Merida Silex 400 nebo Silex 700 pro začátečníka?

47 nepřečtených
  • martin-8989

    Ahoj,

    po výběru správné velikosti se finálně rozhoduji mezi dvěma koly – prosím o radu:

    1. Merida Silex 400 – za 31 000 Kč (ve slevě): https://www.merida-bikes.com/…66/silex-400
    2. Merida Silex 700 – za 47 000 Kč (ve slevě): https://www.merida-bikes.com/…64/silex-700

    Hlavní rozdíly mezi koly – co má Silex 700 jiné oproti Silex 400:

    • sada GRX 820
    • karbonová sedlovka
    • kola Easton EA70 AX
    • jednopřevodník 1×12 (42 zubů x 10–51 zubů)
    • dále i jiný řetěz atd.

    O mě:

    • jsem úplný začátečník
    • jezdit budu nejméně 70 % asfalt (silnice a cyklostezky), 30 % polní a lehké lesní cesty
    • využití bude kondiční ježdění (alternativa k tomu jít si kondičně zaběhat, ale žádné závodní výkony) a výlety po asfaltu (jednodenní, okrajově několikadenní)

    Silex 700 je tedy o 16 000 Kč dražší, než Silex 400. Vůbec ale nedokážu posoudit, jestli jako začátečník poznám benefity, které dražší Silex 700 přináší a jestli tudíž ty peníze navíc investovat.

    Rozdíl, který poznám určitě, je v převodech. Silex 700 má jednopřevodník 1×12 (42 zubů x 10–51 zubů), Silex 400 má dvojpřevodník 2×10 (46–30 zubů x 11–36 zubů). Přijde mi strašně lákavý ten jednopřevodník, kdy jako začátečník budu prostě hrozně jednoduše řadit. Na druhou stranu nevím, jestli vzhledem k mému využití není ten dvojpřevodník nějak opravdu výrazně lepší volba. Co jsem pochopil, tak hlavní nevýhoda jednopřevodníku jsou větší skoky mezi jednotlivými převody (což zase nevím, jestli bych já na jednopřevodníku 1×12 vlastně vůbec poznal).

    Které kolo byste zvolili vy?

    Díky moc za názory a doporučení.

    0 0
    • fk3  

      Za mě 700. Na grx 1×12 mám najeto cca 8tis a maximální spokojenost. Blbuvzdorny ve tmě (nempremyslim, jaký tác a pastorek mám zarazeny) a hlavně jednoduchost (o lanko a bowden méně). Nicméně každý to má jinak a musí si přijít na to, co mu vyhovuje. Já větší skoky mezi pastorkama za výše uvedené rád prijmu. Pokud jde o spolehlivost, neměl jsem sebemenší problém.

      0 1
    • BikerM  

      Bral bych Silex 700

      0 1
    • brizak  

      Jsem toho názoru, že na gravelu jsou primární hlavně hydrauliky, které se dají koupit na kolech od nějakých 28tis. a zbytek už je čistá honipéřina, obvykle přepálená tak, jak je u kol zvykem, takže za mě jednoznačně ta 400. Převody jsou čistě dle preferencí každého, ale pokud tam bude většinově asfalt, tak za mě jednoznačně dvouplacka. A pokud ti to nebude vyhovovat, na jednoplacku se to dá překopat vždycky. Neřeším to, že na kole, které je vizuálně silnička, je ta monstrkazeta s jednoplackou prostě hnusná, protože to je výrazně subjektivní :).

      6 1
      • martin-8989  

        Díky za názor! Píšeš „pokud tam bude většinově asfalt, tak za mě jednoznačně dvouplacka“ → Můžu se zeptat, co vnímáš jako ten hlavní důvod pro dvojpřevodník při většinovém asfaltu? Máš zkušenost, že kvůli příliš velkým skokům mezi jednotlivými převody u jednopřevodníku se ti nejelo na třeba několikahodinovém šlapaní po asfaltu dobře? Nebo jiný důvod?

