• Cobol

    Koupil sem sigmu mirage evo+evoX s olověným akumulátorem a chci se zeptat jestli se to nemá nějak naformátovat a jak? (úplně nechat vybít – nechat vysvítit? a pak úplně nabýt a je to?)Kolikrát se to opakuje? A potom při dalšim používání má se aku nechávat úplně vybíjet (vysvítit?) a nebo je dobře když tam vždycky nějaká šťáva zbyde před nabíjením? Taky by mě zajímalo jak asi dlouho to vydrží svíti jen na ten 10w reflektor? A nevíte svítí to stou druhou (asi ni-mh, nebo li-ion?) baterkou dýl Sem v práci a bohužel nemám čas na to to tu hledat, tak se předem omlouvám kdyby to tu už bylo.

    www.kupkolo.cz/…leni_69/Akce

    0 0
    • martt  

      Oloveny akumulator NIKDY NEVYBIJAJ DO PRAZDNA, to ho spolahlivo nici.

      Nevadi mu ak je plne nabity, vadi mu ale prebijanie.

      Problem sigmackej nabijacky je, ze prebija! Navyse jej napatie a prud su priamo zavisle od napätia siete – u kazdeho je to trochu inac, norma povoluje obrovsku toleranciu.

      Takze spravny postup je po kazdej jazde nabit asi tolko kolko sa vybilo.

      Cyklovanie nema zmysel, olovene baterky nevydrzia moc cyklov. Mne ta sigmacka baterka v praktickej prevadzke (tak 50 nabiti rocne) vydrzi asi rok-dva.

      0 0
      • Cobol  

        Tak myslíš, žádné formátování a rovnou po každé jízdě nabíjet – když sem třeba stim včera jel 2hod. (kontrolky občas zasvítily červeně) tak myslíš dát nabíjet třeba na tři hodiny? Na tý nabíječce je asi červená dioda, tak asi když se rozsvítí, tak to začíná přebíjet ne?

        0 0
        • martt  

          Ked si s tym vcera isiel dve hodiny, tak uz ziadne formovanie nema zmysel.

          Kazdy vecer to dobi tak aby akumulator nebol teply – aby nebol vobec teply. Ak zacne byt co len trocha teply, uz sa prebija a treba nabijanie vypnut. Rovnako ak uz sumi (velmi jemne, musis dat ucho v tichej miestnosti rovno na baterku), tak sa uz prebija. Normalnym olovenym baterkam to az tak nevadi, dolejes dest. vodu, ale tymto zapuzdrenym to vadi dost.

          Kym som e ste pouzival tu origo sigma nabijacku, tak som ju mal zapichnutu v takom timere z Baumaxu a nastavil som cas aky som povazoval za vhodny. Aj tak baterka prezila len jednu zimu.

          0 0
          • Cobol  

            dík

            0 0
          • Jenda  

            ha geialni a jednoduchy napad jak na nabijeni baterky nezapomenout – ja furt nejaky budik nebo tak neco:-)

            0 0
    • vladaza  

      jestli to s olověným aku myslíš dobře, tak si pořiď dobrou nabíječku, která si sama ohlídá stupeň nabití aku, z osobní zkušenosti doporučuji zn. Ansmann – nevím přesně typ, ale je to provedení zcela univerzál pro aku 2,6,12,24 V / rozsah se nastaví automaticky/, má ochranu proti zkratu i přepolování a je vhodná pro aku do 12 Ah/ na autobaterii má příliš malý nabíjecí proud/,

      0 0
      • vladaza  

        pak si můžeš kdykoliv koupit jakýkoliv olověný aku 6V s kapacitou podle chuti – já k sigmě používám 4,2 Ah , který se dává do velkých svítilen a stojí cca 160., vydrží několik let / při správném nabíjení, samozřejmě/

        0 0
      • martt  

        To je asi najlepsie riesenie. Akurat pomerne drahe.

        Uplne vyhovovat bude ten najlacnejsi ACLS 2–24 www.ansmann.de/…devices.html

        Najrozumnejsie by bolo ak by Sigma davala nejaku takuto nabijacku uz seriovo k lampe.

        0 0
        • vladaza  

          já jsem ji kupoval před letama kolem 800, ale ber to tak, že to máš vyřešený definitivně, kvalitně a na hodně dlouhou dobu, prostě jednorázová investice

          0 0
          • pepko  

            az na to ze olovo je uplne mrtva a neefiktivna technologia … sucasnost je uz o Nimh a blizka buducnost o liion … takze tych 800 nemusi mat az taky vyznam …

            0 0
            • vladaza  

              několik /víc/ NiMh aku / Sanyo, Panasonic, GP a levný Tronic/ mi za poslední roky prošlo rukama a zcela mě nepřesvědčily – nevyrovnaná kvalita, rychlé samovybíjení, na olovo je prostě spoleh a to se někdy počítá, ještě bych je úplně neodepisoval

              0 0
              • pepko  

                no ok … mna olovo v spojeni s halogenom nepresvedcilo … a podotykam, ze som mal automaticku elektronicku nabijacku (sice z lidla) s viacerymi rezimami nabijania, pricom som pouzival hlavne pomale nabijanie … nezda sa mi, ze by som akumulator prepalil, teply nebol …

                0 0
                • vladaza  

                  měřil jsi nabíjecí proud? ale jistě i mezi olověnými aku může být vadný kousek

                  0 0
                  • pepek  

                    Mám taky ty olověné 4,2 Ah, teď mně jedna odešla asi po 3 letech. Tlačil jsem do ní asi 0,9–1,2 A, což je asi hodně, ale spíš si myslím, že odešla proto, že celý rok ji nepoužívám a zapomínám ji pravidelně dobíjet.

                    0 0
                    • vladaza  

                      to je při té „vzorné“ údržbě docela dobrý výsledek, ne?

                      0 0
                      • pepek  

                        No asi jo, potfora se trochu nafoukla, ukázala: 4,5 V a konec.

                        0 0
                        • vladaza  

                          jako napájedlo pro 10W Sigmu v dané ceně našinec hledá jen těžko něco lepšího, tak raděj ani nehledá a jezdí a svítí

                          0 0
                          • pepko  

                            olovo neeeeeeeeee … ved je to tazke a velke a nema to silu … napatie klesa pod 12V (asi aj pod 6V pri vasich typoch) prakticky okamzite … tym padom klesa aj svetelny vykon …

                            skoda vymyslat, nimh je uplne ina kvalita, s dobrou nabijackou co nabija kazdu zvlast, dosiahnete lepsie vysledky …

                            0 0
                            • pepek  

                              Poměr cena x výkon je nedostižný, váha v noci nehraje žádnou roli.

                              0 0
                              • pepko  

                                aj nimh sa da zohnat za dobru cenu … a hlavne mozes potom nimh pouzit aj v inych zariadeniach, ked casom zistit, ze to olovo co vozis je neefiktivne … a to olovo ti potom bude iba tam stat doma na stole pri monitore a smutno na teba kukat …

                                0 0
                                • pepek  

                                  A kde mají 4,2 Ah NiMH za : 150,– ? Hned tam du kupovat:-)

                                  0 0
                                  • pepko  

                                    treba sledovat akcie … uz som nakupil aj 2500mAh 4ks za 99sk … 10ks takychto baterii stalo 250sk a podalo to rovnaky, mozno lepsi vykon ako 3× vacsi a tazsi 12V, 3.4Ah oloveny akumulator …

                                    jednoducho 500sk za moje olovo a asi 500sk za nabijacku boli pre mna vyhodene peniaze, teraz to iba stoji na policke a nema to vyuzitie …

                                    0 0
                                  • vladaza  

                                    já jsem z Olomouce, v Hodolanech – u kostela je elektro, trochu jsem kecal – je to myslím za 160

                                    0 0
                                    • pepek  

                                      Sem se ptal Pepka na ty NiMH. Já ty olověný kupoval taky za 150 v Globusu, ale teď je tam nemají.

