Zdravím, kdysi jsem zachytil v nějakém vláknu poznámku ve stylu – Kotoučovky, které se nesmějí obracet vzhůru nohama. Můžete mi někdo říct, které to jsou?
Zdravím, kdysi jsem zachytil v nějakém vláknu poznámku ve stylu – Kotoučovky, které se nesmějí obracet vzhůru nohama. Můžete mi někdo říct, které to jsou?
Maguram to nesvědči extremě, ale samotne otočeni nevadi nesmíš je v teto poloze zmačknout.
a co by se mohlo stát?
Predpokladám, že sa zavzdušnia, lebo sa dostane do piestu bublina z nádobky…
zavzdušní se a přestanou brzdit
a to platí u každejch a u magur eště víc?
jo
Ne :) Budu mluvit za Shimano- dobře naplněná a odvzdušněná brzda to neudělá.
J7, K24, XT nam to doma nedelaj, El-camina to taky nedelaly, ale kdyz sem mel magury, tak to byla jina..
Oki, já jenom proto, že to vypadalo, že to tvý „jo“ bylo myšlený globálně na všechno.
Bylo to mysleno na magury..
No ja zvyklje ze Shimana LX jsem ted ladil na novym kole Magury Louise Bat, mel jsem kolo vzhuru nohama, a nic se me nezavzdusnilo, a to jsem ty pistky pekne povysunul…
ideálně odvzdušněné kotoučovce (tj.. včetně odvzdušněné expanzky) teoreticky nevadí ani zmáčknutí v otočené poloze. Jenže takhle odvzdušněných brzd potkáš v praxi málo (navíc do nich nevidíš, takže nikdy nevíš, zda není v expanzi bublina.
I pokud v expanzi bublina je a otočíš brzdy, tak pokud neuděláš nic jiného (tj. nestlačíš páku a obvykle navíc ještě nepustíš páku brzdy), tak by se bublina neměla dostat do brzdového okruhu (tj. za píst brzdy), kde teprve začne dělat neplechu.
Tolik teorie – prakticky pokud bude nějaká blbá konstrukce expanzky, tak si dovedu představit, že se při otočení expanze bublina „zachytí“ v nějakém záhybu u nasávání kapaliny do okruhu a při dalším zmáčknutí a uvolnění si jí odtud nasaješ do okruhu i když už bude kolo ve správné poloze. Ale tohle je fakt jen hypotetický případ – kromě těch Magur jsem neslyšel, že by se to někomu stávalo.
Aj v tom najlepšie odvzdušnemom brzdovom okruhu bublina vznikne lebo sa opotrebuváva obloženie… Jedine žeby si po každej jazde odvzdušnil. ;)
to ni eje pravda. bublina ti tam nevznikne.
myslím v nádobke, nie pri pieste
ani v nádobce. od toho je tam membrána.
Tak ste ma dostali :D mal som pocit, že to bude rovnaké ako v aute, kde sa stav kvapaliny v nádobe mení v závislosti od opotrebovania obloženia.
Stav kapaliny se meni, jednak v zavislosti na opotrebeni desek, jednak podle teploty kapaliny. Proto je tam ta membrana s vlnovcem, aby toto kompenzovala.
jak si to myslel „stav kapaliny“ ? jinak hladina se samozřejmě snižuje, ale dělá to jen velmi málo.
ako v nádobke máš menej, pretože piest je povysunutý z dôvodu väčšieho opotrebovania dosiek… je jej tam samozrejme objemovo tak isto, ale v nádobke menej. to isté je podľa mňa aj u bajku.
je to to isté, ale bublina sa tam nevytvorí. vzduch sa dostane len medzi viečko expanzky a membránu (vo viečku je dierka).
jo tak to je. i u bajka. ale v autě není ta membrána (teda asi, nejsu si jistý)(aspoň teda děda na spartaku ju nemá určitě).
