Jaké převody na retro-silničku?

56 nepřečtených
  • stip1978

    Ahoj

    Chtěl bych se s vámi poradit ohledně mojí silničky kterou si stavím. Jezdím hlavně MTB, silničku jsem měl naposled jako teenager (favoritku z šedesátých let po mámě, měla ještě přesmykač s řadící pákou umístěnou přímo na něm :o)

    Silničku bych chtěl nějakou lacinou, na ježdění po městě a relativně krátké večerní vyjížďky. Nechtěl jsem sériovou tuctovku a tak jsem si řekl, že si postavím nějaké retro – za málo peněz něco nevšedního. Sehnal jsem starý, ale nikdy nepoužitý rám Šírer – Cr-Mo Columbus Gara, pájený do mufen, řadící páčky na spodní rámové trubce, blankytně modrá barva s nápisy v bílých polích olemovaných barevnou linkou, no prostě krása, za kterou bychom v dobách mého mládí platili zlatem (kdybychom na to měli) – co vám mám povídat :o)

    Jde mi teď o to, jaký systém převodů na to mám dát? Možností je několik:

    1. 9 rychlostí. Do návarek na páčky dát zarážku bovdenu a řadit

    duály. Páky sehnat z bazaru či výprodeje, nějakou nízkou řadu. Výhody: seženu snadno komponenty, 9 rychlostí je standard, ergonomie. Nevýhody: Vyjde to draho. Bude to vypadat blbě, duály na starém kole budou jako pěst na oko. Řadící bovdeny od pák se tam budou plést. Do toho se mi tedy chce nejméně, mám pocit, že se to na to kolo nehodí.

    1. 9 rychlostí. Do návarek na páčky dát zarážku bovdenu a řadit

    časovkářskými páčkami v koncích řídítek (případně, dají se dát moderní páčky do starých navářek na rámu?). Výhody: opět seženu snadno komponenty i když ty páčky už asi hůř. Klasické neduální brzdové páky budou vypadat na kole dobře (stará 105ka?). Nevýhody: Prodraží se to kvůli těm páčkám. Těžko seženu berany s prolisem na řadící bovden až na konec řídítek. Budu tam ten bovden muset přitáhnout jenom omotávkou a brzdové páce se nějak vyhnout? Kdysi se takové páčky na koncích beranů používaly v cyklokrosu jak se to tam řešilo?

    1. 7 rychlostí. Páčky na rámu. Brzdové páky klasické neduální.

    Výhody: Staré, ale nepoužité 7mi páčky na rám se dají ještě dobře a lacino sehnat (8mi páčky jsem třeba už na českém netu nenašel). Je to klasické, jednoduché a laciné řešení. Nevýhody: Těžko budu shánět laciný, ale dobrý zadní náboj na 7mikolečko/kazetu. Myslím si totiž že kvalita nábojů je klíčová. Ostatní komponenty můžou být horší, lacinější, třeba těžší, ale náboje bych si chtěl dopřát dobré, aby to pěkně a dlouho jelo. Navíc takový přesmykač vyměníte snadno, ale přeplétat kolo kvůli vydřeným ložiskům náboje je nepoměrně složitější. Jenže na 7mi kolečko se dají sehnat hlavně na šroubovací pastorky s volnoběžkou a bojím se, že budou mizerné. Dal by se použít zadní náboj na singlespeed na šroubovací 7kolečko? Ty totiž obvykle vypadají kvalitně a dělají se i na průmyslech.

    Takže co vy na to? Jak zní rada?

    Dík.

    0 0
    • Martin  

      sedmičky páčky budou chodit s osmičkou kazetou, akorát nevyužiješ jeden kvalt. mám to tak na měšťáku. takže můžeš řadit na rámu na nemusíš hledat sedmičku nábu.

      já osobně bych šel do dualů, pohodlí je pohodlí :-)

      0 0
    • nooski  

      Tak se jednoduše vyhnout dualum a sehnat páky Campagnolo předchozí generace http://velospace.org/…MyDeRosa.jpg vzhled určitě nepokazí, jako ty zrůdy od Shimana. A můžeš si vybrat jestli 9 nebo 10 rychlostní, protože ořechy jsou stejné a kvalitních kol je mraky.

