Poslední roky se hodně začalo psát o 29" kolech, spousta výrobců je má ve své nabídce. Jaké máte zkušenosti z přechodu na 29" kola?
Poslední roky se hodně začalo psát o 29" kolech, spousta výrobců je má ve své nabídce. Jaké máte zkušenosti z přechodu na 29" kola?
Kde se o tom píše?
Tady není ani čárka.
29er nebrat!
co je to 29 kola?
no to asi není celé.
Má u té 29 takové dvě čárečky, když je to v knížce, tak je dole pod čarou vždycky vysvětlivka. A tady dole nic není.
Tak třeba to teprve dopíše.
Má 29 drátů ve výpletu…obyčejný kolo má jen 26 drátů…
29 drátů to nemá to je marketingový tah.
Aha :( Sem se nechal napálit…klamavá reklama!!
Ještě jsem nepřešel, protože jak je to módní, tak je to taky předražený.
Já s manželkou teprve přecházíme – z treků a když už, tak už – rovnou na Duratec. Jsme poněkud nadměrní a s 30kg bagáže a případně vozíkem už nás běžný duralový rám neuveze ;o) Bude to dvojice cykloturistckých 29" speciálů ;o))) Zatím to postupně osazuju.
Je to drahý – a to fest (minimálně v porovnání s našimi starými oceláky – maskovkami, co nám za 10000 Kč sloužily roky), ale pokud bych stavěl treka, tak v ceně stejně nevidím rozdíl víc než pár korun. V čem se liší je vidlice, rám, blatníky, duše a pláště – zbytek jsou stejné komponenty. Rám je na treka nabízen za stejnou cenu, vidlici seženeš levnější i dražší – nemám pocit, že by byla nějak speciálně naceněná proto, že je pro 29". Blatníky (uzavřené) byl průšvih – vyřešil to až e-bay, protože existují snad jediné na 29" s drátovými vzpěrami, takže tady uznávám cca 500 Kč náklady navíc, ale kdo nepotřebuje takovou specialitu kvůli bagáži a přívěsnému vozíku jako my, tak mu stačí obyčejné. Duše a plášť jakožto poslední položka je v ceně celého kola taková prkotina, že to snad ani nemá cenu nějak cenově srovnávat a platí to samé jako u vidlice – koupit můžeš levnější i dražší.
Takže kde je sakra to předražení o kterém se tu pořád mluví ?
Možná tak leda u hotovek. Ale pak to opravdu není o komponentách, ale o prodejci.
Výborný, připadám si na něm jako velkej kluk :)
Je to pro takový chlapy pohodáře, co se rádi šouraj krajinkou, něco jako hárlej :)
je to pro chlapy co si neco kompenzuji (konkretne velikost tam toho muzskeho nastroje, pri teto prilezitosti zdravim doomhammera :D ), proto jezdim pri sve vysce 186cm na 20" kolech :D
Tak to budu asi ještě větší botec:
Měřím zhruba stejně a jezdím na 16" kolech ( konkrétně 195/60-R16 )
nemaš ho odřeného od asfaltu? ;-)
Spis jestli se mu nezamotavava do retezu :D
No, záleží kdo jede přede mnou.
Neber to jenom podle sebe :-)
Neberu, právě podle všechn ostatních! :D
29 NEBRAT!!!
přidávám se, NEBRAT, kola se chovají jak gyroskop, možná na silnici a dlouhý štreky, do terénu špatný
/kola se chovají jak gyroskop/
Ano, máš pravku a proto můžeme jezdit na kole a nejen na tříkolkách.
: )
…von myslí jako že to rozvalíš apak nezatočíš …
dobré, ale 29" NEBRAT
Hele, všichni si tady z tebe dělají prdel, protože jsi místo pročtení starších vláken založil nové.
