https://udalosti247.cz/…-i-pres-den/
Co si o tom myslite? Ja neviem o ziadnom inom state kde by bicykle museli svietit aj cez den. Ja mam na bikoch dynamo v naboji tak ja aj teraz svietim na biku stale a neriesim baterky
https://udalosti247.cz/…-i-pres-den/
Co si o tom myslite? Ja neviem o ziadnom inom state kde by bicykle museli svietit aj cez den. Ja mam na bikoch dynamo v naboji tak ja aj teraz svietim na biku stale a neriesim baterky
Je bezpecnejsi svitit, nez byt v nekterych usecich neviditelny.
Auta ve dne svítí, motorky ve dne svítí, dokonce i sdílená kola a koloběžky ve dne svítí. Jen blázen by se dobrovolně stavěl do role nejméně viditelného účastníka silničního provozu a na kole ve dne nesvítil. Nicméně mít to přikázané zákonem mi příjde zvláštní, k tomu stačí zdravý rozum.
To jsem v životě snad neviděl, že by někdo na kole svítil přes den…to u vás fakt takhle funguje?
Po te, co jsem zkusil efekt kamaradovo radaru ve dne, jsem sam zacal blikat. Nakonec jsem presel na radar i sam. A blikani vpredu uz take beru jako normalka, nijak me to nerusi a viditelnost se vyrazne zlepsila (hlavne v temnych usecich lesa a stridani svetlo stin).
Jinak dneska uz vidam snad vetsinu silnicaru s radarem. A tech co blikaji i vpredu hodne pribyva.
Já jsem marnej, nevim ani co je radar…
https://www.garmin.com/cs-CZ/p/698001
Nejuzitecnejsi upgrade na silnicnim kole co jsem kdy udelal.
Tebe blikani nerusi, ale ostatni blikani sere. Zvlast ty co musi jit proti. Svitit ano, blikat ne.
Ja si myslim, ze lidi, ktere sere blikani po tech par vterin nez se mineme nemaji na silnici co delat. A primarne by si meli vyresit svuj osobni problem, proc je stve blikani.
Jinak se bavime o silnici, tam zas tolik lidi co „jdou“ nevidam. Na cyklostezce neblikam.
Sere to lidi i v aute, oslepuje to a nevidet par sekud (vterina je uhlova jenotka) v aute je o hubu, zvlast kdyz nekdo nasadi stroboskop. Asi stejne jako kdyby nekdo rekl ze dalkace preci nemohou par sekud vadit a pokud vadi, tak bys nemel na silnici co delat. Ty na stezce treba neblikas, ale dost lidi ano. Malokdo to na stezce vypina. Ja treba chodim tady – https://en.mapy.cz/s/godararuto. A tam kdyz to nekde pere silnou blikackou, tak minuty nic nevidis. Ne nadarmo, mozna i u nas nevim, je blikani v nekterych statech zakazano.
Hele hrajes si na pedanta na jednotky SI (ale uz nezvladas cestinu a vyznam slov – ty voe, ze ja o tom jednou nekoho budu poucovat, jako polovicni analfabet a vyherce nekolika fyzikalnich olympiad, bych necekal:) ale zacnes do diskuze o povinnem sviceni na silnici zatahovat chodce na cyklostezkach apod. Bych radsi zapracoval na porozumeni textu. Tak kdyz jsme si tak pekne vymenili invektivy, pojdme k veci.
Jestli nekoho oslnuje za dne blikani normalni blikacky (rozumej, toho co se prodava na trhu jako blikacka, ano vim, ze si muzu koupit ledky a baterky z ciny a sestrojit monstrum, ale to tu fakt neresme), a to dokonce tak, ze par sekund nevidi, opravdu nema za volantem co pohledavat. Je nebezpecny sobe i okoli. Srovnavat dalkova svetla o toku nad 1000lm s blikackou o toku cca 200lm (treba Moon Nebula, jedna z nejsilnejsich prednich blikacek) vyzaduje taky slusnou davku demagogie…
Sekunda je jednotka casu, vterina je uhlova jednotka. Pokud to nekdo zamenuje, tak je hlupak, zvlast kdyz je to ucastnik nekolika fyzikalnich olympiad ;-). To jen odbocka.
Kde jsi prisel na to, ze povinne sviceni bude jen na silnici? Chapu, ze se o ni bavis ty, ale z toho clanku nic takoveho neplyne.
Pokud neco chces srovnavat, tak jakou plochou sviti auta a jakym vykonem vs. vykon ten blikacky a jeji plochu.
Hlupak je ten, co nepozna kontext a nechape moznost vice vyznamu jednoho slova a dusledne trva na tom jedinem, svem, odbornem. Ustav pro jazyk cesky pripousti oba vyznamy, Objektivne delas chybu, jen si to nepripoustis. Tim bych to ukoncil.
Ty nakluses do vlakna, kde se resi sviceni na silnici, ja te upozornim ze se bavim o silnici, ty pises o oslneni na silnici. Zustanme tedy prosim na silnici a nechme cyklostezku cyklostezkou.
A znovu opakuji:
Ja si myslim, ze lidi, ktere sere blikani po tech par vterin nez se mineme nemaji na silnici co delat. A primarne by si meli vyresit svuj osobni problem, proc je stve blikani.
Tedy jestli lidi v aute sere 200lm blikacka, je problem v nich a ne v blikani samem. Jestli jim prijde 200lm blikacka jako kdyz jim nekdo sviti dalkovyma do oci → nemaji na silnici co delat. Problem jsou oni, ne cyklista s blikackou.
Ne, ja jsem naklusal do vlakna, ktere reaguje na nejaky clanek a tam se o silnici nepise. Ani ty jsi v komentari na ktery jsem ja prvne reagoval o silnici nic nepsal. Tak kdo tu bude hlupak :-P?
Jo tak, ty jeste navic nechapes vlakna:) Tak to uz bych uplne ukoncil, s hendikepovanyma me to moc nebavi…
Nebud na sebe tak prisnej, preci jen jsi fyzikalni olympionik!
Tys ani nepochopil, ze nejsem prisnej na sebe? Hele ja nemuzu za to, ze tu kecas nesmysly mimo tema pocinaje fachidiotskym pouzitim sekund a konce oslnovanim… Holt argumentace nahrazena zoufalym lpenim na nespravne terminologii na diskuzi nestaci #sestimsmir Pacek a posilame klicenku, priste to muzes zkusit zlepsit. Treba nahodne trefis tema a argument:)
Borec alert!
Myslim, že v Německu. Pouze svítit.
V Německu pouze svítit vpředu i vzadu, v Rakousku svítit, ale červené vzadu může blikat.
Jinak platí totéž co zatím u nás – za dne vůbec nemusíš světla mít.
Není StVZO něco jako naše vyhláška č. 341/2014? Tedy se to týká vozidel a pokud si bliknu přidělám třeba na bágl, tak už se to na to nevztahuje? Někde sem takový názor četl.
Blikání je v ČR povolený. Ale pouze pod souvislým osvětlením. Já blikání moc nepoužívám, jelikož mě to bliká pouze na max. Takže to občas krátce použíju v noci jako světelný „zvonek“ na roztažený chodce.Je to účinější, než klasický zvonek.
Už nejednou se mi stalo, že na cyklostezce potkám v protisměru člověka s blikačkou a to tak ostrou, že jsem musel odvrátit zrak. Ve slunném dni a na několik desítek metrů. Bylo to při běhání, tak mi to nebylo nebezpečné, ale velmi nepříjemné ano.
Na silnici v autě jsem ještě takového cyklistu nepotkal. Buď to sklo v autě trochu rozmělní, nebo jsem neměl tu smůlu potkat takového blba.
Tím chci říct, že si nemyslím, že by někdo, koho štve blikání měl mít osobní problém. Může ho mít ten blikající ;)
Před pár dny jsem se vrátil z Kréty. 2 dny jsem tam jezdil autem. Světe div se, drtivá většina aut nesvítila a stejně jsem je bez problémů viděl (chvíli jsem se zžíval s jinými krajovými zvyklostmi). Ten kdo potřebuje aby ostatní svítili, aby je viděl, má osobní problém a na silnici nepatří =)
Jestli ta Kreta nema trochu jine podnebi a krajinu nez CR. Ale je to jenom strelba od boku, treba sis par rozdilu vsimnul kdyz jsi tam byl:) Kazdopadne bych se nad tim zkusil zamyslet, treba to dojde…
Nicmene argumentovat svicenim aut v diskuzi o tom, jestli maji svitit kola mi prijde takove hodne mimo:) Ale tak ja poznam rozdil mez Kretou a CR, zejo:)
Podnebí i krajina je jiná. Slunce je ostřejší, není tolik stromů, ale stíny taky jsou. Ale zase tam není tolik cyklistů, silničáře jsem potkal jednoho jediného (za cca 300 km)
Auta jsem vytáhl proto, že slovo auto bylo první slovo Jiřího původního příspěvku ;) A navíc si myslím, že ani u auta není svícení za hezkého, bílého dne podstatné. Asi to nějakou nehodovost snížilo, ale to jen proto, že je na cestě spousta lidí, kteří tam nemají co dělat. Ať už z důvodu oční vady (např. má žena nemůže řídit v noci, světla se jí rozplývají), nebo z důvodu mozkové vady (nekoncentrovanost na řízení, arogance, debilita, neschopnosti předvídat atd…)
Můj názor, nebudu ho vnucovat =)
Tak v Egyptě hodně nesvítí ani v noci. Dokonce když jsme jeli na výlet tak v noci nesvitil ani autobusák. Jel jen podle měsíce vprostred silnice, když neco jelo proti rozsvítil a zajel ke kraji, jakmile jsme se minuli, hned zhasnul a jel zas na prostředku. Celkem jsem měl strach.