                                      0 0
                                      • pepko  

                                        no treba to brat tak, ze olovo konci, aj ked sa tento nazor mnohym nepaci … tie ceny su vypredajove … takze kupujte kym je …

                                        pred par rokmi co som kupoval olovo sa ceny vyrazne pohli dole, ale vtedy boli aj nimh vyrazne drahsie … niekto povie este aj dnes ze nimh je drahe, ja uz tvrdim, ze ma dobru cenu …

                                        ak mas kupovat drahsiu nabijacku k olovu, tak sa ti to predrazi a do buducna to nema zmysel …

                                        0 0
                                        • pepek  

                                          Nabíjačku mám starou 30 let a to olovo před 3 lety stálo stejně, jak teď…Ale máš pravdu, měl jsem těch NiMH tužkovek koupit aspoň 12 kusů…

                                          0 0
            • Lone1  

              Pat a Mat zkomprimovaný do „pepko“.U panny Márie Čarnogurskej,kde jsi přišel na takovou hovadinu,že olovo je neefektivna technologia?Proč teda auta nemají baterky z ni-mh?Jak šel vývoj?Když pominu různé speciality,jako ni-fe a jiné.Po olovu,přišlo ni-cd,pak ni-mh,li-on,li-pol.tolik o technologiích,kte­ré jsou na trhu a rozšířené.Kažá technologie má své výhody,ale i nevýhody.Budu se snažit je velmi zjednodušeně popsat.Olovo,můžeš vybít do mrtě,bez nebezpečí poškození.Co olovo poškozuje,je,pokud zůstane vybité dlouho. Ni-cd naopak MUSÍŠ vybít do mrtě,než můžeš začít nabíjet znovu.Jinak tam začne působit něco,čemu se říká paměťový efekt. Ni-mh,li-on,li-pol,můžeš dobíjet kdykoliv,nesmíš ale nechat kapacitu klesnout pod 40%.Nebudu psát proč,to by byly elaboráty jak od Milana. Teď se dostanu k tomu nejdůležitější­mu,aby jsi pochopil v kostce jak se věci mají. Představ si,že máš olověnou baterii o rozměru 1dm3.Ni-cd o stejných rozměrech,má asi o 30% větší kapacitu.Ni-mh zase 30% víc,než ni-cd.Li-on o 30% víc,než ni-mh.Li-pol zase o 30 % víc,než li-on. S každou novou technologií,tak jak přicházely,klesá ale schopnost odběru většího proudu,bez destrukce.Já mám 25W mirage,olověné aku,protože to žádný jiný článek neutáhne,pokud chci zachovat výkon.

              0 0
              • Lone1  

                Zapomenul jsem na téma dobíječka.Mohu jen potvrdit,že ty které se dodávají ke světlům,je mizerie sama.Buď žádná ochrana proti přebíjení,nebo je jako „ochrana“ levný termistor,nebo bimetal.Jenže než vypnou,baterky se už dávno přebíjejí.Jinak řečeno,tady nic ušetřit nelze.Je třeba kvalitní nabíječku se švábem,který bude hlídat delta peak.

                0 0
                • pepko  

                  ok, kto chce kam pomozme mu tam …

                  tymto koncim diskusiu na temu olovo, kludne si kupujte super nabijacku na olovo za 800kacek, je to vynikajuca investicia …

                  mozno to moje olovo bolo chybne, mozno som ho znicil malo castym pouzivanim, uz je to jedno …

                  ja mam bike z kategorie „srot“ a napriek tomu si ho nedovolim porovnavat s autom, kto chce alebo ma potrebu, alebo mu nevadi vozit x kilove zavazie so sebou, nech si ho vozi …

                  v tomto pripade si za svojim nazor stojim, k olovu sa uz nikdy nevratim, tak ako sa uz nikdy nevratim k fotonom produkovanym technologiou halogen … radsej budem so sebou vozit viac svetelnych zdrojov podla potreby, s celkovou hmotnostou mensou ako ty, ale halogen s olovenym zavazim uz nie …

                  ked si myslis, ze ten 25W halogen produkuje nejake uzasne svetlo, tak si to mysli … mozem ti darovat aj moj 20W :-))))

                  mmm.ic.cz/lig­ht_test_home_a­ll.jpg

                  0 0
              • Sinty  

                S tím vybíjením Ni-cd do „mrtě“ nevim, nechci se hádat, ale u družic používajících Ni-cd aku, se z hlediska zvětšení počtu nabíjecích cyklů a životnosti, nemohou zcela vybít, vše je pěkně popsané tady: www.skyfly.cz/…aterky02.htm Budoucnost patří spíše ultrakapacitátorům (elektrostatika), proti chemii (Ni-mh, Ni-cd, Li-ion..), opravte mě prosím někdo jestli kecám:-) nejsem elektrotechnik.

                0 0
                • juli  

                  Lone1 vybijenim NiCd aku mel pravdepodobne na mysli vybiti na nejmensi povolene napeti, coz u techto akumulatoru znamena 0,8V na clanek. Potom teprve by mel zacit novy cyklus nabijeni. Takto jsou konstruovany spickove nabijece NiCd akumulatoru, nebo jejich specialni vybijecky.Pouze pri spravnem vybiti a naslednem nabiti se eliminuje snizeni kapacity aku. Vyrobci udavaji cca 200 nabijecich cyklu, realne tak 150–180. Uvedeny odkaz shrnuje problematiku do par odstavcu „pro vsechny“, tak se „detaily“ tohoto vubec nezabyva.

                  0 0
                  • Sinty  

                    Problematika akumulátorů je daleko složitější než se zdá, alespoň pro nás laiky:-)

                    0 0
                    • juli  

                      To mas fakt pravdu. Taky nejsem pres elektro, ale NiCd aku jsem se zabyval z duvodu jejich pouzivani v modelarine (elektrolety). Sahodlouhe elaboraty o teorii jejich funkce ve me neco ovsem nechaly. Snad je to k necemu dobre :-)

                      0 0
              • Jirik123  

                proc se v autech pouzivaji olovene baterie? protoze jsou hodne robustni co se tyce prebijeni a prilisneho vybiti. taky jsou proti jinym technologiim levnejsi. v ostatnich parametrech, ale proti ostatnim technologiim znacne propadaji a to vcetne proudove zatizitelnosti. www.batteryuniversity.com/partone-3.htm

                0 0
                • náčelník  

                  Přes to všechno ale není pravda, že je olovo mrtvá technologie, jak se nám snaží neustále vnutit Pepko. A Pb aku se v masovém měřítku používají nejen jako startovací, ale taky jako trakční a staniční.

                  0 0
                  • pepko  

                    pokial by olovo nebola mrtva technologia tak by sa pouzivala vo vsetkych novych vyrobkoch … napriklad notebooky, mobily, svetla … ale podla mna sa pouziva iba tam kde sa to pouzivalo uz pred desiatkami rokov a pouziva sa to az doteraz zo zotrvacnosti a najma koli cene a financnym nakladom …

                    keby bolo olovo stale zmysluplna technologia tak by sigma nerobila nipack …

                    ale olovo uz nie je vhodne ani do aut … napriklad som necital o ziadnom elektroautomobile, kde by sa ako akumulator pouzivalo olovo … kedysi tam davali nicd, potom nimh a teraz sa uz pouziva liion (lipol a podobne) …

                    olovo sa dnes pouziva uz len na miestach kde nevadi extremne nizka efektivita olova z hladiska vaha a rozmerov … a to v pripade diskusie na tomto fore znamena, ze olovo je pre pouzite na bike uplne nevhodne …

                    0 0
                    • Martin  

                      a víš o nějakým jiným řešení, než je Pb aku, za srovnatelný peníze?

                      0 0
                      • pepko  

                        skus nimh pack … drziak na 10AA kupis v GME … 10× AA nimh z lidla (4ks za 99sk) mi zivilo 20W halogen iba o 5minut kratsie ako olovo 12V, 3.4A … a pritom rozmery a vaha boli tretinove :-))))

                        teraz pouzivam tieto akumulatory …

                        http://www.dealextreme.com/….dx/sku.5790

                        6ks by stalo 30$ a zapojene 3s2p malo by dalo 11.1V 5Ah, cize kapacitu 55Wh … rozmery podobne ako ten nimh pack … a vyrazne mensie ako to olovo s kapacitou neskutocnych 40Wh :-)))

                        kto nevyskusal ine akumulatory, ten jednoducho nechapem aku blbost vozi na biku …

                        hotove liion packy a nabijacky sa daju kupit aj na ebay …

                        alebo tento predava 8clankove 70Wh akupacky urcene na bike za 55$, nabijacka za 30$ … uz to bude drahsie ako olovo ale prinos vo forme komfortu bude viditelny a citelny …

                        http://www.cpfmarketplace.com/…owthread.php?…

                         
                        0 0
                        • pepko  

                          a tu maju 2D liion pack 7.4V, 5Ah, cize 37Wh aj s nabijackou za 40$

                          http://www.kaidomain.com/…Details.aspx?…

                          takze by som hned nezavrhoval nove technologie … toto by napriklad dokazalo napajat 2 ledky SSC P7 a mohlo by to svietit tak 2hodiny pri vysokom vykone asi 2×600lumen … (6× viac ako sigma 10+5W ???) …

                           
                          0 0
                    • náčelník  

                      Výpočetní techniku lze označit jako „nový výrobok,“ na tom se určitě shodneme. A tato technika se zálohuje tzv. UPS zdroji, což je taky „nový výrobok.“ A v tomto zdroji je olověný akumulátor!

