• bikebee

    Ahoj, vybírám nové kolo a zajímal by mě váš názor na tyto kola:

    SUPERIOR XF 919

    SUPERIOR XF 939 TR

    ORBEA OIZ H30 29

    SUPERIOR XF 939 TR mod.019

    Specialized Epic Comp 2019

    Tak nějak jsem si řekl, že už potřebuju celopéro, protože je to přecejen pohodlnější a lepší na záda. Jinak ale jezdím jen tak po lese, šotolina, cyklostezky, polňačky. Celopéro jsem už zkoušel, takže vím o čem to je a sjel i pár trailů. Chtěl bych ale univerzál kolo spíše XC 100–200 zdvih a co nejlehčí to jen půjde.

    Nejdřív se mi líbily Blizzardy, pak jsem byl unešenej z Epicu. Jenže jsem pak četl zdejší fórum jak je poruchovej Brain. Pak přišla Orbea OIZ, jenže pak se mi začaly líbit nové modely Supů, které nejsou tak tlusté, a proto je aktuálně můj favorit XF 919 model 2020. Jenže moje původní představa byla kolo kolem 12kg. A trochu mě děsí, že za 60tis. tam dávají obyč. těžkou vidlici. Trochu i uvažuju, že bych koupil XF919 a vyměnil vidlici za Rebu nebo Revelation, abych srazil trochu váhu a měl lepší vidlici – ale to už bych se dostal zase mnohem výš.

    Už si hraju i s myšlenkou na hardtail tak kolem 45tis., který by měl určitě tak kolem 11kg, ale odolávám, protože jsem posedlý lehkým univerzálním XC celopérem.

    Co teda říkáte těmto kolům? Trochu mi připadá, že trend je hodně naklonit vidlici, ještě víc sedlovou trubku a hodně kolo zkrátit. Bojím se abych pak na tom neseděl jako na záchodě. Jsem zvyklejší být trochu víc protáhlejší (XC) než sedět jako na čopru.

    0 0
    • JachymP  

      Na tvoje použití bych hledal XC raketu 100 mm zdvih. Určitě ne 200 mm, ale ty jsi možná myslel 120? Pokud ti nevadí vyšší náklady na kolo samotné i jeho servis, tak XC full je v pohodě a kdybych měl jen jedno kolo tak bych volil přesně takto. HT bude možná rychlejší na asfaltu, ale všude jinde se rozhodně líp jede na fullu. Zvaž jestli chceš teleskopku, na tvoje použití není nutná, je to hmotnost navíc a taky celkem dost peněz navíc. Já bych kolo bez teleskopky nechtěl, ale jezdím víc v terénu.

      Epica bych se nebál, mě se to kolo taky líbí, problém může být se vším nejen s Brainem, ale osobní zkušenost nemám. Každopádně platíš dost za značku. Takže i když se slevou, stejně dostaneš jen NX, což je těžítko a pouze 11 zubů s komplikovanější možností upgradu.

      Z toho co píšeš mě se nejvíc líbí Orbea, ale na tom modelu H30 se mi nelíbí kazeta 11–51, u 1×12 bych rozhodně chtěl 10 zubů, takže jít o model výš na H20, kde kromě lepšího pohonu je i lepší vidlice. Bohužel zdvih 120, na tvojem místě bych spíš hledal 100 (Orbey OIZ se 100 mm zdvihem jsou až některé ty vyšší modely bohužel).

      Mrkni ještě na Scott Sparc RC.

      Superior já bych vyškrtnul, navíc ty modely se 130 mm podle mě pro tebe nebudou, ty už moc nepojedou na cyklostezkách, polňačkách ani na šotolině.

      No a na to aby ses dostal na 12 kg si stejně ale budeš muset připravit tak 100K – tipuju že Orbea OIZ M30 by se mohla blížit té váze – myslím, že by byla i rychlejší než ten Epic a je hezčí.

      K těm trendům: vidlice se trochu pokládají a to je dobře, nevýhody to nemá pokud je to jen jemně. Sedlovka se naopak nakolmuje, mě to vyhovuje a případné jiné preference se dají řešit posunem sedla dopředu nebo dozadu. Ty XC kola jsou většinou dlouhý dost, nemyslím že by obecně byl problém že jsou krátký, můžeš porovnat konkrétné geometrie (reach, stack, rozvor).