Mrkni sem: http://www.bike-forum.cz/…nebo-29.html
nebo zadej do vyhledávání „29“ a čti a čti a budeš mít jasněji. Jasno budeš mít, až na nějakou tu velkou mrchu sedneš. :)
alebo nech si pokuka fotky 29" bikov a ked uvidi tu hrozu, tak hned ho to prejde :D
to jo, jsou hrozně ošklivý
To je sice fakt, hezký kola to moc nejsou, ale zkoušel jsem http://www.giant-bicycles.com/…/8376/46648/ a musím říct, že to bylo příjemný svezení..
Všiml sis někdy jak vypadá nějaký hodně velký rám s klasickýma 26" kolama ?
No nádhera neskutečná.
ano z tohto dovodu ten prechod pochopim…
v ostatnych pripadoch nie :)
jo, velký kola na velkým rámu vypadají normálně, ale kolik jsi tu viděl fotek XL+ rámů s 29" koly? Většinou tu je nějaká M-L ***** na 29" a vypadá jak parní válec.
někomu se ten parní válec může líbit
uprimne mi se ten vzhled parniho valce libi, ale u veliskoti XL co mam by to nebylo znat
( jinak nesedi mi to a nemam 29er rad, ale vzhled parniho valce je super :)
Osobně si kola vybírám podle jiných parametrů, než jak vypadají ( ty vášnivé diskuze nad tím, jestli tenhle šroubek červený, nebo tamten černý atp. moc nechápu ).
Když jsem ale objednal kolo (STR Storm) ve velikosti 23", tak jsem se až lekl, cože jsem to z té krabice vytáhl. Ta půlmetrová hlavová trubka a pod ní směšně malé kolečko, … .
Můj názor: Kolo pro vyšší postavy – klidně 29tka.
vzhled jede ;)
Mám pocit, že některým tu o jízdu ani tak nejde.
Spíš si kolo opřít o stůl na terase hospody, upravit límeček značkového dresu, vyleštit značkové brýle, do ruky ve značkových rukavicích nějaký drink a pózovat.
Teď mi to došlo – vždyť já vás potkávám !
:-)
No přesně o tohle jde třeba mně, no a co? :)
No nic. Proč ne ? Máme přeci „hentů onů – demokracii“.
Dokonce i poradím: Super by bylo na všem si ještě nechávat cenovky.
:o))))))
myslim že tobe jde nejlip vystrkovat prdel, na pozovaní jsou tady jiní ;-) :D
Já pózuju s holou prdelí! :)
Ty jo ani jsem nečekal, kolik ohlasů a narážek ta moje fotka s holou prdelí způsobí :)
tak vím proč tak vzrušuje bombu, ale čím to bude u Noxe? :-)
…
Jo to bude závist :-)
jak pise Ruprt2… je to zavist :-*
jo, pózing je super věc. miluju ty pocity, když totálně zasranej od bahna, kolo i já, projíždím přes město a lidi čumí :-) – to si připadám jako fááákt hustej bajkr :-D
Ty bys měl taky líp číst.On už zakladatel vlákna 29" skoro rok má.
Čtu, ale nekoukám na obrázky. :)
Díky za odpovědi, i když některé rádoby vtipné mě zklamali. Už bika 29" mám, něco jsem najezdil. Designově nemám problém, naopak se mi víc líbí než 26", ale to je věc vkusu. Co se týče mých postřehů z vyjížděk tak v techničtějších pasážích to není ten „kolibřík 26“. Naopak polní cesty, cyklo stezky zkrátka nenáročný lehčí terén je paráda. Ti co píší nebrat ať napíší proč nebrat.
ty si nas teda fakt dostal ;-) :D
jen technická, mrkni do profilu těch co píší 29" NEBRAT
:D
Koupili, projeli se, leží jim to v garáži a všichni do jednoho procitli. (:
Tak to vidí karliner:
ty seš taky marketing ty chytrolínku
Vzdyt je to komediant :)
máš recht. i šašek se musí nějak realizovat :-)
A nechcete si na to s polkou založit speciální vlákno?
A v něm si tapetovat hláškou 29" nebrat? Byl bych pro.
