• Luky11

    Zdar

    Už nějaký čas pozoruju že se mi u brzd Avid elixir R nevrací pístky tak jak by měli. Pístky vždy zatlačim nasadim kolo, nic nedrhne, jakmile zabrzdim pístky se vrátí tak z půlky a třmen už nejde ani vycentrovat aby nedrhl o kotouč. Dá se tento problém vyřešit bez toho aniž bych rozmontoval cely třmen a musel vyjmout pístky?

    Děkuji za rady

    0 0
    • Hnoj  

      Spíš ne. Rozebrat, vypucovat, znova naplnit, obvykle to pomůže.

      0 0
    • MirosPikos  

      Než uděláš, co ti raní Richard, tak bych zkusil vždy jeden pístek trochu vysunout, vatičkou namočenou v DOT očistit a zasunout. Takto to několikrát rozhýbat a doufat v dvě věci:

      1. Že se pístky rozhýbají a budou se vracet…
      2. Že se ti brzda nezavzdušní…

      Když to nepomůže, tak rozebrat, vyčistit…

      0 0
      • Georrge  

        ještě bych to jako další krok napatlal nějakou vazelínovou srajdou na brzdy (ostatní mazivo by mohlo rozežírat těsnění), a několikrát to zasunout a vysunout ať se to dostane kam má.

        0 0
        • Kupko  

          Nejlepsi je to namazat DOTKOU

          0 0
          • Kynio  

            +1

            0 0
          • gazman  

            Vytahnout pistky prebrousit 400 smirkem namazat dotkou a basta.

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
          • Georrge  

            rydy dotka teda moc nepromaze :) a pist v pace totalne zadre :) tam je potreba vazeliny…

            0 0
            • Kupko  

              Prave ze promaze a nic nerozezere vazelina muze bejt taky ale specialni na danou brzdu ale mi vždy stacila dotka nebo mineral podle toho cim dana brzda je plnena a uz jsem par brz spavoval :-)

              0 0
              • Georrge  

                no mazat by mela, ale nevim proc ale v pace mi to nejak nefungovalo, poradne jsem to namocil v brzdovce ale po slozenji paka skoro nechodi… v originale tam byla namatlana nejaka vazelina, asi ji tam bude potreba…

                u trmenu jsem nikdy nerovnomerne chozeni pistu moc neresil, pokud uz tak mi taky stacilo jen trochu brzdovky a rozhybat, ale nikdy jsem nejak moc zadrene trmeny nemel…

                0 0
            • gazman  

              Bavíme se o pístech ve třmenu myslím, ale to je jedno. Chtěl bych objasnit jeden ze základních principů fungování hydr. brzd, protože je zřejmé že drtivá většina lidí o něm neví, třeba to někomu pomůže. Velký omyl je myslet si, že k vracení pístků po odbrzdění je potřeba co nejmenší tření mezi pístkem a těsněním a že toto vracení má za úkol nějaký podtlak. Tak to není, právě naopak. Píst nesmí těsněním procházet příliš lehce. Vracení pístků se děje díky deformaci těsnění, ve kterém se z důvodu velkého tření píst neposouvá a které se po odbrzdění vrátí do svého původního nedeformovaného tvaru a sebou vezme zpět i píst. Pokud se píst napatlá čímkoli, hrozí že se na něj nachytá prach a ten pak brání ve volném pohybu pístu v těle třmenu v oblasti od těsnění ven, což může být problém, nebo tím sníží tření mezi těsněním a pístem, což má za následek syndrom malé mezery mezi deskami.Proč se má tedy píst vůbec v těsnění posouvat? Pokud se opotřebí desky, je nutné vzniklou spáru nějak kompenzovat. Jestli je tedy dráha potřebná ke kontaktu desek s kotoučem větší, než co pobere deformace těsnění, dojde k posunutí pístu v těsnění a vymezení spáry. Pak už se ale píst v těsnění neposouvá, těsnění se pouze deformuje tam a zpět pro odtažení desek od kotouče po odbrzdění. Míra odtažení desek od kotouče je dána třením mezi pístem a těsněním, tvarem těsnění a drážky pro něj a taky hrubostí povrchu pístu.

              3 0
              • Georrge  

                zajímavé, ale že by to těsnění pobralo až takovou deformaci? Přeci jen jsou brzdy, kde se písty při brždění hýbou docela dost…

                0 0
                • gazman  

                  Je to tak. Funguje to jak jsem popsal. Celo drazky pro tesneni, o ktere se to tesneni opira kdyz jde pist smerem ke kotouci je zkosene a zkosene byva i dno drazky to zajistuje dostatecnou deformaci.

