• zacinajicibikerka

    Na jaře jsem si koupila horské kolo a nedaří se mi přizpůsobit si řidítka tak, aby mi to vyhovovalo. A potřebovala bych poradit od zkušenějších ať pořád něco nekupuju naslepo.

    Mám 2 problémy:

    1. výška řídítek – připadaly mi moc nízko a moc vepředu. Rám mi pomáhal vybírat prodejce, a celkově mi to kolo vyhovuje. Je to Ahead, takže výška zvednou jen tak nejde. Vyměnila jsem si tedy představec za polohovatelný – takže mám řídítka výše i blíže (myslím, že mám tento https://www.bike-eshop.cz/…l-bily-30652) nicméně když se do řidítek třeba při jízdě do kopce zapřu, tak v představci lupe a je to divný kravál, čím více utáhnu, tím horší to je, když trošku povolím, tak to přestane, ale zas se bojím, aby se to za jízdy neuvolnilo. A tak bych chtěla zkusit variantu krátky pevný představec např. tento https://www.sportovnidum.cz/…5-60mm-cerny a ktomu adaptér https://www.sportovnidum.cz/…stavce-1-1-8

    Co myslíte, bude to lepší?

    2. gripy – taky problém. Jaké používáte? Momentálně mám Ergon GP1 a dost mě z nich bolí a i brní část zápěstí, jsou tvrdé. Navíc bych potřebovala měnit polohy rukou, takže asi budu potřebovat i nějaké rohy. Zatím jsem si vybrala gripy značky Esi, nicméně máte zkušenosti s něčím lepším? Jaké používáte? A rohy?

    0 0
    • bezdratova.sprcha  

      Je potreba poznat co je problem s tim jak ti kolo pasuje a co je problem nezvyku.

      Pokud nejsi zvykla, ucitis to v zadech a krku. Pokud mas riditka moc nizko oproti sedlu, ucitis to v rukach.

      Samozrejme pokud nejezdis moc casto, asi bude jednodussi sibovat s riditkama.

      Jinak abycejne alu predstavce a adaptery doporucuju kupovat na Aliexpress. Stoji tam zlomek ceny a s kvalitou jsem nikdy nemel problem.

      Na velbloudovi, na kterem nemam problem jezdit sesti a vice hodinove vylety, mam gripy ergon GP2. Malinke rozky bohate staci pro zmenu polohy rukou a brneni je minimalni. U techto gripu je bezpodminecne nutne spravne natoceni a taky velikost. Zacni tak, ze tu plochu natocis uplne vodorovne a odtamtud to men behem jizdy (tim nemyslim doslova za jizdy :D) dokud ti to nebude vyhovovat. Uprimne, pohodlnejsi gripy jsem jeste nemel, takze pokud by ti nesedely, muze to byt problem.

      0 0
      • bezdratova.sprcha  

        Jo a brneni rukou muze byt i problem rukavic. Ja osobne v rukavicich nesnesu jakekoli gelove vycpavky. Muzes zkusit jet bez rukavic, jestli ucitis rozdil.

        0 0
        • zacinajicibikerka  

          Právě že jezdím bez rukavic, v těch jsem jela jednou a byla to hrůza

          0 0
          • novas752  

            Ono je spousta druhů. Já jsem dřív vozil rukavice z lidlu s gelovou vycpávkou přímo uprostřed dlaně a bylo to příšerný. Po 30km v terénu naprosto nesnesitelná bolest prsteníčku.

            Pak jsem si koupil lepší rukavice s pěnovou vycpávkou naopak na okraji dlaně u zápěstí a chrochtám si blahem. :) Ale neni to jen těma rukavice ma, kromě toho jsem taky vyměnil gripy za měkké, tlusté Bontrager RaceLite+, řídítka z 600 na 720mm šířky :) a představec z 80 na 100mm. Kromě toho mi ta větší šířka a menší délka o hodně zlepšila jistotu ovládání kola.

            Ale tohle má každý jinak, jde prostě o to doladit šířku řídítek nějak podle ramen, stejně tak délku představce.

            A pak do toho mluví i poloha a sklon sedla a styl posezu – když bys třeba ruce proplé a ne pokrčené směrem do stran, bolely by tě asi pořád.

