Ahoj
Dnes jsem si všiml praskliny (asi) pod upinakem sedlovky. Mám tomu věnovat pozornost a nechat to opravit? Půjde to vůbec? Carbonovy rám.
Díky
Ahoj
Dnes jsem si všiml praskliny (asi) pod upinakem sedlovky. Mám tomu věnovat pozornost a nechat to opravit? Půjde to vůbec? Carbonovy rám.
Díky
Tipnul bych prasklinu,pokud je v záruce zkusit reklamaci,jinak oprava,Opravit to půjde,dokonce lépe než Al,firmy na opravu karbonu se tady už několikrát řešily.
jak ti tam jde sedlovka „natěsno“ nebo má větší vůli a jde volně zasunout nebo dokonce "spadne " do rámu?
Tipoval bych že je tam větší vůle..
No spadne skoro na doraz do rámu.
Pokud v záruce tak reklamace. Praskly mi takhle dvě karbonové meridy. Po úspěšné reklamaci praskl nový rám na stejném místě po týdnu znovu. Asi kombinace pružící karbonové sedlovky a nepružnosti rámu v tomto místě. Propiloval jsem to malým kulatým pilníčkem ve směru praskliny tak 5mm, pro jistotu na obou stranách a byl klid, do té doby než mi kolo ukradli…
Ta objímka je tam od začátku?
Možná správný směr, nějak si nevybavím model s karbonovým rámem, aby měl rychloupínák na objímku sedlovky…
Jo, original.
Co to je za kolo, model?
Objímka s rychloupínákem na karbonovém rámu?
To nevěstí nic dobrého.
A takto to dopadá......
to by snad nemělo vadit?! Spíše vidím zádrhel v té vůli-čím větší vůle sedlovky v sedlové trubce, tím větší namáhání v místě stažení sedlovky objímkou (a navíc v místě zeslabení – vrubu)
asi by to nebylo elegantní-dát pod stávající objímku ještě jednu (po zbroušení osazení na objímce)-ale jako provizorium bych s tím jezdil, než bych to dal opravit
Rychloupínací objímka u karbonovýho rámu je těžkej nesmysl, když se sedlovka má utahovat na moment obvykle kolem 3–6 Nm.
U rychloupínáku pootočíš závitem, zamáčkneš a můžeš tam dosáhnout momentu klidně několikanásobného.
A pokud máš vůli takovou, že sedlovka sama spadne až na dno trubky, je to opět problém, protože ji ani správným momentem neutáhneš tak, aby to v rámu drželo a nesjíždělo a obvykle nepomůže ani výrazné přetažení. Jedině vyzkoušet jinou (o desetinu širší) sedlovku, nebo nějakou oblíbenou vložku z ustřižené plechovky a ještě místo adhezní pasty na karbon lépe třeba rozpuštěnou kalafunu v lihu a potřít obojí. Udělá to hodně adhezní a lepivý povrch a drži a řeší to zajíždění sedlovky lépe než pasta na karbon.
Ale dokud ten rozdíl průměrů ràmu a sedlivky nevyřešíš a bude tam velkej vakl, bude to prostě zajíždět a máš daleko větší pravděpodobnost, že rám kolem uchycení praskne.
Případně dvouprůměrovou objímku (dělá třeba Force, Author i další) – jedna objímka utahuje sedlovku v rámu, druhá to jistí na trubce sedlovky.
Ale no
Zase to bych nedramatizoval rozdíl není v sevření velký
No nevím, viděl jsem rychloupínací spony sedlovky, co maj páčku skoro 10cm a tam ten moment (když to někdo utáhne hodně silou přes páku) nebude nejmenší. Že se to s citem a vědomostí o principu funkce té spony dá používat, to asi jo, ale prostě spona na imbus bude k tomuhle šetrnější (pokud se opět utahuje momenťákem, nebo alespoň s citem a majitel ví, co dělá).
Pokud reaguješ na tohle.
Že praskaj rámy díky velkému rozdílu trubky vs. sedlovka je také ověřený fakt – měl jsem Supa Team Issue (rám 2013), kde k tomu docházelo a já jsem takě a dlouho řešil zajíždějící sedlovku (originál FSA K Force Light SB25), která prostě sjížděla do rámu, protože měla v rámu velkou vůli. Nepomohly pasty na karbon, „plechovka“ už se zase nevešla a kalafunovej roztok v lihu bylo nakonec jediné funkční řešení.
ať mají pačku jakou chtějí, pořád je tam šroub stejného průměru, který velkou silou strhneš stejně jak u šroubovací
To máš vyzkoušený, že šroub strhneš dřív, než dojde k zmáčknutí asi mnohonásobně vyšší silou, než by mělo? Nevím, jen se ptám…
Co mám nějakou starou pákovou objímku v garáži (ještě z prahistorického Cube), tak tím by se podle mne daly louskat ořechy a šroub by v pohodě držel – bylo to docela bytelné i včetně šroubu.
souhlas…taky mám podobnou zkušenost! já si to vyzkoušel na rychloupínacích osách-co dokáže silový převod přes excentr..
jako že v té pačce máš vetší silu než v 3× delším inbusaku?
mě tedy mnohem líp držela objímka na šroub, než na excentr
Přesně tak. Lidi spíš domrví rám díky objímce na klasický šroub a levým rukám.
