• gazman

    Zdravím a obracím se především na strojaře.

    Chtěl bych vědět, jaký povrch lineárních kluzných pouzder, konkrétně pouzder ve vidlici je ideální pro nejnižší koeficient tření v nich. Je povrch pouzder které dodávají výrobci ideální řešení, nebo je to jen kompromis mezi kvalitou a výrobními náklady.

    Dalo by se vyhlazením, zdrsněním, nebo přidáním mazacích drážek atp. dosáhnout menšího tření? Metoda pokus omyl je pomalá a rád bych před jejím praktikováním posbíral ještě trochu teorie.

    Díky.

    0 0
    • kOmE  

      To podle me to nema smysl, chodem vidlice se pouzdra stejne vyhladi do urciteho stavu ,ktery neovlivnis.

      0 0
    • deekay  

      Jestli ti jde o tvyho boxxera, tak tam jsou tusim kovovy futra s plastovym trecim segmentem. Netusim co to je za plast, nicmene zajimavy je se podivat na stranky firmy IGUS, co vyrabi ruzny plastovy kluzny futra z ruznych materialu. Jsou tam udaje o treni v zavislosti s materialem, proti kteremu to jde. V pripade vidle tvrdej elox. Material pouzdra je z kombinace plast/tvrdoelox pochopitelne ten mekci, takze jak pise Kome, ono se to opotrebuje dle protikusu. Vic by dle me melo cenu resit tedy samotny material pouzdra nez jeho povrch a nebo pak povrchovou upravu nohou :) (Jinak opravdu plati, ze kluzne pouzdro vs povrch extra hladky, uz zase nefunguje moc dobre, je tam urcite rozpeti drsnosti, konkretni hodnotu jsem kdysi nasel prave v datasheetech i­gusu)

      Docela zajimave by mozna mohlo byt vysoustruzeni „domazavaci sroubovice“ zevnitr do te plastove vrstvy, i kdyz otazka, jestli je treni zrovna ve futrech diky nedostatku mazani. Normalne se takovy snek dela na ose pro domazavani futer, ale to samozrejme na noze vidle neudelas :)

      Toliko napady, celkem se tesim jak se ta diskuse rozvine.

      0 0
      • gazman  

        No s tou drážkou koketuju delší dobu, normálně bych jí tam vybrousil stopkovou bruskou, ale co mě od toho odrazuje je to, že v samotném futru jsou podélné drážky, které by tu šroubovici protínaly a olej by jimi odtekl stejně jako kdyby tam ta šroubová drážka nebyla, přínos by mohl být v tom, že by se olej dostával lépe na plochy mezi podélnými drážkami. Neví jak by polymer či jiný plast zvládal tlaky ve vidlici i když třeba polymerová pouzdra do ok tlumiče od TF tuned si vedou výborně, tlaky tam jsou nemalé a plocha je naopak malá je, takže…

        0 0
        • deekay  

          Podle me, kdyby nemela ta drazka velke stoupani, tak by tam naky olej zustat mohl, i kdyz jsou tam podelne drazky.

          Nicmene jeste k tem loziskum v boxxeru. Dokazes porovnat ten material povlaku vuci treba standard fox futrum tlumice? Tam mi prijde ten plastovy povlak relativne mekky.

          http://www.igus.com/…default.aspx?…

          Treba tady se pise ze osadili IGUS futra do magury kvuli snizeny vahy, ale chapu, ze to je XC a nemusi to zdaleka tak vydrzet jak DH vidle, navic tam klidne udelaji repas po zavode.

          A tady je jeste neco detailnejsiho:

          http://www.igus.eu/…default.aspx?…

          Popisujou jake mely problemy a jak je resili atd. Nicmene asi to citlivost oproti standardu nezlepsi.

          0 0
          • gazman  

            Ten kompozit ve futrech z boxxera mi přijde úplně stejný jako ten ve futrech fox. Zásadně jiný matroš to nebude.

            0 0
      • Jenda  

        rekl bych ze rock shox ty „zlatavy“ nohy nejsou tvrdoelox ale je to jakysi velmi tvrdy lak (proto tam jde delat treba ty napisy)

        Rozhodne bych tam nic nedrazkoval, se ti to podle me akorat vyreje do nohou vidle.

        0 0
        • gazman  

          Že by ty drážky něco poskodily, je nesmysl.

          0 0
          • soc  

            tak tereticky muze byt na hrane drazky vyssi kontaktni napeti, ale pokud je pouzdro mekci nez povrch nohy (coz by melo byt), tak bych se toho nebal. Drazky do spiraly budou v tomto lepsi.

            0 0
      • se-se  

        Žádný mazání, žádný šroubovice – s těmi pouzdry mám dlouholeté zkušenosti. Používám je v konstrukci balicích strojů. V bordelu, lepivý i zatvrdlý špíně denně 5 až 8 hodin provozu – po 12ti letech na průměru 30 mm opotřebení do 0,1 mm.

        0 0
    • TJK  

      podle mě to bude hodně podobní jako u výbrusu na válci motoru, kde až příliš malá drsnost neumožňuje doststatečnou vůli a hlavně přilnavost pro mazací olej a paradoxně tak zvyšuje tření a odpor… takže nějaké optimum bude a úplně leštěný povrch to asi není ale o jakých hodnotách se dá mluvit fak netuším…

      0 0
      • deekay  

        I u lozisek bez nutnosti mazani jsem videl napsanou nakou minimalni hodnotu ddrsnosti, ale nemuzu to ted najit :(

        0 0
        • deekay  

          tady jsem neco nasel, ale konkretni hodnota ne

          http://www.igus.cz/…default.aspx?…

          0 0
          • gazman  

            Toto je ale docela jiná situace, ty futra jsou samomazná, čímž odpadá požadavek na to, aby byla schopna na sobě udržet olejový film a není tam taky nic o radiálních silách, které ve vidli budou slušné.

