MTB HT / MTB HT 29er / Cross [Merida/Canyon/Superior/Cube]

112 nepřečtených
  • Denico

    Ahoj, vybírám nové kolo a vzhledem k tomu, že se v tom tak nevyznám, rád bych požádal o rady zdejších odborníků :)

    Takže, tohle na tom bude sedět (já):

    178cm

    60kg

    80% silnice, 15% polní a lesní cesty, 5% les

    cca 60km+ vyjíždky vč. Praha a okolí, ale i Šumava atd.

    Co chci:

    MTB kolo pro ježdění na silnici (zní to asi blbě).

    Původně jsem chtěl crossové kolo ale byl jsem tak nějak zvyklán, asi právem, do MTB.

    Takže, rozhodně HT, ne Full. Dál mě napadá že 29er by bylo asi nejlepší řešení, protože na silnici asi nebudu nějak divoce manévrovat a setrvačnost bude hrát v můj prospěch. Druhá věc jsou ovšem moje proporce, nerad bych skončil jako myš co řídí buldozer :)

    Napadá mě kombinace HT 29er a hladkých plášťů jako náhrada za cross, špatně nebo dobře?

    Dál kliky, když jsem jel na MTB co mělo 42 zubů na klikách, byť přehozeno na nejtěžší, pořád mi přišlo že šlapu hrozně rychle. Možná by stačilo se naučit šlapat a řešit kadenci. Nicméně, v tuhle chvíli si nedokážu představit že bych s tim jel 60km/h. Takže můj nápad jsou kliky s větším počtem zubů, 44+.

    Nechci žiletku, na tom bych se zabil a představa případné polní cesty, kostek atd mě děsí.

    Nejsem ani závodník, ani vymetač lesů, takže nepotřebuju ultra profi kolo, ale zas chci něco kvalitního co mi vydrží (jak rám tak pokud možno i komponenty). Nerad bych platil za značku.

    Rozhodně chci uzamykatelnou vidli, nejlíp remote lockout, ale to remote bych případně asi dokázal oželit kdyby to bylo to jediné. Něco mezi je Fox a jejich Terralogic, s tím nemám zkušenosti, takže bych případně ocenil komentář.

    Cena: strop cca. 45 000

    Žhavé tipy:

    Merida Twenty-Nine 1800-D | 29er

    SRAM X.9, Avid Elixir 5, Rock Shox Recon Gold TK Soloair 100 Poplock

    http://www.merida-bike.cz/…-1800-d-2011

    Merida Crossway Lite 3000-D | cross

    Shimano XT, Magura Louise, SF9-NRX-S-ELD 75

    http://www.merida-bike.cz/…-3000-d-2011

    Merida Matts Lite 2000-D

    SRAM X.9, Avid Elixir 5, Rock Shox Reba RL 100 Poplock

    Superior XP 950 2010

    SRAM X.9, FORMULA RX, Manitou R7 Super Absolute LO

    http://www.kola-online.cz/…l-2010/d3102

    Canyon GRAND CANYON AL 7.0

    SRAM X.9, Avid Elixir 3, Rock Shox SID RLT

    http://www.canyon.com/…es/bike.html?…

    Canyon GRAND CANYON AL 8.0

    SHIMANO SLX, FORMULA RX, Fox 32 F100 Terralogic (?)

    http://www.canyon.com/…es/bike.html?…

    CUBE Reaction GTC Pro

    Shimano SLX, FORMULA RX, Fox 32 F100 RL ALPS OB

    http://www.cubebikes.cz/…ro-2011.html

    Prakticky nemám osobní výhrady k ničemu (Shimano vs. SRAM, RockShox vs. Fox atd.)

    Podle obrázků je asi vidět že preferuju černo/červeno/bílou kombinaci.. rozhodně to neni stavební kámen, ale bude fajn když se mi moje kolo bude líbit :)

    Rád uvítám alternativy jiných značek, byť už jsem leccos viděl.

    Budu rád když k tomu něco řekne i scalar, jak jsem říkal, původně jsem chtěl crossové kolo.

    Budu rád když mě případně někdo vyvede z jakéhokoliv omylu který jsem tu právě napsal.

