Chtěl sem se zeptat na vaše zkušenosti a tak co se týče vidlic s nastavitelným zdvihem… Má to vůbec smysl? Jakou značku? Jsou s tím problémy? …
Chtěl sem se zeptat na vaše zkušenosti a tak co se týče vidlic s nastavitelným zdvihem… Má to vůbec smysl? Jakou značku? Jsou s tím problémy? …
si piš že to smysl má, jen kdyby ta uturnova reba nebyla tak drahá :-(
a chces to na to abys presne nastavil geometrii nebo aby se ti lip jezdilo do kopce? Na to prvni klidne u-turn nebo rtwd a na druhy radsi neco jako IT nebo ETA. Krouceni koleckem pod kopcem nebo ve vyjezdu je des..
No takle, chtěl bych to mít tak, že při normálním ježdění bych si dal plnej zdvih, abych měl maximální pohodlí a užil si sjezdy…prostě napohodu. No a když by byl závod nebo nějakej prudkej výjezd tak bych si to dal na třeba 80mm O:-) ETU nechci… O:-)
asi takhle to dělám já…když jedu sám tak jezdím 120mm a když jedu s kámošem, který mě celkem honí, tak dávám 90 a ještě občas i zamknu.......a kroucení mi až tak nevadí :o)
A to když snížíš o 30mm, tak s tím můžeš normálně jezdit i mimo výjezdy bez přenastavení sklonu sedla? To já bych nemoh.
vzhledem k tomu, že to je do výjezdů tak bez potíží :)
IMHO zamknutá na 90 mm je stejně vasoká jako otevřená 120mm protože TPC lock drží vidlici 100% roztáhnutou.....a v druhém případě je tam samozřejmě sag.....
Ja si vice mene jenom kvuli tomu koupil manitou, protoze s IT se da zdvih menit rychle. Hlavne to de i pekne kdyz clovek jede nahoru, tak ho menit tak jak je zrovna potreba. Neni to o tom ze bych ten kopec jinak nevyjel, ale jede se lip a min se namaham. Chce to trosku cvik se s tim naucit. Driv jsem mel kolecko na korunce a to jsem pak dospel k nazoru ze je lepsi se drit nez s tim kroutit. S IT jsou taky obcas problemy (ja zatim nic, kamos jo) a taky neni takovej vyber vidlic co podobnej system maj.
Existuje este aj nieco okrem IT a ETA? Ako funguje IT, podobne ako ETA? Zatlacis a ostane zatlacena + este nejaky zdvih na tvrde narazy?
IT zmacknes packu na riditkach a vidlice de dolu nebo nahoru. Podle toho jak zatlacis (zlehka, mnohem min jak u ETA). Pustis packu a vidlice zustane v ty poloze. Jde to od 0 az po max zdvih a taky to vidlici nezamyka, u ETA je to jenom asi 3 cm.
Talas,a toho chci.
mam RS Revelation U-Turn 85–130 a je to velmi prakticke a jestli s tim muze byt problem ??? jak rikaji murphyho zakony – co se muze rozbit to se taky rozbije
Smysl to jistě má, mám Duka u-turn a když vím, že mě čeká dlouhý kopec-tak o trochu při jízdě sešroubuji. V dobách, kdy jsem ho kupoval byly vidle s IT od Manitou a i nastavitelné Suntoury strašně drahé. Dnes bych šel do jedné z nich. Foxky také dělají vidle s rychlým nastavením zdvihu, ale ta cena samotných vidlic je pro mne nemyslitelná.
Systém Eta je pro mne nevyhovující. To už je snad i lepší otočit tlumič a vždy snižovat vidli přiškrcením zpětného útlumu co by pak člověk měl na korunce.Ale jak Eta, tak toto řešení, není to co očekávám. Vidli kde když snížím zdvih, dostanu normálně fungující vidli, co je kratší a má menší zdvih těmito 2 způsoby nedostanu. takže další moje vidle bude buď s IT nebo něco od Suntouru.
