Mlácení řetězu do zadní stavby

36 nepřečtených
  • Renek

    Ahoj všem,

    potřebuji poradit ohledně synova kola. Pořídili jsme Superior XP 909 a už po první synově projížďce je omlácená až na hliník trubka co vede o zadního kola na střed pod řetězem. Nejvíce úplně vepředu u kola co jsou na něm kliky a šlapky. Chová se tak, že když jede rychle na nejtěžší převod (klidně po rovném asfaltě) a přestane z ničeho nic šlapat je cítit ve šlapkách ráz a pokud se člověk dívá tak řetěz, zřejmě setrvačností obrovské kazety narazí v celé délce do kostry. Je to normální chování ? Trochu se situace zlepšila po přepnutí páčky na přehazovačce SHIMANO DEORE SL-M5100-IR RapidFire Plus, 11-speed na ON, ale prodavač v obchodě tvrdil, že ON se má použít jen v terénu a při sjíždění kopců. Nejdříve jsem podezíral vadný ořech, ale myslím, že je to hmotou kazety a ořechu a její setrvačnosti při vyšší rychlosti. Pokud přestane šlapat tak se energie přesune do řetězu. U mého 10 let starého 3-talíře to zřejmě dělá taky, ale míra je podstatně menší, zřejmě setrvačnost kazety je mnohem menší, pokud jsou vepředu 3 talíře. Nebo je to stylem šlapání ?

    Díky za jakýkoliv názor.

    0 0
    • HT Adam  

      Něčím řetězovou vzpěru obmotej. Třeba starou duší, mastic páskou nebo se prodává ochranný neopren

      0 0
    • novas752  

      Ano je to normální, prodavač je idiot – i podle manuálu výrobce přehazky se má třecí spojka vypínat pouze při vyndavání a nandavání zadního kola z/do rámu, jinak má být pořád zapnutá. Normálně to nechat zapnutý pořád, pokud to bude mlátit i nadále tak se dá účinek té brzdy zvětšit přitahnutim, na Deore je potřeba demontovat kryt té brzdy (3 šroubky na 2mm inbus), uvnitř se dá upravit přítlak objímky na tu třecì spojku.

      Pokud by ani to nepomohlo tak buď koupit neoprenový chránič na řetězovou vzpěru nebo jí omotat kusem staré duše a zakončit stahovačkama/i­zolačkou.

      0 0
    • Lukas287  

      jak bylo řečeno, dej tam nějaký kryt něco takovéhoto

      0 0
    • TK75  

      Brzda je tam právě proto

      Vypínat jen při sundávání kola :-)

      Prodavač ať se vrátí do sámošky prodávat rohlíky

      0 0
    • MatS  

      Hloupy dotaz. To mu dela pri normalni jizde po rovine? Bez nerovnosti nebo vymolu? Jestli jo, tak to asi nebude vse v poradku.

      0 0
      • Mart7  

        Tohle též dělal ořech s nevymezenou vůlí, když se nemůže kazeta volně protáčet vůči náboji.

        0 0
        • Mr.Duck  

          Zní to že z jakéhokoliv důvodu ořech nejde tak hladce jak by měl. Stalo by to určitě za kontrolu, ale možná někde kde ví že ta brzda na přehazovačce se vozí zapnutá :)

          0 0
          • MatS  

            Ani nemam odvahu se ptat co to bylo za prodejnu.

            Tak jak pises, mrknout se na orech.

            0 0
    • Renek  

      Díky všem za reakce, vzhledem k tomu, že je to kolo úplně nové, tak nepředpokládám, že je řetěz příliš dlouhý, primární problém byl jízda s vypnutou brzdou na přehazovačce, pokud je v poloze ON je to chování lepší, ale obouchaný rám už nikdo neopraví. Vysvětlení prodejce bylo zapínat brzdu jen v terénu a z kopce, přehazování je potom méně pohodlné.

      Ještě dotaz, ta brzda je součástí přehazovačky od doby co se vynechává přesmykač vepředu a kazeta je více hmotná díky obrovskému kolečku pro jízdu do prudkého kopce ?

      0 0
      • TK75  

        Ta brzda se používá i u dvoupřevodníku (s přesmykacem) je to pro jízdu v terénu a aby nepadal řetěz

        0 0
      • Mr.Duck  

        S tou brzdou prislo Shimano snad kolem 2013 a diky tomu rok na to Sram zacal likvidovat presmykace a vymyslel narrow wide prevodniky, myslim ze to byl takovy uzitecny vyvoj z toho co se na trhu odehralo kolem ty doby. Takze obrovske kolecko vzadu vidim jako nasledek vynalezu te brzdy spis nez ze by to bylo naopak :)

        Pro jezdeni v terenu je ta brzda jeden z nejlepsich vynalezu poslednich 15 let, na ceste by to nemelo byt nejak znat. Pokud ti omlatil retez ram na rovne ceste, podival bych se na ten orech, melo by to fungovat v poradku i bez brzdy, ale neni rozumny duvod to vypinat. Obcas tu teda nekdo argumentuje, ze se zapnutou brzdou mu jde razeni tezko, ale to bude jinym problemem nez tou brzdou :)

        0 0
        • kejda  

          Jestli se seká ořech, tak to bude ono, každé, i malé zadrhnutí udělá průhyb řetězu. Spolu s odemknutou brzdou a problém je na světě. Případně i delší řetěz tomu taky asi nepřidá, ale na rovině to poznat nepůjde.