      Ješte pár fotek pro inspiraci http://farm5.static.flickr.com/…f430abfa.jpg

      http://www.gvhbikes.com/…lColnago.jpg

      0 0
    • Marskatin  

      Já bych sháněl určitě náboj s ořechem na 8/9/10 pastorků.

      páčky na rám Shimano jsem měl. měly sedm indexů, ale za posledním indexem pokračovaly chod normálně dál bez indexů. Dalo se vozit osmikolečko, osmý pastorek se řadil proti dorazu přehazovačky, spolehlivě funkční.

      Pokud to má být retro a nechceš dualy, tak sehnat se dá ledacos 910

      0 0
      • Volf  

        Jak to drželo v poloze ? Neindexované řazení drželo třením páček, ale u indexu si neumím představit, že to bude držet samo od sebe.

        0 0
        • juli  

          U většiny těchto páček se dalo přepínat index/neindex. Jak píše Marskatin, za posledním indexovým krokem je prostor pro zařazení dalšího pastorku. Tření je dostatečné na udržení páčky v poloze největšího pastorku.

          0 0
          • Marskatin  

            Přesně jak popisuješ. Jen doplním obrázkem. Já to jezdil na sedemi kole se sadou Exage 300, ale zdá se, že to zustalo zachováno i u Dury

            A ještě kousek z návodu.

            0 0
    • alinceb  

      Se podobnými stavbami kol, jakou máš v plátu ty, mám pár zkušeností. Pokud chceš určitě páčky na rám, tak by byla možnost tahle a poměrně za rozumnou cenu. Já bych byl ale osobně pro dualy. Pokud se ti nelíbí Shimana, tak si na bazaru počkej na Campy EP1 – ty rozhodně kolo nezkazí. Mám je na své F1 a nepříjde mi, že by se tím kolo nějak zkazilo. Nebo je možnost koupit ty starší Campy, jak psal nooski. Pokud chceš náboje na průmyslech, tak já mám napleteno na Miche Excel – ořech shimano, ale dají se zhruba za 2k pořídit i na Campu nebo koupit za podobnou cenu na cyklobazaru jetá kompletní kola

      Dej si ale bacha, aby se ti náboj následně vešel do zadní stavby. Staré rámy mají zadní stavbu úzkou a širokou nábu tam pořádně nedáš. U svého kola s tim docela zápasím…:/

      0 0
      • Hroch obojzhivelnyj  

        Tohle neni zadnej veteran, bude mit zadni stavbu bud uz rovnou 130, nebo 127 coz je se 130 nabou v pohode, taky to tak mam.

        Na ten ram das v pohode klidne i ultramodernu, zadny problemy s kompatibilitou nejsou, jedine mozna predstavec a riditka co nejsou oversize (viz Eddy v profilu).

        Kdyz to budes osazovat kvalitnim retro materialem tak to nebude levne, a spatne se to shani. Jeste tak sikovne koupit cele kolo a prendat. A od dualu bych se k syticum taky nevracel.

        Tyhle Sirery jsem parkrat videl na silnici, vzdycky se mi moc libily. Na jezdeni po meste je to skoda.

        0 0
    • JSt  

      rada zni uplne jednoduse. jestli na tom chces vic jezdit, osad to necim soudobym. ;-)

      0 0
    • Dřímec  

      jako jeden z mála bych klidně doporučil řazení na rámu a klasické brzdové páky, k oceláku to prostě sedí…mám to tak na svém a nemám s tím žádný problém, ale na 9–10kolo je to asi pro tebe trochu dražší, než co z toho chceš mít…