    Slyšel jsem názory typu Merida má blbou geometrii, Superior komponenty, Avid Elixir 3 vrže atd. a nevím co si o tom myslet.

    Děkuji za spolupráci :)

    0 0
    • Denico  

      tady mi utekl link:

      Merida Matts Lite 2000-D

      SRAM X.9, Avid Elixir 5, Rock Shox Reba RL 100 Poplock

      http://www.merida-bike.cz/…-2000-d-2011

      0 0
    • Martin  

      konkrétní kolo neporadím, ale určo běž do 29" :)

      na těch 80 silničních procent a 15 polních procent obuješ nějaké tenčí rychlejší pláště a když budeš chtít do terénu, tak se s nimi rovněž neztratíš nebo v nejhorším nahodíš balóny

      já na 29" občas jezdím i celkem dlouhé silniční přesuny a pláště 2,1" s jemným vzorkem mě nijak výrazně neomezují

      z 29" můžeš krosa udělat snadno, ale z krosa pořádné kolo do terénu neuděláš

      a co se týká převodů, v poslední době se to tu řešilo celkem mohutně – nejjednodušší je naučit se opravdu pořádně šlapat a nervat to na sílu, pak ti převody stačit budou

      já na silnici jezdím kolem 27–30 k/h a točím 44z s prostředkem kazety, ze silničky jsem zvyklý spíš točit a na sílu to rvu jenom když blbnu nebo když funí do tlamy :)

      0 0
      • Zlatka  

        :DD

        0 0
        • Martin  

          čemu se chlámeš vopice jedna? :)

          26" je podle mě na skoro ryze silniční použití nesmysl :)

          0 0
          • Zlatka  

            Já se nechlámu Ty nádhero, nikdo netvrdí, že 26" je na silnici dobré..

            0 0
          • maajkee  

            a co rychlej turista? :)

            0 0
            • Martin  

              ten se nepočítá :)

              mluvíme o normálních lidech :D

              0 0
              • maajkee  

                Hele já taky na bajku dal štreky jako 170km nebo 220km v jednom tahu víceméně po silnici, ono se to v pohodě dá a na crossu nebo 29ce bych rychlejší určitě nebyl.

                0 0
                • Martin  

                  no jo, když to říkáš, tak to tak asi bude

                  0 0
                  • maajkee  

                    Nedělej krávu a nesnaž se mě setřít :) Na 29ce jsem měl rychlejší průměr jen když jsem nasadil conti cx 622×37 s normálníma terénníma pneu se mi průměrka nezvedla defakto vůbec. A nevím v čem jiným by měla bejt 29ka lepší na silniční ježdění než 26ka.

                    0 0
                    • Martin  

                      pokud to ty nechápeš, tak ti to vysvětlovat nebudu

                      stačí mi jenom můj oblíbený argument – na 29" jsem při silničních přesunech rychlejší než kamarád, který je na kole lepší než já :)

                      0 0
                      • maajkee  

                        No počkej, a jel si s ním snad někdy silniční přesun na 26ce? :) Tohle srovnání ti nějak pokulhává :)

                        0 0
                        • Martin  

                          no z olomouce to máme do terénu celkem daleko – na kosiř asi 16 km, na kopeček asi 8 km, pěkně po silnici. tam je docela pěkně poznat, kdo je rychlejší. když máme oba silničky, tak mi dacan ujíždí, u 29×26 je to na silnici přesně naopak. a on vozí ještě jemnější vzorek než já

                          takže jo, mám možnost srovnat s ním silniční přesun

                          0 0
                          • maajkee  

                            Vyhejbáš se odpovědi jak politik :) Jel si s ním ty na 26ce nějakej silniční přesun nejlépe se stejnýma pláštěma a kolama jako máš teď na 29ce?

                            0 0
                            • Martin  

                              ted nerozumím otázce – to se ptáš, jestli jsem jel někdy já na 26" silniční přesun? to ne. 26 jsem nikdy neměl :)

                              ale silniční přesun já 29 a on 26 je pro mě jednodušší a svižnější než pro něj, on za mnou vlaje

                              0 0
                              • maajkee  

                                Uf :) Sakra ale jak můžeš vědět že ti 29ka vyhovuje na silniční přesuny víc než 26ka? :)

                                0 0
                                • Martin  

                                  třebas proto, že mi 26" nesedí obecně?