Ja si myslim, ze lidi, ktere sere blikani po tech par vterin nez se mineme nemaji na silnici co delat.
Jsem pro sichr zvyraznil klicova slova, ale podle me ta veta fakt neni slozita a zcela jasne nepopisuje situaci na cyklostezce:) Tedy ten zaver s dovolenim ponecham v platnosti.
Tech duvodu v aute mimo predni sklo je vic, souvisi i s tim, ze proste cumis na silnici a ne do blikacky. A take tim, ze mas obecne vetsi toleranci k oslnovani (rozsirene zornicky, okolni svetlo apod.). Zaroven je cyklista vyrazne vice mimo osu tvoji jizdy. Schvalne si vzpomen, jak to vypadalo, kdyz proti tobe jelo najednou auto za tmy, kdes ho necekal. Oslni te daleko vic, nez kdybys ho potakl za volantem na silnici.
Jo, když má auto blbě seřízené světla, tak v noci nevidím nic dlouhé vteřiny. Kdybych potkal takhle toho cyklistu, o kterém jsem psal, tak způsobí to stejné. Takže trvám na svých posledních dvou větách v minulém příspěvku.
Ono bohužel spoléhat se na selský rozum je ošidné, každý sedlák má rozum jiný, někdo větší, někdo menší. Pokud by se mělo nějak řešit nějaké povinné svícení, je třeba dát jasné podmínky, jaké musí být nastavení
Jo takhle, ty rikas „kdyz mi nekdo schvalne pere blbe serizenou blikackou do ksichtu, tak ma problem on a ne ja“ To bych souhlasil. Jen je pak dobre to i takhle napsat. Ono samozrejme jako ve vsem lidskem jsou vyjimky a vul se najde na obou stranach:) Jen je blbe si je zobecnovat…
Asi mám smůlu, protože blbě seřízená blikačka do ksichtu je docela běžná. Není to většina, ale poměrně dost často je na výběr naprosto neosvětlený cyklista nebo strobo buď od cyklisty, nebo ještě často od běžce. Ideálně čelovka a automaticky se projíždějícímu podívat do obličeje. Bavíme se ale minimálně o šeru, v horším případě tmě – takový listopad večer naprosto stačí.
Na silnici?
Já tohle potkávám běžně na cyklostezce. Strobo tak 4× týdně. Teď je mi to celkem fuk, když je dost světla. Ale za tmy a šera mi to vadí dost.
Kvůli tomu si letos dám strobo taky a až potkám stroboborce, tak mu to zapnu do očí taky.
Za jasného dne blikání upoutá pozornost na úkol těch co jsou za blikačem. Většina levných světel, blikaček, navíc za tmy spolehlivě oslepí každého v protisměru. Hlavně, že se pan blikač cítí v bezpečí.
Kdyz ja mam takovy ten slunickarsky pocit, ze blikacka neni na ukor, ale dava smysl obema. Ze je dobre, kdyz ten za/pred blikacem vidi toho pred/za sebou. A 100× radsi jsem mirne oslnen, nez abych dotycneho treba nevidel. Ale asi jsem divnej…
Myslel jsem na úkor neblikajících někde v okolí pana stroboskopického. Jak bude srozumitelná změť různě intenzivních a blikajících světýlek, až budou nějak vybaveni všichni si nedovedu představit.
Uz chapu, kdo nebude blikat bude jako nesvitici auto v kolone. Hned jak zacnu pozorovat kolony stroboskopickych silnicaru v okoli natocim video a podam zpravu:)
Vazne – silnicaru vidam v posledni dobe vic, ale ze by s timhle mel nastat problem si predstavit nedokazu. Ale kdyz by teroreticky bylo povinne osvetleni za dne, a ten jeden cyklista mezi ostatnimi neblikal, tak uz mi prijde slovo „na ukor“ mimo. To uz je ciste jeho problem.
Ono to má ještě další aspekt. Záleží i na frekvenci blikani. Osobně jsem pro vyšší, kdy vlastně ten blikající objekt vnímáš spojitě. Docela blbé mi přijde když je frekvence nižší než řekněme 1 za sekundu. To tě oslni, a pak je objekt v zásadě neviditelný. Při rychlostí 36km/h ujede 10m/s. Pokud se v tom okamžiku budete mijet na nějakém uzsim místě a objekt udělá myšku třeba kvůli kanálu, tak o tom vůbec nemusíš vědět.
Podle mě ve dne dobře funguje i nižší frekvence se záblesky, primární účel je na cyklistu upozornit, řidič se na něj zaměří a ve dne ho vidí i bez osvětlení, pokud je záblesk krátký a řekněme do 500lm, pak rozhodně ve dne řidiče neoslní tak, aby tě dále neviděl.
Problém nižší frekvence je jen v nepřehledném terénu, kdy se cyklista objeví náhle (zatáčka, horizont), tam ale pokud řidič předjíždí nebo jede v protisměru stejně ani trvalé svícení moc nepomůže…
Dlouhý interval může být problém i pokud se řidič rozhlíží když má dát přednost, může kolo přehlédnout zrovna když má blikačka pauzu. Frekvence je potřeba vyšší, ale ne strobo, intenzita taky ne úplně slabá, nesmí oslnit, ale řidič ji musí zaznamenat i periferně.
Přesně. Dlouhý interval je prostě zlo.
Řekl jsem to já. Takže s tím nelze už nic dělat.
:-)
Tak ale ty myslíš „slabé“ blikacky. Ty jsou v pohodě. My ostatní myslíme v zásadě blesk, který blyska tak jednou za sekundu.
Německo to má jak?
Po Německu a to fakt nechceš :)
Základem je, že třeba kola nad 11kg (výjimka s baterií je definovaná pouze pro „závodní“ silniční kola pod 11kg), musí být povinně vybaveny dynamem pro pohon zadního a předního světla, které musí být striktně označeny a schváleny StVZO normou, jsou přesně dané minimální a maximální výšky umístění předních i zadních světel (nelze používat třeba čelovku na helmě). Blikat za denního osvětlení není myslím paradoxně zakázáno zákonem, ale ty StVZO přední i zadní světla to stejně pro jistotu schválně neuměj, takže je to tím vyřešeno :)
A ještě bych našel další „nutnosti“, které tam platí bez výjimek, jak na silnici, tak i na cyklostezkách, respektive jakýchkoliv cestách a místech, kam se s koly může a jezdí. Nemusím dodávat, že Německou filozofií mohou být „přestupci“, co tohle nedodrželi i postihováni – tedy po kontrole desítky i stovky EUR pokuty, prakticky bez možnosti odvolání.
Tohle fakt nechceš (já taky ne a předpokládám, že i všichni rozumní ostatní).
V Německu se fakt blikat nesmí, ale bliká tam každý druhý. :-)
No, v zákoně/vyhláškách to snad fakt nemaj, ale tím, že jediná schválená světla jsou s StVZO, která blikat neumí, tak je to tím vyřešené :)
Jak moc je tam tohle dodržováno a hlavn vymáháno nevím (už jsem tam nebyl 20 let), ale pokud „bude chuť“ od policajta tě za tohle vymastit, tak asi můžou a udělaj, to zas nemám obavu :)
StVZO světla blikat umí. Respektive koupit lze i ty, co to umí
Nerozporuju, asi ano.
Ale ty pro německý trh asi ne – viz speciální edice Varia radaru jen se svícením RTL 501, 511, 516, i ten s kamerou maj pro D ve verzi 716.
To je aspoň správná motivace pro gramaření :)
Určitě je povinné dynamo? Dělají se StVZO aku světla, od základu co se dá koupit v Lidlu i u nás za 500 až po kousky za stovky € jako tohle https://www.bumm.de/…nwerfer.html
Údajně ano – viz nějaké čtení třeba zde
Zda je to úplně aktuální a opravdu shodné s Německým nastavením nevím, nezkoumal jsem tak hluboce. Ale ten základ asi stále platí.
Není pravda, od 1.6.2017 jsou povolená světla na baterie. Musí mít reflektor (může být zabudovaný), přední světlo min. 10 lux, zadní světlo umístěné výše než 25 cm, nesmí oslňovat, nesmí blikat. Smí mít funkci brzdového světla. Světla musí mít certifikaci (označuje vlnovka + číslo na světle).
A platí, že světla na baterie jsou obecně nutná jen za špatné viditelnosti nebo tmy.