        0 0
        • brizak  

          Ano, přesně tak. Pokud se kodrcám někde v terénu na gravelu nebo na bajku,tak je mi to celkem jedno, ale na silnici bych to měl nejraději snad po zubu :) Samozřejmě, ideální by bylo si to prostě vyzkoušet, protože je to (alespoň pro mě) snad jedna z nejvíc individuálních věcí na kole. Na druhou stranu, z dvojplacky na jednoplacku je ten přechod výrazně snazší, než opačně :)

          1 0
          • psbiker  

            V terénu se nikdo nepokouší držet optimální kadenci, skoky nevadí. A gravel není kolo do terénu.

            1 0
            • hrota  

              Ona ta optimální kadence pro běžného hobby jezdce není jen jedna. Při dnešním rozsahu a hmotnosti kazet není jednoplacka na silnici žádné šílenství.

              Úspěšně praktikuju již druhý rok, v podstatě je to jen o zvyku. Kotouče na silnici byly taky dlouho tabu.

              1 1
        • Jáchym 1  

          10 sp kazeta

          11–13–15–17–19–21–24–28–32–36

          12 sp

          10–12–14–16–18–21–24–28–33–39–45–51

          Ve spodní části kazety jsou ty rozestupy stejný,jen o zub posunutý.

          1 1
          • Floydie  

            Akorat, ze do toho musis zahrnout i ty prevodniky, zasadni vyhoda.

            1 0
            • Jáchym 1  

              Ano,ale pak ještě můžeš začít kombinovat různé šířky plášťů a bude v tom chudák úplně,,utopenej,,

              Za mě 42/10–51 bude pro jeho potřeby OK

              3 4
          • tompca  

            Rozestupy jsou stejné, ale odstupňováni kazet rozhodně ne.

            Např 11–13 je skok o 18.2% vs. 10–12 o 20%, 13–15 o 15.4% vs. 12–14 o 16.7%, 15–17 o 13.3% vs. 14–16 o 14.3%, 17–19 o 11.8% vs. 16–18 o 12.5% atd. Takže 10sp. kazeta má jemnější odstupňování a pro jízdu s převahou po silnici je vhodnější + kombinace dvojpřevodniku.

            2 0
            • Jáchym 1  

              Ok,ale když vezmeš v úvahu konkrétní převody ne těchto kolech(i převod­níky) a obvod kol,já jsem počítal 225cm=1ot.tak 1.tři nejtěžší převody jsou totožné a pak každý další převod na jednoplacce je zhruba o 10cm na jednu ot.lehčí.

              Počítal jsem do 28z

              0 1
              • tompca  

                Dole udělal KRoser pěknou tabulku rychlosti na jednotlivé převody při kadenci 90. 1×12 má malou výhodu jen na převodu 42×10 jinak pak vždy musíš točit pro srovnatelnou rychlost o něco větší kadenci (jinak těch tvých 10cm udělá za minutu 9m, za 10minut 90m atd.) pak mezi převody 46×17–19 můžeš dát 30×13 atd. Další věc je, že při srovnání převodů se stejným převodovým poměrem kdy je větší převodník je potřeba méně watů (v nějakém postu tu byl pěkný graf z měření).

                Zase na druhou stranu je to hrozně individuální, ten kdo jezdil doteď na Mtb přehodí a o nějaké pro něj ideální kadenci vůbec nepřemýšlí, silničáři mají většinou vypěstovaný cit, že najednou se jim nešlape komfortně.

                Mám dva gravely 2×10 (46/30 – 11–36) a 1×11 (38 – 11/51) a na ježdění s převahou silnice je prostě dvojpřevodník komfortnější, hlavně ve skupině.

                2 0
                • Jáchym 1  

                  V podstatě si rozumíme a zásadní faktor je jezdec.Na co je zvyklý,je-li na něco zvyklý.

                  Ty watový ztráty na menších pastorcích jsou jasný.Taky jedu,,z velké,,do­kud to udržím v rozumné kadenci.