                                  0 0
                                  • maajkee  

                                    No to já ale sakra nezpochybňuju :) Hele doome, dej se na politiku, půjde ti to :)

                                    0 0
                              • MlokCZ  

                                A jak víš jaký je skutečný důvod? Třeba je to tím, že má na biku více narovnaný posed nebo mu třeba ten posed na biku prostě nevyhovuje a jede pak hůře, důvodů může být mraky.

                                Jasné srovnání by to bylo až ve chvíli, když by on vzal 29tku s podobným osazním a srovnatelným posedem a najednou by stíhal dobře.

                                0 0
                    • martin_bakov  

                      treba v tom ze ma crossovy prevody ? sice ne vzdycky je pouzijes ale sou okamziky – mirny zkopce – kdy je to znat ze ja jedu a bracha (26") za mnou jen ‚vlaje‘ protoze uz nema moc moznosti jak to vic roztocit

                      0 0
                      • maajkee  

                        Na 29ce crossový převody? :) Tak to potom jo.

                        0 0
                        • scalar  

                          Na 29er úzké pláště a crossové převody…no hlavně aby jsi neměl crossové kolo :-)

                          0 0
                          • martin_bakov  

                            vsak to chvilema mam, pak sou ale chvile kdy sem rad za bytelnejsi ram a plaste pri zajimavejsich horskych sjezdech ;)

                            0 0
                        • Martin  

                          zmínil jsi i cross :)

                          na 29 předpokládejme klasické MTB :)

                          mě osobně největší pila 44z neomezovala ani na silnici se silničními plášti, dál jsem jezdil spíš prostředek kazety na vyšší kadenci. akorát mě sraly skoky bajkové kazety, tak jsem dočasně vozil 12–25

                          0 0
                          • maajkee  

                            A nevím v čem jiným by měla bejt 29ka lepší na silniční ježdění než 26ka.

                            Kde zmiňuju cross?

                            0 0
                        • martin_bakov  

                          Vepredu mam : 44/32/22

                          Kazeta : 11–34

                          a v alpach sem plakal ze nemam vzadu posledni kazetku tak na 36 zubu jinak si na prevody nemuzu stezovat

                          0 0
                      • MlokCZ  

                        Na 26 biku 50–55km/h aniž bych točil nadměrně vysokou kadenci, kterou dlouhodobě už neutočím.

                        Pokud se jede rychleji a jede se ve dvou, tak pak uvisím v háku v pohodě bez šlapání (už to bude dostatečně z kopce) maximálně lehce zalehnu a ten co táhne se může třeba ušlapat k smrti.

                        Na 29tce celopevňáku 44/11 převod vůbec nepotřebuju.

                        A vždy si každý může dát 48/36/26 převodníky i na 26tku.

                        0 0
                • martin_bakov  

                  u svy 29tky akorat prezouvam na uzky plaste kdyz me ceka hodne asfaltu

                  0 0
                  • Martin  

                    já si 29 přezul na silniční gumy, když jsem se rozjížděl po úraze – to mi bylo jasné, že terén ee, silnice s těžkými převody a SPD taky ee, tak jsem shodil crossmarky, nahodil 25mm gumy a vyrazil na najíždění km :) a svištělo to luxusně :)

                    ale už tam mám zas zpět balóny :)

                    0 0
                • MlokCZ  

                  Mám to stejně. 29 celopevňák x 26 celopevňá, stejné osazení včetně stejných plášťů a hlavně ± stejný posed (tedy ± stejná aerodynamika). Rozdíl na asfaltu NULA.

                  29tka má výhodu na opravdu špatných rozsekaných silnicích. 26tka nějaký ten gram dolu a o trošku větší tuhost.

                  0 0
                  • maajkee  

                    No a máte to tady, i mlok to říká, takže to je pravda!

