Chci si dát na starší horské kolo (rok 2001) berany. Celé kolo je na DeoreXT. Budou s tím spolupracovat nějaké silniční páky?
Chci si dát na starší horské kolo (rok 2001) berany. Celé kolo je na DeoreXT. Budou s tím spolupracovat nějaké silniční páky?
Budou.
Starší dualy 9sp ano, měl jsem šaltr xt 750 případně lx a dualy Sora 3500 třeba
A u toho přesmyku budou fungovat všechny tři pozice, nebo je to prostě nemožné, protože ty páky jsou prostě dělané na dvě? A u té prehazky nevadí že páky jsou na devět pozic a kazeta jen sedm?
aha, tak ale XT v 7sp je spíš 30let staré, ne? Takovou historii jsem nečekal – 7sp páky dělá Shimano A070, stojí kolem 700Kč za jednu páku, ale jsou 2× – https://www.kupkolo.cz/…-2x7_z95225/
Díky, nakonec ale asi pořídím ty retroshift
pokud nejsou původní komponenty v exkluzivním stavu nebo k nim nemáš extra citový vztah, tak bych to překopal komplet, 3× něco je už stejně dost přežitý a pokud to není vyloženě do extra terénu, tak bych prostě nechal jen pozici 44 a 32z převodník třeba nebo koupil kliky a dualy na 2× něco a nejlíp už aspoň v 10sp Tiagře řady 4700 spolu s klikama, co se vejdou do rámu, rozhodující je, zda převodník nebude narážet o zadní stavbu, což u silničního 2talíře na 95% bude.
Nemusí to tak být. Měl jsem na stojanu hodně staré kolo XT 3×7 nebo 8 + canti brzdy. Kliky měly 28–38–48 převodníky. Pneu 1,8 panarecer, zadní stavba úzká. Mohlo by to jít. Je škoda nechat tyhle skvosty dřímat. Starší kola mám rád a rád se v nich hrabu. Ideální by byly fotky. Takhle vaříme s mlhy.
Stará kola jsou fajn. Dnes jsem absolvoval krásnou projížďku na rámu z roku 1997. Bylo to po silnici a kolo bylo silniční, takže všechno krásně fungovalo, protože to nebyl žádný zplozenec incestu.
Silnička kterou jsem dodělal loni
Jo, tohle by šlo :-)
Až na ty pedály
Jo sháním 105 nebo 600 z 80. let aby to sedělo, ale zatím nejsou
jo jedny mám doma…u jedný mám ale ulomený plastový držák klipsny. Jestli chceš pošlu je…
jo mám inzerát na bazaru …
Ty klisny se shánějí stejně blbě jako pedály, tak asi nic. Díky za nabídku
Mrknu se
To jsem právě chtěl, líbí se mi „vintage"horáky a chtěl jsem si udělat něco jako "vintage gravel bike“ našel jsem na Instagramu jednoho Japonce co to staví a vypadá to skvěle. Našel jsem starýho Corrateca má krásný rám a super vidlici tak bych to chtěl zkusit. Nakonec to budu řešit asi téma retroshift
Nedávno jsem taky obdivoval na YT jednu takovou předělávku, ale bylo to teda ze starého trekového kola.To je možná lepší než z horáka.
Tohle je aspoň výzva
Nenech se zviklat. Vyzkoušej a uvidíš. Maximálně vyletí oknem pár tisíc. Dělám to tak a okolí mě moc nezajímá.
Na google stačí zadat 26 monstercross a člověk vidí co všechno jezdí po světě :-)
Jasně, aspoň mám zábavu na zimu
Tři věci, brzdy, přehazovačka a přesmykač.
Jestli tohle máš vyřešené, tak to píšu trochu navíc a pardon.
Dualy se dělají i na trojplacky
Ano, i já měl levou páku 3×, ale píšu o rozdílnosti tahů pro silniční a mtb přesmykače – silniční dual nemusí fungovat s mtb přesmykačem, respektive lanko tahá, ale má pro stejnou cestu smyku menší tah, než potřebuje mtb přesmykač, takže v důsledku ten pak nedosáhne na všechny tři tácy. Nicéně může se stát, že to zrovna půjde seštelovat, jako stejně i že to nepůjde.
Témata o tom tu byly, ale jsem na hrozném internetu kde bych to hledal půl hodiny. Když si to nerozumí, dá se buď dát silniční přesmykač, anebo to vyřešit převrtáním mtb smyku.
