• puka

    Zdravím,

    jak jsem viděl bajk za 26k s altusem mě napadla tato otázka. Zajímalo by mě, jestli třeba novější komponenty nižších řad(třeba Acera M3000, která vypadá už k světu) je lepší vzhledem k funkčnosti, spolehlivosti, váhy, údržby a jiným atributům o proti starší Deore RD-M591 nebo ještě starší XT M771.

    Zajímá mě to ze zvědavosti, vizi do budoucna a nebo jestli to není pořád ten křáp co předtím jen v hezčím kabátku.

    0 0
    • puka  

      Jde mi hlavně přehazku.

      0 0
      • Singlespeed  

        Ve funkci rozdíl asi nepoznáš. Acera je zejména plast+Fe plech, Deore je Fe+Al slitina a XT převážně Al slitina.

        0 0
        • Čipera  

          Ve funkci je taky trochu rozdíl xt je přesnější rychlejší a snese větší zátěž.Dobře se to pozná v terénu kdy přehazka dostává zabrat.

          0 0
        • puka  

          Plast? Nevšiml jsem si. Zmiňuje se všude jen, rozsah a počet zubů. Na jednom kole mám tamtu starou xt a na crossu tamtu deore.

          Ptám se kvůli upgradu z xt z roku 2008 na novější nižší řadu 8st.

          0 0
          • novas752  

            A je fakt potřeba jí vyměnit??

            Já že mám asi stejnou (XT RD-M772 s tim Direct Mount uchycenim) a funguje mi pořád nekompromisně – akorát kladky a bovdeny (což projev řazení výrazně zlepší) jsem dával nový. upgrade na novou Aceru/Alivio bude krok zpět a s 8/9spd Deore budeš asi na tom samym.

            0 0
            • puka  

              Uvažuji kvůli tomu,že jde celkem ztuha. Po výměně lanka by to možná bylo lepší. Možná ještě bude následovat výměna řazení.

              0 0
              • novas752  

                Tak to vyměň lanko i bovden, za to hazka nemůže (pokud neni nějak ohnutá, poškozená…). Maximálně jí můžeš rozebrat, vyčistit a zlehka namazat čepy. Ani řazenim to nejspíš nebude. A až budeš stříhat/řezat nový bovdeny, udělej to pořádně – na nových kolech často bývají zbytečně dlouhé a lanko se pak „žvejká“ uvnitř.

                0 0
              • Čipera  

                Jestli jde z tuha tak je to 100% lankem a bovdenama a občas není naškodu jí prostříknout wd. Špatná většinou bývá když má vakl a už nepřehazuje tak jak má.

                0 0
                • novas752  

                  Což u XT nastává tak po 40 000km + :)

                  0 0
                • puka  

                  Když se to ale namaže, tak se tam usadí prach ne?

                  Kolo je taková všehochuť alivio, xt, acera. Řazení je alivio, tak proto jsem to zmínil. Navíc toto kolo není složené, protože jsem sháněl hlávko na nový rám.

                  ..ještě potrebuji pořadí u části hlávka. Je to ve vlákně „Výměna rámu“.

                  0 0
                  • novas752  

                    Přehazovačku resp. mezery u čepů namazat lehce můžeš – tam to nevadí. Do bovdenu mazivo netřeba – je tam teflonová vrstva a jak píšeš – mazivo dovnitř „natahá“ prach a zalepí se to.

                    0 0
                • danielh  

                  Strikat cokoli do bowdenu je bohuzel na skodu vzdy, po par dnech to stejne vyschne a pak to ma vetsi odpor nez suchy cisty vnitrek bowdenu + se na to lepi bordel u vstupu do bowdenu. Novt bowden+ nerez lanko = po problemech.

                  0 0
      • novas752  

        Hlavní rozdíl může být způsob uchycení – staré konstrukce vycházející ze silničních (hazka je na otočném čepu našroubovaná na patku) se v terénu víc houpe = víc mlátí řetěz a je větší riziko spadnutí řetězu.

