Zdravim, potreboval bych pomoct s rozpoznáním typu rámu favorita na fotce, na stredove mufne ma pred efkem v krouzku vyrazen rok '64. Děkuji.
Zdravim, potreboval bych pomoct s rozpoznáním typu rámu favorita na fotce, na stredove mufne ma pred efkem v krouzku vyrazen rok '64. Děkuji.
Fuj to sem se lekl… Něco tak ošklivého sem dlouho neviděl…:(
myslím si, že otázka byla položena jasně! ptal jsem se na model rámu, až budu chtít aby mi někdo zhodnotil jak kolo vypadá nechám si od vás vystavit znalecký posudek!
:), jako máš pravdu ale…strašidelný.
To je Favorit model Bohmerland, se specialni dlouhou a snizenou geometrii. Tohle se neujalo, ale pozdeji z toho pouzili predni cast ve spojeni s klasickou zadni casti ramu, a to uz bylo uspesnejsi.
mockrát děkuji, jen ještě nevíte z jakého materiálu (z jakých trubek) se tyto rámy stavěly a zda byly vyráběny jednotlivě nebo již sériově?
Columbus slx, jedny z nejlepších. Jiné by nemusely vydržet velké tlaky na tak dlouhou zadní stavbu.
:D Já bych to teda šacoval nějakou Zonu. SLX už je hodně lehké…
:-DDD
To se ti dostal do rukou poklad, ted uz jen najit vhodneho kupce.
Jinak dalsi vyhoda, ze nepotrebujes retez, odrazis se pedaly primo od zeme.
ten „poklad“ je mysleny s nadsazkou? ma ten ram nejakou hodnotu?
Troufnu si odhadnout že hodnotu výkupní hmotnosti železa. Když spočtu (fiktivní) náklady na práci na sundání potenciálně neželezných komponent, tak bude bilance záporná… Ale můžu se mýlit.
Ale prosím tě, pro sběratele to hodnotu má. Známý švagrova bratra kupoval Bohmerlanda okolo pětky, lak nebyl původní a rámovka dost zbědovaná.
a nemel by „znamy svagrova bratra“ cas podivat se na tu fotku a odhadnout cenu? jinak k tem kolum z liberty pridam retez a kliky ze skladaci esky a budu na tom jezdit pro rohliky, po tom co mi z me ef jednicky upadlo zadni kolo i s pravou patkou asi stejne doma nevyhrabu nic lepsiho.
Tak proc to nenechas zavarit. Ohledne hodnoty uz tu odhady padly a nebudou daleko od pravdy.
to bych mozna taky udelal, bohuzel jsem nepojizdne kolo pres noc zamkl u jednoty a domu odjel busem. rano jsem tam nenasel ani kolo ani zamek. ram me ani tak nestve, ale kliky jsem tam mel pekne a hlavne lehke duralove thuny i s hlinikovyma slapkama. dnes uz se neprodavaji.
Tak to jsi druhý člověk na světě kromě mě, o kterém vím, že měl kliky Thun. Já tedy měl… na Fávu, co mi ukradli v cca 92hým ze sklepa. To jsem byl fakt nasr… jako nikdy. Jinak jsem o značce Thun už nikdy neslyšel. Pokud znalci vědí, ať napíšou. PS: jakou barvu mělo to tvoje Fávo?:-)
myslim, ze to jsou ony … jen jsem je mel v cerne.
Tak to já si už ani nepamatuju jak vypadaly, a měl jsem stříbrný -)
Nejake Thuny obcas nabizi Olkyc na Aukru a pokud se nepletu, tak uzivatel gargamel měl jedny s pulkulatyma dorazama spideru doma…:)
o tom aukru vim, ale ten je taky mel jen ve stribrne. jednou dokonce i s osou, ale tenkrat jsem nemel duvod je brat. favo jsem mel cerno-zelene, predek i s vidli cely cerny u zadni stavby prechazela do zelene.
Zdravím panstvo, loni jsem koupil kolo, o kterém pán, který mi jej prodával, tvrdil, že jde o rám Favorit F1. Při googlení jsem ovšem nenarazil na F1, která by měla bowden vedený uvnitř trubky, na druhou stranu si takto rám někdo mohl upravit. Teď bych rád kolo zrekonstruoval a tak se chci poradit, zda tedy může jít o F1, nebo ne. Nejblíže mi k tomuto rámu podle tvaru mufen sedí trubky Columbus SLX, ale čert se v tom vyznej.
Patky jsou Shimano EF, sedlovka má průměr 27,1.
Budu rád za každou radu.
Ještě jeden detail…
Zvlastni, ze na stredove trubce neni rok vyroby. Je to vubec Favorit?
podle me neni. 27.2 sedlovku si ve facku nevybavuju. tohle bude nejaky bares ci neco takovyho.
Imho to neni favo. Ale vypada to na slusny ram.
Pokud by to bylo SLX (nebo SPX), melo by to mit dole u stredu uvnitr sedlove trubky zebrovani do spiraly (posvitit nebo sahnout zevnitr). Podle mufen trubky nepoznas.
No toho se právě začínám bát. :-D …ale ten, co mi ho prodával řikal, že jo. Jenže sám to nemusel vědět přesně, že jo.
Byly na něm samolepy F. Moser a celkově na první pohled vypadal jak Moser ze začátku 90. let, až na to, že Moser má na rámu určitě prvky, podle kterých lze identifikovat. Takže jsem si řekl, když jsem to kolo kupoval, že to bude zkrátka F1 přestříkaná na repliku Mosera.
Tady přidávám fotku, jak vypadal, než jsem ho odstrojil.
No podle patek Shimano by to mohla být nějaká Koga nebo třeba Panasonic…těžko soudit. F1 to ale nebude skoro nabeton. Babický se zmiňoval, že vařili z toho, co bylo po ruce, ale spíš mluvil o Campagnolu (patky), Columbusu, Reynoldsu a Rollkáach…:)
kdyby to bylo neco vehlasnejsiho, nebude duvod to prelepovat na mosera ;-)
Hnusnej lak, rez…prostě někdo to chce mít hezký…
Viděl jsem nejedno kolo přelepené na Mosera, hlavně F1 a obyč fáva. Nevím co k tomu lidi vedlo.