            Jo a řídítka hodně vysoko jsou spíš na škodu. Správně by to mělo být ± stejně vysoko jako sedlo. Když jsou hodně vysoko, řízení je takové nejisté, vratké, na kole sedíš hodně vzpřímeně a rázy ze zadního kola prostoupí přímo do osy páteře.

            0 0
            • pavelxy  

              Jak myslíš tu menší délku? Když si dal delší představec?

              0 0
              • novas752  

                Jo sorry představec naopak z 100 na 80mm, a řídítka jsou trochu přihnutý, takže v reálu spíš 70 s rovnejma.

                0 0
          • bezdratova.sprcha  

            Rukavice osobně beru jako celkem dost podstatnou součást bezpečnostní výbavy jezdce. Spadnout někde znamená ve většině případů dopadat na ruce a spadnout na holé ruce je hodně nepříjemné. No a když člověk na kole jede delší dobu, svírání gripů má podobný efekt jako házení lopatou :) Prostě rukavice šetří ruce.

            Osobně rukavice kupuju tak, že si vyberu jakékoli které se mi líbí a přijdou mi, že něco vydrží. Pak je rozpářu, vytahám z nich veškerý gel a podobné pakárny, a následně je sešiju zpátky. Na silničce a velbloudovi teď vozím Specialized Grail. Na prase zvažuji celoprsťáky.

            0 0
            • Tencovozikmin  

              Osobně bych se na párání a šití vysral,strašná blbost něco prošívat znovu a nějak upravovat. Prostě koupím bez výstelek a gelů které mi sedí a je.

              0 0
              • bezdratova.sprcha  

                No tak to je dost problém, pokud LBS žádné takové rukavice nevedou. Všechno jsou buďto půlprsťáky s výstelkama, nebo celoprsty s i bez. Osobně nehodlám kvůli rukavicím jezdit někam do sráprápadá a z internetu bez vyzkoušení kupovat taky ne. Ke všemu rukavice s výstelkama obvykle bývají celkově lepší. Bez výstelek jsou buďto brány jako nějaké budgetové řešení, nebo jako lehká výbava pro silničkáře (kdy se rukavice samy rozloží po třetí vyjížďce).

                Osobně jsem jinak zvyklý si rukavice opravovat a zašívat (a držet jejich stav dokud se nezačne opotřebovávat samotný materiál), takže s tím problém nemám.

                0 0
                • novas752  

                  Spoustu rukavic na náročné mtb (takže celoprsťáky) výstelky vůbec nemají. Je to jen tenká perforovaná (syntetická) kůže.

                  0 0
                  • bezdratova.sprcha  

                    A šak co jsem v tom příspěvku napsal? Celoprsťáky bez výstelek tu máme, půlprsťáky ne.

                    0 0
                    • weq  

                      Teda nevim ale není jednodušší ustřihnout konce prstů z těch celoprstových bez vystýlek než párat a přešívat vystýlkový bezprsťáky ? :D

                      0 0
                • Goob  

                  To je samozřejmě naprostý nesmysl. Pro technické ježdění se používají tenké bezvýstelkové.

                  0 0
    • wladeq  

      Jestli máš radla s tím bílým heblem blíž, tak si moc nedovedu představit cos tam měla předtím. Ten pevný představec cos tu linkla je na 35 řidítka, a stejně mi 60 délka nepřijde zrovna jako krátký představec. Ten bazmek na prodloužení sloupku je sebevražda, furt bych čekal, kdy mi to zůstane v ruce. Není třeba problém v tom, že to kolo ti nesedí zas tak skvěle jak píšeš, a měla si vybrat nějakou méně závodní, rekreační, geometrii?

      0 0
      • krabica  

        Souhlas, viděl bych to stejně.

        0 0
      • bezdratova.sprcha  

        Extendery, pokud jsou dobře nainstalované, bývají bezproblémové. Samozrejme nic na cem clovek mohl jezdit enduro kvuli pace na sloupek, ale jinak bezpecne. Je to uplne stejne uchyceni jako bezny predstavec.

        0 0
      • zacinajicibikerka  

        Méně závodní je co? S horskýma kolama nemám zkušenosti. Takže jsem začla na obyč. Maxbike Taal Lady, už tak mám 15 palcový rám, nevím, jak vypadá méně závodní?

        0 0
        • krabica  

          Čím méně závodní, tím víc vzpřímený posed. A naopak. Kolmo nahoru je důchodcovský posed. Sportovní je tak někde uprostřed.