                  I já mám dva gravely 1. 2×10 jako Ty

                  2. 1× 11– 38/11–42

                  Ať se kola točí

                  0 0
    • Jáchym 1  

      700

      0 1
    • mrozu  

      400 a za ten rozdíl si nech zaplést karbonová kola.

      3 0
    • Florenc  

      Jednoznačně 700

      0 2
      • martin-8989  

        A za tebe kvůli výbavě kola celkově nebo právě kvůli tomu jednopřevodníku?

        0 0
        • Florenc  

          O level lepší kola – šířka a počet drátů. Jasně jednoplacka, ale jsou tam páky řady 800, mají třeba možnost nastavení bodu kontaktu (Free stroke adjust), což mi na 600 schází

          0 0
    • squalo  

      Kde mají teď Meridu za tyhle ceny?

      0 0
      • martin-8989  

        Ta akce bohužel už skončila (jen to mám ještě rezervované). Nedíval jsem se, jestli je akce teď ještě jinde.

        0 0
    • JachymP  

      Vem si jednopřevodník, bude se ti opravdu lépe řadit. Skoky jako začátečník absolutně nebudeš vnímat.

      5 3
      • martin-8989  

        Díky za reakci. Ty máš vyzkoušený jednopřevodník 1×12 na silnici a skoky mezi převody tedy nevnímáš?

        Mě to právě přijde z laického hlediska fajn, neřešit převody vepředu, ale prostě jen na jednopřevodníku zařadit menší/větší převod a tečka. Jen často čtu názory, že při převážném ježdění na silnici je lepší dvojpřevodník. Akorát už se pak nedozvím, jak pokročilý cyklista to napsal. :-)

        0 0
        • JachymP  

          Mrkni na příspěvek od Jáchym 1 trochu výše. Když porovnáváš 10sp dvoupřevodník a 12sp jednopřevodník, tak ty skoky fakt nejsou o moc jiný (po 2 zubech) – liší se jen posledních pár převodů.

          Řazení na jednopřevodníku je pro občasného cyklistu ideální.

          Jinak, já mám na gravelu dvoupřevodník 11sp a kazetu 11–32, protože já chci mít skoky po 1 zubu. Tím se ale neřiď.

          0 0
      • Jezevec70  

        Spíš bych řešil, kde s tím bude jezdit.

        Bydlím v rovině, jezdím 90% tras pouze na velký převodník, malý řadím minimálně. Když bych bydlel někde v kopcích, kde bych neustále řadil malý/velký, docela by mě to štvalo a vzal jednopřevodník.

        1 3
    • ovcebe  

      jak sem uz psal, mam ten silex 400 (model 2020), 20 000km;

      Karbonovou sedlovku sem si nechal dat uz v krame za necelyho litra. Asi by to vyslo levnejc, kdybych si ji sehnal sam.

      Ty prevodniky – jednoplacka zni lakave (jednodussi, ale i lehci!), pulka problemu s razenim odpadne. Na druhou stranu, praskly lanko presmykace neni tak fatalni, jako k razeni vzadu :) (znam oboje). Na 2020 modelu je GRX600 teda, nevim jesi je tam znatelny rozdil pro laika proti GRX400.

      Muj stary 400 model na moc uzky rafky – 17mm, aktualni 400 uz je na 23mm, coz je v poho – ale mozna si jeste nastuduj, co bys chtel vozit za plaste, v jinych vlaknech tady. Prodava se to s Maxxis rambler 45mm, coz mi prijde jako blbost, pokud s tim nechces jezdit gravel trate v USA. Na 70% asfalt te budou spis brzdit, i kdyz kondicnimu jezdeni to nevadi.

      Z toho co pises, a co vidim u prodejce, tam uplne teda rozdilu za 16k nevidim. Mozna jesi ty kola Easton u te 700 jsou nejak nabush – v tom se ale nevyznam. Muzou ale delat dost, pokud sou o tolik lepsi.

      Este mozna, jak na to koukam, ty silexy se trochu posunuly smerem k terenu. Pokud se v tom nejak nevyzivas, mozna by stalo za zvazeni, jesi nevybrat neco uplne jinyho.

