Zdravím všechny. Máte někdo zkušenost se silničními karbonovými koly?? Je lepší koupit pláštové nebo galuskové?? Na silnici najedu zhruba 10000km ročně, do toho letos plánuju i silniční závody jako doplněk,jinak závodím na MTB.
Děkuju za názory
Zdravím všechny. Máte někdo zkušenost se silničními karbonovými koly?? Je lepší koupit pláštové nebo galuskové?? Na silnici najedu zhruba 10000km ročně, do toho letos plánuju i silniční závody jako doplněk,jinak závodím na MTB.
Děkuju za názory
Díky,pročtu !!!
Kola budou každopádně lepší galuskový… Problém jsou ty galusky, co na nich musíš vozit :). Ty už maj i svoje nevýhody… Aktuálně jsem v podobný situaci a jdu radši do plášťů.
No to právě řeším, po defektu vyhodit galusku za 2000Kč se mě fakt nechce.......Zase prej u těch pláštových je riziko prasknutí toho lemu na plášt,tak jak to vyřešit nevím…
Nesmysl, opravit galusku samozrejme jde. Navic nejlevnejsi galuska stoji asi 450,–
To riziko je ale výrazně menší, než defekt galusky. Na druhou stranu defekt galusky jde opravit, ale pokud to nepobere tmel, tak je s tím celkem práce… Pokud ti jde o nižší provozní náklady, tak bych bral pláště. Jízdně je ten přínos galusek pro hobbíka stejně minimální, jestli vůbec nějakej.
Tubulars for life. Galusky jsou fajn. Od te doby co jsem presel, tak minimum problemu a defekt jeden moji vinou o obrubnik za nejakych 25 tisic km. Odolnost oproti plastum s dusi ve stejne cenove hladine je o rad jinde. Trosku horsi to je s prehozenim, ale je to jen o cviku. Kdyz si vzpomenu na prehazovani Michelinu Lithion s dusi, tak porad super. :-)
Kdyz das takovy defekt, ze ani tmel nepomuze, tak to je vetsinou stejne na odvoz, protoze plast bys rozerval uplne stejne a jeste bys sel na hubu z rychle ztraty tlaku. :-) Ja vozim Tufo HiComp C. ve 25mm a zpet na plaste bych fakt nesel. Maximalne bezduse na nejaky gravel bike.
rozhodně galusková, fakta:
pevnější konstrukce ráfku
nižší hmotnost ráfku
nižší hmotnost galusky
nižší valivý odpor galusky
vyšší bezpečnost po defektu (dobře nalepená galuska zůstane na ráfku a kolo se nesmekne)
je to každého osobní volba, ale pro mě je galuska naprosto jasná věc
nižší hmotnost galusky
nižší valivý odpor galusky
jsou myty. Leda bys bral extremy – drahove galusky maji opravdu nizsi valivy odpor, ale je to dane taky jinym lepenim galusek nez na klasiku (aspon na rekordy, kde se resi kazdy watt se galuska lepi selakem) a foukanim na extremne vysoke tlaky. Na normalni pouziti na asfalt to neplati.
Hmotnostne je to take diskutabilni. Kvalitni rucne delane silnicni galusky jsou cca stejne tezke jako kvalitni plaste s latexovou dusi.
S ostatnim souhlas.
Pokud se nepletu, tak valivej odpor většinou vychází pláště výrazně líp…
Se zbytkem souhlas.
Jenze ty testy jsou hlavne s latex dusi. Nevim no, resit dva watty asi neni treba, kdyz drtiva vetsina porad jezdi na pocit. Spis to bezpeci a odolnost toho systemu je jednoznacne pro galusky. Kdyz plaste, tak jedine tubeless.
Na silnici je stejně většina odporu aero, takže souhlas, řešit pár wattů odporu je pro hobbíka zbytečný.
Jinak nevidím důvod, proč nesrovnávat galdy s latex dušema. Co říkal kámoš, co měl nějaký drahý galdy na závodních kolech, tak mu tlak utíkal snad ještě rychlejš než u latexu…
Jo to 100 pro. U highendu porovnavat to nejlepsi co jde, ale nejakej stred bych testoval s butylem. Tam uz by se asi nejakej narust odporu projevil, navic porad to je jen laborka, hrubej asfalt a muze to byt jinak. Kazdopadne vyhoda galusek bude hlavne v bezpeci a ve vaze a provedeni zapletu. Budes davat tubeless na silnici? Me jediny co stve, ze nemam vzadu ram kompatibilni na 27mm a ze Tufo nevyhecuje sirsi.
Ještě nevím… Ráfky tubeless budou, ale mám tu připravený nějaký Vittorie a S-Works Turbo, takže tubeless možná až tyhle dojezdím.
Nevidím žádný důvod proč vozit na silnici duše. Jezdil jsem bezduše na silničce už před 6 lety než jsem pak se silničkou skončil úplně.