            0 0
            • deekay  

              Tim jsem reagoval na TJK, ze rozumna drsnost neni dulezita jen na prilnuti maziva,ale i pro beh bez mazani u materialu k tomu urcenych. osobne si teda myslim, ze u vidlice budou hlavnima pruserama tolerance vyroby samotny vidlice + deformace. Ani jedno neni moc fajn na kluzny futra.

              Jinak futra jsou samomazna, ale v cistych podminkach maji mazani povolene (ne uplne vsechny typy, kvuli nasakavosti), jak olejem, tak vazelinou a mazanim se zlepsuje jejich kluznost taktez.

              0 0
      • gazman  

        Lesklý povrch určitě není optimum o tom žádná.

        0 0
    • worlusho  

      Třeba ti to pomůže

      http://www.skf.com/…s/262138.pdf

      0 0
      • deekay  

        parada, tam maj i konkretni hodnoty :)

        Mam dojem ze foxacky jsou PTFE povlakovany, takze jestli ten boxxer ma to samy, tak se je ceho chytit.

        0 0
      • gazman  

        Perfektní.

        0 0
      • Georrge  

        hmm, ty PTFE bych aji zkusil do epicona :) ono uz tam neco podobnyho je, ale tyhle SKF treba budou lepsi… jen jestli to tam bude pasovat.

        0 0
        • worlusho  

          Měl jsem otevřeného Epicona 2011 a tam jsou PTFE pouzdra, jinak průměry by měli být normované, výrobci by byli sami proti sobě, kdyby si nechávali dělat speciální průměry.

          0 0
          • Vilém  

            Prave, ze by byli sami proti sobe, kdyby delali normovane prumery.

            0 0
            • worlusho  

              Myslíš, že by zbohatli na kluzných pouzdrech klasické koncepce při nenormovaném průměru, myslím že ne. Daleko jednodušší je zabalit běžné pouzdra do hezkého plastového pytlíku s logem, přirazit 100% a spolehnout se na neznalost spotřebitele. Tím nechci říci, že nemůže být použito atypických pouzder u specifických vývojových trendů, kde se honí gramy a zároveň se zachovává úměrná životnost.

              0 0
              • Vilém  

                Co jsem zatim potkal, tak vse byly atypicke, nenormovane, rozmery.

                Kdyby prirazili 100%, tak by to bylo v pohode, oni prirazeji mnohem vic.

                0 0
              • goofy  

                Nevim jak teda u RS, ale u Foxu to jsou urcite atypy. Prumer 36mm a podelne drazkovani jsem nikde v te nabidce od SKF nenasel

                0 0
                • gazman  

                  Si ho tam uděláš třeba, to už je to nejmenší.

                  0 0
                  • Georrge  

                    projeví se tohle drážkování vůbec nějak? že bych si ho tam dodělal :) ale vzhledem k tomu že vidle kroužkuje (potřebuje nový gufera) tak by to měla být známka toho, že se olej dostane až nahoru…

                    0 0
                    • gazman  

                      Myslím že jestli se tam dostane je věc jedna, ale jestli je schopen se olejivý film udržet mezi futrem a kluzákem je věc druhá. Tam bych viděl prostor pro zlepšení. Když se dívám na ty futra, tak mi řipadá, ze se tím ve výrobě moc neserou. Možná se pletu a zdá se že mi nikdo k tomu nic konkrétnějšího nebude schopen povědět, takže bude třeba zkoušet, změřit jak rychle pojede stažené pouzdro po kluzáku vlastní vahou dolů není problém a vypovídací hodnota takového či podobného testu mi připadá docela slušná. Jde o to aby nebylo potřeba pokaždé skládat vidli a měřit odtrh, samozřejmě že tu nebude brána v úvahu radiální síla, ale…

                      0 0
                      • deekay  

                        Podle me ale bude i rozdil jak bude chodit futro navolno (viz ten test s vlastni vahou) a jak pobezi pod tlakem/krizenim. Myslim ze nepujde rict, ze kdyz jedno pouzdro chodi lepe navolno enz druhe, pod tlakem bude situace stejna, viz treba to vymacknuti olejoveho filmu atd. Ale to uz jsou spekulace.

                        0 0
                        • gazman  

                          Proto jsem psal že při takovém testu nebude brána v úvahu radiální síla, kdyby už mě to tak tlačilo, tak i to se dá lehce nasimulovat, futro by se dalo do jednoduchého uložení na kterém by bylo rameno a na jeho konci závaží a takto by se nechalo klouzat, možná si něco takového sestrojím, to není problém. Horší je nasimulovat skutečnou rychlost pohybu, ale já už bych to více nekomplikoval.

                          0 0
                        • Georrge  

                          to nejsou spekulace, to je reálný problém, páč při páčení vidlice se jak známo „zamyká“ a tuhne chod, což je dáno právě tím že při volné futro chodí hezky, ale jak se přitlačí na nohu tak roste tření. A svůj podíl na tom má i ten vytlačený olej. Proto imho není až tak důležitá vůle mezi futrem a nohou, jako právě co nejnižší tření téhle dvojice. Ještě mě napadá děrované futro, kde se do děr natlačí olej či vazelína, a i při vytlačení maziva pod tlakem je část plochy futra stále mazaná. Tohle jsem ale u žádné vidlice zatím neviděl, jen drážkování pro průchod oleje.