          0 0
        • novas752  

          Ono to tak chodilo na starších 11spd řazeních (9/8/7000), ty nové 5100 už vycházejí z 12 rychlostních řazení a tenhle problém tam odpadá. Neni důvid vozit to vypnuté no.

          0 0
        • Slavik  

          Třeba může být brzda hodně utažená…

          0 0
          • Mr.Duck  

            Nebo špatně nastavený b-tension, nebo když lanko nechodí hladce tak je zapnutá brzda znát mnohem víc. Správně nastavené to ale i na 10 nebo 11s vždy chodilo hladce.

            0 0
            • Johny.Merida  

              Brzda šla docela lehce povolit aby fungovala a přitom nebyla úplně off.

              0 0
              • Mr.Duck  

                „lehce povolit aby fungovala a přitom nebyla úplně off.“ povazuju za samozrejmost a Shimano v manualu pise presne jak odtrh brzdy zmerit a presne nastavit. Na 5.5nm u delsich raminek a 4nm u Saint to funguje krasne.

                0 0
      • tsunami  

        Brzdy na přehazovačce se používají i když je na kole přesmykač.

        0 0
    • va-bo  

      Zkuste si někdy dát bike do stojanu a řadit pří zapnuté/vypnuté brzdě přehazovačky. Rozdíl poznáte každý. Ale pokud nevadí trochu tužší řazení, není třeba brzdu vypínat.

      0 0
      • novas752  

        Jenže ve stojanu na to saháš z jiného úhlu. Pokud měla brzda opravdu silně brzdit tak bylo nepříjemné řazení na těžší (a zvlášť na přesmyku) na starších 10 a 11spd. Teď na těch 12spd (a5100) už neni mezi zapnutou a vypnutou skoro žádný rozdíl – to maximálně pro menší dítě dejme tomu.

        0 0
        • va-bo  

          S 12 st. nemám odzkoušeno. Na 10 a 11 st. (Sh SLX a XT)e rozdíl znatelný, ale dá se to i se zapnutou brzdou. Ale mlácení na treilu to stejně úplně nevyřeší. Bez chrániče nebo omotávky řetězové vzpěry to stejně mlátí.

          0 0
    • va-bo  

      Omotání starou duší vypadá cool hlavně pro mladší ročníky. Je možno taky duši rozříznout a omotat je jednou vrstvou. Taky jsem kdysi použil starou omotávku ze silničních řidítek. Neopren je nejméně pracným řešením, ale trvanlivost menší a taky se špiní od namazaného řetězu. U neoprenu doporučuju konce zajistit plastovou eska páskou. Není to nutnost, ale neopren se neprotáčí a neshrnuje. Nejlepší jsou asi speciální plastové chrániče (Giant, Specialized apod.) ale nejsou levné. A nebo toto: https://dolekop.com/…a-ztisi-kolo , ale to už je brutus. :-)

      0 0
      • pedrod  

        Možná se mýlím, ale u toho udělátoru „A nebo toto…“ bych měl strach, že při nějaké ráně ze strany to půjde do výpletu.

        0 0
        • va-bo  

          Je to gumové, tak poškození výpletu asi nehrozí. Má to borec na DH, tak to asi funguje. Ale vypadá to brutálně… :-)

          0 0
          • kejda  

            Je to plastové, potažené gumou. Takže paseku ve výpletu by to udělat mohlo…

            0 0
        • MatS  

          No to je hnus velebnosti. Taky si myslím, že ty stahovací pásky to moc na místě neudrží. Ale zas to visí na řetězu no.

          Ale takovej hnus bych si na kolo nedal.

          0 0
      • novas752  

        Ona ta duše když se umí namotat tak vypadá mnohem líp než neforemnej neoprenovej návlek, kterej bude brzy špinavej a prošoupanej od nohy na boku…

        0 0
        • va-bo  

          Souhlas. Dobře namotaná duše vypadá dost dobře a je zadarmo. :-) Ty vodítka z toho odkazu moc důvěry nemaj. I tam píše, že mu to vlítlo do drátů.

          0 0
      • Woko_O  

        Ja používám omotávku na rukojeť tenisové rakety. Je měkka, dost silná na to aby vydržela rány od řetězu a lze zvolit různé barvy a případně „profily“ omotávky (perforovaná, hladká atd.). Dá se dát klidně víc vrstev na sebe. V balení jsou většinou 3 kusy omotávky. Sama o sobě ma mírně přilnavý povrch, takže při omotávání „lepí“. Konce zatáhnout elektro páskou a hotovo..

        0 0
        • va-bo  

          Kdysi, když byly ještě v módě rohy na řidítkách, tak jsem s tím omotával rohy. Byl to příjemný materiál.

          0 0
    • matinba  

      Je možné že ta brzda povoluje zadní kazetu?

      0 0
    • Polopol  

      Není dlouhý řetěz?

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.