Každopádně si nemyslím, že tento rám je nějak podřadnější, aby byl důvod přelepit jej na Mosera, prostě jej tak majitel chtěl mít.
Jinak jsem rám zvážil a má cca 2,2kg. Uvnitř trubky jsem žádnou šroubovici neviděl.
Tak jsem se pídil po kolech Koga. Zjistil jsem, že Koga značila kola šestimístným sériovým číslem s písmenem na počátku, které značilo rok výroby, takže by můj rám podle čísla L419294 odpovídal rámu Koga z roku 1983
Zde jsou písmena značící roky v letech 1972 – 97:
A 1972, B 1973, C 1974, D 1975, E 1976, F 1977, G 1978, H 1979, I 1980, J 1981, K 1982, L 1983, M 1984, N 1985, O 1986, P 1987, Q 1998, R 1989, S 1990, T 1991, U 1992, V 1993, W 1994 X 1995, Y 1996, Z 1997
Jenže Kogy z roku 1983 podle katalogu, který je na stránkách Koga dostupný v PDF, vypadají úplně jinak. Takže jsem z toho pitomější než předtím. Asi se na to hledání vykašlu a prostě to nějak nalakuju… :-D
Hele to byl jen můj brainstorming…výrobců je spousta a těžko se to určuje, pokud nemáš moc indicií…:( Ale ta Koga vypadá celkem pravděpodobně…
No, má se to tak: Na Kogu z roku 1983 by určitě seděly ty patky Shimano, spodní mufna i můstek pro zadní brzdu, ale mufny hlavového složení a uvnitř trubky vedený bowden by seděl spíše na pozdější ročníky, i když na vrchní trubce jsou tři mosazné „skvrny“, jako po odstraněných okách pro bowden. Vstupy do rámu tedy mohou být později přidělané. To by zvládnul kdejaký šikovný svářeč. Další věc: návarek pro přesmykač také v roce 1983 u Kogy nebyl k vidění, ale ten taky může být přidělaný. Dále jsou na rámu na spodní mufně stopy jakoby po odstraněném vedení řadících lanek, které bylo nahrazeno plastovým vespod mufny. Takže teď by to vlastně ještě pořád mohla upravená Koga Miyata být, ale co nesedí vůbec a pěkně mě to štve, je velikost vnitřního průměru sedlové trubky. U Kogy, pravděpodobně většinou, byla velikost 26,8, můj rám má 27,2.
Snad nevadi, kdyz zneuziju post jeste k jedne zadosti o identifikaci. Dnes byla ma domacnost opet obohacena o ram, uz o neco novejsi a opet netusim a nejsem sto dohledat o jaky model by se mohlo jednat. Je to tedy na fotce ten vrchni, spodni uz jsem identifikoval jako merida umf hardy 3.
Ten vrchní je Merida asi transmission.
a ty polepy?
Ty tam někdo nalepil :)
nevím jestli se nepletu, ale tuším 3 značky dělaly tyhle rámy
Spešl – ten měl jinak spodní čep, pak Merida a ještě tuším někdo, ale ve finále je to asi fuk :D
Já jednou tenhle rám viděl od Bohumila Mrázka. Přední i zadní stavba v tom jeho zprohýbaném provedení vypadala pěkně. Aspoň myslím, že to byl Mrázek, tan styl byl jasnej.
jj. taky jsem videl lrs mrazka.
jestli je to Merida tak starší ročník ten obrázek co dal gargamel na to moc nesedí
Tohle je podobnější, neni to transmission, ale mission: http://kolo.cz/…-d-dart-2009
nejak se mi nezda sklon te „stangle“ na obrazku z odkazu, ale asi mate pravdu ze je to jedno kazdopadne jsem byl dobehnut a cinelli to neni.
abych v tom mel teda uplne jasno … cinelli odpruzene mtb ramy nevyrabi? a karbonovou silnicni vidlici martex m23 s romezry (kterym mimochodem vubec nerozumim) 700C/30.0, do te meridy taky nenarvu?
Jako na to celopero chces davat tuto vidlici?
:D zřejmě slušnej oddíl…
já se tu už asi vážně nebudu na nic ptát :D
Klidně se ptej. Ale jestli máš doma nějaký pojízdný kolo, tak si ho nejdřív podrobně prohlédni, z čeho se skládá, ať tu nejsi za úplného vola…;)
Prosím tě jestli chceš trochu školení tak se spoj buď mailem jipi@seznam.cz ale lepší by bylo ICQ 464034504 či SKYPE jipi nebo FACE Ji Pi :-D
Do rámu jí narveš, ale je to nepochopitelný :D
dobře, děkuju. já jí tam zkoušel jen tak nasunout a příjde mi, že to má nehoráznou vůli.
no bez hlavového složení to asi nepude
:D To sou perly…!
no to je mi jasne, ale stejne to v tom lita, oproti te favoritce, jako krysa v kanale.
pokud je ta vidle 1,1/8" tak je chyba někde na straně mechanika
ta vidlice je 700C/30.0 takze pokud tech 30 je v milimetrech prumer krku tak to v prepoctu na palce nevychazi ani na 1" (25 mm) ani na 1 1/8" (28.6 mm).
30mm je pravdepodobne maximalni sirka plaste, ktery v ni jde pouzit.
Mohu se tedy zeptat, proc chces cpat silnicni carbonovou vidlici do horskeho celoodpruzeneho ramu?
to 30 možná bude spíš průměr pláště, který do toho vleze…;)
tak jsem v servise koupil hlavove slozeni (semi ahead 1 1/8) a samozrejme nepasuje (cele slozeni propadne skrz ramovou trubku) … tak ted nevim, jestli si na tu bandu idiotu jenom hrajete nebo jimi doopravdy jste! timto samozrejme s bike forem koncim, ale vy byste se nad sebou meli zamyslet. pokud nedokazete poradit a jen zesmejute a urazite, patrne s vami neni neco v poradku a urcite nejsem jediny kdo zde nabyl podobnou zkusenost-
tak jsem v servise koupil hlavove slozeni (semi ahead 1 1/8) a samozrejme nepasuje (cele slozeni propadne skrz ramovou trubku) … tak ted nevim, jestli si na tu bandu idiotu jenom hrajete nebo jimi doopravdy jste! timto samozrejme s bike forem koncim, ale vy byste se nad sebou meli zamyslet. pokud nedokazete poradit a jen zesmejute a urazite, patrne s vami neni neco v poradku a urcite nejsem jediny kdo zde nabyl podobnou zkusenost-
Není nic jednoduššího než vzít rám a spolu s ním zajít do obchodu hlavko vyměnit na odpovídající.