                          0 0
                          • deekay  

                            Spekulace je to, ze naka verze materialu/upra­covani atd se muze chovat lepe nez jina bez zatizeni, ale naopak se zatizenim hure.

                            0 0
                          •  
                            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                            0 0
                          • gazman  

                            Takovou strukturu, nebo jen drážku mám v plánu do futer udělat. http://www.exvalos.cz/…ty_bronz.jpg

                            0 0
                            • deekay  

                              tak vytoc z polycarbonatu mustr futra, do nej delej ruzny drazky a zkousej jak se v tom drzi olej, pres ten ciry PC to uvidis .)

                              0 0
                            • goofy  

                              Na to jsem se taky dival…

                              0 0
                  • goofy  

                    To jo, ja jen narazel na to, ci jsou ty futra ve vidlicich normalni seriovky, nebo jsou to specialni serie futer pro ruzne vyrobce vidlic…

                    0 0
            • Georrge  

              no výrobci jako fox, DT, magura a další drazí si můžou dovolit svoje atypické pouzdra a další části, ty vidle podle toho taky stojí. Ale jestli chce jít suntour či RST cestou nejnižší ceny, tak právě normalizované části se přímo nabízí. Ale jestli je fakt používají to už je jiná, páč třeba gufera má suntour myslím svoje, naopak RS jestli se nepletu používá jistý standart, který jde běžně koupit (nějaké od rubeny tuším).

              0 0
              • Baba-Ji  

                u RS bych se normalizaci nedivil, kdyz vemes v uvahu, na jakem konceptu jejich vidle stoji – tzn. jedna velka stavebnice, kdy si muzes vidli vyskladat dle libosti, jednotlive segmenty jdou kombinovat

                0 0
        • gazman  

          Myslím že nebudou, dělají je v docela málo rozměrech.

          0 0
        • Jenda  

          hlavne se podivej na jejich pouziti

          znecistene prostredi –

          razove zatizeni, vibrace 0

          teflon je super ze ma nizky treni ale je dost plastickej takze pokud bude dostavat rany kdy zatizeni prekroci mez pruznosti tak se ti to rychle vytluce

          osobne bych volil spis ty vinuty vlakna, otazka je co si predstavit pod tou vysokou kluznou rychlosti, jestli to je ve vidli potreba nebo ne.

          0 0
          • Georrge  

            tak znečištěné prostředí mě nijak netankuje, vždyť ve vidlici i před výměnou oleje toho bordelu moc není :) znečištěné prostředí z průmyslového hlediska vypadá trochu jinak. S těma rázama to taky nebude tak horký, ale je fakt že teflonový pouzdra se ve vidlicích docela rychle vytlučou. Naopak statickou i dynamickou únosnost mají tyhle pouzdra hodně velkou.

            S tou kompatibilitou to bude tak napůl, vnitřní průměr 32 a vnější 36 by i mohl být, ale nedivil bych se kdyby to o půl milimetru nesedělo, jak už někdy bývá zvykem…

            a zajímalo by mě co používá milan v tuning testu, přijde mi že mu ty pouzdra kloužou o dost líp než v běžném epiconu :) a jen olejem to nebude…

            0 0
            • gazman  

              Treba je jen veme po vnitřku pokud jsou těsná a tím se jejich odpor sníží, nebo se na nich udělá nějaká struktura kvůli mazání, třeba jemné radiální drážky hrubším smirkem a pak se otřepy drážek přeleští, nebo se škráhnou jen místa s těsnějším stykem mezi futrem a hřídelí, které není problém odhalit, pokud jsou atd. Budu to skoumat.

              0 0
    • Georrge  

      tak jsem dneska trochu zkoumal futra od epicona, a normovaný to asi nebude… ty horní teda ještě možná jo, hrubým měřením (futra jsem zatím nevytahoval) by i mohly mít 36mm zvenku, spodní ale budou mít trochu míň, protože pod horníma futrama je malinkaté zůžení průměru vnitřní nohy, tipuju tak o 0,5mm, tedy přesah 0,25mm. I tak ale asi zkusím koupit SKF kluzná pouzdra a trochu je upravit aby tam vlezly, myslím že těch pár desetin nebude problém…

      0 0
      • Georrge  

        tak mi z jednoho obchodu zabývajícího se náhradními díly suntouru řekli, že suntour kluzná pouzdra neprodává, že prodává jen celé spodní nohy s nalisovanými pouzdry, a že výměna pouzder není možná :) co vy na to?

        0 0
        • kOmE  

          Jestli to tak je, tak jsou to hovadka.

          0 0
          • Georrge  

            podle mě jen chcou na lidech vydělat, když to šlo dovnitř, musí to jít i ven, jen rozměr asi nebude úplně standartní…

            0 0
          • Pumsc  

            no třeba na KK se ještě nedávno daly koupit spodní nohy komplet za necelejch 600kč,to je míň jak za futra s prací

            0 0
            • Georrge  

              nevím kde to na kk vzali, ale když to chceš od dovozce, tak ten bude chtít tak 1800 :)

              0 0
    • Georrge  

      kdyby to někoho zajímalo tak takhle vypadají futra z epicona :) celkem nízké jsou, asi proto tak rády epicony vaklí… horní je plastové, spodní duralové, obě mají stejnou kluznou vrstvu, nejspíš teflon. Horní futro má normalizovaný rozměr 32×36 a šířku 12mm, spodní je trochu tenčí, má 32×35 a šířku 18mm.