Vidim tady ode me jeden, slovy jeden prispevek (vlastne uz dva) to neni tak moc…navic k tve odpovedi bez argumentu. Neni treba zakladat neco novyho ;-)
Za pár let si budeš hodně drbat hlavu, až si ten svůj post přečteš a v profilu budeš mít napsáno, že jsi spokojený majitel 27,5", 69 nebo já nevím jakého kola :-)
+1 pobavils
29 je bozi , teda hodne zalezi co koupis za kolo. Mel sem Superiora a ten je strasne dlouhej a fakt neobratnej je to neco jako kdyz jedes na ukrajine , sice te jen tak neco nerozhodi ale nezataci to . Ted mam speslika a to je jiny kafe to zataci asi jako celopero v 26 je to bozi daleko vic vyjedu a sjedu . na marathony idealni
Spešl s 29tkovým Stumpem je taky jediný rám o kterém vím, kde se s délkou zadní stavby dostali pod 440mm (což je super). O pár mm více (tedy celých 440mm, což je malý rozdíl a pořád výborné), tam se najde i něco dalšího.
A to je jedna z věcí, co dělala 29tky nebratné a konečně se toho zbavují.
U Supu bohužel i 2011 modely mají zadní stavbu 450mm (i když na Sup je to ještě dobré, starší ročníky měly zadní stavbu ještě delší, což už bylo totálně mimo).
Tak snad to časem pochopí i ostatní výrobci, že bez lomené sedlové trubky (která umožní to zkrácení zadní stavby při zachování průchodnosti pro objemné pláště) to prostě nepůjde.
Vic si uziju tezsi teren, na 26 mam pocit, ze se pode mnou driv rozpadne, snadnejc se na ni nekde kousnu a snadnejc ryju tacem v sutrech, jsem proste nejspis slabsi technik.
a co máš za 29ku?
Obyc GF v G2, ale jen tim to nejspis nebude :o), jinak jsem na to vlastne prcek, 182cm.
„snadnejc ryju tacem v sutrech“
Jak tohle souvisí s 29tkou?
Nejspíš nijak, páč píše ve svém příspěvku o 26…
Píše, že na 26tce reje snadněji tácem v šutrech. Tak se ptám, jak tenhle problém souvisí s 29tkou, tedy proč by na 29tce to mělo být jiné?
Já si tedy i hned odpovím. Vůbec nijak to s 26×29 nesouvisí. Tohle je dané výškou středu a ta je různá na konkrétních modelech kol, v průměru je na 29 a 26 střed vysoko ± stejně. Není ani žádný důvod, proč by to mělo být jinak.
A je to vždy o kompromisu. Čím níže střed, tím snáze si škrtneš pedálem nebo převodníkem o zem nebo překážku. Na druhou stranu ale zase tím lepší vlastnosti kola díky nižšímu těžišti soustavy. A je na každém aby si vybral pro sebe ideální kompromis. Já preferuju střed položený níže.
Sice sis odpověděl sám, ale já to také zkusím – nejdřív popisuje své zkušenosti s 29 – více si užije terén a dál pak srovnává 26 – drív se rozpadne, ryje tácem atd.
Souvislost s názvem threadu tam vidím, na rozdíl od tvé odpovědi, která je sice asi fakticky správná, neodpovídá však zakladateli, páč nepopisuje konkrétní zkušenosti :-)
Já nemám prostě rád psaní těhle zkušeností, které jsou sice z praxe a pravdivé, ale když se nenapíše už proč to tak je, tak jsou někdy hrozně zavádající.
Vidím to podobně jako následující příklad:
A pak napíšu jako zkušenost z praxe (bez toho, abych uvedl, co to bylo za 26tku a 29tku), že 29tka lépe akceleruje.
Jednoduse, mam po 2cm vys stred nez na sve posledni 26 (uz jsme se tu o tom jednou bavili), navic je mezi kolama min mista, nemam o cirka 6cm vetsi rozvor, jen asi o 1cm.
To je ale přesně tím konkrétní případem, kdy máš teď střed na daném modelu kola výše.
Já třeba na 29tce celopevňáku, co teď stavím, budu mít střed nejníže, co jsem kdy na jakém biku měl (třeba výrazně níže než na poslední 26tce celopevňáku).
