Koupil jsem nový řetěz Shimano HG93 a je asi o dva články delší než starý HG53. Vadí něčemu když tam dám delší, nebude třeba moc prověšený, bude plandat? Nebo ho mám zkrátit na délku starého? Díky
Koupil jsem nový řetěz Shimano HG93 a je asi o dva články delší než starý HG53. Vadí něčemu když tam dám delší, nebude třeba moc prověšený, bude plandat? Nebo ho mám zkrátit na délku starého? Díky
na délku starého
na počet článků starého :)
za předpokladu že starý měl délku správnou… ale jeslti mu to fungovalo tak asi měl.
A není i ten starý příliš dlouhý?
Nevim, jak poznam akorat dlouhy retez:-)?
Řetěz: velká placka-velký pastorek, vedený mimo přehazku + 2 články (pokud nemáš full)
Vrátane spojky?
Pokud ji pouzivas, tak ano.
Když zařadíš nejtěžší převod, tak by mělo být rameno přehazovačky kolmý k zemi.
Ne, zcela zcestné pravidlo, které dost často je úplně mimo (a to klidně tak mimo, že to v některých kombinacích převodů a délky ramínka na velká/velká pak urveš) a jen občas se trefí. Správně už to napsal pepek.
Kdysi jsem někde četl i názor, že největší převodník + třetí pastorek odspoda = ramínko přehazovačky kolmo k zemi. Z čeho to vycházelo, že zrovna třetí, nevím.
Úplně stejný nesmysl.
Pokud nemáš fulla tak, zařadit největší vepředu největší vzadu a podívat se jakou má přehazovačka ještě vůli – podle toho zkrátit.
A pokud mám fulla?
Tak ještě k metodě co popsal pepek přidej další články dle toho kolik daná stavba protáhne řetěz když jde do zdvihu.
http://www.ivelo.cz/…ntaz-retezu/
Správnou délku řetězu nezjišťujeme poměřením se starým řetězem, který je vytahaný. Nový řetěz protáhneme přehazovačkou a nasadíme na velký převodník a nejmenší pastorek. Optimální délka je ta, když osa vedená šrouby kladek přehazovačky svírá se zemí pravý úhel.
Blbost.
Už zase. O pár příspěvků výše máš napsáno, že je tato metoda naprosto zcestná a pro některé kombinace délky ramínka a převodů může být až nebezpečná (riziko že něco na velká/velká urveš).
A ty sem tu nesmyslnou metodu dáž zase…
A přitom je to u snad všech řetězů přímo v návodu k řetězu jasně napsáno (výše co dával Singlespeed je přímo z návodu od řetězu a platí pro HT; u fullu ještě nutno přidat dle potřeby více článků).
Ale toto psali ve Velu, tak to musí být pravda.
Jenomže v ročníku 1975, kdy to tak mohlo fungovat :-)
Při klasickém skladbě převodů 3×9 s kazetou 11–32 a dlouhým raménkem to vychází docela bezproblémově, ale délku řetězu dopředu určuju dle té druhé poučky.
Ani tady to nemusí vyjít, zvlášť na některých fullech. Ono i různé ročníky přehazek a také Sram x Shimano má jinak dlouhé raménko (teď myslím typ s dlouhým raménkem) a zase to vyjde lehce jinak.
A k tomu (sám to podmínkou 3×9 s 11/32 kazetou uvádíš a i správně měříš) každý dnes vozí něco jiného:
Ono stačí, že by někdo jezdil 3×9 s 11/32 kazetou a dejme tomu, že mu to zrovna vyjde (velká/malá – kolmé vodítko).
Dotyčný přejde na desítku 11/36 a vepředu nechá co původní převodníky. Nejtěžší převod zůstane tedy stejný, takže dle toho nesmyslného pravidla nechá stejně dlouhý řetěz a pak přehodí velká/velká a celé to urve :-)
To jen takové doplnění, které sám víš.
tim spis bych to bral s rezervou ;-)
Tak vis jak, kdysi tam radili na piskajici kotouce olej.
chybí ti smajlík :)
Já to tak dělam pořád na všech kolech a vždycky to funguje… :D asi to skusim poměřit s tim nahoře…
Může to vyjít. A když to nevyjde, tak jenom něco urveš.
Tohle jsou metody, které se používaly v dobách, kdy byla kola jednotná a stejně tak i převody. V dnešní době je proto jediná správná metoda – mít řetěz tak dlouhý, abys nic neurval.
Ať to je jak chce, tak velká-velká snad ani neni potřeba jezdit. Pokud nemá člověk opotřebenej řetěz, tak to běžně na 3×9 ani nezařadí. Resp. zařadí, ale nedá se na tom jet. A teď do mě :-D
Na závodech se běžně velká-velká jezdí. Někdy prostě není čas vepředu shazovat :-)
Nebo když malá nejede :-)
Jednak je nejlepší jezdit co nejvíce na větší převodníky kvůli životnosti řetězu a převodníků (a i pastorků, protože pak nejezdíš pořád nejemšní pastorky).
Velká/velká tedy žádný problém.
Ale i když někde nechce jezdit na velkou placku třeba dva největší pastorky kvůli větší hlučnosti, tak fungovat to na velká/velká musí. Protože jinak se jedou spleteš (a stát se to může každému) a něco urveš.