Když už si to pověsil pode mě, tak budu reagovat.
Nikde (!) v tomto vlákně sem nečetl, že by ti někdo poradil 1 a 1/8" semiintegrovaný a-head. Dokonce si se tu ani neptal, jaké hlavové složení by do toho rámu mělo přijít a ani si nám nenapsal, jaký je průměr sloupku vidle popř. nevyfotil přesný tvar hlavy rámu, abychom ti mohli poradit.
Nějak se mi nechce věřit, že by 9/8" semi-ahead propadl skrz hlavu. Leda by ten rám měl 1,5" hlavu a to imho nemá ani jeden z nich. Záráží mě tvoje naivita, že jdeš kupovat náhradní díl, o kterém nic moc nevíš, do kameňáku/servisu a rám, na který by měl pasovat v klidu necháš doma. A ještě víc mě zaráží, že máš tolik drzosti, že pak přijdeš sem a začneš do nás vandrovat, že sme ti neporadili.
Ano, máš pravdu, že sme si tu z tebe dělali legraci. Ono taky exot, který chce stavět silničku na rámu z celopéra, se tu zas tak často nevidí…
Klidně se na BF vy*er, pokud ti přijde, že ti tu nikdo neporadí a všichni ti tu jen ubližují. Nikomu tu chybět nebudeš…;)
stačí žes ze sebe udělal blba sám, na to nemusí být ani BF.
k tomu abys dostal odpověď je potřeba se zeptat a dodat potřebné údaje, bez toho ti poradit nikdo nedokáže.
to je jasné i podle tvého nákupu, kdybys servisákovy řekl na co potřebuješ hlavové tak by ti asi neprodal to cos koupil
zjevný problém v komunikaci na tvé straně
To vypadlo z kosmické lodi Merida/Specialized? (:
hele ja to tady nemam cas vysvetlovat, musim na postu … proste to shrnu:
asi pred mesicem jsem na aukru narazil na karbonovou vidli za 400, coz mi prislo jako slusna cena (nebo ne?) s tim ze si k ni pripadne sezenu ram (predstavec, riditka, stred, kliky, sedlo – to vsechno mam). Nejak jsem na to pozapomnel a az ted mi ta vidlice znova prisla pod ruku a tak jsem si podal inzerat, „vymenim dvoujadro athlob x2 atd atd za starsi silnicni kolo nebo silnicni hlinikovy ram“ no … a tohle je vysledek. dva dirtove ramy, ktere jsou mi uplne k … ničemu a jeste jsem tady za vola, kdyz se na neco pokousim ptat.
takze asi tak.
no tak jestli chceš ti to vyměním za silniční rám ne :-)
a nechcete/nechceš rovnou oba dva?
o pár řádků víš máš na mně spojení tak se můžem podomlouvat a klidně „ty“ ne
icq nebo mail? co mas radsi? cemu vic holdujes?
no co mám radši? Víno, ženy, zpěv :-D Jinak mě to je jendo :-D
2 dirtove ramy tim myslis tu meridu ala cinelli ? :D
no tak asi … nebo kam jinam to zaradit? ja nikdy na nicem co ma plaste tri palce tluste nejezdil, nemam na to postavu.
Je to normalni MTB XC ram.
3 palce tluste plaste nenarves ani do jednoho z tech ramu…
ta merida je klasika XCcko normalni horske kolo…
to samozrejme bylo mysleno obrazne …
To mi připomíná jednu pohádku :D
a doooost !!! :D :D
Btw. chceš stavět silniční nebo horské kolo?:)
silniční samozřejmě :-)
A to sis nevšiml, že ti cpe MTB fulla?:)
jezdim na esce junior, predtim favorit f1, skladaci eska a podobne vydobytky z ery socialismu, hlinkovy ram jsem v zivote v ruce nedrzel, tak se nedivte …
Tak to je náhoda. Co vím, tak je to prototyp Cinelli.Při testování v Dolomitech byl v červnu 1999 ukraden i s autem, tuším červená Alfa Romeo 156. Ke vší smůle byl měsíc před krádeží prohlášen za nezvěstného tehdejší designer Paulo Villagio (ztratil se v Andách) a s ním tehdy zmizela, resp. nebyla v osobním počítači nalezena žádná dokumentace a jelikož na tom tehdy dělal sám tak Cinelli celej model úplně stoplo. Hodně se o tom tehdy spekulovalo v italských médiích, když přišla Merida nedlouho poté s doslova shodným rámem.
:-D :-D :-D
:D
to je nejaky vtip ne? nejprv unikatni bily ram bohmerland, ted zase prototyp cinelli … kdybych zakladal muzeum mozna by me to potesilo, ale ja nemam na cem jezdit sakra!
a proc si nekoupis neco normalniho? ;-)
třeba protože na to prostě nemám … pod 15 000 dneska slušnou silničku člověk nesežene.
tak tu nekecej a makej :D
:D už mlčím, už mlčím …
polygon ma levny silnicky.
Z.
S dovolením se přitřu :)
Již delší dobu zpět se mi do ruky dostal tento rám.Nemám ponětí,co je to zač,a proto bych vás chtěl poprosit o pomoc s identifikací.Původně jsem si myslel,že by to mohla být F1,ale nesedí mi tam mufny a zadní patky (ty budou ale asi samodomo vyměněné).Rám měl kompletní osazení Favorit s brzdami Centric.Taky mě zaráží navařené vodiče lanka přes číslo rámu-možná taky samodomo…
Díky za pomoc :)
Podle fotek to imho nemá s Favoritem nic moc společného…
Právě,právě…Proto bych rád zjistil,co je to zač.
Tak to přeju hodně štěstí…;)
me to podle fotek naopak prijde, az na ty patky, jako obycejny favo. na ef jednicku to ma moc dlouhou zadni stavbu, leda tak f12.
