Mechanické Kotoučové brzdy - dotaz (méně efektivni brzdění)

106 nepřečtených
  • thomasx2016

    Zdravím, na radu servisaka ktery mi prohlednul stav kola na mé požadani mi bylo doporučeno skrz méně efektivnimu brzděni a že destičky jsou v pořádku a piskani vycistit kotouče cyklostarem ,tak dnes sem to tedy udělal 2× pro jistotu to vycistil hadrem pak i nasucho po pár minutách a i seřidil dle návodu co je na netu a že by to brzdilé lépe to ne( jak na začatku od koupě) ale za to to píska málo při brzdění s tě mi brzdy sem najel více než 750km z toho nabrzděno možna kolem 200km ± tak jestli není možné aby se za tu dobu vytahalo lanko timpadem je méně efektivni brzděni nebo jsou na vině jedině destičky? Jinak jak mazu silikon na vidli tak zakryvam mista hadrou kde jsou kotouče taktéž i u řetezu jak ho jednou za čas mažu.

    Typ : Přední a zadní mechanická kotoučová brzda HAYES MX5

    Předem děkuji a pochopte můj dotaz ohledne kola se moc nevyznám co se týče hlavně udržby .

    0 0
    • myscho  

      To si pisal cez Google translate?

      0 0
    • novas752  

      Brzdy buď pískaj když jsou mokrý (s tim nic nenaděláš, ale neni to pořád), nebo když jsou zamaštěný (odmastit kotouče nejlíp isopropyl alkoholem a z destiček mastnotu odpařit horkovzduškou/na rozpálený plotně) nebo tak nějak „od přírody“ (na to buď zkusit druhý typ desek – jsou organické alias polymerové a sintrované alias metalické a/nebo mezi destičku a pístek zlehka máznout protivrzací pastu, např. Morgan Blue Brake Silencer).

      0 0
      • thomasx2016  

        aha a co se týče destiček pokud vůbec jsou mastné tak jestli da jí i nějak jinak odmastit třeba brzděnim nebo to asi ne je pravda že to mam už delší dobu měsic dva a až těd sem to začal řesit jinak lanko se neda teda vytahat?Jestě chci dodat že za tu dobu sem dost brzdil z velkých kopcu ale v poslední době to brzděni neni tak rychlejši(odezva v sekundach ±) jak bývalo

        0 0
        • novas752  

          Desky odmastiš prostě teplem. Takže ano, i brzděnim by to mělo jít, ale budeš potřebovat dost dlouhej a dost prudkej kopec a soustavně brzdit aby se vygenerovalo dostatečný teplo.

          Lanko se vytahat dá, ale spíš se tak děje u přehazovačky a přesmykače, kde je při zařazených větších kolečkách stále napnuté. Nicméně vytahaný lanko se neprojeví sníženim účinku, ale prodlouženim kroku páky (stejně jako sjíždění destiček).

          Odezva v sekundách je co jako? Přece stisknu a jak se destičky dotknou kotouče, tak to brzdí.

          0 0
          • thomasx2016  

            no jakože když to zmačknu kde to už zabira a nebo celé tak ta odezva tam je v sekundách podle toho jak moc brzdim co sem si všiml mě se zdá jak jsem ty brzdy stim kolem měl nové respektive v minulém roce tak mi to brzdilo obzvlášt lépe.A po tom mém vyčistění kotouče či kotouču to piskani je lépší takže už jen asi zkusit odmastit destičky z nějakeho kopcu

            0 0
            • novas752  

              No jestli si to čistil cyklostarem, tak na tom kotouči nebo v destičkách mohl z toho zůstat nějaký „povlak“ a proto to brzdí hůř. Nebo prostě zamaštěný.

              Na čištění kotouče je nejlepší ten isopropyl.

