Dobrý den, potřebuji odmastit řetěz ale nevím čím protože výrobků je na trhu mnoho. Taky jestli ho musím sundat nebo jestli stačí nanést sajrajt a nechat odkapat…
Dobrý den, potřebuji odmastit řetěz ale nevím čím protože výrobků je na trhu mnoho. Taky jestli ho musím sundat nebo jestli stačí nanést sajrajt a nechat odkapat…
Je tu o tom napsáno spoustu příspěvků, stačí hledat a nezakládat hned nový vlákno.
Pokud máš rychlospojku, většinou je snazší řetěz sundat a čistit mimo kolo.
Ale napřed bych vůbec rozhodoval, jestli řetěz vůbec odmašťovat. Jestli ho jen nahrubo neočistit a nenamazat. O tom je tu taky psáno mnoho příspěvků.
O příspěvcích vím. Rychlospojku bohužel nemám a protože mě došel olej od finišlajnu tak jsem jednou namazal WD-40 a to se mi vymstilo… Takže odmaštění na scénu a asi bez sundávání řetězu.
Jak vymstilo? Tíms ho vlastně vyčistil, takže otřít hadrema namazat.
TVL! WD-40 to je takovej bordel! :DDD
Nepostradatelná součást dílny :-).
Znám obchod, klidně budu jmenovat, je to Cykloservis Čácha Sušice, kde mají vystavené snad jen WD-40 a klidně vám přiznají, že s tím mažou nová kola. Tohle mi někdo nastříkat na řetěz v cykloservisu, zabiju ho do hlavy kamenem. A ještě se klidně přizná, že s tím normálně mažou aby ušetřili. To už radši špinící vazelínu.
WD 40 je největší sračka, hlavně není určen na mazání řetězu ani podobné využití, takže mu to ani nemůžeme dávat za vinu.
znám taky obchod kde mi prodavač doporučoval WD40 na řetěz ,ale s ohledem na to že ten prodavač dlouho svojí pozici neudržel tak obchod jmenovat nebudu.Poškodil bych obchod a ne prodavače.o:))
já bych nikoho nezabil kvůli řetězu.
To nikdo normální.
asi dost záleží na tom, jakej by to byl řetěz
znám člověka co si mazal WDčkem řetěz na motorce:-D a to už je teda něco:-D
kdyz nekdo nejezdi v prachu (silnicar) a mokru, pro nej neni WD zas tak spatna volba
WD-40 není bůhví co, ale řetěz zcela určitě nerozbije, jak se někteří obávají a další skoro tvrdí :-)
rozhodne ji ale nijak extra zivotnost neprodlouzi oproti jinym vyrobkum.
a ktoreze to vyrobky predlzuju zivotnost retaze?
Držák ze kterého nejde kolo vyndat?
tak urcite.
Velká pila :-)
zamlouvá se mi tohle http://www.bezvakolo.cz/…3-cleanshine
vyhozené peníze, to na to raději vzít jar s citronovou přívoní :)
odmaštění není ideální, na čištění je vhodný obyčejný petrolej, po sundání řetězu nejlépe (jinak si to ani nedokážu představit). Buď naložit do nějaké misky nebo zavařovačky nebo do starého bidonu.
Pokud je to ale na nějakém občasném přibližovadle (pro tchýni), tak stačí namazat třeba ramou, i přes špínu, doleští se to o nohavice :)
Tak tohle je XC špek takže se s tím jenom mazlím ale četl jsem že to jde i bez sundávání řetězu.
no jde to, znám lidi co jen mažou a utírají suchým hadrem a řetěz vydrží 14.000 km:)
Odmašťování řetězu má asi takovej význam, jako zamašťování kotoučů :-)
tak tak, ale chrastící řetěz je přijemnější než nefunkční brzdy:)
To je celkom vystizne :-) tymto sa v podstate mozu vsetky vlakna o cisteni retazu zamknut :-)
Zdar nejlepši je tech.benzin a kus hadru.
Nafta, hadr, kartáček na zuby a kus papundeklu at nezastříkaš kolo.
Nafta…hard
Nafta…hadr
Nafta i petrolej je vpodstatě WD v jiném lacinějším kabátu (tedy co do účinku). Zbude tenkej mastnej film, ten je třeba přemazat hustším „lubrikantem“.
:D tak tohle by mě nenapadlo ani ve snu :D
To musíš po každém švihu!
Dinitrol odmaštuje pěkně, ale stačí prostě utřít hadrem, popřápadě vzít nějakym sociálním sprejem z Lídlu za 4 pětky…nebo třeba petrolej či podobný levný věci… http://velkoobchoddrogerie.cz/index.php…
Líh ?
Rozopnúť, napchať do plastovej fľaše s technickým benzínom (primerané množstvo )…pár krát potriasť,pootáčať…plastovú fľašu rozrezať a cisárskym rezom čistučkú reťaz vytiahnuť. Robím to tak už roky, len nezabudnúť potom poriadne premazať, lebo takýto kúpeľ ju totálne umyje a odmastí aj z tých najmenších špár.
já to taky tak dělával, s benzínem ve flašce, ale jak píšeš, řetěz se totálně odmastí a pak byl i po namazání neustále hlučný, znatelně víc než před touto očistou :( Ten petrolej nebo nafta se tváří líp.
Nejlepší je řetěz mazat tak, ať se na něj nanáší co nejmíň bordelu, takže článek po článku, kapku po kapce, několikrát protočit, pak otřít „dosucha“ a je klid na nějakých 100–200km dle počasí :) Před dalším namazáním otřít čistým hadrem, pak opět nakapat, vytřít do sucha a je. Řetěz sundávám a dokonaleji čistím tak kolem 500km. Taky záleží na volbě maziva, finish line s kapátkem u mě vede a nový ceramic zatím bezkonkurenční
no nevím ale petrolejem a naftou toho moc neodmastíš.