A vůbec, mám nějakej den kdy mi nejde se vyjadřovat, myslím prostě problém s mtb přesmykačem vs silniční dualy, líp popsáno tady:
https://www.bike-forum.cz/…ore-vs-dualy
https://www.bike-forum.cz/…jplacka.html
Prostě že u 9sp pohonu nebude problém vzadu, ale dost možná bude problém funkčně zapojit smyk.
No obě ty fóra moc nepomohly, nakonec to řešili nějakým vrtáním a to už je trochu mimo. Mě jen zajímalo jestli to má někdo odzkoušené. Já měl původně představu na ty XTecka dát první generaci od Dura Ace páky.
A které nevíte?
Tam bude asi devítková kazeta, takže by to mělo fungovat s těmito dualy.
A pochopil jsem správně že předělat celé řazení třeba na Dura Ace také není řešení, protože přesmyk prostě nemá vůli na všechny tři převody? A poslední, kdybych vyměnil i převodníky, budou sedět silniční na horském kole? Chápu že pro většinu je to asi pitomost ale když je ta zima, jsem si chtěl trochu vyhrát, tak to berte z rezervou. A díky všem za komentáře.
Převodníky mají jinou rozteč. Silniční kliky a převodníky se zase nemusí vejít do rámu. Upřímně bych se na stavbu takového prasopsa vykašlal.
Tak zrovna jsem našel gevanelle retroshift, to je přesně co potřebuju. Všem se to asi líbit nebude , mě to přijde super
Ja ti do toho napadu nechcu hazet vidle, ale neni to cele jak to vymyslis ne zrovna dobry napad? Nebo je to otazaka penez?
Nechápu. Co je špatný nápad?
Predelavat horaka na berany. Jako jde to ale proc.
Podívej se na prasopsa co má uživatel Šlapatko.Když už tak bych to řazení řešil jako on.
Tady máš levnější varianty, na Ali nebo ebay do 2.000,– dle počtu převodů.
Dávám do oblíbených. Mám problém poskládat normální kolo
Existují převodníky tahu lanka http://www.jtekengineering.com/…rts-choices/
A sem slepý nebo si stále ještě nenapsal o kolika rychlostní pohon se jedná?
casem to napsal. Bez fota je to vesteni z koule a podle dodatecneho popisu spis nesmysl a vyhazovani penez.
Ještě jednou sem to prošel a nikde to nevidím. Pokud je to osazení původní, tak to nemůže být víc než 9sp.
Pokud tehdy platilo to co dnes zadek by měl být kompatibilní, předek případně ten převodník tahu.
Pise 7sp. Tzn bud kolo neni stare jak pise, nebo je osazene kdovi cim. 7sp XT mohlo byt cca na zacatku devadesatek.
Je to osazené kompletně Shimano XT 3×7
Nechces ale tvrdit, ze toto je 2001 rok?
Jo pardón 1991
To bude pěkný prasopes. Už mám 2 doma :-D S těmi cantíky to bude fungovat dobře, i klasické V-brzdy se na silniční páky dají použít – je to sice trochu houbovitější, ale brzdná síla je mnohem vyšší.
Nastesti to vypada pomerne kratky, takze z toho berany neudelaji uplny skripec.
Tohle bych předělal rád a dokonce to nebude moc složité. Cantíky nechej, stačí nasadit oblouky, dualy s potřebnými převody. Může být i 8s řazení. Poslední pozici utneš dorazem. Kliky trochu oříšek, ale mohlo by stačit sundat malý převodník a poladit smyk na dva převodníky. Dopomoct si můžeš výměnou středu. Předpokládám že je tam čtyřhran. Bude to chtít nový představec. Zkoušel jsem protáhnout silniční rodla podobným představcem a nepovedlo se. Musel bych ho fest roztáhnout.
Vyřádil bych se :-)
Ale chtělo by to větší kola a ne 26".Je to ale moc pěkný kolo
No, představec bych chtěl určitě nechat, protože má stejný design jako rám a vidlice, snad tam berany nacpu. Ty páky budou nakonec retroshift, ty jsou přímo dělaný na Shimano 3×7–10
Původní nápad byl aby vypadalo podobně jako tohle
Taky inspirace
Taky pěkný, ale to tohle bude asi singlepeed nebo Torpédo
tak v jednoduchosti je síla! Tedy síla musí být (v tomto případě) i v nohách :-)
Tohle řešení je nejlepší. Sehnat ocelovej trekingovej rám, kterým projdou alespoň 40mm a více pláště s koly 28" s 36 dráty z toho je letadlo co se nerozpadne. Váhou jsi max 12.5 kg, zahlá vidle vyžehlí skoro všechno a je po prdeli. Převody necháš 3×7 nebo co tam je, dáš samostatný řazení nahoru na berany (klasika dvoupáčky z horala, k nim horní cyklokrosový brzdy a na oblouky standardní brzdy bez řazení). Lítá to pak líp něž dojebanej Author Ronin, kde kokoti kvůli kotoučovkám dají rovnou vidli. Ocelák je pak úplně k hovnu, rovná vidle mlátí jako kráva. A na delší švihy nad 150 km po silnici nebo šotolině je tohle nejlepší řešení.