      0 0
    • stip1978  

      Dík všem za rady. Ještě by mě zajímalo jestli máte někdo zkušenosti s řazením v koncích řídítek – beranů. Kdesi jsem četl, že se to neujalo jenom díky nástupu dualů/řazení v těle brzdové páky, ale svého času se to používalo v cyklokrosu. Dneska to je občas k vidění jako levnější varianta řazení na cestovních kolech. (pozn. že se to stále používá v nástavcích u časovkářských kol vím, ale to se mě netýká.)

      např. http://www.konaworld.com/…rg/sutra.jpg

      Především by mě zajímalo, jak dobře se to ovládá a zdali lze ten bovden schovat pod omotávku celý (prolis přes celé berany) nebo je nezbytně nutné ho vyvést zpoza dolníh oblouků ven, jako ho má ta Kona?

      0 0
      • vladaza  

        Oživení – zrovna toto by mně momentálně taky velmi zajímalo,chtěl bych v budoucnu nahradit dualy Campa, zatím chodí dobře, ale na cyklodiskuzi čtu i dost negativních referencí na spolehlivost, tak bych měl rád něco spolehlivého v záloze pro to moje turistické ježdění.

        0 0
        • stip1978  

          Tak na tu tehdejší silničku jsem nakonec dal devítirychlostní páčky Dura Ace do konců oblouků. Bovden je pod omotávkou po celém obvodu řídítek. Ten plastový tunýlek do kterého se dá schovat jsem nesehnal. Drží se to ale docela dobře i tak. Jezdím s tím dodnes.

          Co se týče ergonomie řazení, tak je to o něco lepší než sytiče, ale rozdíl je malý. Záleží totiž na posedu. Klasická silnička má konce oblouků stejně vysoko jako spodní rámovou trubku v místě páček, ale třeba u cestovního kola jsou řídítka výrazně výš – viz. právě ta Kona Sutra, takže tam to má větší smysl.

          Spolehlivost a přesnost toho řazení je absolutní. Indexování jde v nouzi vypnout a polohu libovolně doladit. Levá páčka index ani nemá, já mám dvoupřevodník takže řadím doraz – doraz, ale ani u trojpřevodníku by to myslím nedělalo problémy, páčka drží na svém místě bezchybně. Právě ta bezporuchovost a jednoduchost je nejsilnější vlastností tohoto systému. Proto se to hodí zvláště na cestovní kola. Je to navíc lehké.

          Špatně se ty páčky shánějí. Shimana jsem se pokoušel sehnat v Kola Expert v Podolí, ale nakonec z toho sešlo. Podobné páčky dělá i Sun Race, ty by možná hohl sehnat Mára z Bikemarastu. A pak je tu Sturmey Archer, ale ten má nějakou jinou indexaci, dělají se na ty jeho převodovky v náboji. Je tu taky možnost použít jenom to tělo a našroubovat tam klasické sitiče, ten čep bude možná stejný. Je to ale neekonomické vyhodit polovinu mechanismu.

          V poslední době jsem sehnal devítkové duály Ultegra, takže plánuju tu silničku přestavět přesto, že jsem s těma páčkama spokojený – měl jsem je stejně vlastně vypůjčené od bratra. Pokud by někdo sháněl a věděl kde sehnat, nebo objednat – ještě jedny 9sp. by se mi hodily.

          0 0
          • alinceb  

            A co kdybys nám ten svůj zázrak ukázal? :) docela by mě zajímalo, co si nakonec vykouzlil…;) 9sp TT řazení se občas objeví s nějakou hrazdou na aukru, jestli se dá ještě někde koupit nové, to fakt netuším…

            0 0
            • stip1978  

              Máš pravdu, to bych měl. Budu to muset vyleštit a vyfotit, ještě než to předělám na tu tuctovou duální ultegru :o)

              0 0
        • nooski  

          Bohužel doba, kdy cyklodiskuze byla studnicí dobrých rad pro silniční cyklisty, je pryč. Pár neskutečných individuí diskuzi naprosto rozvrací. Campa je vynikající řazení a já na ni nedám dopustit.

