakt nekomu rozhodi rozpocet ? :-)
+1
Mám mechanické a jedním prstem brzdím taky. Brzdný účinek je daný hlavně materiálem a plochou desek a kotouče, což bývá u obou systémů stejné.
U mechanik je výhoda, že si můžeš seřídit vzdálenost desek od kotouče, takže se můžeš zbavit cinkání a šustění. Spousta lidí to neřeší, ale já sem na tyhle pazvuky vyloženě alergický. U hydraulik je to dané poměrem pístu v pákách a třmenech a nic s tím neuděláš.
Az na to, ze ocelove lanko je pruzne a kapalina temer nestlacitelna. Takze ucinnost obou systemu je pri zachovani stejne plochy desek a kotoucu uplne jina. A to nebudu zminovat dalsi vlivy. Tobe bych dal mechaniky do auta, to by byla prca.
Hele.. mam hydro… a mechaniky bych nechtel.. ale tenhle argument kulha.. ta hadice asi taky bude vykazovat nejakou pruznost…
Máš možnost si koupit i opancéřované hadice (dělá třeba Goodridge), tam bude tenhle argument celkem vymazán :)
Myslím, že to porovnání je mimo mísu. V autě působí úplně jiné síly. Ostatně pokud bys tam měl brzdit silou jednoho prstu jako na kole, tak bude úplně jedno jestli máš hydry nebo mechaniky, prostě to nezastavíš. Měl jsem Škodu 105 bez posilovače a pravou nohu sem měl fakt vymakanou ;-)
To, že se lanko a hydraulika liší nepopírám, ale jelikož jsem měl obojí, tak můžu říct, že rozdíl je opravdu minimální. Ale je pravda, že žádné singletracky v Alpách nejezdím.
Kdyz jsme u tech aut – co takhle lankova rucni brzda vs. hydraulicka normalni – s ruckou jet jde, se zadupnutejma hydraulickejma moc nejde. :)
Hydraulicka je proste silnejsi. Kdyz si vezmes velmi dobrou mechanickou a obycejnou hydraulickou tak to je mozna podobny, ale top vs top mechanika nema sanci ustat.
Jak sem psal. Pořád zapomínáte, že u všech současných aut je posilovač brzd. Takže porovnáváte hrušky a jablka …
Uznávám, že auto bez posilovače asi zažili jenom ti 50+, ale je potřeba si to uvědomit.
Měl bych teda srovnatelnější porovnání. Starší Jawu 350 s bubnovým lankovým dvouklíčem a nepatrně novější a těžší Hondu s běžným kotoučem bez posilovače. Při brzdění nebe a dudy.
Nedávno jsem přehodil na treku brzdy z XT paralelogramových Véček na ty nejobyčejnější Deore hydry s malýma destičkama. Rozdíl obrovský.
A dotřetice, horác dostal místo těch Deorek nové XT8000. I když jsou desky znatelně větší, zázračný rozdíl se nekonal. Tak došlo ještě k jednomu vylepšení, že na předek šel třmen XT8020(=Zee, Saint). Plocha desky prakticky stejná, stejný typ desek, stejné kotouče i páky, ale znatelně jiná účinnost.
U lankových by šel asi taky změnit poměr převodu (viz staré parkovací brzdy na náklaďáku s ráčnou), ale díky vůlím v systému by páka musela být půlmetrová, aby to nějak fungovalo. Hydry to zvládají přesně i na krátkém kroku.
Tak nevím:
ad 1) bubnové vs kotoučové
ad 2) véčka vs kotouče
ad 3) XT8000 neznám, ale podle Shimana sou to hydry, takže hydry vs hydry?
Omlouvám se, ale zapomněl jsem reagovat na poslední argument.
Ano, přesně tak se u lankových brzd na kole mění poměr převodu.
Na brzdové páce si pomocí převodového mechanismu měníš sílu vs dráhu brzdové páky.
Třeba F1 posilovač nemají :)
Jestli to také není tím, že ručka brzdí zadní kola a náhon je obvykle na přední.
Je samozřejmě udělat lankovou brzdu, která bude mít větší sílu než hydraulická, ale nebude mít stejné rozměry.
Vozil jsem MTB mechanické BB5, BB7 a nějaká Shimano a z hydraulických pak K18, staré XT, nové XT, Elixiry, SLX a Deore. Na gravelu mechanické BB7 a Spyre a z hyder 105 a Ultegry.Z tohoto balíčku zkušeností můžu říct, že hydry jsou vepředu snad ve všem. Tím ale neříkám, že mechaniky nemají své místo (hlavně tam, kde není jiná možnost opravy než venku na koleni), ale hydry jsou pro běžné uživatele lepší snad ve všem. Pazvuky se konaly jen na K18 kvůli extrémně malé mezeře mezi deskami a kotoučem.
Toto by ma celkom zaujimalo: kolko ludi ma skusenost so znefunkcnenim hydry v terene? Poruchou, poskodenim… Ako podla mna najpravdepodobnejsia moznost poskodenia je prerazenie hadice, co sa da eliminovat pouzitim opletanych hadic. Potom ma napada vytrhnutie hadice z koncovky, kde moze byt problem, ak ostane oliva v tele brzdy. Ako casto sa to stava?
No právě, že jsem to taky nikdy neviděl. Oni ty hadice jsou výrobcem garantovaný na tlak 5000psi a vytržení koncovky je řek bych taky scifi ;-)
Mne osobne sa podarilo pri pade ohnut paku a prerazit pogumovanu cast hadice, ale biele jadro hadice prezilo bez ujmy. Bez nasledkov na dojazdovu funkcnost. Za 13 rokov s hydraulickymi brzdami.
Ale argument proti hydram je to dost casty. Pritom je stejne snadne pri nesikovnem padu vyrvat bovdenem koncovku na ramu (pokud neni v cele delce), nebo nejak poskodit bovden (kdopak vozi nahradni) a je taky vymalovano.
.
No já zrovna nedávno protočil řídítka a přetrhnul hadici asi 1cm od páky včetně druhé hadice od reverba.
Ale toto naozaj nie je chyba brzd. ;-)
No to tu taky nikdo netvrdí.
Vzdálenost desek od kotouče se nastavuje i u hydraulik, jmenuje se to freestroke. Hlavní výhoda hydraulik je, že při mnohem větší síle může mít (a má) mnohem lepší dávkování, zjednodušeně