• madik

    Mám palčivou otázku. Kamarád mě tlačí do hliníkových niplů, abych ušetřil hmotnost na zápletu. Ale zase jsem slysel o velkém riziku se srůstáním niplů s dráty, protože mezi hliníkem a ocelí vzniká elektrický náboj.

    Někde jsem i četl názor, že s karbonovými ráfky se srůstání drátů s hliníkovými nipli ještě uspíší oproti hliníkovým ráfkům. Zase mi to nejde moc do hlavy, neboť elektrická vodivost karbnového ráfku je řádově nižší, jak hliníkového a efekt tvorby elektrického náboje bude menší (tot pouze můj úsudek, realita je asi jiná :) ). No ale moc této problematice nerozumím.

    Primárně bych raději hlíníkové niple, jsou lehčí o cca 1,3g/kus oproti mosazi. Stojí to ale za to riziko?

    Má někdo reálné zkušnosti? Bylo by to na silniční záplet. Maximálně občas budu jezdit za mokra, když se rozprší a na zimu budu mít jiné záplety.

    0 0
    • Vilém  

      Jen k te vodivosti. Kdysi jsme tu merili odpor karbonovych dilu a nebyl zas tak velky.

      0 0
    • kubad  

      originál velcí výrobci používají hliník i mosaz, a spousta z nich dává nerez podložky pod nipl

      osobně bych ti doporučil nechat kola zaplést u někoho kdo tomu rozumí a ví co dělá

      0 0
      • madik  

        Zaplétat mi to bude Hnoj. Doporučoval mi mosaz, ale chtěl prostě více názorů.

        Budu mít 2× 28 drátů výplet, nějaké ty gramy se nasčítají.

        0 0
    •  

      Nemám zkušenosti s karbonovými ráfky ani hliníkovými nipli ale když vyplétám kolo tak na každý závit kápnu VALVOLINE,co se používá na řetěz a mosazné ani ocelové niple nesrostou ani při ježdění ve slané břečce.

      0 0
    • hannawald  

      Můj názor znáš – protože máš 2 sety kol, jeden do bordelu a tyhle jsou ty lepší, na silnici, stálo to dost peněz, tak ať to stojí za to – dal bych hliník. Kdo z továrních výrobců dává mosaz? Na CX kola nebo zimní asi jo, tady ne…

      0 0
      • kubad  

        třeba Enve, a je toho víc kdo z Alu přešel na mosaz

        na 20 niplech je rozdíl prd

        0 0
        • McBlacky  

          25gr u top end kol zase není tak málo ;)

          hlavní důvod je podle mě to, že hliník občas ulítne i ve výpletu 32 drátů, ve výpletu s 12–14 už to riziko je výrazně větší.

          Málo co nasere víc než si volat odvoz, protože ti kolo neprojde stavbou a následně ještě sundavat galusku abys měnil nipl :) za tuhle cenu těch 25gr je dobrý trade-off

          0 0
          • kubad  

            integrované niple jsou kratší a nejsou tak těžké

            tam to možná ani tolik nebude

            0 0
            • madik  

              Myslis invertovane? Ty jsou taky varianta.

              0 0
              • kubad  

                pokud už máš ráfky , tak nejsou :D

                pokud budeš objednávat tak jo

                0 0
                • madik  

                  Rafky jsou uz i navrtane a u Hnoje. Ale invetovanym nic nebrani, jen nevim jesti neni treba jinych delek dratu.

                  Asi to necham udelat na tu mosaz, aspon budu mit klid. tech 20g na kole me asi nevytrne :)

                  0 0
                  • kubad  

                    samozřejmě že brání – velikost díry v ráfku

                    0 0
                    • madik  

                      Hnoj mi psal, ze dira pro normalni niple je vpohode a muze se pouzit i invertovany niple. Utahuji se pak od hlavy rafku.

                      0 0
                      • kubad  

                        tak ti to psal blbě, nebo s to blbě pochopil,

                        ráfky pro invertované niple mají menší díru, jen na drát.

                        0 0
                        • madik  

                          Pokud je dira vetsi, tak to nemusi vyslovene vadit ne? Pod niple je jeste podlozka.

                          0 0
                          • kubad  

                            :D to myslíš vážně?

                            dej si vedle sebe nipl a drát a srovnej si průměry

                            0 0
                      • Hnoj  

                        To jsem nepsal. Psal jsem, že mohu použít oboje, ale je potřeba si na to nechat udělat díry… Tedy buď a nebo.

                        0 0
          • hannawald  

            25g na jednom kole, 50g na dvou..

