Zajímalo by mne, jak dobře se náboj servisuje (hlavně dostupnost náhradních dílů). Jak je to se servisem konusů, to, že jsou integrované do těla nevěstí nějakou zradu?
Díky.
Zajímalo by mne, jak dobře se náboj servisuje (hlavně dostupnost náhradních dílů). Jak je to se servisem konusů, to, že jsou integrované do těla nevěstí nějakou zradu?
Díky.
Ne nevěští, maj to všechny náboje Shimano.
Když je jednou za 4–6 000km rozebereš, vyčistíš a namažeš, tak dobrých 25–35 000km nebudeš potřebovat náhradní díly (Minimálně na zahraničních shopech dostupné jsou). Takže jedinou nevýhodou je mírně obtížnější servis resp. seřízení kónusů oproti nábojům s průmyslama, ale taky to neni raketová věda.
Podle toho nákresu bych hned vyhodil tu klec a v obchodě s ložiskama koupil další kuličky (přinést a oni si je změří mikrometrem) a doplnil je.
Moje zkušenost: Nějaký Shimano lowend z roku 2009, co se prvních 10 000km vůbec nerozebral, jezdim už téměř 20 000km a nejeví vůbec žádné známky poškození (včetně ořechu zevnitř i venku), Konstrukci kónusů má vpodstatě stejnou (jak jinak taky…).
proc bys vyhazoval veneček? pokud jsi tedy mel konkretne tento v rukou…
Když tam bude víc kuliček tak se tlak rovnoměrněji rozloží.
o kolik vic kuliček tam v tomto připadě dáš? ;-)
Tak 2–3 :D Taky ta klec ještě stírá z kuliček vazelínu a zvyšuje se tím tření = rychlost opotřebení.
No nebo staci koupit MAX loziska, co prave nemaji klec a jsou plna kulicek. Pouzivaj se na odpruzeni treba, ale maji vyssi odpor nez bezna.
Netuším, o jaké integraci to píšeš, je to standardní náboj s kónusy, když to umíš seřídit, tak žádný problém.
Za sebe nevidim jediny duvod porizovat si konusy v dnesni dobe velmi dostupnych a principialne lepsich naboju na prum. loziskach.
Za svuj bikovej zivot jsem vystridal hodne ruznych nab – konusovych i na prumyslech. Konusy jsou extra nachylny na serizeni a zachazeni a nikdy nechodej tak hladce a jemne jako na prumyslech.
Souhlas s predrecnikama, ze pri SPRAVNYM nastaveni fungujou obstojne. Potiz je to spravny nastaveni. Staci je malilinko vic utahnout a po 10 km jizdy je mas navzdy vymackany. S prumyslama nic takovyho nehrozi.
Staci je malilinko vic utahnout a po 10 km jizdy je mas navzdy vymackany. Stačí si umýt ruce a nic takového se nestane
Nebo se pomodlit k panence Marii, vid ;-). Ach jo, co je to zas za cyklounskou pitomost…?
Nebo snad umis vysvetlit, jaky vliv maji (ne)umyte ruce pri utahovani konusu?
zcela zásadní
Nedivim se, ze neumis.
Neuc orla litat.
Prostě v těch rukách nesmíš mít nasráno, proto je lepší je před montáží raději umýt.
Žádné průmyslové ložiska (kuličkové, radiální) nevydrží ani z daleka tolik co konusove shimana. To že je neumíš seřídit není problém a nevýhoda konusů, ale tvůj nedostatek.
Zářným příkladem mohou být SRAM X9 náboje na průmyslech, které mají životnost cca 1000 km a pak se ložisko v zadním náboji vysype (cca 300 kč / ks, dva typy v 1 zadním náboji…). To proto, že kuličky mají s bídou 3 mm a ložisko nesnese axiální zatížení, kdežto shimana kuličky mají cca 6mm a z principu funkce zvládají axiální zátěž.