                      Jako další „nový výrobok“ uvádíš mobil. Mobilní síť je tvořena souborem stacionárních vysílačů, které převádějí signál z ručních telefonů. Tyto vysílače jsou proti výpadku elektrické sítě zálohovány opět akumulátory složenými z o­lověných článků.

                      Kolik se každý den vyrobí na světě aut, které má olověnou startovačku?

                      Kolik jezdí po fabrikách elektrických manipulačních vozíků s Pb aku?

                      A našlo by se mnoho dalších příkladů, v telekomunikacích, energetice atd. Souhlasím s tebou, že v některých případech není Pb aku vhodný, ale trvám na tom, že tvé tvrzení o olovu jako mrtvé technologii není pravdivé. 

                       
                      0 0
                      • pepko  

                        ok … moj bike nie je ani upska, ani vysielac, ani auto … pre mna je olovo mrtve …

                        ak prirovnavas svoj bike k manipulacnemu voziku, v tom pripade je olovo pre teba idealne :-))))

                        0 0
                        • náčelník  

                          To přirovnání UPS k biku je poněkud nefér. Ty viditelně nechceš uznat, že nemáš pravdu, Takže bych skončil otázkou:

                          Máš auto? Pokud ano, jak ho startuješ?

                          0 0
                          • pepko  

                            neviem co mam v aute a ani ma to nezaujima … asi tam bude nejaky 5kilovy akumulator … ked je taky skvely, preco ho nevozis na biku ???

                            takymto tvojim prirovnanim by sme sa mohli opytat ze preco vozim na biku ledky a nie halogen, ked je ten halogen do auta taky skvely … odpoviem si sam … lebo halogen je podobne ako olo mrtva technologia …

                            takto sa mozeme hadat este par rokov … ale skor ci neskor prehras … tak ako EU zakazala vyrabat klasicke ziarovky, tak zakaze vyrabat aj halogeny a rovnako zakaze vyrabat aj olovo akumulatory … skor ci neskor budes musiet uznat, ze olovo je mrtve … skor ci neskor budes donuteny vozit na biku inu technologiu ako halogen s olovo … a budes tomu rad, ze vznikli novsie lepsie technologie …

                            povazujme to za bodku tejto flame diskusie …

                             
                            0 0
                            • náčelník  

                              Jasně, podle B-F je mrtvý nejen halogen a olovo, ale taky ráfkové brzdy, čtyřhran, kónusy a vidlice o zdvihu 80 mm. Tohle všechno nám EU zakáže.

                              0 0
                    • Milenius  

                      olovo se pouziva v aute proto, ze pb aku da jako jediny podle velikosti motoru 50–200A pri startovani, ma minimalni vnitrni odpor, navic za mrazu je na tom porad lip nez jine clanky, i kdyz taky ztraci hodne kapacitu

                      u elektrickyho auta se nestartuje, takze tam takove proudy netecou, takze se muze pouzit neco jinyho.

                      navic je samozrejme levny a v aute je ti jedno, jestli tam mas baterku, co vazi 10kg, kdyz auto vazi pres tunu

                      0 0
                      • Milenius  

                        jeste dodam – olovo se da nabijet konstantnim napeti, takze nehrozi prebijeni – jednoducha a spolehliva elektronika kolem – vhodne prave do auta, neni pametovy efekt, zivotnost je 5–10let, oproti tomu lion ma po roce pouzivani jen polovinu kapacity a omezeny pocet nabijeni (asi 1000 cyklu), neda se dlouhodbe skladovat – starne, velke odbery ho nici, takze jde rychleji do kytek atd. atd. → olovo neni mrtve a dlouho nebude

                        A ze chteji zakazat zarovky? a cim budem svitit? Zarivka nesnasi caste zapinani, takze je hned v pr.. – u nas v dome dali na chodbu cidla+zarivky, za 14 dni zacali vsechny odchazet, zbyva LED, ale napajet 3V LEDku z 220V neni taky to pravy orechovy – bud hodne jaloviny nebo menic, ktery se brzo podela, nei to tak jednoduchy s tema novinkama…

                        0 0
                        • Jirik123  

                          s vetsinou souhlasim, olovo ma v autech stale smysl, uz jen kvuli cene atd. ale s nekterymi tvrzenimi souhlasit nemuzu. li-ion existuje hodne druhu, pro nektere neni 200A problem a 50% kapacity po roce je nesmyl, rovnez s tim dlouhodobym skladovanim to taky neni tak horky. mno a existuji i LED, ktere lze napajet primo ze site bez menice:)

                          0 0
                          • zdenek  

                            No nevím, LED přímo za sítě bez měniče… Většinou v tom pouzdře nějaká elektronika (měnič) už je. Pak je výše zmíněna možnost napájet jalovým proudem, neboli přes kapacitu. Tam je výhoda, že to neumí změřit elektroměr. Takže vlastně proud zdarma. :-)

                            0 0
                            • Jirik123  

                              Nevěříš? Věř! :) Ta konstrukce je taková kulišácká, ale žádná elektronika není použitá. Žel zatím stále jen 40lm/W.

                              http://forum.fotonmag.cz/index.php?…

                              0 0
                              • zdenek  

                                Tak stále nevěřím. :-) Tohle je podobné jako kompaktní mnoho-LED na 230V. Ta elektronika tam prostě je. V datasheetu na acriche.com jsou kolem emitoru vidět součástky (SMD odpory) a pro 230 V se MUSÍ použít i externí odpor (2450 Ohm). Prostě samotný polovodič s napětím přechodu cca 3,5 V DC na 230 V AC připojit nejde. Ještě tak jdou řadit do série (7 V a víc) nebo zapojit antiparalelně pro použití na AC, ale to napětí se musí někde snížit.

                                0 0
                                • Vilém  

                                  Vsak tak je to asi zapojeny. Odpor pro omezeni proudu a stado diod v serii. Otazka je zda to povazovat za LED diodu. Spis je to baterie diod. Odejde jedna a muze se to vyhodit.

                                  0 0
                                • Jirik123  

                                  No pokud považuješ pár externích odporů za elektroniku, díky které to může fungovat na AC, tak potom ok :)

                                  0 0
                                  • pepko  

                                    v tom pripade mam ja vo vsetkych svetlach elektroniku :-))

                                    a ja vsade pisem, ze elektroniku nemam, iba odpor …

                                     

                                    ozaj, kedy zacnu robit tie acriche nejakymi modernejsimi cipmi a efektivitou tak 80lm/W … necital si nejake infosky ?

                                     
                                    0 0
                                    • Jirik123  

                                      ohlašovali to snad už někde před rokem, ale zatím pořád nejsou:(

                                      0 0
                                      • Milenius  

                                        Co to tak ctu, tak nejde o nic jinyho, nez ze primo na cipu budou dve LEDky zapojene paralelne proti sobe, a seriove kapacitor a odpor. Pochybu, ze by vymysleli neco novyho, dioda je dioda a pn prechod je porad jen pn prechod. Ukazuje na to i ta nizka ucinnost, prece jen udelat ze 230V jen 3.5V nepujde bez menice s prilisnou ucinnosti.

                                        Neni to revoluce, ale jen evoluce, ale souhlasim s tim, ze neco takoveho ma uplatneni a tak za deset let neli driv koupime normalni LED-zarovku :) ne jen ty bastly co jsou ted. A pokud to bude mit zivotnost 100tis. hodin, tak to je nepretrzite asi 10 let, coz pro domaci pouziti staci bohate.

                                        Vsechen ten pokrok co vidime je porad jen vylepsovani technologiii, ktere jsou stare jiz pres padesat let. Takze zadny zazrak cekat nelze. Ale budme radi aspon za to.

                                        0 0
                                        • Jirik123  

                                          přečti si ten odkaz na fotonmagu, je tam napsané, jak to mají vyřešené.

                                          0 0
                                          • Milenius  

                                            aha, to je taky reseni, akorat pro nas to bude chtit 2× tolik ledek v serii, jen se ale ukazuje, ze opet zadna revoluce, tohle samy je v tech svetylkach, co se tu prodavaj, jen je tam tech ledek min

                                            0 0
                                    • zdenek  

                                      To určitě máš: už samotná LEDka je polovodič. :-)

                                      0 0
                                  • zdenek  

                                    No, odpor se asi dá považovat za elektroniku. :-)  Tady je těch součástek na destičce emitoru vidět víc + externí odpor. Prostě je tam obvod, který snižuje napětí (měnič, odpor nebo kondenzátor). Není to LEDka, která se dá připojit přímo na 230 V, jak se uvádělo v předchozích příspěvcích. Úplně stějně připojíš na 230 V jakoukoliv jinou LEDku. Jediný rozdíl, že tady je ta elektronika přímo na destičce emitoru.

