no tak sem někam napsal že mažu řetěz WD40 a zvedla se proti mně vlna odporu že radší olej z fritáku, tak čím mažete vi ?
no tak sem někam napsal že mažu řetěz WD40 a zvedla se proti mně vlna odporu že radší olej z fritáku, tak čím mažete vi ?
ja to striknu tim co je po ruce. vetsinou silikonovej olej. urcite me zajima njaky lepsi mazivo, ale obavam se, že se tu strhne velkej flame o tom co je nejlepsi. pokud teda bude nekdo podavat jeho zkusenosti proprosim rozdelovat na suche/blative podminky.
Já mažu taky WD40 (silikon sem si chtěl koupit ale když sem se dozvěděl že když budu šikovnej a podáří se mi to stříknout na ráfek že to zněj už nedostanu) a dokonce sem si koupil i něco s příměsí techlonu že by prach a voda měla lépe ztékat a téměř by se to nemělo špinit ale v reálu se to maže tak 2× rychlejc. Tak sem zase u WD40:))
TF2. Na sucho i blátivo.
poznámka k TF2-horší sajrajt na řetěz jsem nezažil, po 30km dole, trocha vody hned dole
Caramba! No já zas mažu často…no dobrá, příště kupuju Motorex.
ten používam já motorex a nemůžu si stěžovat:d
taky mažu motorex
tF2?…mno kdyz to srovnam s WDckem..tak muzu nafikat na pulku WD a na druhou TF…a udela to uplne to same…
silikonovej olej, do sucha vosk, nebo dry lube od motorexu, do mokra cross country od finish line…
Tato diskusia tu uz milionkrat bola, treba hladat v historii.
Poznamka k silikonovemu oleju: ten vobec nie je urceny na mazanie kovovych predmetov a prakticky nemaze
Poznamka k vosku: ten uz vobec nemaze .
No to rozhodně není pravda, sami ve výrobě používáme vosky a erukamidy jako lubrikant a antisleeping agent, mažou výrazně, zkus zkoušku na torzní moment na nenamazaný a namazaný kus oceli.
V nejakej specialnej aplikacii moze mat samozrejme mazanie voskom zmysel. Ale prave v tej retazi je myslim vosk na nespravnom mieste. Uz som to osobne skusal pred mnohymi rokmi, vtedy to bola moda, a vysledok nic moc. Kopa prave je vyvarit retaz vo vosku a potom odstranit prebytocny vosk. Podla mna je na retaz hocijaky olej lepsi ako vosk.
Teda presnejsie som na to pouzil parafin co sme mali v labaku. Pokusy napr. s vcelim voskom som nerobil.
No on problém je v tom, co pod voskem (parafinem) rozumíme za sloučeniny, když se to vezme kolem a kolem tak za parafinickou sloučeninu je možné používat například polyetylén ( a to doslova). Těchto sloučenin je plno mohou být různě krystalické, lišit se bodem tání a varu atd. Namažete i třeba stearinem, nebo jak jsem uváděl erukamidy (amidy odvozené od přírodních oleju – kyselina eruková a její deriváty) Proto zobecňování není namístě. My (tedy dceřinka)vyrábíme mimo jiné vosky na konzervaci autodutin(a jsme světoví leadři v oboru) – takže s tím trošku zkušenosti máme a vím tudíž jak se chovají různé deriváty jedné bázové sloučeniny.
Firma Rohloff vyraba jedny z najlepsich retazi a snad rozumie aj ich mazaniu.
Kukni si v nasledujucom linku posledny odstavec o voskovani retaze www.rohloff.de/…n/index.html
šak tam píšou že vosk nemaže a má se používat až po namazání… má jen ochranný účinek před vodou a špínou..