      0 0
      • bikebee  

        Myslel jsem 120 :-) Teleskopku chci určitě, je to skvělá věc. Měla by být na každém kole i na HT. Skvělé je, že když člověk jede, nějak mu to nesedí tak si kapku sníži sedlo v okamžiku a hned se jede příjemněji. To samé když se jede do kopce – zvýším a pohoda, stejně tak z kopce zase snížím. Nevýhoda může být snad cena nebo váha, ale jak si na ni člověk zvykne tak už nechce jinak. Uvažoval jsem o teleskopce na HT jako možnost pružení, ale nemám s tím zkušenost, jenom jsem to někde četl a přišlo mi to jako dobrý nápad. Ikdyž je fakt, že to na nohy/pedály nemá vliv a možná ani na ten zadek.

        K servisu – je to fakt taková hrůza? Nedá se to udělat samodomo, nebo se na to prostě vykašlat, příp. zvětšit servisní intervaly? Nemám vůbec představu jak moc se zadní tlumič opotřebovává.

        Scott Sparc RC ma tlumič dole, to co chci je určitě mít tlumič nahoře, přes to nejede vlak. Víc se mi to líbí a tak nějak jsem nabyl dojmu, že to i možná trochu méně pohupuje na rovné cestě, ale asi záleží na konkrétním řešení.

        Stovku za kolo bych asi už nedal, spíš bych se chtěl blížit polovině. Vím trochu naivní. Epicy mají kolem 12 – 12.6kg, tipuju bez pedálů, možná s nějakou menší úpravou by váha mohla zůstat stále na číslici 12. 13kg full je ale pořád fajn, víc bych ale už asi nechtěl, na traily je to super, ale na normální ježdění to není.

        Docela jsi mě odzbrojil tou vidlicí. Uvědomil jsem si, že vlastně více vybírám podle vzhledu a neuvědomil jsem si, že ty kola už mají 130 zdvih.

        Našel jsem ještě třeba:

        Epic Comp Carbon 2019 – už trošku drahé, ale docela fajn, přidal bych tomu tenší trubky, víc vzhled jako má XF 939 ročník 2020 a bylo by to dělo

        XP 939 – s jinou vidlou by to mohlo být na 11kg.

        Dívám se i na hardtaily, protože ve mě dřímá myšlenka se na full vykváknout a mít lehké kolo za méně peněz jak už jsem psal, ale ještě to tak lehce nevzdám.

        Zatím díky za hodně dobré poznámky. Kazetu vezmu v potaz. NXku se budu snažit vyhnout. Geošku ještě porovnám až budu mít více času, zatím to vypadá že hledám co vůbec porovnávat.

        Ještě dotaz: co je špatného na Supech?

        0 0
        • JachymP  

          Sup: nejsem v tom samozřejmě objektivní, nikdy jsem Supa neměl. Jednou jsem na 5 minut seděl na nějakém XC full Supu, velikost na mě o 1 číslo menší a nesedělo se mi na tom vůbec dobře, navíc jsem škrtal tretrama o zadní stavbu. Nic z toho nevyvozuju, protože jak říkám, velikost bych potřeboval větší. Je to zvláštní, na fotkách ty kola jsou celkem hezký, ale naživo je to přesně naopak, vůbec se mi nelíbí. Jestli vybíráš jen podle fotek, mrkni na ně někde naživo. Nikomu to neberu, komu se líbí, aspoň podpoří českou značku.

          Teleskopka – teleskopka nepruží, to zas psal nějakej chytrák :) Ba naopak, pevná sedlovka když je karbon 27,2 pruží znatelně, ale vyplatí se spíš na HT. Dělají se i karbon teleskopky, ale ty nepruží. Kdysi se dělala opravdu i odpružená sedlovka (nikoliv ale teleskopka), ale tento vynález snad už právem upadl do zapomnění, protože jak píšeš, zadku je to jedno, ten v terénu na sedle sedí málokdy…

          Tlumič nahoře – beru to stejně jako ty, tlumiče dole se mi taky nelíbí ;)

          Servis – dá se samozřejmě doma, zadní stavba určitě, ten tlumič to už je pro fajnšmekry, ale servisní intervaly samozřejmě nikdo nedodržuje, já jsem ho dal po 7500 km, ale vydržel by určitě přes 10.000 km. Takže pokud si šikovný, není to taková tragédie ba naopak.

          Tak mrkni ještě na Canyon LUX, to je za hodně dobrou cenu rychlý kolo.

