Karbonový rám a nebezpečí jeho poškození v terénu

90 nepřečtených
  • Dorsiflex

    Plánuji v dohledné době (s trochou štěstí) nákup celoodpruženého trail biku a trochu pošilhávám po karbonovém rámu (pravděpodobně Trek nebo Specialized). Protože ale nejsem moc zkušený technický jezdec, mám strach co udělá s karbonem nějaký ten držkopád. Vše se učím postupně, takže menší skoky, dropy apod. chci pořádně potrénovat až na „celopéru“.

    Myslíte se, že je karbon vhodný pro „učení se“ techniky? Není karbon spíš pro hotové jezdce? Nebo je to jedno, protože dnešní rámy už jsou technologicky dost daleko?

    0 0
    • kubad  

      v pohodě vydrží, ale osobně nevidím smysl carbonu v téhle kategorii a proto sem volil hlínu.

      0 0
      • Dorsiflex  

        Proč myslíš? Vím, že váhový rozdíl je minimální, ale co zbytek? Co třeba ta tolik diskutovaná tuhost nebo pružnost?

        0 0
        • MlokCZ  

          Pružnost u fullu? K čemu? Tuhost pak bývá dost podobná právě díky tomu, že karbonové verze bývají o dost lehčí.

          0 0
    • venabch  

      No kdyz na to prijde tak prerazis vsechno :-D bych se toho karbonu nebal se opravuje lip jak hlinik. Navic dora hlina se shani spatne protoze vsichni vyrobci uz presly u top modelu na carbon a tu hlinu co koupis tak uz neni to scandium a podobne ale az ty nizsi co delali. Kdyz hlinu tak treba RB nebo tak neco co se snazi delat to nej z hliny.

      0 0
    • Tomcat  

      Ano bude méně odolný, než by byl stejný rám z nějaké duralové slitiny. Proto se dává zespodu na trubku samolepka, aby to se posekaly kameny od předního kola. Samozřejmě i při stejné dlouhodobé zátěži to vydrží i méně.

      S tím málo kdo počítá, prostě to nechce slyšet ale únava materiálu u karbonu je a na rozdíl u metalického rámu není hned vydět. Často je skrytá a tak lítají třísky.

      Ale stím se ani od výrobce nepočítá. Nečeká se že někdo bude stím chtít jezdit deset let. Počítá se s obměnou stejně jako u běžného duralového rámu a to moc nepasuje na finnnační možnosti a představu zákazníků tady. často se člověk setká s zcestnou představou žepokud normální stojí 25k rám a carbon 75k tak musí vydržet ten násobek ceny. A proč asi v manuálu je psáno že po dvou letech se doporučuje vyměnit…

      0 0
      • kyl  

        Taky by mě zajímalo jak na tom karbon je v zimě,nemění se trochu vlastnosti s chladem?

        0 0
        • Tomcat  

          Samozřejmě diťfyzika platí pro všechny materály. Je jedno jestli to je bambus, carbon, laminát , dural, ocel mění se s teplotou mechanické vlastnosti

          To jak až moc se mění je ale podle složení a to je vice či méně neznámá.

          Kdysi si stěžovalo několik lidí na praskání v zimě prvních SachsSram přehazovaček. Ktere byly z kompozitu kterému říkali co já vím Grylon.

          0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
      • McBlacky  

        kdo píše, že po dvou letech doporučuje výměnu.

        je možné, že jsem to přehlídnul, ale u žádných karbon komponentů/rámů co mám jsem to nečetl. A to to z nudy docela pročítám

        0 0
        • roud  

          vid2l jsem to u sedlovek 4i rodel ale u6 nvm zda scandiovejch nebo carbonovejch

          0 0
        • maajkee  

          Tak jako stejně, kdo by měl jedno kolo víc jak 2 roky, jen naprostej blázen! :D

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
      • scret  

        taky by mne to zajimalo, kde je to napsane? Kdo to uvadi?