      0 0
      • l.smetana  

        Jak si je dostal ven?

        0 0
        • Georrge  

          tímhle :) nevypadá to bůhví jak, ale funguje to. Šroub je M6, bohatě to stačí, ta placička pod futra je z trojky ocelového plechu, to je tak tak, stejný plech byl i nahoře jako opěrný a ten se zohnul, páč tam je větší průměr díry a tedy větší tlaky, tak jsem tam jebnul nějaký duralový plech co jsem našel doma.

          0 0
          • l.smetana  

            No pěkně,pěkně, ale jak je dostaneš zase zpátky? :)

            0 0
            • Georrge  

              to už bude lehčí, stačí tyčka/trubka a pár ran kladivem :) teď mi spíš víc vrtá hlavou čím nahradím ty originály :)

              0 0
              • l.smetana  

                Namátkově,co jsem se díval se mi líbily od SKF ze slinutého bronzu, když tak na ně zkus mrknout, bohužel jsem nenašel větší, než průměr 30.

                0 0
                • Georrge  

                  od SKF se mi nejvic libily s PTFE kompozitem, i potrebnou velikost maji, mozna do nich nakonec pujdu, zatim jeste hledam nejakou dalsi alternativu.

                  0 0
                  • gazman  

                    Jo PTFE nebo POM. Vše ostatní krom slinutého bronzu má malou povolenou kluznou rychlost a i ty 2m/s, i když nevím jestli je to kluzná rychlost pro mazaní či samomazné použití, nejsou nic moc.

                    0 0
                    • Bafoon  

                      tedy pouzdro ocel/teflon s 2,5m/s raději nebrat?

                      0 0
                      • gazman  

                        Nevim no tyhle čísla jsem taky sledoval, mě se to zdá málo, ale nemůžu to opřít o žádné měření ta vidle ale maká hrozně rychle, nejrychlejší pouzdra co jsem našel byly 4 m/s ale ty se mi nezdály zas z jiného důvodu, už nevím co to bylo.

                        0 0
                        • Georrge  

                          taky záleží na p/v koeficientu… jinak většinou jsou tyhle podmínky pro samomazné použití, páč PTFE i POM jsou brány jako samomazné. GGB má u pár pouzder uvedeny hodnoty pro samomazné, pro vazelínové a pro olejové použití, a hodnoty vypadají u PTFE takhle – samomaz 2,5m/s, vazelína +/- stejně, olej ale razantně naroste na 10m/s. A to už je myslím víc než dostatečné :)

                          0 0
                          • gazman  

                            Zafaral si do toho vidím skutečně fest, těch 10 m/s bude určitě dostačovat.

                            0 0
                            • Georrge  

                              navíc ty rychlosti maj omezené většinou kvůli přehřívání, a jsou uvedeny pro stálý provoz, tedy když to pořád jede tou max rychlostí. P/v faktor označuje, jak se snižuje maximální rychlost vlivem většího zatížení. Ve vidli ale ty rychlosti konstantní nejsou takže bych to vůbec neřešil :) ložisko se prostě nepřehřeje, a nic jiného mu až tak nevadí (krom hřídele o drsnosti pilníku…).

                              0 0
                    • blisterexist  

                      osobně myslím že pro samomazné…

                      0 0
                • kOmE  

                  No bronzovy bych tam nedaval. Mel by to byt plast, k tem hlinovejm noham.

                  0 0
                  • gazman  

                    Ta nitridace či elox na nohách vidle je tak tvrdý, že se ho v podstatě nechytá ani smirkový papír, takže zas až tak bych to nebral i když taky bych se přiklonil k použití něčeho měkčího, myslím, že polymery a teflon budou mít pro daný účel lepší vlastnosti.

                    0 0
                    • kOmE  

                      No tak vsechno je to z hlediska zivotnosti a optrebeni a nohy jsou to co by se opotrebovavat nemelo V idelanim pripade to fungovat bude ,ale jelikoz to jeste dostava treba pri brzdeni sluzny razy ,tak si myslim ze to ty nohy do dvou let znici.

                      0 0
                      • gazman  

                        By mě zajímalo, jak si přišel na časový údaj dva roky, je tady tolik proměnných že odhad doby životnosti je naprosto neseriózní nulaúdaj. Jinak dynamické zatížení je tam stejné, ať tam je PTFE nebo bronz vložka.

                        0 0
                        • kOmE  

                          Odhad :). Uz jsi zkousel kolik dela odtrh samotnych zajetych pouzder? Dynamicke zatize je stejne ,ale pokud bude mit matrial pouzdra tvrdsi , takze bude opotrebeni projevovat i na nohach a navic tam muzou vznikat otlaky.

                          0 0
                          • Georrge  

                            otlaky by se daly spocitat, ale ver mi ze v pouzdre o sirce 20mm budou vychazet ty tlaky smesne male :) ostatne jsou tam kolikrat plastove pouzdra a ani ty se moc nevytlaci… otlaceni nohy zvladnou, ale ja bych se spis bal toho ze soupani tvrdsim pouzdrem odre po nejakem case nohy, zvlast v kombinaci se spinavym olejem. Ne, bronzove pouzdra nejsou uplne vhodne, navic maji vyssi soucinitel treni, takze nebudou ani tak klouzave. Chce to nejakej teflon ci neco podobneho, SKF ma kompozit teflonu a bronzu, a ten uz vypada hodne pouzitelne. Mozna se dostanu k jeho otestovani.