Bezduše na silničce umocňují ty výhody nižší tlaků. Tedy na ne zrovna perfektním asfaltu můžeš foukat méně pro co nejnižší valivý odpor a na perfektním asfaltu i když jsi s tlakem o něco níže než je ten ideální tlak pro který je nejnižší valivý odpor, tak ten nárůst valivého odporu je minimálně (a daleko menší než u duší).
To je asi bez diskuze, ale reálně to zrychlí člověka o kolik? 0,01 km/h na průměru? :) MTB už bych si s dušema neuměl představit, protože duše při mým prasení procvaknu, ale na silnici tyhle výhody odpadaj.
Samozřejmě to nebudou žádná zrychlení typu, že jedu najednou o 30% rychleji.
Ale schválně takový rychlý odhad pro výrazně pomalejšího hobíka jako jsem já.
Dejme tomu, že v ZDV bude výkon do 150W, klidně ještě o něco níže. Ale budu počítat těch 150W. Vezmu to jen dle kalkulátoru, tedy výsledek není úplně přesný, ale pro odhad zrychlení změnou valivého odporu to není špatné.
To hodí
A budu to brát oproti butylce, oproti latexce bude zrychlení už minimální. Ale oproti latexce tu jsou jiné výhody, hlavně nemusíš dofukovat před každou vjízdou. U silničky je u latexky už na hraně i celodenní výlet, kdy dojíždíš klidně s –20psi oproti startu.
Duše (butyl) vs bezduše bude pro tuhle rychlost rozdíl někde kolem 10W. A jsi na 27,7km/h vs 28,4km/h. Není to kdovíco, ale pořád to je ke 3% rozdílu.
V menších rychlostech rozdíl ještě bude znatelně narůstat až do maximálních 7% (to je pro rychlost, kde je odpor vzduchu zanedbatelný oproti valivému odporu, takže někde kolem 15km/h).
Ve velmi mírném kopci bude také rozdíl o něco větší než ty 3%.
Na silničce je přínos pohodlí bezduší také dost velký. To jsem na tom ocenil více než ten ne až tak velký nárůst rychlosti.
U stejný gumy? To už bych do bezduší asi šel, ale pořád mi to přijde trochu přehnaný… Když na bajku hodím nouzově duši, tak rozdíl ve valivým odporu nepoznám. A na silnici je ten valivej odpor přecijen ještě výrazně menší % z celkovýho odporu.
Když to tak vezmu, tak dneska mám cca 2100g nízký kola obutý na základních Giant gumách. Výměnou za 1500g 45mm aero kola a tubeless bych pak musel jezdit tak o 1,5 – 2 km/h rychlejš a to by bylo sice krásný, ale pokud to bude o 1/10 toho, tak budu spokojenej :D.
Kilometr a pul bych klidne veril. Ale musis to poradne zmerit. Klidne bych se zeptal toho borce z vlakna o nejrychlejsim kole do rozbitych mest. :-D
Mohl bych na silnici konečně namontovat tachometr :D. Víc měřit se mi nechce :). Kdybych měl jezdit o 1,5 km/h vyšší průměry, tak budu na těch mých odpoledních výletech 50 km / 500m up jezdit průměrky ke 33–34 km/h a to je myslím při mým (neexistujícím) tréninku a nájezdu mimo realitu…
Samotný tachometr na to ale stejně stačit nebude, to bys musel nahodit i watmetr.
Škoda, že jsou ty watmetry tak drahé. Na svoje hoby ježdění ho vůbec nepotřebuju, ale pro testování materiálu by mě watmetr bavil. až budou časem levnější, tak na to třeba dojde. 10tis. Kč+ za to ale zatím nedám.
No to je mi jasný, že Jirka myslel wattmetr. Měl jsem období, kdy jsem každou jízdu víc řešil čísla na tepáku a tachometru než samotnou jízdu, teď mám zase období, že občas zapnu Stravu na mobilu a na řidítkách prázdno… I když wattmetr by mě jako hračka asi chvíli bavil, ale jak píšeš, zatím to je moc hodin v práci :).
No vidis a ja trenuju jak vul a porad sem se skoro na stejny trase nedostal na 30 km/h :D
Nojo, jenže ty to jezdíš ve volnejch kraťasech, s batohem a chráničema na kolena :D. To trochu poladíš a na novým kole už mi budeš ujíždět…
Uz mam nakoupeno. Jen cekam na nejaky lidstejsi pocasi, ale taky jsem celkem skeptickej k tomu, ze zahozeni batohu a vymeneni volnych kratasu a trika za lycru udela takovy rozdil.
Aero dělá hodně… Ve větších rychlostech právě výrazně víc než valivej odpor, proto se mi taky nezdá, že by samotný gumy mohly udělat tak velkej rozdíl.