        0 0
      • JakeF  

        Jel jsem závod s jedním velmi známým eliťákem, co jel na 10 let starým karbonovým Colnagu. A vyhrál ;-).

        Já jsem zničil dva hliníkový rámy, z čehož k jednomu by u karbonu z principu dojít nemohlo a u druhýho bych do něj tu díru asi udělal taky, ale šla by bez problémů opravit.

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • Peslezedirou  

          Hele a kde je ta rozdílná koncepce treku, kdy trek dělá bytelnější rámy, které něco vydrží o proti třeba scottu, který dělá rámy lehčí a méně bytelné, muhehe :-))

          0 0
          • JakeF  

            Jedno byl Author a druhej Trek byl pád odkud já odjel sanitkou ;-).

            0 0
      • zdenek  

        Tak o únavě materiálu jsem slyšel hlavně v souvislosti s hliníkem/duralem. O karbonu se naopak říká, že takový problém nemá.

        Tak že bys měl nějaké lepší informace?

        0 0
        • McBlacky  

          to se tvrdilo od začátku, když carbon rám stál 4× co kvalitní hlína. Pak už se to nějak zabydlelo v hlavách.

          Podle mě to tak jasný není

          0 0
        • Joseph de Sax  

          ale vlákna z kozího mlíka jsou dobrá i na svetry…

          0 0
        • Joseph de Sax  

          ale vlákna z kozího mlíka jsou dobrá i na svetry…

          0 0
      • mr.antik  

        omg, 2 roky, cos to měl za kolo?

        0 0
    • LáďaH  

      Na učení techniky je nejlepší 26" HT s pevnou. :-) Jestli hlína nebo carbon nehraje roli.

      0 0
    • Joseph de Sax  

      doporučil bych bambus, exkluzivně pro tebe…

      0 0
    • Joseph de Sax  

      doporučil bych bambus, exkluzivně pro tebe…

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • malamala  

      Výhoda karbonového kola je, že se nekrade. Včera jsem přijel z výletu, nechám kolo před barákem opřené o plot, že si ho očistím. Přijdu do bytu najím se, dám kávu … a nějak jsem na kolo zapomněl. Dnes ráno když jdu ven s odpadem, tak koukám na svoje kolo, mělo akorát igelitovou tašku na sedle aby nenamoklo. To mi tam dala asi sousedka z horního patra. Takže jsem pro karbon o něj se bát nemusíš.

      0 0
      • scret  

        no, to taky zalezi kde bydlis, prijed k nam a muzu ti zarucit ze i komplet celokarbon nevydrzi pred domem ani 5minut:D

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • pepino  

          No Zell am See, koukam:)

          0 0
      • hribik A1  

        akurát že to neni výhoda karbónu ale výhoda rakúska :-)

        0 0
        • karliner  

          Zřejmě proto tě na každém rakouském závodě pořád dokola upozorňují na krádeže kol a nabádají, aby sis ho pořádně hlídal…

          0 0
          • jeffino  

            je to asi tím, že v rakousku nežijí pouze rakušané:-/

            0 0
          • hribik A1  

            tak kedysi tam napríklad v obchodoch bývali tabule „slováci nekradnite“/„češi nekrást tady“ :-)

            v každom prípade u nás by ťažko našiel svoj bajk na druhý deň ráno vonku opretý o plot

            0 0
      • šimlos  

        Tak tohle „zapomenutí“ zopakuj v Čechách kdekoliv a s jakýmkoli kolem. A nenajdeš ráno ani tu igelitku.. :-)

        0 0
    • marapara  

      Kromě nižší váhy a tím pádem bohužel i vyšší ceny, nemá karbon u celoodpružených rámů nějaké opodstatnění.

      0 0
      • mr.antik  

        tak to ani u pevných, ne?

        0 0
        • kubad  

          kolik má zdvihu vzadu ten pevný rám?

          0 0
          • mr.antik  

            nula nula nic.