                    0 0
                    • Martin  

                      v tom případě by bylo ideální jezdit na skládačce, ta bude mít extra tuhá kola, bude ještě lehčí…

                      0 0
        • martin_bakov  

          meli bychom jet na tu milesovku, musime si to vyrikat osobne :D

          0 0
      • martin_bakov  

        ma pravdu ten chlapec

        0 0
        • Martin  

          kamoš je dokonce takové punkáč, že terén jezdil na 29er authoru na krosových pláštích author tuším 42 mm :)

          0 0
    • Zlatka  

      Tady je to jako v nějakém cykloshopu. :)

      0 0
      • Denico  

        pardon.. :D ale kde se má člověk zeptat? já jsem od počítačů, ještě nedávno jsem nevěděl ani co je to kazeta :D

        0 0
    • martin_bakov  

      Kup si Gary Fisher Paragon. Jinak ti trochu zavidim tvoji vahu,to ti musi jezdit do kopcu samo. Ja vazim o 25kg vic :P

      0 0
    • t29  

      První odlišnost, co mě napadá, je 3×9 převodů u Superioru XP-950 a Meridy Crossway 3000-D, ostatní kola mají 3×10 převodů.

      3×9: větší výdrž, ale výběhový typ = za pár let už nemusí být běžně sehnatelné top komponenty (XT 9sp. kazeta a pod.)

      3×10: menší výdrž, lepší funkce, hlavně u Shimana

      Zbytek si nechám na dlouhé půlnoční přemýšlení..

      0 0
      • t29  

        Tak to proškrtáme…

        Meridu Twenty-Nine Lite 1800-D naprosto nepochopitelně sráží náboje Sram 506 (konusové, snad srovnatelné s Deorkem). Na kole za 40 tisíc mohly klidně být X.9

        Ekvivalent Meridy Crossway Lite 3000-D ti Scalar postaví na véčkách, o kilo lehčí a za poloviční cenu :)

        Superior XP-950 se mi líbí, včetně necitlivé vidlice R7, která se ti na asfaltu aspoň nebude houpat :) Ale neumím si ho představit na 1,3" slickách, protože jsem zvyklý na nižší frekvenci šlapání – třeba ti to ale nebude vadit. Nemohl by být ještě levnější, když má „jen“ 3×9?

        Grand Canyon AL 7.0 nebo 8.0 – osobně bych vzal 8.0 kvůli DT Swiss kolům, Foxku se Sidem porovnat nedokážu.

        Cube – podobný jako Canyony, velkou neznámou jsou pro mě kola.

        Merida Matts Lite 2000-D – tady už jsou X.9 náboje, Reba je taky pokrok proti Reconu u 29er 1800-D, třičtvrtě kila odtučnění se hodí.

        0 0
        • Denico  

          ok tak Meridu Crossway Lite 3000-D muzeme vyskrtnout, Cube taky.

          K tem nabojum na Twenty-Nine Lite .. je to hodne spatny? Tak pripadne se daji vymenit.

          3×9 u toho SUPa.. levnejsi by byt mohl, jak koukam tak vetsina ma 3×10. na nizsi frekvenci jsem taky zvykly, ja to chtel resit 48–36–26 klikama, ale nevim kdyz to bude mit SRAM, protoze SRAM kliky jsem nejak nenasel.

          0 0
          • t29  

            Konusové náboje nejsou špatné, jen je s nima víc starání. Kdo umí konusy seřídit, tomu se odmění hladkým chodem a dlouhou výdrží, pro nás lenochy s levýma rukama jsou lepší průmyslové ložiska, které se neseřizují :) Shimano se drží konusů, Sram dělá konusy (třeba ty 506) i průmysly (X.9 a tuším i X.7), u ostatních výrobců (Novatec, DT Swiss atd) je to různé.

            Dávat kliky 48–36–26 na MTB (26 i 29) je hloupost, pokud chceš jezdit opravdovým terénem. Na krosení po polňačkách se použít dají, sám jsem to tak tři roky měl.

            Sram kliky nedělá, resp. dělá je Truvativ, který patří do stejného koncernu. Každopádně kliky od Shimana (Deore/SLX/XT) jsou jistota, jen pozor na kombinaci převodníků, řetězu a přesmykače, někdo tvrdí že devítkové + desítkové (a Sram + Shimano) se dají libovolně měnit, někdo tvrdí že ne.

