V minulosti, když silniční kola měla ráfkové brzdy a mechanické řazení, byla životnost při malém nájezdu skoro neomezená. I 20 let staré Morati na Dura Ace není při občasném použití problém udržet plně funkční. Stačí jednou za pár let vyměnit pneumatiky, špalky a omotávku. Dokud fungují dualy je servis velmi levný. Když kolo i rok stojí, nic se mu nestane.
U modernějších kol je situace jiná. Elektrické řazení a hydraulické brzdy. Nekompatibilní vývoj a propietární komponenty.
Když si teď někdo koupí pětiletý Specialized Tarmac SL6, ať Expert nebo S-works, za pár let mu může odejít nějaké těsnění nebo membrána v brzdové páčce. Sehnat rebuild kit u shimana nejde a pro starší 11s sady moc nepůjde sehnat skoro nic. Bude vůbec jiné řešení, než koupit komplet novou moderní sadu?
Jako kritické vnímám páčky Dual control, nejsou servisovatelné a jsou velmi drahé, Ultegry přes 10000.
V současnosti najedu většinu km na mtb, na silnici jen něco mezi 2000–5000 km ročně. Z úvahy nahoře mi vycházi, že je ideální se silničního kola zbavit už po třech až pěti letech, přestože není moc ojeté.
Jaký na to máte názor, vydrží současné sady i 10 let provozu, nebo je lepší se jich preventivně včas zbavit?