            0 0
            • soc  

              jeste dodej jednotky :)

              0 0
            • roud  

              to bych netvrdil dobře udělaný HT se ti určo o pár mm pohne…

              0 0
              • kubad  

                to si pleteš s rozlepeným Scalpem :D

                0 0
                • roud  

                  :-* ale prd proto spousta výrobců dělá horní i spodní šavle zadní stavby z planžet aby se to ani o mm nehnulo to jestli je to pozitivní nebo negativní je zas na jinou debatu :-*

                  0 0
                • McBlacky  

                  point!

                  0 0
              • mr.antik  

                tak to špatně udělaný taky…

                0 0
                • roud  

                  tak špatně udělanej se ti může kroutit jak had nebo bejt tvrdej jako šutr otázka je potom v jakym směru a co z to

                  ho bude

                  0 0
                  • mr.antik  

                    to nevim, jen jsem odpovídal na kubadovu otázku :-) prostě teoriticky by měl být tuhej jako prase :-)

                    0 0
            • kubad  

              aha to pak jo, u fulu fuluje tlumič, tam nemusí fulovat karbon :D

              0 0
              • mr.antik  

                a pevňák je pevňák a tam nesmí fullovat nic… Jestli to je 2kg hliníku nebo 1kg karbonu, to je jen otázka peněz

                0 0
                • JakeF  

                  To je blbost… Karbonovej pevňák právě může pracovat docela pěkně. S fullem si ho nespleteš, ale třeba na posekaný trávě je karbon znatelně rychlejší a ve sjezdech klidnější.

                  0 0
                  • McBlacky  

                    na posekaný trávě nejede nic!

                    0 0
                  •  
                    Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                    0 0
      • roud  

        jakto že ne ? u něj má snad ještě větší umožní ti líp namodulovat sílu stěny u určitejch částí který jsou jinak namáhaný než u HT což s jinym materiálem uděláš těžko vem si třeba jak vypadá SC v řezu nebo možnost vytvoření vícekomorovýho rámy s kterym můžeš pokračovat v jízdě dál i když prorazíš trubku…

        0 0
        • kubad  

          jo tu možnost samo máš, ale to o čem tu básníš, na čínských rámech nehledej, zatím jen u u TOP produkce a sakra to zaplatíš.

          U hliny máš zase možnost zeslabování, hydroformingu a výztuh,

          frezování atd…

          0 0
          • roud  

            však teď mluvím o carbonu všeobecně ono ani u tý top prdukce to zatím skoro nikdo nemá :O( zas u hliníku ty možnosti co popisuješ máš ale podívej se třeba na RB u nich všechny tyhle technologie zavrhli aby snížili výrobní náklady a ještě rámy zdražili a určo nejsou jediní kdo jdou touhle cestou cannon přesunul komplet výrobu do asie a neni problém koupit od nich bajk pod 20 litrů :O(

            0 0
    • Včelda  

      Pokud mohu soudit po cca 4t km na svém kole (SC Blur XC). Dříve jsem měl hliník s anodizací. Důvodem koupě ovšem nebyla touha po karbonu, ale šlo mi hlavně o funkci nového rámu. Karbon byl tak trochu navíc :-)

      Odolnost proti běžným oděrkám byla lepší u předchozího kola. Důvodem spíše bude (u škrábanců) rozdíl v povrchové úpravě anodizace vs matný lak. U nového rámu jsem musel například nalepit ochranu u košíku na láhev. Lak byl v těch místech poškrábaný. Samozřejmě jsem nalepil folii v místech kontaktu bovdenů s rámem (SC dodává s rámem standardně).

      Automaticky jsem nalepil silnější ochrannou folii 3M na část spodní trubky a spodní vahadlo. Funguje to spolehlivě.

      Rám už dostal i větší rány od ostrých kamenů po několik běžných pádů. Bez viditelného poškození.

      Hmotnost proti původnímu rámu je cca 0,5kg ve prospěch karbonu.