                  0 0
                  • Georrge  

                    tak dík za info, člověk je hned o něco chytřejší :) takové věci se jinde člověk nedozví…

                    0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
              • miruš  

                +2 jen nechápu že u avidů jsem právě díky silikonovému oleji pístky rozhýbal a začaly se vracet lépe a radostněji a záhy bylo více místa mezi deskami, žeby formuly fachčily jinak?

                0 0
                • goofy  

                  Mozna to jenom vyplavilo nejaky bordel. Taky mi shimana zacly chodit lip po promazani, ale jak jsem zacal potom uvazovat nad tim jak to tu Gazman prvne psal, tak ma chlapec pravdu

                  0 0
                  • miruš  

                    pístky jsem vždy zprvu vyčistil a odmastil a stejně nechodily až po namazání začly chodit, takže ???

                    0 0
                    • Georrge  

                      a nechodily znamená… ? že se nehly ani o píď?

                      0 0
                    • goofy  

                      V tom pripade kdo vi… Snad jenom holt prapodivny Avid… :-)

                      0 0
                    • gazman  

                      Takze byl problem ve treni mezi pistem a trmenem, ne mezi pistem a tesnenim.

                      0 0
                      • miruš  

                        mezi pístem a třmenem je těsnění no ni?

                        0 0
                        • gazman  

                          Ano ale pist je ve trmenu ulozen pomerne tesne a pri brzdeni se spolu s deskami pohybuje v obou osach ne jen ze se vysouva ale i „vikla“ . Sice jen do te miry nez se desky zaprou o trmen ale k priblizeni pistu ke trmenu dochazi a tam se dle meho nahromadi bordel pokud je tam mastnota se kterou se ten bordel vytvori a to by mohl byt kamen urazu. Pokud je pist od vyroby ve trmenu prilis tesny tak tam ani bordel byt nemusi a k problemu muze dojit i tak. Proto pak pomuze promazani jen je pomoc docasna nez se mazadlo zaspini prachem.

                          0 0
                          • miruš  

                            napsáno velmi srozumitelně, díky za postřehy

                            0 0
                          • scret  

                            takze radis radeji vse ciste a odmastene?

                            0 0
                            • gazman  

                              Jo, takovou mám praktickou zkušenost a vyplývá to i z logiky věci. Pokud by třeba kvůli výměně desek nešly zatlačit písty , tak bych spáru kolem nich vyfoukal vzduchem, kápnul tam nějaký řídký olej, třeba brunox zatlačil je, ale pak bych ten brunox vypláchnul benálem a vyfoukal spáru znova vzduchem. Pokud by pak v důsledku toho, žes to vlastně namazal byla mezi deskama malá mezera, tak bych písty vyndal přejel smirkem, těsnění otřel od mazutu a poskládal tak, že bych těsnění natřel brzdovkou a písty tam dal nasucho. Prostě namazané plochy mezi těsněním a pístem nemusí vadit, ale píst mastný od těsnění ven (směrem k desce) je špatně.

                              0 0
                              • scret  

                                ok, diky, dobre vedet…

                                Ted se chystam rozebrat jedny Ultimaty, ktery proste nevykazujou takovou funkci jako driv – holt Avid:(

                                Tak si rikam, ze zmrvit na nich uz nic nemuzu…:)

                                Btw. kam s brzdovkou? do nejaky nadoby a pak do sber.dvora?

                                0 0
                                •  
                                  Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                                  0 0
              • Rockrider xc 100/500  

                Dobrý den, ozývám se celkem hodně dlouho po tom, co jste toto napsal, ale také teď mám problém na brzdach SRAM LEVEL T, že se mi pístky vrací jen tak do půlky. Co byste tedy prosím doporučil udělat, aby se pístky opět vraceli tam kam dříve?

                Děkuji moc za odpověď.

                0 0
      • Kynio  

        tohle mi zatím vždy pomohlo..

        0 0
    • v POHODÌ klokan  

      Já zadrhlé pístky občas prostříknu nějakým WDčkem nebo něčím podobným (bez destiček samozřejmě :) a párkrát je vysunu a zamáčknu. Pak otřu. Pomáhá to.