              0 0
              • thomasx2016  

                ono to brzdi stejně i po tom vyčistenim jen už to tolik nepiska takže zkusit ty destičky jinak jeste jednou budu muset vycistit tem kotouč zda-li to nepomůže destičky odmastit ale to jsou zas další penize kdyby na vině už byl jenom kotouč nedá se to i něčim jinym vyčistit na bazi alkoholu ? (sice blbá otázka ,ale rači se ptám)

                0 0
              • Dados  

                Taky bych se nebál ty desky vzít ještě smirkem… No a pak našetřit na hydraulický, dnes už se dají pořídit celkem za dobře.

                Třeba takhle: https://www.sportisimo.cz/…m396/172459/?… (x2)

                0 0
                • bikemike  

                  Jo, není nad dobrou radu…https://w­ww.kupkolo.cz/brzda-kotoucova-shimano-br-m396-predni-zadni_z93825/

                  0 0
            • couffy  

              Jestli tomu dobře rozumím,tak po zmáčnutí brzdy ti to začne brzdit až po několika sekundách?

              0 0
              • thomasx2016  

                no ono mi to zabira až v půlce ± tak odezva tam větši je ale po zmačknuti uplně páčky ta odezva tam je kolik to nevim ale vím to :D

                0 0
                • Excel  

                  Počkej a netrvá půl chodu páky než se vůbec destičky dotknou kotouče?

                  0 0
                  • thomasx2016  

                    to přesné nevím ale zítra se na to kouknu a to sem zkousel i seřidit že sem povolil dva imbusove srouby co drži tem brzdy zmačknul sem uplně páčku a přisrouboval při zmačknuté pacce nevim zdali to je správny postup ale co sem viděl na internetu sem to tak seřidil .

                    0 0
                    • Excel  

                      U brzd mechanických pístky automaticky neustavují se. Seřídit vzdálenost, když destičky obrzdí se trochu, je ručně nutné jest aby zkraje hned zabíraly. U hayesů nevím jak jestli je tam kolečko nebo imbus šroub.

                      0 0
                      • thomasx2016  

                        imbusové šrouby male to sem zkoušel ale nevim zdali to dělám špatne že to povolim ty šrouby ( co drži tem třmen kde jsou destičky) držim páčku zmačklou a dotahuju imbusové šrouby nebo se to dělá jinak ?

                        0 0
                        • novas752  

                          Tim nic nenastavíš! Tim se centruje třmen vůči kotouči aby neškrtal když nebrzdíš.

                          Máš brzdu, kde je posuvný jen jeden pístek (destička), uprostřed té druhé (pravé z pohledu směru jízdy) je z venčí třmenu (od výpletu) díra na imbus. Pomocí té zašroubuješ destičku tak, aby se akorát dotýkal kotouče, ale neohýbal ho. Pak povolíš imbus co drží lanko upnuté ve třmenu, zatáhneš za lanko aby bylo napnuté a opět dotáhneš. Pravý pístek o co nejmíň vyšroubuješ aby o něj kotouč neškrtal, ale mezera byla co nejmenší. A nakonec pomocí regulačních točítek na výstupu lanka z páky a vstupu do třmenu nastavíš levý pístek opět tak, aby neškrtal, ale mezera mezi destičkou a kotoučem byla co nejmenší (pokud ti nevyhovuje co nejkratší chod páky, o pár otáček jedno z točítek zašroubuješ a tim krok prodloužíš).

                          Jak ubývá materiál z destiček, krok páky se zvětšuje, je potřeba občas točítko o kousek vytočit a tim opět zkrátit krok páky.

                          0 0
                          •  
                            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                            0 0
                          • thomasx2016  

                            aha tak to zkusím mi bylo nějak podezřele co seřizuju vůbec ale se mě zdá co sem viděl tak jeden pist tlači na tem kotouč a ohyb tam je menši takže to se musi seřidit pokud to mam tak chapat?