          0 0
    • Chlebovnik  

      Si zvykneš.

      0 0
    • Ascaso  

      K tomu brneni – me vadily vycpavky na rukavicich a radoby ergo dripy. Takze rukavice bez vycpavek.

      Gripy jsem uvazoval nad ESI, na zkousku jsem z Ali koupil gripy za 4dolary a funguji perfektne

      0 0
    • Petr L2  

      Asi bych začas nastudování nastavení správného posedu. Je toho o tom napsáno všude dost a jsou na to i kalkulátory. Třeba tenhle:

      https://www.competitivecyclist.com/…atorBike.jsp

      Na základě tak nastavénho kola bych hledal nejpříjemnější posed, ten polohovatelný představec od Force normálně funguje, žena si polohu řídítek hledá již dlouho a tak jsem jí ho tam na to laborování namontoval a nic nikde nevrže, ani nepraská. Možná, že při instalaci toho představce se nazadařilo a je volné hlavové složení. Gripy bycj nechal na konec, to brnění může být ze špatného posedu, rozhodně dokud nemáš ustálený posed, nedával bych žádné tvarované gripy a odzkoušej si také, jaký ti sedne průměr gripů, i to může vadit.

      Zajímalo by mě, co ti vadí na rukavicích, já bych bez nich nedojel ani za roh pro rohlíky. :-)

      0 0
      • novas752  

        Já když jel po dlouhé době poprvé a naposledy bez rukavic, tahal jsem si šutry z dalně. :)

        Od té doby bych taky bez dlouhoprsťáků nevyjel. Už jsem na ně tak zvyklej, že mi vůbec nevaděj, ani když je třeba 35°C.

        0 0
      • jecnak  

        Presne tak, zacal bych spravne nastavenym posedem a velikosti kola. To ze neco doporucil prodejce vubec neznamena, ze je velikost a geometrie spravna pro danou osobu.

        0 0
        • bezdratova.sprcha  

          Dneska skoro nikdo nemá správné kolo a geometrii pro svoji postavu, protože se jednoduše takové kolo v sériovém provedení nevyrábí. Lidi si zvyknou na to, co dostanou.

          U mě je třeba obecně potřeba koupit aspoň o číslo větší rám než bych podle obecných pouček dle mé výšky měl mít a následně zkrátit představec. Na doporučených kolech musím mít strašně vysoko sedlo.

          0 0
          • jecnak  

            To vis ze se takove kolo da sehnat zcela bez problemu. Dokonce vsechny kola, ktere mam odpovidaji tomu linku vyse na kalkulacku velikosti a geometrie. Rozhodne nejsem konfekcni postava co do delky koncetin. Jen je potreba tomu venovat trochu casu, zmerit se velmi presne a pak chvili hledat u vice vyrobcu. Drobne zmeny dle osobnich preferenci doladis tvarem riditek, delkou predstavce, natocenim riditek, gripy/omotavka, se­dlo.

            0 0
            • bezdratova.sprcha  

              Tady se ale bavíme „jde na mě sehnat kolo“ vs „bude na mě velikost tohoto modelu kola“.

              V dnešní době není nenormální, aby od jednoho kola byly jen dvě velikosti, které musí padnout všem. Různé velikost rámů jsou obvyklé párovány se stejnou vidlicí, což vede ke změnám geometrie. Drtivá většina lidí o tomto nemá potuchy a prostě jdou do obchodu a mají zažitou představu, že podle výšky se dá jednoduše vybrat velikost kola a podle toho taky koupí.

              0 0
              • jecnak  

                A proc by clovek musem mit jediny model kola, nebo dokonce kolo od jedineho vyrobce?

                0 0
                • bezdratova.sprcha  

                  Protože takto vybírá kola většina lidí na zeměkouli. Zeptej se jich.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Ty jsi ale psal

                    protože se jednoduše takové kolo v sériovém provedení nevyrábí

                    To je něco úplně jiného než, že si někteří vyberou geometrii úplně blbě. Sehnat, jak psal jecnak, není žádný problém.

                    0 0
                    • bezdratova.sprcha  

                      Ale vy pořád řešíte že někde na trhu existuje model co danému člověku sedí, já řeším, že od jednoho modelu kola v sériovém provedení nemusí někomu sedět žádná velikost.

                      0 0
                      • jecnak  

                        Porad nechapu, co clovek nuti si kupovat jeden model kola.