        0 0
        • puka  

          To jsem se díval, že třeba nová alivio má pevnější pružinu a menší úhel vedení lanka jak starší.

          0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Fran-tic  

      vozil jsem teďka sezonu nove ALIVIO M4000 3×9 spd, předtím jsem vozil desítkové XT, ještě předtím X9 a X7 a před pěti lety alivko. Moje očekávání bylo, že alivko se zlepšilo oproti tomu kdysi, což se mi nepotvrdilo. Byl tam měkčí chod, nebylo to tak přesné a bylo to hodně náchylné na vlhko/bahno. Nečekal jsem zázraky, ale péče a častý servis byl nutnost – oproti sramu a XT to byl fakt rozdíl dost velký. Kdysi jsem byl s alivkem hodně spokojený.

      0 0
      • Singlespeed  

        Na vlhko-bahno jsou náchylné všechny 9-speed Shimano přehazovačky včetně XTR. Tento problém vyřešil až 10-speed systém Dyna-sys s dlouhým chodem lanka. Dlouhý chod lanka má i Sram X9 a X7, takže tady taky problém být nemohl.

        0 0
    • puka  

      Sice je to mimo téma, ale nechci dělat nové vlákno.

      Deore mi nechce řadit dolů, ale nahoru (na lehčí) jde snadno. Dorazy jsou ok.

      0 0
      • Čipera  

        Povolit lanko na štelováku.

        0 0
        • puka  

          Když to povolím, tak mi zase nepůjdou dorazy..

          0 0
          • Čipera  

            Proč by nešli dorazy? Lanko s dorazama nemá nic společného. Dotahování + povolování lanka slouží k chodu přehazovačky a dorazy aby ti řetěz nepadal moc dolu nebo nahoru.

            0 0
            • puka  

              Když jsem povolil lanko, tak na 1 to nejde, ale předtím šlo..

              0 0
              • novas752  

                To může být taky buď špatně nastavená vzdálenost vrchní kladky od kazety (samostatný stavěcí šroubek na vrchní části hazky), nebo křivá patka.

                Pokud to dělá i na jiných pastorcích kromě 1, 2 a 3, tak je to bordel v bovdenech.

                0 0
                • puka  

                  Patka se mi zdá rovná a oba šroubky jsou zašroubované na nejširší rozsah, takže to asi takto nepůjde. Bordel v bovdenech? I když zkouším na prázdno, tak se mi nic špatné nezdá.

                  0 0
                  • novas752  

                    Z tý fotky rovnou patku fakt nepoznám, ale zaráží mě jedna věc: co máš vepředu zařazeno?

                    Nemluvil jsem o těch 2 šroubcích, ty se nastavujou tak, aby to řadilo a nepadal řetěz. Mluvil jsem o tom samostatném hned nad nimi, zkontroluj jestli je vyšroubovaný tak, aby mezi největším pastorkem a vrchní kladkou zůstaly aspoň 2 volné články řetězu.

                    Bovdeny naprázdno moc nepoznáš. Prostě je v té hadičce zvýšený odpor (ať už zanesenim nebo vydřenim) a pružina v paralelogramu není natolik silná, aby ten odpor přemohla. Podle obrázku kolo neni fungl nový a má na to nárok. Taky je možný, že je ta pružina lehce vytahaná, což se stane, pokud je kolo „parkováno“ se zařazenym většim pastorkem a tudíž napnutou pružinou.

                    0 0
                    • puka  

                      Vepředu 1.

                      Ten je vyšroubovaný skoro celý a nijak tomu nepomáhá.

                      Budou to asu ty bovdeny, protože větší kolečka jsou víc ztuha.

                      Dolů to jde hezky, ale nahoru jde první polovina zlehka a druhá polovina ztěžka.