      0 0
      • rbcrx9  

        Souhlasím, jen s tím rozdílem, že na pístky kápnu Brunox Deo,pak několikrát rozhýbat.

        0 0
        • sodek  

          Taky jedu v Brunoxu. Už pár let, na Formulích a Avidech. Poprvé to bylo z nouze. Zatím to nějaké 3 roky funguje. Co na to říká těsnění netuším, neměl jsem to nikdy rozdělané.

          0 0
      • Hnoj  

        WDčko je agresivní jak kyselina, to bych si zrovna na písty fakt nedovolil…

        0 0
    • Specík  

      Na pístky se dá koupit vazelína přímo od Sramu (Avid dot grease), má asi 25ml – ale vydrží věčnost. Kupoval jsem jí tenkrát u Žitnýho.

      Jinak WD bych na bajky zakázal :)

      0 0
      • gazman  

        Z duvodu popsanych vyse bych tam zadne mazadlo nedaval. Tesneni se maze zevnitr samo dotkou . Oblast pistku od tesneni smerem ven ke kotouci je nejlepsi stav pokud je zcela sucha, nejlepe odmastena. Pokud je tam mazut vytvori se behem kratke doby spolu s okolnim prachem a prachem obrousenym z desticek brusna pasta, ktera dava zabrat pistu. Proto se stava ze kdyz zastrcis takto ponicene pisty do trmenu kvuli instalaci novych desek, brzda zacne chcat.

        0 0
        • Specík  

          To jsem si přečet až teď :) ale přímo v popisu výrobce je, že je vazelína určená na mazání pístků a pohyblivých částí brzdových pák hydraulik Avid.

          Použil jsem ji tedy jen jednou – když se jim moc nechtělo chodit. Povytáhl jsem pístky, očistil namazal, zatlačil párkrát projel a pak je zase vysunul a očistil aby se tam neuszoval ten prach. od té doby pokoj, ale je možný, že jsem jen dostal pryč ten bordel co tam byl.

          0 0
        • rbcrx9  

          Vydře se těsnění, ne pístek. To je třeba vždy vyměnit za nové,při montáži lehce máznout kapalinou dle výrobce brzd.

          0 0
          • gazman  

            Prach nebo pisek rozhodne drive poskodi mekky hladky plastovy pist nez gumove tesneni. Zkus si prejet smirkem po obojim. Uvidis sam na zem to zanecha vetsi stopu. Garantuji ti ze na pistu. Ale to je v podstate jedno. Slo tu o neco jineho

            0 0
            • JSt  

              imho jsem na dzujsynach mel pistky z nejakeho krehkeho kovu a ne plastu.

              0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
    • Twisp  

      nedavno jsem koukal na autosalon a tan namistrovanej Sršen doporučoval na pístky v mašině kartáč (v našem případě spíš kartáček) a vodu s jarem 1:1. Nezkoušel jsem to, ale až budu měnit desky , tak to prubnu.

      0 0
      • Kynio  

        a proč bych to měl chtít odmašťovat?

        0 0
        • gazman  

          Jeden mozny duvod je popsan vyse.

          0 0
        • Davos000  

          no odmašťování asi není důvod toho počinu, ale spíše vyčistit a vyplavit ten „maras“ mezi pístkem a třmenem

          0 0
    • jihra  

      Zkuste „napružit“ pružinky, které roztahují destičky od sebe (to by asi mělo platit všeobecně pro všechny hydrauliky). Trošku by to mohlo pomoci.

      0 0
      • Vilém  

        To by musela byt poradna pruzinka.

        0 0
        • lazza  

          Zdar,

          mám Sainty asi půl roku a u zadní brzdy nejde pístky zatlačit zpět, tj. při nasazení nových desek mezi ně kotouč prostě nenarvu. Při zatlačení jednoho pístku dovnit povyjede pístek protější. Vyčistil jsem to/prostříkl čistidlem, ale bez efektu. Je tohle na reklamaci nebo se to dá řešit jinak?

          0 0
          • Vilém  

            Podle popisu je tam moc kapaliny, upust ji a bude to ok. Upoustej nahore na pace.

            0 0
            • lazza  

              Stačí jednoduše odšroubovat „špunt“ imbusem a vytáhnout trochu kapaliny stříkačkou? Nebo je potřeba odvzduš.sada?

