Odvzdušnění brzd - sady + kapalina

49 nepřečtených
  • Kelib

    Ahoj

    Máte někdo zkušenost s UNI odvzdušňovacíma sadama? Potřebuju to na Formula C1 a Avid Juicy 5. Co byste doporučili?

    http://www.velohanak.cz/…ucove-brzdy/ (550Kč)

    http://www.kupkolo.cz/…-sada_z3786/ (679Kč)

    http://www.kupkolo.cz/…hope_z91427/ (1390Kč)

    U té první je tam jedna negativní recenze. Z odvzdušňováním nemám žádné zkušenosti, tak ani netuším v čem se může kvalita sady projevit, když jsou to dvě stříkačky, šroubky a hadička.

    Dále bych se rád zeptal na brzdovku. V historii se řešilo, zda se dá zaměnit DOT 4 za DOT 5 nebo DOT 5.1. Kdosi psal, že DOT 4 vs DOT 5 zaměnit nejde, ale DOT 5.1. už tam dát jde.

    http://bartonicek.cz/…91100CB.html Zde se ale píše že tam patří DOT 4 nebo lepší (DOT 5). Lze použít brzdovku do aut? Platit 200Kč za 100ml v cykloshopu mi přijde kravina.

    A je pravda, že když mám brzdy zavzdušněný, měl bych vyměnit celou náplň?

    0 0
    • Pavel Priesel  

      No já mám formula cr3 a odvzdusneni je trochu patlacka když to děláš poprvé ale já to dal se dvěma špicema na silikon, takový ten v tubě na pistoli a jednou větší injekcí s gumovým kroužkem, kapalina pokud je syntetická můžeš použít jakoukoliv když ji asi nemícháš jinak ze by měla nějaký vliv na brzdění se mi nezdá, a ani jsem se nekoukal na to kolik ty sady stojí ale myslím že moje verze vyšla v přepočtu na 34 Kč tak jen jako verze kdybys chtěl ušetřit..

      0 0
    • tomxxx  

      Kup tu nejlevnější, šroubky jsou furt stejné a stříkačka časem stejně přestane těsnit, protože dotka ji domrví. V lékárně pak nová stříkačka stojí asi dvacku. Brzdovku do aut tu řešili,už si nepamatuju verdikt, ale 100ml se je běžně i za 90 kč a na dvě brzdy to stačí bohatě…

      Jinak vyměnit celou náplň teoreticky nemusíš, stačí vyhnat bubliny, ale u formulí člověk nikdy neví, kdy je to odvzdušněný a kdy ne, dokud nezačne brzdit :D Já to dělám tak, že když je brzdovka nová, tak ji v jedný brzdě vyměnim všechnu a pak vytlačenou použiju na odvzdušnění druhé brzdy, ale je to krapet prasárna…

      0 0
    • Dejv94  

      Tak, Odvzdušnovací sadu jsem bral z Aliexpressu, Avid sadu a dělal jsem s tím i Formule RX.

      Kapaliny DOT 3, 4 a 5.1 lze zaměnit, DOT 5 NELZE zaměnit. Jsou na jiné bázi, DOT 5 je silikonová a DOT 4, 5.1 je glykoletherová. Rozdíl mezi DOT 4 a DOT 5 je v bodu varu (DOT 5 má vyšší o cca 25–30°C), na kolo bych to zásadně neřešil.

      Klidně můžeš použít brzdovku co se používá do aut, je to to stejné.

      Osobně do Avid Elixiru používám Castrol Response DOT 4 (http://www.truckmall.cz/…4-500ml.html), zabavil jsem ji tátovi co ji používá do motorky.

      Jinak minerální olej co používá Shimano by měl jít zaměnit s LHM oleji (nemám odzkoušeno).

      Zavzdušnění není problém, odvzdušníš tak že protlačíš systemem kapalinu bez bublinek, větší problém je vlhkost, brzdovka ráda navazuje vzdušnou vlhkost a tím degraduje (snižuje se bod varu, klidně i o víc jak 50°C), proto je dobré ji alespon jednou do roka vyměnit.