Aero dela pres 80% uz ve 30km/h
Ja mam taky svuj 50km loop a neda se to rict takhle pausalne, protoze stejnejch podminek nikdy nedosahnes. Kdyz bys ale pouzival wattak, tak hned zjistis v jake fazi ti mohl novej dil pomoct. Klasicky jedu stejnou trasu ve stejnym vykonu a jednou jedu avg 32 a pak 28,5. Ty rozdilny podminky udelaji ve finale takovou propast, ze nema cenu pocitat s tim jestli zrychlim o tolik a tolik. Relevantni mereni se jaks taks da udelat na nejakem kopci na stejnem vykonu. Treba na Revnicaku. Jenze bys musel udelat mereni idealne tak, ze budes prohazovat kola po kazdym vyjezdu a dat si to aspon 4× a jeste mit stesti aby se nerozfoukalo.
Zbytečný řešení, já si ty kola koupím tak jako tak. A k tubeless to asi časem dospěje taky. Jen neočekávám, že by ty rozdíly byly až tak markantní, většina je stejně v nohách.
Jj, musis zapracovat na definici vstupnich parametru, zaklad je trasa, max delka 1,8 km pokud si dobre pamatuju, a watty se meri tim, jestli se zadejchas (v ZDV), nebo spotis (nad)… to je prece naprosto presne.
Ale jestli chces zrychlit, zaklad je sehnat galusku na 20" kola :)
S vyšším výkonem jezdce bude ten rozdíl ještě o něco klesat.
Zkusme to navýšit na 250W pro 70kg jezdce a dostaneme:
34,3km/h vs 33,8km/h a jsme už jen na 1,5%. 1,5% bych objektivně (tedy třeba slepý test) také už nepoznal. Ale také to máš tu 1,5% a pak se přidá dalších jinde a dalších jinde…
Na biku to nebudeš mít o moc více, protože máš vyšší výkon a na jezdivé trase budeš klidně na mojí rychlosti na silničce. Takže pořád to bude u tebe do 3% rozdílu. U mě u biku při mojich rychlostech už jsem znatelně nad 3% rozdílu.
A pokud půjde o náročný terén, tak tam se nějaké menší rozdíly zcela ztrácí při vnímání, jak řešíš terén a ne jestli to jede o 0,5km/h rychleji.
Já jsem třeba hodně vnímavý i na drobné rozdíly a zcela jednoznačně vnímám rozdíly až od cca od 5%. Také u biku mám bezduše akorát někde u hranice, že už to dokážu poznat (už bych to dal i ve slepém testu, samozřejmě za podmínky několik opakování a možnost těsně po sobě, nesmí tam být větší časový odstup).
Tak záleží pro jak výkoné. Protože právě případná nižší výkonnost u některých hobíků znamená daleko větší vliv valivého odporu na jízdu jak se díky nižšímu výkonu pohybují v daleko menších rychlostech.
chlapi, přiznám se, že nějaké aktuální testy na valivej odpor plášťů jsem neviděl, je někde nějaký odkaz?
každopádně úzká galuska s 12 ATM – do jakého pláště to dostanete?
Proč bych to dělal? Kostitřas za trest?
protože když dám do galusek 8 ATM nic moc to nejde, při 10 ATM už dobrý a při 12 ATM to jen zvoní a jede parádně
praktická zkušenost
jinak ovšem v rámci objektivity zmiňuji ještě, že tak 75 % mých tréninků se odehrává na silnicích v Rakousku
tohle je právě ten pocit, respektive to platí jen na super hladkém asfaltu. Jakmile je to trochu hrubší už jsou tlaky kolem 6 rychlejší. Taky mi to přišlo divný, ale smířil jsem se s tím, stejně jako s faktem, že dobrý plášť + latex je o malinko rychlejší. Byla ohledně toho diskuze když Tony M jel mistrák na plášti.
Pro galusku v pro pelotonu hovoří hlavně to, že i na píchlé se dá dojet než přijede servis. Na plášti v mnoha případech stojíš a někdy se i můžeš rozbít když to jde dolů
přesně, defekt na plášti ve sjezdu byl o zabití proto byly pláště v době kdy jsem závodil naprosto nemyslitelné
nevím jak je to dnes, nakolik se pláště prosadily mezi závodníky?
Par lidi plaste jede, ale galusky jsou hlavni proud a bude to tak i dal, World Tour ma obcas nejake vystrelky, ale vetsinou jedou galusky. Az se masivne rozsiri kotouce, tak bude fajn sledovat vyvoj rafku a snizovani vahy. Taky si myslim, ze se bude dal rozsirovat profil rafku i pneu protoze v ramech bude vic mista. Ja bych ted na trenink preferoval klidne 28mm, ale uz to tam nedam.
V profi balíku je to 100 % galusek, u toho T. Martina to psali, on šel do plášťů, protože se jednalo o časovku, takže auta za zadkem. Jinak profi, co vím, vozí do 8 ATM, víc ne, pak záleží samozřejmě na dalších podmínkách (kostkové klasiky, mokro …).
Jak už jsem psal jinde, při rozhodnutí jít do karbonů jsem jednoznačně dospěl ke galdám. Vozím Challenge Criterium/vittoria Corsa Evo a spokojenost, za cca 10.000 km bez defektu. Rezervu vozím pod sedlem.
já 160ti gramový Tufo Elite Jet 160, rezervní galusku v kapse, ale s defekty jsem na tom hůře, odhadem tak defekt á 4000 km
Tak s 20mm galuskou pochopitelne musis foukat podstatne vyssi tlaky.