                            Navic bronz se hur obrabi, a tedy je tezsi dopasovat kluznou vrstvu na pozadovany prumer (kdyz jsou nohy tlustsi), kdezto teflon staci trosku politat a pak si to samo sedne.

                            0 0
                    • pepek  

                      Elox je pouze 2 setiny, pod ním je měkota, proboří se to.

                      0 0
                      • soc  

                        odre, nebo probori?

                        0 0
                      • gazman  

                        Dynamické zatížení v pouzdru vidlice je stejné jak u PTFE tak u bronz. pouzdra. Proto moc nechápu proč by se měl elox proti bronzové vložce poškodit a proti třeba PTFE ne. Navíc PTFE i POM mají přibližně jedonásobně větší přípustné dynamické i statické zatížení než bronz.

                        0 0
                        • gazman  

                          Poškodit ve smyslu otlačit, né odřít.

                          0 0
                        • Vilém  

                          Ale ono to neklouze primo po tom tvrdem eloxu, ale po nejake kluzne vrstve, ktera je na nem nanesena a ta urcite tak tvrda, jako elox, neni.

                          0 0
                          • gazman  

                            Tak já ti nevím po čem to klouže, ale vozím boxxera už čtyry sezony, bláto prach cokoli a třeba ten nápis na noze je netknutý maj to prostě tvrdé jako svině.

                            0 0
                      • Zdyn  

                        Na nohach je vrdoelox a tam ta vrstva je podstatne vetsi. Muze jit i do desetin.

                        0 0
                        • pepek  

                          Nevím, jak jinde, ale v PBS dělají běžně 0,03. I kdyby to byla desetina, tak věřím, že ten měkký podklad pod bronzovýma futrama povolí. (Mně se na lišce vytlačily do eloxu i mazací drážky ve futrech) Ten teflon se asi přece jen lépe přizpůsobí deformaci vnitřních nohou.

                          0 0
                          • Zdyn  

                            Tak klsicky elox mívá vrstvu 5–20um a tvrdoelox cca 20–150um, přičemž samotná vrstva má i vyšší tvrdost.

                            0 0
                    • kOmE  

                      Zkousel jsem ten smyrkovy papir na starsich nohach z fox 36 van a nevydrzely ani jedno prejeti.

                      0 0
                      • gazman  

                        Tak to je divné, na boxxerovi když občas zabrušuju nějaký ťukanec si vůbec nemusím dávat pozor abych brousil jen to 1–2 milimetrové místo a nějakou 600–800kou to prostě přejedu. Hrany toho klepance, na kterých není elox se zahladí a zbytek povrchu je netknutý.

                        0 0
                        • Jenda  

                          ale RS ma na povrchu jakejsi tvrdej lak (relativne tlustej) narozdil od foxu kde je elox nebo marun ktery maj ty nohy tusim niklovany

                          0 0
                          • Zdyn  

                            RS ma taky elox žádnej lak by toto nevydržel. Byť nevím, jak maji udělané ty nápisy.

                            0 0
                            • Petr L.  

                              Nekde jsem cetl, ze prave kvuli napisum maji RS nohy lakovane.

                              0 0
                              • gazman  

                                Lak ne, to myslím můžeme vyloučit.

                                0 0
                              • mr.antik  

                                Psal to někde milan1, ale určitě to není klasický lak. Tuším že říkal, že právě RS má materiál vnitřních nohou nejméně odolný. Jisté je, že na tom makaj a Blackbox jezdci tohle dávno nevozej :-)

                                0 0
                          • Georrge  

                            ono hlavně každá noha je potažená tenkou vrstvou teflonu, tedy kluzná vrstva na tvrdoeloxu. Tahle vrstva se asi dělá už v továrně, ale udržuje se nanášením teflonu z pouzder na nohy, aspoň SKF teflonová pouzdra to tak mají, při „záběhu“ se část kluzné vrstvy přenese na nohy, a vytvoří se tak kluzná vrstva.

                            No a nebo něco jako kashima, kdy je do povrchu chemicky nanesen teflon či jiný kluzný materiál.

                            0 0
              • Bafoon  

                jak to jednoduše dostat ven jsem pobral(díky) ale ta naťuknutí zpátky moc nedávám. Čím jsi to tam naťuknul, co otlaky po uderech atp – mohl by jsi to prosím tě rozvést, nafotit, popsat – přijet mi to ukázat? :-D

                0 0
                • Georrge  

                  no taky jsem myslel že to půjde zatlouct kladívkem, ale jsou tam ty potvory dost natěsno (možná zbytečně) takže to moc nešlo, a ***** do toho jak smyslu zbavený se mi nechtělo :) takže jsem je taky zalisoval, a to tak, že jsem přípravek jednoduše otočil, takže ten plíšek byl nad pouzdrem, vzal jsem delší závitovou tyč, tu prostrčil plíškem a dírou ve spodku nohou (tam jak je odskok), dal pár podložek, matici, a utahoval stejně jako při vylisování :) a tím se ložisko zalisovalo. Pouzdra musí mít opravdu dost přesný rozměr, stačí pár setin navrch a už to jde hoodně blbě, dělá se otlak ve vnitřních nohách (ty jsou měkčí jak pouzdra) a mám strach že by to mohlo mít vliv na jejich pevnost. Takže zkusit zalisovat, pokud to jde moc ztuha tak vytáhnout, trochu zbrousit, a zkusit znova :) platí ale pouze pokud pouzdra musíš upravit. Teď budu zkoušet celoplastová pouzdra tak tam by to nemuselo být tak horký :)

                  0 0
                  • Bafoon  

                    hmm něco takového jsem tušil, asi se domluvím s milanem – nějak mám tucha, že by to nedopadlo dobře :-) dík

                    0 0
                    • Bafoon  

                      Aktuální stav jsem s Milanem probral a vzhledem k minulosti té vidle jsme to odpískali. Tááákže – pouzdra mám venku, není co zkazit :-D

                      0 0
                  • Bafoon  

                    Tak moje reba rlt ti 29er,140mm má dle měření horní pouzdro 35mm výšku 30mm a dolní 34,7mm stejná výška. Horní je standart dolní moc ne :-). Zatím jsem ve zdejší prodejně našel ocelové pouzdro potažené teflonem 35×40 za 20kč a nebo plastové 36×30 za 220kč. Kde prosím tě kupuješ pouzdra ty?