A životnost konusových nábojů?? klidně 20 tisíc km.
Neminim se tu o tomhle nejak prit. Kdo ma alespon trochu blizko k technickemu vzdelani, tomu neni treba vysvetlovat. proc se v prumyslu, kde jde o presnost a zivotnost, nepouzivaji konusy…
Tim hlavnim a zasadnim duvodem je logicky fakt, ze tolerance a sily v prumyslovem lozisku jsou dane vyrobou. U konusu zalezi na preciznosti uzivatelskyho nastaveni, ktera je o rady jinde. A protoze se tu bavime o desetinach milimetru, je nad slunce jasny, ktery reseni je pro kazdodenni uzivatelsky pouziti vhodnejsi.
Ze existujou nevhodne navrzeny reseni s prumyslama na veci nic nemeni.
Stejne tak neni nic spatnyho na tom, ze i technicky i principialne mnohem horsi reseni ma svoje priznivce.
Když už máš to technické vzdělání, tak „konusy“ jsou taky průmyslová ložiska, jsou to ložiska s kosouhlým stykem, která se kupodivu používají i na kolech automobilů a kupodivu jsou taky snadno uživatelsky nastavitelná.
A to tvoje: se tu bavime o desetinach milimetru, svědčí taky o hlubokém technickém vzdělání.
Přesně tak.
A bavíme se tu o mikrometrech (tisicina mm) nebo jejich desítkách stejně jako v celý strojařině.
Řešení jsou to rovnocená, akorát každý má svoje + a -.
Někomu vyhovuje jednou za 2–4 000 vyměnit celkem snadno ložiska za 300, někdo preferuje se v tom jednou za 4–6 000 hodinku pohrabat a víc než čistič/odmašťovač a vazelínu do toho neinvestovat.
Tak jako tak, technické řešení průmyslovým ložiskem je časově náročnější na údržbu, protože náboj stejně musí rozebrat, zajít koupit ložisko (pokud se vůbec dá sehnat za rozumnou cenu a není to nějaký atypický rozměr, o což se výrobci docela snaží) a to vyměnit. Údržba konusu je otázka 20 minut, pokud to chci mít opravdu pečlivě vyčištěné a seřízené.
Nesmysl, casove to vychazi stejne. Navic zivotnost nekterych konusu ci kulicek od Shimana si rika o to jit koupit do obchodu nove. Na rozdil od prumyslovych lozisek je jejich sehnani casto mnohem slozitejsi. Rozebrani naby na prumyslech je otazka par minut a v lepsim pripade dvou inbusu.
stejně rychle rozeberu a složím konusové ložiska…
u nábojů od řady deore nahoru podobné zkušenosti jako ty nemám, nikdy nebylo třeba nahradit kuličky.. desítky tisíc km na silnici, u mtb vždy přežily celé kolo
zato jsem servisoval náboje Fulcrum, Mavic, Force, Novatec (Q-Lite) a Sram, ložiska vždy chodily mnohem hůř než konusy shimana a mnohdy místo dvou imbusů bylo třeba použít kladivo k „vylisování“ ložisek, poté odstranění prachovky zapouzdřeného ložiska (mnohdy se zničila), stejně pitomým způsobem se ložiska do náboje musí nalisovat (kladivem, gumovou palicí..) a přitom je nezničit. Dále – kontramatice mnohdy nemají ani zářez pro použití stranového klíče a musí se použít sikovky – takže tušíš, jak asi matice po servisu vypadá (toto je specialita Force nábojů).
Na náboj např. SH XT, zadní, potřebuješ dva konusové klíče a tím to hasne. Náboj vyčistíš, seřídíš a chodí jak nový. A cenové vyjde tento náboj daleko lépe, než SRAM, NOVATEC apod.
Ano, jestli lisujes kladivem ci gumovou palici, tak chapu.