čo je to tá membrána?
taková ta šišatá guma.
asi to nie je to tesnenie okolo zátky na nádobe však?
no asi ne, no. je to ta všelijak různě tvarovaná guma (někdy i taková průsvitná) která odděluje kapalinu od vzduchu v nádobce. slouží mimo jiné k tomu oby se při naklonění nedostala hladina kapaliny pryč z díru k pístku, tj. aby se do systému nedostal vzduch. jejím hlavním posláním je kompenzovat zvětšený objem kapaliny při zahřátí – prostě trochu uhne.
zavzdušnění se dá řešit tzv „uzavřeným systémem“ (staré formuly, ráfkové magury, cody …), tam žádná membrána není a kapalina je dolitá do plna. při velkém zahřátí se ale brzda kousne, kapalina se nemá kam rozepnout. dneska se to už takhle nedělá.
dik, už asi viem o čo ide… ;)
Tady na obrázku máš "shimano ":/libs/membránu
shimano ještě jednou
Ono ani tak nejde o tu membranu, jako o tu malinkou dirku v pedni casti nadobky. Olej tudy neproleze diky viskozite, ne diky membrane, ta je tam jen jako tesneni, aspon jsem si to do tedka myslel
Ta dírka je tam proto aby se ta membrána mohla roztahovat a smrštovat.Kapalinu v nádobce těsní membrána.
To sis myslel spatne, ta membrana tesni, a vyrovnava pohyb kapaliny v expanzce
Ani tam by nemela, z apredpokladu, ze je dobre udelana guma v expanzce a dobre tesni.
bohužel – Magury spešl Marty jsou praxi ověřeny že tvá teorie má trhliny :-(
Protoze neplati ten predpoklad, ktery jsem uvadel:(
jojo, muzu potvrdit- s vrozenou naivitou jsem stiskl brzdu kdyz bylo kolo vzhuru nohama. Marta SL se na me usmala a hluboce se nadechla. ZKousel jsem ten vzduch odtamtad vypudit podle velijakych rad – postavil jsem ho na zadni, vselijak s nim poklepaval, mackal brzdu. Marte to delalo asi dobre ale vzduchu se nevzdala. DOslo to tak daleko, ze pokud jsem chtel brzdit zadni musel jsem si par vterin dopredu „namackat“.Spravilo to az odvzdusneni.
tak ja mam normalni marty 07 a pri serizovani prehazky (kolo vzhuru nohama) brzim brzdou, nikoli ruka do vypletu..a ok
Tak to já sem kolikrát u Avidu zabrzdil když to bylo vzhůru nohama a nic se mě teda nezavzdušnilo.
tak to já normálně když seřizuju řazení tak ho hodim vzhůru kolama a utahuju, povoluju a mezitím samozřejmě točím kolem a řadím a normálně pak to kolo zabrzdím brzdou(SH XTR03–05) a nic zatímnepociťuju co by mělo být špatně:-)
sladká nevědomost :-)
v zásadě děláš pitomost, ale máš zrovna kliku, tak si to zatím nezjistil :-) viz mé vysvětlení výše.
a jak to teda mám dělat?
stojan nemám takže to logicky kolama nahoru postavim každopdně…
mě je to fuk – dělej si to třeba tak jak to děláš, jen vezmi na vědomí, že při otočených expanzkách a současném mačkání brzd si poměrně intenzivně a naléhavě koleduješ o zavzdušnění – tak se nediv až se to stane. Pokud se tohle riziko rozhodneš po tomhle zjištění raději nepodstupovat – jako většina rozumných bajkerů (přece jen odvzdušnění je celkem pruda a nikoliv triviální) – tak prostě nebudeš při otočených expanzích brzdit brzdama a když už musíš tím kolem v téhle poloze točit, tak to zastavíš něčím jiným.
beru to na vědomí a přestanu s tím…dřív jsem nevěděl že to je takhle a proto sem to tak dělal
Tak s tím nesouhlasím,shimano přední brzdu když takhle náhodou zavzdušníš tak se Ti sama zase odvzdušní tím že ta bublinka půjde samozřejmě nahoru zpet do expanzky.Je to otevřený systém tak není s tím problém.Mám to z vlastní zkušennosti a né jednou odzkoušené.A s názorem že odvzdušnění je pruda taky nesouhlasím protože uváděná brzda shimano se dá odvzdušnit za pár minut lehce a jednoduše.
