Ahoj
Chtěl bych se s vámi poradit ohledně mojí silničky kterou si stavím. Jezdím hlavně MTB, silničku jsem měl naposled jako teenager (favoritku z šedesátých let po mámě, měla ještě přesmykač s řadící pákou umístěnou přímo na něm :o)
Silničku bych chtěl nějakou lacinou, na ježdění po městě a relativně krátké večerní vyjížďky. Nechtěl jsem sériovou tuctovku a tak jsem si řekl, že si postavím nějaké retro – za málo peněz něco nevšedního. Sehnal jsem starý, ale nikdy nepoužitý rám Šírer – Cr-Mo Columbus Gara, pájený do mufen, řadící páčky na spodní rámové trubce, blankytně modrá barva s nápisy v bílých polích olemovaných barevnou linkou, no prostě krása, za kterou bychom v dobách mého mládí platili zlatem (kdybychom na to měli) – co vám mám povídat :o)
Jde mi teď o to, jaký systém převodů na to mám dát? Možností je několik:
- 9 rychlostí. Do návarek na páčky dát zarážku bovdenu a řadit
duály. Páky sehnat z bazaru či výprodeje, nějakou nízkou řadu. Výhody: seženu snadno komponenty, 9 rychlostí je standard, ergonomie. Nevýhody: Vyjde to draho. Bude to vypadat blbě, duály na starém kole budou jako pěst na oko. Řadící bovdeny od pák se tam budou plést. Do toho se mi tedy chce nejméně, mám pocit, že se to na to kolo nehodí.
- 9 rychlostí. Do návarek na páčky dát zarážku bovdenu a řadit
časovkářskými páčkami v koncích řídítek (případně, dají se dát moderní páčky do starých navářek na rámu?). Výhody: opět seženu snadno komponenty i když ty páčky už asi hůř. Klasické neduální brzdové páky budou vypadat na kole dobře (stará 105ka?). Nevýhody: Prodraží se to kvůli těm páčkám. Těžko seženu berany s prolisem na řadící bovden až na konec řídítek. Budu tam ten bovden muset přitáhnout jenom omotávkou a brzdové páce se nějak vyhnout? Kdysi se takové páčky na koncích beranů používaly v cyklokrosu jak se to tam řešilo?
- 7 rychlostí. Páčky na rámu. Brzdové páky klasické neduální.
Výhody: Staré, ale nepoužité 7mi páčky na rám se dají ještě dobře a lacino sehnat (8mi páčky jsem třeba už na českém netu nenašel). Je to klasické, jednoduché a laciné řešení. Nevýhody: Těžko budu shánět laciný, ale dobrý zadní náboj na 7mikolečko/kazetu. Myslím si totiž že kvalita nábojů je klíčová. Ostatní komponenty můžou být horší, lacinější, třeba těžší, ale náboje bych si chtěl dopřát dobré, aby to pěkně a dlouho jelo. Navíc takový přesmykač vyměníte snadno, ale přeplétat kolo kvůli vydřeným ložiskům náboje je nepoměrně složitější. Jenže na 7mi kolečko se dají sehnat hlavně na šroubovací pastorky s volnoběžkou a bojím se, že budou mizerné. Dal by se použít zadní náboj na singlespeed na šroubovací 7kolečko? Ty totiž obvykle vypadají kvalitně a dělají se i na průmyslech.
Takže co vy na to? Jak zní rada?
Dík.