                                    0 0
                                    • pepko  

                                      a ved o to ani tak nejde … je to prva lastovicka a dobre je vediet, ze uz dnes mozes miniaturnu suciasku zapojit na 230V a nemusis okolo toho spekulovat … trend je jasny, ziarovky budu zakazane, zarivky maju vela nevyhod (zapinanie, vypinanie a aj rozmery) … a ja sa tesim ze su tu led, ktore len za posledny rok urobili obrovsky skok dopredu … a o par rokov tu budu dominovat … niekto to nazve evolucia, pre mna je to revolucia …

                                      0 0
                                    • Jirik123  

                                      ale celé to kouzlo přeci není v těch rezistorech. prostě tam není žádná elektronika, která by měnila AC na DC a o tom to je:)

                                      0 0
                                      • Jirik123  

                                        vyrobit si led světlo do domácnosti už nemůže být jednodušší.

                                        http://www.candlepowerforums.com/…owthread.php?…

                                        0 0
                                        • zdenek  

                                          Ale může. :-)

                                          Kdekdo už prodává kompaktní LED žárovky. Prostě vyhodíš žárovku z jakéholiv lampy a našroubuješ tohle. Dělají se s různými paticemi jako náhrady žárovek na 230 nebo 12 V. Jen jsou to podle těch, co si je koupili, vyhozené peníze. Poměr cena/výkon (resp. světelná pohoda) je špatný.

                                          http://ledsee.com/index.php?…

                                          0 0
                                          • pepko  

                                            ano, ale tie obsahuju menic a inu elektroniku … a bohuzial sa vyrabaju len s nejakymi starymi ledkami so slabou ucinnostou … nieco ako cree Q5 alebo Cree MCE alebo SSC P7 sa v nich nenachadza …

                                            nieco take 3LED ako nahrada MR16 som si kedysi kupil k tomu svojmu 12V olovu … nesvietilo to zle … ale ked som pochopil ako svieti lacny lampasik z DX, tak som to zahodil … treba pouzivat naozaj posledne verzie lediek …

                                            0 0
                            • Milenius  

                              Ono to neni napajeno jalovym proudem, pouze je ten jalovy proud pouzit na snizeni efektivniho napeti – sitari to nemaji radi, protoze jim to pekne mava siti. Ale asi si budou muset zvyknout :)

                              0 0
                              • zdenek  

                                Myslím, že síťařům to bude jedno. Jde o zanedbatelné proudy. Naopak to bude nepatrně kompenzovat účinník, protože většina zátěže v síti je indukční (motory, trafa, el. magnety…).

                                0 0
                          • Milenius  

                            Podivej se na vsechny baterky do mobilu, pdacek a notebooku – kdyz je koupis, vydrzi mobil pres tyden a kolik za rok? Muj notas vydrzel pri koupi 3.5 hodiny – zmereno. Ted po dvou letech vytrzi 1.5 hodiny, coz jsem meril nekdy pred mesicem.

                            Pravda, nic lepsiho nemame a zaplat panbuh za ty lionky. Proud taky daji, ale cim vyssi proud se znich bere, tim kratsi zivotnost, to je znamy fakt. Ale treba do elektro aut se samozrejme budou davat, lepsi nez olovo. Ale na startovani jsou zbytecne, protoze tam se baterka udrzuje porad v nabitym stavu, coz lionce taky moc nesvedci. Kazda baterka ma sve misto.

                            0 0
                            • pepko  

                              tu sa pletu stale dokola neporovnatelne a zastarale argumenty a cisla …

                              liionka by samozrejme vydrzala v aute dlhsie ako v mobile alebo napriklad v notebooku … akumulator v aute sa totiz nevybija az nadoraz, ale iba trochu a hned sa zase dobije … a to je sposob, ktory liionkam vyhovuje … bohuzial niektori ludia maju dodnes naucene poucky este od ni-cd, ze akumulator sa pred nabitim musi vybit … a to zrovna liionke nepomoze … jej zivotnost sa vyrazne predlzi, ked ju nebudes nabijat az na 4.2V ale iba 4.1V a rovnako ked ju nebudes vybijat az na 2.7V, ale iba 3.3V … dokonca niekde pisu, ze ked liionku nevybijes pod 50% tak sa jej nerata nabijaci cyklus …

                              a o tom olove sa tu tiez pisu pekne bludy … v aute nemas moznost vsimnut si pokles kapacity, kedze sa akumulator pouzije iba par sekund na startovanie … vobec nevies ako je ten 44Ah akumulator na tom s kapacitou po roku … vies iba to, ze po par rokoch nenastartujes a to uz je ten aku prakticky mrtvy … mne odisiel oloveny gelovy aku po asi 2 rokoch … no on asi odchadzal postupne, ale ked mi tahal 20W halogen uz iba 50minut tak mi to bolo uz podozrive (3.4Ah) … a to som ho pritom pouzil asi 20× … potom som zistil ze lacny domaci nimh pack vydrzi dlhsie ako olovo … zlate dobre liionky, tie uz za tuto 1 sezonu maju za sebou viac cyklov …

                              odolnost na prebijanie je tiez pekna somarina … si precitaj co sa tam deje chemicky ked ti to zacne sumiet a bublinkovat a co ti to urobi s kapacitou …

                              do ups je tiez olovo asi dobre, kedze aj tam sa ten akumulator pouzije tak 2× do roka … a porovnavat to s vydrzou liionky v mobile a notebooku, kde sa pouziva nonstop kazdy den je trochu nefer …

                              a co citam po diskusiach na BF tak ani olovo so sigmou nema nejaku extra vydrz po roku, nejeden biker sa tu uz stazoval, ze mu to kratko svieti …

                              keby boli pravdou tie somariny, ktorymi vychvalujete olovo, tak by realita bola ina … na obcasne pouzite v aute, v ups a inych velkych zariadeniach je to olovo este dobre … ale ten kto to vozi na biku, tak toho lutujem … (ako jediny dovod akceptujem cenu :-)))

                               
                              0 0
                              • djano  

                                „kedze sa akumulator pouzije iba par sekund na startovanie“ – a svieti sa svieckami, aparatura ide na AA, …

                                0 0
                                • pepko  

                                  pokazil sa ti alternator ?

                                  a to kolko km dokazes prejst na tom aute na jedno nabitie akumulatoru ?

                                   
                                  0 0
                                  • pepek  

                                    Neurekom – pokud nebudu svítit. (Mám naftu)

                                    0 0
                                  • djano  

                                    Aha – takze ked zastavim motor alternator generuje dalej ? A napaja svetla ? Rad sa necham poucit. (Aj ked auto odmietam.)

                                    0 0
                                    • Polka  

                                      Alternator samozrejme jede pouze, kdyz jede motor ;-) Kdyz vypnes motor, tak napajis z AKU ty voe.

                                      0 0
                                      • djano  

                                        To je novinka, ktoru som vedel, ked si bol este (mozno) planovany :-). Povedal by som, ze vedomost o tom je rozsirenejsia ako napr. ako vyzeraju desmodromicke ventily (no to uz asi kazdy co ma auto nepozna-neviem co sa uci v autoskole).

                                        Ja som len chcel celkovo naznacit, ze Pb aku nezatracujem a nie vzdy su nove technologie vsade prinosom (nechcem si ani predstavit napr. vojnovy konflikt, kde sa namiesto konvencnych zbrani budu pouzivat atomove, lebo je to novsia technologia…)

                                        Okrem toho blbcom vyhodeny Pb aku sa lahsie najde ako male NiMH, LiIon alebo LiPol (pre tych, co zbieraju bordel v lese/na sidlisku).

                                        Osobne Pb akumulator uz nepouzivam, ale v ziadnom pripade nespochybnujem ich niektore pozitiva. A ked som ho pouzival, nevadila mi o nieco vyssia hmotnost (nic ine v mojom pripade nebolo negativum).

                                        0 0
                                        • Polka  

                                          No tak priste nepis takovy stupidni dotazy, kdyz tomu tak tak rozumis ;-)

                                          0 0
                                          • djano  

                                            Tak nabuduce tam prihodim 20 smajlikov, aby si to pochopil.

                                            0 0
                                            • Polka  

                                              :-)) Pochopil co? Funkci alternatoru nebo ty tvy posledni Pb kecy vokolo?