Přesně tak, jiný nástroj nemám, stejně jako ve většině servisů. Pokud na to potřebuješ speciální lis, přípravek či co, tak tím ztrácí náby na průmyslech jakýkoli smysl, protože si je doma nikdo nevymění. Takže co navrhuješ na vylisování ložisek z náboje? A zpětné zalisování?
Tak na nalisovani alespon nejaka zavitova tyc a rozne podlozky, orechy z goly ap.
Na vylisování mám udělanej přípravek a na zalisování kus závitové tyče,dvě podložky a dvě matice.
na konusy mám dva obyč klíče…
A?
Já teda nevim, ale snažím se to brát asi moc vážně a na lisování ložisek mám celou sadu, kde na každé ložisko mám odpovídající průměr lisovací hlavy. Samozřejmě když jsem to dělal především pro sebe a kamarádům, tak jsem to tady dělal palicí nebo kladívkem, ale jako servis bych si to moc nedovolil, hrozí tam velké riziko poškození, navíc je to s lisem daleko příjemnějí.
Dnes je to v podstatě základní nářadí.
Což je jistě dalsi nesporna výhoda průmyslových ložisek. Ale zase se casto používá
jeste jsem nezazil, ze by se konus rozjebal natolik, aby se kolo stalo nepojizdnym. u prumyslovych lozisek nekolikrat. at uz v naboji nebo pedalu. ;-)
Mimochodem, v pedálu průmyslové ložisko je totální ******* a konstruktér, který takové řešení navrhne si nezaslouží pětku z konstruování, ale dvojku z chování. A člověk, které takové řešení obhajuje? Nechci být sprostý ani se nebudu povyšovat… každý má právo na svůj názor. Technicky vzdělaný, případně nadaný člověk si udělá obrázek sám.
mohl bys to více rozsvést z technického hlediska? docela by mě to zajímalo
Jen stručně. Pokud máš malý prostor, jako např. v pedálu, musíš využít každého prostoru uvnitř těla, abys dovnitř dostal co největší a tedy odolnější kuličky. Pokud použiješ již sestavené ložisko – průmyslové – o tuto výhodu přicházíš, protože do již tak malého prostoru musíš dostat vnější a vnitřní kroužek a nezbyde ti místo pro kuličky. Při použití konusu jako vnější kroužek použiješ samotné tělo (případně s nalisovanou tenkou vložkou sloužící jako valivá dráha) a tím dostaneš do ložiska velké a více únosné kuličky.
Shrnuto, při stejných zástavbových rozměrech ložiska bude konusové ložisko, tak jak ho známe třeba z náboje, několikanásobně únosnější a tím bude mít i delší trvanlivost. Mnohonásobně. A to platí jak pro pedál, tak pro náboje. Proto je životnost průmyslových ložisek v nábojích (např. SRAM) neskutečně krátká – do 1 – 2 tisíc km. Ložisko má kuličky průměru cca 3 mm (ted si přesně nepamatuju, ale mám jeden exemplář doma vystaven na poličce), narozdíl od shimana, kde v zadní nábě jsou kuličky cca 6mm.
Oštípané nebo rozpůlené kuličky jsi nikdy neviděl?
Ja jo, vetsinou jako nasledek pretazeni. Ale zastavily ten naboj?
jeden čas jsem to měl celkem pravidelně,výdrž asi 14 dní,kuličky všemožné tvary,konusy oštípané a sem tam se to kolo seklo
Jak rikam, toto jsem potkaval jen u pretazenych nab. Jednou jsem si takto odrovnal predni deore asi po 14 dnech, jak pises, jen diky tomu, ze jsem ji neudelal vuli po nakupu, ja blahove veril, ze je to od vyrobce serizene. Od te doby me nic takoveho nepotkalo, jen jsem to semtam potkal v servise.
Opet záležitost špatného seřízení. Nebo ultra shit náboj.