            Vím, že Hunt Bike Wheels dává programově mosaz, ale co třeba Fulcrum, Shimano..to jsou braná jako spolehlivá kola..fakt je potřeba na silniční disková kola neježděná v zimě (tzn. bez soli) dávat mosaz?

            0 0
    • hannawald  

      Co jsem se díval, tak na Dura Ace jsou hliníkové niple. Co je zajímavé, tak Zipp má na 202 (32mm výška ráfku) mosaz a na 303 (45mm výška ráfku) hliník. Prý schválně, protože na 202 je to díky nižšímu profilu ráfku více namáhané, na 303 je to ok.

      0 0
      • McBlacky  

        u nízkých lehkých carbonů to praská častěji, ráfky víc pracují.

        0 0
        •  

          Bakelit nebrat!

          0 0
        • hannawald  

          Hmm, pak je otázka, jestli se nevyplatí rovnou vyšší karbon. Protože pokud do cca 35mm vysokých ráfků „musím“ dát mosaz a do 45mm už alu, tak se mi skoro ztrácí váhová výhoda nižšího profilu a jiná výhoda mě nenapadá:)

          0 0
          • jonti  

            pohodli

            0 0
          • McBlacky  

            váhově máš mezi 22(25) a 38(40) kolem 80gr na ráfku. Většinou máš kombinaci 20/24 u netovárních zápletů s dráty typu cx ray. tzn 44 niplů na setu +30gr za niple ale –160gr za nižší ráfky. Pořád slušný

            0 0
            • hannawald  

              jasny, u tech uplne nizkych to tak vyjde..ja bral 35vs45mm, tedy podobne jako ma ten Zipp, kdy na 32mm daval mosaz, na 45 alu niple.

              U light bicycle maji 35 a 45mm, proto tyhle rozmery. 35mm ma v diskove verzi 415g, 45mm 460g. Kdybych daval na nizsi profil mosaz (+20g proti alu), tak se dostanu jen na 25g rozdilu..

              0 0
    • Hroch obojzhivelnyj  

      Jen technicka, podle Bottica, u hmotnosti std. niplu je ten rozdil jen 0.7g. x 2*28= 39 g na setu.

      A jaky spice k tomu?

      0 0
      •  

        Nejlépe nějaké zeslabované tipuji tak 1.5 1,8 1,5 ,aď to moc nevydrží ale hlavně to musí být lehké:)

        0 0
        • Zdyn  

          To, co jsi napsal by byly zesilované špice, takže blbost :) Když už, tak 1,5 / 1,5 /1,8.

          0 0
          • Vilém  

            Tak takovy jsem zatim nepotkal:)

            0 0
          • kubad  

            :)

            0 0
          • Zdyn  

            chybička se vloudila, překlep 1,8 / 1,5 / 1,8 :)

            0 0
            • TJK  

              na XC jsem vozzil DT Revolution.. a asi bych si takovy drat na Enduro nedal… alespon ne na kola na kterych bych chtel tuhost a aby neco vydrzely

              0 0
              • McBlacky  

                reva 1.8 1.5 1.8 jsem taky vozil, už bych se k tomu nevracel. Moc nemusím když si bajk jede vlastní cestou :)

                jednu dobu to byla gramařská modla, nešlo jinak

                0 0
                • TJK  

                  vsak z dob bicy.cz jsem nemohl jinak :-D

                  0 0
                • JakeF  

                  Leda dát to s RS1, třeba by se to vykompenzovalo :).

                  0 0
                  • Dejv94  

                    Co by se kompenzovalo? Gumovej výplet s gumovou vidlicí? Jako že by se to kroutilo proti sobě a efekt se kompenzoval? :-D :-D

                    0 0
                    • JakeF  

                      Přesně tak :). V horším případě už bys navždy jezdil jen rovně…

                      0 0
                      • TJK  

                        ja si myslim ze by si kolo vzdycky naslo cestu :-D idelani treba na takovy ty vymlety vodni koryta kde se rady zamykaji riditka.. to se ti s takovou sestavou nestane :-D

                        0 0
                  • McBlacky  

                    proti 28mm sidům a scarebům je RS1 pevná vidle – udržet to pak v řízlejch 56kách byl ten pravý skill

                    0 0
      • madik  

        Budou na tom CX-Ray. Predni 35mm a zadni 45mm vyska rafku.

        0 0
        • krabica  

          To budeš dávat na Grade?

          0 0
          • madik  

            Ano. Bude to muj primarni par kol na delsi vyjizdky. Na jezdeni do prace, do terenu atd budu mit soucasny ZTR Grail zaplet.