Zajímavé, ale blablabla. Za odolné, účinné lubrikanty pro náročná použití (velké tlaky a síly apod) jsou považovány např. lubrikanty na bázi polyalfaolefinů, což pokud mne vzdělání neklame, jsou rovněž vosky.
dají se sehnat takovéto mazadla na bázi vosku? nemyslím cykloshopy
PAO jsou přidávány do plně syntetických motorových olejů, napřiklad. Ale to co jsem uvedl je jen přiklad, správný lubrikant musí odpovídat způsobu použití viskozitně, viskozitním rozsahem, těch parametrů je dost a dost, proto dnes správný lubrikant je složen z mnoha komponent. Možností je opravdu plno, od ropných frakcí, přes pao a isoolefiny, estery mastných kyselin (což je třeba i sádlo), soli a organosloučeniny kovů, grafit, teflony (buď disperze nebo v tekuté formě). Myslím, že to co člověk dostane ke koupi v cykloshopu je hodně předražené, ale vzhledem ke spotřebě fungující řešení. Jak jsem psal, já jsem spokojen s Teflon Plus od Finish Line.
ty sa v tom sice urcite vyznas lepsie ako ja, ale ja som praktickymi testami skoncil u obycajneho oleja PP90 aplikovaneho injekcnou ihlou do kazdeho clanku retaze. Na jedno namazanie staci asi 1 ml oleja a vydrzi to aj niekolko stoviek km.
Moja skusenost s voskom je zla. Bola to taka kocka parafinu s bohvieakymi vlastnostami v ktorej som retaz asi hodinu varil.
A nedal se ten parafin rozpustit rozpouštědlem? Já bych tento způsob co poisuješ zavrhl jen kvůli „user not friendly“ aplikovatelnosti…
nie, dal som ho do plechovky, na horak a povaril v nom tu retaz. Tento navod bol vtedy na webe velmi popularny.
Este aj dnes, ked dam do googlu „+chain +wax +melt“, tak vybehne napr. tento navod
www.socalvelo.com/…chainwax.htm www.bikeforums.net/…t-11847.html
souhlas:)..silikn na nic!..a vosk mozna na silnici..
Jezdim za sucha, i když teď je hnusně, ráno do práce sucho, po práci mokro, každopádně na řetěz používam chain star.
Já také, používám kapátko. Nechám asi 10 minut zatéct a pak utřu hadrou. Řetěz nechytá bordel tak snadno, respaktive skoro vůbec a vydrží tak 100–150 km.
Mazal jsem TF2, GT85. WDčkem ale po pár km v terénu suchej řetez, zamrdaný pastorky.. Teď už jen Chain Star, nelepí na sebe bordel a vydrží, je to podobné mazivo které používají vyrobci řetězu (když si koupite nový)
ja mazu GT 85 nebo jak se to menuje a nebo taky jeste nejakym teflonovim a spokojenost
Finishline – WD40tkou jen umývám ten původní bordel (vosk) co neumyje ani technický benzín. Fakt jsou tady lidi, co mažou řetěz WDčkem?? To ale musíte po pár km obnovovat, ne?
Jinak jsem mazal řetěz i obyčejným olejem na stroje a v pohodě. Finishline jsem koupil kvůli té lahvičce s kapátkem, kterým můžu spolehlivě dát bez větších problémů malou kapku na každý článek – max. 2 minuty práce. Namažu to tak akorát a nemusím nic otírat. Na zuby se téměř nic nedostane.
Nevim jak ostatním ale mě na dobře umytom řetězu vydrží 100–150km když jezdim dost po silnici tak i 200km ale to je strop.
mazu WDckem a funguje to perfektne a hlavne se na to narozdil od vetsiny ostatnich maziv nelepi prach.
WD40 jen na vyčištění, nastříknu, vezmu kartáček na zuby a vyčistím článek po článku. Důkladně osušit hadrou, poté Teflon plus od Finish Line, Dry nebo Wet, podle počasí. Nejprve nanést (používám malé kapky injekční stříkačkou s jehlou do každého článku), protočit, otřít, nechat zaschnout 20 min.
To je takova bych rekl uz otrepana fraze, kterou nekteri radoby experti neustale zivi a nejen na kole (osobne to same muzu potvrdit z inline brusli). WD40 se da pouzit jak na cisteni tak na mazani. Samozrejme ma to sve ale a to je za jakou dobu budete muset mazat znovu a zvlaste na retezu WDecko dlouho nevydrzi. To same ale plati o ridkych silikonovych olejich ve spreji. Dost lidi proto doporucuje teflonovy olej, ktery vytvori na retezu tuzsi povlak, ktery hned nezkape. Osobne to ted delam tim zpusobem, ze nejprve specialnim pripravkem retez vycistim a odmastim, potom to promaznu WD40 a lehce otru a nakonec jde lithiova vazelina – ma podobnej efekt jako teflonovy olej, ale zatim ji nemam dostatecne odzkousenou, abych to mohl nekomu doporucovat.