                    0 0
                    • blisterexist  

                      OD SKF:-) mají je v nabídce

                      0 0
                    • Georrge  

                      pouzdro s vnějším průměrem 35 jsem teda ještě běžně prodávat neviděl, vše co jsem viděl mělo 36, fakt má 35? Jinak já na zkoušku koupil POM od SKF, obchod už nevím, prostě kde ho měli nejlevněji, ale POM už bych nebral. PTFE průmyslová jsem nezkoušel, ale proč tam nedáš origo?:) já origo nedával páč na epicony prostě nejsou…

                      0 0
                      • Bafoon  

                        mno…slečna si byla jistá že je to 35 a ehm není, je to 36 – takže leda stočit. Origo by bylo řešení ale s mojí vidlí to nebude tak jednoduché. To dolní origo pouzdro tam nejde nalisovat tak aby se nezničilo(stahuje se). Povrch vnitřku vnějších noh je doškrábanej od písku z pískování. Zkouším teď s jedním soustružníkem projet to 35mm celé, hlouběji (až na úroveň druhého pouzdra) a dát tam třebas i dvě, tři 35mm pouzdra nad sebe – nějak prostě zachránit vidli aspoň na zimáka.

                        0 0
                        • Georrge  

                          proč tři pouzdra?:) pro funkci by ti stačilo i jedno 35mm poudzro napůl, jednu půlku dolů a druhou nahoru :D ostatně epicony to tak skoro maj, horní 12mm a dolní 18mm. Jinak co to je za ročník reby? Přijde mi zajímavé že horní je 35, a dolní ještě podivnější rozměr…

                          0 0
                          • Bafoon  

                            2011

                            čím víc pouzder, tím víc adidas :-) uvnitř noh je vidět drážka po odvrézování-usazení pouzder na ty průměry. Říkal jsem si jestli to takhle (ty různé průměry) není schválně aby to líp drželo a nemohlo třebas cestovat

                            0 0
                            • Georrge  

                              a jak je hluboko ta drážka? U epicona je to už od pohledu proto, aby se pouzdro nemuselo zalisovávat celých 14cm, ale jednoduše se vloží do nohy, díky menšímu průměru se snadno dotlačí dolů, a tam se jen zalisováním zafixuje. Podobně to bude mít asi i ta reba a další vidle.

                              0 0
                              • Bafoon  

                                dvě – jedna je pod tím 35mm a jedna pod tím 34,7mm pouzdrem, hloubka druhého pouzdra může být bajoko tak těch 14cm, neměřil jsem to

                                0 0
                          • Bafoon  

                            takže mě se nezadařilo, soustružník má na stažení pouzdra z 36 na 35 stejný názor jako tvůj :-) a tak nějak náhodou jsem našel pouzdra na chainu http://www.chainreactioncycles.com/…Results.aspx?… takže objednaný originály – ty vrchní 35mm a dvě ty spodní kdyby náhodou něco u revelationu, neodolal jsem.

                            K revelationu bych měl dotaz – dolní pouzdro je stejné s rebou horní ale není 30mm vysoké ale tak 15mm – když je vyměním za 30mm bude to mít na něco vliv? Třeba tuhost,pevnos­t,výdrž,…něco?

                            0 0
                            • blisterexist  

                              klidně dej i vyšší, ale zvýšíš tím pouze životnost do určité meze jinak asi nic

                              0 0
                            • Georrge  

                              hele a mohl bys mi prosím přesně změřit ty horní pouzdra? Jestli mají přesně 35 nebo třeba 35,1 či podobně?:)

                              0 0
                              • Bafoon  

                                já tu mám jen manuální šupleru, u bratra soustružníka s digitálem to ukazovalo rovných 35,0X :-)

                                0 0
                      • blisterexist  

                        u suntourů je problém že horní maj normalizované, ale spodní o 1mm menší vnější průměr:-(

                        0 0
                        • Georrge  

                          ano ano nepříjemné :) a i pro bafoona – soustružit rozřízlé pouzdro je děsnej porod! Se známým jsme se na soustruhu dupali s tím hooodně dlouho aby to bylo +/- přesně a stejně nebylo. Proto teď budu zkoušet celoplastové pouzdra, ty by měly jít upravit raz dva. Ale z ceny jsem se málem vyvrátil :X

                          0 0
                          • Bafoon  

                            ha, mno počkám co odepíše, určitě je právě nadšenej co po něm chci :-D

                            plastový cca200kč/ks – taky sem se podivil

                            0 0
                            • Georrge  

                              taky si někdy říkám jestli si z mých dotazů právě neškube vlasy :D

                              jinak taky záleží co to je za plast, no to co mám objednané já (je to z řad plastových pouzder inglidur) tak má prý mít podobné vlastnosti jak PTFE. Taky jsem uvažoval že si někde nechám stočit kroužky z čistého PTFE, ale PTFE je hodně měkké takže by se tam vymačkaly děsné vůle.