      0 0
      • Dejv94  

        Samozřejmě rozdíl mezi DOT 4 a 5.1 je v bodu varu, DOT 5 a 5.1 mají stejný bod varu.

        0 0
    • Pavel Priesel  

      Ještě dodám jednou se mi povedlo zavzdusnit brzdy a jediná brzdovka byla nějaká syntetická H a nějaké číslo už si to nepamatuji a ta když na brzdu svítilo v paraku sluníčko tak se tak roztahla ze zabrzdila kolo tak jsem musel vybrat na brzdu dat ruku aby se to ochladilo a mohl jsem vyrazit za jízdy s tím problém nebyl ale do týdne jsem si jel pro dot 5.1 normální doporučená 4ka

      0 0
    • JendaH  

      Podívej se, jestli je u tvého modelu brzd vůbec šroub potřeba – já měl už si nemapatuju jaké a tam stačila hadička a kus vázacího drátu. Samotná kapalina pak jde koupit levněji a hadičku a velkou stříkačku za pár korun ve zdravotnických potřebách. A pak mi teda přijde sada šroubů za pětikilo jako docela nehoráznost, pohledal bych ebay a podobné obchody.

      A mně pro odvzdušnění stačilo vytlačit kousek co je u páky.

      0 0
    • mikevana  

      Ahoj,chtěl bych se zeptat,jestli je možné použít tuhle sadu pro odvzdušnění brzd Formula

      https://www.zbozi.cz/…-brzd-89582/

      nikde tam nejsou ty šroubovací adaptéry,tak jen jestli někdo ji už neměl abych nekoupil něco jiného,díky a mějte se

      0 0
    • Boby91  

      Zdravím, nechci zakládat nové vlákno, tak píši sem.

      O co jde… Oslovil mě kámoš co spolu jezdíme, jestli bych mu objednal a instaloval novou brzdovou páku.

      Měl kolo v servisu a od té doby mu špatně brzdilo zadní kolo. Sám jsem se o tom přesvědčil, svezl jsem se a aby se vůbec zadní kolo zablokovalo, tak to chtělo rvát páku až k řidítkum. Dali mu tam nějaký model páky Shimano, bez žádného typového označení, takže hádám, že ten největší lowcost… brzdový třmen taktéž. Původně tam měl Formula.

      Jak chtěl, objednal jsem mu Shimano XT M8100 páku..

      dneska jsme ji tam dali a problém stále trvá, odvzdušnovali jsme to snad 50×… Žádná bublinka… Měl jsem i sundaný třmen s pákou, kolo zvedlé do vertikální pozice aby všechen vzduch šel pryč.. nic.. Stále chod jak šlápota do *** a zadní kolo se ani nezablokuje.

      Koukal jsem na ten třmen, jestli neváznou pistky, ale vyjíždí krásně.

      Nemůže být ta nová páka vadná ? Nebo nějaký problém s třmenem ? Už moc nevím kudy kam…

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
      • Kouba_2005  

        A krok páky furt naprd i s novou pákou a jde až k řídítkům, jo? Nebo chod dobrej, ale prostě to nebrzdí? Co desky, zůstaly starý? Nejsou vyleštěný?

        0 0
      • grafik  

        Já mám u zadní XT taky divnej chod, občas je jak houba, nebo se musí „dopumpovat“, občas se ukázkově zakousne, délka chodu páky se mění … no furt něco. Zkoušel jsem odvzdušnit, jiné kotouče, destičky. Nevím v čem je zakopanej pes, ta XT série měla dříve (tuším) nějakou výrobní vadu, tak jestli ji dědí i další generace … časem zkusím vyměnit hadici. Hlavně, že to brzdí, zvykl jsem si. Přední brzda chodí luxusně.

        1 0
        • Boby91  

          Já mám taky XT na svém kole, řadu 8000. Nikdy jsem žádný problém nezaznamenal a to jsem takový chorý, že řeším kde jakou drobnost… Prý 8100 už mají nějaký problémy vyřešeny, ale tady v tom případě mi uz dochází nápady.