Jinak na novějším Stereu mám střed neníže, co jsem kdy měl na nějakém fullu. Na škrtání pedálů o zem si musím dávat pozor nejvíce. Přesto je to pro mě zdaleka nejlepší geometrie, co jsem kdy měl. A díky tomu níže položenému středu to má mnoho jíných obrovských výhod na které nedám dopustit.
Ono to ale dost souvisi (ta pruchodnost s tim rozvorem), mam proste zadni kolo bliz k tacu nez na 26, takze se proste driv zvedne, snad si rozumime, stejne to plati pro predek. Jinak ma 26 neni teda nejnovejsi, ale je prakticky o tridu vys nez ma 29, kterou jsem bral z takoveho jako nadseni, ze si to chci vic zkusit. jako jezdim stale oboji, ale proste tu 29 si v terenu uzivam vic.
Jo jeste, ma 29 byla puvodne o 1,5 kila tezsi nez ma 26, te uz je jen o pul kila, ale na veci to myslim nic nemeni, ano 26 se mi lepe nosi a je skladnejsi ve sklepe, ve vlaku, v autu,… ;o).
Ano, tohle už jsou rozdíly 26×29 se kterými to může souviset.
Tady bude zase záležet na délce zadní stavby. U těch 29tek, které ji mají už opravdu krátkou kolem těch 440mm nebo méně, tak tam bude převodník o trošku blíže zadnímu kolu (délka zadní stavby je delší jen o 1,5–2cm oproti 26tce, poloměr kol se liší o něco více).
Pro dost 29tek typu Sup s 450mm zadní stavby tohle už ale platit nebude a opět to bude ± stejné jako u 26tky.
A přední kolo, tam to je to podobné. Tam se to také lišit může a nemusí.
Jinak, že si užíváš více při konkrétním rozdílu těch dvou konkrétních kol, to věřím a s tím nemám žádný problém. Jde mi jen o to dávat pozor na to zobecňování, co z toho může vyplívat a které ne vždy je pravda.
Hm, obecne, obecne, aby se stred pohyboval po stejne trajektorii u rekneme stejne navrzene 26 a 29 (BB 30 a 60), tak by 29 musela mit o navyseni prumeru kol natazeny i rozvor (ani tak by to ale nebylo uplne stejne dik nabehovym uhlum), diky tomu se v realne situaci ten stred bude pohybovat casteji vys nad nerovnostmi terenu nez u te 26. Na silnici je to samo stejne ;o), ale tady mysleno koreny a sutry nekde na singlu. Ktery vyrobce 26 i 29 kol ma u kol ve stejne kategorii o tech 7,5 cm delsi rozvor? Ja to nevim, zatim jsem to nevidel. Jinak samo, 26 bude mit vzdy tuzsi kola (toto jedine mi na 29 asi opravdu vadi), na pevnem podkladu bude mit vzdy lepsi akceleraci vzdy bude lehci. Toho je tu na BF ale plno, a ja s tim take souhlasim, to jen dodatek pro ty co to radi cernobile, cimz nemyslim tebe.
No sláva, konečně nějakej 29kař co taky uzná nevýhody tohoto stroje :)
Pak ještě jsou desítky milionů cyklistů po celém světě, kteří si 29 nemusí koupit a zkoušet, aby přišli na to, že „29 nebrat“…
No však to je nejlepší způsob jak zjistit jestli 29 jo nebo ne, ne si to jen myslet a tlachat :)
a pak pát idiotů, kteří musí neustále blábolit, jak jsou ty 29 hrozný, jakej je to marketingovej tah a že majitelé jsou ovce… že?
Idiot ne, on se tak jen chova. Spis takovej komediant :)
U klávesnice jsi ostrej jako břitva Radku, to se musí nechat :-)))
No napodobne :) Sice jsme spolu tu cest jeste nemeli, ale jo, v realu je vetsina na pohodu, ty urcite taky, teda aspon si to myslim.