K tomu zvonek s jasným zvukem + dvě nezávislé brzdy a odrazky.
Ostatní (naše stará povinná výbava) je doporučené – tj. blatníky a kryt řetězu.
OK, tak se asi dojčlandi trochu „probrali“ :)
Ta certifikace je předpokládám právě podle StVZO normy?
Máš prosím nějaký odkaz, kde se tohle dá pročíst?
Blikačka je pro cyklistu výrazně lepší, než konstantní světlo. Problém je, že hodně lidí vozí nechutně silné blikačky, které oslňují. Slabší blikačky nikoho neoslní, nikomu nevadí a přesto upoutají pozornost. Na kolo bohužel nemůžeš dát velké světlo, které by mělo dostatečný výkon a zároveň dostatečnou vyzařovací plochu, aby neoslňovalo.
v Německu zavedli stálý svit. důvod je, že v režimu blikání se špatně odhaduje rychlost přiblížení blikajícího
Jo, řekl bych že to procento cyklistů blikajících i ve dne se zvyšuje. Kdysi jsem jel v pěkný slunečný den autem s kolegou, který neměl zrovna vzorově umyté okno z vnitřní strany, a rozdíl viditelnosti blikajícího a neblikajícího cyklisty ve stinných místech byl naprosto diametrální. Navíc když je teď v módě tmavé nevýrazné oblečení… Od té doby taky blikám i ve dne :)
Já svítím ve dne už roky. Dynohub, vpředu Cree xhp 50, vzadu xpe2 red. Jednoduché zapojení, takže bez vypínače. Nepřehlédnutelné i za plného slunce. Mám to na dvou kolech, třetí má manželka. Jo, já vím, jsem exot…:D
"… k tomu stačí zdravý rozum. " jenže ten se vyskytuje tak u 30% populace co jezdí do práce na kole…
30 %? Závidím ti tvůj optimismus. Mimo tvou sociální bublinu je to bohužel daleko menší procento.
treba se upsal a myslel 0,3 %
Tak připouštím, byl jsem nechutně optimistický :)
ve spouště zemí auta svítit nemusí – ale u aut OK
nařizovat kolo je demence
Auta i motorky sice take sviti, ale maji nejaky predepsany sklon svetel, bohuzel spousta cyklistu to pali pred sebe, tak spis oslnuji…
Jirko, jak se ten svět mění. Dnes již podruhé, kdy s tebou souhlasím :) Vystihl si to naprosto přesně i s tím zdravým rozumem.
Selský rozum ? To fakt nefunguje. Pokud se vyjede na pozemní komunikaci, kam mohou jiné dopravní prostředky, které musí svítit, tak by tam povinně mělo svítit / blikat i kolo. Je spousta nesmyslnějších nařízení, která jsou uzákoněná v porovnání s tímto.
Jo přes den budu svítit, ve tmě až budu světlo potřebovat, už nebude světlo svítit. To je logika postavená na hlavu.
No, moderní blikačky vydrží blikat několik dní. I když baterka dochází, stále s nimi dojedeš domů a doma v klidu nabiješ. Nehledal bych problémy tam, kde nejsou.
Tvl tak si kup pořádnou blikačku, která vydrží blikat několik dní v kuse a upozorní tě na slabou baterii… hledáš problémy kde nejsou.
EDIT: koukám že MirosPikos byl o minutu rychlejší s téměř stejným textem :)
Blikačka na denní svícení a světlo do tmy, kterým si svítíš na cestu, jsou dvě rozdílné věci.
Vozím blikačku (abych byl viděn) a k tomu světlo (abych viděl), které rozsvěcím až ve tmě. Problém vyřešen :)
Kolik hodin vydrzi ta blikacka?
Jsem proti tomu, to nařizovat povinně. Osobně na silnici používám poměrně silnou blikačku jak vpředu, tak vzadu, abych byl vidět.
Jojo, silne blikani, zvlaste vpredu, je taky na facku…:-)
Mě by to nevadilo kdyby se to zavedlo. Predni světlo je ale pitchovina ve dne. Bez Radaru do provozu stejne nevylezu.
A ano. Auta musí svítit ale zezadu ne.
To že auta nesvítí přes den zezadu je dost škoda, ale co už no… nicméně to přední svícení u aut vychází z toho, že auto je nebezpečnější zepředu, kdežto cyklistovi hrozí více nebezpečí zezadu, takže u cyklisty dává větší smysl zadní blikačka.
George, Pikaču: já si myslím, že blikačky a zapnuté světla na kole ve dne to je nesmysl. Ve dne je vidět, stačilo by dodržovaly pravidla silničního provozu. Já když vidím jak se ty vozidla přejíždí někdy úplně kulím oči.
Při střídání světla a stínů nebo v protisvětle nevídíš často vůbec nic.
To ovšem ani s denním svícením. V takových místech razantně zpomaluju, nespoléhám na to, že někdo svítí a že ho snad díky tomu lépe uvidím.
Nesmysl to rozhodně není. V lesích, kde se střídají světla a stíny, se cyklista ztratí velice snadno. Stačí i slabá blikačka a víš o něm podstatně dříve. Blikání navíc odliší cyklistu od motorek, mopedů apod. takže hned víš, že je to něco co jede podstatně pomaleji.
A přední blikačka je užitečná na křižovatkách. Stačí ranní nebo večerní oslňující slunce a cyklista se v provozu snadno ztratí. Opět i slabou blikačku zaregistruješ mnohem lépe, než neosvětleného cyklistu.
Zajimalo by me, jak to prezijou ve statech, kde ani auta pres den nemusi svitit :-).
Ty chodíš jen pěšky nebo co? Na tom, že svícení aut přes den je super věc, se shodli snad už všichni co řídí a to už před mnoha lety… Taky jsme kdysi jezdili bez světel, dalo se to, ale teď je to mnohem lepší, nevím co na tom nechápeš.
Existuje nejaka statistika, ze ve statech, kde neni povinne denni sviceni je vetsi nehodovost protoze se auta nevidej?
Google vám v Brně ještě nezavedli? Narychlo třeba tohle . Ale jasný, ty teď budeš pyskovat že pár procent na nehodovosti a úmrtnosti není moc. Ale i kdyby těch procent bylo ještě méně, tak už jen kvůli tomu komfortu se to vyplatí.
Že třeba vedle v Německu není svícení povinné, takže nám tu v pohraničí vesele brázdí silnice neosvětlená auta a to i v denní hodinu či počasí, kdy už rozsvítí i největší jantar. Němci to mají prostě nastavený jinak a často tě na silnici v lese neviditelný auto vyděsí.
Já vím a je to pěkně na hovno. Přitom všechna nová auta v EU musí automaticky svítit i za dne. Defakto tedy i v německu nastane den, kdy budou všechna auta svítit. Proč si nepořeší tuhle přechodnou dobu, to nevím…
Němci to mají jen doporučené.
Rakušáci měli pro auta povinné denní svícení dřív než my, výslovně se na ně ukazovalo při zavádění, a rušili ho začátkem roku 2008, protože došli k tomu, že šoféři na silnici začínají vnímat jen světlomety aut, a třeba motorky, mopedy, kola a pěší začínají přehlížet. Takže svítit sice můžou, ale povinnost mají jen motorová jednostopá vozidla.
Jo, s Geršáky z obou stran Kruš. hor mám přesně ty samé zkušenosti.
Mozna priprava na zruseni toho 1.5m odstupu a ridice s vymluvou, ze on nesvitil, tak jsem ho nevidel a vzal na kreditku …
Auta vzadu nesvítí kvůli spotřebě. Ze stejného důvodu třeba na nové auto neseženeš originální zástěrky.
Čoveče, na škodofku lze, tak nevím. https://eshop.skoda-auto.cz/…/p/5E3075101
V době, kdy se denní svícení zavádělo, to možná mělo nějaký smysl, protože se svítilo převážně žárovkama. Dnes s LED zadníma lampama už mi to přijde jako hloupost a někteří výrobci aut zavádí zadní svícení dobrovolně. Jasně, nejlevnější plečky i dnes používají žárovky, ale třeba by to výrobce donutilo přejít taky na LED.
Ono naopak v době kdy se to zavádělo to nebyl problém spotřeby, ale právě těch žárovek, které na to fakt nejsou úplně vhodné kvůli životnosti.
Naopak teď, když jsou vzadu často ledky, to automobilky nechtějí kvůli buzeraci s virtuální spotřebou a limitům co musí splňovat.
Kvůli tomu se třeba nenabízí ani ty doplňky, které tu spotřebu zhoršují – třeba ty zástěrky.
Prostě na je to teď celé postavene na hlavu.
Jedno naše auto má třeba i tu funkci, že po zatažení ruční brzdy v automatickém režimu světla zhasne úplně – zvláště v noci fajn funkce. Byl jsem přesvědčený, že je to vada našeho kusu, ale je to záměr výrobce. Aby to nedělalo, musíš přepnout světla na potkávačky.
Tohle mě vždycky pobaví.
