• Netýká se to až tak úplně bajku, každopádně – nedávno jsem tátovi vysvětloval cosi o bajkové vidlici a padla otázka, proč nevozíme plynové tlumiče. Přirozeně jsem si nic takového nedokázal představit, vždyť jak by mohlo tlumit něco, co je stlačitelné a tudíž z principu bude mít vždycky nějakou (velkou) „mrtvou zónu“, kde nebude tlumit téměř vůbec.

    Snažil jsem se najít něco o principu, ale zatím jsem vykoumal jenom, že existují běžné hydraulické tlumiče, pak hydropneumatické (olej tlumí a zároveň působí jako píst na vzduch v komoře) a nakonec tlumiče čistě pneumatické, jejichž princip si nedokážu představit, přinejmenším ne u čehokoli menšího než autobus.

    Otázka zní, dokáže tady někdo popsat, jak to tedy funguje?

    0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Vilém  

      Co vim, tak to kdysi pouzivalo RST a nejaky sjezdovy vidle (3G, 3GGG nebo tak nejak).

      Fungovalo to principielne stejne jako olejovy tlumic, proste zaklopka, ktera prutok vzduchu jednim smerem tlumila.

      Mel jsem moznost zkusit tu RST a o tlumeni, v dnesnim slova smyslu, nemohla byt moc rec.

      0 0
      • Kubatec  

        A nebývaly staré RS Sid (cca 98 rok) se vzduchovým tlumením? tzv. systém vzduch/vzduch …

        0 0
        • jenik00  

          Hod si fotku trance do profilu konecne :-)

          0 0
          • Kubatec  

            Promiň, ale nějak se mi do toho nechce. Neříkám, že se tak děje, ale mohou toto fórum navštěvovat lidi, kteří si mohou vytipovávat příští kořist. Tím neříkám, že mám nějaké super kolo, ale nerad bych o něj přišel.

            0 0
        • mirabike  

          myslím, že ano – vzduch-vzduch a hmotnost okolo 1200g

          0 0
          • Kubatec  

            Asi je zřejmé proč od toho RS upustil. Držel bych se ověřené kombinace vzduch olej

            0 0
    • kyl  

      Plynové tlumiče máš uchycené třeba na 5-tých dveřích auta.Ve vidlici jsem měl upravenej právě takovej plynovej tlumič z kapoty traktoru.Tělo se zkrátilo,vyřízl se dovnitř závit,na soustruhu se udělala zátka s ventilkem kterej pak čouhal dole z pravé nohy.Máš pravdu,mrtvá zona tam byla.Když jsem propružil jen tak 3–4cm tak nebylo žádné tlumení poznat.Pokud šla vidle víc do zdvihu tak se vracela pomaleji se syčením.Čím větší tlak v tlumiči byl tím pomaleji chodil zpět.

      0 0
      • se-se  

        no to jsi tedy kutil – hele a ty víš jak takovej tlumič dofoukat. Já bych to potřeboval na autě – používám už asi dva roky klacek

        0 0
        • kyl  

          Tak jak je dofoukat nejde,je pod tlakem a když se nemaže manžeta která je kolem pístnice tak se vydře a tlak uteče.

          0 0
          • mirabike  

            dofoukat to jde… teda správně řečeno dotlakovat.. nelze ale ty s opravdu vydřenou pístnicí, ale ty, které tlak ztratí mikroúnikem za dlouhou dobu (auta dnes slouží 10 a více let a tlak z té pneuvzpěry prostě po kouskách uteče) viděl jsem tlakový válec s blokací vzpěry ve vysunuté poloze, do kterého se ta vzpěra uzavře a natlakuje na cca 20 atmosfér… za 24 hod vzpěra funguje jako nová a vydrží skoro polovinu své předešlé životnosti.

            0 0
            • kyl  

              Někde to nechat udělat snad ano ale v domácích podmínkách to nejde.

              0 0
              • K2  

                Kamarád si to nechával dělat někde ve fabrice a málem mi víko od starého Mondea v létě vyrazilo zuby :-)

                Jde to, ale kde to nechal, nevím…

                0 0
      •  

        No já teoreticky vím jak by to mohlo fungovat, ale tudíž nevidím smysl používání něčeho takového např. u automobilů. Ani nemluvím o bajku, kde je tlumení věc dost esenciální a nějaká mrtvá odskakovací zóna v oblasti sagu fakt nezní moc dobře.

        0 0
        • kyl  

          V oblasti sagu to máš jedno,vidlice alespoň dobře kopíruje a navíc se už projevuje i brždění neg.komorou nebo pružinou takže nic neodskakuje.

          0 0
    • kyl  

      To co jsem měl já byl jednoduchej píst který byl ze strany od pístnice na povrchu do kříže do hloubky asi 0,5mm naříznutý a na něm tenoučká podložka s vůlý asi 1mm.Zasunutím pístnice do těla tlumiče šel plyn těma drážkama + celkovou mezerou 1mm mezi pístkem a podložkou.Pístnice navíc svým objemem zvedala tlak uvnitř.Při zpětném chodu podložka vlivem tlaku dosedla na pístek a plyn už může spět jen těmi drážkami ve tvaru kříže takže se pístnice vysouvá pomaleji.Funguje to na skoro stejném principu jako píst ve vysokozdvižném vozíku.Tam je píst pro olej průchozí v obou směrech ale protože čerpadlo stále olej do válce tlačí a ten nemá kam tak vytlačuje pístnici pomalu nahoru.

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • fousac  

      vem pumpicku, pricpi ji dirku a mas to, ne?

      0 0
      •  

        no právě, a mám něco, co před tlumením chvíli krásně pruží

        0 0
    • Seky  

      Vidlice typu vzduch/vzduch kdysi dávno vyráběl White Brothers a tlumiče dělal Cane Creek. Doma se mi ještě jeden vzduchovej od Cane Creek válí. Váha je super v rozměru 165 mm má něco kolem 160 gramů, co je to ale platný, když se to funkčností novejm vzducho-olejovejm nepřiblíží ani na dohled. Jsem opravdu rád, že jsem ho z biku vyhodil. Podívám se doma možná k němu najdu ještě někde návod, tak jestli tě to zajímá tak bych ti ho naskenoval a poslal.

      0 0
      • K2  

        Já zas měl vidlici s elektronickým tlumičem komprese (potřeboval 9V baterku)

        Funkcí ji ale v klidu převálcovala vzduchová Marzoška MXC ECC… (alespoň z mého pohledu)

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.