Proč se do rámu Favorit strkaly noviny?

120 nepřečtených
  • stip1978

    Proč se do rámů Favorit v Rokycanech strkal novinový papír? Jako prevence proti korozi? Nebylo by lepší ty trubky naopak co nejlépe odvětrat, aby voda vytekla a vyschla?

    0 0
    • bleach  

      asi aby nebala ramu zevnitr zima

      0 0
    • Manas  

      Ne, to bylo proto, že když ti to prasklo, tak sis mohl při čekání na nejbližší autobus aspoň přečíst noviny.

      0 0
      • stip1978  

        To jsem právě chtěl, zajímalo mě z jakýho je to roku a co tehdá psali, ale nebylo to čitelný.

        0 0
        • Manas  

          Tak taky to koncipovali, že to prasklo ±10 let od výroby, to ještě ke čtení bylo. Já teď doma našel noviny z roku 48 a Humoristický list z roku 40, to je počtení.

          0 0
    • vladaza  

      To slyším prvně, naopak větrací otvor ve středové mufně byl téměř povinný. Smysluplnější než noviny by mi přišlo vystříknutí rámu voskem na dutiny aut.

      0 0
      • stip1978  

        Mám dva rámy z Rokycan. Jeden je z šedesátých let myslím že F20, měl klasická turistická řídítka, pákový přesmykač a malý horský převodník. Druhý je F1 z osmdesátých let. V obou noviny byly. Museli je tam strkat dobře 20 let.

        0 0
        • vladaza  

          Prvního favoše jsem dostal někdy koncem šedesátých let, ale nikdy jsem ho tak důkladně nezkoumal.Třeba význam tisku v rámu někdo odborně osvětlí.

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
      • capis  

        Také jsem se s tím nikdy nesetkal, ani jsem to nikdy neslyšel.

        0 0
        • stip1978  

          Kdybych je našel jen v jednom, řekl bych si, že to byl nějakej úlet, ale když jsem je našel ve dvou rámech které od sebe dělilo 20 let a neměli ani stejné majitele, tak to musel být technologický postup.

          0 0
          • jama  

            Ačkoli je to zajímavé, musím oponovat. Měl jsem v životě favority 4, z toho 3 od novoty a v žádném noviny nebyly. Tedy aspoň ne v trubkách, do kterých je přístup (sedlová), ty ostatní jsem nerozřezával.

            0 0
            • stip1978  

              No právě že ses tam nikdy nepodíval, do šikmé rámové trubky se musí zašťárat drátem, vidět tam není. V sedlové trubce jsem ty noviny našel u jednoho favorita, u toho druhého si to přesně nepamatuju, ale v šikmé byly určitě, protože jsem je musel vyndávat tím drátem proto mi to utkvělo v paměti.

              0 0
    • Peslezedirou  

      To bylo tenkrát semínko dnešního e-mailu :-)

      0 0
    • vasado  

      a nedělali to kvůli zvýšení tuhosti??? :-D bo ty rámy mi přijdou jako strašnej papír :-D

      0 0
    • petrun  

      Před čtvrt stoletím jsem jednoho Favorita zlomil když jsem s ním po defektu galusky v serpentinách přistál v koruně stromu. Žádné noviny jsem v tom zlomeném rámu nenašel …

      0 0
      • hs74  

        Kdybys tam měl noviny, tak to ten rám vydržel.

        0 0
      • Hroch obojzhivelnyj  

        Bo kdyz jsi tam ty noviny nemel, sypala se ti rez v supinach z trubek rovnou na stredovou osu a do jejich otevrenych lozisek.

        Kde byly, pod sedlovkou, nebo v dirach z BB domecku?

        0 0
    • zichis  

      Trubky se při letování tenkrát ohřívali acetylénem. Stávalo se, že plyn spárou mezi trubkama nafoukal dovnitř a když vybuchnul, zabilo to všechny na dílně. Zabránit tomu nešlo, tak si to neštěstí aspoň obveselovali konfetama. :o)

      0 0
    • stip1978  

      Vidím, že je to dost veselý téma, ale mám pocit, že mi snad nikdo nevěří že tam ty noviny sou. Jsou minimálně v šikmé rámové, a řetězových vzpěrách. Vytáhnout jdou tak, že uděláte ostrý ohyb na konci tvrdého drátu a strčíte ho středem do trubky, protlačíte ten háček mezi trubkou a novinama, otočíte a táhnete. Háček špunt z novin zachytí a vytáhnete je ven. Příjemné počtení.