Šmarjá to je pořád dokola. Nejni potřeba ho odmašťovat. Prostřík to WDčkem, čímž dosáhl poněkud nedokonale podobného efektu jako s naftou nebo petrolejem – tudíž vymyl starý mastný usazeniny a bordel (šmír), teď je třeba ne odmastit, ale naopak namastit – tedy žádný líhy (ten by stejně neobstál) a benzíny! Takže utříd pokud možno do sucha prokapat čepy nějakým osvědčeným mazivem. A dost už!
.
snad je duležity se zbavit veškeryho sajrajtu a perfektně odmastit aby se na řetěz chytl novy ,,olej,, a pokud to prostřikl WD tak určitě nic neumyl ale zasral to ještě víc. podívej se co odmastíš tech benzinem a co benzinem,petrolejem,naftou. placáš nesmysly.
Plácáš nesmysly. Udělej si tu anketu, kdo odmšťuje před každym mazáním „aby mohl namazat“ technickým benzínem – patrně jen ty. Pokud to bereš takhle „sofistikovaně“, tak v tom případě bude lepší aceton – nebo raději tetrachlorethan.
Poku ti jde o to aby byl řetěž Dokonale čistý pro lepší ulpění nového maziva, pak věř, že i technický benzín zanechává na ošetřeném povrchu tenký film…a světe div se, je to ropný produkt stějně jako petrolej, nafta nebo WD!
Takže suma sumárum – věda pro hov*o.
No je fakt, že mazivo lépe přilne na odmaštěný povrch, zvlášť pokud někdo ty maziva střídá tak je vhodné odstranit původní mazivo. Každopádně celá tahle věda je v podstatě o ničem, protože jestli mažu řetěz jednou za 200km nebo až po 250km, je mi fuk a život mu znatelně neprodloužím sebelepším mazivem. Proto řetěz jen utírám hadrem a mažu až když je potřeba. A WD je hrozný sajrajt jak na čištění, tak na mazání. Sice rozpustí bordel, ale zároveň po něm zůstane hromada mastnoty, která akorát zhoršuje namazání něčím pořádným a jako mazivo vydrží na řetězu stěží 50km. To už je lepší ten benzín a pak namazat. Když už teda někdo chce odmašťovat.
Tak tady souhlasím… WD40=sračka
Alibabo pleteš se! Šmankote a kde ulpívají nečistoty? Přece v mazivu. A co vznikne, když se mazivo smíchá s nečistotami – částice křemičitého prachu a tedy hodně abrazivní? Přece brusná pasta. Proto je nutné řetěz důkladně odmastit benzínem, ne naftou, ne petrolejem. Poté jej důkladně namazat.
A s tou abrazivní brusnou pastou to má životnost asi tak o 5% nižší. Umývacím obdobím si tady asi prošel každý, většina zjistila, že je to na nic.
Amen :-)
jak se to vezme … řazení je pak o něčem jiném ;)
Řazení možná, ale na životnost řetězu špína nemá téměř žádný vliv… Jen to někteří jedinci špatně psychicky snášej :-)
To zalezi co se na retez nachyta. Pokud pisek, tak to ma vliv na zivotnost velkou.
Cisty retez ale neni problem ani bez cisteni…
Já bych skoro řekl, že ta hutná mazlavá hmota působí jako kvalitní těsnění a životnost řetězu tím tak prodlužuje.
Špína na povrchu na životnost vliv moc nemá, ale problém je to, že se postupně dostává dovnitř k čepu při domazávání a tam už má na životnost docela velký vliv. Účelem mazání je snížit tření a tím i opotřebení čepů. Ta špína ke snížení tření moc nepomáhá. Tak jako se dá vhodným mazivem životnost prodloužit, tak špínou a špatným mazivem se dá zase docela snížit, někdy podstatně z vlastní zkušenosti
…no, těch procent je třeba jen 5 (podle mně nejméně jednou tolik), ale zase ta pasta všude na převodech to je bonus…
kup si pračku na řetěz, a čisti ho obyčejnym technickym benzinem.
benzín řetěz zbytečně odmastí i v rolničkách, lépe je použít naftu. Je přirozeně trochu mastná a sračky rozpouští stějně jako benzín.. dřív jsem používal taky benzín, ale roky čistím naftou a je znát rozdíl v kvalitě namazání. Po naftě vydrží řetěz déle namazaný a nehlučný.
ale to je snad to nejduležitější perfektně vyčistit a odmastit aby chytl nový ,,olej,,když tam nechaš starej olej tak ti tam zustane plno bordelu ktery je jak šmirgl nebo brusna pasta a tim se snižuje životnost řetězu i kazety no a když řetěz nastříkaš po vyčištění v naftě tak se olej nikam nedostane protože nafta je mastna a bude olej odpuzovat.
Otřít hadrem nasucho, propláchnout WDčkem, potom bordel otřít hadrem, zlehka symbolicky máznout WDčkem (víme, není to dobré, nevydrží, bla bla), zase otřít hadrem. Nasadit, jezdit. :D Po 1,5Mm vyhodit, nasadit nový a znovu :D
to je vyborny napad, odmasti ho a potom znova peken namasti, to sa oplati. a potom este namasti aj brzdy aby nepiskali.
ako vazne, naco to chces robit? iank je tu o tom asi 30 threadov, asi sa nic za tych par mesiacov na podstate vei nezmenilo.
Ano, vyplatí. Spolu s mastnotou na řetězu ulpívá hromada nešistot (pyl, prach, písek…), které se odlepí spolu s mastnotou. Čistý řetěz se pak namaže a jede se.
Dělám to tak a řetěz čistím cca každých 500 km.
Záleží čím a jak moc mažeš,pokud je maziva moc,tak ulpívají nečistoty.
Neumím namazat řetěz tak, aby byl namazaný a zároveň na všech vnějších plochách perfektně odmaštěný a naprosto suchý.