                            0 0
                            • thomasx2016  

                              no takže sem to asi dobře pochopil že sem tem kotouč nesmi ohybat při brzdění

                              0 0
                              • novas752  

                                U mechanických brzd kde je pohyblivý jen jeden pístek se bude trochu ohýbat vždy. Je to spíš kvůli seřízení – aby ta brzda brzdila (jak nejlíp může) , musí být kotouč v kontaktu s oběma destičkama a když bys měl u té nepohyblivé pravé třeba 2 milimetry místa, levá destička by po kontaktu musela ozhnout kotouč ještě o ty 2mm, takže by chod páky byl hrozně dlouhý navíc tak velké ohýbání by taky nebylo dobré.

                                0 0
                        • couffy  

                          Děláš to blbě,to co děláš je na to,abys vystředil kotouč na hydrách.Mechaniky fungují jinak,jedna deska je pevná a druhá ti k ní přitláčí kotouč.Musíš si nastavit většinou pravou desku těsně ke kotouči,aby ti neškrtal(pomocí inbus klíče nebo kolečka na boku brzdy,třmenu),potom pomocí stavěcích šroubů na bovdenu,bud´u páky nebo třmenu,přiblížíš levou desku,tak aby ti neškrtala o kotouč. Neplatí pro nové mechaniky,kde už chodí obě desky.

                          0 0
                          • Vilém  

                            Obe desky chodi snad u jedineho modelu co znam.

                            Byt na jeho miste, tak bych tam dal nejaky levny mechaniky od shimana. Slo by to nastaviit, i kdyz jestli by to zvladl on, to netusim a aspon trochu brzdilo.

                            0 0
                            • novas752  

                              Myslel si hydrauliky, ne?

                              0 0
                            •  
                              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                              0 0
                            • couffy  

                              Jo je to myslím tektro ,nevzpomenu si na přesný typ ale něco jako TRX,nebo něco takového.

                              0 0
                              • Vilém  

                                Co vim tak to ma jen TRP (tektro) a kdysi to delalo RST, ale ta vubec nebrzdila.

                                0 0
                              • Excel  

                                TRP Spyke a Spyre

                                0 0
                                • couffy  

                                  Jo to je ono,ale jak fungují nevím,

                                  0 0
                                  • Martin  

                                    celkem dobře, ale lidi si u nich stěžují na silnou vratnou pružinu

                                    0 0
                • Vilém  

                  Dotaz od veci, jsi cizinec?

                  0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • thomasx2016  

      Tak děkuji všem za dobré rady podařilo se mi to lépe seřídit, i když už to lepší asi nebude, co jsem zkoušel, ale hlavní je to ,že to trochu lépe brzdí než předtím. :)

      0 0
      • šlapatko  

        Nepadla tady hláška o bovdenech. Na mechaniky je nejlepší lineární bovden. Po namontování lidi nepoznávají své brzdy.

        0 0
    • Martin Hodan  

      Kdyz jsem si precet tohle vlakno tak jsem si malem cvrknul. Vyzivny opravdu ;D

      0 0
    • thomasx2016  

      Sice sem tu psal před měsicem,ale nechci zakladat další zbytečné nové téma když mužu zde ,chci se zeptat jestli tyto brzdy jsou kvalitni a dobré v brzdění = https://www.kupkolo.cz/…zadni_z3341/ ? Uvažuju o nich ,že bych si je koupil misto stavajicich HAYES MX5

      0 0
      • Vilém  

        Ano,jsou to v pohode brzdy.uz si nepamatuju,jestli tu nekde padlo na jaky kolo to je,ale aby to nebyl zbytecny luxus.

        0 0
        • thomasx2016  

          aha takže všechno ok ,no jak jsem již řikal chci přejit jelikož stavajici mi nevyhovuji hlavně co se týče davkovani brzdne sily a pak i samotném seřizovaním brzd.