Ještě jsem se teda 20 let nesplet. :-) Asi záleží na rámu, na klikách, středovém složení atd., ale já když jedu vpředu velkou, a dám 6.pastorek odspoda, tak už mi drhne řetěz o zuby pátýho pastorku. Takže pokud neohluchnu, neztratím cit v nohách a nevím, co ještě, prostě velká-velká nemůžu nikdy zařadit. Ovšem chápu, že jsou toho lidi schopní. :-) Jinak zrovna já ty velký pily jezdím skoro furt, ale právě kvůli předcházení opotřebení a ničení si občas ty malé převodníky hážu i ve chvílích, kdy bych nechtěl.
Ono hlavně většinou to nemají ostatní rozbitý a funguje jim bez problémů na velkou celá kazeta…
A lehce hlučnější je to pouze kvůli většímu křížení (které ale ničemu nevadí) až opravdu na největších pastorkách. U mě na desítce je mírně hlučnější velká/druhý největší pastorek a trochu už více hlučnější velká/velká.
A proč ten smajlík, že jsou toho lidí schopní? Jezdit na velkou celou kazetu je naopak dobře a ne chyba. Díky tomu se právě dá slušně zvýšit výdrž pohonu.
O výdrži pohonu (ozubení) při křížení řetězu bych se hádat nechtěl, ale netvrď přece, že křížení řetězu mu pomáhá v životnosti.
Jinak já to opravdu rozbitý nemám. Sám jsem na to přesně nepřišel proč, ale prostě když jsem vyměnil ložiska se 4hranem za HTII jsou SLX kliky natolik daleko od rámu (nechtěl jsem vkládat na každou stranu jinej počet podložek pod ložiska), že při velké placce řetěz běží vodorovně s rámem přibližně až při zařazení 2. nejmenšího pastorku.
Celou kazetu si dovolím jezdit na střední převodník, ale i tady už při nejmenším a největším pastorku (9speed) chytá řetěz o přesmykač. Ne, že by to bylo špatně seřízený, ale to je dáno šířkou vodítka přesmykače.
Na všech kolech mi vždy fungoval celý rozsah kazety na velkou i střední placku (jak dříve na 3×9, tak teď na 3×10).
A výdrž řetězu se tu už probírala x krát. Čím více jezdíš větší placky, tím delší výdrž řetězu (díky menší síle, která na řetěz působí při stejně těžkém převodu a větší placce).
Křížení je proti tomu vliv zanedbatelný.
S tím zanedbatelným vlivem křížení na výdrž řetězu nesouhlasím. Když budeš tahat střídavě za levou stranu řetězu větší silou, jindy za pravou větší silou, tak ho zničíš dřív, než když se ta síla rozloží rovnoměrně na tah do obou stran řetězu (nýtů). Pomíjím, že bude vytahanej do stran a může hůř řadit.
Nesouhlasit můžeš, ovšem praxe říká zcela něco jiného.
Samozřejmě, že to může mít proti ježdění na palých plackách menší vliv, to nepopírám, nezkoušel jsem porovnávat. Spíš jde o to, jak velké křížení ještě neškodí a jaké už ano. Ono to křížení z logiky věci ani ložiskům třeba ve cvrčku asi moc nepřidá. Jak píšu, u mýho starýho kola je velká-velká problém. U novýho jsem to nezkoušel. Když si vzpomenu, vyfotím to odpoledne. Třeba mi poradíš, co dělám blbě. Nicméně 7tisíc ročně to snáší bez problémů, tak nepředpokládám, že bych to měl rozbitý. :-)
ako to ze som potom na strednom prevodniku a predposlednom najmensom pastorku roztrhol retaz ? s tym ze zachytavala o vacsi pastorok ?
Pokud máš na obou stranách stejný počet podložek, tak to máš rozbitý :-)
Tak sorry, to mi ulítlo. :-) Myslel jsem to tak, že to mám abych měl obě kliky stejně daleko od kola.
A montoval jsi ty kliky podle navodu? Tedy zmeril domek a podle toho dal pocet podlozek?
Jestli ne a delal jsi to podle oka – mas to rozbite :-D.
Takhle mi v jednom servisu nacpali 2 podlozky pod pravou misku a ja si porad rikal, ze velka-mala nema porad rovnou retezovou linku. A kliky pomalu sly do pr*… Po vyladeni uz problem nebyl ;-).
Nee, v tomhle mám janso. Domeček má 68. Přesto mi přijde kombinace velká-velká nejezditelná. Ale nikdy jsem o jízdě na této kombinaci ani neuvažoval, takže mi to nechybí. To jen, že jsme tu na to narazili.
Tak to jo ;-).
Me velka-velka prisla jako divna, ale pak hlavne na zavodech tam padala casto, aniz bych o tom vedel… Od te doby neresim a jezdim podle chuti (prevod).
Ale jak rikam, uz jsem zazil prepodlozkovani…
Jen k tomu smyku. Mám devítkový kliky, devítkovej smyk a desetikolo vzadu a s přehledem to pobere na velkou i na střední pilu celou kazetu bez jakéhokoliv škrtání. Velká/velká jezdím často a nedělá to žádný hluky, aby mě to donutilo podřadit na střední pilu a menší pastorky.