      0 0
      • Azmir  

        Já bych to nedělal, třeba to bez nich nepojede.

        0 0
      • pee.tr  

        Z favoriťáckýho rámu jsem před lety opaloval lak a vařil vzpěru zadní vidlice (co drží brzda). Žádný novinový plameny z trubek ale nešlahali. ;-) Bylo to kolo z přelomu 70. a 80.let.

        0 0
    • fousac  

      ve vsi serioznosti, jediny me napadlo, ze je to proste nejaka ucpavka pri nejakym technologickym kroku, aby vsude nezateklo – co ja vim – rezna emulze, lak nebo tak neco…

      a ten kolega co ty ucpavky normalne vyndaval mel zrovna dovolenou…

      0 0
      • Alibaba  

        Tak tohle má to logiku. Jestli se rámy máčely komplet v barvě, mohlo bejt všechno ucpaný jednoduchou a dostupnou technologií. No a za „totáče“ se spousta lidí nepředřela – takže odstranili jen co bylo „po ruce“.

        0 0
      • michalxo  

        Dovolenou 20 let? :)

        0 0
        • karliner  

          Za bolševika měla drtivá většina národa dovolenou 40 let…

          0 0
    • JSt  

      kdyz jsem na jednom starym drahovym facku menil stred, tak na me vypadl ze sedlove trubky stitek se jmenem. noviny jsem jeste nezazil. :-))

      0 0
    • Radez  

      Napsal sem do gůgla: „Noviny v rámu“ a našlo to jen tohle vlákno, takže nevím :-).

      0 0
    • martin_bakov  

      myslim ze je to dobry napad, napisu na Specialized ze by mohli vkladat noviny do aktualnich rocniku

      0 0
    • unavix  

      Ty noviny se do rámu vkládali před letováním rámu.Protože se tehdá pájelo tvrdokovem do mufen. A po tom pájení zůstávalo ve spojích napětí.No a jak všichni starší dobře vědí, tak tenkrát se do tiskařské barvy přidávalo olovo.No a po tom zahřátí při pájení se z tiskařské barvy začalo uvolňovat to olovo a další příměsi.Těmi výpary olova se nasytil vnitřní povrch trubek a pájené spoje a tím došlo ke stabilizaci pnutí ve spojích.(Fungovalo to ale pouze u obyč ocelových trubek.Když později začali používat chrommolybdenovou ocel tak se od toho upustilo).Tím pádem se nemusel rám následně tepelně upravovat.Kde zůstali noviny v rámu tak bylo pájení při správné teplotě.Kde vyhořeli tak se pájelo moc vysokou teplotou a pak došlo ke křehnutí materiálu a takový rámy pak praskali. Tohle byl zlepšovák nějakýho inženýra z leteckýho výzkumnýho ústavu v praze a zkoušelo se to tenkrát ve Favoritu protože chtěli tuhle metodu používat později ve výrobě letadel,kde by pájení tvrdokovem nahradilo tehdá používané nýtování.Jenže než ten výzkum dokončili a udělali studii tak letecký průmysl přešel na výrobu skeletů letadel z hliníku a tak vlastně tahle metoda zušlechtění materiálu po pájení upadla v zapomění.

      0 0
      • Alibaba  

        No toto! Zušlechtění Rudým právem!

        0 0
      • vladaza  

        Super!! Tomu říkám rozšíření obzorů.

        0 0
      • chuckier  

        Tak za tohle by sis zasloužil zlatýho bludišťáka.