Já jsem se s tím z kraje 90 let taky prdlikal, pěkně vymejt petrolejem, utřít dosucha, čep po čepu prokápnout, utřít dosucha…rozdíl v životnosti??? – nepoznal. Ale každému co jeho jest. Neříkám, že když tam skřípe písek, tak nevymejt, ale dokud to točí hladce…
při ceně 150 za řetěz sem tam setřu bordel a protočím mezi mastnýma prstama, no problemo.. :-)
rozdíl v životnosti určitě né, ale po estetické stránce to udělá hodně :D Já třeba společně s očistou a promazáváním čistím i kazetu a převodníky. Mám stranou u nářadí kousek 2mm pozink plíšku, přes který přeložím kousek hadry a vložením mezi pastorky docela dokonale vyčistím celou kazetu a stejně tak i převodníky. Baví mě to už dobrých deset let. Bahno je čistá špína, maz ze šmírem už né a kazí to pověst všem puntičkářům :D Navíc teď ze sramáckou x9 kazetou to bude víc než nutnost! :D
a na co je to dobre ze ich das dole a po 3 km jazdy ich tam mas zase?
Po 3 km se nachytá to, co tam bylo nasbíráno za těch cca 500 km? To asi ne, že :-).
povedal bych ze ze hej ale keby aj nie tak co? co si vyriesil a comu to prospieva?
Řetěz, pastorky i převodníky nejsou tak ******** od černýho šmíru.
dajme tomu, iny efekt to ale nema.
Několikahodinový švih v dešti a je to.
asi tak, nikdy se mi nepodařilo řetěz odmastit tak dokonale, jako při 50km závodu v dešti a blátě
Motorex easy clean pokud hadr a technický líh nestačí.
Používám dvě flašky od destilky. V jedný petrák v druhý olej CGLP 220. Protřepat, otřít a je to.
Následně ujet pár stovek metrů a od vytlačeného oleje mít zasrané převodníky a pastorky…
a ty to teda robis po tych 500km jak?
btw ja ho po 1000km vyhodim spinavy a je. ocisteny som ho vyhadzoval ta po 1055km.
Jakkoliv jinak, než že řetěz koupu v oleji.
a rozdiel je?
lebo jak isto vies pokial sa nedostane olej dovnutra valcekov olejuje sa uplne zbytocne.
Prosím, pokládej méně tupé otázky :-).
tak mi tupcovi odpovedz jake je z hladiska toho ci je olej medzi vlacekom a clankom a naslednom vytlacani tohoto oleja na prevodniky po tom ako ho v oleji okupes alebo ho olejom oblejes. (a povedzme ze v oboch pripadoch nasledne nechas odkapat a utres).
pocuvam o majstre.
Prvně začni komunikovat slušně bez dementní demagogie typu 500 km = 3 km.
Pak se zamysli nad tím, jestli jediné dvě možnosti mazání řetězu je koupel v oleji nebo prolévání olejem tak, že olej z řetězu kape.
..teda vědět, že se to takhle rozjede, tak si koupím lístky do první řady…;-)
:-))
dobre, tak inak – aky je rozdiel medzi tym ze dostanes olej medzi valceky (ktory sa nasledne bude pri jazdke vytlacat von) kupelom jak to pisal flyman a medzi tym ako to robis ty?
a aby bolo jasne – zacal som to len pre to ze robis z kazdeho vola ale odpoved z teba dostat neviem. tak sa pokojne zniz na moju intelektualnu uroven a strucne po lopate odpovedz.
Nebude ten rozdíl třeba v mazivu (ne jen olejem se dá mazat řetěz) a v jeho množství?
A z tebe vola nedělám, to by bylo nošení dříví do lesa.
jaj aha :-), tak dik za osvetu.
Já tam vidím magické slovíčko otřít.
Já taky. A?
Když to otřeš pořádně, tak se nemá od čeho co ******. Nevidím rozdíl v tom, když řetěz poliješ a otřeš.
Už to tu bylo napsáno. Pokud mažeš olejem, tak 1. nikdy neotřeš tak, aby řetěz nezůstal na povrchu mastný a 2. olej držený povrchovým pnutím kapaliny uvnitř válečků se kontaktem s pastorky / převodníky vytlačuje.
A furt ne a ne jim to vysvětlit. Ale co víš, třeba mají mezi prsty tolik síly, že všechen ten zalezený sajrajt vytlačí do hadry :)
Já tu mám pár lidí blokovaných, takže mě zřejmě vaše teoretické přestřelky míjejí. Ale ak prakticky jsem to prováděl a nevšiml jsem si, že by se něco špinilo. Současné mazání na řetěz se má setřít po třech hodinách, nevidím v tom rozdíl, dostane se všude. Když pořádně (řetěz dole, ohýbat články) neotřeš, tak špiní jedno i druhé.
Provádím to stejně, mažu s Lubrichain Racing,Wet Lube.Namažu,nechám to aspon ty 3 hodky a následně setřu.Stírám do té doby, než to spíní minimálně hadr. Ale po první vyjíždce se mi bordej vytlačí a řetez je opět špinavej. Tak nevím jak to čistit lépe.Odmaštovat se mi nechce, stačilo by nějak vyplavit ty sračky z válečků.
teĎ jsem četl tu ,,diskuzi,,ale ten boreček je uplně mimoza. vykladej něco volovi o sobotě když jde v patek na poražku, to chce hodně trpělivosti.
řetěz se neodmašťuje, řetěz se maže !!!
musíš ale dávat pozor na řetězovou reakci…
nechápu tady tu hromadu cyklo-dementů a kokotů, co odpovídaj ve stylu „WD-40 neeeeee, ani náhodou, je na hovno, na namazání doporučuju bla bla bla“… téma zní jasně – odmaštění řetězu a odpovím, WD-40 JE NA TOHLE SUPER… řetez, přehazovačka, kazeta, vše je pak jak nové, chvili počkat, nanést olej… dementi…
A co vedle tebe, ty demente, k vytahovani tohoto vlakna?
Protoze treba jako jeden z mala pouzil vyhledavani misto zakladani vlakna, kdyz dumal nad mazanim. Nebo jednoduse napsal svuj nazor k tematu, ktere zrovna cetl. Je zbytecne ho oznacovat za dementa.
doporučil bych ti zkusit benzín, je ještě lepší. Postup – otevřeš flašku benzínu, vyliješ to na sebe a zapálíš sirkou. Pak to bude hned lepší :)
Nejlepsi je Cyklostar + kartacek na zuby + trochu vody.