      Jsem pro využívání karbonu u všech typů kol i příslušenství. Vždy (v dohledné době) budu kupovat jen top karbon, a to jak u rámů, tak příslušenství (Easton, Enve apod.). „Levný“ karbon mi nedává smysl. Místo toho jednoznačné raději kus řemesla (Hope, RB aj.)

      V AutoTipu jsem četl zajímavý článek o vstupu velkých automobilek do tohoto odvětví. Konkrétně se jedná o BMW a Benz. Cílem je snížit hmostnost aut. První krok je ovšem zlevnit tento materiál a proto se automobilky spojily se specialisty v oboru (např. Benz – Toray). Dopady na veloprůmysl se dají očekávat. Z karbonu budou časem i dětská kola :-)

      0 0
      • Joseph de Sax  

        já to všechno pro jistotu natírám ještě 2× týdně kozím mlíkem…

        0 0
      • o.1  

        „Vždy (v dohledné době) budu kupovat jen top karbon, a to jak u rámů, tak příslušenství (Easton, Enve apod.). „Levný“ karbon mi nedává smysl.“

        Typicky predsudok ktory spaja cenu s funkcnymi vlastnostami (ciastocne to aj plati ale myslim ze ani nie vo vecsine pripadov), ktory aj vyrobcovia hojne vyuzivaju, mne pride ze prave lacne a dobre veci su tie najzmysluplnejsie…

        0 0
        • kubad  

          sice doba carbonova už hodně pokročila, ale moje zkusennosti mě nutí napsat že s tebou naprosto nesouhlasím.

          0 0
          • o.1  

            moje skusenosti zas hovoria, ze ta ista kvalita (funkcne parametre) sa skoro vzdy daju kupit aj draho aj lacno.

            Problem je to rozlisit, lebo vyrobcovia mlzia jak mozu, podstatne parametre sa clovek vacsinou nedopatra.

            Takze clovek nakoniec sa rozhodne podla nejakej autority. A autorita je niekedy ta co ma vecsiu reklamu.

            Sam by som napr. pri rame radsej volil nieco s menom ak by neboli k dispozici nejake zmerane parametre, ale preco by som mal kupovat napr. kus karbonovej rurky (sedlovka alebo riaditka) za 100Euro ked mozem mat lahsiu a pruznejsiu za 50?

            Este hra ulohu aj obchodna strategia-niektore veci su drahe proste preto, ze je tu cielova skupna ludi ktora lacnu vec nekupi, aj keby bola kvalitna.

            0 0
            • McBlacky  

              napiš mi 3 výrobky v porovnání s dražšími kde platí co tvrdíš. Tedy ta samá kvalita (i funkce).

              0 0
        • Včelda  

          „mne pride ze prave lacne a dobre veci su tie najzmysluplnejsie…“

          Kéž by to tak bylo. Tady se ovšem bavíme o aplikaci špičkových technologií.

          Vrátím se do autoprůmyslu a zůstanu u karbonu. Kdyby bylo tak lehké vyrobit tento materiál s požadovanými vlastnostmi za pár korun, tak proč si to automobilky jako Benz nebo BMW nevyrobí u sebe nebo u Wao-Paa, který vyrobí z karbonu za „dvě hodiny“ cokoliv. Proč je tady spojení Benz-Toray s cílem zlevnit výrobu vláken a aplikovat do masové produkce aut? Z tohoto příkladu je snad patrné, že Tebou uvedené spojení „lacné a dobré“ v tomto případě, zatím, nefunguje.

          Četl jsem pár článků o tomto materiálu, a to nejen v kontextu s velobyznysem, ale i o využití v aviatice a výše uvedeným autoprůmyslem. Firmy si úzkostlivě chrání vyvinuté technologie a mozky, které je vymýšlejí moc dobře platí. V byznysu platí, neplatím (lidem) víc než musím.

          Trošku delší příspěvek, ale snad stále k tématu.

