• cotmi

    Zdravím,

    ačkoliv jsem prošel všechny možné diskuze k této tématice, moudrý z toho nejsem. Spíše naopak – čím více toho čtu, tím méně tomu rozumím.Tak se omlouvám,že zakládám nové vlákno.

    Ale chtěl bych poprosit, aby mi v tom někdo pomohl udělat pořádek.

    Můj problém je následující-tuto sezonu budu jezdit více méně pouze asfalt, a proto chci z mé 26" MTB udělat treka. Už jsem dal slick pláště,které jsou super,ale přijde mi to pořád málo rychlé. Prostě to chce větší průměr kol.V cykloservisu, když jsem se byl orientačně poradit, mi řekli, že do 26"rámu 29" kola nenarvu. Ted ale na netu čtu, že to tak spousta lidí udělala.

    Lze vyměnit pouze vypletené kola –28" nebo 29" do mého 26" rámu tak, aby se tam zaručeně vlezly a mohl jsem použít stávající kotoučové brzdy?Podotýkám, že na ně půjde opět hladký plášť, ať to hezky sviští :-)

    Díky

    0 0
    • George.999  

      Pořiď silničku. :-) Jinak, i kdybys to tam narval, tak geometrie rámu bude mimo. Tohle řešení je, řekl bych, na H.

      0 0
    • Kalic  

      Můžeš tam dát 27.5 ráfky se slickama třeba 1.5" nebo silniční ráfky – stejný průměr jako mtb 29 nebo cross 28 – se silničníma pláštěma. Ještě můžeš dát lehkou pevnou vidli. Technicky to bude fungovat, ani geometrie se moc nezmění, ale silnička z toho nebude a možná budeš zklamaný.

      0 0
    • nox159  

      zeptal bych se jinak, v cem a z jakehu duvodu ti vetsi kola pridji na rychlosti? ;-)

      0 0
      • Kalic  

        no, trochu mu to pomůže:

        • lepší přejíždění malých nerovností na silnici → menšívalivý odpor
        • líp budou držet rychlost což se na silnici hodí
        • větší kola mají při stejné rychlosti menší úhlovou rychlost ->menší odpor v ložiskách

        možná by dobře nafouknutý balóny – slicky 2.2 na 26" kolech – udělaly stejnou práci, pak by ale přišel velkej odpor vzduchu a při větších rychlostech by to už bylo znát.

        0 0
        • nox159  

          ja myslel realne veci ktere ovlivni rychlost…

          pokud tady zacnes resit uhlovou rychlost a odpor v loziskach tak takovy rozdil ti nezmeri ani v laboratori…

          0 0
        • Pajas04  

          Na tohle by se dalo ve stejném duchu napsat:

          1. Větší styčná plocha pláště → může zvyšovat

          jízdní odpor.

          1. Déle budou držet rychlost, protože mají větší setrvačnost ->

          větší námaha při jakémkoliv pokusu o zvýšení rychlosti.

          1. Menší odpor v ložiscích → velmi sporné, na 29" kolech je větší

          páka, tzn. větší axiální namáhání ložisek = zvýšené tření v ložiscích např. při přejíždění nerovností.

          Navíc menší tuhost výpletu a ráfků → větší ztráty při přenosu momentu na podložku.

          Nic tady z tohoto samozřejmě na silnici nepozná, ale když už jsi s tím začal :).

          0 0
        • MichaelSimek  

          proc budou lip drzet rychlost na silnici?

          0 0
          • Kalic  

            moment setrvačnosti je přímo úměrný hmotnosti a druhé mocnině poloměru.

            0 0
    • Bedar19  

      nejde to, kola 27,5 stojí mraky peněz, rozmršíš geometrii a stavbu kola, v podstatě utratíš hromady peněz a nic z toho, raději prachy schovej otoč představec níž ať máš „rychlejší“ posed, a šlapej :-)

      0 0
      • nox159  

        to co chce on jde v pohode i bez zmrseni geometrie…

        ale souhlasim s tim ze to nema smysl

        0 0
        • Bedar19  

          no záleží, jestli by třeba nemusel měnit vidlici atd. ale to je jedno, důležité je, že to nemá nějak valný smysl

          0 0
          • Vilém  

            Proc by menil vidlici? Proste by nasadil kola s 622 rafky obute do silnicnich plastu.

            0 0
      • Kalic  

        27.5 ráfky střední/levnější katgorie stojí podobně co 26 ráfky; geometrii si s úzkýma pláštěma nerozmrší. Moc si nepolepší, to je fakt.

        0 0
        • cotmi  

          Fakt myslíš, že to nepůjde nějak extra poznat? Rozdíl když jsem jen shodil pláště (Kenda SMALL BLOCK EIGHT, 2.1.) a nasadil Schwalbe spicer 1.5 byl propastný. Na silnici opravdu letí. Beru vpoho i lidi na treku. Ale zdá se mi, že kdybych dal větší kola, logicky z toho dostanu ještě více a že ten rozdíl bude zas výrazný..

          PS – silničku nechci, jde o krátkodobou situaci a navíc tady polovina cest nejsou cesty :)

          0 0
          • Kalic  

            rozlišuj:

            1. MTB dezén x slick
            2. tlustý x úzký plášť
            3. velká x malá kola

            to jsou tři různé věci, které mají vliv na jízdní vlastnosti. To, co jsi zkusil byl a změna (1.) na slick, (2.) na užší plášť a (3.) na menší průměr kol kvůli užším plášťům.