      1 0
      • martin-8989  

        Díky za reakci.

        Ano, taky tam za rozdíl v ceně 16 000 Kč nevidím takové rozdíly, které bych jako začátečník dokázal ocenit – tedy vyjma toho jednopřevodníku. (Resp. třeba ta kola Easton EA70 AX taky nevím, o kolik jsou lepší.)

        Jinak ty jsi tedy jezdil s jedno i dvojpřevodníkem jestli chápu správně. Vnímal jsi nějaké nevýhody (omezení) jednopřevodníku oproti ježdění s dvojpřevodníkem na tvém Silexu 400? Respektive vzal bys raději gravel s jednopřevodníkem, kdyby ses rozhodoval teď znovu?

        0 0
        • ovcebe  

          Jednoprevodnik jsem nezkusil, kdyz nepocitam naky detsky kola pred lety – to „znam oboje“ bylo k tomu, ze sem zazil praskly lanka k razeni vpredu i vzadu. Mam zkusenost s dvojprevodnikem, a trojplackou (mtb na zimu, na chalupu na polnacky). A vlastne by mi nevadil ten trojprevodnik i na grevlu :) ale ja jezdim ty jizerky a nemam zrejme moc silu v nohou.

          Popravde nevim, co bych si ted vybral, ale cim vic jezdim, tim vic tihnu k silnici, a tam se ty prevody proste delaji na dvojplacku.

          Pokud to ma oboji stejny rozsah prevodu, coz u tedlech silexu ma, tak je jednoprevodnik pravdepodobne lepsi. Ale je lepsi o 16k? urcite ne. Nevim jaky je treba rozdil v cene S10 a S12 retezu, a jejich vydrzi, nemam to nastudovane. A ta velka kazeta na silnicnim kole vypada fakt blbe, jak tu uz nekdo psal.

          Ty k tomu terenu/sterku nejak pricipielne tihnes, nebo to jezdis jen proto ze „tam vede nejjednodussi trasa“ ?

          1 0
          • martin-8989  

            Rozumím, díky za reakci.

            Vlastně výhradně ty dvojpřevodníky se na čistě silničních kolech dělají právě proto, aby se na dlouhé silniční jízdě dal najít úplně perfektní převod pro optimální výkon / kadenci, chápu správně? Prostě že to při téhle výkonnostní cyklistice už hraje zásadní roli.

            Ještě jak píšeš „pokud to ma oboji stejny rozsah prevodu, coz u tedlech silexu ma“, tak zrovna na to se ptám ještě níže, nevšiml jsem si tady té poznámky. Takže tento Silex 700 1×12 i Silex 400 2×10 mají stejný rozsah převodů? Chápu tedy správně, že při zařazení nejlehčího dostupného převodu na obou kolech vyjedu stejný kopec prostě se stejným úsilím? (Ptám se fakt laicky, ale rád bych to chápal. :D )

            Ještě ke tvé otázce, budu kombinovat oba typy tras (silnice, terén), ale ten poměr se teprve uvidí.

            1 0
        • BikerM  

          Ty easton kola jsem vozil a maximalni spokojenost! :) Dvouprevodnik jsem na dvou gravelech vozil taky, ted vozim jednoprevodnik a uz bych nemenil. Gravel neni kolo do terenu, je to kolo na sterkove cesty, lesni fajnove cesty, lepsi polnacky, horsi silnice… na tohle je jednoprevodnik naprosto v pohode. Pokud chce na gravelu nekdo zavodit, OK dvouprevodnik. Pokud chce nekdo na gravelu jezdit prevazne po silnicich, OK dvouprevodnik, ale v tom pripade at si koupi radeji silnicku. Takovy je muj nazor, mam tretiho gravela, nic me to bavi. Ale je treba pochopit na co je to kolo urcene. Na ostatni discipliny je tu silnice nebo mtb..