Na tohle jsou super objímky s páčkou které ale mají buď ve šroubu nebo v matici na druhé straně otvor na imbus (objímka samotná má jen 2 díry bez závitu).
Rukou páčku objímky dorveš úplně nesmyslně, pak si vezmeš momenťák a zkusíš ještě dotáhnout tu matici/šroub a hle, ono tam je třeba 6Nm.
to samozřejmě záleží na tvaru excentru..porovnat mohu starou campu record a náby XT Shimano. U campy nebylo moc možností, jak vyladit předpětí upínáku- prostě buď to šlo „zavřít“ nebo ne…u XT se muselo dost „ladit“ předpětí..a vůle v ložiskách byla u SH dost závislá právě na tom předpětí. Hodně jsem si s tím vyhrál (poladit konusy byla práce na hodinu)..
asi tak, navic za me naopak vetsi silou lide utahuji imbus nez upinak…
Na imbus si můžeš (a měl bys) nasadit momenťák a utahovat předepsaným momentem..
Na rychloupínák ho nenasadíš.
Pro vymezení vůle zkusím striknout sedlovku barvou a nasadim dvojitou objimku. Než to dám opravit.
Tu prasklinku bych přetřel bezbarvým lakem a kontroloval jestli se dále nerozšiřuje. Mám to tak na karbonových řidítkách MTB, když jsem moc utáhl objímku u brzdové páky s řadícími páčkami a v pohodě.
Tvůj morál bych chtěl mít :D
Dalsi adept na let zachranarskym vrtulnikem
To si nějak neumím představit že kvůli pár tisícovkám za řidítka vědomě riskuju život. máme na trasách pár míst kde na poměrně úzké pěšině v lese letíš mezi 45 a 50km/h na každou stranu je to ke stromu tak maximálně metr. V takovém místě když to rupne tak kromě toho že si vyrazíš zuby o představec tak to že trefíš nějaký strom je skoro jistota. Jako vždycky se může něco stát ale proč tomu chodit takhle naproti :-( taková řidítka bych zahodil i kdybych tam měl místo nich dát dočasně duralová.
zlatej CRMO! podobně mě praskl ocelák Heavy Tools…stačilo navrtat malou dírku na konci praskliny a dál na tom kámoš jezdí..už 10 let…
i prot jsem věrný oceli :-)
PS: bylo to po pádu
Než bych začal řešit reklamaci, tak bych opatrně prasklinu rozevřel a prolil řídkým kvalitním vteřiňákem.
Nějaké samodoma opravy bych řešil až v případě zamítnuté reklamace anebo v případě, že bych se rozhodl to nereklamovat. Nevím jak je to u kol ale u elektroniky jsou podobné opravy často poukazem na ztrátu záruky.
přesně tak, pokud je to v záruce, na nic nešahat, nijak nevylepšovat nebo snažit se zachraňovat. Pokud zamítnou nebo už je po záruce, tak je to něco jiného, viz některé rady výše…
JJ,chlapi máte pravdu. Myslel jsem „technicky“ zastavit šíření trhliny amatérským způsobem, aby nenarůstalo poškození. Předpokládám, že uživatel chce na kole jezdit a reklamaci řešit po sezóně. Vše je pochopitelně na jeho rozhodnutí. Biku zdar!
Jak na to sáhne tak má po záruce. Dojezdil bych sezonu a reklamoval pokud není na hraně záruky. V obchodě samozřejmě řekne že při mytí kola našel prasklinu a hned jde reklamovat, ne že na tom ještě 2 měsíce jezdil. Po každé vyjizdce bych to kontroloval, ale neřekl bych že v tomto místě by i případné prasknutí způsobilo pád
Takto se to „opravuje“ nouzove na poli. Potrhana vlakna se tim neslepi
Jen pro upřesnění. Takto se nic na kompozitové konstrukci neopravuje. Já o žádné opravě vůbec nehovořím. Opravárenské postupy jsou přesně dané.
Tak samozrejme, nejdriv se to prolije vterinakem, aby bylo proc zamitnout reklamaci.
Já bych to vteřiňákem prolil, protože bych chtěl sezonu dojezdit a nečekat až bude trhlina daleko větší a rozsah poškození tak nezvětšoval. Na opravu to musí v každém případě. Vteřiňák tomu neublíží.
Mohlo by se taky stát, že reklamaci neuznají, protože ji pozdě uživatel řešil. Neobhájí, že o ní nevěděl. :-)))
No nech se rozhodne dle své vůle. Není uhlík jako uhlík. :-)))
Hmm to bych fakt nedělal
To bych radsi sezonu dojezdil na hlinikovejch rodlech.
Edit, tak nic :-D Myslel jsem, ze se bavime o tom borci, co jezdi na prasklejch kartonovejch rodlech.
Já se bavím jen o té prasklé sedlové trubce na rámu.
dělá to zvuky????neřeším jezdím..mám záruku reklamuji … mám něco podobného ale větší na každou stranu koupil jsem objímku 38 mm a dal pod stávajcí a nikde nic nevydává zvuk…jinak oprava kole 3000kč podsedlové trubky co jsem zjištoval
Přesně tohle mám prakticky od začátku na Canyonu, origo sedlovka, origo objímka, doporučený moment 7nm, utahuju na 5nm. Je to jen vlnka na karbonu, nezvětšuje se to, nedělá to pazvuky, normálně na tom jezdím.