                        0 0
                      • novas752  

                        Protože tak se má vybírat kolo. Vybereš kola, která ti sedí geometrií a pak se mezi nima rozhoduješ na základě osazení a vzhledu. Je totální nesmysl vybrat kolo opačně a pak brečet, že má debilní geometrii.

                        Ono kolik by asi stálo, když by se od každého modelu dělalo 5 velikostí a ještě každá velikost by byla ve třech délkách atd.

                        0 0
                        • krabica  

                          Třeba Colnago má tři varianty, ale zadarmo to není. :-)

                          0 0
                        • bezdratova.sprcha  

                          Na českých fórech je fakt zábava. Si jako fakt myslíš, že úplný laik bude vědět jakou potřebuje geometrii kola? Ten možná tak bude na hraně jestli koupit 29" nebo 27,5" a v jaké barvě to kolo chce mít. Velikost si prostě nechá poradit na základě v podstatě ničeho.

                          Proto to moje tvrzené, že drtivá většina lidí nemá přesně padnoucí kolo. Je to pravda, většina lidí prostě kola nevybírá podle geometrie protože o tom nemá vůbec žádnou páru a shopy, které nedělají bikefit, jim těžkou poradí líp než „zkuste si tady pojezdit po parkovišti“.

                          0 0
                          • novas752  

                            No to taky nepopírám, s tim plně souhlasim. A jsou i prodejci, kteří laikovi vnutí něco, co sem jim rok válí na krámě a je jim jedno, že velikost mírně nebo více nesedí. Ale s tim nic neuáděláš. Navíc laikovi, který sedne na kolo třeba 8× za rok to je celkem šumák na čem sedí a člověk, co se o to začne zajímat stejně bude kupovat jiné kolo a hlavně návyky a potřeby se s rostoucíma zkušenostma měněj. Když najedeš nějakých 15–25000km, už přesně víš, co chceš a pak máš možnost vybrat si kolo, které ti skutečně sedí.

                            0 0
                          • jecnak  

                            A jak jsme se k tomu dostali od toho, ze se podle tebe: „Dneska skoro nikdo nemá správné kolo a geometrii pro svoji postavu, protože se jednoduše takové kolo v sériovém provedení nevyrábí. “

                            Znova opakuju. Jasne ze se takove kolo vyrabi, staci se nespokojit s prvnim lezakem, ktery mi prodavas v prvnim obchode podstrci.

                            No a prace s pravitkem ci metrem zvladaji i deti ve druhe tride a zbytek zvladne podle piktogramu ci fotek i analfabet. Viz https://www.competitivecyclist.com/…atorBike.jsp

                            0 0
                            • bezdratova.sprcha  

                              Máš úplnou pravdu, což pořád nemění nic na tom, že většina lidí prostě nemá přesně padnoucí kolo a jen úplné minimum lidí má zcela přesně padnoucí kolo.

                              Do úplně přesného posedu nejsou brány jenom míry, ale také způsob pohybu (který může ovlivnit cokoliv, od různé míry flexibility, přes zranění až po případnou vadu růstu). Takový bikefit je taky docela mastný.

                              0 0
                              •  
                                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                                0 0
                              • jecnak  

                                No stavime-li to takto, tak ano. Ovsem do uplne presneho posedu mluvi hlavne pocity a i spousta profi nebo sportovnich jezdcu ma zamerne „spatnou“ velikost, protoze jim bud sedi, maji lepsi biomechanickou ucinnost a nebo preferuji urcitou vlastnost kola. Prave bike-fit se da vcelku bez problemu nahradit tim merenim vyse a nasledne zkousenim ruznych doplkovych zmen – predstavce, sedla, riditka, omotavky atd. Coz je take stejne u bike-fitu, jen s tim, ze ti vetsinou cpou jen svoji znacku – Spesl, Bontrager, Scott apod.

                                0 0
                                • MlokCZ  

                                  Tak hlavně se ukázalo i v praxi, jak i drahý bike fit stejně v reálu přesně nesedne a vyjde hůře než posed nastavený dle dlouhodoletých zkušeností. Ani ten drahý bike fit nikdy nemůže zohlednit ty pocitové požadavky jezdce typu jak moc chce sportovní posed v závislosti na stylu jízdy.