          0 0
        • mr.antik  

          záleží jestli poznáš top karbon od levného… Aby ten „levný“ nebyl nakonec předraženýl

          Smysl dává platit reálnou cenu za odpovídající kvalitu.

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
          • o.1  

            To tu nepozna asi nikto.

            0 0
    • nox159  

      jen tak otazka mimo pokud mam duralovy ram ktery uz ma na dolni trubce celkem slusne promačkliny klidne 2–5mm do hloubky co by v takovem pripade udelal karbon? byl by na tom lip nez ten hlinik nebo by uz sel do kytek?

      0 0
      • kubad  

        dobrá otázka na kterou nikdo nedokáže odpovědět :-)

        možná křupl, možné ne

        carbon je pružnější a spodek trubky je mnohem silnější než třeba u hliníku

        0 0
        • nox159  

          mam to otriskane pred stredem kde je toho materialu na muj vkus dost… ale cekal jsem takovou odpoved…

          ja bych tady do beskyd carbon nebral…

          1. nemam na tom
          2. bal bych se o to
          3. hlinik me v nicem nelimituje

          ale netvrdim ze toho karbon vydrzi mene nebo vice…

          u HT prinos vidim u fulu jen snizeni vahy…

          0 0
          • McBlacky  

            1 a 2 souvisí čistě se šrajtoflí, to se třeba časem změní.

            3. třeba si to jen myslíš :)

            0 0
            • nox159  

              ano az budu brat 50k cisteho mesicne tak si koupim karbonove endurko do te doby se budu pohybovat a pro me realnych vodach…

              zatim ale fakt u fulu nevidim tak velky rozdil mezi karbonem a hlinikem kdyz pominu vahu… ale jo treba se pletu…

              0 0
            • MlokCZ  

              Já si třeba myslím, že je to právě jen o těch penězích. Kdyby to bylo jen o bodu 1, tak by se ty peníze daly překousnout. Když je ale k tomu ještě ten bod 2, tak je prostě třeba mít těch peněz ještě více (tím myslím situaci, že rám zničím a odnesl by to jak hliník, tak karbon).

              A bod 3 mám ověřené, že tady není žádný rozdíl (v konkrétním případě rámu).

              A každý si pak musí ujasnit, jestli ta váha dolu mu za to stojí. Třeba u Sterea je karbon a hliník zcela srovnatelný (projížděl jsem i karbon verzi a rozdíl jsem nepoznal žádny + měření ukazuje, že jsou na tom ± nastejno), takže tam je to čistě o těch 0,5kg rozdílu.

              A když to vezmu pro výprodej, kde byl rozdíl cen nejmenší, tak je to zajímavá otázka, jestli karbon nebo hliník

              http://www.bike-discount.de/…n-white.html

              http://www.bike-discount.de/…n-white.html

              V tuhle chvíli v hliníku už 18" a výše velikosti nejsou, takže to beru jen hypoteticky (tedy ještě minulý týden to byla realita).

              A máme tedy za 200 euro 0,5kg dolu. Což je cca 10Kč/g. To mi přijde přijatelné při pouze bodu 1 (tedy nákup). Už se mi to ale nelíbí z pohledu bodu 2 (zničení rámu). Z pohledu bodu 2 bych skoro raději bral 2 hliníkové za tuhle super výprodejovou cenu než ten jeden karbonový.

              A když ještě připočtu, že u karbon verze toho rámu se mi nelíbí hlavové, ani moc vedení bowdenů (u Sterea není důvod to vést vnitřkem rámu, tak jak to je u hliníku je to zcela bezproblémové a jednoduché) a ani press FIT střed…

              U jiných rámů mimo výprodej bude ten cenový rozdíl větší.

              Pokud někdo má těch peněz na to dostatečně, že nemá problém koupit top carbon a když ho zničí, tak si koupit nový, tak pak není co řešit.

              0 0
        • Včelda  

          Vidím to stejně.

          0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.