        0 0
      • Vilém  

        Muzu se zeptat, co myslis, tim pajenim tvrdokovem? Zatim jsem potkal jen pajene mosazi, coz moc tvrdokov neni:)

        0 0
        • unavix  

          Tvrdokov se používal v rozmezí let 68 až 84.Byla to slitina svinutého karbidu,bronzu a příměsí tajgajské ocele.Jako stabilizátor se používal borax sliničitý.Pájecí materiál byli trubičky ve kterých byl napuštěn ten borax.

          Tenhle materiál na pájení se přestal používat vlastně jen kvůli nedostatku boraxu sliničitého který v RVHP vyráběla pouze jediná fabrika někde za uralem a kde došlo někdy v roce 1984 k výbuchu. Tenkrát bolševici,tedy nejvyšší výbor strany sovětského svazu rozhodl o ukončení výroby téhle sloučeniny protože byla velice nestabilní dokud neprošla šokovým schlazením dusíkem na mínus 361,3 stupně celsia.

          0 0
          • Vilém  

            Diky za osvetleni. Jen nevim, zda to mam brat vazne:)

            0 0
          • Žulda  

            Tý vole, takovou kosu, to uměli udělat jen v SSSR :)

            0 0
            • stan99  

              Ten dusík byl Sovětský.

              V kapitalismu se pouze přiblížili k absolutní nule.

              0 0
            • fousac  

              jj, pravej ruskej mraz… a svinuty karbidy bude taky nejakej tamni vynalez, vsude jinde sou karbidy jenom slinuty… ;)

              0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
            • unavix  

              Ten dusík to taky nebyla žádná snadná výrobní anabáze.Dosáhnout totiž potřebné kvality při výrobě tohoto dusíku bylo možné pouze ve stavu beztíže.Takže se dusík namíchal na zemi,poté se dal do speciálního oscilátornědou­tkového barelu a ten byl umístněn v návratovém modulu kosmických lodí sojuz.Ke stabilizaci nukloidů v dusíku došlo vždy při takzvaném „přehoupnutí“ kdy se modul vracel z oběžné dráhy na zem. Ovšem takto se dokázalo vyrobit pouze omezené množství stabilizovaného dusíku. Tenhle postup ale nefungoval v raketoplánu buran,proto jej sověti přestali po pár letech používat a až do dnes se používají rakety sojuz.

              0 0
              • orm  

                Ten první příspěvek bych ti i věřil, ale tímto si to už zabil :-).

                0 0
              • alinceb  

                Dobře dáváš…:D To by si skoro zasloužilo stránku na Necyklopedii…:D

                0 0
              • Blade  

                Buran letěl jen jednou, co na něm těch pár letů (nebo let?) využívali?:)

                0 0
                • Stingray  

                  Gagarin nebyl žádnej buran, to si vyprošuju!

                  0 0
                  • Alibaba  

                    No, přátelé Valentiny Těreškovové mu prý jinak neřekli. Odmítl totiž společný „Májový let míru“ 1.května 1962 se slovy: „S čubkama nelítám! A když, tak jedině s Laikou!“

                    0 0
                    • Pavel  

                      Zlatá doba! Tehdá se ještě mohla říkat pravda, žádné „multikulti“ zaoblené blbosti… Taky bych s ženskou nechtěl letět…

                      0 0
                  • JSt  

                    buran se vyrabel jako seriovka ;-)

                    0 0
          • alinceb  

            :D Tak teď nevím

            0 0
            • Blade  

              V SSSR bylo všechno víc než jinde, tedy i absolutní nula byla nižší :)

              0 0
          • Pavel  

            Škoda té teploty pod absolutní nulou. Vypadalo by to na první pohled věrohodně… ;-) Takhle jsi to zabil…

            0 0
            • unavix  

              Dával sem to od oka.V zemi kde zítra znamená včera bylo všechno možný ne :o)

              0 0
          • Žíža  

            vypadá to vše dobře vykonstruované – jen si uprav teplotu – při téhle by byl dusík již krapet tuhý (bod tání –210 st. C, bod varu –196 st.C) Teda ono by asi bylo vše krapet tuhé – jsme tu holt drobet (skoro 100) pod absolutní nulou :-)))

            0 0
          • Zdyn  

            Teda skoro 90stupnu pod absolutni nulu. To bzli machri :)

            0 0
          • jIrI___  

            Slinutý karbid + bronz a absolutní nula to zabily, jinak celkem věrohodné :)

            0 0
      • vladaza  

        Které rámy byly z chromoly? Ty obyčejné na kolech za plusmínus tisícovku byly snad vždy jen z nějaké obyčejné uhlíkové oceli?