To máš samozřejmě pravdu. Nicméně měření také nebylo na nějakých extra širokých pláštích, je pro 23mm.
… no tak ještě aby ne, když je tam o cca 100 g méně materiálu oproti těm mým, řekněme standardním, galdám.
ony jsou relativně dost odolný na běhounu, ale málo odolné na průrazy z boku
Uz jsem se na defektu predniho kola s plastem docela rozbil. Takze kupuji galuskova kola.
Vim, ze je tohle starsi vlakno, ale porad tu vladne stejna spokojenost s galuskama jako pred 3 lety? Co kdo pouziva za galusky? Jaka kola (zvazuji Bory)? Lepite si sami? Lepidlo ci paska?
Trepi už ti neodpoví :) já vozím Veloflex Paris-Roubaix 25mm. Rychlé, pohodlné, odolné a po 3000km nejsou sjeté a ještě 1500 dají. Používám lepidlo Continental.
Kam zmizel svérázný Trepík?
Uživatel Trepifajxl byl smazán :)
Smazal se sám, nebo mu někdo ukradl to 4 kg kolo za půl mega a kleplo ho z toho?
Byl znechucen tak se dobrovolně spláchnul do hajzlu
Skoda, pokecali jsme o kratasech pred rokem :D
Veloflex mam taky v hledacku – Arenberg nebo Service Course. Zkousel jsi i Mastik One? Mas nejaky rafek, na kterem to nechas nejdriv roztahnout?
Mastik Oné jsem zkoušel a je to super lepidlo. Až ke dojde Conti, tak si ho objednám velkou pikslu. Tyhle galusky nejsou vůbec potřeba roztahovat. Jsou krásně pružné a na ráfek jsou perfektně. Arenberg je to samé co Paris-Roubaix jen má černé boky.
Super, diky. Koupim Mastik a testnu Veloflexy.
Ale jsou určitě i jiné super galusky :) Já mám 83Kg foukám na 7/7,5bar a jezdím hlavně třetí třídu, takdostavají zabrat a prostě ťuk ťuk drží. Třeba Conti Competition, Vittoria Corsa 2.0, FMB a podobně :)
Nasel jsem je celkem levne na bike24. Foukani jeste uvidim. Vim, ze to spousta lidi busi, ale ja foukam normalni plaste na 70 psi, takze galusky asi nebudu foukat o moc vic. Mam 65 kilo, takze to tomu pomuze. Foukal jsem i min, ale to jsem cvakal casto, ted uz dlouho nic.
Na 65Kg bych to viděl v šířce 25mm tak na 5,5/6 bar maximálně no
Jo, to zni rozumne. Uz se tesim, ale jeste si tak mesic pockam nez to vse dorazi.
Mam troje galuskove karbony. Ze zkusenosti muzu rict, ze cim sirsi rafek, tim lepe – jak kvuli tomu, jak 25mm galda na rafku sedi a na nem i za jizdy pracuje, tak kvuli bocnimu vetru. Na pasku zapomen, pokud chces jine galdy nez Tufo. Galdy aktualne nejlepsi asi kombo Vitroria Corsa Grip/Corsa predek/zadek.
Diky. Ty Vittorie asi vezmu na zacatek, protoze v obchode Veloflex nemaji a chci na tom odjet :-)
Proc je paska problem?
Mam tu kombinaci na 25mm tufo paska / Conti Competition a zadny problem nepozoruju …
Instalace naprosto bezproblemova, rychla.
Jak dlouho respektive kolik km tu kombinaci jezdis? Ja jsem fungoval relativne v pohode s paskou a Vittorkama do chvile nez zaclo byt vedro – pak paska “cvachta“, pripadne zdatnejsi jedinci ji dokazou na urcitych kombinacich plastu a rafku poodlepit, coz konci ruzne hruzne.
Instalace na lepidlo je taky rychla, cista a bezproblemova. Jen musis cca 12h pockat, nez vyrazis.
Mam je od listopadu vcetne 14dni v 30st na kanarech kde uz nejaky ty delsi (z)kopce jsou. Pravda nejsem uplne lapac sjezdovych KOMu, to se kocham :))
Mozna lepsi kombinace. Pocitam, ze se oba bavime o rafkovych brzdach na karbonu?! Stejny problem tu par lidi melo.
jj pouzivam zlute SwisStop
Hlasim Tufo paska a Gatorskin Tubular a zatim jsem nemel problem (najeto na tomhle kombu zatim nakych 12000). Ale nejezdim zadne ultrasjezdy, kde se musi fest brzdit a jsem lehky. Mam to na karbonech a rafkovych brzdach.
Jelikoz jsem jezdil i Vittorky (na Mastiku), tak mozna tusim kde je problem. Vittoria Galdy maji na te bavlnene pasce nejaky zater z fabriky, asi aby se to lepe spojilo s tim jejich mastikem. Conti je cista latka. Kdyz ztrhnu conti galdu, Tak vrstva lepidla z pasky je „zatekla“ do te latky na Conti galusce. Dostat to dolu vicemene nejde.