Kazdopadne jsem na 100% presvedcen, ze pro lidi od 180cm vyse, je 29er pro klasicke XC/AM jezdeni vzdy lepsi volba ;o).
No vidíš, já mám 185cm a po praktické zkušenosti s 29 jsem zjistil, že pro klasické XC/AM jezdění je pro mě 26 lepší volba :)
už jsi zkoušel 24? možná ti sedne ještě líp :-D
Jasně že zkoušel, ségra to jeden čas měla, jednou jsem na tom jel na nákup a všichni se mi smáli :)
Z meho pohledu jsi ji nedal sanci se na ni naucit poradne jezdit. Kazdy prechod na silnejsi stroj, chce cas:o).
No to ne, přece si nebudeš zvykat na něco co ti prostě nesedí, to je jak chodit s ženskou která je kráva a dáváat ji šanci několik let, jestli se to nezlepší, a ano nakonec si člověk zvykne, ale to je přece nesmysl :)
Na fulla jsem taky naskočil a brzo jsem poznal, že to je prostě markantně lepší než na HT.
ja na fula naskocil a prvni mesic jsem byl totalne nasrany :D
ted uz jsem si asi zvykl :D
Hmm, tak to není dobrý :)
stejny pocit jsem zazil kdyz jsem presel ( mel pujceno – tim tady dotycnemu dekuju) z 100mm fula na 160mm tez to bylo takove na hovno ( proste to uz nejelo ) ale jak jsem presel zpatky tak jsem zas byl nasrany ze ten 100mm nepruzi :D
je to proste težke si dobře vybrat :D
No jasný, nejlíp mít prachy na hodně druhů kol :)
taky jsem na to prisel :D
ale už na to kašlu asi už starnu ( dospivám :D) a zjistuju že jsou i duležitější veci nez jen kolo… :)
Dokud nejsou děti, tak nic než kolo důležitější není, jen občas je třeba trochu sě věnovat přítelkyni :D
respektive už se mi tolik penez nechce cpat do kola,
zustanu u 4 kol :) silnice, celopevnak, ful 100/100 , zimak
tak celopevňáka 100/100 ful to je defakto to samý :)
chce to jeste jednu mašinu cca 160/160 ale zadna co jsem jel mi nesedla takže jsem se na to vykašlal a koupil teleskop na anthema :D
To budeš jako přímo z kola pozorovat hvězdy? :D
ale ne ja myslim tenhle ;-)
joo, tak to potom jo :D
Hm, by tak asi nikdo z formule 3000 nepresel na F1, nebo kdyz si vybavim vzpominky pilotu v II.ww, kdyz z Hurikanu nebo Spitfire presly na Tempest/Typhoon, napr. proste prvni lety taky naprd letadlo, ktere se vlastne neda ovladat ;o).
no tak ale :) To už zabíháš do extrému, prostě se smiř s tím, že já 29ku jezdil a zjistil jsem, že lepší pro mě je rozměr 26, takže 100% není 29er pro každýho nad 180cm lepší volba.
;o).
ale má pravdu. tohle je opravdu silně individuální. mi nikdy nesedlo kolo 26", ale na 29" se cítím velice dobře.
moje kamarádka má 168 cm, 26" kola ji taky nikdy neoslovily, ale 29" bike si zamilovala.
přesně tak, to s velikostí člověka zas nemá takovou spojitost. To jako bych řekl, že SUV auta jsou pro lidi nad 180cm nejlepší volbou :D
Vsak ja mu ho nevnucuju, jen na zaklade nekterych jeho reakci popichuji toho jeho stale zda se ziveho cervika jestli je spravne rozhodnuty 29 NEBRAT.
ba ne, asi sis nevšim, že jsem ho poslední dobou už zavrhnul uplně :) Ještě jsem si jen tak nazkoušku zkusil postavit 29ku z wakana, ale po pár dnech jsem ji prodal, fakt mi to prostě nesedí. Kdybych měl prachy, tak si určitě pořídím nějakou pevnou 29ku na dlouhý turistický štreky, který občas podnikám.
sa ti tam nejak pomotala interpunkce, ne?
malo to byt:
já 29ku jezdil. a zjistil jsem, že lepší pro mě je rozměr 26? takže 100% není! 29er – pro každýho nad 180cm lepší volba…
v tom jsem se teda fakt ztratil :)
Šak jo, dyť zabily víc vlastních pilotů, než němci.
do 180 cm jsou to stejne jen decka :D
treba ja osobne nechapu lidi co jezdi na 14,5–17" ramech a maji k tomu 26" kola ;-)
To je rozumné srovnání.