                              Jinak mě jedno pouzdro bude stát skoro 300kč :) ******** suntour a jeho politika neprodávat náhradní díly :D

                              0 0
                              • Bafoon  

                                ty si s tím rád hraješ, to já poznám – jinak bys koupil novou vidlu :-)

                                zítra si tam skočím popovídat, zas jsem trošku moudřejší. Pak už jen proprudit ty soustružníky no

                                0 0
                                • Georrge  

                                  jj hraju :) na novou nemám, tak aspoň vymýšlím píčoviny :) a já jsem typ že všemu musím přijít na kloub, ikdyž to kolikrát stojí víc, jak kdybych to koupil hotové :D

                                  a novou se mi kupovat nechce i z toho důvodu, že současná nemá nalítané tolik, abych ji vyhodil, ale s vyšóchanými pouzdry ji ani za moc neprodám tak aspoň experimentuju a není mi líto, když to zkurvím. Škoda jen že sehnat nějaké slušné pouzdra je dost těžké.

                                  0 0
                                  • Bafoon  

                                    mno… to mám v podstatě stejně :-) trošku mě zaskočilo jak je to jednoduché ovšem sehnat pouzdra tak jednoduché není no, kupodivu nic sériového :-)

                                    0 0
                                  • Ralan  

                                    Kolik pouzder už si na tom vůbec vyzkoušel? A už si u některých byl spokojený s výsledkem?

                                    Nějak jsem se v tom tady ztratil, určitě si to tu zmiňoval…

                                    0 0
                                    • Georrge  

                                      zatím jen origo a POM od SKF. Origo se mi nějak začly zadírat, i zvuk vidle byl takový jako kdyby to běhalo nasucho, tak jsem se rozhod futra vyměnit. Zkusil jsem ty POM, bylo to lepší, ale když to srovnám s rebou od kámoše tak to tak dobré není, a když to srovnám s TT epiconem, tak tomu chybí hodně :) takže zkouším dál. Pravda je, že zástavba těch POM se mi moc nepovedla, což může být i tím.

                                      No a taky jsem zjistil že se ty origo dají možná zachránit lehkým výbrusem. Ono totiž ve vidli byla u negativky hodně těsná jena podložka, a vydírala trubku na které je negativka, takže jsem měl v oleji často dost hliníkových pilin, a je možné že se trocha těch pilin zadřela do pouzder a ty pak nebyly tak kluzké. Nebo se tam dostal jinej bordel… no teď budu zkoušet inglidur pouzdra, tak pak dám zase vědět :)

                                      0 0
                          • mr.antik  

                            koleno si nechat vrtat pro pouzdra za 2 kila, ale švihadla vzadu nesnese… :-)

                            0 0
                            • Georrge  

                              kdyby všechny pouzdra stály dvě kila, tak skáču radostí, když ale jedno stojí přes dvě kila a potřebuješ čtyři, tak to už máš 25% hodnoty vidlice, to už je docela hodně :)

                              a švihadla jsou zlo! Bych ti přál mít tak dlouhé nohy aby ses do nich furt kopal, pak bys třeba pochopil.

                              0 0
                              • mr.antik  

                                no když jsem viděl, kolik stojej origo pouzdra na lyrika, tak mi to přijde dost levný.

                                Btw. ve svým věku už jezdím většinou vpředu. Zadní sedačky jsou max na odložení bundy, baťohu nebo brašny :-)

                                0 0
    • l.smetana  

      Tak jak, už někdo něco vyzkoušel? :)

      0 0
    • -ONDRA-1  

      Tak jsem si teda pročetl ty odpovědi a teda bronzové pouzdra fakt ne. Futra co jsou ve vidlici jsou PTFE. Nic lepšího není. PTFE má nejmenší třecí odpor. Pokud chceš snížit třecí odpor, tak jedině jiná povrchovka kluzáků. Pokud bys měl 888 s niklovanýma nohama, tak by bylo jednoduché na to nanést TiN, ale na elox ani prd. Dá se nanést i DLC, opět ne na elox. Nebo elox uzavřený PTFE. Povrch zcela jistě co nejhladší. To není válec spalovacího motoru. Ideální by bylo zajistit konstantní mazání, což ale u boxxeru s 15ml mazacího oleje bude problém. Jako mazací (ne tlumící) olej používám motorový 10w40, který má lepší mazací vlastnosti než jakýkoliv tlumičák. Přidávání teflonových a keramických aditiv mě nějak nepřesvědčilo. Pak ještě je jedna možnost a to je patrona od AVA, která je otevřená a oleje je v nohách víc. Každopádně mě taky zajímá, jak jsi pokročil…

      0 0
      • Georrge  

        a co místo motoráku zkusit olej přímo na kluzná pouzdra? Přeci jen motorový je dělaný tak, aby mazal až za vyšší teploty, a má i další funkce které jsou ve vidlici zbytečné…

        0 0
        • Georrge  

          něco takového

          0 0
          • -ONDRA-1  

            Ano, máš pravdu – motorák je pořád kompromis, ale lepší jak tumičový. Ten Shell vypadá dobře, akorát se vsadím, že se po litrovce nebude prodávat… :(

            0 0
            • Georrge  

              jj motorák je lepší než tlumičák, o tom žádná :) dokonce je skoro stejně dobrý jako čistý redrum, tedy pokud jde o lepší motorák. Tenhle kluzný bych chtěl zkusit, jaké jsou tam rozdíly, ale opravdu je nejmenší balení 10L u konkurence, 20L u shellu. Buď zkušet prodejce jestli neodlije, nebo zkoušet hledat dál jeslti někdo tyhle oleje v litrovce nedělá.