Nejlepší je se na to ******.
Ne asi :D nikdy sem nic nerozpojoval,nemáchal v naftě a neměnil- na kole mam najeto 5tis vše kolem řetezu a řazení původní a vše funguje jak má tak nevim.
hehe:)
ale na for tydne tohle bohuzel nestaci…:)
To jsem taky dřív dělal. teď to maximálně celé otřu hadrem případně umeju při mytí a jediný rozdíl co pozoruju, že jsem ušetřil hromadu času!
Kdyz ja z toho mam pak radost, kdyz je to pekne stribrny
Nebyla by rada jak z řetězu odstranit původní lepivé konzervační mazivo? Naložil jsem ho na den do technického lihu a nepomohlo to. Kartáčkem odrbat nejde. Namazal jsem ho normálním mazivem na řetěz a sice neskřípe, ale pořád lepí a ze stříbrného řetězu je černý, jak kdybych se o něj vůbec nestaral.
a co ta vedie k tomu ze robis takyto nezmysel ?
Původní lepivé konzervační mazivo neodstraňuju, je to to nejlepší, co na tom řetězu kdy je.
Přesně, kdyby někdo věděl recepis, hned bych si to doma umíchal. Vydrží to dlouho a nic moc se na to nelepí. Nějaká směs vazelíny a vosku?
trvalé použití v intervalu teplot –12 oC až 204 oC – a v zimě ti kolo náhle zatuhne
Tření, voe. Jak zastavíš a vychladne řetěz, už se nerozjedeš. :-)
Tak tak. Ze startu jen pořádně otřít povrch hadrem a pak si libovat ve výdrži a nelepivosti.
Vede mne k tomu to, že se z krásného čistého řetězu stal po 200 km úplně černý, brutálně oblepený špínou, kamínky, … (na silničce ježděné jen za dobrých podmínek)
Jako ano – z hlediska maznosti je dobrý, ale k čemu mi to je, když je jak lepidlo (bez legrace).
A treba po dalsich 200 km zase jen lehce otrit hadrem :)
Naprosto dokonalej je Muc-off chain cleaner sprej spolu s prackou retezu, ale je drazsi. V nouzi pouzivam Jar :D
do flase drbnem technicky benzin, do neho retaz na noc a je vybavene, krasne ciste bez sraciek, rovnaky benzin uz pouzivam 2 roky, vzdy ho iba zlejen naspat do flase :-)
Nafta je lepší (maže) a levnější. PETka je dobrá se širokým hrdlem – třeba od ledového čaje, v obyčejné se mi docela často šprajcnul.
Zdravím vás přátelé, vím, že je to hodně individuální, ale jak často mažete řetěz? Já cca každých 80 – 100 km s tím, že ho před tím vyperu pračkou na řetězy v naftě, pak důkladně osuším a pak nanesu po celé délce řetězu sprej PTFE dry lube od Veidecu, sprej během pár vteřin změní skupenství a zůstane po něm nemastný film, který po ujetí cca 30 km otřu. Nechytá se na to prach a řetěz vypadá jako nový, nicméně mi připadá, že mazat každých max 100 km, je dost často a taky je možný, že to co používám není to pravé ořechové. Zkrátka a dobře o řetězu po cca 100 km vím. Nebylo by něco lepšího, třeba od Finishlinu, nebo tak, aby to vydrželo alespoň 150 km. Terény nejezdím, maximálně lesní a polní cesty v objemu do 30% nájezdu kilometrů, tj. asi 120 km/měsíčně. Díky za odpověď.
Pračky řetězu obecně moc nemusím, lepší je rychlospojka a řetěz sundat a dát do sklenice s odmašťovadlem. Jinak nafta zanechá mastný film a je docela možné, že teflon obsažený v tvém mazivu na řetěz dostatečně nepřilne. Některá maziva je lepší nanést na úplně odmaštěný řetěz, aby ke kovu dostatečně přilnula. Je potřeba to vyzkoušet. Já teď nakoupil pár věcí na řetěz a hodlám experimentovat, taky bych se rád dostal na intervaly mazání kolem 150 až 200km. Používal jsem universální olej – nic moc výsledek. Potom jsem zkoušel Motorex Dry Power – max 60km a řetěz byl hodně slyšet. Poslední cca rok a půl používám převodový olej 80W a výsledek je o něco lepší než s tím motorexem, dostanu se i mírně nad 100km než je potřeba zase mazat, ale musí se ten řetěz po namazání otřít. Každému vyhovuje něco jiného, jde hodně o to v jakém prostředí a jak jezdíš. Budeš asi muset pár typů maziv vyzkoušet a s nimi i způsoby mazání, než objevíš něco co ti bude vyhovovat. A nehleděl bych tak úplně na cenu, ze zkušenosti vím, že dražší maziva na tom můžou být hůř než ta podstatně levnější – samozřejmě toto platí i opačně…
Taky je potřeba si uvědomit, že vytahaný řetěz v sobě hůř drží mazivo a je více náchylný na znečištění. Takže až budeš zkoušet maziva, zkoušej je na ± stejně vytahaných řetězech, ať máš nějaké smysluplné srovnáni.
K mazadlum: Jsou sice dražší, ale fungujou pěkně. Dry při výše popsaném postupu téměř vůbec nelepí bordel, na asfaltu za sucha mi vydrží okolo 250–300km (pak řetěz začne šustit). Ale jakmile víc zaprší nebo potkám brod, je to hned pryč, což je i výhoda – u řetězu namazanýho Dry vynechávám body 1 a 2.
Wet prach lepí, ale je opravdu voděodolný, v terénu na mtb mi vydrží 100–200km.