Mám stejnou zkušenost s Veloflex. Servu ji z ráfku a na něm skoro žádné lepidlo není. Vše se vsákne do pásku na galusce
Kdo??? Řekni jméno!!!!!
:)))
Já se tedy přiznám, přišel jsem díky kombinaci Tufo páska a galuska Vittoria o bednu na mistrovství ELM v časovce…
Na rovince, v zatáčce. Odlepilo se mi z pásky asi 10 cm galusky. A to nebylo žádné vedro.
Následně jsem i volal do Tufa a tam mi vysvětlili, že jejich páska nefunguje s jinou značkou galusek než právě Tufo…
V takové kombinaci to je prostě jenom jako jakákoliv jiný obyčejná oboustranná lepící páska.
S prominutím… NO TY PÍČO!
Tak to je dobře hustý
Nehrozi mi, ze bych prisel o bednu kdekoliv. Ale kdyby se mi kus galusky odlepil, asi by me to nepotesilo i na normalni vyjizdce :D Diky za info!
Je to drahý, je to těžký, je to na hovno :)
Co to meleš? 250g na galdu která vydrží vklidu přes 5000km Ti připadá moc? Za 10let s TUFO elite ride jsem neměl jedinej problém, ani defekt. To že jejich páska nefunguje s cizí galdou není jejich problém.
Já se nebavím o galusce, ale o jejich pásce. Poradně nedrží, lepidlo vzlíná, blbě se to čistí a ještě stojí 200Kč :)
Lepidlo je kromě usazení galusky na ráfek ve všem lepší
+1
Jak jsou na tom ty Corsy co se nájezdu a hlavně defektů týče? Taky jsem po nic pošilhával, ale malinko je jich bojím :)
Defekty zatim nula. Najezd vzadu mezi 3–5t. Vepredu mam jednu dost pres 10 a radsi ji sundam a dojezdim vzadu na zimaku. Nejvic jim davaj zabrat Alpy – ne sjezdy ale vyjezdy ve stoje a hruby asfalt a vedro.
Díky. Zkusím to tvoje kombo až sjedu Veloflex. Mimochodem, dal jsme do nich trochu tmelu kvůli defektu a snížení úniků vzduchu. Od té doby mě ta guma přijde línější.
Ještě připomínka. Corsou Grip myslíš Control?
Jo Control. Mam v tom hokej.
Ptal jsem se v uz otevrenem okne. Diky :-)
Ta Grip je Control? Nenasel jsem primo Corsa Grip, jen G (to je asi jako Graphene, ne?).
Pro galusky to může být trochu jinak, k těm jsem neviděl tak pěkná měření z reálu. Ale pro pláště to měření ukazuje, že ani pro perfektní asfalt to neplatí, že to jede lépe.
A i tam to bude jen pocit. Ono při nižším tlaku jezdec může už vnímat jak při ostřejším záběru propruží plášť a z toho jsou ty pocity, že to jede hůře i když to reálně není pravda.
Bez měření watmetrem (nebo aspoň nějakou jinou reálně měřitelnou metodou) už nikomu nevěřím ani slovo o tom, co jak jede, zvlášť ne u plášťů.
Ty nižší tlaky → menší valivý odpor tu kromě uvedených měření z testů potvrdilo více lidí z watmetrem, takže tady už není co řešit a prostě to tak je.
musí to být jiná veličina, protože přece víc nahuštěná galuska znamená menší kontaktní plochu s asfaltem a tedy menší valivý odpor než má ta stejná galuska při menším huštění, tedy když tvoří větší kontaktní plochu
přesněji menší huštění vytváří větší deformaci kola a tím nárůst ramene valivého odporu
jediné vysvětlení mě napadá že by mohlo být takové, že tenká nahuštěná galuska nějak deformuje podložku (zařezává se do asfaltu), pak by rostl valivý odpor vlivem deformace podložky
To co popisuješ platí pouze teoreticky, tedy pro naprosto hladký rovný povrch. Jakmile do hry vstupují vibrace od povrchu, tak je to vše jinak a teoreticky to vůbec jednoduše spočítat nepůjde.
A o tom to celé je, že to dříve nebylo jak v reálu změřit a z toho vznikly ty mýty, že čím více nafoukat, tím lépe (protože to tak odpovídalo teorii pro ideální podmínky, které v reálu ovšem nikdy nejsou).
A jak reálná měření ukazují, tak jsou vibrace nezanedbatelný faktor i u nového perfektního asfaltu.
to nepopírám, ale je to prostě jiná veličina, která má taky vliv na výsledný výkon
to že menší tlak a širší guma jede ve výsledku rychleji nemohu zpochybnit, kdyby to tak nebylo nejezdila by na tom naprostá většina závodníků, já teď píšu pouze jen o tom, že se nejedná o valivý odpor
jinými slovy nahuštěná tenká galuska bude mít nižší valivý odpor, ale zase stoupnou jiné parametry natolik, že celkově bude pomalejší – asi tak
K čemu je dobrejch 12 atm na český silnice?