            0 0
            • krabica  

              To pak budeš muset poreferovat, jak se jezdí s novými koly a řídítky… :-)

              0 0
              • madik  

                Joo planuju pak udelat nove fotky a popis do galerie az to budu mit vse sladene a trochu najezdene. Zaplety mi zatim vychazi cca 1560g + ještě hmotnost podložek, ta snad nebude moc velka. Nechám to radějij na mosazných niplech, tech 40g na páru kol raději oželím.

                0 0
                • krabica  

                  Už se těším na „referát“, nad takovými záplety taky uvažuju a karbonová rodla mě též lákají. Ráfky budeš mít od lightbike a jaké náby?

                  0 0
                  • madik  

                    Od light bicycles. Mám ty s U profilem 35/45 mm. Náboje 350s straight pull s centerlockem. Taky jsem zvedav jak těch cca 22k bude jezdit :)

                    0 0
    • madik  

      Sapim proklamuje, ze jejich hlinikove niple jsou uz dostatecne odolne. http://www.sapim.be/…ight-product

      Brass nipples

      Since years brass nipples had been the optimal standard. Brass brings less friction and the nickel plating brings a good corrosion resistance against environmental impact. We advise to use them on all standard wheels.

      Aluminum nipples

      In the past, aluminum nipples had only one positive argument, the weight. All other features like corrosion resistance, friction, stiffness were specific to brass nipples. This changed in the last years drastically. All our aluminum nipples are now anodized. Salt spray tests showed better results than brass nickel plated nipples. You can choose 7 different colors. We had been able to reduce friction with a special coating. As an effect you don’t need to oil or grease the nipple like you should with the brass version. For the last three years, Sapim has used the 7075 material and have additional strength added by the heat treatment T6. Alloy nipples are now stronger than brass. Aluminum nipples are more expensive but for sure much better than brass. For those who care about weight, special colors and quality, aluminum nipple is advised.

      0 0
      • TJK  

        ja jsem si nechal dat mosaz a ocelove podlozky… rekl bych ze mam Top naboje, top draty.. LB rafky.. celkove je ten set lehouckej.. takze par gramu na kolech na mosaznych nyplech uz me nerozhodi.. verim jim krapet vic nez hlinikovym.. i kdyz jsem s hlinikem problemy nemel.. ale po 3 letech sem jich pri povolovani hodne rozlamal…

        0 0
      • jecnak  

        Ono kdyz po par sezonas vystipavas cx-ray draty klestema, protoze nejde povolit kazdy druhy nipl, tak si pak clovek priste dobre rozmysli, jestli tech par gramu za to stoji.

        0 0
        • kubad  

          tak tak

          0 0
        • McBlacky  

          pár sezon jetý cx ray taky nebudou nic moc.

          0 0
          • jecnak  

            Pokud draty nepraskaji, nebo nejsou vyslovene nevhodne zapletene (to ale praskaji a jsou i problemy jinde), tak se jejich charakteristika v prubehu pouziti nemeni.

            0 0
            • McBlacky  

              U některých -viz třeba revo 1,5–1,8–1,5– se myslím opětovné použití výrobcem přímo nedoporučuje. Tzn i ostatní dráty budou svým způsobme „pracovat“, samozřejmě ploché kované typu xc ray nebo aerolite budou odolnější, nesmrtelné ale nebudou žádné.

              0 0
              • jecnak  

                Nesmrtelne nejsou zadne, ale pokud nemas nejaky ultragramarsky kola s malo dratama, kde se draty pohybuji skoro na mezi kluzu, tak jsou vetsinou naprosto v mezich normalniho zatizeni a jedine co se uplatnuje je unava materialu. Zatim jsem vetsinou draty normalne znovu pouzival i po nekolika desitkach tisic kilometru. Prusvih jsou vzdycky ty hlinikove niple. Zvlast pokud maji hodne masa v rafku – jsou treba delane i na dotahovani ctyrhranem zevnitr. To pak nemas sanci.

                Jen poznamka k nazvoslovi – jakekoli ztencovane draty jsou kovane.

                0 0
        • TJK  

          tak ty co mi nesly povolit jsem pomackal klestema a rozlomil.. takze nakonec vysroubovat sly… ale otakzka je jestli to i nejak neponici zavit… kazdopadne kvuli tem par gramum e mi to resit nechtelo a dal jsem mosaz a snad mam klid

          0 0
        • mr.antik  

          asi si dneska večer zaotáčím všema niplema …

          0 0
    • Ondrejst  

      Chcel by som ísť do AL niplov, Sapin, Niekde som čítal že by mali byť upravené proti korodovaniu. Má niekdo s nimi zlú skúsenosť?