                      Té pružiny se taky bojím. Většinou, když dojedu domů, tak mám převody 1–1 a podobně. Je to cross, model 2010. Kupovalo se letos v červnu s najetými pár stovkami km, ale to bylo ještěv pořádku. Od té doby jsem najel kolem 2k km a už asi měsíc bojuju s tím, že nahoru musím přehodit o jeden stupeň a pak to podržet na půl stupni.

                      0 0
                      • novas752  

                        Počkej tak jak? V původnim dotazu si to popisoval naopak. Každopádně bovdeny vyměnit a pak od píky seřídit.

                        0 0
                        • puka  

                          Pořád se v tom vrtám. Od 9 do 6 to jde tak lehko, že to nahoru nepřeřadí a 4 až 1 jde těžko a musím přetahovat.

                          0 0
                          • Čipera  

                            A já to pořád nechápu nemáš náhodou prehazku s obráceným chodem ? Tzn ze jakoby spodní doraz je nahoře a tahá se dolů.

                            0 0
                            • puka  

                              Je to ta deore, kterou jsem zminoval úplně na začátku. RD-M591. Teď jsem na kole, takže to nevyhledàm.

                              Jet se na tom dá, ale trošku si jsem nejistý, jestli to nestřelí.

                              0 0
                              • Čipera  

                                Když dáš prehazku na prostředek a sundas lanko kde sama nahoru nebo dolů

                                0 0
                                • puka  

                                  klasickou pružinu, takže dolů. Pořád to habruje na nižších/těžších převodech a lanko je tam nějaké volné, ale na lehkých je zase moc napnuté.

                                  0 0
                                  • puka  

                                    Pořád nevím co to je. Když chci přeřadit z vyššího na nižší, tak musím jednou „kliknout“ řazením a pak ještě jednou aby to hodilo o jeden stupeň. A když chci přehodit nahoru, tak také musím jednou naprázdno a pak teprve to přehodí.

                                    Zkusím jinou hazku, a kdyžtak pošéfuju bovden.

                                    0 0
                                    • Vilém  

                                      Dej tam jinej bowden, pripadne u toho prekontroluj hak prehazky a na 99% je vyreseno.

                                      0 0
                                    • Čipera  

                                      Přesně jak řiká vilém pokud si sám řikal že jde řadit ztuha tak je to na 100 pro bovdenama a lankem. Vyměň to a mělo by to být v pořádku. Nechápu proč začínat opravu od nejdražšího komponentu.

                                      0 0
                                    •  
                                      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                                      0 0
      • novas752  

        Pohraj si se štělovátkem nebo vyměn bovdeny a lanko.

        0 0
    • bursikr  

      Pořídil jsem dceři přehazku Acera RD-M3000 s řazením Alivio SL-M4000. Mám srovnání s přehazkou Deore RD-M592 / řazení Deore a můžu říct, že to Deore je jednoznačně lepší i po cca 5 letech provozu. Je to dáno asi tou pružinou, kdy přeřazení je daleko rychlejší. Ne že by ta acera neřadila přesně, není potřeba přetlačovat směrem nahoru, ale prostě je tam větší zpoždění. Myslím si ale, že vzhledem k ceně je to přiměřené. Jen hazka je o cca 200,– levnější, nemluvě o řazení. Jen pro dokreslení, 5-ti letý syn má na 20" kole SRAM X0 gripshift s nejlevnější, z části plastovou hazkou X3 a ta kombinace je bezkonkurenční i v záběru – holt řadící poměr 1:1 :)

      0 0
      • novas752  

        To taky může být horší kazetou.

        0 0
        • bursikr  

          Jo, může být, na tom Deore mám XT kazetu, na Aceře je … nějaká 9sp:)

          0 0
      • Richards  

        Podobná zkušenost – Deore 591 – výborná hazka – je prostě poznat že proti tomu Alivku to řadí tak nějak líp i po pár letech provozu. Asi si koupím ještě jednu jako šuplíkovou zásobu .

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.