                                  Jinak bych doplnil, že zkušenějších schopný prodavač to má dávno v oku a tedy během 5 minut dokáže určit ± správný posed, i když v tom nedokáže zohlednit priority jezdce (pokud mu je nedokáže přesně specifikovat).

                                  Stačí pro test nastavit správně sedlo (což je otázka s olovnicí pár minut a i když to má hodně v oku, tak i bez změření to aspoň přibližně určí ok, tedy chyba není třeba větší než 1–1,5cm, stejně K.O.P.S. není dogma a skoro každý to jezdí od této polohy mírně posunuté).

                                  Zbytek už vidí od oka jestli to slušně sedne.

                                  A ty niance v řádu do 1–2cm se už pak poladit dají dodatečně dle dlouhodobého zkoušení ať už výškou řídítek, jiným typem řídítek (šířka, úhly) nebo drobnou změnou délky představce.

                                  A tahle drobná změna už se vždy vejde do zachování rozumných vlastností kola. ±1cm na představci se vždy ještě dá, aniž by se dosáhlo nesmyslné délky představce na daný typ kola.

                                  0 0
                                  • jecnak  

                                    Treba v Krabcycles, kdyz resis a nejsi si jisty, ti kolo upnou do trenazeru, nastavi jak by melo byt a pak na tebe kouknou, jestli slapes a sedis spravne. Kdyz to maj kluci v oku, zvladnou i bez bikefitu rict (byt bikefit nabizej), ze je to ok a nebo ne.To mi prijde fajn treba pro male prodejny, ktere nemaji bikefit a nebo se lidem nechce davat ty penize navic.

                                    0 0
                            • obda  

                              Jasne ze se takove kolo vyrabi

                              Z vlastní zkušenosti bych si dovolil jemné oponovat, na mou maličkost jsem ještě sériový rám s geometrií podle CC nenašel. Nicméně obecně s tebou souhlasím.

                              0 0
                              • ˘Ö˘ Krab  

                                Znovu: absolutně důležitý z CC je posed (výška a offset sedla, dosah na řídítka). Další hodnota, které se dá víceméně držet je délka rámu. Ostatní hodnoty geometrie jsou vypočteny pro klasický neslopingový silniční rám, takové se už nezávodníkům skoro neprodávají, takže na tato čísla není třeba příliš brát zřetel.

                                0 0
                                • obda  

                                  Však jo, já jsem zatím nenašel rám, kde by mi seděly „výška a offset sedla, dosah na řídítka“ (Offsetem sedla spadám mimo běžně vyráběné hodnoty.)

                                  0 0
                                  • ˘Ö˘ Krab  

                                    Aha, takže a) extrémně dlouhé stehenní kosti, chceš naznačit. Nebo b) špatné měření.

                                    Pokud a), tak to už opravdu jen rám na míru a asi rovnou s delší zadní stavbou, protože bastlení na sedlovce posune těžiště jezdce příliš na zadní kolo.

                                    0 0
                                    • obda  

                                      Měřeno několikrát, a podle instrukcí :(

                                      0 0
                                      • krabica  

                                        Mám delší stehna s jezdím GT Grade a sedlovku SB32. Grade má delší zadní stavbu a položenější sedlovku, takže dlouhostehným vyhovuje. :-)

                                        0 0
                • MlokCZ  

                  Taky nechápu. Dnes při tak velké nabídce na trhu není problém vybrat vhodné kolo pro kohokoliv i pro lidi s atypickou postavou.

                  Navíc možnosti ladit řídítky a představcem jsou také obrovské, narozdíl od situace před mnoha lety.

                  Jinou vidlici jsem už vůbec nepochopil. Proč by se na bike měla dávat jiná vidlice pro různé velikosti rámů. Ani proč by stejná vidlice měla vést ke změně geometrie pro různé velikosti. Pokud je rám ve všech velikostech navržen správně, tak to naopak nevede k žádným změnám (tedy výška středu, hlavový úhel a další parametry, které mají být stejné zůstanou stejné).

                  0 0
                  • bezdratova.sprcha  

                    Vidlice má nějaký sklon a délku a když u dvou velikostí rámu použiješ stejnou délku a sklon vidlice, tak změníš geometrii rámu. U MTB to není vůbec problém protože tam stejně ještě hraje roli sag atp, ale u silniček to může být znatelně. A aby různé velikosti rámu pobraly stejnou vidlici a zůstaly zachována výška středu a hlavový úhel, co musíš udělat? Ano, musíš opět změnit geometrii rámu. Kolem toho prostě nejede vlak.