Můj bratranec třeba kvůli spotřebě, vypínal motor, když dojížděl k baráku (cca 20m, auto favorit). Přes den v pohodě, ale s vypnutym motorem mu zhasla i světla, takže v noci to dojížděl poslepu :-)
Jsem se ho ptal, jestli by ho trochu nesralo, kdyby třeba kvůli tem hypotetickym par halerum, musel třeba měnit nárazník. :-)
Dávat to za povinnost a uzákonit taky nevidím úplně ideálně. Blikám, svítím, radaruju… už léta, za světla i za tmy, protože jde primárně o mou bezpečnost – ať si o tom každý myslí své.
Když naopak vidím ty exoty, co i za tmy jedou na kolech, kde aktivně svítícího není vůbec nic, nějaké odrazky nebo jinak reflexní prvky také nejsou, vcelku se nedivím, kolik těch „sražených“ cyklistů za tmy je.
Rozumně svítící světla, blikačky pomůžou v bezpečnosti i za dne, to si myslím rovněž.
Že je sorta cyklistů, která nad tím vůbec nepřemýšlí a na kolo ve dne si je nikdy nedá, pokud jim to zákon nenařídí je další věc.
A jeste je hodne takovych, co si svetla nedaji i kdyz to zakon naridi.
Blikam i ve dne zvlast na silnicich kde jsou caste prechody stin/slunce (les) ale trosku se desim toho ze spousta magoru pojede s cinskym strobo na max stezka/nestezka
Vzadu jsem se naučil blikat furt. Vpředu jen když je horší viditelnost.
Párkrát jsem v zimě za tmy potkal cyklisty, kteří vepředu blikali. Může mi někdo objasnit, jakou to má výhodu? Kromě toho, že ušetří baterii? Mě by z toho za chvíli bolely oči.
kdyz neberu v potaz extremisty co sou proste paka a perou , tak pri blikani jsi proste vic videt nez pri konstatntnim slabem svetle
To sice ano, ale tohle je za tmy, kdy je potřeba vidět stejná jako být viděn.
pokud se nebavíme o světle ale o blikačče tak ta stejně nemá v 99% případů dostatečný výkon pro nějaké rozumné osvětlení prostoru před tebou
Běžný retard, zvlášť, pokud se jednalo o strobo na 1000 lm. Dotyčný má tak nízkou mozkovou kapacitu, že mu to ani nevadí. Jet proti němu je však za trest.
Já si někdy dávám blikani i dopředu. Ale je to taková slaba blikacka, že to možná ani není za světla z protismeru moc vidět.
Jsem pro osvětu, aby cyklisti blikali (nemusí svítit silnými světly) i za dne. Pokud to budou cyklisti dodržovat, nebude potřeba to nařizovat zákonem.
Na silnici svítím standardně i přes den, u mého auta mě štve, že má denní svícení jen vepředu, bral bych ho i vzadu. Přijde mi to jako rozumné opatření
Jestli to má být povinnost je otázkou, nechal bych to na každém. Problém je v tom, že u aut máš dané, jak moc mají svítit aby to mělo smysl. Musel bys mít certifikovaná světla a jak to chceš prokazovat, kontrolovat…
To s certifikovanými světly je problém no… doporučíš (nebo nařídíš) že cyklisti mají neustále blikat a někdo to pochopí po svém a bude blikat 1000lm světlem na strobo… a spousta zadních blikaček je dnes taky nepříjemně silná.
Prostě je to jednoduché – rozumný člověk sám od sebe si nastaví vhodné preventivní opatření protože to chce dělat pro sebe, idiota ani bičem nepřinutíš.
Světla, pásy, přilbu, páteřák ani jiné věci nepoužívám proto, že mi to někdo nařídil.
Ale to máš tak se vším, vše se dá překroutit a vše se dá zase zveličit.
Jak si tady spousta lidí stěžuje, že je cyklisti v noci oslňují, tak proč kuwa čumite jak blbci přímo de těch světel?
Naopak pokud někdo vyjede ve tmě s 1000 lumenovym stroboskopem, tak si zaslouží narvat mu ho do konečníku a nechat svítí na maximální režim.
Přes den vozím vzadu denní zábleskový režim 100 lumenů a vepředu občas pulzní příjemný režim stejně síly. Na noc dopředu přidávám, abych viděl a naopak dozadu úvěru na nejnižší pulzující režim.
Jojo, máš pravdu. Taky bych nechtěl, aby tyhle problémy odradily cyklisty od svícení. Za mě tedy ideální osvěta, že cyklisti by měli svítit i přes den a pak také, čím mají svítit. Tedy jestli světlo / blikačka a hlavně jak silné (co je málo a co naopak už moc). Lofasové co to nepochopí se najdou vždy, ale snad by jich po takové osvětě nezůstalo moc :)
Lze nastavit, asi záleží na typu vozidla, ale lze. Já si to nastavit nechal a denní svícení mám vepředu i vzadu…
Blikání je třeba zakázat :) Povinné svícení, helmu, páteřák a pevné boty nad kotníky, holoto!
jojo hlavně ten páteřák a kotníkové boty na té silničce budou fakt super :-)
Já si na silničce vyrazil při pádu 7 zubů. Kdybych měl motocyklovou integrálku, nic by se mi nestalo… :-)
tak že jí od té doby předpokládám používáš :-)
Nebo leží na gauči – tam by se mu to nestalo.
A přesně kvůli vybitým zubum jsem si kdysi na kolo koupil integralu :-)
Je to nesmysl, jen se výrazně zvýší počet exotů kteří pustí strobo na 10W a všichni vzájemně uvidí úplné houno
Ono to stejně dopadne tak, jako uzákonili denní svícení na autech. Mraky aut jezdí s nějakejma bludičkama, který už okometricky nemůžou bejt k tomuto účelu homologovaný, ale nikdo to neřeší, takže na to sere pes. Něco jinýho je takovou věc vymyslet a uzákonit a něco jinýho ji pak v praxi kontrolovat a pokutovat. Stejně tak se slavným bočním odstupem 1.5m. Buď jsi s mozkem v hlavě a budeš to dělat ze své vůle a nebo nejsi a budeš na vše kálet dál.
Počkej počkej. Ten odstup 1,5m metru už platí? Já si toho na kole ještě nevšiml :-)
Každý den mě předjede jak 20 aut, které jsou rozhodně blíže.
Mám vpředu 2× Gaciron V9D – 1800, hlavně samozřejmě na noc. V noci nesvítím oběma světly najednou, jedno mám nastavené na základních 200 lm, druhé na dálku na 600 lm. Silnější není na silnici většinou potřeba.
Ve dne, když je zataženo, při soumraku nebo rozednívání, používám na tom Gacironu „příjemně“ pulzující režim. Není to agresivní stroboskop, ale to pulzování je cca v rytmu 60/min střídání slabší/silnější světlo, přičemž se to plynule ztmavuje a rozsvicí. Brutální stroboskopy, které vídám zhusta na elektrokolech (ale nejen) a elektrokoloběžkách, jsou až moc agresivní a řidiče v protisměru musí dost prudit.
Ve velmi jasném počasí, když jedu mimo stín, je podle mne ovšem běžné světlo zbytečné, víc pro mou bezpečnost dělají v tu chvili reflexně žluté prvky oblečení a stejně reflexně žlutá helma.
Módu celotmavých dresů na silnici beru jako hodně nebezpečný nesmysl. Už jsem takhle „all dark“ oblečeného týpka na kole jednou v pozdním večeru potkal, jel v protisměru. Ani nesvítil, nikde žádné výrazné reflexky, všiml jsem si ho až pár desítek metrů přede mnou.
Nařizovat světlo na kole i ve dne, to podle mne nemá smysl, ale povinnost nosit jasné výrazné prvky na hadrech (reflex. oranž a žlutá, bílá) bych klidně pro silnice zavedl.
Jen k těm reflexním barvám, daleko lepší je oranžová. Ta žlutá může občas splynout s okolím.
Těch 200lm mi pořád přijde hodně. Když v noci odstoupíš od kola a díváš se do světla, vydržíš to? Co mám zkušenost tak cokoli přes 50lm (s nějakou tou optikou) je nepříjemně silné.
Já to vidím přesně naopak. Přední světlo se slušnou optikou, která směruje světlo tam, kam je potřeba (zem), a naopak ho odstiňuje z míst, kde není potřeba (oči projedoucích), není problém ani 600 lm. Naopak třeba i 50 lm bez optiky dokáže ve tmě oči pěkně potrápit.
Nj ale takovou optiku většina světel nemá :)
Jo, tohle je bohužel holý fakt.
Už dlouho hledam přední světlo, které můžu dát do podvěsu a tahle diskuze mě donutila se má to podívat.
Hezká novinka – Moon delá nově světla, které mají otáčecí přední čočku.
Například
Co totok?
To je takový typ optiky neoptiky. Světlo to trochu směruje, ale bohužel oslnění nijak výrazně nebrání. Prostě pokud světlo umístíš na řidítka a z pohledu protijedoucího/jdoucího vídíš při vypnuté svítilně přímo na LED, tak to bude oslňovat.