Co ty vadi na ETA? Ja s tym nemam problem – pouzivam casto. Ale zda sa, ze IT je vyvojovo zase o kus dalej…
No snižuje až moc-mě stačí do kopce snížit z 100 na 60mm. Navíc jakoby ten konec nebyl tlumený :o), a ten zbytkový krok je už moc malý a zdá se mi i tuhý. Snížený u-turn do kopce je proti tomu co se týká jízdních vlastností a pružení absolutně skvělý. V IT bych viděl výhodou obou-jízdní vlastnosti(chod snížené vidle) a rychlost snížení.
Ked zamknes ETU, tak sa uplne zamkne hlavna pruzina asi pri poklese o cca. 60mm. Tie zvysne 3 cm zabezpecuje ta pridavna mala pruzina. Ten zvysny zdvih je naozaj hodne tuhy a menej tlmeny.
já znám princip-proto jsem napsal co jsem napsal.
zatim použivam RS Tora 302 U-Turn a zatím pohoda. Je to výborná věc když vim že pojedu vic na cestu hodim těch 85–100 a když vim že se po cestě nesvezu naperu 130 a jedu
A stejně jako jsem se ptal Listera, to na celou vyjížďku o tolik snížíš zdvih a nemusíš přenastavovat sklon sedla?
Neber to jako napadání či rejpání, ale proč by měl přenastavovat sklon sedla-vždyť při snížení vidle zachovává posed- stále stejné vzdálenosti a úhly, mezi klikami řidítkami a sedlem.
Vzdálenost ke klikám bude stejná, to jistě ano, ale o tu nejde, jde o sklon špičky vůči vodorovné rovině. Vezmu konkrétní hypotetický příklad. Sedlo budu mít nastaveno zcela vodorovně, což pro mě bude ideální. Na rovině tedy mám ideální stav, do výjezdů budu mít špičku o něco výše a do sjezdů níže. Celkově to ale půjde, ty odchylky budou vždy, ale začínám na rovině z ideálního stavu. Pokud ovšem např. z tohoto stavu snížím vidlici o 3cm, tak je to cca stejné jako když špičku dáš o 7,5mm dolu. Takže na rovině na tom budu už bídně špičkou dolu, ve sjezdu bude pak špička šíleně dolu.
Já jsem na sklon sedla třeba dost háklivý a u nového kola vždy při hledání tlaků ve vidlici a tlumiči současně i měním sklon sedla. Teď jsem si to i zkoušel za jízdy s Talasem a když snížím zdvih na 100mm, tak po rovině je to hrůza, protože špička sedla je hrozně dolu.
No to jestli tě sedlo tlačí nebo ne snad záleží na posedě, a řidítka budou vzhledem ke sedlu stále stjně, takže když se budeš držet stejně jako dřív, tak mimo mírně větší přenesení váhy dopředu-na rovině, by neměl být rozdíl.Bude to jako by jsi jel stále z kopce.To bys musel mimo změny sklopení sedla vždy navíc ještě dávat pod řidítka podložky, aby jsi je dostal výš.
Na té rovině to nebude jen přenesení váhy na řídítka, ale za chvíli tě začně tlačit sedlo, protože prostě je moc šikmo dolu. Kdybys rovnou udělal stejně položenější posez, tak špičku tolik dolu nedáš. Mě tohle vadí hodně, normálně není sjezda na čas dlouhý, když sedíš na sedle (v terénu jdu hodně ze sedla, tam může být v technických pomalejších pasážích delší na čas, na silnici sjedeš dolu hned). Pokud bych měl mít takhle natočenou špičku na rovině pořád, tak bude problém za chvíli.
Si to schválně někdy vyzkoušej, já to zkoušel včera při testování chování kola na různých zdvizích (když jsem to chtěl vyzkoušet nejen pro výjezdy). Už jen snížení ze 140 na 120 mě vadil sklon sedla, i když ještě ne tolik a až po delší době. Při snížení na 100 už mě to vadilo dost a to po pár minutách. A ve sjezdu se to pak nedalo vůbec. Jde také o to, že v prudkých sjezdech, kdy se špička skloní stejně i když je to nastavené ok, tak většinou nešlapeš (a ještě si dole hned, jak jsem psal už výše). Při šlapání je pak problém mnohem větší.