            0 0
    • PatrikL  

      http://www.rideshop.cz/…sl-29er-2011 :) Niekde bude asi aj lacnejší… Podľa mňa o dosť lepšia voľba ako tá 29" merida.

      0 0
      • Denico  

        o haibike jsem slysel.. ale popravde nemam tuseni jestli je to kvalitni vyrobce nebo ne

        0 0
        • PatrikL  

          má dobrú geometriu, pevnú os vpredu aj vzadu a je to fajn výrobca :) Nie je tam žiadny problém.

          0 0
      • Denico  

        Specialized me taky napadl.. ale ty jejich kola mi moc do oka nepadly. Stompjumper byl prakticky jedinej model kterej bych bral, takze ho asi vezmu jeste v uvahu, kdyz vidim ze nejsem sam.

        0 0
        • Gronholm  

          O SJ se každej, kdo na něm jel, vyjadřoval tak, že ostatní kola jedou, Stumpjumper letí. Za 42 tis. jsi pořád v limitu. Ze seznamu nahoře bych vyškrtal všechno až na Meridu Twenty-Nine Lite 1800-D a rozhodoval bych se mezi ní a SJ. Moje osobní volba by ale byla jednoduchá- Stumpjumper.

          0 0
          • martin_bakov  

            mohli byste jeste podrobit kritice toho paragona od Garyho Fishera ?

            0 0
          • Denico  

            tak to rad slysim.. Twenty-Nine je muj zhavej kandidat, takze tohle se k nemu asi prida

            0 0
            • Gronholm  

              Kde kolem Prahy a v Praze jezdíš?

              0 0
              • Denico  

                zatim nikde, jezdim ve Strednich/Jiznich Cechach, novy kolo chci do Prahy, takze to teprve zacne. ale koukal jsem na net a vypada to ze tras je tady dost.

                0 0
                • Gronholm  

                  Aha, tak to tě čekají Brdy, Posázaví, Točná, Prokopák…takže na cross a pevnou vidlici rovnou zapomeň ;)

                  0 0
                  • Denico  

                    ty dokazes potesit :D zrovna sem o ni zacinal uvazovat.. sakra

                    0 0
                    • Peslezedirou  

                      Přinejhoším založíš za měsíc, dva, vlákno jakého fulla – help? :-)

                      0 0
                    • martin_bakov  

                      si delas srandu kolo za 45tisic a s pevnou vidli ? :-) pro zkuseneho cloveka – toho kdo vi presne co chce je ta volba mozna

                      …ale kdyz to tak vybiras jako prvni poradny kolo tak to je pekna blbost

                      0 0
                      • Denico  

                        s timhle bych asi taky souhlasil.. ja nevim, kdybych si kupoval neco s pevnou vidli, tak si snad koupim i tu ziletku.

                        0 0
                    • Gronholm  

                      To opravdu ne. Pevná vidle je pro fajnšmekry a ještě tak na druhý kolo. Lock řeší asfalt spolehlivě :)

                      0 0
                  • fousac  

                    treba bude zehlit Klanovickej les..

                    na to staci i silnicka… ;)

                    ale jako kolem Vltavy a Berounky to je urcite lepsi na fulla… vcetne cyklostezek a vetsiny silnic..

                    0 0
    • scalar  

      K tomuhle se Ti můžu vyjádřit docela osobně, mám podobnou figuru (180/65) a jezdím hodně podobnou kombinaci terénu. To je klasická vyjížďka někam mimo hlavní tahy, rozbité asfaltky, polní a lesní cesty, přírodní cyklostezky, a když je potřeba projet nějaká spojovačka lesem nebo lehčím terénem, dám si ji taky.

      Jezdím tohle 20 let, původně na crossovém ocelovém celopevňáku, pak jsem se nechal zlákat odpruženou vidlicí, několik jich vyzkoušel a vrátil se zpět k celopevňáku. Karbonová nebo kvalitní ocelová vidlice je citlivá na pohlcování jemných nerovností, je lehká, kolo je s ní svižné a lehce ovladatelné.