A Mlok tu dával hromadu testů, že se zvyšujícím-se tlakem už odpor roste jen pomalu, od nějaký hranice se dokonce zhoršuje. Z jednoho testu to vyplývalo dokonce, že ta hranice je tuším někde kolem 6 atm. To už mi přijde trochu ujetý, možná na nějakým hodně rozbitým asfaltu… Ale i co jsem viděl nějaký rozhovory s mechanikama z Tour, tak většinou foukali spíš míň, než bych čekal. Přesný čísla už si ale nepamatuju.
Na 25 mm to je nejcasteji kolem 7 BAR. V drtive vetsine se to dneska pohybuje od 6,5 po 7,5. V desti vetsinou chodi i o bar min. Par wattu na valivym odporu proste filtrovani nerovnosti a dobry ovladani nenahradi. :-)
Hranice 110psi byla pro 77kg jezdce a naopak zcela perfektní asfalt. A měřeno v reálu, takže není co řešit. Jen ta samozřejmě může být pro každý konkrétní plášť trošku jinak.
Pro mizerný asfalt byla ta změřená hranice mnohem níže.
A další pointa je v tom, že od té hranice ideálního tlaku pro daný typ asfaltu navyšováním tlaku narůstá valivý odpor daleko více než jeho snižováním.
Tedy lépe vychází jezdit mírně nižší tlak než je ta hranice než mírně vyšší.
A to celé opět nahrává tomu vozit výrazně pod hranicí mezního tlaku pro ideální asfalt a přiblížit se tak té mezní hranici pro mizerný asfalt (která je sakra nízko).
Nakonec jsou to už tak nízké tlaky, že i u silničky je to už v podstatě u limitu toho, co se dá rozumně vozit, abys neničil ráfky.
hele a jak může s vyšším tlakem růst valivý odpor? vždyť to odporuje základům fyziky
věřím tomu, že tenká nahuštěná galuska je na blbém povrchu pomalejší, protože se prostě nedá jet tak rychle, ale to není valivým odporem
Nemyslím si, že to opporuje fyzikálním zákonům. Ohledně teorie bych to viděl na to, že i perfektní asfalt má k dokonale hladkému povrchu opravdu hodně daleko a pořád tam jsou od určitého tlaku velké ztráty mikrovibracemi i když je jezdec pocitově už nevnímá.
To měření je zcela jednoznačné. Je to měření z reálu na pěkném asfaltu. A jak reaguju výše, tak měření z toho testu tu potvrdilo z reálných měření s ježdění z watmetrem už více jezdců.
Pro zajímavost jiný test, který jsem zrovna nedávno také dával:
https://janheine.wordpress.com/…nd-pressure/
Na asfalt je to už slušně nerovné a už to jezdec i slušně cítí, jak to vibruje na tom povrchu. Ale ztráty 290W jsem opravdu nečekal, že budou tak velké.
Pak mi už nepřijde vůbec divné, že i na pěkném novém asfaltu jsou ztráty mikrovibracemi od určitého nafoukání pláště.
pak by to ale nebyly ztráty valivým odporem nýbrž mikrovibracemi
No dobře, to už je jen slovíčkaření. Je to přímo spojené s odvalováním a když se měří, tak se vždy měří celkový výkon potřebný pro udržení konkrétní rychlosti za pořád stejných podmínek.
A ten se pak už jen rozdělí na valivý odpor a odpor vzduchu. Takže pod naměřenou hodnotou pro valivý odpor je schované vše co se týká pláště a kontaktu s povrchem.
A podle mě i ty vibrace patří přímo do valivého odporu.
V každém případě se měří v reálu vše na co má vliv různý tlak.
Tady to rozebiraji https://cyclingtips.com/…d-pressures/
Pěkné vysvětlení toho pocitu, proč se zdá, že čím více foukám, tím lépe to jede.
Pro ty co to nepouštěli:
A tím tlakem překvapil, v rozhovoru říká, že na 23mm (reálných 23mm, udávaných myslím říkal 21mm) fouká jen 55–65psi, tedy ještě méně než bylo u těch testů.
A dále zajímavé. Při testování nenašli žádný optimální tlak. Dříve jim začal plášť kolabovat v zatáčkách kvůli příliš nízkému tlaku než by byl potřeba k co nejnižšímu valivému odporu.
A všechny ty energetické ztráty z vibrací pohlcuje tělo jezdce.
A ještě mi zaujalo, že profi týmy měly už před dost lety relevatní měření ohledně tlaků a že je lepší nefoukat tolik. A že se to děsně tajilo, protože to neměl k dispozici každý a tím se ty i na veřejnosti mnohem déle držely mýty o čím větší tlak, tím lépe.