otevřené systémy dnes používá většina výrobců. Otevřené jsou pokud vím i ty Magury, co si na ně lidi v tomto směru nejčastěji stěžují. Pokud bys plně chápal jak ten systém funguje, tak bys asi nenapsal to cos napsal. Ano může nastat shoda okolností díky kterým se ti podaří vypudit bublinu z okruhu do expanze, ale to je spíš náhoda a rozhodně tam nevybublá nijak sama – zas tak úplně otevřené, aby si bublinka vycestovala do expanze o své vůli to není. Je pravda, že u některých brzd to může být jednodušší. Ale s ohledem na to, že mám v domě i nějaké Shimano hydrauliky, tak mohu konstatovat, že samoodvdušnění asi není tak samozřejmé jak píšeš ;-).
No a k té jednoduchosti – pochybuji, že bys to zvládl udělat na odpočívadle v lese uprostřed výletu bez vybavení (tj. hlavně bez kapaliny, klíčku a nějaké hadičky kde bys viděl na bubliny – což s sebou většina lidí nevozí) poté, co sis brzdu nešikovně náhodně zavzdušnil nevhodným pomačkáním páky při rychlém poladění přehazky či výměně duše. Osobně bych to za těchto polních podmínek nezvládl. Raději budu po cestě 10× vyměňovat duši, nejtovat řetěz či rovnat patku, měnit desky nebo dotahovat hlavko či štělovat přehazku, než jednou odvzdušňovat i ty uživatelsky nejpřívětivější brzdy (je pravda, že mezy ty Shimana opravdu patří).
Ale každý je svého štěstí strůjcem :-)
Tak já přesně vím co jsem napsal a za tím si stojím .Shimano hydrauliky jsem měl několikrát rozebranej do šroubku a i brzdovou páku do poslední gumičky a přesně vím jak to tam jak pracuje.Nikdo ale nepsal odvzdušnovat brzdu někde na cestě a za tu dobu co je mám cca 7 let jsem nikdy takovou situaci nezažil i když jsem měl třeba týden otočené kolo na řidítkách ve stanu na dovolený.Odvzdušnit shimano mi doma trvá chviličku.Není to žádná věda jako jiné brzdy.
přesně tak Shimano je nejjednodušší brzda na odvzdušnění ( ještě Hope se odvzdušnujě stehně jednoduše)
No, tady bych se Mikiho trochu zastal. Není to sice tak samozřejmý, s tím „samoodvzdušněním“, ale něco na tom pravdy je. V mým případě buďto odvzdušnění nebylo tak úplně 100%, buď mi zůstala bublinka v expanzce, nebo jsem nevyhnal všechny z hadičky, každopádně se mi občas stane, že brzdovou páku zadní brzdy promáčknu o cca 1–1,5cm blíže k řídítkům(jasný důkaz zavzdušnění). Pak stačí kolo postavit na zadní (ne za jízdy :)) a lehce cvrnkat do hadičky a přitom pumpovat pákou. Bublinku tím vyženu do expanzky a je klid. Dá se to i bez téhle procedury, ale chvilku to trvá, než se za jízdy brzda sama „odvzdušní“.
Osobně s jinejma hydrama zkušenost nemám, ale šimano mi maximálně vyhovuje a nemyslím, že co do náročnosti servisu, by se dali sehnat pohodovější brzdy(naplnění a odvzušnění pomocí jedné stříkačky a 5cm silikonové hadičky, od té doby uplynulo 7000km a pouze jsem vyměnil desky a 3× mázl pístky šimšáno olejem).
no a píšu snad Mikimu něco jiného? :-) Že jsou šimána pohodová a jednoduchá mu tam výslovně potvrzuji, že to není až tak extrémně složité je také jasné.