      29er bude mít vyšší hmotnost (tak o 1,5 – 2 kg), jelikož je stavěné do terénu, má delší rozvoz, je tedy línější do zatáček a má horší akceleraci, odpruženou vidlici budeš mít skoro pořád zamčenou, protože Tě bude štvát její pohupování. Pevná vidlice je lehká, bezporuchová, bez nákladů na servis.

      Navíc na podobné kolo na sadě XT s hmotností kolem 10 kg Ti stačí něco málo přes 20 tis.

      Pokud trváš z nějakého důvodu na odpružené vidlici, je dobrou volbou cross se vzduchovou NRX, zdvih 63 nebo 75 mm na cesty bohatě stačí.

      Převody se mi na takovém kole nejvíc osvědčují 2 x9 sp., vpředu např. 46/36 nebo 48/34, vzadu 11–32, já teď mám na crosskách 50/34 a na letní 11–28, na zimní 11–32.

      0 0
      • WD 401  

        jojo, tahle tvoje kola se mi fakt líbí…

        0 0
      • Denico  

        diky, je videt ze vis presne co se deje. cca 5 let ted jezdim na crossu s odpruzenou vidlici a nemuzu rict ze bych si vylozene stezoval. no, resp. ji mam asi nastavenou na nejvyssi tuhost, takze nejakou tu diru ztlumi a nejak extra se nehoupe. ovsem, porad tam nejakej ten pochyb je, proto sem chtel ten lock.. kterej ano, mel bych skoro porad zamcenej. ale je tu moznost ze s tim zacnu jezdit i vic mimo silnici, tak bych chtel mit moznost tu vidlici odpruzit. tim padem vlastne nepotrebuju remote lock, dik to mi nedoslo.

        ok, takze 26 tim asi odpada. kolo co mam ted ma cca 15kg, takze i kdyby to novy melo 13, tak to bude porad zmena k lepsimu. kdyz na to tak koukam, tak sem mi snad vylozene libi to na tom prvnim obrazku. barvy podle meho gusta, mit to tu odpruzenou vidlici, tak bych uz asi moc nevahal.

        0 0
        • scalar  

          není problém…

          0 0
          • Denico  

            jo aha, a jeste s remote lockem, hezky :) proc na tom nemas kotoucovky? nebo myslis ze to nema cenu na cross?

            0 0
            • BikeRider  

              Protoze kotoucovky na Cross neprinasi zadne vyhody, jen spoustu nevyhod.

              Bohuzel uz i na Cross se zacinaji delat disc-only vidlice a ramy. Bohuzel.

              0 0
          • Denico  

            na kolik by teda podle tebe cca vyslo to kolo co mas na obrazku, s odpruzenou vidlici?

            0 0
        • MlokCZ  

          Tu skoro pořád zamčenou vidlici právě řeší Terralogic. Nebudeš řešit neustálé zamykání.

          26tka nebude mít za tyhle prachy 13kg, ale bude tak do 11kg (ten Canyon GC8 bude).

          A Foxka i s tím Terralogic bude chodit nesrovnatelně lépe než NRX.

          0 0
          • MlokCZ  

            Možná by bylo řešením 29tka s Foxkou s Terralogic, to ale už bude problém i při těch 45tis. Kč (pokud se to nemá někde moc ošidit).

            0 0
    • MlokCZ  

      U 26tky dostaneš za ty prachy více muziky. A pro kombinaci odpružená vidlice (o pevné bych uvažoval, ale každé má svoje a je to na tobě) a tolik asfaltu by vůbec nebyl od věci ten Terralogic na GC8 (a to píšu přesto, že osobně nemám Terralogic, Brainy, SPV apod. vůbec v lásce – já bych na uvedené ježdění šel do 29 celopevňáka).

      29tka nabídne více univerzálnosti pro změnu plášťů (přeci jen úzké slicky na 26tce už opravdu nejsou ono, průměr kol je pak už hrozně malý, což není dobré a převody už nemusí stačit i při poměrně frekvenční jízdě – i když převody se dají případně řešit).