Jo a celkově mám radši mazadla v kapátku. Neplejtvá se tim, nestříká to okolo (nezamastíš si brzdy/ráfky) a dá se snadno aplikovat přímo na čepy. A zvlášť ty voskový maziva do sucha asi nejsou moc dělaný na tak „řídké“ používání – časem v řetězu vyschnou a vydrolej se.
Nájezd 120 km měsíčně hodně vysvětluje :-)
Píše že 120 je 30% měsíčního nájezdu.
Netuším jaký vliv má na výdrž maziva to, kolik toho člověk měsíčně najede, ale ok.
Nejde o výdrž maziva, ale o to, že při tomto nájezdu má dost času se těmito věcmi intenzívně zbývat :-)
Já občas máznu, otřu a jezdím :-)
Podle čeho usuzujes že má dostatek času? Copak nemá jiné věci na práci než kolo? Třeba má spoustu jiných věcí na práci…
Kdyby ho tlačil čas, neřešil by zbytečně přehnanou údržbu řetězu. Mě čas třeba netlačí, ale raději si lehnu, než bych se nadbytečně zabýval řetězem. Ale chápu, že někdo to má jinak, takže jsem si tu poznámku mohl odpustit. Polepším se :-)
To poznáš dle toho, až ten čas skutečně nebudeš mít. Na praní řetězu se vyprdneš a údržbu minimalizuješ jen na tu skutečně nezbytnou ;) … Dokud nato nedošlo, taky jsem si to neuměl představit, abych řetěz nevypucoval po každé jízdě ;) …
Já reagoval na to, že Rychlej turista to napsal tak, jako by dotyčný nic jiného nedělal a měl fůru času… Takže tvůj komentář je trochu mimo.
Řětěz řeším proto, protože když jedu a slyším ho, tak mě to dost otravuje. Co se týče odmaštění, zkoušel jsem odmastit řetěz také Veidecem, ale ten ho vzal takovým způsobem, že i po nanesení nového maziva PTFE od Veidecu, začal prakticky ihned vydávat zvuky, jako by namazaný nebyl. Když jedu na kole, tak vnímám vše, včetně tohohle. Pračku na řetěz používám prakticky 2 x týdně, s tím, že odmašťuji naftou, protože zkušenost s úplným odmaštěním, nebyla zrovna dobrá. Řetěz je vybaven rychlospojkou, ale ještě jsem ho nesundával. Mám na něm ujeto něco kolem 800 km, takže vytahaný by být neměl, ale i tak pro jistotu, jsem ho vzal měrkou a moje domněnka se potvrdila, řetěz je ok. Spíš mi jde o to, aby mazivo vydrželo alespoň těch 150 km, případně 3 – 4 vyjížďky po cca 40 km, to je tak nájezd, který jsem vzhledem ke svému zaměstnání a okolním činnostem zvládnout. Nechci šetřit na mazadle, ale potřebuji vědět, jaké pořídit, případně nějaké malé balení s sebou do brašničky, na dojetí … ten zvuk mě fakt vytáčí. Za reakci předem díky
něco v češtině by nebylo?
Po vyjizdce setru hadrou pak pokapu kapatkem a pred vyjizdkou setru co nevsaklo a valim,to na silnicce. Na biku to same,ale pokud uz je zasrany moc,tak dam to flasky protrepu vysusim namazu setru jedu a kdyz mam sundany retez ocistim kazetu kladky prevodniky.Pracka je k hovnu at mas jakoukoliv a taky si naftu kterou mas v pracce nanasis i tam kde ji nepotrebujes.
Takže, když je nafta k hovnu, tak v čem ten řetěz čistit tak, aby to bylo dobře? Jaký používáte olej?
Nafta je super na odstranění nečistot, ale je mastná. Někdo řetěz trvale louhuje v naftě, na jízdu ho nasadí a pakzase sundá do nafty. Ale na mastný řetěz se jiné mazivo nanáší blbě.
Na odmaštění je dobrý cyklostar nebo autošampony Milit apod. nebo přímo odmašťovadla jako aceton, isopropylalkohol apod.
Pak jak už jsem psal výše vypláchnout vodou, vysušit, namazat a zbytek z povrchu odstranit.
Ještě dodám, že ssebou vozim 10ml lahvičku z lékárny s 5ml C3 Wet pro „nouzové domazání“.
Doporučil bych ti vyzkoušet místo PTFE maziva nějaké jiné mazivo. Nějaké co obsahuje tuhá maziva, ale ne na bázi teflonu. Teflonová maziva se mi neosvědčila, sice byl řetěz relativně čistý, ale v mém případě výdrž toho teflonového filmu nebyla nijak zázračná. Mám pocit že Pells i BikeWorkX mají 50ml lahvičky, někteří výrobci dokonce myslím i 30ml,takže do brašny ideál.
Ještě je otázka kdy ten řetěz mažeš. Ideální je dát tomu mazivu dost času na to, aby zateklo opravdu tam kam má a aby případně vyprchala ředidla a podobně. Namazat třeba večer a nechat to přes noc. Mazat teprve před jízdou není úplně optimální řešení, spousta maziva se vymačká a zbytek nemá šanci plnit účel.
No vzhledem k tomu, co používám, tak mažu před jízdou, protože, jak jsem psal výše, sprej změní skupenství prakticky do 20 vteřin od nanesení, takže když to vezmu v praxi, jestliže začínám mazat od rychlospojky, tak než obtočím celý řetěz, tak na místě, kde jsem začal je již zaschlý povrch.
A to právě může být ten zásadní problém. Mazivo by mělo ideálně aspoň pár minut zůstat tekuté aby mělo čas zavzlinat dovnitř řetězu. Namazany řetěz z venku je úplně k ničemu, je potřeba aby byly namazané čepy uvnitř. Ten sprej ho tam asi trochu natlačí, ale pokud zaschne tak rychle, tak pochybuju že dostatečně. Jinak zkoušel jsem dřív dva Ptfe spreje, jeden celkem fungoval, druhý vůbec, ale na výrobce si už nevzpomenu. Každopádně od spreje jsem už dávno upustil. Je to úplná blbost. Kapatko je daleko efektivnější a přesnější. A ve výsledku mi 50ml vydrží déle jak 400ml sprej. Zatím používám červený finishline, ale chci vyzkoušet i něco jiného.