                                              0 0
                                              • djano  

                                                Odpoviem tak, aby si to pochopil :

                                                Blbe kecy mas akurat ty a ked nevies citat a chapat suvislosti, vrat sa do zakladnej skoly. Ak si to nepochopil, daj to prelozit niekomu menej mentalne postihnutemu. Nerad sa takto vyjadrujem, ale ked sa niekto vyjadruje ako primitiv…

                                                 
                                                0 0
                                                • Polka  

                                                  Jediny co jsem z tve duchaplne primitivni odpovedi pochopil je, ze ses jeste vetsi idiot, nez jsem si myslel :-)) Precti si to po sobe opravdu vickrat. A hlavne prave ty souvislosti…asi ti nejak unikaji ;-)

                                                  0 0
                                • Krys  

                                  Alternátor v aute by mal pokrývať spotrebu elektriny aj keď máš zapnuté úplne všetko. A ešte pri tom dobíjať batériu.

                                  0 0
                              • Milenius  

                                mam opacne zkusenosti – lionku v notebooku pouzivam vyjimecne, protoze jedu skoro vzdy na sitovy zdroj, takze ten provoz tam bude podobny jako v aute, na baterku jsem jel tak max 20× za ty dva roky, presto je tak na polovine, u lionek je to naopak ne mluvis, ty se prave musej pouzivat, je jedno, jak, nemaji pametovy efekt, ale musi se pouzivat. Priklad – kamarad si koupil baterku do pocketu, ktera pravdepodobne lezela nekde na sklade kdo vi jak dlouho, ale jinak nova a nepouzivana. hned ji bezel vratit, protoze to stacilo dobit a za tri dni se sama vybila i bez pouzivani. zpusobeno to bude sice tim, ze asi byla celou dobu vybita, ale to prilis nemeni na faktu, ze to neni moc dobra vlastnost

                                ja pouzivam na kole olovo, vaha mi nevadi, mam ji tri roky, pouzivano tak 3× tydne od podzimu do jara, takze tak 70 cyklu za rok, pred zimou jsem ji meril, jak dlouho mi vydrzi svitit, teoreticky podle kapacity a proudu to melo byt 3,5 hodiny, pocital jsem se 3 hodinami, protoze s rostoucim proudem klesa kapacita, realita byla 3:10, takze v podstate kapacita porad stejna, mozna ctvrty rok uz neprezije, kdo vi, kamos potapec ale ma tyhle baterky uz i deset let, a porad je pouziva a klesajici vykon nepozoruje, takze jsem optimista a az bude soucasne vybaveni dosluhovat, budu uvazovat co dal, ale soucasne technologie zatim nenabizeji vic krome vahy

                                nimh – pokud se vybijeji vetsim proudem, tak u nich temer nenastava pametovy efekt, protoze se ty krystaly, co ho zpusobuji, rozpousti, pouzivam je jiz leta, treba ve walkmenu s malym proudem je ho treba vybijet, jinak to pametovy efekt ma, da se ale docela dobre odstranit 3× uplnym vybitim a nabitim, problemem u nich spis vidim nestalou kvalitu – stejne clanky stejne serie od stejneho vyrobce a nektere odejdou a jine drzi, nevim cim to je, dokonce se mi jedno GPecko zcela zkratovalo, coz se obcas deje pri uplnym vybiti, to ale nenastalo, treba ale sanyo, co pouzivam nejvic, ty drzi kapacitu vsechny a jsou bez problemu

                                to co pises o prebijeni Pb je pravda, ale k tomu prece vubec nema dojit – dobijecka ma po nabiti ukoncit nabijeni – u olova staci dodrzet to, ze je maximalni napeti (tzv. nabijeni konst. napetim) zaruci to, ze kdyz se baterie dobije, tak na ni vyroste napeti na tuto uroven, cimz tam prestane tect proud, takze k zadnemu vareni nemuze nikdy dojit (vyuziva se to treba v aute), pokud dojde, tak je blba nabijecka, to same v UPSce – drzi se napeti a k zadnemu prebijeni nedochazi, v aute pokud by byla  nejaka lionka, tak to bude chtit nejakou elektroniku, ktera by musela resit klasicky nabijeni

                                a prober se – narozdil od tebe nechci hanit jine baterie, protoze maji sve pouziti, nejde ale rict, ze tam kde je ted olovo bude lepsi jina baterie, to je moc obecne, treba na kole nekomu vaha vadi, tak je pro nej lionka lepsim resenim – vetsi kapacita, nizsi hmotnost, jinde neni treba tolik kapacita, ale trvanlivost a velky proud a mala zavislost na teplote, tam zase vede olovo

                                je to jako bys srovnaval vlak a autobus, oboji te doveze, akorat jinak

                                tim koncim

                                0 0
                                • vladaza  

                                  jo, koupíš pakl se čtyřma aku NiMh a každej je vlastně trochu jinej, spojíš je do baterie a máš téměř jistotu, že jeden bude slabší -  spolehlivost se s olovem měřit nemůže. u značkového olova mám zaručený vlastnosti min. 5 let, pro některé aplikace se prodávají aku, které mají garantovanou životnost i deset let /stačí prolézt net/

                                  0 0
                            • Jirik123  

                              Li-ionek opravdu existuje víc druhů. Právě použití v elektromobilech žene jejich vývoj dopředu. Jsou li-ionky, které dávají takové odběry o kterých se olovu ani nesnilo a nijak jim to neškodí:) Když pominu ty elogické aspekty, tak li-ion jsou opravdu na startování zbytečné nebo cenově nevýhodné, v tom se určitě shodneme.

                              0 0
                              • pepko  

                                ty to pises tak mierumilovne …

                                v poslednych tyzdnoch som si precital viacero clankov a prezrel viacero grafov … a kludne by som tuto diskusiu ukoncil slovami, ze olovo je nanic … je vhodne akurat tak do zariadeni kde sa kladie doraz na cenu, nevadia rozmey a vaha a kde sa uz dopredu vie, ze sa bude pouzivat iba obcas … vid to auto 2× denne po dobu 5sekund …

                                0 0
                                • Jirik123  

                                  svět není černobílý a neexistuje 100% dokonalá technologie vhodná úplně na všechno:)

                                  0 0
                        • pepko  

                          ja vacsinou nesuhlasim … odporucam precitat si nejake aktualne clanky … a zase zopakujem, ze jediny dovod pouzivania olova v aute je cena … co je vsak vhodne do auta, to nemusi byt vhodne na bike … komu vyhovuje, nech si vozi, a odporucam nakupit do zasoby, skor ako sa zakaze :-)))

                           

                          Akumulátory a batérie sú najvýznamnejšou skupinou, ktorá sa podieľa na ohrození životného prostredia ťažkými kovmi. Takmer všetky totiž obsahujú zvlášť nebezpečné látky – ťažké kovy – ortuť, kadmium a olovo.
                          Exaktne je dokázané, že zaťaženie životného prostredia ťažkými kovmi je pre živé organizmy v porovnani s ostatnými odpadmi 10 000 krát vyššie.
                          Príklad : Ak občan odovzdá na odborné zneškodnenie jeden akumulátor zo svojho osobného auta, urobí pre životné prostredie službu, akoby sa postaral o zneškodnenie 20 000 kg ostatného odpadu.
                          Najčastejšími majiteľmi olovených štartovacích akumulátorov v Slovenskej Republike sú fyzické osoby /občania/.Tým sa v značnej miere dostáva odpad do komunálneho odpadu a ako súčasť tohto odpadu postupuje do spaľovní alebo na skládky. V štúdiach sa uvádza, že 40 a viac percent z celkového obsahu ťažkých kovov v polietavom popole a vzduchu zo spaľovní pochádza z odpadových akumulátorov a batérií.

                          0 0
                          • Milenius  

                            Samozrejme ze je to cena, nema cenu tam davat drahy aku, kdyz tenhle staci a je levny.

                            Co se tyce te recyklace, tak prave olovene aku jsou na tom velmi dobre, protoze z aut jdou v drtive vetsine pripadu zpet, ukaz mi ale nekoho, kdo si sve vyslouzile monoclanky odnese na recyklaci, Vsichni to hazou do kose a ve vysledku to bude jeste horsi – je to o lidech, ne o clancich.

                            0 0
                            • pepek  

                              A navíc vlivem  výroby Li-Pol a Li-ion článků prý zařve docela solidní počet číňanů. Nevím ale, zda je to ekologicky + nebo -. Asi záleží na úhlu pohledu.

                              0 0
                            • Vilém  

                              Ja je do kose nehazim, recykluji. Ale jen diky tomu, ze v praci mam bednu plnou starejch aku, do ktere to vzdy prihodim.