Jela jsem Ronina, hliníkovýho gravela s karbonkou i celo karbona a ocelák i když je nejtěžší a cantíky nejsou nejlepší, tak na dané trase z Lužických do Krušných hor jsem na něm byla nejrychlejší.
Ono to nepohodlí má po 100. kilometru na únavu těla a tím pádem i rychlost zásadní vliv.
Tudíž přestavba hliníkového kola nemá moc smysl. Budeš mít hezký kolo, ale nepohodlný. I když já taky zachraňuji kdejakou hrobku. Ale doma jsme každého pevného hliníkáče dojebali a to včetně dětí. Žádné bouračky, ale ostrá jízda šotolina a lesní cesty. Vždycky se objevily praskliny (u sedlovky, hlavová trubka, u středu – snad jen u chain stays a seat stays zatím ne)
Jinak nějaký páky 3×8 bych někde ve sbírce vyškrábla. Ale řešení dvoupáčky a cyklokrosové brzdy je praktičtější. Tedy pokud se na silničce držíš většinu času nahoře a méně za brzdy. Nevýhodu pocítíš jen při jízdě ze sedla (budeš si muset na přeřazení sednout).
Ještě dodám, že pokud se budou dělat jo vylomeniny :) tak naopak 26" kola vydrží víc než 28". Když někam jedeme s dětmi na těžko, tzn na nosičích má chlap 35 kg a za kolem vozík s děckem a bagáží taky celkem cca 60 kg… tak dráty nepraskají a světe div se, z kopce to ubrzdí i véčka. Takže přestavěné kolo na 26" má svůj smysl a rozhodně ho nezatracuji. To kolo, co máš, je hezké na oko ale konstrukčně je to nesmysl. Prostě bych ho nechala v originál stavu ve sbírce a věnovala bych se něčemu, na čem se bude dobře jezdit.
Nerekl bych, ze Romancero bude neco prestavovat. No a zakladatel vlakna na tom asi taky moc jezdit nebude. Spis si to nafoti, da na FB a pak streli jako straslivou raritu nejakymu hipsterovi.
Docela mě tvůj příspěvek zaujal. Pořídil jsem si gravel kolo a oproti krosovým kolům (s pevnou ocelovou zahnutou vidlicí) jede dosti rychleji. Takže se rozhoduji, jestli pořídit levnější cx rám (abych tam mohl dát výplety, brzdy atd.) a dát tam berany a jinak většinu věcí přendat ze starého rámu (ty výplety jsou relativně nové), nebo jen zkusit dát berany na starý ocelový rám. Dualy dosti stojí, takže jsem zvažoval i možnost dát páčkové řazení na rovnou část řidítek, do starého kola se mi nechce tolik investovat, navíc to řazení mám. Jinak ten rozdíl v průměrné rychlosti je asi 2 km/h, což mi přijde docela dost. Nechápu, co dělá kolo rychlejším, berany znamenají posez víc natažený, ruce blíž k sobě, jinak je stejně držím shora, ruce na brzdových pákách, jen při sjezdu někdy dolní úchop. Takže je držím v téže výši jako rovná řidítka. Jak kolo zrychluje lepší geometrie, to nedokážu posoudit. Trekový rám mi přijde docela pevný, vlastně výšku sedlové trubky mám kratší o 2 cm, tak přenos síly by horší být neměl.
Gravel kolo mi přijde pohodlnější, mám širší pláště, což jsem čekal spíš zpomalení, nafoukané měkčí jak na krosových kolech (tam 35/37mm, u jednoho kola přední 32 mm).
Jinak bych tam rád měl osmičkové řazení, u nového devítkového na gravelu stejně malé pastorky nepoužívám. Osmičkové řetězy mi vydrží opravdu dlouho, navíc jsou levné.
Balony mi jedou na silnic rychleji vzdy (Schwalbe One – uzke a balony) tedy co se tyka prumerne rychlosti. Mam kolo, kam mi projde oboji.