… ktere se ovsem projevi narustem valiveho odporu :)
… teda slovickarit by se dalo, ale podstatne je, ze nabusena uzovka „viz brzdi“, plus ma horsi prilnavost a tim min sedi v zatackach a hur brzdi.
v extrému si představ celopevný kolo a full při jízdě po kořenech.
pevný se zasekává o každej kořen a je pomalejší. Na silnici hrubý asfalt tvoří serii malinkých hrbolků a pokud se plášť o ně zdeformuje a převalí, tak je to rychlejší než když přes ně musí „přeskočit“.
Teda takhle to chápu já, což nutně nemusí být správně ;)
Nejakej docela nabusenej teoretik to takhle vysvetloval, dokonce psal o tom, ze nabusene kolo na uzouckym plasti takhle za den „nastoupa“ serioozni alpskou etapu TdF, kazdy ten miniposkok odpovida jakoby jizde do kopce, musi byt vynalozena energie na prekonani prekazky, ta se ztraci z vykonu, resp. dopredne rychlosti.
mě prostě vyhovuje tenká galuska hodně nahuštěná
vím že závoďáci dnes vozí i v top třídě širší gumy s nižším tlakem, přesně jak píšeš, ale mě se nejlíp jezdí na galuskách kolem 20 mm a 12 ATM
ale je to dané taky tím, že když jsou na silnici díry tak zvolním a dírám se vyhýbám a jezdím pokud to jde na pěkných silnicích, abych si to užil, což si závodník prostě nevybere
ovšem reaguji také na dotaz člověka, který evidentně nezávodí a závodit nebude
Tak vysoký tlak není třeba dostat do žádného pláště, protože s tak vysokým tlakem to má akorát výrazně vyšší valivý odpor a to překvapivě i na perfektním asfaltu, v odkazu měření z reálné jízdy:
http://trstriathlon.com/…ua-poertner/
Tedy pro 77kg jezdce je tlak nad 110psi úplně k ničemu, jen to hodně zvýší valivý odpor. A to je hranice pro perfektní asflat, na horším asfaltu je ta hranice u daleko nižšího tlaku.
Mýty nabušit co to jde jsou naštěstí už zcela jasně vyvrácené i pro silničky.
To jo, ale v praxi to je nepouzitelny. :-) dneska to uz nikdo takhle nepouziva. Dulezity je tam mit kompromisni allround tlak, kterej dobre jede po dokonalym povrchu a dokaze prefiltrovat nerovnosti bez ztrat ve vykonu. Kdyz neberu casovky a dalsi specifika jako draha atd.
A hlavne drzi v zatackach i na nerovnem povrchu, ta Trepiho 20 mm uzovna nabusena jak beton si na zvlneny nebo hrbolaty asfalt ve sjezdu „sahne“ tak 40% casu, ne-li mene, zbytek si poletuje, resp. ma nulovou adhezi.
to je pravda, to nepopírám, sjíždí se na tom blbě, jenže já už jsem jak jsem starej stejně připosranej sjezdař co pořád brzdí, ale o to víc si pak užívám, jak ta tenká guma letí do kopce, což je ta situace, kdy se ještě dokážu zmáčknout a dostat ze sebe docela slušný výkon
Zkus nekdy wattmetr a zjistis, ze to je fakt jen pocit. :-) tvrda galuska lip akceleruje kdyz se zvednes, protoze se tolik nezdeformuje, ale pri sezeni a normovanem vykonu je uplne jedno jestli mas 12 nebo 9. Rozdil je tak maly, ze se to neda poznat a muze to byt i kontraproduktivni viz Mlok a mereni. Kdyz ale prave vjedes na horsi povrch nebo potrebujes zatacet, vyuzit lepe adhezi, tak na prefoukanym budes ztracet a lidi pri stejnem usili pojedou proste rychleji.
Do toho kopce pomaha tak max ta mala hmotnost.. zkus nekdy kompromis, 23–25 mm na nizsim tlaku… ja osobne jsem to poznal i pri jizde do kopce, pravda na horsim povrchu, ale jak tu psali jini, funguje to, i kdyz mene citelne i na velmi dobrem asfaltu.
Při sjezdu je ten rozdíl velký. Šárka na 22mm mi nestačila a byla ráda, že se nezabije, po přezují ta 24mm už frčí zase bomby a mám co dělat, abych stíhal. Stejný kola, stejný trasy.
Před čtyřma rokama jsem přešel na tyto galdy a zatím žadný defekt!Ono se ani na karbonové ráfky nic jiného nehodí,https://www.koloshop.cz/pneumatiky,–plaste-silnicni-galusky-133/Continental-Grand-Prix-4000-S-II-Tubular-silnicni-galuska.html
Za ty tři roky doba trochu pokročila. Dnes pláště a bezduše.
Vidis a ja z bezdusi presel na galusky vsude krom bajka.
Obdivuju, ze to vozis i na CX. Ja mel pravidelne defekty i s bezdusema (hlavne boky, sekance o sutry atd).
Já taky vozím galdy na CX a defekt jsem měl jen jeden a to vlastní chybou.
Tak jinak :) Nevinim galdy z defekteni, skoro vsechny defekty jsem mel vlastni chybou, ale nerad jsem omezen materialem.