                              0 0
                        • náčelník  

                          Navíc zářivka spotřebuje velké množství energie při startování. Proto se nehodí tam, kde se často rozsvěcí a zhasíná – např. schodiště nebo záchod. Tam se žádné úspory nedosáhne, spíše naopak.

                          0 0
                          • pepko  

                            chvalabohu prisli LED :-)))

                            0 0
                          • kovar  

                            a to ti nakukal kdo s tou energií? nebo je to nějaké ideologie?

                            0 0
                            • náčelník  

                              Zářivka přece k zapálení potřebuje mnohem vyšší napětí než při vlastním svícení. Tím pádem by měla mít i vyšší spotřebu. Pokud se mýlím, rád se nechám poučit.

                              0 0
                              • pepko  

                                ako vzdy mas pravdu :-)))

                                ale iba taku malicku … pri zapnuti ma ziarivka o nieco vacsi odber ako ziarovka (? 5×), cize tak prve 2 sekundy … ale druhe 2 sekundy uz ma spotrebu mensiu ako ziarovka (5×) … cize za 4 sekundy sa to zrovna a ked budes svietit dlhsie ako 4 sekundy, tak uz ziarivka jednoznacne vyhrava …

                                0 0
                                • náčelník  

                                  Já mám vždycky pravdu :)

                                  Takže když u nás furt někdo rozsvěcí a zhasíná na záchodě, tak to nebude nejlepší řešení.

                                  0 0
                                  • pepko  

                                    najma pokial sa na zachode zdrzi menej ako 4 sekundy …

                                    ono ziarivka je naozaj pokrokove riesenie na danu dobu, ale ma aj dost nevyhod … nie len to zapinanie a vypinanie … ale aj napriklad rozmery, nachylnost na citlivost a ten elektronicky balast okolo … na bike je to napriklad uplne nevhodne …

                                    ale chvalabohu prisli vykonne led …

                                    a na ten zachod existuju komfortnejsie riesenia … ja mam napriklad toto na zachode aj v kuchyni … na citanie je to slabe, ale ostatne cinnosti s tym funguju bez problemov :-)))

                                    http://www.dealextreme.com/….dx/sku.3156

                                     
                                    0 0
                                • kovar  

                                  no to jsi taky trochu giganticky přehnal s tím 5× větší než u žárovky.

                                   
                                  0 0
                • autor_trek  

                  Už to tady bylo řečeno, pro automobily je Pb schopné dodat krátkodobě velký proud = startování.

                  0 0
                  • pepko  

                    relativita …

                    olovo v aute ti dokaze dat kratkodobo 50A … ale kedze ma kapacitu asi 44Ah, tak to je na urovni tak 1C … s liion sa dostanes dalej … 3C, 5C … 200A by ti mohol dat porovnatelny liion akumulator …

                    liion ma nizky vnutorny odpor … mozes ich beztrestne rychlonabijat na urovni 1C … ak by si nabijal olovo na urovni 1C, cize 44A, tak ti okamzite vyvrie voda …

                    olovo ma jedinu vyhodu … nizku cenu pre priemyselne pouzitie kvoli desiatok rocnej zotrvacnosti vyroby …

                    0 0
                    • kovar  

                      no tak to přidej s tím proudem, a hodně

                      0 0
                      • kovar  

                        u olova samozřejmě

                        0 0
                        • pepko  

                          ok, pogooglil som podrobnejsie …

                          dopracoval som sa az k prudom ktore ma vyrazne zaskocili …

                          autobateria 44Ah, startovaci prud 390A … takze vybijanie az 10C …

                          http://www.akushop.cz/…h-p-377.html?…

                           

                          liion 2.3Ah, nabijanie az prudom 10A, cize 4C … vybijanie az prudom 70A (spojity), takze az 30C … pulzne vybijanie (10sekund ako startovanie v aute) 120A … cize az 50C …

                          http://hw.cz/…-clanky.html

                          fakt neuveritelne co tie moderne akumulatory dokazu … olovo je naozaj naprd …

                          0 0
                          • Vilém  

                            Nechapu tvuj boj. Kdyz jsi tak zaprisahly odpurce olova, tak si nacpi svoje modernejsi technologie kam chces. Ale proste neokecas, ze Pb se pouziva a ma mnoho opodstatnenych vyuziti. Pokud te bavi kupovat stale novejsi a novejsi technologie, at uz se tyce clankum, nebo svetelnych zdroju, tak je to jen tvoje hra, ktera bavi tebe jako fanatika. Klidne si podporuj vyrobce a cpi do toho dalsi a dalsi prachy, protoze do roka budou lepsi aku, pepsi led atd. tak ty prece musis jit s dobou, nebudes pouzivat neco zastaraleho, ze? Stejne tak ale nechej ostatni lidi, at si cpou prachy do ceho uznaji za vhodne, i kdyz z tveho pokrokoveho pohledu je to davno za zenitem.  Spouste lidi je proste jedno cim sviti, pripadne napajeji, je jim jedno, nebo proste nemaji potrebu jit s dobou, ktera pozaduje stale vetsi a vetsi investice aby byl clovek in. Pro tebe jsou ty svetylka zabava, pro nekoho jsou jen nastrojem aby mohl jet v noci a je mu vicemene jedno co mu to umozni. Stejne tak kdyby nekdo spustil na tebe, na jake ze to vlastne jezdis plecce, ktera absolutne nejde s dobou, je za zenitem, spousta soucastek na nem nema budoucnost, tak bys jim rek, ze tobe to staci. A stejny pohled ma dost lidi treba na tvoje svetylka. Kazdej ma proste jiny priority.

                            0 0
                            • pepko  

                              preco si napisal svoj elaborat zrovna na prispevok, ktory sa zaobera cislami ?

                              dosli argumenty, tak si zvolil taktiku utoku na moju osobu a na moje skusonosti ?

                              no tak sa venujem novsim, modernejsim technologiam … no tak mam prehlad … tak ma zabi … ja mam tu moznost porovnat starsie a novsie vyrobky …

                              ak si si nevsimol, reagujem na prispevok, ktore sa snazia vyvolat dojem, ze olovo je v niecom lepsia technologia … ale to nie je pravda … olovo je za zenitom a ine technologie su lepsie (a nie az tak drahe ako tu niektori naznacuju) … olovo sa pouziva iba kvoli zotrvacnosti vyroby a tym padom cene …

                              ja som napriklad rad, ze mi niektori otvorili oci … ale ako vidim, niekto jednoducho nerad pocuje pravdu … niekto nerad pocuje o novinkach … tak nech si dalej vozi so sebou to kilove zavazie … ale niekto napriklad ani nevie aku robi chybu a nevie, ze existuju lepsie moznosti …

                              vela ludi mi uz podakovalo za rady … a to je pre mna hlavne zadostucinenie … som rad ze som pomohol, tak ako dalsi pomozu mne … vyvoj ide dopredu a nemoze mat kazdy prehlad o vsetkom … ale tak isto budu vzdy existovat ludia ako ty, ktory si do mna rypnu … nevadi, ak im to urobi dobre …

                              0 0
                              • Vilém  

                                Nema to smysl, ty proste neuznas ze v nekterych aplikacich proste olovo nebo louhove clanky nemaji nahradu a opakovani, ze je neco za zenitem, ti v tom nepomuze. To ze je nekdo chce pouzit, at uz z duvodu ceny, dostupnosti, ci jakychkoli jinych, je ciste jeho vec. Rad bych videl treba akumulatorovou baterii pro nejake menice, zalozni osvetleni ap. slozenou z Lipol, nebo NiMh clanku. Timto nechci olovo nejak hajit, jen upresnit, ze az tak pravda, tvoje tvrzeni nejsou. S akumulatory ruznych druhu jsem ve styku dnes a denne, papirove parametry taky trosku znam (i kdyz urco ne tak jak zapaleny fanatik) , to jen pro upresneni. Tve vystupovani mi posledni dobou vic a vic pripomina jednoho mistniho specialisty na odpruzeni.

                                0 0
                                • pepko  

                                  a uznas mi aspon to, ze na bike je olovo jedna z najhorsich technologii ? ze existuju lepsie a vhodnejsie moznosti ?

                                   
                                  0 0
                                  • autor_trek  

                                    Nové technologie mají něco do sebe, ale také výrazná negativa. Např staré auto jsem byl schopen opravit (i na cestě) vždy jsem dojel. Nová auta mají nářadí na opravu – MOBIL na zavolání servisu.