                    A co je nepochopitelného na tom, že drtivá většina lidí nedělá absolutně žádné měření posedu. Že prostě vejdou do obchodu, vyberou si model, a nechají si poradit ohledně velikost na základě výšky?

                    0 0
                    • BB  

                      Cituji tebe, výše uvádíš:

                      „Dneska skoro nikdo nemá správné kolo a geometrii pro svoji postavu, protože se jednoduše takové kolo v sériovém provedení nevyrábí.“

                      Diskutující ti celkem logicky vysvětlují, že je to blbost. A ty se najednou divíš, zase cituji tebe:

                      „A co je nepochopitelného na tom, že drtivá většina lidí nedělá absolutně žádné měření posedu. Že prostě vejdou do obchodu, vyberou si model, a nechají si poradit ohledně velikost na základě výšky?“

                      Ale to ti přece nikdo nevyvracel. Chlape, pokud už neděláš do politiky, dej se na ní, daleko to dotáhneš !!!!!

                      0 0
                      • bezdratova.sprcha  

                        Ok, beru, že jsem mohl říct že mám na mysli přímo model. Já zas tak nějak beru jako samozřejmou uvědomělost, že jezdci kteří mají aspoň základní vědomost o geometrii kola jsou mizivá menšina.

                        Když prostě jako běžnej Franta přijdeš do obchodu, tak pokud si nenecháš kolo minimálně seskládat na zakázku, budeš mít na výběr jen z několika velikostí, ze kterých ti bez úprav nemusí úplně sedět žádná. Sedneš na to, projedeš se kolem LBS a když ti to přijde fajn, tak na tom odjedeš domů.

                        0 0
                        • novas752  

                          Zase je v dnešní době ale milion testovacích akcí, kde si na kole nějkakou hodinu až 2 odjedeš a něco z toho poznáš. To už je pak na každym, jestli přijde do krámu jako tupá ovce a zavelí „chci kolo“, nebo se do toho trochu ponoří sám. Dneska ti prodejce neporadí, resp. nelze na to spoléhat, to je jako přijít do krámu s elektronikou a nechat si poradit, že určitě potřebuju mobil za 18k.

                          0 0
                        • ˘Ö˘ Krab  

                          Snažíš se nás přesvědčit, že když se bude skládat, tak kolo bude mít zásadně jinou a lepší geometrii, než hotovky? To je nejspíš omyl, i rámy pro stavby mají nějakou standardní škálu velikostí a geometrií, přes to vlak nejede, plně individualizované geometrie rámů jsou a) drahé a b) nejsou – při současných možnostech výběru – tak často potřebné.

                          A jestli si myslíš, že u silniček se čaruje s vidlicemi a ovlivňuje se jimi geometrie, tak věř, že naprostá většina rámových sad už přesně správnou zamýšlenou vidlici obsahuje a ty, které ji z nějakého důvodu neobsahují, mají uvedeno, jak má vidlice (značně standardizovaná) vypadat.

                          0 0
                    • MlokCZ  

                      A aby různé velikosti rámu pobraly stejnou vidlici a zůstaly zachována výška středu a hlavový úhel, co musíš udělat? Ano, musíš opět změnit geometrii rámu.

                      Tak ono dvě různé velikosti rámu mají jinou gemoetrii, proto jsou to různé velikosti :-)

                      A to zachování parametrů, které mají zůstat zachované (jako je výška sředu) je snad naprostá samozřejmost a všechny aspoň trochu rozumné rámy to tak mají. Rámy se opravdu nenavrhují jen tak, že se zkrátí horní a spodní rámovka…

                      Velikosti se u rozumných rámů přizpůsobuje všechny, tedy i se dle velikosti uzpůsobuje přepákování u fullu, atd.

                      Pokud v obchodu poradí seriózně (což se někde podaří a někde ne, jak dle schopností konkrétního prodejce, tak dle toho jak moc tlačí na zbavení se ležáků i když zrovna dobře nesedí kupujícímu), tak mu vyzkouší celý posed, tzn. do hry vstoupí i ty jednotlivé proporce a ne jen nic neříkající výška postavy.

                      0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Aha, teď ses odkopal. Strašně vysoko sedlo je pro Tebe to hlavní měřítko? Nedosáhneš na zem? O jakém typu kola vlastně mluvíš?

