Nemáte někdo tip jak poznat, zda je v brzdách DOT kapalina nebo minerální olej? Na jednom starším kole mám Noname brzdy, takže podle výrobce to nepůjde.
Nemáte někdo tip jak poznat, zda je v brzdách DOT kapalina nebo minerální olej? Na jednom starším kole mám Noname brzdy, takže podle výrobce to nepůjde.
Když vezmeš trošku do stříkačky a kápneš to do vody, minerální olej zůstane na hladině, brzdovka se s vodou částečně spoji a část klesne ke dnu.
S tou vodou je to asi nejlepší test.
Pořádně bych koukl na páku nebo třmen, často se tam info o kapalině někde schovává.
Takový horší test je mezi prsty, kdy olej působí prostě jako olej, ale brzdovka je méně mazlavá a vždycky mi přišla na dotyk nepříjemná (aby ne, je to slabá žíravina).
Pravda, na mém Giantu to je jasně napsané, tady absolutně nic. Večer zkusím sehnat bílý plašt a zavzpomínám na laboratorní práce, případně obětuji pár prstů:-). Díky!
Až budeš odpouštět, tak hlavně vyndat desky a kolo :) brzdovka má takový blbý zvyk, že během pár vteřin je všude :D
Moc moc díky, to hned večer vyzkouším. Na googlu se mi nepodařilo najít nic smysluplného.
Jestli to jsou nějaké staré neznačkové brdy, tak si myslím, že kdyby tam byla DOTka, tak by to na nich bylo vidět (poleplané páky u spoje expanzky apod.).
Brzdovka DOT je sladká.
Dobrou chuť :-D
U auta běžná praxe, snad se jen rozlišují míň sladká (DOT) a víc sladká (fridex). Homeopatický košt neuškodí ;-)
dej sem foto brzdy třeba to někdo pozná co jsou zač :)
Dej tam olej, tím nic nezkazíš. Akorát že je dražší než brzdová kapalina.
Vážně? Tím bych si nebyl úplně jistej, protože materiál veškerých těsnění obvykle bývá z něčeho, co odolává buď DOTu nebo minerálu, ale většinou ne obojímu…
To bych nedělal.
Pokud jsou těsnění dělaná na dotku tak je dost pravděpodobné že je minerál zničí. Stejně tak naopak.
Taky jsem o tom premyslel. Namocil jsem stare tesnici krouzky z DOT do oleje a cekam, co to provede. Zatim to nedela nic, ale mam to kratce, asi 2 mesice.
Dot tesneni ojej zakonite znicit nemusi, obracene je to naopak jistota
Je to vyzkouseno? Mam tady nejaka stara tesneni, asi je take namocim do DOT :-)
A po namočení je nezapomínej namáhat, ať to nedopadne jako s DOT těsněním ponořeným do minerálu :)
Mam tady stare Magury (olej), dam tam DOT a uvidim. Pak to vyhodim vsechno :-)
Spis bych se priklanel k variante nahradit DOT olejem. Ten se mi zda vice prakticky. Tam by to fungovat mozna mohlo.
Nee, minerál těsnění sramu a avidu to zničí v řádu dní (vyzkoušeno) naopak DOT v Shimano Zee pákách mi drží už dlouho.
Dobra informace.
To, že DOT je žíravina a zničí skoro všechno vím, ale překvapilo mě, že odvzdušňovací sada pro DOT se minerálním olejem zničila po jednom použití. Normálně se nafouklo těsnění ve stříkačce a hadička k odvzdušňováku ztvrdla.
Jo, mam stejnou zkusenost. Pak jsem koupil sadu s dvojimi strikackami a funguje to. Ale treba cerne tesnici o-krouzky snesou oboji. A ty plastove hadicky nektere ztvrdnou a nektere ne. Asi ruzny material.
Pro DOT budou testeni prakticky vylucne z EPDM. Odolava alkoholum a zejmena diethylen glykolu – brzdova kapalina DOT, ale nikoliv olejum. Tam se pouziva fluorokaucuk (FPM), tomu ale zase vadi DOT. Nespravna kapalina to nesezere hned, ale po par mesicich to zacne prosakovat a pak to bude na vymenu vsech tesneni (GLHF pri rozebirani paky). Nema smysl s tim delat pokusy a dat tam, co tam patri.