      Dík.

      0 0
      • David_71  

        Jezdil jsem s karbonovými ráfky a Sapim hliníkovými niply za každého počasí i v zimě – 3 zimy. Totálně to srostlo, ani jeden nipl nebyla šance povolit bez zkroucení drátů (Cx-Ray), hlavičky nesou výrazné známky elektrochemické koroze. Právě to přeplétám, zkusím dát MOSAZNÉ NIPLE. Elektrochemický potenciál uhlíku bude zřejmě mírně kladný (zinko-uhlíková baterie má uhlíkovou elektrodu kladnou), hliník je dost záporný, mosaz (Cu + Zn) bude asi mírně záporná. Podle této teorie bude mosaz mnohem blíže uhlíku než hliník.

        Hliníkové niple nakonec bylo nejlepší těsně u ráfku velmi silně smáčknou sikovkama a pak ještě jednou v kolmém směru – prostě 2× aby se nipl mírně zvětšil. Pak po párkrát snahy povolit / utáhnout se nipl začal otáčet bez dělání vývrtky z plochého drátu. Podélně rozštípnout štípačkama vyčnívající část niplu je taky možnost, ale já měl často dráty našroubované až do drážky pro šroubovát takže byl problém za co zbytek niplu chytit aby se vyšrouboval – trochu to šlo kombinačkama, pomáhal jsem si zkrucováním drátu.

        2 0
        • mrozu  

          Mosaz s podložkama po 7 letech a desítkách tisíc km naprosto bez problému.

          2 0
      • Hnoj  

        Na Karbon jedině MOSAZ!

        6 2
        • Hnoj  

          Makovec, co mi dal paleček dolů si může užít svoje shnilý a zarostlý niple :-D

          7 3
        • žvejk  

          Přesně, vytrhnou z ráfku a zničit raději ráfek, než prasklý nipl…

          0 1
          • krabica  

            To je blbost, i u mosazi urveš hlavičku a ráfek vydrží, několikanásobně ověřeno. :-)

            1 0
            • Vilém  

              I kdyz je spravne dlouhy drat?

              0 0
              • krabica  

                Prostě prdnou, i přes nerezové podložky. :-)

                0 0
              • krabica  

                Když za jízdy strčíš nohu do výpletu, tak prostě prdnou, na délce fakt nezáleží. :-)

                0 0
            • va-bo  

              Prasknout může všechno, ale u hliníku ta hlavička uletí dřív. Jen se na ní špatně podíváš. Ale zas to uchrání ráfek.

              0 0
            • žvejk  

              Na jakém ráfku ověřeno?

              Taky záleží na ráfku, na neco jako enduro ráfek ok, ale na lehký XC ráfek nevidím důvod dávat mosaz. Pokud tam neni 24 děr…

              0 0
              • krabica  

                AM Nextie

                0 0
              • tomxxx  

                Když potřebuješ po 2 letech docentrovat, tak jsou hliník niple někdy slušný utrpení.

                2 0
              • Hnoj  

                Doslova na každým karbon ráfku, co se ke mě po dvou až třech sezónach na preplteni a tím, že „ty niple jsou nějaký divný“.

                A pak se každej diví, že za vydolovani těch niplů chci peníze, když to trvá dvě hodiny…

                2 0
                • trpaslik72  

                  Souhlas. Nedavno jsem tu měl Stompa, na kterym začly ve velkym ulítávat Al niple. Já vůl se snažil maníkovi ušetřit za nový dráty, že nahradíme jen niple za mosaz. Hm…kdybych to uštípal a zapletl od nuly, tak to trvalo snad polovic času… :D

                  1 0
                • žvejk  

                  Ja s tim problém mel na jednom zadním kole po třech letech , a to jezdím v zimě fakt dost, teď na aktuálních vypletech úplně v pohodě po 4 sezónách zima, léto.

                  S AL DT Swiss niplema žádný problém.

                  0 0
                  • Cryzyy  

                    ja byl taky s Al az do posledniho paru kol v pohode, nez to zacalo po 2 letech litat a to jsou moje nejmin jeta kola, za poslednich 20 let, co to je za niple uz asi nezjistim

                    0 0
                    • tomaschek  

                      Tohle se mimo jiné děje s alu niply jak na běžícím pásu, když není nipl provázaný s drátem až do hlavičky, tedy krátký drát končí někde v půlce niple a nezpevňuje nipl v nejvíce namáhaném místě.

                      Jednou mi tak praskly tři alu niple v jedné jízdě. Dal jsem delší dráty a od té doby žádný problém.