Díky za odpověď, takže se podívám po něčem jiném, hned v pondělí vyrazím do cyklopotřeb a něco pořídím v kapátku, sprej už používat nebudu. A cyklostar pořídím, vyčetl jsem, že je to univerzál, navíc ekologický, takže SCOTY pode mnou bude mít jistě radost "-)
Vyzkoušel jsem také hodně druhů maziva ( ale opravdu hodně za hodně peněz ) a vrátil jsem se k Brunoxu Top Ket s kapátkem.Vydrží cca. 200–300 km , řetěz je krásně tichý (na to jsem vysazený) a nechytá moc bordel. Po každé vyjížďce teda řetěz jenom otřu hadrem a až má náznak šustění večer namažu a ráno utřu a jezdím.
+1
To je základní omyl…mazivo musí zavzlínat hned do válečků a ztuhnout. Když to neudělá, tak se pohybem řetězu mírně zahřeje, při jízdě vyvzlíná na povrch nachytá bordel a řetěz je černý…plus převody atd.
No informací spousta, jdu na půl 10 do práce a budu tam do večera, zkusím ještě někam narychlo zajet. A čištění, co třeba ARVA, používám jí na auto …
arva?:)) nerob prču:)
Když pořídíš něco nemastného co ztuhne hned, tak nepotřebuješ žádné čistidlo…
Něco co ztuhne hned, bude celkem k ničemu
Tohle téma tu asi vůbec nemá smysl řešit. Kdo chce namazaný a čistý řetěz, tak si tvoje vlákno najde. A ostatní tu budou neustále vést debaty typu, že je to k ničemu a k tomu neustále budou čistit a odmašťovat zasrané řetězy.
Ale tak když je to baví…
Na rychle tuhnuti jsou modre pilule ;)
Jo, pak to někam „zavzlíná“ a je *******..:))
Tak pro mě je ideální stav kdy, když řetěz namažu, pak se věnuju vidlicí a tlumiči. Což je dejme tomu do 5 minut. Mezitím řetěz zavadne, tak ho otřu od přebytků maziva a jdu jezdit. Pár minut je možná hodně, ale mazivo co zaschne během 20s imho nemůže pořádně zavzlinat do řetězu. U kapatka taky záleží jak člověk pak postupuje, jestli jen protočí řetěz a je namazáno a nebo jde článek po článku. Většinou si vyhraju, ale občas taky není čas, tak to jen protočím i když to určitě není ideální metoda.
20 sekund je fakt pakárna, sice už to na pohled může vypadat, že mazivo zalezlo kam mělo, ale určitě je lepší když to mazivo vytuhne třeba až za 10 minut, to má dostatek času zalézt opravdu všude a vytvořit kvalitní vrstvu
Před 16ti lety jsem taky používal červený finschline, ale nevšiml jsem si že by nějak zavadl, vydržel hrozně málo(v terénu do 40ti) a i po vytření lepil bordel…fakt je, že tenkrát jsem nic lepšího neznal…možná má dnes jiné složení …koneckonců každý si dělá to na co je zvyklý a co mu vyhovuje…tak ať se daří
No já s ním mám co se výdrže týče daleko lepší zkušenosti. Ale poslední dobou mám pocit, že víc lepí bordel. Tak chci zkusit něco jineho. Tvoji metodu znám dobře, jen jsem ji ještě nezkoušel. Podle popisu to vypadalo daleko složitěj jak na videu, které jsem viděl až teď. Asi to brzo vyzkouším.
Nechci nikomu nic tlačit, jen to občas nevydržím, když čtu zdejší rady, poznatky a zjistím, jak se lidi trápí…:)
Tak jsem nakonec pořídil zelený Finish Line, doporučil to i prodejce, ikdyž si o doporučení můžu myslet, co chci. Řetěz jsem projel pračkou s Cyklostarem (kleště na rychlospojky neměli), pak vysušil hadrem, vyfoukal 7bar vzduchem, odmastil perchlorem a poctivě článek po článku, namazal tím Finish Linem, už teď je řetěz při zpětném protočení prakticky bezhlučný. Nechám to tak hodinku působit a pak to vytřu hadrem a jak skončím v práci, tak to pojedu projet. Tak snad to bude OK. Pak napíšu první poznatky.
Na rychlospojky ti stačí kombinačky. Jsem zvědavý jak s ním budeš spokojený.
Byl jsem to projet, mám v nohách 45 km, řetěz jde suprově, téměř bezhlučně. Když jsem přijel domů, utřel jsem ze řetězu uvolněný bordel a jsem zvědavý, za jak dlouho budu muset mazat znovu. Řazení perfektní, chod hladký, zatím spokojenost.
Tak to je fajn. Můžeš sem pak ještě napsat jak na tom budeš s intervaly mazání a čistotou řetězu. Zajímá mě, jestli se ti podaří mazat po těch 150km a více. Já dnes zkoušel taky nové mazivo a způsob mazání, ale první projetí bude až zítra, takže až budu mít dost poznatků, tak to sem pak přidám a třeba to někomu pomůže.
Tak po včerejší vyjížďce, mám ujeto od namazání 78 km a řetěz pořád dobrý. Vytřel jsem ho od bordelu a dnes pojedu znovu, ale přelil jsem si trochu toho oleje do lahvičky od očních kapek a beru si ho s sebou, pro jistotu.
Kristepane a co se stane, pokud ti olej cestou dojde? Půjdeš na vlak? Zavoláš si odvoz? Oběsíš se?
Přece nebude trapit řetěz,to radši dojde :-)
Ne věšet se nebudu, ale jak jsem psal výše, jsem alergickej na zvuky, které řetěz vydává, tak proto.
Tvl ty máš ale reakce…
;-)
Tenhle olej ti mazat bude dobře, ale ostatní vlastnosti nic moc. Často ho lidi používají do deště nebo na zimu.