A pak ještě horší je opačný případ, když má někdo zdvih trvale ne na maximum a pro to nastabveno sedlo a na celou vyjížďku by ho zvednul. To by moje citlivé partie v kopcích nepřežily (tam je problém, že výjezdy jedeš časově i dlouho). Tam jsem zažil i problém v časově extra dlouzích výjezdech při správně nastaveném sedle a nezvyšování zdvihu, loni jsem musel při výjezdu na Sv. Jure kvůli tomu zdvih snížit U-turnem (což normálně nedělám) a to po dvou hodinách v kopci (na další dvě hodiny). A to jsem jel už s přepnutým tlumičem na floodgate, což snižuje sag. Kdybych tohle neměl, problém by nastal už dříve. Kdybych měl ještě navíc zvednutý zdvih na vidlici, tak to by byl konec a problém by se dostavil okamžitě.
A když jsem si hrál s posezem a to zvyšování řídítek v rozmezí 4cm (tzn. stejně jako změna na vidlici), tak jsem pro všechny polohy měl nastavené sedlo s rozdílem výšky špičky cca 1mm (tedy změna velmi malá). Kdežto 4cm zdvihu vidlice posunou tu špičku už o 5mm, tedy o mnohem víc.
Je možné, že někomu to třeba nevadí, ale je mi to divné, že by to při větší změně nevadilo, proto jsem se ptal těch lidí, kteří to zkoušeli na celou vyjížďku.
Záleží jaký jsi kroutič čudlíků :-) Pro mě třeba je U-Turn na štelování pro výjezdy na nic, to bych se ušteloval, několik otoček je fakt moc a pro mě za jízdy zcela nepoužitelné. Teď na Talasu 07 se mi snižování hrozně líbí. Narozdíl od U-Turnu je to snížený okamžitě (2 kliky páčkou a 4cm zdvihu dole, dohromady 1/4 otočky + zatížit vidlic, ale stačí až po přepnutí páčky), na kopci je to pak o malinko horší (páčka to samé, ale je nutno na cca 2–3s odlehčit po přepnutí páčky přední kolo, s U-Turnem ale stále nesrovnatelné). Ovšem cena samotného Talasu je zase dost ujetá.
Pokud bys bral vidlici s U-turnem, tak si vyzkoušej, jestli pro tebe tohle štelování za jízdy má smysl.
Mas tri polohy a mezi nima si muzes vybirat? Je ta packa na korunce? Zni to docela dobre, skoda ze to nedelaj i na nizsi zdvihy, 140 na kolo nenarvu. Poohlizim se po novy vidlici (potreboval bych jeste jednu na jiny kolo) a rad bych nejakou zmenu zdvihu (v zadnym pripade kolecko). Nevis jestli je jeste nejaka rozumna varianta krome IT na zdvihy tak do 120mm?
Mám RS RVL s uturnem a používám celkem často.
mám suntour xc-pro s plynulím mněnitelným zdvihem od 60–130mm zdvih měním jenom když jedu do kopce(sklon sedla mi nevadí protože šlapu ve stoje). Systém funguje tak že zmáčknu pačku na říditkách a vydlici stlačím. Nemusím ani zastavovat v sedě do pačky jenom trochu ťuknu a ono to klesne samo.
Do kopce je to taky ok se sklonem sedla i kdybys nejel ve stoje. Tam jen snížení zdvihu vyrovnává náklon kola způsobený kopcem.
Mám tak jak mlok talase rl (na canyonu es5) a vše je přesně 100%ně tak, jak píše mlok. O talasu byl jinak samostatný thread, mrkni na něj. Talas prostě funguje opravu geniálně – změna předních zdvihů 100/120/140 pootočení na korunce o 45st (v poho za jízdy), kde do kopce si člověk hodí předek o 4 cm níž a jede jak pán a z kopce si hodí předek zas nahoru na 140 a prima fičák dolů… hrátky s geometrií jsou u talase opravdu téměř dokonalé. Pokud by tě zajímal talas více , je k němu pěkný český manuál na www.cyklošvecovi. Vše tedy super, až ta cena asi…