          0 0
    • thomasx2016  

      jestě se chci na něco zeptat,souvisi to stim ,ale nechci zakladat další zbytečné téma ,ale chtěl bych jsem se zeptat jaký to je šroub na kotouči viz foto ,ze začatku sem zkoušel imbusove kliče co mám,ale to mi došlo ,že není ? protože potřebuji zjistit jestli se to nepovolilo po 9měsicich použivani skrz škrtu či drncani co mi začlo dělat nedávno na předni kotouči a to sem zkoušel i předtim seřidit ,jestě dodám že mám destičky s kovokeramikou a nezdá se mi že by byl kotouč už dost opotřebovany dle mého pohledu.

      0 0
      • waters  

        myslíš torx na klíč 25?

        neumim ten tvůj text uplně přelouskat sry:)

        0 0
    • thomasx2016  

      jo to bude ono už podle toho tvaru,ale jaka velikost abych to zas zbytečne pak nekupoval to nařadi na to

      0 0
      • Vilém  

        T25

        0 0
        • thomasx2016  

          Dobře děkuji ,jestě bych jsem se chtěl zeptat ,jestli je vůbec možné, aby se ty šroubky mohli povolit trochu za dobu použivani 9měsicu zhruba 1700km nebo to je spiše nereálne?

          0 0
          • waters  

            všechno se může povolit, i když tyhle šrouby se nepovolujou pokud je jednou dobře utahneš cca 6nm

            0 0
            • thomasx2016  

              aha,jo, tak to nevim jestli to dobře utahli jak se to kolo stavělo ,ale někde musim hledat přičinu kde mi to škrtá či jakoby drnca hlavně v zatačkach,co sem se jestě koukal na ty destičky(kovo­keramicke) ,tak maji dost materialu .

              0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
    • Martin Hodan  

      Kolik vážíš?? Zkus jen vycentrovat třmen…už se to tady řešilo. Možná je deska moc naťesno a v zatáčce si to prosťe škrtne.

      0 0
    • Martin Hodan  

      To by chťelo asi videt to tvoje kolo naživo a projet to…nevím jak ti už pomoci

      0 0
      • thomasx2016  

        aha,sem zkontroloval šrouby co drži kotouč a zdá se to v pořádku ,a ručne sem vystředil brzdu vzdalenosti destiček od kotouče i tem pist jeden nepohyblivy ,tak snad to bude lepší ,jinak pak už musi být problem někde jinde

        0 0
        • thomasx2016  

          já nevim,at to zkoušim co to zkoušim vystředit destičky od kotouče na přední brzdě i tem jeden pist nepohyblivy sem zkoušel seřidit co se týče vzdalenosti od kotouče ,tak to stále jakoby škrta hlavně v těch zatačkach,jestě nedávno mi to nedělalo,ale po několikátem předešlém sundavani předniho kola skrz převozu v autě, to začlo dělat .

          0 0
          • waters  

            Škrtá to po celou otáčku kotouče nebo jen misty? Může to být mírně ohnutý kotouč nebo „unavený“ vyplet. Nemůžeš zajít do servisu?

            0 0
            • thomasx2016  

              dělá to jen místy se mě zdá a jako nedělá to furt , jinak možná blbý dotaz ,ale jak se pozna tem „unavený“ vyplet nebo se nepozná vůbec ? Jinak tem ráfek byl kontrolovan zhruba ,před 1–2 měsici servisem i vycentrovan ,sotva to celé kolo stim všim mám tak 9měsicu , z toho tak 2× vycentrován předni ráfek servisem.

              0 0
            • ma.cech  

              Jak souvisí výplet se škrtáním kotouče? Kotouč je připevněn k těle náboje a náboj je dostatečně tuhý na to, aby se náboj nedeformoval od výpletu, kotouč je navíc chycen k jiné přírubě náboje než dráty. Škrtání kotouče je nejčastěji kombinace rychloupínák – levný měkký kotouč – levné brzdy. Pokud to navíc ještě škrtá v zatáčce, tak i měkká vidlice. A když je jeden píst nepohyblivý, no tak to je bez šance, je to úplně extrémně citlivé. Řešení je srovnat kotouč, co nejlépe vycentrovat, pořádně utáhnout kolo, tohle všechno samozřejmě často nic moc nepřináší, takže povolit desky od sebe, to zas pozdě zabírá. Pak se jednoho dne člověk nasere a koupí něco lepšího.