WD40 je opravdu i na mazání. Ale jemných mechanických částí, je to nízkoviskozní lehký olej. Část frakce se dokonce odpařuje. Samozřejmě, každé namazání je lepší než žádné, ale opravdu na tak namáhané díly jako je řetěz to není vhodné mazivo.
Přesně tohle si myslím já. WDčko zachránilo starší řazení Deore, které už skoro nechodilo. Poté, co jsem jej prostříkl WDčkem, chodí jako nové. Na řetěz mi to taky nepřijde jako příliž vhodné. Ale jak píšeš – raději WD než nic.
Skoda ze nie si starsi. Ale opytaj sa rodicov, kto bol Pavol Dobsinsky. Ten (sice nepisal, ale zbieral) publikoval nieco na styl : WD40 maze. WD40 – po aplikacii nepocut skripat retaz, kym to neuschne. Uz si konecne dajte povedat, skutocne to nie je na mazanie retaze.
A zkousels to?
Len tak pre úplnosť: en.wikipedia.org/wiki/WD-40
mokro sucho snih… porad olej na jizdni kola a sici stroje nebo obyc. motorovy olej… funguje to stejne. Namazu idealne vecer pred a to tak ze hodne.. rano utru hadrem a jedu
asi otestuju Chain Star „normal“, uvidime jak zapracuje;)
Zdravím všechny fóristy. Moje zkušenosti odpovídají názoru, který už tu kdysi, kdysi zazněl a to, že mazaný řetěz vydrží totéž co nemazaný, jen ten nemazaný vydává protivné zvuky. Řetěz jen po jízdě utřu, když vypadá, že to potřebuje a když začne nadměrně šustit, stříknu ho WD40, protočím a po chvíli přebytek utřu. Ta C9 už má za sebou hodně přes 10 kkm a na délku je jak trochu vytahané Shimano, se kterým jsem kolo koupil a po 1,8 kkm měrka málem propadla. Dá se už snadno ohnout do strany, ale délka OK. Tak mě napadá, že se asi o řetěz moc nestarám. Ale jemu to, zdá se, nevadí a mně vyhovuje.
Uz jsem myslel ze napises prvni prispevek bez chyby a zase to nevyslo :D Ale lepsis se.. Jen tak dal ;)
V poslední době motorový olej (na každý čep kapku), sice chytá špínu, ale to nachytá každé mazivo a já si myslím- lepší mazlavá špína než suchá špína. Stejně o nic nejde – řetěz je levnej – pokud si člověk neujíždí na nějakech drahejch řetězech. Lepší koupit 2× HG 53 než 1× HG 53 a vychytaný mazivo. – Jenom muj názor.....
Presne tak, motorovy olej je zadarmo a ziadny rozdiel oproti specialnym predrazenym olejom nevidim. Boli casy ked som minul na retaz maziva a cistiacich prostriedkov v cene retaze a vysledok okrem zbytocnej roboty nulovy. Hlavne je retaz zbytocne necistit a neodmastovat, staci zotriet spinu handrou a kvapnut olej, je to bez zbytocnej roboty a a aj to dlhsie vydrzi.
Presne, taky mazu motorovym olejem, zbyl mi, kdyz jsem lil do auta, takze je vlastne zadarmo. A hlavne to maze, ne jako ty smesi lubrikantu ty&ja
Fakt si skúšal ty&ja? :)) Mi netvrď, že to fungovalo.
Na retez jsem nezkousel, ale na jiny veci je to dobry :)))
Prave ze to ma podobnou konzistenci jako silikonovy olej, proto jsem to tak nazval. Ten se hodi tak mozna na vidlici, ale na retez urcite ne.