                      1 0
                      • Hrabex1  

                        presne tak, popripade pouzit squorx niple, kde je vetsi tolerance delky dratu – zavit je jeste nekolik mm za hlavou niplu.

                        0 0
                      • Vilém  

                        Presne task, proto jsem se tu nekde ptal na delku dratu. Drat proste musi koncit az na vrchu niplu.

                        1 0
              • benobiker  

                Zrovna před pár dny jsem řešil nové výplety a taky mě chytl móres ušetřit pár gramů a dát tam hliníkové niple… Pak jsem si ale vzpomněl, jakej oser mám s výplety, kde ty hliníkové niple mám, jak to bylo zatuhlé, jak se mi některé rozdrolily, některé vyžvejkly a ulomily, když jsem to potřeboval docentrovat, že jsem si to rychle rozmyslel a vzal jsem osvědčenou mosaz od Sapimu. Hliníkové niple dávám dobrovolně jen na trialovém kole, které prostě nepáchne do mokra…

                1 0
                • TK75  

                  Me taky napadlo ze u karbon rafku nebude třeba docentrovavat, ze drzi.Ale ne…radši klasiku mosaz, protože potom to řešit co s tím u kol za dost penez je blbost

                  0 0
                  • krabica  

                    Docentrovat ne, ale dotáhnout je občas potřeba.

                    0 0
                    • tomaschek  

                      Radím mosaz do špatných podmínek. Bahno, voda, solanka. Tedy MTB a terénní gravel.

                      Hlíník na silniční kola nebo lehký „asfaltový“ gravel.

                      Na MTB pouze v případě, když je váha zápletů parametr č. 1 a honí se každý gram i na ráfcích, drátech, nábách.

                      Ale – mám MTB karbonové záplety od LB na CX Ray z roku 2016 na hliníku DT Swiss a ještě jsem na ně nesáhl. Původně závodní kola, poslední roky ježděná na zimáku ve sračkách.

                      Otázka, co by ty niple řekly na pokus o povolení :-)

                      0 0
                      • Hnoj  

                        To je dost často ten problém. Vypadají OK, ale pak se s ním pokusíš otočit a on se doslova rozpadne.

                        3 0
                        • tomxxx  

                          Musíš mít po ruce hromadu nových drátů, nových niplů a štípačky :)

                          Do hliníku bych znovu nešel. Ušetří se 50g na páru, což je nic. Pokud chce někdo gramařit, tak už je lepší nedávat podložky, pak jsem s mosazí hmotnostně úplně stejně, jako hliník s podložkami. Kdo je úplný blázen, tak mi furt přijde lepší plést záplety klidně 24 drátů s mosazí, než 28 s hliníkem.

                          2 0
        • embi  

          Teď jsem si nechal na východě zaplést kola s mosazí, tak díky za potvrzení!

          2 0
          • Hnoj  

            Dobře jsi udělal. Vyhnul ses zbytečnymu problému za par let.

            4 0
            • embi  

              Doufám, že bude i jiná výhoda, protože to jsou karbon kola (ty se tolik necentrují imho) a dýl než dva roky je určitě mít nebudu :D Cyklistika je spotřební materiál.

              0 0
              • Hrabex1  

                presne tak. Stejne tak nikomu neprijde nenormalni, kdyz si nekdo karbonovy rafky nici brzdovyma spalikama. Za 2–3 roky se koupi novy.

                0 0
    • va-bo  

      Když odborníci (praktici) radí mosaz, tak bych jim věřil.

      2 0
    • Hrabex1  

      Nikdy jsem nemel s hlinikem problem, ale nerezdim v soli ani v hlubokym blate. Obcasna jizda za mokra zas tak moc nevadi.

      0 0
    • cibi  

      je to poněkud s křížkem po funusu ale jako podpoření většinového hlasu …

      pokud se u letadla používají karbonové díly, nýtují se k duralové konstrukci přez nerezový pásek… protože elektrochemická koroze.

      2 1
      • Hnoj  

        Jen pro zajímavost. Nýty jsou taky nerezové?

        0 0
        • cibi  

          Jsou 2 rady nytu, pokud si pamatuji tak dural-nerez byly duralove, nerez-karbon nerezove.

          Ale je to uz vic nez deset let, doufam ze to nepletu.

          0 0
      • žvejk  

        Tady jde spíš o problém mezi oceli a hliníkem…

        0 0
        • cibi  

          Ocelové díly se v letadlech běžně používají. teda… běžne… hmotnost.

          Jen ten karbon musí být oddělený.

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.