Jen jsem se snažil, aby si si případný méně zkušený tazatel (a těch te v tomhle thredu jak se dá dočíst dost) nemyslel na základě jeho příspěvku o „samoodvzdušnění“, že tím je problém vyřešen a také, že zatímco zavzdušnit brzdy zvládne kdokoliv snadno např. při opravě defektu na otočeném kole na vejletě, tak odvzdušnit to tam jistě nezvládne (pokud nebude mít kliku a nevytalčí bubllinu do expanze náhodně). Nic víc. Jen mi prostě přišlo, že s ohledem na téma threadu to dost zbagatelizoval a pokud by to někdo vzal moc doslova, tak si zbytečně zadělá na problémy, které nevyřeší rozhodně stejně snadno jak k nim přišel.
Ale jooo:) To o té pohodovosti servisu je jenom můj postřeh, o kerej sem se chtěl podělit ;-) Já jen chtěl poukázat na to „samoodvzušnění“, že to do určité míry jde, že bublinka sice opravdu nevycestuje sama, ale stačí jí k tomu udělat cestu zmáčknutím páky. Ale samozřejmě to nelze brát jako recept pro laika, který by se mohl na základě tohoto domnívat, že brzda je bezúdržbová a poměr olej/vzduch v systemu 1:1 je v poho a nic se neděje :)
u juicin sem to tka praktikoval 3 roky aniž bych měnil kapalinu nebo odvzdušňoval.. „když je to blbost a funguje to, pak to není blbost“;-P
když je to blbost a funguje to, tak je to v principu klika – jak říkám – technicky je možné, aby to tak fungovalo, ale nelze to doporučit jako rozumný dlouhodobý a univerzální postup. Dokonce i brzdy u kterých to funguje tak nemusí fungovat pořád – je to závislé na tom, jak dobře je to utěsněné a pokud se do expanzky časem trochu vzduchu časem dostane (příčin může být mnoho – např. zpuchří či napraskne těsnění, povolí se šroubek na expanzi, …), tak to rázem fungovat přestane. Já bych tohle počínání přirovnal tak trochu k onomu pověstnému strkání vyhořelejch sirek zpět do krabičky ve Vesničce střediskové – sice to dlouho funguje, ale spousta lidí vidí, že to „nedělal dobře“ :-). Na druhou stranu to nejhorší, co se může stát je, že to přestane brzdit a bude se odvzdušňovat – pak jen poprosím o zprávu, abych mohl odepsat „já vám to říkal“ ;-).
Onee, chlapi, ako mozte robit s bikom-nastavovat atd…ked je hore kolesami? To je taky problem si urobit abo zohnat jednoduchy stojan?
Prepacte mi, ale je mi to take „nebikovske“ :-D to je vyraz…xixi
každej není servisman profík
Jsou věci, které bych číst nemusel, tohle k ním patří. Teď už pokaždé když otočím kolo v lese při defektu budu myslet na věc zde rozebranou. Ách jó, že já sem lezl. Dva roky jsem otáčel kolo a šteloval brzdy na Magurách, pak navštívil servis s prosbou o výměnu kapaliny. kde mne uklidňovali že nemusím měnit – já na tom trval – že prej minerální kapalina tolik vzduch neváže říkali. Zaplatil jsem 4 kila a brzdný efekt se nezměnil.
To by me zajimalo jak treba na stojanu cistis pistky ve trmenech brzd...... ;)
a co třeba backflipy?
Po koupi disk. brzd jsem taky při seřizování přehazky brzdil klasicky brzdama. Brzdy fungovali dobře. Ale po cca půl ročním zajetí účinnost začala klesat. Pořídil jsem odvzdušňovací kyt a brzdy odvzdušnil…šli zase bezvadně. Ale když jsem kolo obrátil a zabrzdil brzdou vzhůru nohama, začla brzda zase hůře brzdit. Od té doby prostě bzdím rukou nebo jiným způsobem než brzdou. Přišel jsem na to sám..nikde jsem to nečetl. Brzdy Avid Juice 7 2007.
JJ, me se to stalo u starsich Formul. Servisoval jsem si kolo vzhurunohama a nejakej pitomec sel kolem a zmacknul brzdovou packu = zavzdusneni. Netusil jsem, ze se to stane a vsim si toho az v prvni zatacce a pak dlouze nadaval. Ale to uz je aspon 5 let. Nastesti to byla jen zadni…