:) nojo… vono ne kazdyho to bavi mazat a cistit furt dokola.
presla jsem pri mazani z: wurth olej ve spreji na retezy (dobrej, ale rychle zmizel, na to ze stal 700) WD40 – neprislo mi to moc kvalitni, brzo sustilo. transformatorovy olej – no, krom toho ze byl karcinogenni, tak docela lepil bordel wurth olej na retezy motorovych pil – zmizel jeste rychleji, a piskal taky celkem brzo. par dalsich experimentu, ktery jsem si pro neuspech ani nestihla zapamatovat. a zatim mam teflonovej finishline a teda je to parada. nespini se to, vydrzi to dlouuuho… a to i v mokru i na suchu. zatim spokojenost. a vypada, ze ta lahva vydrzi taky nejakej cas. cena ujde.
Transformátorový olej byl karcinogenní dosti dávno, doba PCB už je hodně dlouho za námi…
no, vzhledem k tomu, odkud byl, bych se nedivila, ani ze by svitil v noci… :)
Řetěz se mažu když již hodně šustí tím co je zrovna po ruce. Pro mne nejpohodlnější je s ním zatočit a přitom na něj stříknout řídký konzervační olej Konkor 101 ve spreji. Je to cca 20 s práce. Důležité je denně jezdit a neztrácet čas péčí o řetěz, která mu stejně život moc neprodlouží.
zivot retezu mozna mazanim neprodlouzis, ale zivot zdraveho rozumu a pevnych nervu urcie.. piskajici retez me privadi k silenstvi
… no právě, proto tomu věnuji těch 20s před vyjížkou, že na to sprejem stříknu a je zase na chvíli ticho …
Taky jsem z Pelhřimova a taky používám konkor… zvláštní
jste se tady na ty řetězy domluvili??:)
Ten fritak byla jen sranda…ale WDcko je fakt tak leda na povoleni zarezlych sroubku! Zkus doma namazat dvere ktery vrzou WDckem a uvidis za jak dlouho zacnou zas vrzat!;-( Mazu olejem od Motorexu (wet/dry) a nemuzu si stezovat…
Fritovací olej může taky pěkně zalepit – v okamžiku kdy se v oleji vytvoří oxydací epoxidová vazba tak je z toho pevná hmota…
Jojo…taxem to presne myslel, jenom my vypadla ta epoxidova vazba!
Jinak na ty dvere pouzivam sadlo…!;-D
Tak už po několikáté: Do sucha a prachu Motorex Dry Lube, vydrží přes 100km, jinak mažu WD40 a přes 100km vydrží taky úplně v klidu. Řetěz pře mazáním utřu hadrem a mažu tím způsobem, že stříkám malé množství oleje dovnitř mezi články. Mažu až když si o to řetěz řekne, čistím před každou vyjížďkou.
100km? To si delas legraci ne? Jak uz jsem psal vyse pouzivam obycejny WD, kterym prostriknu retez tak maximalne 2× za zivotnost retezu (tj. cca 1500km) a to meju kolo skoro po kazde vyjizdce proudem vody hadici, pac vozim kolo v aute a zabahneny se mi ho tam nechce davat. Jestli ti ten Motorex vydrzi jenom 100km, tak je pekne na h… protoze nevytesnuje vodu.
Nevim, jak Wet Lube, ale Dry Lube co používám je do sucha, takže nějaký vytěsňování vody se konat nebude. 100Km je běžná vzdálenost co ujedu, než začne řetěz šustit. A mažu opravdu jen malým množstvím(jen tak, aby přestal šustit), protože pokud se ho dá moc, přebytek se vytlačí, řetěz se zapatlá a akorát na sebe natahá bordel a nevydrží tak dlouho. Jinak, běžná životnost řetězu, po té, co sem přešel na HG93 je dvojnásobná oproti tobě..