Moje zkusenost je takova (a ja nikdy nezavodim), ze karbonovej gravel od Canyonu na Ultegre jede rozhodne rychleji nez muj ocelak na stejnych plastich. Ale jsem z nej vymlacena, coz u kratsi cesty preziju. Jenze ja nechci prezivat, chci si uzivat. Takze Canyon sel do ******, kde ma sve cestne misto (koupil ho typek z Prahy). Navic, kdyz s gravelem lehnes, odjebes paky. Kdo se ma furt ***** s vymenou pak :), ze … Kdyz ale jezdis bez padu, je tenhle argument lichej.
Co chco ale rict je, ze nejpozdeji uderem 100. kilometru byla jizda na gravelu s rovnou vidli peklo (bolelo mi za krkem). U ocelaka s rohlikem se mi to nestalo. A upozrnuju, ze antagonni svalove partie poctive posiluji, tudiz nejsou ochable.
Zkratka a dobre, radeji si postavim CrMo ocelaka 3×8 co ma s balonama tesne pod 12 kg – hodim mu novej lak a se vsim novym jsem v tom kolem 15.000 Kc. A jak jsem psala, razeni nahore na beranech, prubezny CX paky taky nahore a je po prdeli. Jsem ready na dalsich 10 let denniho jezdeni, kdyz netrefim pevnou prekazku. Ted tedy jeste premyslim jak tam dostat treci packy Campy Record, protoze treci packy maji nejhladsi razeni a vzadu muzes menit kola s ruznymi kazetami (7–11sp). Kdybych byla gramar, tak reknu, ze jsem usetrila dalsich 184 gramu (nevim presne kolik, ale neco to bude).
Nejvetsi chyba je nepriznat si vlastni blbost. Canyon byl pro me k hovnu. Nechala jsem si vymejt hlavu. Kdybych zavodila do 70km, nechala bych si ho. Ale objemy bych jezdila stejne na oceli :).
Kotoucovky vymenit za pohodli? Ani za nic. Radeji pojedu pohodlne a ve sjezdu budu vice predvidat. Kantiky hold brzdi o neco hur. Ale abych vymenila zahlou vidli za rovnou? Dekuji, na to uz mne nikdo nedostane. Rovnou jedine odpruzenou :)
Zaverem dodam, kazdej si kupujeme kolo sam pro sebe a kdyz jsme v danou chvili uplne blbi a nechame se ukecat, ze voda tece do kopce a za takovy zazrak i zaplatime :) – no tak co pak s nami.
No co, no nic. Nejhorsi je nevyjet.
Jo to máš pravdu, rovná vidle nic moc.Na Ronina jsem dal celokarbonovou Ričinu a je trochu prohlá.Ten rozdíl je dost znát.Ještě mám Diverge, který má tu odpruženou vidlici (Future Shock) a to je vlastně legrační, protože to jako imituje to jak se jede na ocelovém kole.Ale třeba dnes jsem se jel projet s ocelákem a ano je těžší, ale to jak to krásně jede a nemlátí mě až naštvalo, protože jsem do Diverge nastrkal dost peněz.Asi se poohlédnu po železným rámu poněvadž Ronin je manželky:-)
A karbon jsem si plánoval, myslel jsem teda, že je ještě lepší než ocel.no
Takovej kacířskej tip… páč kola máš pěkný, když pořídíš oceláka s trochu delší zadní stavbou… a rohlíkem… vrátíš se konstrukčně cca před rok 1995 a možná zjistíš podobně jako já, že na pohodlí jsme byli ojebáni :)
Mimochodem, karbonovej rám s karbonovou zahlou vidlí (všechno s pivoty na kantíky nebo mini véčka mi přšlo na svezení taky fajn – už nevím, co to bylo za brand cyklokrosky…)
Ale u oceli jezdím jako prase a na rámovce žadnej defekt, chlap má 95kg a štafle rám a to samé…
Prostě kolo na pohodový toulání se klidně 200–250 km denně.
Jako už nejsme jako můj dědek, co jel s kamarádem z Varnsdorfu do Prahy ve 4 ráno, pak odjel závod Praha Karlovy Vary Praha a večer zase do Varnsdorfu na kole zpět a ráno do fabriky…
Pěkně jsi to ženě vyřešil… toho Ronina.
Díky za delší psaní, ještě si to v týdnu přečtu, ale určitě mi to pomůže v mým rozhodování.
tohle je silně individuální a řekl bych jasně menšinový názor. Jakožto majitel několika ocelí, hliníků i karbonu s klidem řeknu, že i na 12hod by ten celokarbon na silnici byl lepší. Rozdíl mezi nabušeným 23mm pláštěm a upuštenou 28kou je o řád větší než rozdíl mezi železem, hliníkem a karbonem. Jo, starý Fáčko s 35mm bylo na kostkách asi lepší a rychlejší než karbon rám, ale teda následná ztráta když člověk chtěl jet, byla mnohem větší.