      Osobně bych volil mezi tím Canyonem GC8 a Spešlem Stump. 29. Pokud bys šel cestou pevná vidlice, tak pak bych stavěl.

      Crossové kolo, co sem nadhodil Scalar pojede parádně, tuhle variantu považuju vhodnou pouze pro opravdu vyložené chrty, který zcela upřednostňují sebemenší zlepšení v tom jak to pojede za cenu minimálního pohodlí.

      Sice máš hodně asfaltu, ale abys těch 20% mimo asfalt si pak zcela neznechutil.

      0 0
    • scalar  

      Já osobně bych tohle dilema řešil koupením crossového kola s pevnou karbonovkou za cca 15 tis. a 26" HT za 30 tis. Každé kolo na něco jiného, vyjížďky si ladíš podle počasí, nálady a potřeby…

      0 0
      • MlokCZ  

        Tak dvě kola (jiného typu) jsou vždy lepší než jen jedno…

        0 0
      • Denico  

        jo, to by bylo asi nejpraktictejsi reseni. ale druhy kolo bych spis casem, protoze sam nevim co tady kolem Prahy je, podle Gronholma bych to videl spis na neco pruziciho. ja nevim proc, ale 29er mi prijde jako dobrej kompromis mezi MTB a crossem. oboji jsou vetsi kola, ne 26ky. chapu ze na tom MTB se bude hur manevrovat a bude tezsi, ale 26ka uz je na silnici podle me neprakticka. na druhou stranu, nedavno sem byl v Mariankach kde sem jel po silnici 40km prave na Grand Canyonu 6 a zas nemuzu rict ze by to bylo nejaky peklo. akorat ty prevody nestacily. na 29er sem v zivote nesedl, nemam tuseni jak to vypada v praxi, takze ve finale se klidne muze stat ze na to sednu a reknu si ze tohle fakt ne. kamos ho chvilku mel ale rikal ze to bylo na umreni. nevim co tim presne myslel.

        0 0
        • Gronholm  

          Na umření můžou být třeba jen blbý pláště, který pak zabijou celý kolo.

          0 0
        • Martin  

          taky je otázka jakou má kamoš kondičku :)

          já nemám pocit, že by 29 bylo na cestě na zdechnutí :) naopak je to příjemně svižná věc

          ona se ta nemotornost a větší váha 29 děsně přehání, ale v reálu je to pár procent

          chce to zkusit

          0 0
    • Denico  

      tak me napada, kdyz bych si vzal normalni 26 MTB, muzu na to dat 48–36–26 kliky? mit vpredu tohle a vzadu nejakou dobrou kazetu tak by to podle me docela jelo. + nejaky hladky plaste.. bylo by to lehci nez 29er.

      0 0
      • scalar  

        prasopes :-)

        To už jsou fakt lepší dvě kola.

        0 0
      • Martin  

        o kolik by to bylo lehčí? máš šanci to poznat v reálu nebo jen frčíš na čísílkách?

        0 0
        • scalar  

          Tak rozdíl tam bude určitě na kolech a pláštích.

          0 0
          • Martin  

            jistě že tam bude rozdíl. ale já se ptám, jestli to tazatel opravdu v reálu pozná nebo jenom teoretizuje :)

            protože člověk, kt. má tendence dávat na bajka 48z placku, mi přijde jako ten typ, co se na horáku valí po cestě dvacítkou na těžký převod s kadencí limitně se blížící nule :)

            0 0
            • scalar  

              Nebo je to naopak, je tak vyšvihaný, že to valí přes 45 km/hod a v menších sjezdech už šlape naprázdno.

              Zajímavé je, že horské kolo 26" má s běžnou pneumatikou průměr stejný jako silniční kolo. Kdyby byla větší kola na cestě výhodnější, proč se ještě neprosadila v silniční cyklistice?

              0 0
              • Martin  

                naopak, pokud jsou menší kola lehčí a tužší, proč se na silnici používá standard 622 a ne menší ráfky?