Viš jak, lepší jak drátem do oka a kdyby chtěl být někdo hodně hodný na okolí, tak může vzít malý štěteček a třeba stříbrnou barvu a to žebrování trochu „poladit“.
Jinak tohle světlo pro mne splňuje všechny kolonky a mimo jiné má výhodu v tom, že síla jednotlivých režimů se dá manuálně nastavit. Jinak ovládání je pořád napikaču, ale s tím se žít nějak dá. U nás je dostupný jen model s automatikou, kterou bych raději nechtěl, ale tu nemusím používat. Automatika totiž funguje tak, že ve dne ti světlo automaticky vypne a to i v modu, který se jmenuje daytime flash. Nejnižší model má slabší výkon a je bez automatiky, ale ten u nás není.
Moon má více zajímavých světel, s tímhle naprostá spokojenost.
Pokud někdo vozím garmin, tak asi fajn, já mám vepředu jiný držák, takže bohužel smůla.
Jestli jsem dobře pochopil z fotek, světlo samotné je držák na Garmin, Wahoo…
Přesně a protože já garmina nepoužívám, ale vozím vepředu na držáku telefon, tak tohle je třeba pro mne nevyužitelné,
Ale kdybych garmina měl, tak bych něco takového určitě chtěl.
Tak tohle vypadá hodně pěkně. Jaké jsou režimy blikání, je tam i nějaký „nenásilný“ s plynulým náběhem i pohasnutím jako mají třeba některé Gacirony?
Gacion jsem nikdy neměl, jeho režimy neznám.
tohle má režimů více, mohou svítit obě diody najednou, vždy jdou ale současně, nelza nastavit jiný reřim každé zvlášť viz foto.
akorat ta doba sviceni je dost tragicka , coz je ale vzhledem k velikosti ocekavatelne
I když vezmeš jejich větší světla, tak to lepší nebude, na maximální výkon je 90 minut o Moonu skoro standard.
S tímto také spokojenost, využívám primárně na denní blikání na silničce (silný krátký záblesk s delšími intervaly – upozorní i na velkou vzdálenost třeba v proti světle, ale díky delším intervalům není ve dne pro řidiče obtěžující). Když se sešeří, tak přepnu na „steady flash“, kde střídá rychleji vyšší a nižší intenzitu, ale celkově už to není tak silné. Na blikací režimy vydrží hodně dlouho, nabíjím párkrát za sezónu.
Jediné co mi chybí je spárování s Garminem, ale to je detail. Mám i Bontrager ION, ten se s Garminem páruje i má dobré denní blikání, ale vydrží hrozně málo, na dojíždění do práce nabíjím každý týden… Kdybych si měl teď vybrat, tak radši oželím „smart“ funkce a i na dojíždění pořídím Moon Mx.
Kluci kde jste to MX koupili – přímo od výrobce? U nás jsem ho neviděl.
Protože o tom začínám uvažovat. Sice mám vepředu zatím telefon, ale Garmin mě asi časem čeká, až bude nová generace.
Zatím bych tam vozil telefon, věřím že bych někde našel nějakého silikonového „pavouka“ s uchycením do Garmin držáku – určitě něco takového existuje.
Kupoval jsem na Merlinu. https://www.merlincycles.com/…-197999.html
Případně lze koupit na Bikeinn.
Mám Orion vpředu i vzadu a blikám pokaždé vzadu, vpředu vsměs jen na silnicích 1. třídy. Spíše ale vsázím na reflexní vestu.
200 lm – srna přes silnici při 30 km/h (ve sjezdu radši ani nepomyslet) je vidět fakt dost pozdě (ta kur*va nemá ani odrazky), a při těch 200 lm mám co intenzivně koukat, abych vše registroval včas, zvlášť zrovna ty popocházející srny na travnatých okrajích venkovské silnice. Divočáci jsou totál ignoring bastards, chodí klidně pomalu, i když se blížíš, těla mají v silnici a hlavou za okrajem žerou třeba jablka apod., ani je třeba nevyplašíš, když projedeš metr od nich.
200 lm sice tedy třeba 4–5 hodiny noční jízdy dám, není-li zbytí (už jsem tak jel, když mi hrozilo, že se baterie vybije), ale ta námaha na pozornost je o dost větší, než při možnosti občas při absenci jiných vozidel na silnici si posvítit silněji.
Jj to je právě problém – ty hovno vidíš a zároveň oslňuješ. Proto nejsem fanda těchto světel. Chce to nějaký normální režim s kterým jedeš a pak nějaký hodně slabý když někoho potkáš. A mít možnost přepínat to rychle palcem.
Alternativa je světlo s uříznutým kuželem, které slušně svítí před kolo a neoslňuje. Nehodí se ale do terénu, takže je potřeba druhé světlo do terénu, nebo světlo s „dálkovým“ režimem. Ale takových světel je ještě méně…
To 200 lm světlo mám sklopenější k silnici a lehce pootočené ke krajnici, aby nesmažilo na protijedoucí. Jakmile se objeví světla (nebo mě auto předjede-nesvítím do zrcátek) auta, nechávám svítit jen tohle.
Zatím mě kvůli oslnění nikdo např. bliknutím dálkovými neupozorňoval.
To je taky o přístupu – spousta lidí nemá problém si odůvodnit nákup kola za 100k + (i daleko více), případně nemají problém si „našetřit“ na záplety za 30, 40k, wattmetr za 20… obecně do součástek na kole nemají problém „pustit“ desetitisíce (i když to nejsou zhýralí milionáři), ale u slušného světla na kolo za víc jak 2k, se budou kroutit jak žížaly na rozpáleném asfaltu…
Pro ty, pro které je prioritou být dobře viděn, k tomu dobře vidět sám a ještě pokud možno co nejméně oslňovat a obtěžovat ostatní, je dnes už pár řešení, co tohle splňují – přední „reflektorové“ světla, kvalitnější (dražší) světla s StVZO, vícečočková světla s komplexnějším tvarem kuželu, tak aby nedocházelo k oslnění či ho to maximálně minimalizovalo.
Bohužel nestojej pětikilo od čongů.
Samozřejmě je to složitější, pokud jsou ještě specifické požadavky – musí/nesmí být do podvěsu, musí mít dálkové ovládání, musí mít takovou a takovou výdrž…
Nicméně prostě se to už dnes dá vyřešit, jen je málokdo ochotný za to zaplatit (i třeba pár tisíc), zatímco u nových zápletů, karbon řídítek či dalších součástek s tím morálně takový problém mít nebude.
No, rozhodně popisuješ všechny cyklisty ;) Reálně by naprostá většina světel byla od čongů, a to na obou koncích spektra – skoro neviditelná bludička, ale „svítí“, nebo na plno puštěné strobo.
Mně už mnoho let dává na kole kvalitní osvětlení velkej smysl (být viděn, dobře vidět, minimálně oslňovat a obtěžovat…) Proto se budu snažit mít vyhovující osvětlení i na kole, kde by se dalo říct, že cena osvětlení bude převyšovat cenu kola – jak jsem viděn a jak budu vidět se vcelku moc neliší, zda pojedu na starém krosu do práce, nebo superaerosilničce za půl mega. To platí samozřejmě o jízdách celoročně, za různého počasí i podmínek a hlavně ve tmě.
V rámci „denního svícení“ bude soustava slušnějších blikaček klidně od čongů, v ceně několik stokorun bezesporu dostačující. To asi není (finanční) problém pro nikoho.
Reálný problém je, že někteří lidé (převážně ti, co na kolech všech druhů jezdí léta) to považují za nesmysl a zbytečnost, protože oni tak už léta jezdí, nikdy světla/blikačky za dne nepoužívali a ještě je nikdo nesrazil (ti sražení z důvodu „neviditelnosti“ buď přehodnotí, nebo opět budou spoléhat na to, že se jim to podruhé nestane). Pokud to není nařízeno zákonem (a já doufám, že nebude), je to vcelku každého věc, jak bere svou bezpečnost na silnicích z hlediska blikaček, světel, odrazek, reflexních prvků, výrazných dresů atd. Pokud do toho nebudu plést konstrukt (chudák řidič, který takového osla v „stealth“ úpravě někde sestřelí), pak je to podobné, jako s helmou – primárně jde o vlastní bezpečí a jak k tomu kdo přistupuje je vcelku na něm.
Někdo už pochopil, že doba se trochu změnila, změnil se provoz a jeho hustota, změnila se auta, kde se „řízení“ a sledování provozu nechává z části na nich, řidiči místo na silnici čumí do displejů v autě či na mobilu – prostě že těch aspektů, proč být dnes na silnici zase o trochu lépe viděn je asi víc, než před dvaceti léty. Alespoň tak to chápu já a podle toho se řídím. Někdo to z principu „jezdím takhle léta, budu tak jezdit dál..“ odmítne řešit.
Za me je predni blikacka za svetla zbytecna, v zadu mam radar, ktery blika, kdyz se priblizuje auto, jinak take nestviti. Co se tyka svetel, bohuzel nabidka chytrych svetel, ktere jdou propojit s garminem je hodne omezena. Vim akorat o garminu a bontrager svetlech. Bez propojeni s garminem ja uz svetlo nechci :-).