          0 0
    • stepasu  

      Zdravím

      hledal jsem vlákno kam bych přidal svůj dotaz, abych nezakládal nové a mám pocit, že sem se to hodí.

      Chtěl bych předělat silničku ( viz obrázek )

      původně jsem z toho chtěl udělat singlespeed

      ale teď mám čím dál tim víc pocit, že bych spíš udělal retro silničku – (něco na tento způsob : http://www.bike-forum.cz/…l-11343.html – akorát méně modré :) )

      dotaz:

      1. má to vůbec smysl?popř. na singlespeed nebo normální silnici?
      2. co udělat s řezením? na 95% jsem si jist s řezním na brzdových

      pákach – což by pro mne znamenalo výměnu přehazovačky, přesmykače a asi i převodníku plus sehnat páky (myslel jsem na campy) kazeta je osmikolečko campagnolo – jestli by někdo poradil kde sehnat a jaký typ?

      1. vidle – nechat nebo rovnou? mám pocit že tahle sk tomu hodí ale rovné

      si mi takélíbí

      předem díky za každou radu

      0 0
      • trpaslik72  

        já bych na to nešahal :)

        0 0
      • alinceb  

        Pokud z toho budeš dělat SS, tak to bude určitě jednodušší a levnější. Záleží ale, co na tom kole potom budeš chtít jezdit.

        8sp Campa EP1 páky se občas objeví na Aukru nebo by něco mohli mít na cyklovrakovišti . Jen mi přijde, že to tvoje kolo je děsnej mix – klika Dura, šaltr a smyk vypadají jako Shimano 600, stejně tak hlávko a možná řazení a brzdy. Možná by pak bylo lepší sehnat kola taky na Shi600 a udělat to celé na Shimanu. Kdybys chtěl, tak tu mám úplně nové brzdové páky Shimano 600 (neduální). Pokud chceš dualy, tak musíš číhat na bazaru, než nějaké vyplavou. Čas od času tam něco je.

        Vidli bych nechal takovou, jakou máš. Pěknou rovnou budeš jen hodně těžko shánět, nová se koupit v podstavě nedá a zakázková výroba stojí ranec. Navíc tenhle chrom tomu sluší. Zaměřil bych se na klasické oblouky místo lomených a kola na stříbrných ráfcích.

        Btw. co má to tvoje kolo za rám? Podle spojek bych to na FORT netipoval…

        0 0
        • stepasu  

          Kolo jsem koupil loni letos začal jezdit. Až na představec (byl tam černý ITM 110 to na mě bylo moc dlouhé )a na pedály je kolo tak jak jsem ho koupil – někdo ho měl jako zimáka.

          řadící páčky jsou a převodníky s klikama jsou shimano 600(navíc velkej převodník je nějeký křivý) přesmyk 400EX a na přehazovačce ja psáno sachs rival,brzdové páky neznámé.

          Proto bych chtěl někde sehnat celou sadu a vyměnit komplet.

          co to může stát? je šance sehnat sadu tak do 3000,–?(třeba campa)- už to má campa náboje, kazetu a rychlo upínaky a ty vypadají v pohodě

          Jinak co se týče rámu. Tak žiji v tom, že je to FORT – ale myslim si to jen podle těch samolepek. žádné jinévodítko pro to co by to mohlo být nemám. Nemá to žádné označení řady nebo výrobní číslo na rámu má to jen ještě takovou malou samolepku na sedlové trubce( viz obr.) ale třeba lepili tehdy na každý rám.

          Celé jsem tokoupil za 3000,– což mi za tuhle skladbu přišlo fajn.

          stříbrné ráfky a jiná řidítka jsou pro mě jistý aleto si nechávám nakonec

          0 0
          • alinceb  

            Nafoť středovou mufnu zespodu, můstek zadní brzdy a vedení bovdenu zadní brzdy. Skoro bych to tipoval na lehce předělanou F1. Jaký průměr má sedlovka?