                0 0
                • scalar  

                  Musíš brát jako rozhodující parametr celkový průměr kola včetně pneumatiky, jinak 29er nebude existovat :-)

                  0 0
                  • Martin  

                    jistě. jenže naopak, pokud by byl standard 26" tak výhodný, potom by se na těch 560něco přešlo i na silnici a byl by jeden rozměr ráfků :)

                    0 0
                    • scalar  

                      Protože by tam silničáři museli vozit bikové gumy, aby se dostali na optimátní průměr.

                      Hele, kde jsi, že Ti tam tak pálí sluníčko na hlavu, já tam chci taky, tady je hnusně :-)

                      0 0
                      • Martin  

                        no co, sedím v práci a mírně se nudím bo čekám na podklady od zákazníka :)

                        0 0
                  • MlokCZ  

                    No to ani ne. Kdyby na silnici se měla používat kola s větším průměrem než jsou 622, tak už problém s tuhostí a váhou bude hrozně narůstat. Takže důvod proč nejít na větší průměr je tu velký. A když se neřeší na silničce pohodlí, tak ani přínos by velký žádný nebyl.

                    0 0
                    • Martin  

                      větší ne, ale proč se teda nepoužívají menší průměry? :)

                      (já už fakt děsně zlobím :))

                      0 0
                      • scalar  

                        Možná z podobného důvodu, proč se na silničních kolech nepoužívají stejně velké rámy jako na horských kolech, ale taky to můžeš zkusit :-)

                        0 0
                      • MlokCZ  

                        Já myslím, že kvůli překonávání nerovností. Mimo perfektní asfalt nebo na kostkách by to bylo s menšími koly na nabušených silničních pláštích peklo.

                        Na mizerné silnice by to sneslo i lehce větší průměr, jenže pak zase ta tuhost a hmotnost kol (přeci jen by to musela být kola ještě větší než pro 29tky).

                        0 0
            • Denico  

              tazetel silne teoretizuje ;) je videt ze uz evidentne vymejslim kraviny. jsem zvyklej na nizkou kadenci, proto se snazim nafouknout zuby na klikach. pokud to znamena ze se 48 zuby pojedu pri stejny kadenci rychlejc nez se 42 zuby.

              0 0
              • Martin  

                tazatel nechť se vysere na teoretizování ;-)

                já taky tahal těžký kvalty, pak mi kamoš závodník vynadal, že jezdím jak pitomec, naučil mě víc točit a světe div se, ono to jede líp

                takže se vybodni na těžké převody, nauč se taky víc točit a uvidíš jak ti to povalí a dojedeš dál s menší námahou. ono to točení nízkých kadencí na sílu je docela likvidační pro svaly. jako jo, odjedeš celkem velký kus cesty, ale druhý den ty nohy pěkně cítíš :)

                za mě, těžké převody nebrat :)

                0 0
                • Denico  

                  jo me uz taky v kramu rikali ze neumim slapat, takze na tom se zapracuje :) hmm a ja si vzdycky rikal jak budu namakanej kdyz to budu tahat na silu :D ok, takze vic tocit

                  0 0
                  • Martin  

                    přečti si fyziologickou poradnu na KPO a zjistíš, jak to s tou silou je

                    nic není černobílé. síla samozřejmě má svoje opodstatnění a nohy by měly být silné, aby něco utáhly, ale zas vocaď pocaď :)

                    kamoš, co s náma občas jezdí větší akce na silnici, je naprosto typickej nízkootáčkovej tůrista – drží se v háku, točí si konec kazety s velkým převodníkem a tvrdí nám, že pocitově se mu jede dobře. silově je na tom celkem pěkně, v kopci mi dá zabrat, ale na delší trase je ke konci prošitej jak deka. cestu olomouc-luhačovice, která je spíš objemová než náročná, je to 90 km spíš po rovině, odjede na morál a v luhačkách má dost :)

                    0 0
                    • Denico  

                      dik, prectu si. jo, ja mam takovej pocit ze bych dopadl asi stejne jako on.

                      0 0
                      • Martin  

                        ať to jezdí ;)

                        nový kolo, nová technika jízdy…

                        0 0
                  • scalar  

                    Pro správné frekvenční šlapání je základ ve spojení boty s pedálem, takže nášlapné pedály.

                    0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.