          Jo a podle vzhledu rozhodně vybírej, na kole je to jedna z nejdůležitějších věcí ;) Ale jak říkám, pro mě poměr cena/krása vyhrává Orbea OIZ (i Alma i Occam). No a když si odmyslím cenu tak Rocky Mountain Element, Intense Sniper, Norco Revolver, Santa Cruz Tallboy…

          0 0
        • Aussig  

          Ne každej teleskop umí víc jak dvě polohy.

          Každé řešení tlumiče má své klady i zápory, nelze to takhle brát, např. Felt má tlumák u středu, nepotřebuje ani zamykání a nehoupe se. Jezdím Sparka a je fakt že je to na XC raketu hodně trailově postavený kolo, když ale tlumák zamkneš nevíš o tom že jsi na fullu, o třech polohách lockoutu nemluvě.

          Na velké značky (Scott, Spešl, Trek atp.) bych v tomhle rozpočtu sral, koukal bych jinde.

          Sup měl problém u předešlé generace, občas sem-tam něco prasklo (aspoň tady ten názor přetrváva, nevím, neznám)

          Ten LUX co píše dává smysl, nadruhou stranu chce to vědět jakou velikost podle geo vzít.

          Osobně čekám na novou generaci Sparka, podle toho, co to bude bych do toho šel i za cenu horšího osazení s tím, že máš moderní rám na kterém se dá několik let stavět. To je ale věc preferencí.

          0 0
          • Slavik  

            Tak nějak plavu v ne pevných sedlovkách. Mám HT a potřeboval bych něco na „malé“ změkčení sedla. Výsuvné sedlovky jsou i zárověň odpružené nebo je to jiná kategorie? Dík

            0 0
            • Aussig  

              Teleskopická sedlovka umožní pouze změnu výšky sedla, aniž by si musel sesednout z kola, pomocí páčky. Používá se např. při sjezdu aby si měl větší volnost pohybu a nepřekáželo ti sedlo.

              Odpružená sedlovka tlumí nárazy, nepobere to ale jemný rány. Obecně bych to nedoporučil na jiné, než cestovní, městké apod. kola.

              Pak je možnost použít karbonovou pevnou sedlovku. Karbon dokáže pobrat drobné nerovnosti a relativně dobře zpříjemnit jízdu např po polní cestě, smysl to má ale zázraky nečekej.

              0 0
              • bobo17  

                Canyon něco takového má a dává to na ty nejdražší Exceedy, tak to snad funguje…

                https://www.canyon.com/…/148289.html

                0 0
                • Aussig  

                  To je ale něco naprosto jiného. Odpružená sedlovka používá pružinu k pružení.

                  Flip Head nic takového nemá, pruží jen díky karbonu a rozdělená je pro nastavení sklonu sedla a zachování úhlu při propružení. Měl sem to na silnici, tam to člověk nepozná oproti normální karbon sedlovce, tak nemůžu relevantně posoudit.

                  0 0
                  • novas752  

                    Nemělo by to být na silnici naopak poznat nejlépe?

                    0 0
                  • xtonda  

                    Není tam kovová vinutá pružina jako v Suntource nebo Shockstop apod., ale je to konstruováno jako listová pružina a uvádí tam zdvih 20 mm, přímo z popisu výrobce:

                    Technologie karbonových listových pružin zajišťujě nejlepší možnou absorbci nárazů během jízdy přes překážky

                    Listové pružiny umožňují průhyb 20 mm pro absorbci nárazů pro zvýšený komfort

                    Hlavním smyslem takové konstrukce je, aby to pružilo, takže bych to považoval za odpruženou sedlovku.

                    0 0
              • Slavik  

                Dík za vysvětlení a rady…

                0 0
        • indet  

          Po zkušenostech se Superiorem, doporučuji si kolo převážit. Dle použitých komponentů bude mit XP 939 hrubě přes 12Kg. Tipl bych si cca 12,5Kg. Loni jsem některé modely vážil a občas se lišili docela dost oproti katalogu.

          Papír a internet snesou vše, proto maji v popisu: * Informace o hmotnosti jednotlivých modelů a rámů jsou získány v době před finální produkcí. Z tohoto důvodu se při finální produkci mohou uvedené váhy lišit.