Náboj a seřízení bylo dobré ne ale ten vnitřek.Osa i konusy měli takovou slámově žlutou barvu,některé měli takový duhový povrch (něco jako olej na vodě).Rozměrově stejné jako konusy a osy s matným šedočerným zbarvením ale kvalita úplně jinde.Ty kuličky jakoby něco brousilo,zmatněly a jejich povrch byl vyzobanej,pak už ani nebyly kulaté a některé prostě pukly.Konusy se oštípaly a bylo vymalováno.
Pak jsem koupil v jiném obchodě ty šedočerné a bylo po problému,dlouho to stačilo jen občas vyčistit a namazat.
Nevim co to bylo, v tvem pripade, za naboje, myslim znacku, ale potkal jsem serii prekalenych kulicek, ktere se drolily a praskaly. Mozna to byl tvuj pripad, totez se muze prihodit u konusu.
Náby byly Force nebo Formula,tak nějak.Pak jsem je vyměnil za Sram 5.0 (1997) a do těch jsem nikdy nekoukal,pořád jsou funkční a bez vůle.
Holt nekdo chce serizovat konusy (byt uplne novy), jinej proste naby pouzivat…
Právě z tohoto důvodu tvrdím, že je lepší mít konusy. Servisní interval konusových nábojů je delší, než u nábojů s průmysly. Nehledě na to, že u konusu jde o preventivní servis, kdežto u průmyslů nákladnou výměnu ložisek.
:-)
Trochu trapny, ale vtipny.
Ani ne, je to tak, konusy vydrží tisíce km (pri správné udržbě), zapouzdřená ložiska nevydrží tolik.
Zasadni je to „pri spravne udrzbe“. Me nebavi peclive dokola udrzovat tak banalni vec jako je naboj. Viz jina cast vlakna.
Mozna jsou konusy fajn na pevnaku nebo s nizkozdvihovyma bikama nebo pro toho, kdo kola sundava 1× za 5000 km…
Pro me pouziti jsou spatnym nespolehlivym resenim vyzadujici neustaly ladeni.
Jaký vliv má sundávání kola na konusy?
Evidentne rozstelovavaci… :-).
Hele nezkoumal jsem proc presne se mi to furt nejak sralo. Popsal jsem svy pouziti, pri kterym to zlobilo.
Takže neumím to servisovat > sere se to > je to nahovno
S tebou asi nemá se smyl o něčem bavit, oháníš se tady logickým a technickým myšlením a pak píšeš jak strojařinou nepolíben…
Pred sdelovanim podobnych smyslenych a nesmyslnych dojmu by sis mel nejdriv precist vlakno. Chapal bys, ze strilis uplne vedle.
Ukaz mi konusovy naboj, na ktery nebudu muset sahnout celou sezonu na DH pouziti. Rekneme aspon 50 vertikalnich km. Nebo dve, tri sezony jako u vetsiny rozumnych prumyslu. A tim myslim vubec sahnout, zadny cisteni, mazani, serizovani, proste ktery nastavim, 100× sundam z ramu, nandam, dam 300 lapu v bikeparku a bude se porad bez vule tocit.
No prece kazdej, kterej beranek odservisuje holyma rukama…
Jo, CentrLock je dalsi nesmysl…
Proč? V čem vidíš hlavní nevýhody?
Je to muj subjektivni nazor. Brzda ti zachrani zivot a sest zavitu se samo povoli hur nez jeden zavit :-). 6 der delaj vsichni, CL ne. A davat kotouc pres adapter je drbani levackou za pravym…
Adapter je bordel, ale nez se ti povoli CL tak, ze by se kotouc jakkoliv dostal z naboje, to si vsimnes davno, toho bych se nebal. Me se i CL docela zamlouva, nicmene ac mam Shimano produkci rad, naboje mi na kolo uz nesmi..
No jo, jenze stahovak plus velkej klic na kazetu (na pripadny utazeni CL) s sebou nevozim. Imbusy jo.
Shimano na brzdy a razeni jo, naby ne. I rafky XT na origo vypletech byly neznicitelny. Hmotnost vs vydrz neuveritelna.