S F12 se mi zase neshodují navářky na vedení lanka podél horní rámové trubky a výlisky na uchycení košíku na láhev.
Ahojte, vsade sa tu riesia F1, F2 ci F12, ale nikde sa neviem dopatrat priemer sedlovky u klasickeho fava s dlhou stavbou… Meria sa to tazko, je to uz celkom dokrivene a nesumerne. Je to 25.4mm alebo sa mylim? Vdaka
Na fávu v profilu mám tuším těch 25,4 mm.
Ja sem len doplnim, 25,4mm je do standardneho fava (mam F12 z roku 81 a este jednu klasiku z roku 91) malo, spravny rozmer sa javi byt 25,8mm.
Zdravím,
dneska se mi dostal do rukou rám Favorit, neví někdo přesněji, o co se jedná? Dostal jsem ho v sériové podobě (asi,snad), brzdové páky mají tvar „jako dualy“.
Neví někdo, co by to mohlo být zač? :)
díky
Obyčejný favorit – ve šrotu jich najdeš hromadu. A když vidím tu horní trubku, tak bych se na tom asi docela i bál jezdit…
Taky sem si říkal, ale přijde mi to až moc symetrické na to, aby to bylo bouchnuté. Navíc tam ani není slezlá barva,nic.
Nějaký favorit s plechovými patkami. Některý z majitelů asi měl na horní rámovce hóódně nafest upevněnou dětskou sedačku. Je nově vmetle.
Jinak, byly k tomu šedé záplety s nálepkou Bayer V.R.
Další díly mohu nafotit, jinak kompletní osazení Shimano, vč. původních galusek :)
Osazení si nech a přeházej ho na nějaký rám, co za to bude stát…;)
Klidně ho nahodím i na tohle, potřebuju nějaké kolo na transport do města a tohle jsem dostal darem :)
Jinak – galusky Barum, brzdové páky saccon, na brzdách nápis
Favorit Speciál, sedlo Linea, kliky Eska..Akorát se v tom moc neorientuju, je tam něco,co by patřilo spíše do vitríny než na kolo?
Spíš do sběrných surovin než do vitríny nebo na kolo :)
Sedlo Linea je odporný, favoriťácký brzdy nebrzdí (Speciály teda trošku jo, ale pořád žádná hitparáda), kliky Eska jsou děsný ingoty (ale furt lepší než ocelové na klínky); Saccon páky jsou solidní lowend, ale docela funkční…
Na ježdění po městě to bude ok, ale máš pravdu, že na novej rám to není. Ještě bys ho tím harampádím zkazil…:D
Ty diry jsou od detske sedacky?
Nemám tušení, dneska jsem to kolo uviděl poprvé a žádné informace o něm nemám
Zdarec chlapi, určitě se mezi vámi najdou zkušení co zhodnotí tento rám a zbytek kola. Podědil jsem ho po bráchovi co si koupil novější. Najezdil na něm několik desítek tísíc km dle jeho slov, měl ho cca 10 let jako druhý majitel. Bylo odloženo na půdě a při vyklízení jsem na něho narazil.
zde dám pár fotek a zbytek je na http://www.mildasek.rajce.idnes.cz/kolo_favorit/
Hledej „Eska Premier“, ten modrej/tyrkysovej lak to provalil. Financni hodnota nulova.
Uplne obycejny Favo.
Ok. díky chlapi. nechci ho prodat, spíš bych ho dal dokupy na nějaký pojížďky přes obec a pod. Vím že tam byl problém se záběrem při sešlápnutí(prostě se to čtyřkolečko normálně protočilo) ale po promazání to jde více méně normálně, nicméně to divně cvaká(tak na půl???? :-D :-D ) nejde to popsat. Seženu jiný zadní kolo a bude to o.k. nechce se mi do toho moc vrážet peníze, duše a gumy to nemá starý, před odložením na půdu se na nich jelo necelý rok a vypadají pěkně,navíc na půdě nebylo zas tak dlouho (cca 3 roky..), nejsou nijak popraskané. tak snad budou v pohodě.
jeden ze dvou praporků ve 4 kolečku je bez pérka, až odejde i ten zbylý už to nepojede. Ale takových nd jsou plné šuflíky.
O.K. můj šuflík je prázdný, mám hafo dílů na horáky a pod. ale na tohle už néé. když jsem se ptal bratra tak už vše vyházel. dá se to ještě někde sehnat/koupit?
Ty praporky ve 4 kolečku mají dost nepraktický způsob uložení pérka, kdy nejsou jak je dnes běžné staženy pružinkou, ale je tam kousek pružného drátu, který je zatažený pod praporek. Můžeš to zkusit rozdělat, jestli náhodou ten drát není vyskočený. Špatně se to pak ale skládá dohromady, je potřeba si praporky přidržet účkem z drátu.
nevím jestli je to nepraktické, ale já jsem to dělal snad 100 x a pohoda. Těch 4,5,6ti koleček CZ je všude plno a že je někdo nemá doma, no problem. Soused, kámoš je má.
tak jsem to rozdělal a bylo tam pouze vyskočené pérko a zarvané jakoby za ten praporek, vytáhl jsem praporek srovnal pérko (ohnutý tvrdý drátek) a nasadil zpět praporek a zase to cvaká, nicméně jeden praporek zaskočí o něco málo dřív než ten druhý, je to velká vada?
Přesně tak, praporky se střídají.
Tydle kola to je již nostalgie jejích era je nenavratně pryč na jedne straně je mi jich líto ,ale patří historii místo renovace si kup novou silničku a uvidíš ten rozdíl i když nadavno jsem viděl restaurované Ukrajiny.
no tak mám nově zrenovovaný 5 let starý trekový kolo. to je pro mě hlavní, tohle chci jen na rovinky mezi obcemi(na poštu a pod) pamatuju si jako poberta :-D že se na něm jezdilo suprově a hlavně rychle právě mezi dědinama:-)
Jedno z mých kol je Favorit r.v. 62 a tento rám někdo později osadil favoriťáckejma věcma z pozdější doby. Hlavové složení je původní, rám má původní modrý lak s bílým pruhem a na tom je červené a zlaté linkování. Má komplet návarky na řadící bovdeny, plechové koncovky zadní vidlice, dírky v hlavové trubce po štítku. Co je to zač? Jak to, že má opěrku na bovden přesmykače, copak tenkrát se nepoužívali přesmykače s pákou?