A sytiče? Jo, taky jsem na nich jezdil, i TdF se na nich jezdila ale ve zvlněném terénu nebo ve městě je to za trest furt šahat na štangli.
Hlavní rozdíl dělá zahlá vidle. Ta ale na kotoučovky není vhodná, protože jedna noha se pak chová jinak než druhá. A zahlá vidle z oceli nebo karbonu neoddiskutovatelně dělá jízdu pohodlnější. Kecy o tom, že se zjistilo, že vidlice pruží v krku… to je pravda… ale násobně hůř..
O těch pláštích, jak píšeš, tak o tom žádná. Pohodlí na stejném kole to zásadně pomůže. No a s těma sytičema taky pravda.
Navíc každý máme jiné preference. Ale gravel jako je Ronin nebo jakákoli jiná jebka s rovnou vidlí dělá jízdu nepohodlnou. Na silnici tě to tolik nevadí, únava přijde později ale na šotolině přijde sakra rychle.
Já nezávodím, najíždím kilometry, tudíž chci ujet za den co nejvíc. A to na těch dnešních kolech to fakt nejde.
A dobité dualy raději nebudu počítat. Kdybys měl nějaký nápad na uchycení sytičů, byla bych vděčná… konec beranů mi nesedí. Na rámu je mít nechci z důvodů, které jsi přesně popsal. Tudíž asi zůstanu na mtb páčkách v kombinaci s průběžnými CX brzdami. I když známý mi svaří, co bude třeba. Akorát ta hlava, … kde nic není ani smrt nebere (a to je přesně můj stav s těma sytičema).
Koukal jsem, že malinký offset u té vidlice Ronin je, 45 mm, ale normální zahnuté vidlice mají asi dost větší. Docela se mi líbí myšlenka dát na berany páčkové mtb řazení.
Kde přesně by měly ty třecí páčky být umístěny?
Zkus navrhnout… nechci te omezovat, jde o to, aby se s tim dalo pracovat. Klidne to muze byt i na pakach nebo z vnitrni strany beranu u pak. Driv to delal Suntour ale nebylo to treci. Budu moc rada za pomoc. Diky.
já bych teda radši riskoval dualy, Shimana při pádu „uhnou“ a zas člověk snad nepadá tak často.
dělaly se „sytiče“ u představce, kámoš dal gripshift do konce oblouků třeba.
průchozí páčky a rapidfire, to se člověk nemůže nahoře snad ani pořádně držet. Na „terénní“ vyjížďky možná klasika 56cm rovný klacek a rohy, neberu to jako hendikep, když vyloženě nejedu roviny po asfaltu ve větru
Co dělá kolo rychlejší pokud máš stejný kola a pláště – do kopce váha, po rovinách odpor vzduchu. Na trekovým máš řidítka 570 a více, na gravelu 460 bo 440mm.
A když jedeš průměr kolem 30 km/h … tak ty 2 km/h nejsou nereálné.
Největší nepřítel cyklisty je vždy odpor vzduchu. Nemám chuť se vracet do fyziky, ale zkus si hodit na kolo triatlonovou hrazdu. Já jí mám i na trekovým kole, co jezdím na těžko.
Na trekovým (nyní teda krosovým, dřív se říkalo trekový kola, nemuselo mít blatníky atd.) kole mám širší řidítka, jedny jsem kupoval sám, druhý byly k hotovýmu kolu. Já koupil dosti široký. Na gravel kole mám úzký, myslím 42 mm. Ale jedu rychleji i do kopce, kde aerodynamika moc význam nemá. I když proti silnému větru to kolo se beranama bylo hodně příjemnější, myslím vítr přes 20 nebo i přes 30 km/h.
Ani nepůjde o váhu kola, ocelové rámy budou těžší jak ten z hliníku, ale zas ne o tolik. Zas mám těžší kola kvůli plášťům. Pokud sám vážím aspoň 75 kg, tak kilo rozdíl tolik znát nebude.
Asi začnu tím, že koupím silniční řidítka na krosový kolo a budu s tím zkoušet. Drží se mi docela dobře, kupodivu lépe než rovná řidítka. Ta jsou příjemná jako změna, ale delší dobu radši ty silniční. Hrazdu nevím, to bych asi nedal, tak ležet, přece jen záda nemám nejlepší. A taky, pro jízdu z kopců bych se s tím bál. Hlavně takové kopce, kde pod ním je ostrá zatáčka, zkrátka než se dostanu ven z Prahy a pak ještě kus. Trochu vic do roviny (mírně zvlněné) se dostanu asi po 15 kilometrech.