Jo, ty rafky na XT me taky dost prekvapily, super lehky a drzely veci, co sem se na malym kole i bal sjet :) Bohuzel o tech nabojich to kvuli konusum rict nemuzu :(
Souhlas.
Ty už přitakáváš sám sobě ? :)
Staci tuknout na sipku, napravo od nicku.
Ne.
Nauč se používat fórum, než něco napíšeš ;-).
Uzhnávám neklikl jsem. Považoval jsem to za chybu v řazení, zmátlo mě grafické zařazení, které na této urovni už zřejmě nefunguje.
.
Nejak nechapu zminku a fotku XT kol, kdyz v nich jsou ty zly konusy.
No, neni to zas az tak slozita uvaha. Jak bych asi mohl mit zkusenosti s konusovyma nabama, kdybych je nemel na predeslych bajcich…?
Mel jsem XT predni, ani ne na DH. Serizeny byl dobre, zadna vule, tocil jak vino, vsechno parada, a po 3 mesicich na enduru vule jak prase. Jednou sem ho posteloval, za dva mesice vule zas, tak sel do sveta. A to nemluvim ani zdaleka o tom DH pouziti co mam na mysli.
Srovname si to treba s Hope, prvni vyplety co jsem poridil kdyz jsem zacal jezdit. Po 3 sezonach jse vymenil loziska v prednim kole, po 5 sezonach vyplety prodal s kolem, vzadu porad na puvodnich loziskach bez vule a nejakeho znatelneho odporu. Temer 300 vertikalnich kilometru jen na jednom ze 3 kol na kterych jsem ty naby mel. O tom si XT nemuze nechat ani zdat :)
Shimano XTR 985 – garantuju ze na to nekolik sezon nesahnes
14mm osa na DH vidlici :-D?
neresim DH vidli, ale naboj co vydrzi skoro vsechno :-)
Tak 20mm osa je na dh pouziti vcelku potreba, aby ta naba pobrala. A kdyz XT na vyrazne, vyrazne mensi zatezi nez DH nevydrzela nic, rikas ze XTR vydrzi pri DH jo?
To bys měl, protože odpovídáš na otázku „Ukaz mi konusovy naboj, na ktery nebudu muset sahnout celou sezonu na DH pouziti.“ a ty dáš tip na nábu nepoužitelnou na DH.
primarni dotaz je na konusy a loziska. A tam ta odpoved porad plati. Do DH se plest nebudu a nechci
Ale tvoji odpoved jsi napsal jako reakci na muj dotaz
Ukaz mi konusovy naboj, na ktery nebudu muset sahnout celou sezonu na DH pouziti.
Muzu ti zarucit, ze kdyz mi das XTR naboj na moje DH, nebo i Enduro, a ja na nej par sezon, nebo aspon jednu sezonu nesahnu, bude na odpis :)
Tak si precti otazku, kterou ti tu dva citujem a na kterou jsi nabidnul ten nesmyslnej naboj…
Ty seš ftipnej. ;)
Hele mladezi, zaprvy sme tu trochu offtopic uz klasicky, a uzavrel bych to. Nekomu konusy fungujou, teoreticky jsou lepsi, prakticky podle zkusenosti vsech co znam co jezdi trochu vic technicky nez je asi bezny prumer to realne proste nefunguje. Kdyz to nekomu funguje, super.
Chápu, že máš rád konusy, ale hledáš naprosto nesmyslný důvody za použití slušné demagogie.
Pokud by konusy opravdu byly technicky lepší, nepoužívaly by se průmyslová ložiska ve strojích, energetice, dopravě (letadla, auta, lodě, železnice…), průmyslu – prostě všude tam, kde záleží na pevnosti, ořesnosti, bezúdržbovosti…
Osobně jsem nezažil konusový náboj, kterej by se sám v celkem krátkém čase nerozšteloval (povolil, utáhl). A to jsem dělal vylomeniny typu lepení protimatek k sobě, důsledně vše čistil atd. Stačilo kolo vyndavat z rámu / vidle a za chvíli byla potíž na světě. To s průmyslama neznám.