                                    Lion technologie je zajímavá, z jednotky váhy dostaneme mnohem více energie. Na druhé straně je citlivější na nabíjení (přebíjení) a zanedbatelná není ani cena, cillivost na okolní teplotu (mráz).

                                    0 0
                                  • Vilém  

                                    Ano uznavam, ze na kolo existuji rozhodne lepsi reseni nez olovo. Osobne bych ho nepouzil, protoze mam mraky NiMh tuzkovek, potrebnou nabijecku atd. U nekoho vsak muze byt situace jina a z jakehokoli duvodu, si tam ten Pb akumulator pouzije.

                                    0 0
        • maxtor  

          Marte, už jsem se ptal v jiném threadu, ale zeptám se i tady, protože mě fakt zajímá odpověď: Je pravda, že nabíječka Nipacku nepřebíjí?? V návodu píšou, že ano. Dnes jsem ale zjistil poté, co už nabíječka svítila zeleně (nabito), že je Nipack celkem teplý a nabíječka taky celkem sálala. Tak nevím… Nevíš něco bližšího?

          0 0
          • martt  

            Uz som kdesi odpovedal, ze neviem. Nikdy som ju nemal v ruke. Chcelo by to bud sa dostat k scheme, potom by som Ti to vedel povedat rovno alebo premerat co vlastne pri nabijani robi, to mozes aj ty. Ak tam netlaci nejake impulzy, staci Ti na meranie normalny lacny merak.

            Na taketo packy existuju hotove nabijacky (napr od Ansmanna) ale nikdy to nie je rovnako dobre ako ked sa nabija kazdy clanok extra kedze ta nabijacka musi reagovat na podnet, co je vlastnostou piatich clankov zapojenych do serie.

            Ja osobne pouzivam super nabijacku uplne zadarmo ale iba na styri clanky v serii. Je to stary telefon Ericsson 888, tlaci skoro amper a vypina nabijanie velmi presne.

            Ak hreju clanky tak je to znak, ze sa do nich tlaci neprimerane velky prud. To je ale u tej nabijacky sotva mozne, plati to pre nabijacky co naplnia clanky za hodinu-dve-tri.

            Myslim, ze s kludom mozes uvazovat takto. Ak je baterka pocas nabijania napr. prve tri hodiny studena, tak sa zatial vsetko nabija ok. V momente jak je nipack na povrchu teply, tak maju clanky vnutri o dost vacsiu teplotu a je rozumne ju okamzite vypnut. Minimalne jeden clanok je uz totiz uplne plny. NiMH vseobecne vydrzia zvysenie teploty pri nabijani na 40–50 stupnov ale dobre im to nerobi.

            S vybijanim to tiez netreba prehanat, tie clanky nikdy nemaju rovnaku kapacitu a ak nameras pre 5-clankovu baterku na zatazi napr. 5V, tak to nie je, ze 5*1.0V ale skoro iste, je jeden clanok uz skoro prepolovany a ostatne styri maju po 1.2V.

            0 0
            • maxtor  

              Díky za odpověď!!

              0 0
            • pepko  

              jo … nimh by sa nemali nabijat v serii … mam rovnake skusenosti, obcas sa najde jeden clanok co odide skor (alebo sa skor nabije) … taky casom vyradim a pouzivam v inych zariadeniach …

              nabijat nipack samostantne po kazdej baterii je sice trochu narocnejsie, ale clovek to ma aspon pod kontrolou …

              0 0
              • mirek33  

                to: pepko Myslíš asi „vybíjet“. Při nabíjení v sérii teče všemi články stejný proud.Takže je jedno, jestli ten proud teče pouze jedním článkem nebo všemi najednou.Teda, pokud nabíjíš rozumně (tj. proudy, kterými nabiješ úplně vybitý článek za cca 10 až 24 hodin).Pokud používáš rychlejší nabíjení a musíš použít nabíječku s elektronickým vyhodnocením nabití článku(většinou metoda „minus-delta-peak“, ta je tím spolehlivější, čím je nabíjecí proud vyšší) pak máš pravdu, protože u nestejně „kapacitních“ článků řazených do série každý z článků má při společném nabíjení „minus-delta-peak“ v jinou dobu (jeden se nabije prostě dřív a jiný později), ke společnému (součtovému) „minus delta -peaku“ vlastně ani nedojde a nejslabší články, které už jsou nabité, mění všechen proud který jimi teče na teplo,elektrolyt se vaří, utěsnění-hermetizace článku se narušuje, elektrolyt se odpařuje a kapacita článku se snižuje ještě víc. Optimální je nabíjet články po většinu cyklů (tak 80 procent) relativně malým proudem, tak aby nabíjení trvalo cca 10 a více (např. 24 hodin). Pak ani přebíjení o několik hodin článkům neublíží, protože to ,co se promění na teplo neohřeje článek natolik, aby vnitročlánkový tlak narušil utěsnění ( elektrolyt se sice zahřeje ale neunikne). A tak stačí nabití odměřovat (dávkovat) pouze časem (optimální jsou právě ty mechanicko elektrické časovače z Baumaxu a Obi). Takže celkově, nabíjení s ohledem na životnost (co největší množství nab./vyb. cyklů): 1.Vybitý článek (kapacita v mAh – v miloampérho­dinách)-malými proudy nabít tak dlouho, aby se do úplně vybitého článku doplnilo 1,4 až 1,6 krát více, než je pak článe schopen poskytnout při vybíjení. 2.Takže když chceme nabít článek o kapacitě 2500mAh za dejme tomu 12 hodin, pak potřebujeme dodat o cca 50% více, tj. 2500×1,5=3750mAh. Tento náboj (3750mAh) dodáme za 12 hodin prodem rovným 1 dvanáctině z oněch 3750mAh. Takže budem nabíjet proudem 3750/12=312,5 mA (tj. 0,3125 A) po dobu 12 hodin. Tento proud nepoškodí článek ani když se bude nabíjet o pár hodin déle. 3. Pak můžeme snížit nabíjecí proud na „konzervační“, tj. na číselnou hodnotu asi 1/50 kapacity článku (tj. 2500mAh/50= 50mA). Na této hodnotě můžeme nabíjet dalších cca 24 hodin. Dojde k vyrovnávání kapacity článků (řazených při nabíjení v sérii). 4. Jednou za čas (jednou až dvakrát z deseti nabíjecích cyklů) je vhodné použít rychlé nabití s elektronicku automatickou detekcí ( asi „minus-delta-peak“). Popsat důvody by bylo dlouhé a složité. Takto ošetřované články (NiMh a NiCd) vydrží s největší pravděpodobností mnohem déle než při jiných režimech nabíjení a vybíjení. mirek33

                0 0
                • pepko  

                  to si napisal teoriu (na mna je to moc zlozite) alebo prakticke skusenosti ?

                  ja mam odskusane, ze v mojom nipacku s 10×AA sa tie baterie zacnu casom spravat trochu podivne, dobre to bolo vidiet na 12V halogene, ked jas poklesol ale este dlho svietil celkom dobre … ked som meral napatie na jednotlivych clankoch, tak jedna alebo dve baterie davali napatie uz iba okolo 0.5V … nastastie sa este neprepolovali …

                  pri nabijani v mojej nabijacke sa aj nabijali o nejaky cas dlhsie (hodinu?) … nabijanie prudom 400mA, meranie delta … takze nabijaniu vsetkych baterii sucasne nejakou nabijackou iba podla casu sa mi nezda moc vhodne …

                  a za dalsie, obcas potrebujem tie baterie nabit rychlo, vtedy pouzivam druhy rezim, kde je prud niekolko A a nabijanie trva asi 30–50minut podla stavu nipacku, resp. jednotlivych baterii v packu … asi to tym bateriam nepomaha, ale co uz … buducnost je aj tak o liion …

                  0 0
                  • martt  

                    Je to tak ako pise mirek33. Ja mam tiez taku skusenost (prakticku). Vacsinou nabijam v nabijacke s timerom, okolo 250–300mA nastaveny cas, potom 30mA do zblba (stala iba 4,–EUR).

                    Obcas nabijam Accutrainerom a ten sa mi zda, ze nejak blbne (stal pred piatimi rokmi asi 70,–EUR).

                    Nabijam po kazdej jazde aj NiMH aj olovo.

                    0 0
    • Sinty  

      Tak, s PB aku nejspíš skončím. Dnes jsem si přinesl vyreklamovanou nabíječku (ukončovala nabíjení na cca 12V, takže aku nebyl zcela nabit), pár minut po připojení vyhodila pojistky, nejspíš zkrat?? Krokosvorky jsem připojil správně -pol černě, +červeně, kde může být chyba? Nejspíš se zničila, protože smrdí po spálených součástkách. Je to model MW 12 CPA f. Emos.