Z řetězu ti v létě udělá mucholapku a budeš ho muset častěji čistit, jinak se bude nalepená vrstva zvětšovat…
jo jo do sraček je super ale jinak za sucha to chytá prach až neskutečně
Jo, olej funguje perfektně, jsem spokojený, od mazání ujeto 140 km a pořád drží.
To bychom zde mohli řešit hodiny, co znamená, když mazivo na řetěz funguje perfektně.
Ty jsi smířený s mytím, odmašťováním, domašťováním atd. což bych třeba já nikdy nedělal…
Důležitá jsou dvě tvá slova: …jsem spokojený…
OK, jsem spokojený.
Zdravím tě, odzkoušeno opakovaně na vzdálenosti cca 220 km s tím, že po každé vyjížďce otřu řetěz od nalepeného bordelu, což potvrzuje i místní komentář. Zakoupil jsem i variantu Dry s teflonem, ale ten při nanášení hodně stéká, výdrž o něco málo kratší okolo 150 km, takže za mě varianta Wet a otírat po vyjížďce a naprostá spokojenost. Nebráním se i jinému mazivu, ale až tohle spotřebuju.
Na rychlospojky stačí kousek drátu/řadícího lanka.
…proč odmašťuješ řetěz, který hned zase namastíš?:)
Protože potřebuješ odstranit ten bordel, co je v tom starém mazivu nachytaný a protože novým mazivem potřebuješ namazat řetěz a ne staré mazivo.
To origo mazivo na řetězu je to nejlepší, co ten řetěz kdy dostane. Zásadně ho neodmašťuju, jen otřu z povrchu,
Myslíš že je to mazivo? Lepí to jak prase.
Dělám to stejně.
Není to mazivo a je děsné, ale spousta lidem z nějakého důvodu vyhovuje.
a co to je?
Konzervace.
Ktera vsak vydrzi prekvapive dlouho. Takze to provozuju jako par lidi vyse, utru aby to nelepilo a nemazu dokud to nezacne piskat.
sice neviem naco treba ocel v igelitovom sacku konzervovat ale robim to rovnako ako ty, teda az na to utieranie.
Proto, aby ten řetěz nezrezivěl než si ho koupíš
a z coho by takto mala zhrdzaviet?
Například z pobytu ve slaném vlhkém vzduchu pár týdnů na moři a v přístavech.
snad neni rozvesana po palube.
a keby aj, ono sa bezne na transport konzervuju akekolvek ocelove konstrukcie?
Nakonzervuji se? V blansku je firma vyrabejici obrabeci stroje a turbiny. Kdyz jsem videl jak to paplaji konzervaci pred nalozenim do beden a poslanim po mori, tak jsem vcelku koukal.
ja sa pytam, ked hej tak dobre ale docela ma prekvapuje,ze ta povrchova uprava na retaziach je schopna tak lahko skorodovat. naco tam potom je?
tiez inac zvlastne tie turbiny, a co potom ked dojdu do styku s vodou nebodaj slanou?
Ne vsechny retezy maji povrchovou upravu. Navic ta se snad vzdy tyka jen clanku, netyka se cepu, valecku a ty pokud by zrezly, tak je retez, se sebelepsi povrchovkou, neprodejnej.
Ano, konverzuje se asi všechno. Dělal jsem ve firmě vyrábějící lodní hřídele i drobné automotive součástky a všude se před transportem výrobky konzervují (samozřejmě odlišným stylem). Na ty lodní hřídele se používalo dokonce něco jako vapka rozprašující lepkavý mastný sajrajt, luxusní prácička s jistotou brzké nemocenské :)
Nevím jestli si děláš srandu nebo tenhle dotaz myslíš vážně :D
Přiznám se, že já to taky nevím.
uplne vazne sa pytam z coho moze zhrdzaviet ocel ktora je v interieri zabalena v zatavenom sacku.
Při obrábění oceli dochází zajisté ke změnám v povrchové struktuře kovu a následně k mikrokorozi. Já myslím, že tam tu sračku dávají hned po kompletaci řetězu aby na cestě k zákazníkovi nedošlo k viditelným změnám na povrchu. Shimano definuje na svých stránkách tuto hmotu jako antikorozní vrstvu…
Vzdusna vlhkost pri baleni. Projet to nejakou lazni skoro nic nestoji a retez je pak na 100% OK. Tak proc to nedelat.
Najdi si nějakou odbornou literaturu co se tím zabývá, budeš překvapený co se tam všechno dočteš.
Tohle je na tom novém řetězu to nejlepší a nechápu proč to lidi čistěj v benzínu. Maximálně utřít hadrem a pár set kiláků najede bez skřípání..
Protože to lepí sračky a jak se to vymazává z rolniček tak to zasere celý kolo?
Že by to zasralo celý kolo jsem si nikdy nevšiml, zato pár set kiláků to člověk nemusí mazat. Stačí sem tam utřít hadrem a nazdar. Nechápu, že to někomu stojí za to novej řetěz prát v benzínu a pak složitě mazat co padesát kiláků a vymejšlet na netu blbosti čím to namazat aby to vydrželo co nejdýl.
Dobře celý ne. Jen kazetu, převodníky, kladky, řetězovou vzpěru, vodítkoa co je blízko.
Asi mažu co 50km ale tím že spíš jezdím dolekopec a kratší vyjíždky i za špatného počasí.
Co ale nemám rád je špinavej řetěz s nalepenym bordelem.
Ale když ti to vyhovuje tak to jezdi. Zjistit v čem to namáčej a maž jen tim.
Za půl hodiny jízdy v terénu je to tam zpátky…
Nelze říct obecně
Souhlas, když bude mokro tak za hodinu…
Já to myslel ve smyslu toho, že záleží na mazivu
Jasně, beru v úvahu mazivo prezentované zde Mikešem.
Jo aha, já se v těch příspěvcích ztratil a nedošlo mi to :-D
ze ty si z nas robis .....