Presne tak. Zkousel jsem je chvili, ale XT na nejaky hrubsi jezdeni bych musel stelovat kazdy tyden. Asi budu v pohode s prumyslama, kde mi treba Hope vydrzel 5 let na DH bez vymeny lozisek.
Takove problemy jsem mel kdysi u noname naboju, ale u Shimana tohle nepozoruju.
Od Deore po XT ta samá písnička…
se sám v celkem krátkém čase nerozšteloval (povolil, utáhl – to jen svědčí o tom, že ty jsi nepochopil princip a ne, že jsou všechny špatný.. Dva LX konusový náboje mi šlapou od roku 1995. Samy se nerozštelují, ani nepovolí.
Co konkretne jsem nepochopil z principu konusu?
pokud lepíš matice k sobě. . . . . . . tak asi princip kontramatky.
Slovíčkařit můžeš jak chceš, ale nefunguje to tobě.
Neslovickarim, ptam se, protoze jdem se s tim napeklil az beda. Matky jsem lepil, aby po dotazeni vuci sobe drzely utahnuty.
:-D
zkus jiný lepidlo :-)
proč myslíš, že se tomu říká „kontramatky“?
Čti pozorněji ;-).
Co chceš lepit dohromady? Víš co známená pojem kontramatky?
V průmyslu se používají obě řešení-záleží na aplikaci. Kde působí jen radiální síla, používají se radiální ložiska, kde působí i axiální síla, tam je radiální ložisko nevhodné. Proto si myslím, že v nábojích má konus své místo, tam určitě axiální složka síly bude a radiální ložisko bych neviděl jako principiálně lepší řešení jak je tomu např u středového složení.To že to výrobci serou, kam se dá, může být jen výsledkem marketingu (má to „průmysly“, to bude lepčí) a ne hledání technicky nejlepšího řešení.
Kde se v průmyslu používají kuličky dotahované 4 kotra matkama na závitévé tyči? A kolik takových použití je v porovnání s „průmyslovýma“ ložiskama?
Pozor, nepíšu o axiálních vs radiálních ložiskách… To je něco docela jiného.
Tak treba naboje kol automobilu.
A k tomu tvemu povolovani. Vubec za to nemusely moct naboje. Stacilo mit treba krivy patky ramu, coz v kombinaci s konusovym nabojem, ktery mel tenkou osu, mohlo delat to co popisujes.
Ložiska třeba pro Oktávku… :-)
Nevím, čím to bylo. Povolovaly se ale na všech rámech a vidlicích, i když v různý míře. Nikdy se mi nestalo, že bych na kónusy nemusel třeba 500 km sáhnout. To s průmyslama neznám.
Nekde byla chyba, v nabojich to asi nebylo. Taky nikde neuvadis, o jakych ze to konusovych nabojich vlastne mluvis.
Edit:
Tady se podivej jak to lozisko vypada v rezu.
Ehm, a tu závitovou tyč a 4 kontra matky máš kde :-)? A kolik takových použití je v porovnání s „průmyslovýma“ ložiskama?
O jaký náby se jednalo jsem psal… :-). Ale podstatný je, že s kónusma byl neustále nějaký problém (bez ohledu na to, čím to bylo). To s průmylsama neznám. A o to jde :-).
Je uplne jedno, jestli jsou tam 2, nebo 4 kontramatky. U tech aut se proste normalne pouzivaji, mimo ty loziska s kosouhlym stykem, ktera jsi postoval, normalni valeckova kuzelova loziska, ktera se serizuji prave kontramatkou. To ze koncern pouziva to cos postoval, je opet jen snaha o snizeni nakladu.
Ze jsi mel ty problemy, neznamena, ze je to vlastnost konusovych nab. To ze je technicky reseni s konusama vhodnejsi, to neokecas.