              0 0
              • Vilém  

                Odsroubuj sroubek na pace a pak pomalu roztahni pistky na max. Vytekajici kapalinu chytej treba do hadry, kterou obalis paku, nebo do te dirky nasroubuj injekcni strikacku, pripadne plnici pripravek od shimana. Pak dej sroubek zpet.

                Tu brzdu asi nekdo naplnil pri ne zcela roztazenych pistcich a pak je kapaliny moc.

                0 0
                • lazza  

                  Ok, jdu na to. Před týdnem to v servise odvzdušňovali a je docela možný, že to přeplnili, jak popisuješ.

                  Zatím díky.

                  0 0
                  • Vilém  

                    Drzim palce, abys tim olejem nezachcals vse okolo :)

                    0 0
                    • lazza  

                      Tak hotovo. Nádržka byla přeplněná až po okraj, takže stačilo vršek hladinky vysát hadrem a pístky zalezly. Díky ještě jednou. Nechrstlo to nikde, když nepočítám malou chybku, kdy jsem rozebral přední páku a zadní třmen a divil se, že to nefunguje :-)

                      Teď se jen zbavit gumovýho projevu brzdy – mám dojem, že po návratu z Alp začala zadní brzda měknout a ztrácet sílu a „zkus“. Nechal jsem to odvzdušnit, ale vliv to moc nemělo. Mohly by to způsobovat sjetý, resp.teplem změklý kotouče? – jsou teď černoduhový. Přední brzda je ale v pohodě…

                      0 0
                      • Vilém  

                        Ze se zbarvil kotouc, to neni nic divnyho. Muzes ho pro klid duse prejet jemnejsim smirkem a odmastit. Pokud je brzda mekci, tak to vypada, ze je nekde nejaka bublina. Na nekterych kolech, byva odvzdusneni zadni brzdy na kole trosku orisek:) Aby mel clovek jistotu, tak pokud je to mozny, tak ji odvzdusnit mimo ram, nekde povesenou.

                        0 0
                        • lazza  

                          Síla XT kotouče s chlazením je nějakých 1,6–65mm – podle servisáka už to má za sebou. Tak jsem si říkal, zda to nemůže být tím (používám sintrovaný desky s chlazením, na předním kole vydržel kotouč asi 4 měsíce, na zadním asi 10). Kotouč odmašťuju tímhle a desky taky. Zkusím ještě ten smirk.

                          0 0
                          • Vilém  

                            Ono se sintr deskama zivotnost toho kotouce nebude nijak zavratna. Pokud je rec o icetech kotoucich, tak ty ocelove casti kotouce nejsou nijak tluste.

                            0 0
                            • lazza  

                              Jsou to XT RT81 Icetech. Koupi nových kotoučů se nejspíš nevyhnu – budu věřit, že si to sedne. Pak budu řešit event. odvzdušnění, jaks popisoval.

                              Ještě mi poraď: bude nějakej zásadní rozdíl (účinnost/krou­cení/životnos­t…) mezi XT a SLX? – cena je dost rozdílná

                              0 0
                • Jacob1  

                  mohl bys prosím něco podobně srozumitelného napsat i na zadní měkkou kotoučovou brzdu hayes sole ? :) mám jí sundanou , chci je dát pryč a tak si říkám , že bych se na nich mohl aspoň naučit seřizovat

                  0 0
    • Ralan  

      Trochu to tady oživím, nevíte někdo jak vydolovat ze třmenů Saint M810 a M820 všechny čtyři pístky? Kompresorem vyfouknu jeden, ale jak na ten zbytek…

      Díky

      0 0
      • Zdyn  

        Jednoduše. Musíš ty ostatní díry něčím zakrýt. Já to vetšiniu dělám tak že tam přimáčknu destičku s gumou. Nebo gumu dát přímo do děr po pístích. Nemusí to být ani nijak moc utěsněné, pokud je z kompresoru dostatečná dodávka vzduchu.

        0 0
        • Ralan  

          Tak tedy bude asi i jednodušší rozpůlit třmen a pak teprve dolovat pístky co?

          0 0
          • pepek  

            Kvůli smrkání na kole taky neřežeš nos, ne? Zacpeš jednu dírku a frkneš.