          0 0
          • novas752  

            Spíš to mají navážené v nejmenší velikosti, asi bez pedálů a ještě zaokrouhlené na desetiny dolů. :)

            0 0
        • Charlie_R  

          SUPu se neboj. Jezdím XF 999 TR 2019 a podobné cesty jako ty. I se 130mm to je raketa po pevném povrchu a pokud zabrousím do tvdších trailů, zdvih se hodí. Nevím jak 2020, ale 2019 rámy XF jsou stejné jako RACE TEAM. Stačí hodit vidli 100mm a jseš na čisté XC geometrii.

          Mám na něm odjeto cca 3500km a nikde žádné lupání, ticho a pohoda. Navíc za ty peníze jsem loni nenašel lépe osazený bike.

          Ve velikosti L je váha 12,2 kg s pedály a košíkem. Chystám se časem na lepší kola, půjde to ještě tak o půl kila dolů.

          0 0
          • indet  

            Jo to tak odpovídá. Je to sice celopero, Ale na karbonu s Rebou a DT Swiss koly. A hlavně kolo za víc jak dvojnásobnou cenu :-)

            0 0
            • Charlie_R  

              Katalogová váha taky neseděla. Na tu jsem se dostal, až když jsem dal lehčí pláště a vyměnil teleskopku za klasiku :-) Ale to se děje u více výrobců.

              0 0
        • embi  

          ma tlumič dole, to co chci je určitě mít tlumič nahoře, přes to nejede vlak. Víc se mi to líbí a tak nějak jsem nabyl dojmu, že to i možná trochu méně pohupuje na rovné cestě, ale asi záleží na konkrétním řešení.

          Je zajimavy, ze je vic lidi, co dostanou tenhle nesmyslnej napad.

          0 0
    • MilanT  

      Z vlastní zkušenosti můžu doporučit toho Epica,mám ho jaké druhé kolo (mrkni do mého profilu).

      Z ostatních kol se mi jeví velmi dobře z hlediska osazení ten SUP 939.Je na GX,přední brzda 180 – je to slušné.

      Jinak se Brainu u Epica rozhodně obávat nemusíš,servisuju nejdříve po 2 letech (nájezd vždy cca 10k km a žádný problém).

      0 0
    • snas89  

      Asi půjdu proti proudu, ale doručím právě toho Supa XF 919/TR. Ale připlatil bych za dražší model, kdyby to šlo.

      Oproti jiným výrobcům co si tu dal má novější geometrii (a to chceš, ted aspoň myslím:)) a ostatní kola bych je po zkušenosti s tím mým už kvůli tomu nechtěl.

      A zatím vybíráš jen u monitoru, nebo si byl i něco projet?

      Epic je fain univerzál, Brain už ok, ale spíš se rozhodni na základě toho jak ten systém funguje.

      Epic je tím lepší, čím jsi rychlejší a orientovaný na závody.

      Umístění tlumiče nemá na pohupování (takovej vliv), Giant Anthem (advanced, pokud rozpočet dovolí) je za mě další univerzál k výběru. A asi tě překvapí, že z těch co sis sem dal houpe asi nejmíň (při rozumným komfortu).

      Šel bych buď do supa nebo toho gianta.

      Epic klidně, jestli ti sedne to, jak brain funguje.

      0 0
      • novas752  

        S tvrzenim Brain už OK bych byl dost opatrný. Občas se objeví nový kus (vyrobený nedávno, žádnej ležák na skladě) který přestane správně fungovat klidně jen po pár vyjížďkách.

        0 0
        • snas89  

          tvl, pořád?:D

          v mým okolí to maj už lidi ok. ale ruku do ohně za to samozřejmě nedám

          0 0
          • novas752  

            Je jich o dost míň než to bývalo, ale bohužel se stále něco málo najde. Kromě toho tlumiče je to super kolo…

            Navíc se něco šušká o změně pro příští rok, nevím co je na tom pravdy.

            0 0
            • snas89  

              To teď čeká všechny z mainstreamu…

              tuším, že nový scalpel posune laťku o dost výš (směrem do downcountry) a pak to bude pro ostatní závod „o přežití“ :)

              0 0
      • Lukster  

        Souhlasím s tím Giantem, mám ho sice čerstvě tak 400km najeto, ale mohu říct, že neskutečně pohodlný. A full je podle mě od toho, aby pruzil a zobal a ne něco, jako je Epic. Na hlíně ty ceny jsou ok a hmotnost cca 12kg bez pedálů…

        0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován adminem.
      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.