            Kliky sem tipoval na Dura Ace 7400 , které jsou hodně podobné, ale jsou to asi starší 600 (6207) . Se sadou bude problém. Musíš sehnat páky Campagnolo Ergopower I (špičaté gumy) 8s. Na 8s Campa ořech nic jiného než 8s Campa nepasuje (9s má už jiný tvar ořechu). Zkusil bych to cyklovrakoviště.

            Celou sadu budeš shánět těžko. Semtam se na aukru ukáže komplet nová sada Veloce 3×9 asi za 4500, nebo teď byla na CB tahle jetá , ale to bys musel vzít i kola. Ještě by se dalo koupit komplet kolo, sebrat sadu a zbytek prodat na díly…

            0 0
            • stepasu  

              sedlovka 27mm(měřeno krejčovským metrem)

              číslo by ještě mohlo být schované pod tím vedení lanek

              ještě měnapadlo jestli si to někdo nenechal udělat na míru

              ale unalec moc nejsem. Ale zajímal by mne původ

              0 0
            • stepasu  

              sedlovka 27mm (měřeno krejčovským metrem)

              to číslo by ještě mohlo být schované pod tím vedením lanek ale mám pocit, že by to bylo vidět alespon trochu

              ještě mě napadlo, že si to někdo nechal postavit na míru, ale nejsem moc znalec takže nevim

              docela by mě zajímal původ

              0 0
        • stip1978  

          To klidně může být Fort. Vypadá to na sadu trubek Columbus Gara, nebo něco podobného. Ty měly průměry sedlovek 26,8mm nebo 27,2mm. Oboje by odpovídalo. F1 to určitě není, tohle je něco lepšího. nakonec je jedno, jestlui je to Fort, Šírer, nebo Štěrba, všichni to dělali prakticky ze stejných trubek a rámy se potom lišily minimálně.

          0 0
          • alinceb  

            No fuk to není. Tohle je druhý první Fort letovaný do spojek, který vidím. Fort rámy většinou vařil (nebo možná i pájel) natupo. Další letovaný Fort, který sem viděl, byl někdy loni představený stylový SS/Fix.

            Ale máš pravdu, že F1 to není, i když spojky jsou dost podobné.

            0 0
            • stip1978  

              No vidíš, to máš vlastně recht, Forta s mufnama jsem neviděl co pamatuju. Naposled někdo prodával pěknýho žlutýho Forta na Aukru a ten byl svařovaný jako obvykle.

              0 0
              • stepasu  

                máte tedy nějaké tušení co by to mohlo být?

                0 0
                • jecnak  

                  Opis si s/n a zavolej do Fortu, uvidis co ti reknou.

                  0 0
                • stip1978  

                  Já to nezpochybňuju, že je to Fort, jenom říkám, že se takový často nevidí. Co je to vlastně za řadu trubek od Columbusu? Na té samolepce to není čitelné.

                  0 0
                  • stepasu  

                    je tu pouze nálepka columbus squadra corse na horní rámové trubce. Taková ta nálepka na sedlové trubce tu není

                    a pod tím vedením lanek vespod kola žádné sériovéčíslo není už jsem se koukal

                    0 0
                  • stepasu  

                    Tak podle všeho je to rám vyrobený mezi roky 1992–1994 firmou DANION s.r.o. Československo – což je předchůdce značky FORT jenom se změnil název a majitel a někdo kolo nechal přestříkat

                    volal jsem na značku FORT a tam mi pán řekl, že mu můžu zaslat foto a on se mi pokusí říci. No a podle fotek poznal mufny.

                    0 0
                    • Alibaba  

                      Vskutku zajímavé – toho si považuj! Tak teď už jen polehoučku poladit do funkčnosti a nepodělat to modernou.

                      0 0
                    • stip1978  

                      Tak si nakonec myslím – k té prvotní otázce – že to cenu vylepšovat má. Když tam dáš novou, ale výběhovou 9sp sadu, tak to bude sloužit dlouhé roky a ještě se to tam hodí. 8sp je samozřejmě větší klasika, ale hůř ji seženeš v nejetém stavu. Sice se někomu může zdát investovat 7000 – 8 000 Kč do staré ocelové silničky moc, ale zase za tu cenu vybavíš kolo sadou, která je sice morálně zastaralá a ve výsledku těžší, ale z perfektních materiálů s dlouhou životností. Staré Ultegře, nebo 105. se žádná byť sebemodernější Sora nevyrovná.