Nepotřebuju to okecávat, četnost použití mluví sama za sebe.
Řekl bych, že jsi měl problém díky svým rukám.
Na zimáku mám Deore náby, točí se suprově i po dvou prosolených zimách, jen je dvakrát za zimu rozdělám a natlačím čistou vazelínou. Na starším kole doma máme ještě nějáký nižší než deore, jsou starý tak 10 let a pořád se točí výborně (to bych o nábách na prumyslech říct nemohl po 10 letech).
Každý systém má své pro a proti, nemluvě o tom, že i radiální kuličková ložiska snesou určitou axiální zátěž, která se může nebo taky nemusí projevit na životnosti.
Něco děláš špatně, tak kvuli své blbosti neosočuj ostatní a tvoje technické vzdělání byl asi velký rychlokurz, protože jsi si z něho moc neodnesl.
A konus je ložisko s kosoúhlým stykem, jen to není celý jako jedna výměnná jednotka.
No možný je všechno. I to, že moje neschopnost se projevila vždy jen na nábojích s kónusma ;-). Bajky si dlouhý roky komplet servisuju a/nebo stavím sám (krom tlakových částí tlumičů) a s ničím jiným jsem problémy neměl…
V čem konkrétně spočívá ona moje blbost, když jsem kónusy pečlivě nastavil, dotáhl kontramatky a vše bylo eňo ňuňo, abych po pár stovkách km a několikerém vyndání kola z rámu měl v ložisku vůli? A proč se s průmyslama s ničím takovým nepotýkám?
variant je více
Navíc po stažení upínákem se vymezí velmi malá vůle na konusech. To že se ti to neděje na prumyslech je ten, že vše se stáhne přes pevné díly které se vůči sobě nepohybují (síla stáhnutí nemá vliv na chod ložisek) a nikde nic nepůsobí přes kuličky.
I na prumyslech, když jsou ložiska po smrti mužeš mít slušnou vuli
„vše nebylo eňo ňuňo, málo dotáhlé kontramatky“ – zkoušeno vše, od málo utažených po dorvané a slepené lepidlem na kov
„ložiska jsi natlačil mazivem, stáhnul a na první pohled konusy neměly vakl, po projetí a „sednutí“ maziva se objevila vule > špatně seřízené konusy“ – to by se projevovalo jen po rozborce, ne kontinuálně
„Navíc po stažení upínákem se vymezí velmi malá vůle na konusech.“ – ano, s tím jsem se potýkal, že při protočení vně rámu se nába chovala jinak než po utáhnutí upínákem = z principu špatné technické řešení
„To že se ti to neděje na prumyslech je ten, že vše se stáhne přes pevné díly které se vůči sobě nepohybují (síla stáhnutí nemá vliv na chod ložisek) a nikde nic nepůsobí přes kuličky.“ – tak tak = dobré technické řešení
to spatne technicke reseni neni konus, ale principielne upinak, ktery stahuje celou dutou osu k sobe. u plne osy s matkama a nic takoveho nehrozi ani teoreticky. ;-)
Ještě že ty moje X9 náboje tenhle nesmyslnej blábol nečetly, podle něj by měly být vysypané už asi 10× za sebou…
večer hodím fotku…
Čeho, mých X9, na které jsem zatím nemusel ani šáhnout? Nemusíš, na ty se můžu podívat v garáži.
právě těch, ale ukážu ti, co máš vevnitř za sračky
O kolik se vsadíme, že ne? Náboje mám bez vůle a se zcela hladkým chodem.
hele a co kdyby jsi se vyjádřil k mému mailu? – prodal jsi mi FRM5 dle tebe v ok stavu viz inzerát http://www.bike-forum.cz/…al-5-disc-26 a ložiska ořechu byly na hadr
To mohutnější ložisko je pod kotoučem (nemá vůli), ten úzký šmejd u ořechu. Náboj má nalítané 2 tisíce, člověk co to jezdil, váží 70 kg. Posledních 500 km mělo kolo neskutečný stranový vakl, ráfek chodil 1cm na každou stranu. Důvod je zřejmý z fotky.