            0 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
    • potkan80  

      zdravím všechny no tak to sem si nas.. myslel sem jak budou kot. v poho po nejakych kolech je tohle moje prvni kolo s kot. branil sem se jim ale holt pokrok jde dopredu … ale abych se vratil k tematu mam mrdky trekto a nevraci se mi jeden pistek mel sem to rozebrany promazal a pořád nic … tak nevim dat radči shimano . nebo to nějak víc rozebrat … poradí někdo ze zdejších guru

      0 0
      • Vilém  

        Poradim ti, aby sis to po sobe zkusil vzdy precist, protoze toto se neda lustit. Navic to 100× opakovany trekto, to uz je diagnoza.

        0 0
        • potkan80  

          takže vyhodit a dat shimano jo ? poradiš model ktery by byl mín problematicky ..no jo no klavesnice na notebooku ,,sorry

          0 0
          • Vilém  

            Byt na tvem miste, tak to sverim do rukou nekomu, kdo vi co dela a nechat na nem at posoudi v cem je problem.

            0 0
    • potkan80  

      v cem je problem vim proste na zadku se jeden pistek nevraci mel sem to rozebrany a i kdyz mlada brzdi vraci se jen jeden a zas me tak nepocenuj holt na kole sem si udelam dost veci sam ale holt tohle jsou mi prvni kot, brzdy no

      0 0
    • potkan80  

      spis to dopuresnim ani spin nevyjizdi a ten druhy vyjede vic takze spis problem nevyjizdeni jednoho pistku …

      0 0
    • Martin  

      Čaute,

      na mých XT 775 se mi v zadní brzdě nevrací jeden pístek. Už jsem ho několikrát promazával, rozhýbával a zase promazával… na dvě tři vyjetí to pomůže, ale pak zase stará písnička, nevrací se.

      Co můžu udělat víc?

      Brzda je odvzdušněná, naplněná… jediný renonc by mohly být sjeté desky, ale nějaké „maso“ na nich ještě je.

      Díky.

      0 0
      • pepek  

        Nový desky většinou pomůžou. Ty pístky, když se vysunují moc, tak se asi snadno šprajcnou. Než se s tím *****, je lepší desky se zůstatkovou cenou: 35,66 Kč oželet.

        0 0
        • Martin  

          Mno, chtěl jsem to vyměnit na jaře, nové desky i kotouč už mám v krabici, a ty staré dojezdit v podzimních sračkách, ale asi to udělám dřív.

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
    • -b-n-x-  

      Trochu oživím.

      Na levé páce xt785 se mi zadrhava píst. Zatím jsem páku akorát rozebral, trochu vyčistil, a složil zpět. A je to pořád stejné.

      Nějaký tip, jestli více vyčistit, něčím namazat, nebo rovnou koupit jinou?

      Díky

      0 1
      • Georrge  

        U brzdy s olejem nevim, ale pisty (i ve trmenu) v brzde s DOTkou se musi maznout vazelinou (k tomu urcenou, samozrejme), jinak to nechodi hladce.

        0 0
        • -b-n-x-  

          No, a už neplatí to co psal tady v tom vlákně Gazman, že se to právě nemá mazat?

          0 0
          • ladys  

            Nečetl jsem, ale na vlastní kůži zkoušel. Bez namazání to nechodí volně. Mažou se tím i o kroužky ve sparovacich jednotkách kávovarů;)

            0 0
            • PucalkovicAmina  

              Tak především se mažou i pístky ve třmenech u aut :-)

              0 0
              • ladys  

                To někdo rozebírá? A pokud ano, tak to maže dotkou;) Měli by se mazat dosedací plochy desek, tím nemyslím brzdnou plochu:D

                0 0
            • Georrge  

              Co jsem měl v ruce, tak bylo potřeba mazat :) a jak už tu zaznělo, mažou se i pístky v třmenech od aut, jenže ty všechny jezdí na DOTku. A ano, rozebírá se to, když se repasují třmeny (rozebrat, vyčistit, nové těsnění, namazat, složit, dát novou prachovku). Styčná plocha mezi deskou a třmenem se dnes už nemaže, resp. dělá se to jen u nekvalitních desek, které nemají spešl styčnou plochu proti pískání.

              0 0
            • -b-n-x-  

              Tak já to vyzkusam, a uvidíme. Někde jsem viděl video jak to borec mazal silikonovou vazelinou. Tak to zkusím tím.

              0 0
      • ladys  

        Gumičky namazat silikonovou vazelínou. Náhradní přepouštěcí pistek s gumičkami na Ali

        1 0
      • falze  

        Řešil jsem to samé na Deore páce, vyřešila to výměna pístu za nový včetně těsnění z Ali.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.