      0 0
      • martt  

        ak vyhodila poistky, musi byt skrat niekde na primari. Chod to reklamovat.

        0 0
        • Sinty  

          Právě že mi dali fungl novou, takže mě to nas*alo, prodavačka bude celkem překvapená:-) Má zabudovanou ochranu proti zkratu, přetížení, přehřátí a přepólování. Tak snad tu reklamaci uznají. Nejspíš jim půjčím i aku, jestli není špatný.

          0 0
          • martt  

            ochrana proti vsetkemu je na vystupnom konci adaptera. Ak to vyhodilo poistky problem je na vstupe. Ak je na vstupe trafo, tak najpravdepodob­nejsia pricina je, ze mu zhorel primar. Ked to tak zaujimavo typicky smrdelo, tak je to skoro iste. Inac aby to dostalo EC certifikat, ma tam byt taka tepelna poistka (pruzinka pridrzana gebuzinou ktora sa pri urcitej teplote rozpusti) a ak to zacne horiet malo by sa to samo vypnut a nie vyrazit poistky.

            0 0
            • Sinty  

              Díky mnohokrát za vysvětlení. Ten EC certifikát jsem na obalu ani v návodu nenašel.

              0 0
      • pepko  

        zahod to :-)))

        0 0
        • Sinty  

          Z ekologických důvodů raději néééé:-), ale když jsem ty peníze do toho vrazil, tak ať to alespoň využiju.

          0 0
          • martt  

            z pedagogickych dovodov to treba reklamovat. Inac sa k vyrobcovi nedostane spatna vazba.

            0 0
            • Sinty  

              Myslem jsem ten aku:-)

              0 0
              • martt  

                Co to je za akumulator? Ako ho nabijas (prud, cas)? Ako vybijas (prud alebo vykon, cas)? Preco si myslis, ze je zly?

                0 0
                • Sinty  

                  Aku je Panasonic LC-R123R4PG v době nákupu byl levnější (ges.cz), ale i tak jsou to vyhozené peníze:-( nabíječka MW12CPA. Na aku je uvedeno „Cycle use 14.5V~14.9V“ jestli jsem to správně pochopil, tak je to jmenovité napětí plně nabitého aku při zapojené nabíječce?? Ta první nabíječka ukončila nabíjení (cca 15 cyklů) na hodnotě 12V, do té doby fungovala normálně. Aku bylo asi půl ruku v „nečinnosti“. Nabíjecí proud je 900 mA, ukončení automatické.

                  0 0
                  • martt  

                    Najrychlejsi sposob ako zistit, ci je ten aku v poriadku. Daj to na laboratorny zdroj, v nudzi aj na nabijacku autobateriek co sa da dostatocne nizko regulovat (max 1.5A), nabijaj az kym nebude mierne teply alebo sumiet.

                    Potom ho vybijaj tym zariadenim co k nemu mas a meraj napatie. Ak bude mat viac ako 70% vybijacej kapacity pre prislusny prud (kukni datasheet dole) tak je v poriadku.

                    tu si kukni co ma povolene www.hottmeyer.de/…R123R4PU.pdf

                    0 0
                    • Sinty  

                      Díky za radu, lab. zdroj bohužel nemám k dispozici, ale v pondělí půjdu nabíječku reklamovat. Nedávno jsem slyšel o novém typu aku, kde jsou olověné desky nahrazeny karbonovými. Výrobce slibuje 1/3 hmotnosti, oproti stávajícím PB aku. Nevíte někdo, jestli se už prodávají?

                      0 0
    • Martin  

      koupil jsem si Mirage 5W+10W s olověným akumulátorem. bohužel se mi ho ale povedlo odvařit nesprávným nabíjením – místo 6V dává jenom 4,2 a po nabití nevydrží déle jak hodinu – samovybíjí se

      poradíte, kde sehnat jiný olověný akumulátor? ideálně takový, aby se vešel do origo pouzdra Sigma

      nebo, jak byste to vyřešili vy? kromě nákupu NiPacku a podobných drahých řešení.

      0 0
      • Martin  

        p.s.: reklamace nepřichází v úvahu, protože jsemto kupoval v bazaru.

        0 0
        • gargamel  

          Zkus prohledat forum, řešilo se to tu. Prodává se olověný akum. který se vejde do bidonu a tím pádem do košíku. Cena aku asi 150,– Kč.

          Je to i někde ve fotkách.

          0 0
          • Martin  

            jako že bych se vykašlal na originál Sigma pouzdro? taky mě to napadlo

            0 0
            • gargamel  

              Jj, tak sem to myslel. V té lahvi to bude taky vodotěsný. Takhle to vyřešil Pekáček..... http://www.bike-forum.cz/…l-14647.html

              Pěkně urobené:-)

              0 0
            • SNAIL  

              Pokud bys chtěl koupit olověnou baterku 7,2 Ah a kvalitní nabíječku (ta originál nabíječka ten akumulátor spolehlivě zničí a to asi i tvůj případ), tak mi napiš na mail, nějak se dohodnem. Jinak já olověnou baterku vozil buď v kejmlu, nebo v brašničce na suchý zip na rámu.

              0 0
              • vladaza  

                brašničku do rámu používám taky, výběr je velký, aku mám 6v/5Ah /v Olmíku – fulgur battman nebo elektro Spáčil/ nebo dobře poslouží i 4,2 Ah, který se používá do velkých ručních svítilen. používám jenom 10-ti watovou Sigmu a vydží to cca 100 minut. nabíječku mám od Ansmanna , plně automatická, pro napětí 2–24 V, cca 800 Kč. Aku vyjde kolem 300 a vydrží při správné údržbě roky, což se např. o NiMh aku říct nedá. olovo je těžké, ale spolehlivé i v mrazu

                0 0
                • SNAIL  

                  Nabíječku mám asi stejnou, ale olověné akumulátory už nepoužíám :-) , ale jak píšeš, olověná baterie je levná volba

                  0 0
                • Martin  

                  s tou nabíječkou budu muset taky něco pošpelit. ta origo je k ničemu. leda k ní ještě udělat nějakou řídící elektroniku, ale to vyjde taky docela mastně

                  0 0
                  • Martin  

                    včera jsem koupil za 200 kačen 5Ah „kostičku“, ještě dopořídím nějakou lepší nabíječku – v krámě mi ukazoval taky nějakýho Ansmanna asi za 800 kč, tak pudu do ní…

                    0 0
                    • pepko  

                      a k comu to bude ?

                       
                      0 0
                      • Martin  

                        nabíječka logicky k nabíjení a akumulátor ke krmení světel

                        0 0
                        • pepko  

                          to je k sigme alebo k comu …

                          len tak sa pytam, lebo tisic kacek je uz dost velky peniaz …

                          ale je to samozrejme tvoje rozhodnutie …

                          0 0
                          • Martin  

                            nejen k sigmě. ta nabíječka je dost univerzální, tak jsem se dohodl s tatikem, že mu ji budu pučovat na nabíjení akumulátoru v autě – shodou okolností mu jeho nabíječka nedávno zdechla

                            0 0
                            • pepko  

                              no aspon tak …

                              0 0
                            • vladaza  

                              pro tu autobaterii to asi ideál nebude, starej Ansman nabíječku doporučuje pro aku od 2 do 24 Ah, nabíječka prostě dává do 12 V kolem 500 mA a to je na autobaterku slabý, možná to fungovat bude ./ pro autobat. dávaj i ty nejmenší nabíječky kolem 4 A/

                              0 0
                    • vladaza  

                      jestli je to ansman s automatickou změnou napětí podle typu připojeného aku /2–24 V, signalizace ledkami/, tak můžu doporučit /ostatně jsem to už psal/, má i ochranu proti zkratu, přepólování, aku můžeš nechat připojený trvale – do plně nabitého aku teče nějakých 20 mA udržovacího produ

                      0 0
                    • zdenek  

                      To je slušná cena za 5Ah baterii. Kde to roste?

                      0 0
                      • vladaza  

                        tipuji jako olomoučák prodejnu fulgur battman /ti se totiž na aku specializují, myslím, že stránky najdeš na netu snadno/ nebo elektro Spáčil

                        0 0
        • gargamel  

          Něco najdeš i tady

          0 0
      • djano  

        Mne tiez odisiel clanok, tak som kupil z Bateria Slany podobny akumulator za (neviem presne) 120–140,–, ktory bol o nieco vacsi. Vylamal som prepazky vo vnutri povodneho plastoveho puzdra a potom sa zmestil. Nahradny nedodavala ani samotna Sigma – jedine s krytom a kabelazou za vtedy dost vysoku cenu.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.