Jinak k tomu mazání wédéčkem, že se na něj nelepí prach, jak píšeš výše.. To fakt nevim, co si o tom mám myslet, přijde mi to docela úsměvný, ale pokud namažu WD a vjedu do terénu do prachu, tak je řetěz po 20–30km dokonale zasranej a suchej. Proto Dry Lube..
kdyz ono je to s mazanim stejne jako treba se zubarema. zeptej se kohokoli, jakyho ma zubare a kazdy ti rekne „vybornyho“, i kdyz mu uz vytrhnul 2× spatnej zub a diky zachranam nezachranitelneho mas zanet okostice :))) kazdej chvali to, co pouziva, bo z 80% tu jsou uzivatele, co proste jednou nekde neco koupili a tak s tim proste mazou a je to fajn… porovnani kolik vydrzi retez s touhle peci a s timhle olejem ale chybi. hlavne to ale musi byt porovnavano na stejnem kole a stejnem cloveku. Protoze kdyz budes mit silu jak kun a tocit prevody jako krava a mazat odmastovadlem, tak proste retez vydrzi prd, a az budes tintitko s 50kg co jezdi frekvencne protoze zadnou silu nema, co pravidelne meje zasranej retez a maze necim co fakt maze, tak te ten retez prezije :)
ps: k hadkam jak casto mazete.. ja nevim jak vy, ale vetsinou behem 100–150 najetejch km trefim na takove pocasi, ze prijedu obalena bahnem a vsim co se zrovna nalepilo, a stejne potreba retez umejt. a pak namazat
Jasně, co člověk, to názor. Já sem třeba mazal vždycky jen tím WD, Dry lube sem si koupil, protože WD v prachu zaváhalo. Nikdy sem nijak neexperimentoval. Mám jeden způsob mazání řetězu, pračku sem taky nezkoušel, experimentování se opět nekonalo. Ale když to tak shrnu, tak výdrž mých řetězů je ve zdejší komunitě silně nadprůměrná a tintítko se svýma pětaosmdesáti rozhodně nejsem a rekreant co jezdí jen v neděli po obědě na vytrávení taky ne :o) Takže hledat nějaký nový způsoby taky nehodlám. Ale když pak někdo řekne přesnej opak toho, co já považuju za nejhorší variantu a pro něj je to numero uno, tak to pak vyloudí úsměv na tváři ;)
Ty vole, pětaosmdesát kilo, cos to byl za prase? :DDD
tak to je schýza
Se jako po 3 letech chlubíš, že jsi zhubnul ? Seš nějaké chabrus na nervy, měl by sis podle spisků páně Batisty omévat … vlažnó vodó.
Uz nejakou dobu cekam, az konecne sprchne, az budu na svihu, protoze mam ted tak nejak cas akorat jezdit, a uz ne mejt:D
Ja mam tohle srovnani na silnicce, kde jsem za poslednich 10let mazal vsim moznym (treba i naftou) a mohu s jistotou rict, ze mazivo nema na zivotnost retezu zadny vliv. Vzdy se mi retez drive vytaha nez ze by se opotreboval tim, ze je spatne mazany. Zasadni vliv na zivotnost retezu ma akorat vaha a zpusob jakym clovek slape. Ted vazim pres 90kg a pred par lety jsem vazil 75kg a zivotnost retezu opravdu klesa s tim jak tloustnu. Navic jezdim i dost silove a to i na biku, protoze driv jsme na silnici tak jezdili protoze to pri nejlehcim prevodu 42/21 ani jinak neslo, takze mi retez vzdy vydrzel o dost min nez kamaradivi, ktery nebyl o mocv lehci, ale jezdil vzdy mnohem frekvencneji. BTW ten na udrzbu kola vzdy kaslal a retez namazal az kdyz uz vrzal tak, ze se za nama lidi otaceli :-)
S tímto souhlas, jen že navíc na biku má na životnost vliv mazivo v tom ohledu, kolik nachytá bordelu. Pokud hodně, tak se životnost může výrazně zkrátit. Klidně bych si dovolil říct, že na biku by řetěz vydržel úplně nejdéle, kdyby se po tom originálním mazivu (u Shimano řetězů) už nenamazal vůbec (prostě by zcela převážila výhoda nechytání bordelu). Akorát by časem dělal nepěkné zvuky.