Co je za „světla“? V počasí jako dneska světlo neberu, ale od října do března svítím, když je pod mrakem je skoro tma a když není, tak je slunce nízko a můžu se snadno ztratit ve slunci.
Zadni svetlo je jasne, ale nevidim duvod proc svitit na silnici ve predu. Jako ze prejede auto jen tak do protismeru a srazi te nebo pri predjizdeni do tebe zduchne? Moje zkousenost je takova, ze silne svetlo, natoz blikacka, nehraje vubec zadnou roli v tom jestli auto zacne predjizdet nebo ne. Blika = kolo = nezajem jedu. Pres zimu si beru vetsi svetlo defaultne, kvuli tomu, ze clovek nikdy nevi kdy prijede domu a kdy bude potreba svitit. Silnych blikacek je dost, ale chytrych moc ne.
Třeba pro snížení pravděpodobnosti přehlédnutí když mám dostat přednost. Mám radar abych měl lepší přehled o situaci za sebou, takže vzadu blikám stále
Ja s blikanim, narozdil od sviceni, mam zkusenosti takove, ze ridici blikajici vec ignoruji. Ano, vi o tobe, ale neberou te v uvahu v rozhodovani zda tam v jednou nebo ne. Ja v zadu na radaru neblikam. Blikam az kdyz se neco blizi (radar detekuje). Nevidim duvod v zadu blikat, kdyz nic nejede. Setri to baterku u delsich jizd a neni potreba pri jizde nabijet.
Že někteří řidiči blikající vozidlo = cyklistu programově ignorují je asi fakt.
Na radaru neblikání když nic nejede je speciální feature ve spojení s Garmin kompem, Pokud nepoužívám Garmin komp, tak to prostě nenastavím, z normálních režimů má nejdelší výdrž day flash, tak ho holt používám.
K tomu feature na radaru je potřeba speciální doplněk, který není na nastavení moc uživatelsky příjemný. Já jsem se v tom zacyklil tak, že jsem musel radar poslat na opravu do servisního střediska. Takže od té doby raději stále blikám :D
Můj názor (pro mojí bezpečnost) je ten, že je pro mne přední blikačka prospěšná (jsem lépe vidět) a tak jí používám a budu používat.
Nabídka chytrých světel (ovládaných ANT+) je sice omezená, ale je. A třeba u těch Bontrager blikaček člověk nemusí na nic ani sáhnout a se spuštěním aktivity se mu spustí i blikačky, stejně tak se pak po vypnutí počítače zase vypnou. žádná starost ani námaha.
Když to dělám léta (vyvezu kolo z garáže, automaticky zapínám přední blikačku a zadní blikačku (pokud jedu lokálně a neberu si počítač a radar), případně zapnu přední a k tomu počítač a radar, žádný stres ani zdržování nepociťuju.
U blikaček mi to jedno stisknutí tlačítka před odjezdem a pak vypnutí po dojezdu žíly netrhá. Komu i tohle připadá složité, či by na to zapomínal, tak třeba Bontrager Ion RT s ANT+ jsou dostatečným řešením.
Podle mne to tedy není tolik o hardware, ale o názoru či ochotě blikat či svítit a podle toho si potřebná světla/blikačky obstarat.
Pred cim te prosim te chrani predni blikacka ve dne? Na bontrager blikacky jsem koukal, mam je ve vyberu. Chytrosti myslim hlavne report stavu baterky a moznost zapojit do light network, kdy to bude samo ridit blikani a sviceni.
Na moji pravidelně se auta v protisměru v úsecích se zhoršenou viditelnosti vyskytují naprosto pravidelně. Bojím se tam jezdit i autem
Zrovna před 14 dny mě borec v autě přehlédl v 90st zatáčce a jel suverénně po bílé čáře – po té mojí.
Jinak dnes jsem blikalo vzadu jak ráno tak teď při cestě zpátky a dnes ráno už bylo po delší době už tak málo světla, že jsem si říkal, že budu muset opět namontovat i pořádný předek.
Nebylo by teda lepsi resit a omezit ridice, pokud neumej jezdit a ne to prenaset na ostatni? Pokud nekdo neumi ridit, tak te blikacka nezachrani.
Sám víš, že nebylo, protože to je nereálné.
Je to úplně jednoduché – čím dřív mě kkt uvidí, tím je větší šance, že mě nezabije.
A přesně naopak – čím víc na silnici jezdíš, tím je větší pravděpodobnost že se ti něco může stát. Jiný pohled na věc bude mít člověk, který vyjede na silnici na 2 hodiny týdně za normální viditelnosti a jiný pohled ten, co dává desítky hodin za všech možných podmínek. Aktuálně mám na kole tento rok 2× tolik km co autem.
Silnicni kolo uz nemam, ale par let zpet jsem jezdil 10 – 15 tisic km prevazne po silnici. Casto dlouhe trasy pres celou republiku. Moje zkusenost je takova, ze blikani ridici neberou v uvahu, protoze pak vedi, ze jde o kolo a to je pro ne nejaka pomala vec, kterou ignoruji. Kdyz, tak lepsi je kontinualni sviceni silnym svetlem.
To nevím, zda to tak je. Já ze své pozice řidiče auta i cyklisty registruju „blikání“ či svícení cyklistů myslím rychleji a lépe, než cyklisty neblikající a nesvítící. Respektive myslím, že je to pro normálně zvyklého řidiče i cyklistu hodně podvědomé – kouknu do dálky, nic neobvyklého a „zajímavého“ tam nevidím, tak zase chvilku nemusím „dálce“ věnovat pozornost. Kouknu do dálky, vidím tam blikat světýlko, zaostřím a zjistím, že tam někdo bliká na kole a už si třeba (jako řidič) v duchu řeknu „aha, cyklista v protisměru, tak tady nebudu předjíždět, stáhnu se blíž ke krajnici, abych ho zbytečně "neofouknul“ když jedu rychle, případně i lehce zpomalím, abych měl nad autem ještě lepší kontrolu při míjení atd.
Takhle to funguje automaticky u mne a předpokládám, že i u mnoha dalších řidičů. Že by blikání cyklisty nějaké řidiče „vydráždilo“ k nějakému „agresivnějšímu“ či lehkovážnějšímu chování, které může být pro cyklistu naopak nebezpečnější, to jsem skutečně nikdy nezaregistroval – ani jako řidič auta, ani jako cyklista.
Naopak si myslím, že mne jako cyklistu řidiči registrují lépe, rychleji a adekvátně se lépe přizpůsobují (samozřejmě ne vždy, ne všichni – debil zůstane debilem, ať blikáš, svítíš nebo ne).
Tak zrovna dneska mě na lokální silnici mezi Ohníčem a Hostomicemi (okraj Č. středohoří) oprasil proti jedoucí borec v dodávce. Že by mě přehlédl je téměř vyloučeno, navíc to nebylo v místě, kde by mě už předem nemohl vidět, jel jsem proti němu, jasno, dostatečně světlo, já horní půlku těla i helmu ve svítivé barvě.
Pokud necivěl zrovna do mobilu, tak to musel udělat schválně.
Tedy – je jedno jestli fluo hadry, blikačka, … podle některých idiotů cyklista je hmyz, který má být „vyškolen“ a zmizet ze silnice.
No, jak jsem psal – proti debilům žádná obrana a ochrana (formou blikání, svícení, fluorescence…) neexistuje.
Proti těm, co „řídí nohama“, protože v jedné ruce cigáro, v druhé telefon a ještě u toho koukaj jedním okem na DVDčko na palubním displeji… tam jak kdy a jak si tě všimnou komplexně a zda jsou v té kategorii „uhni ty cykloz*rde, nemáš na silnici co dělat…“ nebo v nějaké rozumnější, kdy dokáží nějak vzít přítomnost cyklisty na milost.
Nicméně mi to prostě stále vychází (z mé osobní zkušenosti), že když blikám, svítím a jedu obvykle ve výrazných barvách, snažím se „ukazovat“, že na silnici jsem schopen se také přizpůsobit a jezdit podle pravidel, tak že to prostě je spíše k užitku a toho „dezoláta“, co mne oprasí jen z principu, že jedu na kole, potkávám dá se říct minimálně.
Z logiky věci (o provozu, co jsem psal výše) – mám větší šanci, že si mne jako blikajícího světla někdo v provozu lépe všimne. To je můj názor, nikomu ho nevnucuju.
Pokud si třeba stoupneš na tu cyklostezku, kde chodíš, jsou tam okolo nějaké stromy či stín (tedy není to úplně rovná pláň) a budeš se chvilku dívat, zda vidíš a vnímáš rychleji cyklistu v dálce bez blikačky, nebo i s tou úplně nejobyčejnější na CR2032, tak budeš muset uznat, že prostě toho s blikačkou vidíš/vnímáš/reaguješ daleko dříve.A opravdu nemluvím o těch blbech, co „blikají“ na nějaký epileptický strobo režim na těch čínskej srágorách s 2000 lumeny, a které jsou vidět na kilometry, ale brutálně oslňují a obtěžují. Mluvím obecně o běžných slušných blikačkách za pár stovek s výkony v rámci desítek lumenů.