A taky bych rekl, ze ma uhnilou sedlovou trubku.
Chce se mi zvracet …
ta navářka na bovden přesmyku, je možná dodatečně naletovaná a přelakovaná, i když dnes už nelze o laku hovořit. Jediné pěkné, je ta levá klika, bez hran, to se později už nedělalo, nebo to měly Ukrajiny :-)))
Ten rám vypadá fakt hnusně, ale je to jenom povrchovka. Pořád ještě pevná ocel. Opěrka na bovden je původní, stejně jako lak. Zaráží mě to linkování, na Favoritu jsem je ještě neviděl.
Zdravím, chtěl bych se zeptat co je tohle za rám a jestli se s tím dá něco dělat. Chtěl bych si udělat fixku a toto kolo se mi dostalo do ruky od dědy. Diky moc za rady.
Vypada to jako 3/4 Eska.
S bouchnutou vidlici.
No mě se to kolo zdálo nějaký malý na mou přes 190cm postavu. Takže asi to nemá cenu nějak upravovat a radši sehnat jiný kolo?
a nechceš tohle http://jipi.rajce.idnes.cz/Bazar_Blesak/…
Tak vypadá zajímavě a asi by se s tím dalo i něco dělat. Co to vůbec je za značku?
mas to napsane na ramu.
to vypada nepouzitelne pro tvuj ucel kvuli kratkym patkam.
Asi zkusím sehnat nějakýho pěknýho Favorita. Ale dík moc za rady.
dá napínák na řetěz ne :-)
to dat muze, ale fungovat to nejspis nebude. :-)
Tak pokud nepotrebuje brzdit…
Zdravím, chtěl bych se zeptat co je tohle za rám.
Zdravim…rad by som vedel aky je toto presne model…diky
Obyčejný F-12 z porevoluční výroby.
Podle mne to není ani ta 12ka, má to tuším tenké koncovky; ale je to zachovalé kolo.
dik za odpovede
kde by som mohol najst nejaky rebricek /hierarchiu/ alebo sumar modelov znacky Favorit?
Nemám čas to teď hledat, buď tady, nebo je tady někde podobné vlákno o Favoritu a rozhovor z novin s F. BABICKým.
Jenomže problém je, že některé porevoluční favority měly kratší zadní stavbu (podobaly se F1) a myslím, že bylo více modelů/ jinak značených, než dříve.
Favorit F1 Franta Babický v rozhovoru pro časopis Motorjournal (autor: Jan Králík):
//Legenda F1
Na počátku 50. let, tedy v době, kdy jsem ještě ve Favoritu nepracoval, bylo každé závodní kolo originál. Stavěli je z toho, co bylo zrovna po ruce, osazovali tím, co právě přišlo, snad žádná dvě kola nebyla stejná. Trubky Vitus, spojky české, jednou přehazovačka Huret, jednou Versol, jindy Union. Na kvalitu se dbalo, ale nedalo se hovořit o tom, že by se vyrobila byť třeba malá jednotná série. Kola ani nebyla nijak značená, byl to prostě závodní Favorit.
Pracovní podmínky v dřevěném baráku, kam jsem v padesátém sedmém nastoupil a kde jsem pracoval v jednom koutě pod mistrem Františkem Haškem, se zlepšily výstavbou nového závodu. Tam už se počítalo se speciální dílnou, kam postupně přicházeli noví mechanici, až nás tam bylo deset. Dostali jsme nové stroje, přípravky i ponky. Tady jsme stavěli sportovní kola. Ta byla rozdělena do tří kvalitativních kategorií: F1, F1 Special a F1 Super Special – to byla kola silniční. Kola pro dráhu se značila jako F2, kromě nich jsme vyráběli kola pro kolovou, pro krasojízdu, tandemy i kola pro závody za motorovými vodiči.
Materiál na rámy pocházel z různých zdrojů. Dovážely se trubky Vitus, Columbus a Reynolds 531. Lišily se složením materiálu, sílou stěny, případně i průběžným zeslabením a opětným zesílením. To vyžaduje různou teplotu při pájení a má vliv na tuhost a váhu rámu. Také jsme odebírali trubky z Chomutova, kde se vyráběly v licenci Mannesmann. Ty se švem byly na sériové rámy, bezešvé L-Roll pro závodní kola. Měly sílu stěn 0,8 a 1 mm a průměry 26 a 28 mm. Spodní rámová trubka byla 1×28 mm, horní 0,8×26.
F1
Když jsem nastoupil, měla produkce speciálních kol systém od objednávky přes nákup, sklad, montáž a expedici. Kola už také měla svá značení. Favorit objednával zahraniční materiál přes Motokov, tedy podnik zahraničního obchodu. V té době bylo nemyslitelné, aby si výrobní podnik opatřil potřebné díly sám.
Kola F1 byla pro cyklistické oddíly a vyráběla se v menších sériích. V deseti lidech se jich dělalo měsíčně 30 až 60 podle objednávek z klubů, výjimečně také přišlo pár kousků do maloobchodního prodeje. S těmito koly disponoval Svaz cyklistiky při Československém svazu tělesné výchovy (ČSTV), který klubům přiděloval poukazy. Kluby pak u Favoritu specifikovaly výšky rámu a další parametry, podle toho se postavil plán výroby.
Kola Favorit F1 byla určena začínajícím závodníkům, nejčastěji dorostencům a juniorům. Také jsme jim interně říkali „véčka“ – jako výrobní. Byla vybavena domácím materiálem, měla české ráfky, české přehazovačky, přesmykače, středy, brzdy, zkrátka nic ze světa. Vzadu byla čtyřkolečka, závodní kola Favorit nikdy neměla tříkolečko, vpředu byl dvoupřevodník, pokud ovšem někdo výslovně netrval na tom, že vpředu chce jen jeden talíř. Rámy se stavěly z českých trubek, ve větší míře z levnějších se švem, méně bylo těch bezešvých nezeslabovaných L-Roll. Jejich pevnostní parametry v některých ohledech i překonávaly pevnost trubek Reynolds, třeba i zbytečně, ale v pružnosti zůstávaly za nimi. Aby vyhověly požadavkům, byla jejich síla větší než u zahraničních trubek jiného složení, a byly tedy těžší. Také cena rámu z trubek beze švu byla vyšší než rámu z trubek se švem.