            0 0
            • bezdratova.sprcha  

              Strašně vysoko sedlo oproti zbytku kola, tj. sedlovka zbytečně moc vytažená.

              0 0
              • ˘Ö˘ Krab  

                Kupuji si sedlovky 400 mm (protože standardní mi jsou těsně nebo o kousek nestačí) a nikdy mi nepřišlo, že by byly vytažené zbytečně moc. Není to spíš tak, že nedostaneš dost vysoko řídítka? O jakém typu kola vlastně píšeš ohledně velikosti a zkracování představce?

                0 0
                • bezdratova.sprcha  

                  Všechny kola. Na silničce jsem tahal představec ze 100mm na 70mm a na XC rámu (který mi sedí trochu lépe) jsem to měl pro terén 60mm představec. Teď co z něj mám velblouda tam mám 90mm představec a řidítka asi o cm níž.

                  0 0
                  • ˘Ö˘ Krab  

                    Silnička se 70 mm představcem, pokud je rám větší než velikost „S“, je přesně to, po čem celý život toužím. Řídítka o 1 cm pod sedlem, to je naprosto hustokrutopřísně bajkerské nastavení, na to fakt nemám.

                    0 0
                    • kubad  

                      +1

                      0 0
                    • MlokCZ  

                      Ukázka toho, jak zabít posed. O výšce řídítek se nedá obecně nic říct, tam to může být dané specifickými proporcemi, ale ten superkrátký představec na silničce. Ten je dobré peklo.

                      Párkrát jsem to zkusil, protože jsem vždy měl u silniček problém sehnat co potřebuji. Atypická postava a potřeboval jsem vždy extra vysokou hlavu, abych dostal řídítka dost vysoko. A v menší velikosti (která by byla ideální délkou) byla vždy moc krátká hlava. Takže to nemělo ideální řešení.

                      I tak jsem se vešel vždy aspoň do 90mm představce a i to nebylo moc dobré (pořád moc krátký). Kratší jsem zkoušel jen při krátkých pokusech, to bylo už úplné peklo.

                      0 0
            • jecnak  

              Nejspis sjezdak pro silnicni dalkove presuny.

              0 0
          • MlokCZ  

            Ohledně výšky sedla:

            • delší sedlovka a nižší rám bylo vždy lepší řešení z mnoha důvodů (a limitovat by se mělo pouze extrémem, aby to už nezačalo příliš praskat)
            • jestli jsi nezaregistroval, tak v poslední době se rámy při stejné délce pořád čím dál více snižují a to z více důvodů: od používání širokých řídítek a kratší představců po používání čím dál delších teleskopů i typu 480mm délka (a ty se tam musí vejít)
            0 0
            • TeryPV  

              A já si řikal, proč GT má u HT od modelů 2017 sníženou sedlovou trubku u velikosti L o 2,5cm, ale přitom kolo je o necelé 3cm delší. Nenapadlo mě, že to může být trendem teleskopů. Zajímavé…

              0 0
              • novas752  

                Taky se tim sníží uchycení sedlových vzpěr zadní stavby, což zlepší pohodlí a sedlovka vysunutá více z rámu bude opět víc pružit a zlepší pohodlí.

                0 0
                • TeryPV  

                  To asi možná jo, ale já mám třeba trochu strach se svými 115kg včetně výbavy, mít tu sedlovku 250 mm z rámu (400mm) vytaženou… ale tak uvidíme :)

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Rám musí být dostatečně dimenzovaný na větší vysunutí a to si snad většina výrobců hlídá, když rámy pořád snižují.

                    V okolí mám např. jednoho Treka 21,5" pro 196cm jezdce. I přesto, že to je hodně starý rám, tak už tenkrát byl superdlouhý (třeba jezdil majitel toho Treka předtím Meridu 24", která byla o hodně kratší, ale předtím nic delšího nemohl sehnat), takže na délku mu je přesně akorát, ale musel to mít i tenkrát s 420mm sedlovkou. Má kolem 100kg a ten rám už mu drží asi 11 let nebo kolik ho přesně má. A zrovna ho v terénu nešetřil.

                    A stačí se podívat na některé dopurčené rozsahy výšky sedla od nějaký výrobců. Třeba Canyon má u XL Neoronu 763–867mm. U XL musí přepodkládat těžké jezdce. XL je vysoké 520mm, tzn. 347mm maximální vysunutí. Použité sedlo je dejme tomu 5cm, takže doporučeno je až 300mm vysunuté sedlovky.