Alespoň já tedy ty blikající takto vidím a vnímám rychleji.
Stejně tak na silnici a to i za poledního letního slunce. Tam už na to ta „blikna“ s jednou diodou na CR2032 nestačí, ale blikačka ala Bontrager Ion nebo i klidně ty „číny“ s COB LED s nějakým rozumným výkonem jsou prostě vidět na minimálně desítky metrů a celkové vnímání i pozornost řidičů na „blikajícícho“ cyklistu je prostě lepší.
Opět můj názor, nikomu ho necpu.
Že i pro ty, kteří jsou líní zmáčknout tlačítko nebo chtějí mít maximální přehled o nastavení či stavu baterie i u blikaček, se řešení nabízejí – Bontrager není úplně sám, kdo ANT+ blikačky nabízí, ještě bych pár firem/značek, co to dělají našel – jsem psal. Nejsou tak úplně levné – ano, bohužel nejsou, otázkou je, zda si to člověk odůvodní – buď svou leností mačkat tlačítko (u obyčejné blikačky), nebo sklerózou je zapínat/vypínat, případně nutností vidět online stav baterie (ono když máš obyčejnou blikačku, o které víš, že vydrží XY hodin a že tedy bude stačit jí automaticky každý třeba pátek po dojezdu dát nabít a máš na týden klid) – tak v tom taky problém nevidím.
Nevim jak ty, ale ja rad jezdim na kole, ze nemusim nic resit, proto, pokud mohu co nejvice veci nechat automatizaci, tak to tak chci udelat.
Taky toho řeším nejlépe co nejméně (čím jsem starší, tím tuplem), ale zase u toho kola (pokud nejseš zrovna stájovej jezdec a plně připravený kolo ti nepodá mechanik z přívěsu, nebo miliardář, co na to bude mít svýho „majordoma“) musíš řešit před výjezdem celkem dost – respektive – když vím, že pojedu někam alespoň 30km+, tak si udělám nějakou minimální „předvýjezdní“ kontrolu – šáhnu si na osy, zda jsou dotažený, zmáčknu gumy, zda mi neufoukly, promačknu brzdy, zda jsou v pohodě, pohledově kouknu, zda je vše na svém místě atd. I tak mi to nezabere víc jak minutu. Takže 3 vteřiny na zmáčknutí a kontrolu blikačky už mne opravdu nezabijou.
Rozumím, že jde taky o tu kontrolu baterie nebo režimu a když to může být z kompjutru, tím lépe. Ale zatím mne tahle lenost nedonutila si obhájit Bontragery za 2.5k, což neříkám, že časem třeba taky nepodlehnu.
Náhodou, srny mají reflexni prvky přímo v očích :-)
A vlastně všechna zvířata.
A v tom je problem. Kdyz otoci hlavu na druhou stranu, tak je nevidis. Je potreba nova vyhlaska, ktera by je donutila, aby si vyvynuly reflexni prvky i na jinych mistech.
Já se zasekl hned u první věty. To je ukrutný. Můžu se zeptat, proč vozíš dva? Jako majitel Gaciron V9D – 1600 si dovedu představit, jak to asi svítí.
Časová výdrž + střídání. Jedno mám trvale na slabý režim (ve dne/městě v noci pulzování, mimo město 200 lm = nejslabší výkon).
Druhé mám na silnější svit – střídám je podle situace.
Je to pohotovější, než klikáním honit „kolečko“ několika režimů na jednom světle.
Když jedno zdechá, dá se nahradit v daném režimu tím druhým.
Po dobití je prohodím, ať se jim střídají intenzity. Na 100% noční jízdu (např. od 22h do 3h ranní apod.) je to pro mě jistota, že se nic nevyse*re a nepojedu zcela beze světla.
Na starém kole se mi jednou jedno světlo při pádu kola (blbě jsem ho opřel při čůrpauze) rozbilo a byl jsem sakra rád, že nemusím těch zbývajících cca 25 km klepat potmě. Podělal bych se já, řidiči kolem taky, benga by mě stáhli z kůže.
Ps.: Intenzity nad 600 lm nikdy na silnici nezapínám. Jedu v podstatě pořád jen na nejnižší stupně a pulzování.
Pardon, duplicita.
Já se snažím kupovat jasně barevný oblečení, ale výběr je žalostný.
Jsem pro,a ani jsem tohle celé nečetl,na silnici blikání vzadu už od minulého roku
Za mě je to pěkná kravina. Za prvé, spousta lidí má na kole levná světla, která jsou tak tak vidět za tmy, natož ve dne, to nebudou vidět vůbec. Za druhé jak dlouho vydrží svítit? Chápete že auta a motorky mají zdroj a nic jim to nedělá? Já nabiju světlo, vyjedu po obědě a až se budu vracet za šera a tmy a měl bych svítit teprve, budu vybitý a pojedu za tmy. Nebo co chcete uzákonit? Aby měl cyklista minimálně světlo za 1000 Kč které už svítí a nejlépe na baterie s dostatečnou zásobou baterií??
Na všechny tvé otázky už tu odpovědi jsou.
Děcka, když už tady tak tlacháte, je toto dobré na to slavné denní blikání? Postačí ten uvedený eco mód? ;-)
Vozíte to někdo?
Není to nejlevnější, intenzitou asi dostatečné, výdrží taktéž (i při svícení na maximum asi 12h), ale někde jsem četl (myslím zrovna u tohohle), že ty nabíjecí porty nejsou úplně ideální takhle provedené.
Obdobnou (možná i parametricky lepší) čínu s COB seženeš cca. za půlku (přední plus zadní).
Když už si připlatit za „luxusní“ blikačky, tak bych šel do Bontrager Ion RT 200/ Flare. Ovládání možné přes ANT+, čidlo s možností automatického nastavení, viditelnost i do stran… Dáš za to sice o litr víc, ale když už, tak už…
To Bontrager je pěkné, ale zatím bych nevyužil vůbec potenciál, s Brytonem Rider 15 by si moc komunikace asi neužilo :-)
Vozil jsem předchozí generaci a fungují i ve dne bez problémů. Pak jsem přešel na radar a už je nevozím.
Tome, vím, že jsi mi je již jednou dopořučoval, tak jsem chtěl ještě slyšet názor třeba někoho jiného. Ale zatím vše, cos mi doporučil klapalo, tak do nich asi půjdu. Mám sic pod prdelou Fenixa, kterej je supr výdrží a odolností, ale ta denní svítivost není žádnej med no a ve předu nějaký světýlko z Číny, který je taky dobrý spíš do tmy, páč to je dost výkonný, ale zase o to víc to žere baterku ;-)
Pokud máš Fenixe BC05R , tak si pomůžeš takřka čímkoliv :). Kdysi jsem si ho ze zvědavosti koupil a hned zase prodal. Velikost i zpracování super, ale svítivost je na dnešní dobu tragická. Osobně jsem se dopracoval k výsledku takovému, že aby se dala blikačka použít i ve dne, je potřeba minimálně kolem 40 lm na zadní světlo a na přední 50 lm a více. Trochu se ty lumeny dají snížit v případě čočky před LED, která snižuje rozptyl (viz třeba LED na radaru od Garminu, ten má denní blikání tuším 65 lm a všichni víme, jak moc dobře jde vidět i ve svítícím slunci), ale to moc výrobců nepoužívá.
Ja pouzivam zadni Moon Nebula pres den pouze na prvni blikaci mod 20lm. Vse ostatni uz sviti nad ramec toho, co by mi jako ridici kola / vozidla bylo prijemne.
Asi bych ti víc doporučil koupit třeba jetý radar od Garminu. Jestli máš nějakou chytrou spolupracující krabičku na řidítkách, tak ten blikačkový mezikrok přeskoč.
Případně dobře fungují a pěkně svítí za dne (víc a déle) https://www.led-expert.cz/…bo-d1638.htm – tady vidím výhodu v tom, že mají čidlo pohybu. Necháš je teda stále zapnuté a jakmile pohneš s kolem, začnou blikat. Funguje to dobře. Vyzkoušeno na Katce.
Měla jsem světlo s čidlem pohybu na měšťákovi (jiné ze stejného obchodu), a má to své mouchy. V práci ve stojanu blikalo každou chvíli, stačilo, aby kolem někdo projel autem nebo fouknul vítr. Ani nemluvím o tom, že se kola někdo jen dotknul. Neustále cca 3 minuty „doblikávalo“, ta citlivost tam byla nastavená hodně vysoko.
Však mi nikdo nemá šahat na moje kolo ;-)
Jako o radaru uvažuju, ale furt čekám na konkurenci a jak se to pohne cenově ;-) Momentálně bych musel investovat i do kompu, Bryton Rider 15 je skvělej jednoduchej GPS komp za supr prachy, ale s radarem si nerozumí. Pak mám Vivoaktivky, ty si s radarem údajně rozumí, ale maj zase výdrž zvlášt v zimě úplně na pikaču ;-)
Využil jsem odkaz a objednal pro manželku, jezdí, na rozdíl ode mne, jen ve dne, a tahle blikačka vypadá dost prakticky a schopně. Díky.