        0 0
      • Norri  

        Parádní. A taky mě nikdy nepřestanou překvapovat a fascinovat zlepšováky tohoto typu :-)

        0 0
      • Pavel  

        Jste mu to zblajzli i s navijákem… :-))

        0 0
      • Krys  

        Na prvé prečítanie to vyzeralo neuveriteľne vierohodne. Potom mi to v hlave začalo docvakávať na správne miesta.

        Takto vyzerá kvalitný humor :))

        0 0
        • Alibaba  

          Já oceňuji především dramaturgii. Pokud by šlo o pár holých vět, nemělo by to břink. Když je vystaven příběh – čte se to jak detektivka!

          0 0
        • JSt  

          po tomhle tomu snad nemohl verit nikdo. :-))

          0 0
    • stip1978  

      Souhlasim s Fousacem. Nejpravděpodobněji mě napadá, že šlo o ucpávky proti zatékání chladicí kapaliny při řezání závitu středového složení. Dělník měl ucpávky odstranit, ale protože se to dělá blbě, tak je prostě místo toho zastrčil dovnitř trubek. Léty používání se papír sklepal zpátky ke středu a byl pak objeven.

      0 0
      • unavix  

        No a nebo to byla forma dovažování.Tenkrát byla na všechno norma a pokud chtěl někdo pošetřit matroš aby si udělal rám zadara tak prostě řezali o pár milimetrů kratší trubky.V tý šílený metráži to pak v součtu dalo úsporu na rám zadarmo.No a aby na výstupní kontrole nebyl ten rám podezřelej tak ho „dovážili“ ruďasem a kontrolor byl v klidu.

        Tenkrát se totiž všechno dělalo na objem.I plán se plnil minimálně na 110%.

        0 0
        • Alibaba  

          Kruciš, ale tohle je tak české, že bych tomu konečně i věřil…;)

          0 0
    • Otto96  

      Tak já v mém z roku 1957 neměl noviny, ale zmuchlaný voskovaný papír v sedlové trubce hned nad středem. Zvláštní.

      0 0
      • Kouba_2005  

        Ty máš asi rád Favority, viď? :-)

        0 0
        • alinceb  

          To se nesmí?

          0 0
        • Otto96  

          Jo mám rád, začalo to rámem z Liberty za 50Kč ze sběru – nastrojeno komponenty z tátové Esky se zavařeným středem. Teď mám ještě Favorit 1976 – asi Tuzexová verze, Favorit 1957, Favorit 1988 – pro kamaráda a eště jeden, se kterým nevím co budu dělat. Oproti mému horskýmu Authoru jedou rychleji, vše si udělám sám, náhradní díly v řádu desítek Korun, vzhledově se mi líbí víc a nemusím se bát, že mi je někdo ukradne.

          0 0
      • drevik  

        S bráchou ještě za komunistů kdy naše bikeshopy byli smeťáky jsme si poskladali nejakou Esku na lítání po vsi.Po cca 2 letech jsme zas „tunili“a z rámu jsme vytáhli zdechlou myš (ta ale z výroby určitě nebyla:D )

        0 0
    • Loner  

      co to je zas za ko*tinu?

      0 0
      • strasny_jester  

        pravda, nedavno jsem sehnal stary favorit a co tam nebylo…fakt tam ty noviny ve sedlovy trubce jsou

        0 0
    • Georrge  

      prostě si dělníci v práci četli noviny místo roboty, a když přišel mistr, tak to honem někam schovali, a nejbližší místo bylo kolikrát trubky rámu. Pak to neměli kdy vytáhnout tak to zavařili, a zůstalo to tam navždy. No a druhý den přišli s novýma novinama :)

      0 0
    • Effa  

      Ja je tam mel taky.

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.