Tohle je vlákno hrůzy: černý mastný řetěz, sundavání řetězu, myčky, pračky, odmašťováky, tech.benzín + zlatý hřeb nafta v petce = ekologický horor…šílený:)
A přitom správný postup tu byl už tolikrát prezentován, co?
Peklo. Ale vzpomeň na Dvořáka, Čapka, Ressela a Kolbena s Daňkem – ti všichni zůstali národem taky nepochopeni.
:))
..jen mně zajímá, co vede soudruhy k tomuto časovému( x zbytečných úkonů), zdravotnímu (perchlor atd.) a ekologickému (petky s naftou…) harakiri..:)
Scoty: perchlák po použití putuje zpět do destiláku, ztráta tam nějaká je, ale do odpadu to opravdu neleju. Jinak souhlasím, je to děsný svinstvo.
Zmínil jsem perchlor v kolonce zdravotní nebezpečí pro tebe…to, že by tě napadlo ho vylít do vody jsem ani nedoufal…Ale tak třeba to děláš v ochranném obleku a masce za několik tisíc…
Nejzávažnější nepříznivé účinky na zdraví člověka:
Při expozici se významně uplatňuje pronikání látky kůží nebo silný dráždivý účinek na kůži. Nebezpečná
látka! Dýchací přístroj a ochranný oblek nutný!
Nejzávažnější nepříznivé účinky na životní prostředí:
Látka je vysoce toxická pro vodní organismy. Může vyvolat dlouhodobé nepříznivé účinky ve vodném
prostředí.
Možné nevhodné použití látky:
Látka je při zahřátí nestálá.
Další rizika, která přispívají k celkové nebezpečnosti látky:
Při zahřátí a při styku s horkými povrchy nebo otevřeným ohněm se látka rozkládá a tvoří prudce jedovatý
fosgen a chlor. Při zahřátí látky vznikají páry, které jsou stejně jako reakční produkty těžší než vzduch a drží
se při zemi. Používejte ochranné prostředky!
To je odcitované z bezpečnostního listu? Protože, jestli tohle nosíš v hlavě, tak smekám. Perchlor běhá v uzavřeném cyklu a obsluha se k němu nedostane!
tak, tak:)
Hlavne nepoužívej benzín, lih, redidlo a podobné rozpoustedla. Jestli chceš retez odmastit a nevysusit vyse zminenymi agresivnimi prostredky, tak jej rozdelej a ponor do nadobky s naftou na hodinu. Nafta bude cerna jak bota a retez se bude lesknout jak psi kulky
V čem je nafta lepší?
V tom, že odstraní bordel. Ale na řetězu zůstane mastný film, na který některá maziva nepřilnou… Takže nafta sice fajn, ale v kombinaci s některými mazivy naprosto nevhodná.
Ja si vystačím většinou s cyklostarem.
Co je na benzínu špatného?
Pánové a dámy, myslím, že se tady řeší hlouposti, místo toho, aby ti dotyční raději sedli na kolo a jeli ven.
No souhlasím s tebou, že jsou to hlouposti, ale jakožto znovu začínající, jsem cítil potřebu se zeptat, zkušenějších, abych to udělal správně. Před 20 rokama jsem jezdil na silničce, a mazal silikonovým olejem, ale pral jsem v naftě.
Také jsem si chtěl koupit nějaký olej na řetěz (s kapátkem).
Původně jsem se dočetl zde na fóru že sprej s teflonem není dobrý. Ale před tím jsem si už dva spreje koupil, takže teď mám problém jestli ho použít nebo ne.
Tady je totiž problém v tom že na trhu je mnoho značek olejů na řetěz a když si nějaký vyhlédnu a pak si o něm něco přečtu zde na fóru tak nakonec zjistím že je vlastně nanic a že jsou lepší atd.
Jenže když si přečtu zase něco o tom lepším tak je to stejné..........
Nakonec zůstanu u toho teflonu a dokud ho nevyplácám tak to řešit nebudu.
Máme v rodině 3 kola pro převážně víkendové výlety, takže tomu řetězu ten teflon neuškodí.
Stejně se jezdí převážně jen po stezkách a za sucha.
Ale i tak bych si pak chtěl koupit nějaký ten olej. Nojo – ale jaký ?
Je něco na čem se (pokud jde o olej) shodnete?
Pokud máš doma sprej, je nesmysl ho vyhazovat, pokud pro něj není nějaké jiné využití. Pokud alespoň nějak funguje, neřešil bych a mazal bych dokud nedojde. Z vlastní zkušenosti vím, že PTFE sprej není zas taková tragédie, ale každý je trochu jiný.
No a jestli se tu někdo na něčem shodne? To fakt ne :-D Maximálně se tu vyloupne pár výrobků na kterých se shodne větší počet lidí. Pak jsou tu takoví, kteří řeší odmašťovaní, praní a já nevím co, pak ti co prostě jezdí a neřeší. Třeba scotyho metoda mě zaujala, ale zatím nemám vyzkoušeno. Ale ve výsledku si asi stejně každý musí najít to svoje. Každý jezdí v jiném terénu a sucho a „sucho“ taky nemusí být stejné podmínky. Pak jednomu mazivo vydrží 200km a druhému to samé 70km.
Nechapem naco neco vymyslat, ja sem zostal nakonec u kapatka shimano. Na shimano retaz shimano olej, nic lepsiho som nemal.
Neni spatnej, ale dost spini.
Neshodnem, každému vyhovuje něco jiného a ideální mazivo neexitsuje. Nicméně pokud nechceš řešit něco stylu „scotyho všelék“ a trochu špinění ti nevadí, tak třeba Motorex Dry s kapátkem patří k tém lepším.
Kdyz Motorex tak ve spreji. :)
:D
Ahoj, na začátku vlákna byla zmínka na mazadlo den Braven, objednal jsem ho ve Stavebninách, kde majívýrobky od této firmy. Jedná se o Mazivo bez stékání. Nyní ho zkouším na silničce i MTB. Zatím dobrý, ale najeto jen asi po 30 km. Když tak jsem vyhodil 150Kč. Dám vědět.