Dobra informace. O_krouzky a zakryti lozisek budou asi z toho synt.kaucuku FPM.
Pošli foto brzd a hned ti to tu někdo řekne.
Jinak je možné DOT od oleje rozeznat i podle čichu.
Třeba takový DOT5 je silikonový olej.
A proč mi to píšeš? Ano DOT 5 je na silikonovém základu a není kompatibilni s kapalinami DOT na glykoletherovém základu (DOT 3, 4, 5.1).
Což ovšem tazateli může být jedno. Ten chce zjistit, zda mám v brzdě olej nebo klasickou brzdovou kapalinu.
S DOT 5 se pravdepodobne jen tak nesetkame. Byla vyvinuta pro vojenskou techniku se zpravidla uzavrenymi systemy a moznosti skladovani v NZ. Neabsorbuje vodu, proto neni potreba ji pravidelne menit. Jeji zivotnost se predpoklada na desitky let.
Jak nesetkáme? Silikonový olej si můžeš koupit, je to volně prodejné. Prostě to tam naleješ a hotovo. Standardně se to používá jako hydraulický olej.
Ktere cyklo brzdy to pouzivaji?
Řekl bych, že (ne)kompatibilita těsnění brzd bude podobná, jako u záměny klasická brzdovka/olej.
Není to tak. Zatím jsem nenarazil na žádné těsníci prvky z brzdových systémů používaných v autech nebo morkách, které by DOT 5 poškodila. A to v ní mám těsnění demontovaná z brzd ještě s červenou kapalinou (cca do padesátých let min. století), těsnění z DOT 3–5.1 i minerálního oleje. Jediné co jsem nezkoušel jsou těsnění Avid/Sram.
DOT 5 se běžně používá ve závodních moto a čtyřkolkách v USA, používají ji i některé týmy v Evropě. Již více než 15 let ji používáme při renovaci veteránů, bez ohledu na to, jaká byla původní náplň. Systémy musí být důkladně vypláchnuté a vysušené před naplněním DOT 5. Všechna těsnění v současnosti vyráběná jako originální díl i druhovýroba v DOT5 nijak nepoškozuje. Naopak, systém je po použití této kapaliny více méně bezúdržbový. Kapalina chrání systémy proti korozi, má dostatečně vysoký bod varu a nepoškozuje lak. Jediná její nevýhoda je lehká stlačitelnost, pocitově jsou brzdy trošku „gumovější“., ale hlavě viskozita odpovídá kapalinám DOT 3, je tedy nepoužitelná do systémů s ESP. Z těchto zkušeností předpokládám že po důkladném vypláchnutí brzd určných pro kola a původně plněných kapalinami na bázi glykolu, je možné jejíich použití s kapalinou DOT5. U Shimana to vyzkoušené je, ale nevidím důvod k této změně. DOT 5 je výrazně dražší než originál olej Shimano.
Standardně se to jako hydraulický olej teda nepoužívá :-) Běžně používaný hydraulický olej je minerál HLP 46 nebo 68, někdy 32 (23?) . Když už to opisuješ, tak pořádně.
Silikonový olej není brzdová kapalina na bázi silikonového oleje. Olej má jak je i v tvém odkazu, tepelnou odolnost do 180 st. DOT 5 má bod varu 315 st.
Nebude rozdíl v chování s vodou? Pokud např ve stříkačce promicháš v poměru 1: 20 voda : kapalina. Pod minerálním olejem by po čase voda měla klesnout ke dnu, kdežto s Dot se naředí? Nebude podobné chování i přímo s minerálním olejem? Pokud do něj dáš znovu oleje, kapaliny se smísí, pokud dot měly se se kvůli jiné hustotě oddělit. Nevím jen se ptám? Je tu chemik?
Je to tak. Jen dot se v oleji časem změní na takový gel.
Kapaliny DOT3, 4, 4+ a 5.1 jsou na bázi glykolu a glykol je ředitelný vodou. Minerální olej pokud by byl promíchán do emulze se časem oddělí, glykol ne.