          0 0
        • tomxxx  

          Staré verze shimano brzd mají trn v hadicích s menší dírou, ačkoliv označení je vždy stejné SM-BH90. Udělali pak revizi. Jestli tam máš stý trn, vyměnil bych ho, třeba to pomůže.

          1 0
          • Boby91  

            Trn a olivu jsem dával nové, tak doufám, že mi z obchodu poslali tu poslední verzi, nebo tohle nevím jak ohlídat. Ale jak jsem psal nahoře, je divné, že ten trn šel do hadice zasunout větším tlakem palce, vůbec nebyla potřeba klepat kladivem. Ještě mě napadá.. kdyby byl menší trn u třmenu, tak by to taky mohlo dělat binec.

            0 0
            • tomxxx  

              Tak XT brzdy mají benjo u třmenu, ne? Jestli mají třeba flatmount, tak to by mohlo být trnem u třmenu.

              To, že zajel snadno je divný.

              Jako je možný, že to tím není, ale po tom co jsem na XTR vyměnil všechny trny a všiml si, že ty nové trny vypadají jinak, tak ty brzdy chodí lépe a nepumpují.

              0 0
              • Boby91  

                XT je pouze páka, třmen je nějaký Shimano, nemá na sobě typové označení.

                Viz foto, hadice jde do třmenu klasicky přes matici, nevím jak se to odborně nazývá.

                0 0
          • pocestny  

            Nemůžu s tebou souhlasit, když napíšeš, že všechny hadice jsou BH90 a dva různé piny. Hadic je plno druhů, jsou různě zakončené, ale hlavně mají různý průměr otvoru. Velmi zjednodušeně starší brzdy měly větší průměr hadice s menším otvorem v pinu a novější brzdy naopak. Hrozně jsem to zevšeobecil, stejně vždy použiju to, co doporučuje výrobce v technické specifikaci (nebo nejbližší možnou alternativu), tak mě za to nekamenujte. I když vím, že nějaká zaměnitelnost je možná.

            Jinak do žádné hadice mi nikdy nešlo pin jen tak „vtlačit prstem“. Jakákoliv páka taky není kompatibilní s jakýmkoliv třmenem (Boby91 nebo Grafik(?) smontoval co měl zrovna po ruce, možná to je okay, možná ne). Asi by to měl někdo zkontrolovat.

            1 1
            • Boby91  

              Já ale o BH90 nic nepsal. Hadici má na kole původní, tak jako třmen. Já jen koupil k té XT páce olivu s trnem, která tam patří dle výrobce. Z mé strany jsem mu doporučil výměnu komplet setu, aby to bylo vše jedna řada už včera, tak uvidíme jak se rozhodne. Stále je tu možnost dat kolo do servisu ať se s tím popasují… ale já bych ho tam nedal, když mi ho už jednou vrátili s nebrzdícím kolem.. leda změnit lokál.

              0 1
              • tompca  

                Trn se dává podle hadice buď stříbrný (hadice BH90) nebo „zlatý“ (hadice BH59).

                2 0
                • Boby91  

                  Tak v tom případě jsi identifikoval hadici, protože zlatý trn tam byl původně.

                  0 0
                  • tompca  

                    Tak dej nový zlatý trn (hadici máš tedy BH59, většinou je to na ní i napsané), olivy jsou stejné a uvidíš.

                    0 0
                    • Boby91  

                      Je to možnost no, říkám si ale v čem bude ten zásadní rozdíl.. že by XT páka nezvládala větší objem kapaliny v hadici 59… Výměnou trnu (trnů) se změní průtok, neříkám nic.. Ale brzda by měla tak jako tak fungovat. Měla by být schopna zabrzdit.. Třeba by tam s menším průměrem trnu byl velký efekt pumpování, ale mělo by to zastavit.