Jen těch 7,5cm je podle mě trochu přehnané číslo.
Z historii co si vybavuju reálné obvodů kol, tak tu padala čísla kolem 2300mm. Pro 26tku vozím 2100mm. Takže rozdíl vychází 63mm. Takže spíše 6,5cm než 7,5cm.
Ale i tak je pravda, že rozdíl rozvorů nebude téměř nikdy 6,5cm (dokázal bych najít příklad extra krátké 26tky oproti extra dlouhé 29tce, kde to tak bude, ale to by nebylo fér srovnání brát od každného extrém z opačného konce).
Můj odhad je tak kolem 3–4cm průměrně.
Takže ano, v některých situacích na tom bude 29tka při stejně vysokém středu opravdu o malinko lépe. V některých případech (přední kolo již za překážkou a zadní před ní, např. kláda bez skočení) to bude stejné (v tomto případě rozhoduje pouze výška středu).
Mám v předsíni, 29ku a 26ku, tak jsem to změřil.
Průměr kol 29 a 26 : 735mm, 675mm.
Obvod kol 29 a 26 : 2,3m a 2,12m.
To přece ale nic neříká o rozvoru.
Já ale nic o rozvoru nepíšu. Pouze jsem změřil obvod kol u 26 a 29.
Obvod mé 26" s Racing Ralphy 2,1" je 208 cm, s Nobby Nicy 2,1" 209 cm, obojí +/- na 40 PSI.
Myslim, ze v takovem tom peknem XC/AM terenu je to opravdu hodne casto. Jinak ten rozdil v rozvoru je prumerne spise 1–2cm, takze trochu vic ve prospech v tomto smyslu tech 29, myslim teda rekneme predni vyrobce kde se to da srovnat (Spesl, GF, Kona,…). Ale toto asi nema cenu dal resit, kazdy si to na webu muze najit. Vsak uvidis az testnes toho svyho Scotta.
29 NEBRAT!
Jsem tak přemejšlel, jestli by nešlo nastavit automaticky, kdyby se objevilo v názvu threadu „29“ aby se napsal tenhle tvůj post, že bys ušetřil dost práce :)
Já myslím, že mu to až tak nevadí :-)
A ono to snad automaticky nefunguje? :-)
Já mám zkušenosti výborné.Přešel jsem z krosa a je to paráda.V terénu jak tank a na silnici to rozjedeš a pak to valí.Velikost rámu mě tu taky pohanili ale pak se to celkem vysvětlilo.Tak ten posez taky obhaj.
A co, byl si vůbec na srazu 29"? Si se na něj tak těšil…
Až bude v Brně tak dojedu.
Tak teď jsem viděl ve Velu fotku, kde pózuje J.W.Bush s 29´´ Bikem a chrochtá prý z něho blahem…já nechci stejný kolo jako válečnej štváč…:D
Přesně tak, kdo má 29ku je pěknej militarista!
a máš akvárko? :D
no jo, jsem ******** :D
To je logika, s tim se nedá nic dělat..
Naštěstí žádný :)
přešel jsem z 26 na 29 a nemužu si stěžovat,při my vyšce je to idealni,v terenu to jede dobře ale težší pasáže se stím dávají težko,ostřejší zatáčky nemůžeš říznout jako dřív protože to kolo je větší a trochu delší ae zvykl jsem si a jsem spokojenej.(ja vim chyb je vtom textu hodně ae nejsme ve škole že ? :D)
šup s 29" do profilu :-)