Nešlo jen o kvalitu materiálu, ale také o geometrii rámu. Ta se nastavovala na polohovadle, a to prakticky v úhlech, které se nedaly měnit. Spojky se tvarově neupravovaly, koncovky na vidlicích byly delší, rozvor kol také, do prostoru mezi rám, resp. mezi vidlici a kola se musely vejít blatníky na zimu. Stavba klasického Favoritu F1 byla do jisté míry kompromisem.
Většina prvků výbavy vznikala ve Favoritu, ale nikoli všechno. Výkovky klik dělali ve Kdyni a my jsme je opracovali, vyleštili, naniklovali a nachromovali. Středy kol dělal Velamos Sobotín, čelisti brzd byly většinou výkovky, které jsme nakupovali, brzdové páky jsme vyráběli my a kupovali jsme jen pryžové „kufry“, tedy návleky na tělo páky. Sedla vyráběl závod v obci Jedlka na Děčínsku, sedlové pružiny na závodní kola jsme vyráběli podle typů Brooks u nás. Poznala se podle toho, že vpředu na sedle byl oranžový terčík s písmenem „f“.
Přehazovačky jsme vyráběli v Rokycanech podle zahraničních vzorů Campagnolo. Když vypršela jejich patentová ochrana, značili jsme je názvem Favorit. Stejně tak přesmykače. První byly dva pákové typy – s ocelovým domečkem na čtyřhranném vodítku, další modernizovaný už měl domeček z odlitku, běhal po kulatém vodítku s drážkou a měl koncové dorazy. Třetí typ už byl lankový na dvojpáčku. Přesmykače jsme pak předali do Polska, s nímž jsme na další výrobě kooperovali. Samozřejmě představec i řídítka byly od nás z Rokycan. Představec (80, 100, 120 mm) byl ocelový se dvěma spojkami, s objímkou na jeden šroub. Řídítka, říkali jsme oblouky, se vyráběla na jednoúčelovém stroji. Rovná trubka běžela podavačem a ložem, kde se vytvarovala, nejprve jedna strana, pak se do středu trubky zatlačil ocelový člen, jímž se zesílilo místo, kde se řídítka uchytila do objímky představce, pak se vytvarovala druhá půlka řídítek. Dělali jsme řídítka tří různých šířek – 400, 420 a 440 mm.
F1 Special
Pro závodníky jsme vyráběli kola F1 Special. Rámy se vyráběly nejčastěji z trubek Reynolds 531. U každé sady byly obtisky, které se povinně musely na dokončený a nalakovaný rám nalepit, což jsme striktně dodržovali. Sady se objednávaly podle katalogu, kde jsme si vybírali různé síly, průměry a délky, zeslabované nebo nezeslabované.
Spodní rámová trubka byla nejčastěji 28×1 mm, tedy průměr trubky 28 mm a síla stěny 1 mm. Tato trubka nebyla zeslabovaná, je to základní nosný prvek rámu.
Podsedlová trubka už byla redukovaná. Měla průměr 28 mm, u středového složení o síle 0,9 mm, uprostřed zeslabená na 0,6 mm a u sedla zesílená na 0,8 mm. Pro tento profil jsme se rozhodli ve Favoritu. Samozřejmě jsme trubky různě zkracovali podle velikosti rámu, který jsme stavěli. Proto výrobce doporučil, o kolik se může trubka na každém konci zkrátit, aby se už nezasáhlo do zeslabené části a nepřehnalo se to na úkor pevnosti. Polotovary se dodávaly v délce 620 mm, což v drtivé většině případů stačilo. Ale například pro Hynka Dvořáčka z Bohumína, zvaného Velryba, zkonstruoval náš letitý konstruktér Ing. Ota Šaman rám 623 – ještě to malinko natáhl spojkami. Výkres stále mám a dodnes jsem podle něj vyrobil snad dvacet kol, chlapi teď asi víc rostou.
Kola F1 Special už byla osazena zahraničními doplňky, které jsme nakupovali prakticky výhradně u Campagnola, tedy středy kol, přehazovačky, kliky, složení, sedlovku, hlavové složení a brzdy – zpočátku velké typu 51, později přišly menší typy Piccolo, sedla Brooks a později Unica, představec a řídítka Cinelli. Švýcarské pedály Lyotard, později francouzské duralové Atom. Prakticky všechny firmy své výrobky průběžně modernizovaly nebo zcela měnily, aby byly čím dál lehčí a spolehlivější, samozřejmě také dražší. Kliky Campagnolo jsme objednávali v délkách 165 a 170 mm, těmi jsme osazovali dráhovky. Na silniční kola jsme objednávali 172, 175, výjimečně i 180 mm. Pro stavbu rámu se používaly vystříhávané, tedy lehčí spojky, geometrie rámu měla závodní charakter, kolo bylo kratší, dbalo se na doporučený sklon hlavy, délku zadní vidlice i horní trubky, úhel sedlovky – to už byla trochu alchymie. S použitím bezešvých trubek a vylehčených spojek už byl rám o několik desítek dekagramů lehčí než standardní F1.
F1 Super Special
Kola F1 Super Special se stavěla prakticky výhradně pro reprezentační tým, ročně jsem jich vyrobil tak do třiceti. Tahle praxe se udržela až do osmdesátých let. Kola nebyla určena k prodeji, jen pro ČSTV, a tomu se účtovala bez daně, kdoví jak. Pamatuji se, že za takové kolo osazené Shimanem z 80. let se účtovalo (účtovalo, nikoli stálo, to je rozdíl!) 2370 korun.