Jen nechápu, že Daytime flash má u předního a zadního pokaždé uvedenou jinou dobu blikání, čekal bych to samé. Rozdíl 25 vs. 29 hodin mi připadá dost velký.
Tož super, tož já pořád nevím jestli Knog nebo Gracion ;-)
Porovnej výdrž a režimy, a máš vybráno. Já mám na kole 2 Gacirony (echt vytrvalé kanóny na noční švihy) a zatím slouží jako dobří otroci.
Knog je miniaturní, Gariciron je podstatně větší. Knog je totálně vodotěsný – dá se bez úhony vyprat i v pračce, Gaciron rozhodně ne. Knog má v sobě rovnou USB konektor, takže ho rovnou strčíš do USB. Gaciron musíš propojovat kabelem, Svítí oba cca stejně, ale Gaciron podstatně déle.
Sám nevím, co bych dneska vybral.
Dneska jsem viděl ten čtverec od Gacironu na kole jednoho silničáře. To blikání je vidět dobře i v poledním slunci – pozorování ze vzdálenosti cca 200 m dokud kolem mě neprojel.
Stejná baterka, ale rozdíl světelného výkonu při Daytime Flash 80 vs. 40 lumenů, jiná spotřeba bílé a červené diody, a hlavně asi jiná délka bliknutí, respektive pauzy mezi bliknutími. Prostě to zadní červené bliká i přes nižší světelný výkon na tenhle režim předpokládám s delším rozsvícením diody = víc žere = menší výdrž.
Ale furt jsou to hodnoty, kdy to jednou za týden, dva, za měsíc…:) dáš obojí nabít a nemusíš nad tím dále přemýšlet. Oproti blikačkám, které vydrží jen pár hodin naprostá pohoda :)
ještě by mě zajímalo, jestli všichni příznivci povinného svícení kol, mají kola vybavená všema odrazkama, tak jak přikazuje zákon
odrazky ne, ale odrazove plochy, tak jak prikazuje zakon ano. to uz v dobe ruznych tenkych nalepek neni takovej roblem.
koukal jsem se do tvojí galerie kol a žádné odrazové plochy tam nevidím
Fotky kol v profilu jsou stare, tam to neni, ale ted davam na kolo takove cerne (pripadne jinak barevne, podle kola) odrazove samolepky od force/shaman racing. Jsou tenoucke a daji se nalepit kamkoliv a vubec nerusej. https://www.koloshop.cz/…eflexni.html
Pokud se podivas na moje posledni kolo https://www.bike-forum.cz/…/72330-zimak, tak jsou trosku videt na predni hlavove trubce a zadni stavbe. Odrazky ve vypletu tam nahrazuje plocha na plasti. Zadni a predni svetlo na fotce neni, ale v realu uz je. Na pedalech to jsou boty, ktere maji odrazovou plochu. Myslim, ze zakon to splnuje :-).
Ty nemáš? Když to nařizuje zákon? :)
Který zákon?
Jestli si myslíš, že kolo musí být vždy vybaveno reflexními doplňky, aby splňovalo vyhlášku, tak by sis ji měl nejdřív přečíst.
nemyslím, nečetl a nemám, jen mě přijde směšné tlačit na povinné denní svícení u kol, když většina lidí i na ty odrazky nebo odrazové plochy kašle, čest uvědomělým vyjímkám
Naopak. Zakázat!
A silnější blikani trestat odnětím svobody.
světlo i ve dne je super. viz. třeba svítící rekola – i když máš přes den bludičku – je to prostě vidět. zejména teď, když dívky na kole v šatech se vzorem rozkvetlé louky splývají s pozadím rozpáleného města :)
Ale rozhodně nepřikazovat světlo zákonem! to by byla další záminka buzerace a důvod k uplácení. Každý jedinec je odpovědný sám za sebe a své blízké.
takže – pouze řádnou osvětu. vysvětlovat od základní školy bezpečnost jízdy a v rámci toho jakou sílu světla používat ve dne/v noci/ve městě/v lese/deště, zda blikání a kdy. a blbočlánky na novinkách a TV nova v hlavních zprávách vsuvka před zvířátky :)
osobně používám obyč. čelovku fenix hm51 omotanou na představci. výkon dle potřeby. obvykle 1/2 a max 3/4 když jedu sám v lese. když mám nasvíceno víc a potkám někoho – kreju rukou svit. světlo + 1800 lm vytahnu 2× za rok do lesa – probudit lesní zvěř :)
na zadek blikačka + nějaký ty reflexní ptákoviny a cajk.
Už se nemohu dočkat až sebou namísto dosavadních 2ks 18650 jich povezu 10ks. A jestli nařídí blikání, tak snad přestanu jezdit na kole. Těžce mě to prudí ( obzvlášť na tak potřebných místech jako na lesní cestě za soumraku nebo v podchodu na Hlaváku ) jako proticyklistu, protichodce i protiřidiče. No snad mají epileptici také nějakou dostatečně silnou loby a tohle vylepšení jim neunikne.
Má pravdu- předsedo.
osobně bych zrušil denní svícení i v autech a zákonem nařídil pravidelné kontroly u optika :)
100% souhlas! A STK bych rovnou zavedl u automechanika, stavebni projekt bych nechal na zednikovi… Aneb bacha na ty termity:)
P.S. Nejsem optik:) A toho sveho mam fakt rad:)
opravdu nepotřebuješ k doktorovi aby si zjistil, že blbě vidíš… můj optik (nebo optometrista pokud se označení optik někoho dotýká) měří i některé věci co by dělal doktor, jako nitrooční tlak
Opravdu potrebujes k doktorovi aby ti zakazal ridit. Kontrola u optika je uplny nesmysl… To tim, co meri tvuj optik nezmenis.
A neboj, muj optik toho meri mnohem vic nez vetsina doktoru/ocaru, vim jak to funguje (ale neni to jen tak ledajaky optik a ja nejsem jen tak ledajaky pacient, bohuzel:()
„Víte kdo já jsem?“
:-)
Clovek s transplataci rohovky, co bohuzel stravil na ocnim a u optiku stovky hodin:( A radsi bych o problematice vedel o hodne mene nez ted…
no jo, ty myslíš hned na zákazy… já si možná naivně myslel, že stačí, aby člověk zjistil, že blbě vidí a tak si hned nechá udělat brýle… ale asi je fakt, že lidi co jezdí a nevidí jsou asi ignoranti, tam je potřeba hrozba zákazu
Jako ze bys zakonem naridil povinne kontroly a jejich vysledek nechal na dobrovolnem rozhodnuti?:) To ti fakt prijde jako funkcni princip?
Jak dlouho uz nezijes v CR? A nebo jsi velky priznivce Hlavy 22?:)
Mimochodem povinne prohlidky v CR uz od urciteho veku plati. (Tusim, ze je dela praktik)
Nikoho nenapadlo ze ak sa náhodou to povinne svietene bicyklov zavedie tak najlepšie bude na to svetlo napajane na nabojove dynamo ? Odpor minimalny ,vie dat celkom dobrý vykon a hlavne sa človek nemusi stresovat ze sa mu vybiju baterie . Vsak ked sa pozriete do susedneho Nemecka tak velmi vela bicyklov ma takto riesene osvetlenie. Rozoberaju sa tu v teme svetla na baterie od vymyslu sveta ale nabojove dynamo nikto nespomenul okrem mna :D
Děkujeme za tvůj přínosný příspěvek.
A Nebolo by to na svietenie cez den najlepšie riesenie? Ziadna starost o baterky, nemci tieto dynama vyuzivaju roky
Jo jo, každej tu chce mít na kole kilový dynamo a k tomu bídně svítící světla, když může mít za pár stovek výkonný světla, který za pár hodin dobije a může je, díky jejich přenositelnosti, používat i jinak, třeba v případě bikepackingu apod.
Hele dneska jsou dynama a světla jinde. Ale jinak souhlas
Dynama jsem nezkoumal, určitě tam nějaký pokrok od mého mládí nastal, ale stejně, co mě první napadne, je nábojový dynamo a to je těžký už na pohled :-)
To bych si dal na městské kolo, ale zdvojnásobilo by to jeho cenu. Na bike nebo na silničku skoro tři čtvrtě kila navíc, dostupné pouze pro 32 a 36 drátů a navíc to prý žere watty, tak nevím.
Opětovně jsem viděl svítící zelenou sdílenou ‚koloběžku‘, rozeznat cokoliv v jejím okolí, třeba dítě nebo pejska, bylo značně ztížené. Pouze nálož světla z LEDky a něco se kolem hemží. Dříve než se začne vůbec diskutovat o povinném svícení cyklistů, budou se muset schválit normy a certifikovaná svítidla.
Můžeč schvalovat normy, certifikovat, ale pokud to někdo namíří nahoru a bude ti tím svítit do očí, vyjde to do ztracena.