                      Jenže nám to nezabrzdí. Ještě bych pochopil, kdyby trn s olivou dobře nezatěsnil apoj, že by to chytalo vzduch, jenže nám tam neutika žádná kapalina, ani nejdou žádné bublinky.

                      Ještě přidám jeden poznatek.. třeba to něco řekne. Když jsme měli kolo téměř ve vertikální poloze.. s nasazenou stříkačkou jako expanzkou a po dotažení odvzdusnovaku na třmenu, byl chod páky tak jak by měl být. Tvrdá a krásný krátký chod jak jsem na TX zvyklý. Po vracení kola zpět do horizontálu zase bláto.

                      0 0
                      • Vilém  

                        Podle popisu situace vis vs stoj bych rekl, ze tam nekde ta bublina jeste bude.

                        Osobne bych k XT pace dal trn s vetsi diroui kdyxz je tam 59 hadice, ty novejsi paky s malou expanzkou jsou jaksi nachylnejsi na viskozitu oleje, takze pomalejsi prutok, malou dirou, mohl delat problemy.

                        1 0
                      • Kremen  

                        Jeden tip za mě. Taky jsem měl trable s brzdou s podobným chováním. Všechen vzduch jsem definitivně dostal ven až když jsem měl na páce naplněný kalíšek a dole na odvzdušňováku hadici se stříkačkou. Takže jsem to nenechal protékat jen gravitací ale pomohl jsem tomu podtlakem ve stříkačce. Ten silnější proud odněkud vytáhl celkem dost bublinek které jsem jinak nebyl schopný dostat ven.

                        Nejjednodušší vysvětlení bývá většinou správné. Vzduch v systému ;)

                        1 0
                        • Boby91  

                          To co píšeš jsme zkoušeli taky. X krát tahat kapalinu od brzdiče nahoru jak se to ma dělat. Když stále bylo měkké, zkoušel jsem to opačnou cestou. Místo kalíšku jsem dam strikacku, na trmen druhou strikacku prázdnou a tlačili jsme to zpět x krát kontinuálně, nejméně tak desetinásobek co je kapaliny v okruhu.. nevím teď z hlavy kolikrát jsem musel znovu naplnit strikacku… každopádně vůbec žádné bublinky nevyšly.

                          Včera jsme to zkoušeli znovu, kamos měl doma kolo dva dny zvedle na zadním.. ani prd.

                          Ještě jsme zkusili odvzdusnit při vyšroubovaném free stroke šroubu, což jsem narazil na par videí, že to někdy muže pomoci dostat nějaké zbloudilé bublinky ven.. taky nic.

                          Rozhodli jsme koupit XT brzdič a hadici šedesátku.

                          0 0
            • tomxxx  

              O hadicích nic nepíšu, jen že Shimano začalo dělat jinej trn k BH90 – vnější rozměry stejné, díra větší. Původně jsem si myslel, že jsem koupil nějaký shit, když to mělo malou díru, ale pak jsem to našel ve starších brzdách z výroby.

              1 0
            • grafik  

              Koupil jsem komplet sadu XT, nic nepíšu o tom že bych tam dal co mám zrovna po ruce … jen měnil opotřebované komponenty. Na ty trny bych se mohl podívat. Ale až tak v zimě : )

              0 0
    • Boby91  

      Hadice je původní, jen jsem dal nový trn a olivu.

      Trn tam šel docela snadno, žádné velké klepání kladivem nebylo potřeba. Vše jsem dotáhl lidsky, nechci nic urvat. Destičky má zánovní, ty mu měnili když mu dělali tu brzdu, pístky jsem vracel tak o půl milimetru zpět do brzdiče.

      Co se týče páky, krok je na *** sice nejde už k řidítkum jako s tou předchozí pákou, ale je to měkké. Chová se to dle mě jak kdyby tam byla kopa vzduchu… ale jak jsem psal, proces odvzdušnění jsme udělali x krát a žádné bublinky už se nepodařilo uvolnit.

      Nemohla by třeba blbě dosednout oliva.. že by to nějak škrtilo průtok…? Už mě napadají blbosti.