Jojo…
mazivem na řetěz dělám něco špatně?
už nějakejch 10 let mažu od YARROW – Racing vaxem, sucho mokro zima cokoliv
Presne tak. V zacatcich jsem zkousela olej na sici stroje, TF2 a pak jeste Chainstar, ale nakonec jsem presla k Lubrichain racing wax a u toho jsem taky zustala. Uz s nim mazu pres pet let a menit zatim nehodlam. Vydrzi toho hodne ;-)
WDcko je nejvetsi sracka..naredena..humus!… MOTOREX do blata..:)…a drzi super..vsude
Dal by se použít stolní slunečnicový olej, jak se na tom smaží šnicly a prodává se litr za 15 Kč?
dal, ked chces retaz vysmazat :-D
nejaky lacny olej 15kc
no když je prej novej řetěz, tak se dává do horké vazelíny, aby nasál mazivo…tak tohle by mohla být alternativa a celkem levná :) nebo ho v tom skladovat, aby nezreznul
Stolní oleje jsou trochu na něco jinýho než na mazání ne? Největší problém je že vysychaj, ve finále ti to z řetězu udělá nepohyblivej slepenec. Mazání řetězu osobně moc neřeším, stejně je to spotřebák a jestli vydrží místo 1400km 1800km mi za to leštěni nestojí. Když začne dělat bordel, tak ho stříknu tim co je poruce (většinou WD nebo silikon) ať je zticha.
využíval jsem toto na starou herku do školy. Není to dobrá volba. řetez se obalí sračkama a už to z toho nesundáš. Leda to po někom hodit.
Finish Line XC. Mažu to teda i na silnicu a vydrží to i do mokra dobře.
Průmyslové mazadlo na řetězy pracující pod tlakem a v tahu zn.Linde nebo Wurth.Mažu 1× za životnost řetězu.Objektivně prodlužuje životnost řetězu na cca dvojnásobek.Vzhledem k určení mazadel nejde odstranit benzíny,ředidly ani kyselinami.Kam to stříkneš,tam to je.Pokud to s nástřikem přeženete,nalepí to na sebe obrovské množství čehokoliv z okolí.Mým rekordem je klacík velikosti tužky,který se bezvadně přilepil.Z rukou jsem to umyl po cca 8–10 dnech(spíš se ošoupala kůže),z oblečení to jde akorát vystřihnout.Doporučuji všem,kdo ctí funkčnost a kašlou na estetiku.
Lubrichain racing wax…drží a drží…
Taky tak, spokojenost.
aj ja
friťák leje kámoš do nádrže u auta (o 1 generaci starší BMW E30)
na řetěz je dobrý GT85 – teflonová vrstva, jinak WD40 v nouzi také dobré
mažu tímhle http://www.bike-sport-shop.cz/…ry-60ml.html
ten maže super, ale chytá na sebe taky nejvíc bordelu, jak žádný jiný mazivo..
Přesně tak. Do bahna a mokra ideál, jinak nepoužitelný.
ako mazes roznymi prostriedkami podla aktualneho pocasia? (ako nie ze by to neslo len sa pytam)
Ne, já ten Finish Line Wet koupil na zkoušku a hned potom koupil Finish Line Teflon který k plné spokojenosti používám už pár let. Je to takový rozumný kompromis mezi „nelepivostí“ bordelu a výdrží. V bahně jezdím jen výjimečně a pokud třeba zrovna jedu na nějaký závod, kde hrozí bahno a mokro, tak máznu tím Wet. Z 99% ale mažu Teflonem.
Našel jsem v práci v koši vyhozený Syntemp, perfektní mazivo. Krásně vzlíná, nestéká, po aplikaci rychle zavadne a přestane být tak lepivý, jen je potřeba se neušpinit, než zavadne je děsně lepivý a špatně se umývá. Nejezdím moc ve sračkách, ale občas kolo zmokne, o prach taky není nouze a řetěz jsem teď mazal po asi 300 km.
když to pochčiješ, tak je to lepší, než wd40…dojde k nitridaci amoniakem a nebude to rezivět…avotomtoje.
jó silikon to je klasika, nějakej konkor nebo něco podobnýho a po prdeli.
Já mažu momentálně Red Oilem, i když je to pro mýho veterána zbytečnej luxus. :-D