            0 0
            • cotmi  

              No jasně, to chápu. Ale právě jsem myslel,že „nejrychlejší“ možností bude hodit na co největší průměr kola (co mě pustí rám) hodit slicky…

              0 0
              • Kalic  

                Jen málo. Na dobrým asfaltu by pomohly nabušený silniční pláště, ale zas bys byl v pytli na těch necestách. Nech to tak.

                0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
    • Seky  

      Zkusím to shrnout.

      Pokud máš ráfkovou brzdu, tak na přestavbu na větší kola zapoměň rovnou, prostě to nejde.

      Pokud máš kotoučovky, tak tu potenciál je.

      • 29" do 26" rámu nedostaneš ani omylem. (sice 29" a silniční kola majístejný průměr, ale mají jinou šířku ráfku, takže když tam dáš 29"ráfky, nedáš na ně silniční gumy a když na 29" dáš 29" gumu nedostanešto do rámu)
      • 27,5" do 26" rámu sice dostaneš, ale to je změna pro změnu. Takže siničím nepomůžeš.
      • Nemám to vyzkoušený, ale rozměrově by to mohlo vyjít, dostat do 26"rámu silniční kola. Ale!!! Budeš si muset nechat poskládattakovej speciální hybrid. Kdy vezmeš náboje pro horská kola na kotoučovoubrzdu a napleteš na ně silniční ráfky. Takový kola nikdo sériověneprodáná, budeš si je muset nechat na zakázku udělat. Pak na to obuješsilniční užovky a pofrčí to.

      Diskuzi na téma k čemu to je a geometrie záměrně nerozvádím, to tady rozjeli dostatečně ostatní.

      0 0
      • TJK  

        varianta c3 neni problem.. uz se to tady objevilo Xkrat… jde jen o pocty der v rafku a dylku dratu… navic remes navrta cokoli do cehokoli… takze to nebude ani tak drahe… ale je to podle me stale zbytecne

        0 0
      • Kalic  

        silniční kola upne i do mtb, 5mm rozdíl vzadu přinejhorším vypodložkuje.

        0 0
    • TJK  

      vysral bych se na to zvysoka a koupil neco jako dratovy Contiky v 1.4 na 26 kola… ja takhle resil fulla na silnicni dovolenou v rakouskejch alpach… je pravda ze do kopce jsem kamosum stihal jen tak tak a po rovinkach to byl trosku ocistec ale i tak to jelo fajn.. cili na nejaky to normalni houpani se po asfaltu staci akorat a mas to za nula nula nic…

      0 0
    • obda  

      Pokud si chceš pomoct na silnici, tak zvětšením průměru kol toho moc nedosáhneš. Potřebuješ snížit valivý a hlavně aerodynamický odpor, na což ty větší kola nemají až takový vliv. Řešení:

      • vyměň pláště za užší (s vyšším tlakem) a hladší (pomůžena oboje)
      • změň si posed blíže k silničnímu (výrazně snížíaerodyna­mický odpor)
      0 0
      • cotmi  

        Tak to už mám, místo 2.1 Kenda jsem nahodil Schvalbe spicer 1.5, je to samože velký rozdíl, ale myslel jsem, že kola udělají ještě víc..Ale jak to tady čtu, tak si říkám,že to asi tak nechám..

        0 0
        • Sugar67  

          Zapomíná se tady na jednu věc a tou je kvalita pláště. Jednou jsem přezul z 2,1 Ritchey s hrubým vzorkem na 1,7 Rubena semislick/slick a nechápal jsem, že najednou na asfaltu kámošům nestačím. Pak jsem je zkusil proti sobě z kopce z nulové rychlosti a bylo to jasné – Ritchey 52km/hod, Rubena 44km/hod (měřena nejvyšší rychlost z nulové bez šlapání). Takže zúžení a vyhlzení dezénu nemusí vést ke kýženému výsledku.

          0 0
          • Ruprt2  

            Čím užší plášť tím víc ho musíš nabušit.

            0 0
          • Dejv94  

            A co rozdílná hmotnost zápletů? tohle lze srovnat pouze pokud to bylo na stejných kolech při stejné váze celku (jezdec + kolo), při stejné pozici na řídítkách (odpor vzduchu, vítr v zádech nebo protivítr). Prostě dvě měření na jinych kolech s jinými jezdci za různých podmínek nelze srovnat.

            0 0
          • Quido M  

            trochu oživím téma…

            přesně tak, musím potvrdit, že ze všeho, co se tu diskutuje, asi nejvíce záleží na výběru pláště – udělal jsem nejprve stejnou chybu, páč jsem chtěl ušetřit, původní, už sjeté terenní kendy (2,00) jsem nahradil rubenou na silnice (1,5) – jelikož jsem začal jezdit více cesty, než necesty – vypadalo to impozantně, ale nejelo to a dřel jsem jako kůň, po měsíci jsem je vztekle shodil a vyměnil za Dura HF 880 (1,95) s kompromisním dezénem, ty jely dobře, rychle, držely jak žvýkačka, ale strašně rychle se sjely, takže jsem letos sáhl do kapsy a koupil Schwable Huricane (2,00), nabušené jedou jak po másle, pokud je mokro, trochu upustím a pohoda i v lese, a zatím (cca 800 km) ani není poznat, že jsou jeté ;-)

            Resumé: výběr pláště je zásadní !!

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.