Posledních dvacet let jsem pracoval sám a stavěl jsem prakticky výhradně kola F1 Super Special. Objednával jsem pro ně italské trubky Columbus. Nejčastěji to byly typy SL s různým profilem zeslabení. Někdy jsem použil trubky SLX, které se vyznačovaly tím, že byly uvnitř zpevněné spirálou, která zvyšuje pevnost – při pohledu skrze trubku to připomínalo hlaveň. Záleželo také na tvaru spojek, jak byly vykrojené a jakou technologií je vyrobili. Když mikrofuzí, pak měly slabé stěny a tedy nízkou váhu, přitom byly velmi přesné. Důležitou roli hraje také vidlicová korunka, tvary můstku, použité vidlicové koncovky, jejich délka a tvar. To všechno ovlivňuje váhu, samozřejmě i cenu. Typy F1 Super Special se od F1 Specialů lišily zejména použitým druhem spojek, typem trubek a geometrií. V dílně měli přípravek na rám Specialů, na němž se daly nastavit dvě základní polohy ve čtyřech velikostech rámu. Posunuly se dorazy a změnila se výška. Rámy 540, 550 a 560 mm se dělaly podle menšího úhlového vzoru, rámy 580, 590 a 600 podle většího, rám 570 se mohl postavit ve dvou variantách. Přitom spodní rámová trubka, zadní a přední vidlice byly stejné, měnila se jen délka horní rámové a sedlové trubky. Těchto F1 Specialů se vyrobilo měsíčně 40 až 70, byla to malosériová výroba.
Jinak tomu bylo s F1 Super Specialy. Těch jsem vyrobil do roka pár desítek a prakticky každý byl stavěný na míru toho kterého jezdce. V tom se zásadně lišily od Specialů. Rozdíly mohly být i v použitém materiálu na rám, ale už nikoli třeba v přehazovačce. Na obou typech kol byly prakticky stejné doplňky, pokud si některý reprezentant nepřál něco zvláštního. Taková byla dlouholetá praxe.//
Pravda, nevšiml jsem si na jedné fotce trubičkového úchytu pro brzdu.
jaka nejsirsi guma se vejde do standartniho turistickyho fava?
dekuji
S 622 ráfkama sem bez problémů vozil 37–622 – WTB Slickasaurus . Imho bys tam v pohodě dal i 42ku. Do vysoké favoriťácké vidlice pro 630 ráfky bys měl dat v pohodě to samé.
dik
mam tam ted 28 a postupne se ujistuju, ze se na tom neda jet. Bych chtel aspon 35, snad se zvysi pohodli :)
Ahoj, nemohl bych vás poprosit o přesnější identifikaci tohoto favorita?
Uplne obycejnej Favorit v trosku lepsim provedeni s kovanejma patkama, kterej byl osazovanej rychloupinakama.
Díky
Viete mi poradit co je toto za ram?
Vopred dakujem.
Úplně obyčejná spotřební herka – Eska nebo Favorit, to je jedno…
Je tam podla Vas nieco, co by branilo tomu spravit si z toho fixku?
Krom toho, že je ten rám dlouhej a bude se vlnit jak užovka přestavbě na fixku nic nebrání. Snad jen ty kliky bych vyměnil za nějaké na 4-hran…
Co je zač to hlavové složení?
Ty kliky na 4 hran vypadaji.
No mně to na fotce přišlo spíš jak klínky, ale možná se pletu…
Zrovna nějaké kliky na čtyřhran sháním právě na podobnou stavbu,ale všude jsou jen 170 mm.Nemáš nějaký tip? Ovšem levně,nerad bych přesáhl pořizovací cenu celého Favouše :)
Tie kluky ti kludne darujem, Nie su klinkove. Ja som ten favorit dostal aby som si ho prerobil. Prekvapenim pre mna bolo, ze brzdy boli centric, prehadzovacka shimano, presmykac LEMMER… proste nejaky mix vsetkeho.
Jedna kluka campagnolo a druha neznameho povodu. Jedna o 1cm dlhsia ako druha :)
ak ich chces staci napisat
Děkuju za nabídku,ale zkusím sehnat nějaké aspoň 2 stejné :)
A co by sis představoval? 170mm je na festku v pohodě, u přestavby silničního rámu bych koukal spíš ještě po kratších…
Chtěl jsem nějaké 175 mm,kvůli větší páce,ale když říkáš,že 170mm stačí…
Je to asi jezevčík Eska, ale ta P vidle je jiná, ta se mi líbí moc. To vybavení ? co dům, prodejny a fantazie dala, ale kolo z toho může být. Pak cesta pokračuje, něco lepšího, ktatšího s lepší stavbou…
Zdravím,
dostal se mi do rukou rám favorit, který má na hlavě řízení vyklepnutý úhel 73°30. Setkali jste se s tím někdo někdy?
Díky za postřehy
Tady je foto je to F1 1979
Na fotce jet rám, který má na hlavě řízení vyklepnutý úhel 73°30. Setkali jste se s tím někdo někdy? Díky za postřehy
Už jsem to na nějaké fotce viděl. Domnívám se, že jde o lepší rámy stavěné na míru. Gratuluji, krásný kousek :)
Setkal. Ve sklepě mám hodně podobný kousek rok výroby tuším 1983.
Zdarec, potřeboval bych poradit s rámem. Nikde na netu jsem linkovanej rám Favorit nenašel, snad jen na http://www.flickr.com/…18/lightbox/. Ten je sice hodně podobnej, ale je to F1 a já na tom svým nemám ani kovaný koncovky
Občas se vyskytne i obyčejnější rám s linkováním a nálepkami jako na f1 viz: http://sport.hyperinzerce.cz/…rit-nabidka/#… Nevím ovšem, zda to byly nějaké zvláštní série, nebo nějaký zaměstanec chtěl zajímavé fávo :)(Sousedka mi ukazovala 3/4 esku, které prý nechal kupec přes známého, který pracoval v esce, nalakovat místo nápisu Eska nápis Praha). Jinak jedná se o kousek z šedesátých let, jaké je prosímtě dvojčíslí na výrobním čísle před f (rok výroby)? Je to nádherný sběratelský kousek. Byl renovovaný, nebo je to originál?
Zpozdil jsem se s odpovědí. Je to ročník 61 a poskládal jsem ho přes Vánoce. Našel jsem ho na vrakáči, kam se jezdím dívat každý týden. Byl na hromadě a měl už mírně promáčklou jednu zadní vzpěru, takže měl na mále. Původní je lak i obtisky, řidítka a představec, sedlo, brzdy a brzd. páky. Přehazovačku jsem sehnal jen PWB s kladkami na kuličkách, ale patří sem asi ovládaná řetízkem, přesmykač tu nikdy nebyl (lak není od něj poškozený), původní jsou i bowdeny. Řadící páčka je replika, tu jsem zatím nesehnal a štítek je taky replika.