                      0 0
                      • alinceb  

                        Spíš bych to viděl na 9sp Veloce…;)

                        0 0
                      • stepasu  

                        Tak se vrhnu pomalu do shanění dílů díky všem za rady. až bude hotovo dám sem foto

                        0 0
      • stip1978  

        Na to bych taky nešahal. Jezdil bych na tom jak to je, maximálně bych průběžně pátral po bazarech po 8sp Campa pákách. Pokud ti ty sytiče vadí s rámem seš spokojenej a komponenty dosluhují, kup na to Veloce 9sp na čtyřhran. Dá se ještě sehnat docela zalevno.

        0 0
      • michals1  

        Mohu vědět rok výroby rámu a o jaký se jedná model?

        0 0
        • stepasu  

          Jak píšu v druhém příspěvku nemám tucha myslim, že ani ten co jsem to od něj koupil nebyl první majitel a netušil.

          0 0
          • michals1  

            Ptal jsem, protože z náhledu mi to trochu připomnělo jedno mé kolo.

            Ale je to již modernější model od Fortu. Sice jsem první majitel, ale v záručáku nemám rok výroby uveden. Zatím se mi to nepodařilo zjistit.

            A výrobní číslo dávali na středovou mufnu.

            0 0
      • jecnak  

        Akoat bych vymenil sedlo a nechal bych ji byt, tomhle stavu. Moc pekny kousek.

        0 0
      • Hroch obojzhivelnyj  

        Tak, sedlo a nelomene oblouky, a jinak nechat. Casem nejake starsi dualy co budou chodit s tim co tam mas.

        0 0
      • stepasu  

        Původně jsem tomu chtěl dát remerx taurus ráfky,

        obloukový řítítka, kratší kliky,kožené sedlo a omotávku brooks a kombinovaný fixed/single náboj – to je plán pokud z toho bude single

        0 0
    • stepasu  

      Potřebuji opět poradit

      1. byla by to dobrá koupě k 8sp campagnolo kazetě 1 nebo 2

      a k tomu 3

      a páky 4

      nevím jestli není cena přemrštěná nebo tak

      1. šla by vyměnit kazeta z 8sp na 9sp bez výměny náboje?

      pokud ne a musel bych měnit i náboj vejde se mi do zadní stavby?

      předem díky za další rady

      0 0
      • alinceb  

        Olkycovy ceny sou hodně přestřelené – jinými slovy je to vydřiduch. Rozhodně bych nebral nic z toho. Smyk mám doma (Mirage na navářku), ten ti nechám třeba za 200. Na páky si počíhej na bazaru nebo na aukru, ale od někoho normálního…;)

        9sp kazeta na 8sp ořech nejde. Od 9sp výš už je to kompatibilní.

        Pokud vyměníš náboj za 9sp, tak se ti do zadní stavby vejde. Měl by být standardní 130mm.

        0 0
        • stepasu  

          Díky za varování

          zadní stavba je 130mm na to jsem koukal. a z těch starších sad od campy (starší veloce, mirage, avanti,record) jaky je v tom vlastně rozdíl? je mezi nimi třeba nějaká která je známá nějakou chybovostí?

          a ještě bych se zeptal na doporučení na nějaké dobré vysoké ráfky lehčího typu,už takhle bude vážit dost tak něco co nejlehčího.

          0 0
          • alinceb  

            Já mám teď v plánu zaplést Remerx Alcyon místo stávajících Maviců. Jen se dělají na 32děr a potřebuju 36, takže si je budu muset nechat navrtat přímo v Remerxu. K tomu WCS dráty a Record náby…:) Měl bych shodit skoro 400g jen na kolech.

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.