                    A tam kde se používají ještě delší teleskopy to bývá ještě o něco více.

                    0 0
                    • TeryPV  

                      To je mi jasný, že by na to měl rám být dimenzovný, ale i tak je to zvláštní pocit.

                      Mě právě vyreklamovali rám a dostal jsem nový model, taky velikost L, ale změnili geo, jak jsem popisoval. Delší rám, nižší sedlovka. No a vypadá ta sedlovka šílené vytažená, ale je fakt, že nějakých 25 cm z 40cm sedlovky snad bude OK.

                      Každopádně, díky za uklidnění :)

                      0 0
            • bezdratova.sprcha  

              No já právě všechny horáky co jsem měl tak už měly nějaké snížení horní trubky. Na úplně prvním horákovi (který jsem si vybral na základě doporučení LBS) mi dali rám 17 nebo 17,5 už nevím. No bylo to v pohodě, akorát jsem měl sedlovku skoro na hraně minimálního vložení (což taky způsobilo, že následující rok po asi 5000km mi to velice hlasitě praskalo při šlapání a bylo to v rámu – sedlovku i sedlo jsem tehdá vyměnil).

              Pak jsem si vzal velikost 19" i s jinou geometrií, kde jsem mohl bez problému dát 350mm sedlovku (vytažená jenom na nějakých 200–220mm), ale zase mi přišly daleko řidítka, alespoň teda na té sedlovce co měla 25mm setback (která byla fajn ve sjezdech, pač se hodně věcí dalo sjet bez sníženého sedla).

              Vzhledem k váze přes 100kg mi moc dlouhá sedlovka pod zadkem pruží.

              0 0
              • ˘Ö˘ Krab  

                Výmluvy, výmluvy, výmluvy, zapadáš přesně do Tebou udávané většiny, která je líná hledat vyhovující rám a ten případně skoro vyhovující si pečlivě doladit komponenty k obrazu svému.

                0 0
              • MlokCZ  

                Takže píšeš:

                • v obchodě jsi dostal velikost tak akorát
                • sedlovku jsi měl vytaženou tak akorát
                • nedokázal jsi zjistit (ať už ty nebo v krámu, pokud jsi jim to tam dal k vyřešení) příčinu praskání, vložením na hranici minimálního zasunutí to opravdu není (praská to pokud je něco špatně, nejčastěji je to špatná tolerance průměru sedlovky a díry v rámu nebo nějaký problém z vyroby typu otřep v rámu, špatný svár, apod. a není vůbec ojedinělé, že se takový problém řeší na naopak hodně zasunuté sedlovce)
                • následně jsi vzal zbytečně velký rám, který byl logicky i moc dlouhý
                • pružení sedlovky je dané především tuhostí použité sedlovky, delší sice pruží o něco více, ale není problém mít delší, která pruží i naprosto minimálně i pro těžšího jezdce
                • sedlo se nastavuje vždy vůči středu dle proporcí jezdce a offset sedlovky je jen nástrojem jak toho dosáhnout, v každém případě bude sedlo pro konkrétního jezdce na každém kole vždy stejně vůči středu, takže nic takového jako vliv offsetu sedlovky na sjezdy neexistuje (co se dá sjet bez snížení sedla nebo bez přesunu za sedlo je dané úplně jinými parametry geometrie, zejména poloha řídítek vůči přednímu náboji, tzn. hlavový úhel, offset vidlice, délka představce a výška a šířka řídítek)
                0 0
              • kubad  

                v jiném vláknu píšeš že pohyb odpružené sedlovky není problém, a najednou ti vadí i propružování pevné sedlovky vytažené cca 270mm tedy s 400mm sedlovkou naprosto bez problémů?

                ty budeš trochu kecka :D

                0 0
          • Petr L2  

            Sprcho píšeš kraviny,nesprávné geo a zvykačka na to co dostanu je pouze o tom, jak moc to chce, majitel řešit, nebo jestli je mu to šumák, geo rámu je vždy designované na určitý rozsah výšek a v tom rozsahu se to pak doladí představcem výškou řídítek, polohou sedla atd atd.

            Pokud jsi postavou mimo průměr, tak to máš pochopitelně složitější ale neznamená to, že je všechno u všech špatně

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.