      0 0
      • Kouba_2005  

        A dokážeš páku „napumpovat“ opakovaným mačkáním tak, aby byla tvrdá resp. aby se hodně zkrátil její chod?

        0 0
        • Boby91  

          Ne, to nedokážu, zkoušel jsem.

          0 0
          • allrose  

            Začal bych tím,že opláchneš čističem kotouč,destič­ky,desky vypálíš horkovzduškou­,kotouč lehce jemným smirkem a pak bych se vrhnul teprve na brzdu..

            Ta „měkká brzda“ může být i „nekvalitní“ hadice

            Nebrzdící může být umaštěný kotouč/desky

            1 0
    • DanyBart  

      Používáš origo shimano minerál? Nevim, jestli to bylo mojí nešikovností, ale když jsem odvzdušňoval brzdu posledně (a zároveň poprvé), tak jsem tam cpal nějakej uni mineralní olej od bike worx, jako brzdilo to, ale blbě. Pak mi přišel origo shimano minerál, foukl jsem to tam a od tý doby perfekt.

      0 0
      • pocestny  

        Hm, zajímavé. Hele, je tu ještě někdo, kdo měl problém s minerálním olejem od Bikeworkx?

        Mně funguje dobře, si myslím. žádný problém tam nevidím.

        0 0
    • Boby91  

      Používám jedině originál Shimano minerál.

      Našel jsem několik videí, kde doporučují během bleedingu úplně vyšroubovat šroubek na páce “free stroke”, to jsem opomenul.

      Za hadici ruku do ohně nedám, uvidíme co se kámoš rozhodne dělat, nejraději bych dal novou hadici a třmen.

      Kotouč i destičky si kamos odmastil už několikrát predtim než se začalo s pákou něco dělat, tam problém fakt nebude, chod páky je hrozně měkký, takhle to nemá být.

      0 0
    • vysmátej bajker  

      nevíte někdo co je potřeba na naplnění silniční brzdy ultegra 12×. 11× jsou stejné jak bajkové u třmenu odvzdušnovací šroubek s přípravou na hadičku. u ultegry je jen imbus.

      0 0
    • jaykay  

      a jinej bleedblock

      0 0
    • Boby91  

      Tak update k seriálu nebrzdící brzda.

      Dali jsme novou hadici šedesátku, nový třmen s destičkami.

      Chod páky je nyní top, krásně tvrdá, tak jak jsem zvyklý z mého kola. Žádné propady, žádné mačkání bláta.

      Bohužel, brzda stále nebrzdí… kotouč řve jak když se tahá kočka za ocas. Ne jedna kočka… deset koček. Opravdu proti předchozímu stavu je ten řev nepříjemný.

      Jak tady už někdo psal, vypadá to, že ten kotouč je něčím kontaminovaný, destičky po něm kloužou, než by se ho snažily zpomalit. Měnit ho nechceme, měřil jsem tloušťku a má 2mm. Krom zdrsnění a absolutního odmaštění v nějaké alkoholové lázni… nemůže být problém i v tom, že tam byl predtim systém formula, který určitě používá nějaké typy destiček s kotouči a Shimano si s tímhle kotoučem nerozumí ?

      0 0
      • Markony  

        To co popisuješ mi dělali desky zkoušel jsem vše a nic pomohla jen výměna desek a to doby vše ok.

        0 0
        • Filippo  

          Nečetl jsem zbytek, ale pokud se na destičky dostane olej/mastnota, tak pomáhá postup:

          Destičky odmastit/vykoupat v čistém alkoholu!/iso­propanolu + orovnat smirkovým papírem a vyžíhat zapalovačem.

          Kotouče stačí jen odmastit :)

          0 0
    • Boby91  

      Tak jen update, aby ode mě nebylo otevřeno… Desky a kotouč se odmastil, zdrsnlo se smirkem a brzdí to jak šlak.

      0 0
    • HeavyTools  

      Lze použít minerální olej Mannol Hydro ISO 46?

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.