Náhradní ložisko stojí u SKF přes 350 Kč.
Ted jeste, jestli to nekdo nepretahl.
To nevím, ale někdo tu tvrdil, že přetáhnout to nejde, protože to má uvnitř vymezovací podložky.. Tenhle zázrak nemá a přetáhnout skutečně jde. A to ložisko z CD-romky to pochopitelně nepřežije.
Myslel jsem pretahnout tema kontramatkama na strane osy, kde neni osazeni. Podobne to mel u starsich kol delany Mavic, napred se dotahla jedna strana, ta s osazenim a pak se musely opatrne dotahnout ty kontramatky, jen tak aby se matice oprela o lozisko, ale nesevrela ho. Pokud se to pretahne, tak je lozisko behem par km mrtvy.
Oceňuju, že se jedná o jednoduše dokonalý blbuvzdorný systém nevyžadující absolutně žádné seřízení :-D
nemas pravdu, spravne serizeny konus chodi vic hladce nez prumysl…
Za sebe nevidim jediny duvod porizovat si konusy v dnesni dobe velmi dostupnych a principialne lepsich naboju na prum. loziskach.
Za svuj bikovej zivot jsem vystridal hodne ruznych nab – konusovych i na prumyslech. Konusy jsou extra nachylny na serizeni a zachazeni a nikdy nechodej tak hladce a jemne jako na prumyslech.
Souhlas s predrecnikama, ze pri SPRAVNYM nastaveni fungujou obstojne. Potiz je to spravny nastaveni. Staci je malilinko vic utahnout a po 10 km jizdy je mas navzdy vymackany. S prumyslama nic takovyho nehrozi.
Tak mi prosím tě řekni, proč Campagnolo používá u svých nejvyšších modelů konusy (Bora, Shamal, Hyperon) a naopak u těch ‚low end‘ (Khamsin, Vento) strojní ložiska. To samé třeba fulcrum (RAC 0, RAC 1, RAC 3 vs. RAC 5, RAC 7).
Nejsou to sice mtb kola, ale to si myslím, nevadí.
Jo a osobně mám srovnání strojní ložiska vs konusy na silnici. Vozil jsem Mavic Aksium (prům.) a teď mám vypleteno na nábách Campa Centaur (konusy) a ty konusy v campa nábách jsou o míle dál než tebou vyzdvihované průmysly. Navíc se dají seřídit rukou bez toho aniž bych musel kolo vytáhnout z rámu ;-) Ale to je jen takový bous…
Tak pokud umis utahovat inbus rukou bez pouziti naradi, ledasco to vysvetluje :-) Promin ale srovnavas nesronatelne – low end prumysly a top konusy. Jako srovnavat Trabanta a Mercedesa – oboji je auto a oboji jezdi.
Nepsal inbus, ale konus. A ten jde opravdu seřídit v rámu za použití dvou klíčů (ručně).
Jo, ale na konus u Campy potrebujes inbus.
Tak když už slovíčkaříme, tak ano, potřebuješ 3mm imbus ;-)
stary acery chodi i po vic jak 35t km jako nove s puvodnim pajslem. rozhodne vetsi low-end nez ta acka. ;-)
Hihihi ty bláho, já mám to samé. A to nemluvím o STX RC… to bych musel do citoslovcí po 22.hod. !!! Jako že jo!
Já mám Alivia od roku 96. Teď jsem je rozebral vyčistil a jsou jako nový.
konus je na ose, v náboji je miska a ta když bude mít poškozené drahy = náboj na vyhození.
jinak technické řešení seřídit samozřejmě jde. Počítá ale s nepoškozenými konusy, nepoškozenou vnitřní drahou kuček a samozřejmě nepoškozené kuličky.