              Mi se jednou povedl fail, když jsem rozpěrnou pružinku nasadil naopak. Nemožné to seřídit potom :-) Mimochodem, čím se ten výplet unaví? Relaxace drátu a otlačení dosedacích ploch?

              0 0
              • thomasx2016  

                aha , tak nedavno mi to jestě nedělalo a to ráfek upinam do vidlice pořádne ,a to sem jestě zkontroloval ,zda-li jsou utahnute šrouby co drži kotouč k náboji,destičky vypadaji ,že jsou v pořádku,z mého pohledu kotouč ,taky neni jestě sjety ,že by to bylo na hraně, i když nevim zda-li to je pravda ,co sem si googlil,ale pokud mam destičky z kovokeramiky (což mám), tak to pak více odnáši kotouč co se týče životnosti nebo ne?

                0 0
                • novas752  

                  Sintrovaný jsou vůči kotouči agresivnější, než organický desky, to jo. Ale čim je kotouč tenčí, tim víc je tam prostoru (pokud se nezvlní nebo to někdo znovu neseřídí), takže by problém se škrtáním měl naopak mizet.

                  0 0
                  • thomasx2016  

                    aha tak to pak, jestě nemám až tolik tenčí,což se divim celkem, na to kolikrát sem i brzdil pořádně .

                    0 0
                    • thomasx2016  

                      a to se jestě divim,že zadni brzda i s kotoučem je v pořádku a o nic neškrtá (i když to taky chce jednou za čas seřizovat) a to brzdim současně oběma vždycky

                      0 0
              • waters  

                nedomyslel jsem to a máš logicky pravdu. Stane se, že kotouč škrtne, když se stoupne do pedálů nebo v zatáčce, ale v tom může být ta vidle…

                0 0
                • thomasx2016  

                  Jako předtím to občas i škrtlo a to je i normalni ne u kotouču ,ale těd to je trochu horši ,že to je častějši a to sem zkoušel vystředit i seřidit snad 3–4×,nevim no co stím ,zas do servisu se mi to davat nechce a čekat ,sem nedavno musel řesit blbý řetez a pak i sjetou kazetu po dvou řetězech přes servis.

                  0 0
                  • thomasx2016  

                    opět pišu,ale nevím no ,sem dnes stim byl v servisu v decathlonu (do jiného servisu to rači nedavam ,skrz tomu, že mám zaruku jestě rok na to kolo a to sem nikdy snima neměl problem, že by se něco nevyřesilo) jeden mechanik co tam zrovna ,byl mi to na počkani zkusil srovnat přední kotouč i ,když to nebylo ani ohnuté skoro taktéž i seřidit ,pak co to zkusil projed mi řekl,že stim vice udělat nejde že,to děla prý rychloupinak ,tak já nevím co je natom pravdy

                    0 0
                    • thomasx2016  

                      Sice blby dotaz možná,ale jestli je možné ,aby se nějak tem rychloupinak respektive ta osa neopotřebovala (použivanim jejim) a začlo to více škrtat v zatačkach co se týče kotouče?

                      0 0
                      • Martin  

                        Stačí vyndat kolo a nedat ho přesně jak bylo (pootocit osu) a začne to škrtat.

                        0 0
                        • thomasx2016  

                          aha ,je pravda ,že nedávno se to několikrát sundavalo kolo skrz převozu v autě ,tak mi to pak začalo dělat více ,to budu muset zkusit si stim pohrát to vratit do původni polohy osy ,zda-li to není tím fakt .

                          0 0
                          • Martin  

                            Jestli nebude lepší znovu vystředit třmen brzdy – povolit dva šrouby, zabrzdit a utáhnout.

                            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.