          1 1
        • vaclaw  

          16k rozdíl už je dost, ale jestli to pro tebe není finanční problém, šel bych do tý 700. Karbonovou sedlovku bys stejně kupoval, pokud neplánuješ brzy pořídit karbonový výplety tak mít kola, na kterých se dá normálně jezdit, je taky fajn a i do lehčího terénu mi 2×10 přijde už trochu nešikovný. Odstupňování kazety bych se vůbec nebál. Jednak ty rozdíly, pokud neřadíš zároveň i vepředu, nejsou nijak velký a vždycky můžeš pořídit jinou kazetu, kde budeš mít rozestupy menší. Jinak bych se podepsal pod to, co nade mnou napsal BikerM, gravel aby fungoval i v terénu, tak na silnici bude omezující, ale na stěrk a polňačky je super.

          0 1
          • martin-8989  

            Díky za radu. Jsou podle tebe teda ta kola Easton EA70 AX u Silex 700 prostě někde jinde, než kola u levnější Silex 400? U té levnější Meridy je náboj přední VP CLK170F 100×12 a náboj zadní VP CLK270R 142×12. Investovat do karbonových výpletů brzy neplánuji.

            Ještě jak píšeš „vždycky můžeš pořídit jinou kazetu, kde budeš mít rozestupy menší“ – aha, takže není teoreticky problém vyměnit za kazetu s ještě menšími rozestupy? Samozřejmě to patrně nikdy nenastane, jen dobré vědět, že taková možnost existuje (že se vůbec dělají).

            0 0
            • vaclaw  

              Popravdě ty merida kola neznám, ale z mojí zkušenosti všechny tyhle entry level výplety jsou na jedno brdo… těžký a tvrdý s nic moc nábama. O těch eastonech se dá aspoň něco dohledat a vypadají jako slušný základ. A zrovna výplety jsou na kole jedna z těch důležitějších věcí.

              A jinak na tu kazetu jsem se radši koukl ještě jednou a GRX 820 se dělá i s 10–45 zubů, nicméně já bych se toho nebál a začal s 51t kazetou klidně.

              0 1
            • BikerM  

              Ty Easton kola budou nejspis o parnik jinde nez ty druha kola. Obvykle to jsou nic moc tezitka. :) U tech druhych kol ani netreba zjistovat zadne velke info, to proste bude uplny zaklad. :)

              0 0
    • martin-8989  

      Díky za rady ohledně odstupňování převodů – odnáším si z toho to, že na dvojpřevodníku je odstupňování převodů jemnější a díky tomu můžu najít naprosto optimální/perfektní převod například pro dlouhou jízdu na silnici. Avšak jako začátečník prostě zřejmě víc ocením naprostou jednoduchost změn převodů na jednopřevodníku a skoky mezi převody patrně ani nepoznám.

      Ještě bych se chtěl prosím ujistit ohledně rozsahu převodů (snad používám správnou terminologii).

      Silex 700 má tedy jednopřevodník 1×12 (42 zubů x 10–51 zubů), Silex 400 má dvojpřevodník 2×10 (46–30 zubů x 11–36 zubů).

      Zeptám se laicky – když bych na obou kolech zařadil nejlehčí dostupný převod a chtěl vyjet úplně stejný kopec, tak ho vyjedu na obou kolech stejně lehce (prostě se stejným úsilím) anebo jedno z těch kol na tom bude lépe, než druhé?

      A stejný dotaz bych měl i naopak, tedy když zařadím na obou kolech nejtěžší dostupný převod, jestli pojedou stejně (laicky řečeno).

      0 0
    • tompca  

      I když budeš jezdit spíše po asfaltu, tak 700 s 1×12, výbava kola hlavně záplety (váha okolo1800g, u té 400 budou nějaké no name určitě přes 2kg) a vyšší sada GRX 820, ten rozdíl 16.000 smaže. Za 47.000,– pěkná cena.

      Budeš jezdit asi převážně sám, tak si pojedeš dle sebe.

      Počítej s tím, že Silex má hodně pohodlnou vzpřímenou geometrií a na nějaké „závodění“ moc není.

      0 1
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      1 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.