              Nebo vzít kanistr a prodat kousky zájemcům :)

              0 0
              • Bafoon  

                litr bych vzal :-)

                0 0
                • Georrge  

                  ty ceny nejsou nijak závratné, litr většinou vyjde na 70–100Kč, asi je to i tím že to jsou tak velká balení.

                  Jen ještě pouvažovat, jakou viskozitu, nevíte někdo o tabulce kde je uvedena viskozita motorových olejů ale při teplotě kolem 40 stupňů? Já našel jen 100 a 150, rád bych to srovnal podle těch motorových, abych nekoupil moc hustý nebo řídký. Ideálně bych to viděl kolem 15–20w motorového značení.

                  0 0
                  • l.smetana  

                    zde jsou oleje na kluzné plochy, tady na ložiska…jsou tam i balení po 1L :)

                    0 0
                    •  
                      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                      0 0
                    • gazman  

                      Škoda že není podle čeho si udělat obrázek o hustotě jednotlivých olejů.

                      0 0
                      •  
                        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                        0 0
                    • Georrge  

                      nalévaný, nice to je přesně ono :) dík

                      0 0
    • Pedro404  

      Napíšu to sem, protože tady je banda tunerů co určitě vyzkoušeli všechno možný – je nějakej mazací olej do spodních nohou (nebo určitá viskozita) výrazně lepší než normální řekněme 10W motorovej? Co třeba Redrum?

      0 0
      • blisterexist  

        redrum je moc hustý, leda bys to smíchal třeba s řídkým tlumičákem motorex

        0 0
      • Specík  

        Většinou se doporučuje do spodních nohou 15wt – tlumičovej, ne motorovej :) Žitný psal, že lze ředit 15wt:redrumem v poměr 4:1

        0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
        • Pedro404  

          Jasně, sem se splet, podle tabulek RS tam má bejt 15ka. Ale to o tom tlumičovym na mazání slyšim poprvý?

          0 0
          • blisterexist  

            tak tlumičový např motorex používám už dlouho na mazání a pohoda, maže líp jak origo sram si myslím

            0 0
      • Georrge  

        vyrazne asi ne… jsou oleje co o neco lip mazou pri stejne viskozite, nebo mazou stejne a jsou ridsi, takze vidle rychleji chodi, jsou to hlavne kvalitni oleje pro kluzna vedeni, ted jsem jeden vyzkousel a neni to spatne, mam to smichane s redrumem, ktery je spis jako aditivum a maze asi nejlip, ale je hooodne husty, dobry tak na leto, jinak je vidle pomala. Nejaky zasadni rozdil v tom ale neni, motoraky uz jsou dost dobre oleje.

        0 0
    • scret  

      napisu to sem…

      Mam starsi R7 (viz.kola) a zacina mit neprijemnej vakl, predpokladam, ze proste pouzdra to maji za sebou… Jelikoz je na vecka a stale vidli, je docela orisek kupovat novou a trochu zbytecnost, KHSo je dneska spis na setimental.vyjeti za hezkyho pocasi nez denni jezdeni…

      Daly by se sehnat za rozumnou cenu novy pouzdra? U progressu mi kdysi rekli cca 2,5–3tis.Kc a na to jim kaslu…

      Je nekdo schopny poradit, prip. nekdo kdo s tim ma zkusenosti… Diky!

      0 0
      • Georrge  

        to ma 30mm nohy ne? Tam by se daly narvat i neorigo, nejake prumyslove. Jinak dulezite jsou rozmery tech pouzder, tedy i vnejsi prumer, pak se da odhadnout jestli tam pujde neco od jineho vyrobce nebo se to bude muset nechat upravit na soustruhu. Ale to nezjistis dokud je nevymontujes, nebo aspon jsem nikdy u zadne vidle tohle info nenasel.

        0 0
      • blisterexist  

        na CRC bych se podíval, nebo teflonové od skf

        0 0
        • scret  

          diky za obe reakce, napisu to pod tebe..

          Jj, nasel jsem tohle

          a je to 12stovek + posta:(

          Prave by me zajimalo jak psal Georrge, jestli by nebyla v podstate levnejsi neorigo moznost, ktera bude ale stejne schopna a kvalitni…

          Bohuzel nezjistim rozmery, do ty doby, nez ty stary vytlucu ven:( Jelikoz na to nemam zadnej forichtung, docela se toho obavam…

          0 0
          • blisterexist  

            tak teflon stojí 100/ks, jez změřit ten vnější průměr, nebo někde najít

            0 0
            • scret  

              zcela uprimne, nemam cas se v tom hrabat a zeptam se na rovinu, nechce nekdo z vas R7 na pokusy?:)

              Jeste zkusim napsat Milanovi, tunil mi ji, tak se zeptam za kolik bude schopny dat nova pouzdra a jestli se mu bude vubec do toho chtit…

              0 0
      • fousek  

        Za predpokladu ze RST First je zkopcena R-7 bych se zkusil poptat u RST dovozce na futra do Firstky, ale je to jen takovej muj napad.

        0 0
        • blisterexist  

          rst futra neprodává, jen celé spodní nohy

          0 0
        • scret  

          pocitam, ze zkopcena do detailu vylozene nebude, navic, to uz tam muzu dat rovnou z R7… a asi i radeji nez z RST…

          Videl jsem jeste futra snad do axela, ktery stoji pakatel, ale ty jsou uplny jebky…:)

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.