Další moje stroje jsou ta zelená favoritka, na které jel majitel jen asi 5krát, poškodil samolepku na sedlové trubce a pak visela na půdě, rok 87. Pak F12 rok 1983, ten šedo stříbrnej metalickej lak je sice vypalovačka, ale asi není origo a samolepky radši nekomentuju. A poslední je můj pokus z mladejch let, kdy si kolega u nás ve fabrice stříkal JAWU a zbyla mu barva a tak se můj Favorit ročník 68 změnil a přijal komponenty Shimano, Connondale, Coda, Zoom a pod.
Jo, taky jezdím pravidelně do sběren, jsou to někdy poklady, co tam najdu (nová světla myday, zánovní šlapky s klipsnama, zánovní sedlo, nový představec…). Miluji to, že člověk nikdy neví co najde. Jenom doufám, že ráfky nejsou 630, ty se používaly až v 80. tých letech. I ty ostatní Favority vypadají pěkně, zvlášť ten zelený. Moc děkuji za odpověď s rokem výroby. Snažím se trochu dát do kupy historii výroby a bylo mi divné, že se v 60-tých letech používaly současně 2 typy nálepek, teď už to mám jisté. Já dávám aktuálně do kupy cesťáka 1973 (doteď jsem používal pro tento účel Libertu, ale zrenovoval jsem kamarádovi cestovního Favorita a po zjištění, jak dobře jede jsem začal shánět taky favo :), z Liberty se stal zimák). Kdyby jsi měl náhodou vlaštovky na Favorita měl bych o ně zájem.
Nebudu Ti lhát. Jsou tam kola 630, protože jsem sehnal tyto pláště s bílým bokem. Pláště jsou ještě barum, takže žádná čína. Ráfky 622 mám v zásobě a výplet taky, tak jen sehnat nějaké přijatelné obutí a za hodinu je přepleteno. Pokud bych řidítka někde potkal, tak dám vědět. Na vrakáč chodím se seznamem, abych se poněčem nezapoměl poohlédnout.
Myslíš Otto, že ten lak na té mé F12 je originál? Stříkali se takhle někdy Favority? Říkám, je to vypalovací lak, není to stříkané sprejem. Čistím vždy rámy odmašťovadlem OKS od Loctitu, aby slezlo vše, co tam nepatří a v poho, držel. To sprej nebo akrylát by to hned smylo pryč.
Já mám u rámů Favorit poznatky, že první samostatně focený Favorit je model 54 a je to zástupce z let 52 – 60. Zdobené vykrajované spojky a z boku pájené „salámy“ zadních vzpěr. Spojka je zdobená v horní části šipkou. Spojky hlavové trubky jsou zdobené a každá ze předu zdobená šipkou. Rám je v podstatě kopie Perič. 4ervený rám na dalších fotkách je provedení z let 61 – 70. Je podobný s tímz padesátých let, jen spojky jsou bez ozdobných šipek, salámy vzpěr zůstávají. Další rám na skupinové fotce je provedení 70tých let, je to ten modrý, rok 78. Spojky na hlavovém složení jsou stejné, jako v 60tých letech. Zadní vzpěry jsou vsazeny v podsedlové spojce, která je po stranách zdobena zobáčky. Zelený rám je rok 80. Podsedlová mufna je je ta se zobáčky po stranách, ale hlavová trubka má už nové spojky, jaké se používaly v 80tých letech. Poslední rám, ten červený, je ročník 89. Je to provedení 80tých let, spojky bez zdobení, zadní vzpěry ve spojce. Máš Otto nějaké připomínky?
Mimochodem, podařilo se mi konečně sehnat F1, rok 69, neorigo lak a komponenty. Co mě zaujalo, většina F1 co jsem na internetu viděl měla mufny schodné s konfekčními favority, můj má jiné mufny, kopírují podobný tvar, jako origo, ale jsou „odlehčené“ – jako zde: http://www.flickr.com/…24041508575/ , nevíte zda by se nemohlo jednat o Babického? Nemá někdo náhodou fotku nějaké F1 z 60-tých let, já mám pouze tuto: http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/…er/index.php?… Chtěl bych ho dát do co nejoriginálnějšího stavu, nevíte, zda se v 60-tých letech již používala zelená metalíza http://www.velocipedy.cz/…-favorit-f1/?
Díky
Jěště jsem si všiml, že o pár fotek dřív je v tomto tématu také favorit s linkováním (šílěné zrezlý). Identický s tím tvým.
Díky za odpověď Otto. Ten z hyperinzerce má stejný styl linkování, jako ten můj. Ten šíleně zrezlej, cos tu viděl je taky můj, ale tam to spíš vypadá, že se někdo vyřádil v retro stylu a nalinkoval ho, nehledě na to, že je opravdu shnilej, jak mi tu už někdo psal. Tady ten je v daleko lepším stavu. A jak se tu už někdy řešilo, tak rám tu je vycpanej novinama, a to zadní vidlice, spodní a horní rámová trubka.
Jinak, něco pro ladiče starých kol :) kniha JÍZDNÍ KOLO – 1989, konstrukce a servis kol Favorit, Liberta, Eska, Velamos: http://ulozto.cz/…zdni-kolo-7z
Taky ji mám a je super.
Zdravím všechny, prosím i identifikaci rámu, vyražené číslo 91f038097
Děkuji
Vypada to jako zcela obycejny porevolucni favo.
Souhlas, obycejny pekny ram Favorit.
Dekuji
Mohu se zeptat co je to rám?
Zdravím potřeboval bych prosím poradit o jaký rám se jedná. Majitel mi tvrdí že jde o favorit f12 speciál ale už podle značení výrobního čísla 63 × 02947 na konci je ještě 7a pod ním 5 (x= vypadá to jako 8 v kroužku) mi přijde že favorit to není protože tam není f v kroužku ale jak již jsem psal vypadá to jako zakroužkovaná 8 viz foto. Favorit původně měl brzdy+sedlo fav spec a přesmykač + přehazovačku favorit
Kolikrat se jeste budes ptat?