Na zavodni CX se jinak nez s galuskama realne neda. Plaste nemaj adhezi a chovaj se bidne v zatackach pri malem tlaku. Navic hrozi destrukce patek rafku. Na normalni jezdeni cestou necestou se mi zatim take osvedcuji – nejvic blbuvzdorne jsou levne Tufo + tmel dovnitr. Vozim ale od lonska Vittorky Terreno Dry a zatim bez defektu.
Tak ja to nemel na zavodni CX, ale do lesa, na traily :)) Pokud mas CX fakt na CX zavody, pak naprosto chapu a mlcim.
Urcite ano, ale jen u kotoucovych brzd.
Tak kotoučovky už jsou dnes na silnici samozřejmostí. =)
Ted sis nabehl, napise ti, ze doba pokrocila, ze dneska uz jen kotoucove brzdy :))
Zdravím, nemá někdo zkušenost s těmito Simano Dura Ace koly:
https://www.ninex.cz/…mm-d2902.htm?…
Jde mi specificky o rafkovou verzi. Na zahraničních forech jsou zmínky o problémech s kvalitou hliníkových „bočnic“ ráfku a žádné obsáhlejší recenze (s výjimkou 2,3) jsem nenašel. Dík za každý názor.
Zkušenost nemám, jen otázku – proč? ;-)
Dívám se po nějakých rozumných kolech na silničku a o těchto se moc nikde nepíše.
Tak proč se díváš na tato?
Podle mě na nich není nic rozumného, ani konstrukce, ani hmotnost, ani cena.
+1
Není rozumný důvod si je kupovat, to můžeš jen nafasovat ;-)
Tak proč se díváš na tato?
Protože „karel d.“ není přezdívka, ale diagnóza.
Neřešit, ignorovat.
Nevím co k tvému komentáři říci. Dle tvé rady jej tedy budu ignorovat.
Souhlas, mě zaujala ta kombinace hliniku s karbononem. Jezdím klasické pláště a rafkove brzdy, což neni na karbonový rafek zrovna ideální kombinace.
a bonus toho karbonu je kde?
Je to hezký
Vyšší profil kol má lepší aerodynamicke parametry. A pak už to zmíněné estetické hledisko.
vysoké ráfky můžeš koupit i hliníkové bez toho mega příplatku
Ale tam asi bude o dost vyšší váha. Teď vozím nízké hliníky (Zondy) a ideálně bych něco alespoň stejné váhy s trošku vyšším profilem 35/40mm.
bude protože víc materiálu, ta carbon kapotáž taky něco váží
400mm pláštový karbon ráfek těžko dostaneš pod 400g
dneska už docela v klidu. Sedí to i v reálu.
Ahoj,mas s temi EIE nejakou zkusenost?Vybiram na jaro ciste silnicni,galuskova kola…koukal jsem na jejich stranky a daji se vybrat lehky a za dobrou cenu.
Osobne ne, vozi to Hofi z teamu. Na 2021 to bude mit vic lidi od nas. Mozna si taky udelam jedny galuskovy SLka.
V tom pripade to na moje ryze amaterske jezdeni bude ok:-) Diky.
A na jakých kolech jezdíš teď?
Mám Zondy. Jsou moc fajn, ale uvazuji je casem dát na 2 a koupit nějaký středně vysoký karbon.
Imho problém mají jen vyšší 50–60mm verze. Tyhle nižší si myslím ničím netrpí.
Tohle jsou jedny, na které jsem taky myslel. Mám na 2-ce Fulcrum Racing 6 a jsou to moc fajn a taky moc pěkně vyrobená kola. Recenze na tyhle Wind C 40/50 jsou vesměs pozitivní, pouze negativně zmiňují ten poměr ceny vzhledem k váze, což se ale vzhledem ke značce s dobrým renomé dá čekat.
Výše jsi velmi dobře poznamenal, že plášť/čelist/karbon, není ideální kombinace. Přesto bych se toho celokarbonového ráfku nebál. Dnes je brzdná plocha již „zapuštěná“ dolů, špalky nedosedají na vrch ráfku, proto nehrozí deformace. Jinak Cavendish to již napsal za mě. Též Ti doporučuji Wind 40. Vozím na letňákovi sice galusky, ale karbonové, čelisťové záplety mám od CampaFulcrum. Na brzdné ploše je drenáž (AC-3), kterou jsem letos, jak stále pršelo, řádně odzkoušel. Bez přehánění, brzdí to jak za sucha. A cena 1000 EU za Wind 40, se mně zas tak vysoká nezdá.
Dík za názor, vidím to také tak. Já mam s Camp/Fulcrum take moc dobré zkusenosti. I když jde „jen“ o hliník.
Rafek resit nebudu, ale pohledej, zda na ty kola sezenes jakekoli nahradni dily. Zda se da zadní ráfek vyměnit, zda se dají vyměnit a hlavně sehnat kónusy a kolik stojí. Za mě zapletená Shimana nejsou dobrá investice.